BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: jeroenkerstman op 28 December 2020, 15:55:37
-
Hallo Forumleden,
Hier een berichtje van een MTS Elektronica technicus met een minimale ervaring op het modelspoorcircuit.
Normaal bestaat mijn baan uit het bouwen van versterkers, testen van geluidsboxen.
Ik zou graag wat meer affiniteit hebben met de Minitrix modeltrein.
Elk jaar is de bedoeling de Minitrix trein rond de kerstboom le laten rijden.
Echter dit jaar, trouwens vorig jaar ook, gaat dit een beetje.
Dit jaar deed de trein het vooral achteruit, wie kan mij helpen met een simpele stap voor stap handleiding waardoor ik elk jaar de trein toch weer rijdend krijg.
Ik heb al gemerkt dat de spanning op de rails na het plaatsen van de Locomotief flink in elkaar zakt.
Groeten,
Jeroen Visser
-
Hoi Jeroen,
Welkom op het forum. Ik heb er niet heel veel verstand van (jij bent al veel verder in de elektronica denk ik :-) ) maar zou het wellicht kunnen liggen aan de rails? Misschien is die vuil (of de wielen van de lok) of is er iets met de aansluiting van de voeding? In principe zou een trein het gewoon moeten doen, daar is geen aparte handleiding voor nodig?
En misschien kun je aangeven waar je mee rijdt? Is het een nieuwe of oude lok, een oude trafo of een moderne?
Vr. groet, Martijn.
-
Jeroen,
Martijn stelt de goede vragen. Maar in het algemeen: als je de trein 1 x per jaar met Kerstmis wilt laten rijden en hij de rest van het jaar niet wordt gebruikt, zullen rails, wielen en stroomafnemers geleidelijk oxideren en evt vet in de motor zal verharden. Het is dus zaak de rails vóóŕ gebruik met een doekje met wasbenzine schoon te poetsen. Ook de wielen kunnen een poetsbeurtje met wasbenzine wel waarderen. Je zult zien dat er zwarte smurrie (oxide) vanaf komt.
Vaak zit er tussen de stroomafnemers en de wielen dotjes stof en vuil. De stroomafnemers zijn dunne sripjes fosforbrons die al verbuigen als je er naar kijkt. Als je héél voorzichtig een speld tussen wiel en stroomafnemer doorhaalt, haal je al veel stof weg. Maak heel voorzichtig ook de wielen schoon met wat wasbenzine op de plek waar de stroomafnemers tegen het wiel aanliggen.
Helpt dat niet, dan kunnen nog de spleetjes in de collector vol zitten met koolstof van de koolborsteltjes. In dat geval het motortje dementeren, koolborstels eruit en evt. vervangen en de collector schoonmaken.
Dan kan de motor ook nog zijn vervet door gebruik van veel teveel olie of vet. Ook hier motortje met wasbenzine reinigen en evt vervette koolborstels met soldeerbout verhitten om de olie er uit te krijgen, of koolborstels vervangen.
Na een grondige schoonmaakbeurt motorasje en wielassen met een speldepunt olie opnieuw smeren.
Tenslotte kun je de rails over niet meer dan een paar centimeter even aantippen met een wattenstaafje met een minimaal beetje ATF (Automatic Transmission Fluid). Dat bevat toevoegingen die de oxide op de rails geleidend maakt en zo contactproblemen verhelpen en voorkomen. Haal bij je garage een lege fles ATF en met de paar druppels die daar nog in zitten kun je de rest van je leven toe.
Belangrijk is dat je slechts een microscopische hoeveelheid ATF over 2- 3 cm aanbrengt en er dus niet mee gaat smeren of poetsen (Dan komt de lok niet meer van zijn plaats.)
Het klinkt als veel werk, maar je hebt nog 363 dagen tot Kerstmis :P
Ben
-
MTS Electronica... Hier een soortgenoot!
Maar helaas.. het aandeel elektronica is hier zeer minimaal!
Eerder het eea aan elekticiteitsleer!
Maar ik denk dat je even moet investeren in een Railgum.
Voordeel, die zul je in je eigen werk ook best wel goed kunnen toepassen!
En dan je loc, ook die wielen even gummen.
Je gaf aan dat de spanning wat in elkaar zakt. Dat kan zo lijken, omdat je
trafo of voeding niet gestabiliseerd is. Dan zal de spanning zonder een belasting
hoger zijn, dus zodra contact, bam, het zakt (iets) in elkaar.
Het kan ook zijn dat je locje veel stroom vreet. Bijvoorbeeld tgv
niet soepel draaien van het binnenwerk, of versmering van de motor (collector).
