BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: jentje op 24 February 2008, 16:56:18
-
Het is alweer even geleden dat het is bekend gemaakt. Maar ik wil toch even melden dat de spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik wordt genomen. Deze keer rijden er geen treinen maar fietslorries. Wat vinden de beneluxspoorders ervan?
Hier een aantaal krantenartikelen:
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2583113/Lorrie-eind-april-startklaar.ece (http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2583113/Lorrie-eind-april-startklaar.ece)
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/1808348/Heumen-lonkt-naar-spoor.ece (http://www.gelderlander.nl/nijmegen/1808348/Heumen-lonkt-naar-spoor.ece)
-
Tjah,
Hier in de regio is het al jaren zo aan de gang dat een spoorlijn stukje bij beetje verder gesloopt word en er een fietspad voor in de plaats komt.
Persoonlijk zie ik liever treinen uiteraard maar als dat door niemand meer gefinacierd kan worden en het terrein al jaren licht te verloederen en compleet onbruikbaar is geworden daardoor, is een fietspad misschien beter dan helemaal niets :-[
m.v.g.
Mark
-
Ik vind het erg jammer dat er railfietsen komen, ik had graag gezien dat de spoorlijn weer een OV bestemming kreeg.
Ik heb liever een snelle busbaan al een spoorje waar toeristen met rail fietsen op rijden.
Ik had graag als een treindienst niet te realiseren is een snelle busdienst gehad die tussen 6.00u en 0.00u ieder uur rijd( zondags evt. iedere 2uur).
Dat had tussen Nijmegen en kranenburg mooi via het spoortrace gekunt.
Groetjes Michiel
Ps; ik denk dat ik dat spoortracé als het schoon is wel ga lopen.
-
spoorlijn Nijmegen-Kleve vanaf 27 april weer in gebruik
Er zal dan nog veel moeten gebeuren, tot gisteren was er aan de spoorlijn vanaf de rijweg met de auto niets te zien dat er op duid dat er wat verbeterd wordt.
Ook de overgangen met de rijweg waar op vele plaatsen aan ieder zijde van de weg de rails ongeveer 10 meter van de weg ophouden is nog geen actie ondernomen om het mogelij te maken dat men op een gemakkelike manier kan oversteken met de railfiets.
Gr Piet
-
Op het industrieterrein van Groesbeek is een vrij groot stuk rails weggehaald en ligt in de berm.
Het wordt behoorlijk tillen om je fietskarretje weer op de rails te krijgen.
-
Zover ik heb gelezen moet er tot eind februari hard worden gewerkt om het traject weer rijbaar te maken. Maar als ik het zo lees dan wordt dat wat later ;)
-
Ik vind het een leuk initiatief. Beter dit dan dat traject opgebroken wordt En het heeft zijn eigen charme. Railfietsen zijn toch leuk, niet?
Maar wat voor lorries worden het?
Zoiets als deze van railbike tours (http://www.railbike.com/) in Costa Rica?
Maar deze railrider (http://www.railriders.net/railrider_x7.htm) lijkt mij leuker.
Maar waarschijnlijker lijkt het dat het gaat lijken op de fietslorries van Quakenbrück-Nortrup (http://www.hasetal.de/index.php?id=17&ps_id=11&no_cache=1)
Maar zou je ook met je eigen gecombineerde weg-railfiets (https://images.beneluxspoor.net/bnls/railrod20main.png) er op mogen fietsen?
Voor mensen die graag toch een vorm van openbaar vervoer in stand zouden willen houden, is er nog het voorbeeld van de Rulamann-express (http://www.rulaman-express.de/)
Zou zoiets ook niet iets zijn voor de lijn van Nieuw-Amsterdam-Schoonebeek? Ik vrees namelijk dat als deze lijn geen nieuwe bestemming krijgt er een keer opbraak komt.
