BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Kees Hoeks op 28 October 2020, 16:27:05
-
Goede middag
De Fleschmann 447103 die nieuw is , maar die ik nu wil
Gaan laten rijden. Het treinstel rijdt niet analoog en digitaal.
Mijn vraag is. Moet het gekoppelt zijn om te rijden?
En op een wielstel zit dikke beweegbare pen. Wat is de functie hiervan?
Groet. Kees
-
Voor zover ik weet kan bij de sprinter van Fleischmann de motorwagen zelfstandig rijden zonder dat de motorloze wagen gekoppeld is.
Staat de keuzeschakelaar voor de bovenleiding wel in de goede stand?
-
Ik heb de kap er nog af. Ik had de decoder er in
gedaan toen die niet ging rijden geprobeerd zonder
decoder op analoge baan maar zonder kap
Ga het weer mat kap proberen.
Groet Kees
-
Dan doet die niks omdat de keuze schakelaar in het dak zit nu heb je een onderbreking in de plus.
-
En op een wielstel zit dikke beweegbare pen. Wat is de functie hiervan?
Groet. Kees
Hebben alle Fleischmannlocs. Maakt een verbinding met de aloude contactrail. Het is de traditionele manier om de loc van alles te laten schakelen.
-
Dan is die pen niet het probleem.
De kap weer gemonteerd in de opgegeven stand.
Helaas, maar onder de volg rijtuig zitten ook
slepers. Dit ook nog maar proberen. Of hebben
die een andere functie?
Groet Kees
-
Misschien even een foto van de onderkant van beide bakken uploaden? Er staat mij overigens van vroeger bij dat je ze toch wél moest koppelen om te kunnen rijden.
-
Ik neem aan dat je as slepers bedoelt? Als het een omgebouwde is naar 3rail kan dat ook het probleem zijn.
-
Als je de bakken nu even koppelt, dan weet je het. :)
De stroomafname is dan in ieder geval beter, omdat beide bakken stroomafname hebben en de motorbak alleen maar beperkt.
-
Helaas. Geen resultaat.
Misschien toch te lang in de verpakking gezeten?
Het is nieuw gekocht als 2 rail.
Groet Kees
-
Er staat mij overigens van vroeger bij dat je ze toch wél moest koppelen om te kunnen rijden.
De Plan V moest per sé gekoppeld zijn, maar de sprinter niet.
-
"...Het treinstel rijdt niet analoog en digitaal..."
Al geprobeerd een ander adres te geven?
Analoog bedrijf moet overigens ook ingesteld zijn, wil hij daar wat doen.
-
Ik heb een test stuk gemaakt van een PIKO simpel start setje.
Moet er iets ingesteld worden wanneer de loc zo uit de
Nieuwe verpakking komt?
Groet. Kees
-
Rijden andere treinen wel gewoon op dat teststuk?
-
Je schrijft dat de sprinter nieuw is. Je hebt er vervolgens zelf een decoder ingezet, en is die ook nieuw? Zo ja dan hoef je alleen maar adres 3 op je centrale te kiezen. Zo nee, dan probeer je wellicht de oude decoder met het verkeerde adres aan te sturen. Kun je de decoder uitlezen met je centrale?
-
Zet er een adres in of geef een reset.
De trein\loc moet dan met een schokje bewegen (bij de meeste decoders).
-
Ben nog even bezig geweest maar de ROCO multiMAUS moet
Ik nog onder de knie krijgen. De beschrijving door lezen.
Elektra is niet mijn sterkte punt.
Groet. Kees
-
Ik neem aan dat het model analoog is gekocht.
Heb je het stel zo uit de doos analoog geprobeerd?
Heb je er zelf een decoder in geplaatst en zit het stekkertje wel goed?
-
Bij de fleischmann 4472 moeten beide bakken gekoppeld zijn, zojuist even naar gekeken, enkel het motor deel doet die het niet en aangekoppeld wel, over de sprinter kan ik nu geen uitsluitsel geven, Reinier Z schijft dat dit niet hoeft
Als de 4471 analoog wel rijdend was dan moet het in de decoder zitten of in het programmeren er van ;)
-
Dat zou niet uit mogen maken. Als de stekker verkeerd om zit werkt hooguit de verlichting niet. Rijden moet altijd werken.