Groet,
Collin
-
Bedankt voor de reacties,
Ik heb al schoonmaakwerkzaamheden gedaan, zo had ik de baan met wat wasbenzine schoongemaakt.
Ook de wielen heb ik wat schoon gemaakt met glasvezelborstel/wasbenzine.
Ik ga de nieuwe tips ook proberen, al ben ik een beetje angstig om echt dingen te demonteren.
Welke Loc het is zal ik proberen aan te geven met een plaatje als dit lukt.
Wordt vervolgd en bedankt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/minitrix-kleiner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/minitrix-kleiner.jpg)
Jeroen
-
Hier nog 2 foto's.
Een van de transformator.
Een van de locomatief, is het zo dat de 2 schroefjes links bij de motor los moeten om het kapje er af te halen?
Groetjes, Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201229_204600013-kleiner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201229_204600013-kleiner.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201229_204705459-kleiner.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20201229_204705459-kleiner.jpg)
-
Met die 2 schroefjes zit de motor vast, de opbouw zit met de schroef bovenop de (dom op de) ketel
-
Allereerst iedereen een fantastisch nieuwjaar gewenst en dat alle treinen maar goed mogen rijden!
Ik zet kleine stapjes in dit projectje, ik post een nieuwe foto, volgens mij kan de Commutator? ook wel gereinigd worden.
Groetjes,
Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210102_211601051-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210102_211601051-2.jpg)
-
Zeker! En de koolborstels zitten zo te zien vol olie. Die moeten er uit. Met je soldeerbout kun je ze verhitten, dan zie je de olie er uit lopen. Stinkt als een bunzing, maar als je het niet doet is de collector na 1 rondje weer vervuild.
Ben
-
Ook even de spleten tussen de lamellen schoonmaken even als de collector zelf.
Mvg Johan
-
Zeker! En de koolborstels zitten zo te zien vol olie. Die moeten er uit. Met je soldeerbout kun je ze verhitten, dan zie je de olie er uit lopen.
Absoluut niet doen! Bij dit type laten de koolborstels dan los van de metalen houdertjes. Gewoon goed ontvetten met wasbenzine is echt meer dan genoeg. Grootste probleem bij dit locje is de stroomafname, dus vooral ook assen (voor massacontact in het frame), wieken en contactstripjes goed ontvetten
-
Bedankt,
Ik kijk wat ik met al deze informatie ga doen :)
Echter al zou je de motor willen demonteren, dan ik als leek zijnde:
Is dan het losdraaien van de twee schroefjes voldoende of moet je hem ook los solderen dan?
Fijne dag iedereen.
Jeroen
-
Luister naar Bessel, die kent deze locjes goed :) Snap trouwens niet waarom je trafo los moet.... zorg nou eerst dat je locje schoon is met de gegeven tips. Als je dat doet en je rails even met een Roco railgum lichtjes poetst rijdt jou Minitrix treintje komende kerst weer als een.... trein! ;)
-
Jeroen,
Hier vind je de gebruiksaanwijzing van dit lokje:
http://www.passion-metrique.net/pagesweb/notices/Minitrix%20N%20030%20Entretien.pdf
Hier staat ook in hoe evt. de motor moet worden gedemonteerd.
Mocht je toch nieuwe koolborstels nodig hebben, dan heb ik hier een adres in Duitsland:
https://www.kesslers-ecke.de/index.php?cid=produkt&id=8-2-14-215
Misschien zijn ze ook in NL te koop, maar ik kon ze zo snel niet vinden.
Ben
-
Je hebt 2x dezelfde link gepost, Bjor.
-
Bedankt Victor, dat belooft niet veel goeds dit jaar :-)
Maar; hij is hersteld.
Ben
-
Ik heb alles van de trein wat nodig was gereinigd met wasbenzine, er kwam idd een hope zwarte troep vanaf.
De Commutator heb ik ook zachtjes met de glasvezelborstel gedaan.
De baan ook nog een keer met wasbenzine.
Toen daarna nog steeds geen rijdende trein, toen heb ik toch maar de Koolstofborstels er uit gehaald, zie de foto.
Ik kan deze nog extra schoonmaken en weer terug zetten, of moeten ze vervangen worden?
Jeroen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210103_205408183-2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210103_205408183-2_1.jpg)
-
Heb je ook de spleetjes tussen de lamellen van de collector bevrijd van koolstof? Doe dat heel voorzichtig met een kaasprikkertje o.i.d.. De koolborstels kun je ook alsnog schoonmaken en als hij dan nog niet rijdt, kun je ze altijd nog vervangen als dat de oorzaak was.
Ben
-
Ik heb de spleetjes gedaan met een cocktailprikkertje.
De schoongemaakte koolborstels terug geplaatst.