Groet,
Marco
-
Hallo,
Ben vandaag vanuit Venlo naar Nijmegen gereisd en in ieder geval bij 1 overweg gezien, dat het stuk spoor daar verwijderd was. Spoor houdt dus een meter of 5 vòòr de overweg op en gaat dan 5 meter nà de overweg verder. Verder zal de troep (lees takken en bomen) opgeruimd moeten worden. Kortom, Er is nog erg veel te doen wil het gehele stuk van Nijmegen naar KLeve weer berijdbaar zijn.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Harry, dit citeer ik even uit het krantenartikel:
Ook Nijmegen zou volgens een gemeentelijk zegsman graag meedoen aan het project fietslorrie, maar doortrekken van het toeristische lijntje naar de stad is om veiligheidsredenen niet mogelijk. "Zo'n fietspoorlijntje is een prima tussenoplossing, ofschoon wij nog steeds streven naar een echte trein op het traject Nijmegen-Kleef. Het oude spoor van Nijmegen naar het zweefvliegveld in Malden loopt pal naast een bestaande spoorlijn, en daarom kunnen we niet meedoen", aldus de woordvoerder.
Het fietslorrie-traject zal waarschijnlijk eindigen vlakbij vliegveld Malden, als de gemeente Heumen de haalbaarheid voor een halte heeft onderzocht.
Als ik jou goed heb begrepen kan het kloppen dat er geen rails meer ligt. Er ligt bij Station Nijmegen Heyendal geen spoor meer, daarvoor is in de plaats is een busbaan gekomen.
-
Het enige wat er terug moet komen is een treinverbinding Nijmegen- Kleve en niets anders.
-
Ja dat zou het mooist zijn. Ik vind het wel mooi dat de lijn weer wordt hersteld, want anders was het misschien niet meer mogelijk geweest. Ik vind het alleen jammer dat er wel 1,8 miljoen euro beschikbaar is voor fietslorries. En voor een nieuwe treinverbinding Nijmegen-Kleve is (momenteel)geen geld.
De plannen voor een nieuwe treinverbinding zijn in 2006 uitgesteld tot 2020, dus het is altijd beter dan het traject laten verwaarlozen ;)
-
De lijn blijft in ieder geval behouden dankzij de fietslorries. Ik denk niet dat 1,8 miljoen voldoende zou zijn om op de lijn een reguliere treinverbinding te realiseren. Bovendien wordt er niet voor 1,8 miljoen aan fietslorries aangeschaft maar gaat, naar mijn inschatting, een groot deel van het geld in herstel van de lijn zitten.
Overigens bestaat er nog geen fietslorrielijn in Nederland.
Groet,
Marco
-
Dat is dus weer een toeristentrekpleister voor de regio groesbeek :P Maar er gaat toch niks boven een ronkende diesel! ;D
-
Het enige wat er terug moet komen is een treinverbinding Nijmegen- Kleve en niets anders.
yep, stond als kind veel bij de scheidingsweg te wachten op treinen uit duitsland een lange goedertrein met een Br216 er voor, en als kind te janken op het station aan de hand van mijn vader als er weer zo'n grote zwarte stinkende rokende 03 of 23 stond, de tijd van de accu triebwagen en mee rijden voor in de railbusjes waar de lokfuhrer nog een houten koffertje had wat zijn bedieningpaneeltje was, ik heb altijd een plaatsje in mijn hart gehad voor die lijn van mij mag hij terug in dienst.
-
Op www.raymondkies.nl staat onder 'andere thema's' een item met foto's van de laatste jaren van het treinverkeer tussen Arnhem, Nijmegen en Kleef. Zie de 212, 215, 218, 221 en 628 nog een keer op het toekomstige 'fietspad'.
-
Ik heb nog veel foto's gemaakt van de verval van de lijn heb er enkele bij Nico spilt op de site staan bij de lijn nijmegen-kleve, waar ik alleen geen mooie foto van kan vinden is het inrij aftak armsein bij de st annabrug
-
(http://img503.imageshack.us/img503/2959/99249840hi3.jpg) (http://www.maaslijn.net/phpBB2/viewtopic.php?t=303)
Niet al te duidelijke foto, maar beter iets dan niets.
-
Ik ben zelf van plan om zoveel mogelijk het rijdende materieel van deze spoorlijn te kopen in model, om zo het traject wat na te bootsen(op zolder dan wel te verstaan ;D). Ik wil me voornamenlijk richten op tijdperk 4, maar de laatste treinen in 1991 mogen natuurlijk niet worden vergeten(dat wordt een hele investering :P).
Ik ben er achter gekomen dat ik zowiezo de br 212, 215, 218, 221 moet hebben.