Maar misschien maken niet alle pennetjes goed contact?
Heb je ook gecontroleerd of er niet toevallig een draadje afgebroken is?
-
Dit treinstel heeft een interface volgens NEM651. Als je die stekker verkeerdom steekt worden motor en verlichting verwisseld.
-
Het is misschien naïef geweest, maar heb direct een
Decoder geplaatst. Er van uitgaand alle andere locs eraf en dan rijden.
Nu wel al geprobeerd een loc adres intevoeren maar nog geen resultaat.
Losse draden zijn er zo te zien niet. Motor door lang te staan niet
Meer draaibaar?
De decoder ga ik ook nog omdraaien want de verlichting brand ook
Niet. Totaal niet bij me opgekomen.
Groet. Kees
-
Voordat je de decoder omdraait, kijk eerst goed hoe hij hoort te zitten. Als het goed is zit er zowel bij de stekker als bij de contra een merktekentje wat aangeeft hoe hij hoort te zitten. En in de handleidingen van het treinstel en de decoder zal ook wel iets staan waaruit je kunt afleiden hoe hij hoort te zitten.
-
Op de print zal wel een * of een 1 staan aan de kant van pen 1 zijnde de oranje draad.
-
Aangezien én de trein niet rijdt én de verlichting niet brandt, heeft het niets met het al dan niet correct gemonteerd van de decoder te maken. Het zal dus in de stroomafname zitten. Draadje los, of toch een naar 3-rail omgebouwd exemplaar?
@Kees Hoeks: wil je a.j.b. eens een foto van de onderkant van de trein uploaden?
-
Ga proberen een foto te plaatsen (lukte gisteren niet). Ik schreef
slepers maar verkeerd uitgedrukt. Niet zoals
bij MARKLIN. Maar een dun verend plaatje
tegen de assen.
-
Aangezien én de trein niet rijdt én de verlichting niet brandt, heeft het niets met het al dan niet correct gemonteerd van de decoder te maken.
Nou, toch wel. Als je de decoder verkeerdom steekt worden de aansluitingen van de motor verwisseld met die van de verlichting. Als je dat uittekent en bedenkt hoe het in de decoder geschakeld wordt, dan kom je tot de conclusie dat ze allebei niet kunnen werken.
Los daarvan kan het ook nog in de stroomafname zitten, maar verkeerdom steken is ook een mogelijke oorzaak van niet werken.
-
De Fleischmann sprinter heeft een bijna onnavolgbaar, lastig te doorgronden elektrisch schema. Het kronkelig verloop van banen van links naar rechts leidt gauw tot verwarring wat nou waar zit. Het spiegelbeeld in de dummy-bak maakt het nog lastiger te doorgronden. Valkuilen zijn (o.a.!):
1- In het dak van het motorrijtuig zorgt de draaischakelaar voor contactproblemen, zonder dak rijdt de trein niet. Een draadbruggetje helpt dan.
2-De buigzame contact-strips naar de lampjes voorin zorgen bij iets scheve montage voor sluiting. Dag decoder....
3-Door de slechte constructie -zonder "trekontlasting" of mantelbescherming- van de meerpolige stekker tussen de bakken breken de draadjes erg snel af. Is lastig te restaureren.
4- De decoder heeft vaak geen kortsluitbeveiliging. In de stroomtoevoer is het verstandig een PTC-stroombegrenzer van een paar honderd mA op te nemen.
5-Gloeilamp-binnenverlichting kan bij langdurig branden leiden tot smeltschade in het dak.
François
-
Nou, toch wel. Als je de decoder verkeerd om steekt worden de aansluitingen van de motor verwisseld met die van de verlichting. Als je dat uittekent en bedenkt hoe het in de decoder geschakeld wordt, dan kom je tot de conclusie dat ze allebei niet kunnen werken.
Los daarvan kan het ook nog in de stroomafname zitten, maar verkeerd om steken is ook een mogelijke oorzaak van niet werken.