Hij doet het nog niet, ik denk er aan om nieuwe koolborstels te proberen.
-
Zet eerst eens direct aan de koolborstels de trafo spanning. Dus trafo en motor. Als dit gaat draaien, danweet je dat het de stroomtoevoer naar de motor problemen heeft.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Ooit ook MTS elektronica gedaan ;)
-
Ik ken wel een bedrijf dat een moderne vervangingsmotor voor dit model maakt, maar ik mag geen reclame maken. :police: Mag een ander dat wel zeggen?
-
Ik had dit inmiddels ook geprobeerd, de spanning direct op de koolborstels zetten, de motor gaat daarmee niet draaien.
Ik heb nu nieuwe koolborstels/olie/railborstel besteld.
Een nieuwe motor is eventueel een latere stap.
:) :) :) :)
Groeten Jeroen
-
Je hebt in idee geval weer tijd genoeg om voor de kerst klaar te zijn ;D
-
Wat ik ook wel doe om alle koolstof uit de lamellen te verwijderen is om de motor in een bak met wasbenzine te gooien en de lamellen met een kwastje te bewerken. Vaak komt de koolstof met een wolk in de wasbenzine los. Maar als één van de motorwikkelen niet meer goed zijn kun je ook nog proberen of ergens op de commutator een draad los zit. Succes!
-
Deze koolborstels zien er nog goed uit, hoef je niet te vervangen. Ze worden op hun plek gehouden door een veertje; heel belangrijk dat om tenminste één van de veerpootjes plastic isolatie zit, anders heb je kortsluiting. Check dat eerst even.
-
Ik ben er al lang klaar mee, nee hoor dolletje :)
Ik heb inmiddels een tweede treintje in bezit, die rijdt redelijk goed, misschien nog beter na dat ik de railborstel gebruik die binnenkort binnen komt.
Aangezien ik vonken zie.
Het isolatiebuisje is zeker aanwezig.
Is het een slim idee om het geheel, zonder gedemonteerde motor in een wasbenzinebad te reinigen?
Eventueel gedenaturiseerde alocohol?
Groeten Jeroen
-
Je mag het model naar me opsturen, als je het toch niet zou gaan lukken.
Ronald Visser
-
Dat is een aantrekkelijk aanbod, echter wil ik eerst zelf nog ff stoeien.
Ik heb de motor in een ultrasoon wasbezine bad gehad, ik vond er niet veel troep af komen.
Ik zal binnenkort de oude koolborstels terug plaatsen, en dan met een 9 Volt batterijtje ff kijken of de uitgebouwde motor dan draait.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210112_204132246-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210112_204132246-2.jpg)
Groeten, Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_8.jpg)
Ik neem aan dat je dan wel op de veer een isolatiebusje schuift, nu zie ik kortsluiting.
-
Bedankt, zeker wel, de koolborstels moeten ook nog terug.
-
Ik zit ff te kijken naar een nieuwe vervangingsmotor eventueel.
Daarbij moet de worm verwijderd, eventueel met speciale tool en dan vastlijmen.
Is dit redelijk te doen?
-
Ik heb van Jeroen het locje opgestuurd gekregen.
Het locje uit elkaar gehaald.
Dat is niet zo moeilijk. (ik kan alles maken, vooral kapotmaken).
Motortje getest: niets
Het motortje uiteindelijk ook van de bedrading afgehaald, door los te solderen.
Geen resultaat: met stroom erop lijkt een soort kortsluiting te ontstaan.
Uiteindelijk het motortje van de koolborstels en van het plaatje waar deze opzitten ontdaan.
De rotor kon niet echt gemakkelijk ronddraaien, maar zeker niet een vastloper.
De boel doorgemeten omdat één set windingen wat zwart zag.
Daarna het plaatje weer terug en de koolborstels erin (Besselspoor: met de isolatie.... :laugh:)
Weer constatering van kortsluiting. (transformator geluid..)
Maar er was geen zichtbaar contact tussen de + en - zijde.
Omdat de koolborstels op hun houder zijn gesoldeerd kunnen deze tegen het huis aanraken.
Een stukje plasticglas er tussen gestoken, maar ook dit hielp niet.
Ik kan een hele set motortjes bestellen bij Ali-express, maar in overleg is een (modern) motortje besteld bij Sven (de Viking).
Ronald Visser
(de tramfabriek dus)
-
Allen nog bedankt voor jullie input.
Ik had de Loc draaiend na dat hij uitgebouwd was.
Na het inbouwen werkte hij niet meer.
Nu is er een moderne motor ingebouwd door Robin Visser en werkt hij weer als een trein.
Een echte vakman, groetjes Jeroen.
-
(y) (y) (y)