Welke diesels vergeet ik nou nog? Alvast bedankt.
PS http://www.vvv-groesbeek.info/spoorlijnhistoriekleefnijmegen.htm
Op deze link staat leuke informatie over deze lijn, met o.a. filmpjes uit de oude doos ;)
-
Ohw, is dit die lijn die je tegenkomt als je met veolia vanaf nijmegen naar venlo gaat?
Dan mogen ze wel afrastering plaatsen om te zorgen dat mensen niet gaan spoorlopen ::)
-
@jentje
221 met uitzondering, die hadden een te hoge asdruk voor de lijn naar kleve
-
Dan mogen ze wel afrastering plaatsen om te zorgen dat mensen niet gaan spoorlopen ::)
Daarom word het traject tussen het zweefvliegveld bij Malden en Nijmegen ook niet voor railfietsen gebruikt. En zover ik gelezen heb is het deel Groesbeek-Malden ook nog niet rond.
Groetjes Michiel
-
Bedankt ronald! Dan houd ik het eerst bij de br 212, 215 en de 218. Ik heb er al een, om precies te zijn deze rode br 215 van roco;
link (http://www.documentshare.nl/sites/wtws_886/docs/DOC9484/2008_2_26_17_886fotokranenburg1b.asp?userKey=886_LIVWN-XLYVT6VL&doActivateMenu=trye)
Mijn lok is alleen al voorzien van het nieuwere DB logo.
Trouwens even een vraagje, heeft er ook een silberling stuurstandrijtuig in het oranje rond gereden tussen Nijmegen en Kleve?
-
http://members.lycos.nl/dorpshistorie/groesbeekkleefgeschiedenis15.htm
http://www.vvv-groesbeek.info/historischespoorlijnfotos.htm
-
Bedankt! Had de hele foto over het hoofd gezien ;)
-
Zover ik heb gelezen moet er tot eind februari hard worden gewerkt om het traject weer rijbaar te maken. Maar als ik het zo lees dan wordt dat wat later
Tussen Groesbeek en Kranenburg zijn de rails al van onkruid en struiken ontdaan, voor zover ik heb kunnen zien.
-
Ook vanaf Kleve richting Donsbrugge (Nijmegen) werd er woensdag gewerkt aan het sppor vrij te maken van struiken en ook aan de spoor overweg bij Donsbrugge werdt er gewerkt.
Gr Piet
-
Hoe doen ze het bij de grotere wegen? ik denk niet dat ze het wegverkeer even stil leggen om een fietser over te laten steken.
-
Hoe liggen de zaken ervoor? Zijn er al vorderingen gemaakt aan het spoor? Ik hoor het graag, kan helaas niet zelf even langskomen. Daarvoor woon ik iets te ver weg ;)
-
Ik ga zaterdag in kleve de boodschappen doen en zal er eens een stuk langsrijden hoe het erbij staat, en even in kranenburg op het station kijken je hoort het nog.
-
als inwoner van groesbeek weet ik het volgende:
- 2008 > fietsdingen op de lijn
- 2010 > word geprobeert om een TREIN verbinding te maken. Maar dit zal geen mooie 212 worden maar zo'n ligtrail geval :)
verder kan er maar tot Kranenburg worden gereden omdat in kleve al het spoor weg is gebroken. verder is er in groesbeek al aardig wat struikgewas weg gesnoeid.
groeten, Ruben Derks
-
als inwoner van groesbeek weet ik het volgende:
- 2010 > word geprobeert om een TREIN verbinding te maken. Maar dit zal geen mooie 212 worden maar zo'n ligtrail geval :)
Hallo,
Dat is niet helemaal juist. Met de vervoersauthoriteit, de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, is door alle betrokken partijen overeengekomen, dat in ieder geval tot 2020 de spoorlijn NIET gereactiveerd wordt.
Wel zal in 2010 de Stadsregio Arnhem-Nijmegen een onderzoek gaan uitvoeren naar de ruimtelijke condities, die in de toekomst (dus vanaf 2020) een reactivering rendabel zouden moeten maken.
Overigens wordt vermoedelijk volgende week het spoor terug aangebracht bij de kruising met de Hulsbroek.
Groetjes Davy
-
Allemaal maar weer bedankt voor de reacties!
