BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: g.peels op 24 February 2008, 15:56:52
-
Hoi medemodelspoorders,
In mijn baanplan heb ik een kruiswissel nodig.
Ik heb deze in schaal H0 niet kunnen vinden anders dan zelfbouw.
Dus ben ik met de bouw hiervan begonnen. Het lijkt mij leuk om dat met jullie te delen.
Vanuit Canada een pakketje laten komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1659.jpg)
redelijk kompleet, tijdens het afleveren moest ik nog wel even BTW en inklaringskosten betalen...
Volgens de meegeleverde CD met gebruiksaanwijzingen zou ik eerst met de puntstukken moeten beginnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1692.jpg)
Ik had even wat moeite om de rails aan de 'dwarsliggers' te solderen, de grote alluminium plaat werkt als een warmte afleider.
Na het aanbrengen van de afbuigende rails, waarin ruimte gevijld is voor de wisseltongen is het tijd om de wisseltongen vorm te geven. Bij het pakket zit een handig tooltje om de punt- en kruis-stukken en de wisseltongeinden vorm te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1689.jpg)
De afbuigende wisseltongen moeten eerst 'voorgebogen' worden. Dit viel mij mee. Duim, wijs- en middelvinger methode.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1697_1.jpg)
Later meer.
Met vriendelijke groet,
George
-
Hoi George,
Wat versta je precies onder een kruiswissel ?
-
Kruiswissel is er wel. Volgens mij heeft roco-line zoiets. Maar dit ziet er wel erg mooi uit.
Is het goedkoper om zelf te bouwen?
-
Hallo,
dit is een kruiswissel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/untitled.jpg)
hopelijk is dit duidelijk.
Servé
-
Deel 2,
Ik wilde even zien hoe het met de plaatjes enzo ging. Dit is voor mij de eerste keer dat ik plaatje upload. Gaat goed zo te zien.
Oke na het vormgeven van de wisseltongen en het plaatsen van de buitenste rails, ook hier weer uitsparingen vijlen om de wisseltongen ruimte te geven, is de eerste helft van de kruiswissel gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1699_1.jpg)
Nog wat details
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1701_1.jpg)
Vervolgens heb ik de tweede helft van de wisselset gebouwd, ongeveer net zoals de eerste maar dan met een implementatie van 'lessons learned'.
Vervolgens heb ik de twee helften aan elkaar gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1705.jpg)
Met nog wat details:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1708.jpg)
Vevolgens met een wagonnetje wat heen en weer gereden. Er bleken nog enkele stukjes een beetje afgevijld te moeten worden. Daarna geweldig ! De wielen duiken niet in gaten zoals bij commerciele wissels, het gaat allemaal zeer gladjes.
Nu is het tijd on de meegeleverde houten dwarsliggers aan de wissel te verlijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF1710.jpg)
Dat ga ik vanmiddag uitvoeren. De lijm zal dan morgen droog en hard zijn.
Heeft iemand van jullie advies welke wisselmotor ik hiervoor kan gebruiken ? Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.
Daarnaast weet iemand misschien waar ik in Europa de rails ( Micro Engineering, Nickel Silver, Non-Weathered) kan kopen ? Google levert alleen wat in duitsland voor schaal 0.
Binnenkort start ik met de bouw van 'gewone' wissels voor een uitgebreid schaduwstation. Hiervoor kan ik dezelfde mal gebruiken...
Met vriendelijke groet,
George
-
Hallo SevéDB
dit is een kruiswissel:
Volgens mij zijn dit gewoon losse wissels (2 links en 2 rechts) en een kruising en 2 halve lengtes Bv bij Roco art. no. 42498 en 42412.
Gr Piet
-
Ja, dat klopt, dat staat toch ook op de tekening ;)
Servé
-
Hallo SevéDB
Maar dan is het nog geen kruiswissel, maar zijn het een samenstelling van onderdelen waarmee je rails sporen laat kruisen.
Kijk maar een bij art.no 42448 en 42451 van Roco daar staan kuisingwissels, enkel en dubbel.
Gr Piet
-
@esperopt:
Indien je veel wissels wil ( of gaat) bouwen is het veel goedkoper.
Het duurste is de aanschaf van de mal en het puntstuk/tongeinde/kruis-tool ( ongeveer 120 euro. Als je dat eenmaal hebt ben je zo'n 10 euro per wissel kwijt aan de houetn dwarsliggers en rails.
Let op dit is zonder wisselaandrijving!
Met vriendelijke groet,
George
-
Dan heb je het er zo uit. Want 4 wissels plus kruising is ook al best duur als je ze van bijvoorbeeld roco koopt.
-
Hallo SevéDB
Maar dan is het nog geen kruiswissel, maar zijn het een samenstelling van onderdelen waarmee je rails sporen laat kruisen.
Kijk maar een bij art.no 42448 en 42451 van Roco daar staan kuisingwissels, enkel en dubbel.