O ja, ik was even in de war met NEM 652.
-
Nou, toch wel. Als je de decoder verkeerdom steekt worden de aansluitingen van de motor verwisseld met die van de verlichting. Als je dat uittekent en bedenkt hoe het in de decoder geschakeld wordt, dan kom je tot de conclusie dat ze allebei niet kunnen werken.
Los daarvan kan het ook nog in de stroomafname zitten, maar verkeerdom steken is ook een mogelijke oorzaak van niet werken.
Bij het verkeerd om steken van een decoder in een NEM651-aansluiting zal de verlichting gaan branden als er opdracht tot rijden wordt gegeven. Als die niet brandt zal er iets anders aan de hand zijn.
-
Spoorgenoten,
Ik heb het volgende even nagespeeld:
- een 4471 na een aantal jaren weer uit de ovp gehaald.
- alleen de bak waar de motor in zit op de baan gezet, adres gekozen en rijden maar. (ook de verlichting doet het).
- dak eraf en decoder omgewisseld; de verlichting flikkert, maar niet rijden.
- decoder weer juist bevestigd, dak erop en alles doet het weer normaal.
Natuurlijk last van vuile wielen, dus soms even een zetje gegeven.
groet,
Hans
-
Geprobeerd de stekker om te draaien. Op de
lok staat 1 stekker niets. Alleen zit er een nokje
waardoor het wringen wordt. Lijkt me
niet logisch het uit te proberen.
Een vervelende situatie..Om opstap
te gaan deskundigen
Groet. Kees
-
Welke decoder zit er eigenlijk in?
En welk nokje bedoel je? Ik heb een paar keer een digitaal voorbereide Sprinter van een decoder voorzien en herinner me eigenlijk een eenvoudige contraplug.
Maar goed, begin eens met het terugzetten van de dummy-stekker en kijk of het model dan analoog wil rijden. Zo ja, dan is er met de bedrading vermoedelijk niets mis.
-
Of de trein rijdt met of zonder gekoppelde dummy bak hangt ervan af, of de stroomtoevoer
in het niet-gemotoriseerde draaistel één-polig of twee-polig is:
de middelste stroomafnameveer levert de ene pool, en is met de achterste schroef op
de printplaat verbonden.
De kleine stroomafnemertjes aan de binnenzijde van de geïsoleerde wielen vormen de andere pool.
Daaraan zit een draad die op de tweede stroombaan van de printplaat is aangesloten.
Soms is de boel één-polig , soms twee-polig. Bij eenpolig moet de tweede bak de
dan ontbrekende spanningsaansluiting leveren.
François
-
Hallo kees,
Je schrijft dat je een teststuk hebt gemaakt van een piko startset.
Als je een andere locomotief hierop zet en het juiste decoderadres in geeft, doet deze het dan wel?
Zo ja, dan ik het teststuk volgens mij goed aangesloten.
Indien ja, haal deze loc van de baan en zet de juiste bak van de sprinter op de baan.
Bij een nieuwe decoder is het adres standaard 3, dus geef adres 3 op.
Eigenlijk kan de decoder er maar op 1 manier in. (andersom is wringen).
Doet het dak er weer goed op (stevig aanklikken) en kijk of het schakelaartje voor de bovenleiding in de juiste richting staat (zie handleiding). anders met een kleine schroevendraaier in de juiste richting draaien.
Geef een rij comando en zet de verlichting aan, desnoods gevolgd door een zetje tegen de bak.
Sluit voor de zekerheid ook de tweede bak aan op de voorste bak.
Gebeurt er iets?
Zo nee, niet opgeven.
groet, Hans
-
En is het euvel al opgelost, of nog steeds onderzoekende , na alle reacties lees ik nog niet dat de trein weer rijdt, het zei analoog of digitaal
-
De Fleischmann NS Sprinter ken ik niet maar bij mijn Roco ICE2 heeft de loc een motor met decoder en de stuurstand een functiedecoder met speaker voor geluiden.
De Sprinter heeft dus een stroomvoerende koppeling?
-
Al 40 jaar.
De digitaal voorbereide wat meer draadjes.