In kleve ligt sinds 2003(?) toch een pakeerterrein over het spoor?
-
Dat is niet helemaal juist
hier stond een tijdje geleden in de krant dat er in 2008 fietsdingen kwamen en 2 tot 3 jaat later een trein-verbinding. maarja de gemeente is nogal vreemd als het om die lijn gaat.
groeten
ps: In kleve ligt sinds 2003(?) toch een pakeerterrein over het spoor?
klopt, de trein komt maar tot kranenburg.
-
Volgensmij is dat spoor zonder al te veel moeite terug te leggen op dat parkeer terrein, alleen de kruising met de weg zal aangelegt moeten worden. Dat was ooit een brug maar die is enkele jaren geleden gesloopt.
Groetjes Michiel
-
Hoe staan de zaken ervoor? Nog bijna 6 weken te gaan voordat het zover is....
-
Ach, als er weer treinen gaan rijden moet het spoor toch opnieuw worden aangelegd. Het zal wel in dezelfde staat zijn als Enschede-Gronau, daar is ook alles weggesloopt en opnieuw neergelegd.
Ik zie wel een toekomst voor deze verbinding: 2 grotere plaatsen die met elkaar verbonden worden, beiden met een aardig achterland. Nijmegen trekt als universiteitsstad aardig wat mensen vanuit Duitsland terwijl tussen Kleve en Nijmegen steeds meer Nederlanders wonen.
Het potentieel is er wel, nu alleen nog de politieke wil.
-
Naast politieke wil is grond voor een nieuw perron ook wel nodig, en goh wat jammer nou daar hebben ze pas een nieuw gebouw voor het ROC op gebouwd :(.
De bestaande perron sporen zitten door alle keringen als aardig aan hun max.
Groetjes Michiel
-
Inderdaad is het onkruid verdwenen tussen kranenburg en kleve, en afgelopen zaterdag was stonden er stoplichten en moest het verkeer over 1 rijbaan bij de overweg tussen kranenburg en kleve ivm werkzaamheden, ben echt benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren.
-
Zijn er alweer nieuwtjes?
-
Gister was ik in groesbeek, daar is niets verandert.
-
Zijn er de afgelopen tijd alweer vorderingen gemaakt? Ik zou er graag zelf willen kijken, maar dat is kwa afstand niet mogelijk ;)
-
Vanmorgen ben ik van Wyler naar Groesbeek gereden.
Dan passeer je de lijn 3 maal.
Op het industrieterrein is de rails weer aangelegd, deze waren verwijderd tijdens het aanleggen van de weg.
Bij de overige 2 overwegen moet het asfalt nog verwijderd worden die over de rails is gesmeerd.
Dir zal vermoedelijk wel binnenkort gaan gebeuren want de borden voor de wegafsluiting staan er al.
-
Gisteren van kranenburg naar nijmegen gereden, even buiten kranenburg bij de kruiseng van de weg met de rail zijn de rails al in het asfalt van de weg gelegd, er wordt nog wel aangewerkt en er zijn ook al palen geplaatst voor verkeerslichten zowel op de weg als op de spoorbaan, in totaal 8 stuks en nog 2 vanaf kleve ongeveer 100meter ervoor voor waarschuwingslichten.
Gr Piet
-
op www.rubenderksonline.tk (http://www.rubenderksonline.tk)staat een foto verslag van de opening van de lijn.
groeten ruben derks
-
Leuk hoor! Maar hoe wordt het opgelost als twee lorries uit tegengestelde richting komen? Degene die het hardst kan trappen wint? :P Of als iemand een stuk harder fietst dan een ander? Elkaar vooruit duwen?
-
Er zijn vaste vertrektijden.
Zie de site van de fietslorries (http://www.grenzlanddraisine.eu/nl/abfahrtszeiten/index.php).
Groeten,
Marco
-
Geen ATB-FL (fiets-lorrie) dus? Dat valt weer tegen. ;)
- Peter
-
Was dit draadje even uit het oog verloren, maar erg interessant wat er staat te gebeuren allemaal.
Ik kom geregeld in Groesbeek en dan moet ik dat spoor enkele malen kruisen. Heb daar ook nog mooie herinneringen aan.