Gr Piet
Nee dat zijn engelse wissels, dit is al diverse keren behandelt op it forum.
De aanduiding "kruiswissel" in de catalogus is een letterlekke vertaling uit het duits, maar is dus niet juist in Nederland.
Groet Gerrit
-
Heeft iemand van jullie advies welke wisselmotor ik hiervoor kan gebruiken ? Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.
Daarnaast weet iemand misschien waar ik in Europa de rails ( Micro Engineering, Nickel Silver, Non-Weathered) kan kopen ? Google levert alleen wat in duitsland voor schaal 0.
George,
Ik zou niet alles met één wisselmotor doen. Het is erg lastig om een constructie te maken die betrouwbaar werkt. Ik kan je aanraden om geheugendraad (4 aandrijvingen) te gebruiken of om er anders vier Tortoises onder te zetten.
Info over geheugendraad: http://www.floodland.nl/aim/info_wissel_geheugendraad_1.htm
Wat betreft losse spoorstaven. Veel zelfbouwers slopen goedkope fabrieksrails (flex). Dat blijkt vaak voordeliger dan bij een kleinseriefabrikant de losse onderdelen te bestellen. Anders zou je eens bij Hobby Ecke Schuhmacher kunnen kijken. Die verkoopt trouwens ook veel wisselbouwpakketten.
Link: http://www.hobby-ecke.de/
Succes!
Huib
-
Gaan we weer???
Ik zend jullie direct door naar dit draadje over het verschil tussen kruis en engelse wissels :P
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6496.msg97927#msg97927 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6496.msg97927#msg97927)
(servé moest ook opvrissertje gebruiken dus..)
grtz Theo
-
@Huib,
Bedankt voor de links. Hier kan ik wat mee.
Geheugendraad, dat is mooi spul. Ik laat in dit draadje we lhoren wat het geworden is...
Kan ff duren, ik ben nu weer heel druk met m'n werk. Dus vaak geen zin ( lees energie) om verder met de hobby te gaan.
Met vriendelijke groet,
George
-
Ik denk aan één wisselmotor immers OF alle 4 de wissels staan afbuigend OF ze staan allemaal rechtdoor.
Dat is niet correct. De 2 wissels die bij een oversteek horen staan altijd hetzelfde, en hebben dan ook hetzelfde nummer, met een A of een B er achter. Dus b.v 123A en 123B. Maar ze bewegen onafhankelijk van de andere 2.
Hoewel 2 wissels van een paar beide rechtdoor of beide afbuigend staan bewegen ze niet precies gelijktijdig. Er zit een klein verschil in het startmoment, en dat is weer gedaan om de stroompieken van de motoraanloop niet te laten samenvallen. Maar het verschil is zo klein dat je er in de praktijk niks van ziet, ze lopen schijnbaar gelijktijdig om.
-
Even los van de terminologie, dit ziet er bijzonder fraai uit. Maar kost het niet handenvol tijd?
- Peter
-
@peter
Ja...... Maar daar is het toch hobby voor ?
Ik denk dat ik per helft ongeveer 2 uur bezig geweets ben. Dus 4 uur voor de gehele (dubbele) kruiswissel. Daarnaast nog een klein uurtje met het verlijmen en (later) het spuiten.
Spuiten ? Ja.. Op dit moment zijn er dwarsliggers met koperkleur ( soort printje) waar de rails aan vast gesoldeerd zijn en (de meeste) zijn houtkleurig. Om het verschil te camoufleren moet er nog even een bruin/zwart mengsel overheen gespoten worden.
Ik ben me aan het orienteren voor een luchtspuit..
Met vriendelijke groet,
George
-
In het Duits wordt de term Kreuzungsweiche nog altijd toegepast:
Zie
www.verkehrswesen.tu-cottbus.de/fileadmin/eb/script/Skripte/0-6Begriffe.pdf
blad 40
En dan het grote officiële handboek van de UIC (Lexique général des termes ferroviares) 4e Editie, termen in zes talen (hier maar 4 genoemd):
4875_jonction croisée_symmetrische doppelte Gleisverbindung / Weichenkreuz_
scissors crossing_symmetrische kruiswissels, kruisverbinding (scissors crossing is aardig = schaar kruising)
4875 is het echte kruiswissel
4878_jonctios croisées extérieures_doppelte Kreuzungsweiche mit auszenliegenden Zungen_diamond crossing with double outside slip roads_Engels wissel met buitenliggende tongen
4878 is de zogenoemde Bäseler
9393_traversé-jonction_Kreuzungsweiche_diamond crossing with slips_Engels wissel
9395_traversée-jonction simple a aiguilles intérieures_doppelte Kreuzungsweiche mit innenliegenden Zungen_double slip on straight tracks_Engels wissel met binnenliggende tongen
De term Bäseler komt bij de UIC niet voor, althans niet in het 1250 pagina's tellende boek.
Modelspotter