BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bask185 op 18 August 2020, 15:05:25
-
Ooit een lange tijd geleden zag ik een programma op discovery channel of national geographic en dat heette iets van "I think I can do that" of iets in die trent. In dat programma gingen 'normale' mensen iets doen wat ze altijd al eens wilden doen, graafmachine besturen, boot besturen en er was dus ook iemand die ging een dag lang zo'n grote Amerikaanse trein besturen.
Hij moest allerlei rangeerbewegingen doen en er zat er eentje tussen die ik nooit meer op een filmpje heb kunnen terug vinden. Er was een bepaalde naam voor, maar ik kan me niet meer herinneren wat dat was.
Wat ze deden: ze lieten de loc een sleep van ~3 wagonnen trekken. Voor een wissel werden de wagons al rijdend losgekoppeld en de loc accelereerde weg. Zodra de loc voorbij de wissel was, werd de wissel omgezet naar een zij spoor. De wagons rolde vervolgens het zijspoor op totdat ze werden stilgezet door ik dacht een stootblok.
Ik heb intensief gezocht, maar ik kan niet vinden hoe deze techniek werd genoemd en ik heb er ook nooit meer een filmpje van kunnen vinden.
Weet iemand hoe deze rangeerbeweging wordt genoemd?
Bas
-
Bij de NS heette dat "Een trekkertje maken". Bij sommige stoomtrambedrijven zelfs met een ketting tussen loc en wagens.
-
In het Angelsaksische heet dat een ‘flying switch’
-
Kicking, maar das de andere kant op
https://m.youtube.com/watch?v=zEWE3df6Q2s (https://m.youtube.com/watch?v=zEWE3df6Q2s)
-
Kicking is iets anders. Dat is het opstoten van wagons.
Flying Switch is als videotje hieronder
https://youtu.be/G1xb1F3VsyI (https://youtu.be/G1xb1F3VsyI)
-
Ja dat filmpje zag ik zojuist. Het wordt blijkbaar niet veel gedaan, er staan maar 2 filmpjes van op youtube. Dat andere filmpje is nog oud ook.
https://www.youtube.com/watch?v=CO8KCgKqsPU (https://www.youtube.com/watch?v=CO8KCgKqsPU)
Bedankt zover. Ik heb dit thuis ook wel eens gedaan met traxxen en een sleep wagonnen er achter en ik had gedeeltelijke successen. Ik wil ooit nog een klein baantje maken om dit te doen met m'd Sd40-2
Bas
-
Dit lijkt me (in ieder geval tegenwoordig) een illegale/niet gereglementerde actie. Een wissel omgooien(wat niet altijd soepel gaat) terwijl er een trein met een flink vaartje op afrijdt, mmh. :-\ En dan maar hopen dat de snelheid van de trein niet te hoog is om nog met remschoenen tot stilstand gebracht te kunnen worden... Cowboy-gedrag. Met een kabel is het wat beter te reguleren allemaal, maar ik denk niet dat dat nog veel gedaan wordt in Europa. Weet iemand of dat nog wel toegestaan is?
-
Nee, dat was nooit toegestaan. Wegbrengen wel en afstoten ook, maar dat laatste bijvoorbeeld niet tegen een stootjuk of een bemand postrijtuig of een wagen met ontplofbare stoffen.
Natuurlijk werd het wel toegepast, vooral omdat het nogal tijd scheelde. Meestal keken opzichters even de andere kant op als een trekkertje werd gemaakt. Het was ook hun belang dat het werk op tijd afkwam.
Wolter
-
Voor zo ver ik weet is het in de States illegaal (anders hadden we ook zeker en vast meer - recente - filmpjes gezien). Je moet sowieso een bemanning van 3 hebben (1 conducteur, 1 machinist en een rangeerder). Een voor het wissel en de ander om de wagon koppeling los te trekken (zie ook film Runneway). Wegens de bezuinigingen in de States mogen de machinisten blij zijn met de conducteur.
-
FYI:
http://industrialscenery.blogspot.com/2016/01/flying-switch.html (http://industrialscenery.blogspot.com/2016/01/flying-switch.html)
http://industrialscenery.blogspot.com/2015/07/poling-railroad-cars.html (http://industrialscenery.blogspot.com/2015/07/poling-railroad-cars.html)
Maar degene die dit schrijft doet dat vanuit eigen visie.
-
Je moet sowieso een bemanning van 3 hebben (1 conducteur, 1 machinist en een rangeerder). Een voor het wissel en de ander om de wagon koppeling los te trekken (zie ook film Runneway). Wegens de bezuinigingen in de States mogen de machinisten blij zijn met de conducteur.
Haha nee hoor, kijk maar:
https://www.youtube.com/v/sG36ZFD8A4o&feature=youtu.be#t=7m51s
vanaf 7:51
Maar hij rent wel voor 2 ;D
-
Bij de NS heette dat "Een trekkertje maken". Bij sommige stoomtrambedrijven zelfs met een ketting tussen loc en wagens.
dan is deze ook wel interessant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1925_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1925_1.jpeg)
-
Het veiligheidsbesef is in de jaren gelukkig wel gegroeid. Een kind vlakbij een strak gespannen ketting laten staan is nu gelukkig not done. Geldt ook voor een ketting of een paal die ook stuk kunnen. Dat rennen om een switch om te leggen terwijl er 1 of meer wagens van 100 ton op je afkomen lijkt me ook niet echt veilig.