Groeten,
Michiel van der Eijk
-
Misschien is het ook een leuk idee voor Nieuw Amsterdam - Schoonebeek (http://home.planet.nl/~wisse558/Stations/Schoonebeek.htm). Ik vrees namelijk een beetje voor dit lijntje. Het is namelijk ongebruikt. Een verslag van een wandeltocht langs de lijn. (http://doodspoor.arthurkamminga.nl/schoonebeek/schoonebeek1.htm)
Groet,
Marco
-
Leuk hoor! Maar hoe wordt het opgelost als twee lorries uit tegengestelde richting komen? Degene die het hardst kan trappen wint? Tong Of als iemand een stuk harder fietst dan een ander? Elkaar vooruit duwen?
je rijd achter elkaar aan.
aan het eind worden de karretjes met de hand omgedraait. (opgetild en omgedraait)
-
Ik begreep dat het stuk uitgenomen spoor met dwarsliggers bij de Hulsenbroek niet opnieuw gebruikt kon worden.
In het verleden is daar een stuk spoor verwijderd ten gunste van een nieuwe weg en vervolgens naast het spoor gelegd. Naar ik aanneem zijn nu alleen de spoorstaven in het asfalt aangelegd, zonder dwarsliggers. Als ik op de site van Ruben Derks kijk meen ik dat stuk uitgenomen spoor nog te zien liggen in de berm.
Wat wel jammer is, is dat je nu nog niet op het meest fraaie stuk van deze lijn kunt komen met de lorrie, namelijk van Groesbeek tot aan het zweefvliegveld in Malden. Maar ik ben erg benieuwd en ga zeker een ritje maken!
-
Ik begreep dat het stuk uitgenomen spoor met dwarsliggers bij de Hulsenbroek niet opnieuw gebruikt kon worden.
Naja dat wordt dan een stukje klunen :D (http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_schater.gif)(http://s107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/th_rol.gif)
Mvg, Johan
-
Wat wel jammer is, is dat je nu nog niet op het meest fraaie stuk van deze lijn kunt komen met de lorrie, namelijk van Groesbeek tot aan het zweefvliegveld in Malden. Maar ik ben erg benieuwd en ga zeker een ritje maken!
de reden dat je daar niet kunt komen is dat je dan naast de hoofdbaan uitkomt (iets verderop). en omdat dat te gevaarlijk is, is dat stuk spoor niet gebruikt. je kunt maar tot groesbeek centrum.
Naja dat wordt dan een stukje klunen
wat bedoel je?
groeten
-
Kan er inmiddels al tot op de hoogte van zweefvliegveld Malden gereden worden met een lorrie? Ben namenlijk erg benieuwd :P
-
Nou Jentje, in het bericht boven jouw bericht kun je lezen dat dat niet kan.
Ruben Derks heeft ook uitgelegd waarom niet.
Brilletje nodig? 8) ;)
-
Nee ik heb geen brilletje nodig :P Er stond alleen laatst in de krant(gelderlander) dat de gemeente Heumen bereid is om ook aan dit project deel te nemen. Zodoende mijn vraag ;)
Link voor het desbetreffende krantenartikel:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/1808348/Heumen-lonkt-naar-spoor.ece
-
Het artikel is van woensdag 29 augustus 2007. Zomer vorig jaar dus. Het lijkt er op dat Heumen de trein, ik bedoel de lorry, heeft gemist.
Groet,
Marco
-
Dat het een oud krantenartikel is kan kloppen, en dat ik vergeet dat de lijn nu al open is kan ook wel kloppen ;D Ik zal voortaan beter mijn huiswerk doen :P
-
Dus toch brilletje nodig? ;D 8)
-
Zijn er al "Beneluxers" die de fietslorry hebben uitgeprobeerd ?
-
Bob geen idee of er beneluxers zijn die het gedaan hebben maar een collega van mij wel. Die had het mega naar z'n zin gehad met de hele familie op zo'n 14 persoons railfiets. Het spreekt misschien voor zich maar je moet voor die grote wel 4 mensen hebben die goed kunnen fietsen.
Ik denk dat ik zelf binnenkort maar eens ga plannen de lijn in 2 delen lopend te doen want fietsen kan ik helaas niet meer.
Groetjes Michiel
-
Het lijkt mee ook wel eens leuk om te gaan doen maar dan wel heel het traject.
Ze hebben het nu in tweëen gedeelt.
-
Maar weer even wat leven in het topic brengen :P
Zijn er ook forumleden die foto's van het traject hebben gemaakt? Ben wel benieuwd hoe het er nu bij ligt, ik kan me alleen maar een groot oerwoud herinneren :P Zijn er ook mensen die wellicht iets over een verdere uitbreiding van het fietslorrietraject hebben gehoord?(b.v. van Groesbeek richting vliegveld Malden?)
-
Afgelopen zomer zijn wij het stuk van Groesbeek naar Kranenburg wezen fietsen....Het Nederlandse deel is aardig "clean" zeg maar. Bij het vertrekpunt in Groesbeek staat nog een sein, voor de rest is het traject clean, geen KM-paaltjes, geen seinen o.i.d. Eenmaal in Duitsland staan er nog wel enkele seinen...Erg leuk initiatief!! Erg leuk om te doen!!! Groesbeek-Malden is mij niks over bekend...
-
Zijn er evt. liefhebbers die het traject eens met een groepje willen lopen, ik stel voor dan wel in 2 ongeveer gelijke delen.
Groetjes Michiel
-
Wat in gelijke delen ? ???
De route of de deelnemers? ;D
Je kunt het trouwens ook op zo'n lorry fietsen hoor.....
-
Gelijke delen wat aftand betreft, uit m'n hoofd zeg ik Groesbeek-B9 Bahnübergang( bushalte, kilometer of 3 voorbij station Kranenburg) en B9 Bahnübergang-Kleve Bf.
Fietsen is voormij geen optie daarom ga ik lopen, groetjes Michiel
Ps; zoiets zal niet op een zondag gepland worden als het aan mij ligt ivm de beroerde busdienst op zondag( 4x per dag Nijmegen-Kranenburg-Kleve).
-
Fotoverslag van de spoorlijn:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=330 (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=330)
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=460 (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=15&t=460)
Ondanks dat ik hier in het hoge noorden woon, blijf ik nog steeds veel interesse voor de spoorlijn hebben. Uiteraard hebben we hier ook oude spoorlijnen(o.a. dockumer lokaeltsje), maar ja dat is allemaal vlak en niet grensoverschrijdend ;)
-
Had ook een nieuw topic kunnen openen, maar het past ook wel hierin
Toen ik vandaag van Boxmeer naar Nijmegen reed met de trein, viel me op dat men bezig is om het stuk waar de lijn naar Groesbeek afbuigt, boom- en struikvrij aan het maken is. Wat is hier de bedoeling van?
-
Groenzone: geen "trein"-bedoelingen, maar om er een soort ecologische verbindingszone van te maken van allerlei in de omgeving liggende stukjes heide, en die dan zo met elkaar te verbinden. Hierdoor kunnen allerlei heide-diertjes van het ene stukje naar het andere reizen (per trein ;) )
Nico
-
Toch vreemd als je ziet wat er van deze lijn geworden is,omdat we er vroeger met de trein overheen denderden onze Vakantie in Oostenrijk tegemoed.
-
Groenzone: geen "trein"-bedoelingen, maar om er een soort ecologische verbindingszone van te maken van allerlei in de omgeving liggende stukjes heide, en die dan zo met elkaar te verbinden. Hierdoor kunnen allerlei heide-diertjes van het ene stukje naar het andere reizen (per trein ;)
Maar waarom moeten daar (jonge) bomen voor gekapt worden? Die beestje kunnen toch ook wel tussen de bomen door lopen :P
Het valt nu wel op dat precies het spoor is vrijgemaakt maar aan de rest niets wordt gedaan.
-
Tja, politiek etc. Ik ben een buurtbewoner en lepel alleen op wat in het plaatselijke suffertje ;D stond. Ik geloof dat het een 5-jarenplan is van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.
Het sluit natuurlijk nog steeds NIET uit dat er weer een trein gaat rijden, wat ik eigenlijk nog steeds hoop. Alleen de burgemeester van Groesbeek ligt erg dwars: hij is bang voor verkeersoverlast als er 2x/uur een Lint/Stadler/lightrail iod door het dorp komt. Hij vergeet dat het openbaar vervoer in de regio dan wel 400% beter wordt...
Nico