-
IK heb wel eens een foto gezien (In de Modelrailroader ?) van een lok, die een wagen opdrukte met een paal. Lok op het ene spoor en de wagen op het andere. zal ook wel een naam gehad hebben. ;)
Peter
-
Hallo,
DE in het begin genoemde rangeerbeweging werd ook vroeger in heerde gedaan bij zeepfabriek de klok. Dat scheelde omlopen op het station. Ik stond daar als kind bij te kijken(1972). Een niet ongevaarlijke bezigheid want de rangeerder hing tussen de loc en de wagen. Optrekken en vaartje maken, remmen waardoor de koppeling los kwam te hangen. Op dat moment gooit de rangeerder de koppeling los en trekt de loc weer op. Wissel omgooien en de wagen loopt het raccordement op.
was ook toen al verboden weet ik bijna zeker
groetren jandcargo
-
Verhaal van de website Feijeboordse meesters over deze rangeerbeweging:
Trekkertje’ maken… (Door Freek Koning)
Met veel plezier heb ik de site bekeken en gelezen. Een feest van herkenning moet ik zeggen! Eind jaren '70 (vorige eeuw) zat ik korte tijd op Feijenoord in de rangeerdienst, maar al snel volgde er destijds overplaatsing naar de RMO. Dat was voor mij wel zo prettig, aangezien ik in die tijd op Spangen woonde. De Rechter Maasoever was, zoals dat trouwens in de verhalen ook wel te lezen is, zeker een bijzondere werkplek. Als oud-insider voeg ik daarom graag iets aan het verhaal toe:
Het rangeren met de VG&L-trein vormde een sport apart. De kunst was namelijk om in één keer met zo min mogelijk snelheidsverlies de kruising over te steken. Eenmaal op het raccordement ging dan het ‘volle gas’ van de rangeerkar erop, om kort voor het wissel weer krachtig op de rangeerrem af te remmen. Terwijl de wagons door de remmende loc ‘opliepen’ ontkoppelde men al rijdende de hele sleep, waarbij de klap van de vallende koppeling voor de machinist het teken was om snel door het wissel naar het naastgelegen spoor te vluchten. Op hetzelfde moment trok de rangeerder behendig het wissel achter je ‘kont’ om de VG&L- trein rechtuit over het naastliggende spoor voorbij te laten sukkelen. De machinist van de verderop, in de buurt van het seinhuis, wachtende 2400 hoefde zo alleen maar terug te steken tegen zijn eigen trein aan. Dat scheelde een hele hoop rangeerwerk!
Een ‘trekkertje’ maken was natuurlijk absoluut niet toegestaan, maar zolang de timing goed was en alles goed ging hoorde je er niemand over. Zelfs de rangeerdienstleider van de RMO assisteerde de ploeg als dat nodig was...
Verstuurd vanaf mijn SM-A105FN met Tapatalk
-
Maar hij rent wel voor 2 ;D
Nou, die heeft wel conditie en zal niet het typerende Amerikaanse lijf ontwikkelen ;D Alle gekheid, mooi filmpje maar ik zou het niet durven. Als je wagons net iets eerder zijn terwijl jij je wissel nog niet goed vergrendeld hebt liggen kan de boel maar zo ontsporen toch?
Dank voor het filmpje (y)
-
Dan had je ook nog "Een stootje voor de weduwe ".
Dan kreeg een open beladen kolenwagen een harde zet ,(en mss lag verderop een remschoen) ,maar dan vlogen de steenkolen over de rand. Dan kon de "Weduwe " gratis de kolen oprapen .De weduwen waren de weduwen van overleden spoormannen.
Peter
-
Leuke info in dit topic!
Over dat Amerikaanse filmpje: het ziet er best gevaarlijk uit. Door het inzoomen is het wel lastig te zien hoeveel ruimte er tussen de loc en wagons zit en hoeveel tijd er is om het wissel om te zetten.
Koen
-
Weet iemand hoe deze rangeerbeweging wordt genoemd?
Bas
In het Brits (USA weet ik niet): fly shunting.
Twee voorbeelden:
https://youtu.be/tF4ASXzCpiQ (https://youtu.be/tF4ASXzCpiQ)
https://youtu.be/rWJtnClrJYo (https://youtu.be/rWJtnClrJYo)
In het Nederlands: afstoten.
-
Dat 'afstoten' heb ik ca 30 jaar geleden ook in Luzern (SBB) zien doen. Postwagens werden afgestoten richting postsporen.
Ik vond dat afstoten niet echt zacht(zinnig) gaan.
En op de wagon 'draaide de man aan het wieletje' om tijdig tot stilstand te komen.
-
De schroefrem ;)