BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wpinkhof op 30 July 2020, 22:16:48
-
Sinds enkele weken pas voor het eerst een werkende baan, met gloednieuwe Piko A rails (zonder bedding). In combinatie met vakantie en coronamaatregelen, de ideale manier om dingen te ontdekken. Vandaag bijvoorbeeld:
"Elke wagon heeft niet altijd dezelfde wielen"
Ik merkte dat enkele van mijn tweedehandse wagons minder vlot door wissels gaan dan mijn nieuwe. Sommige oudere modellen hobbelen over wissels. Tijd voor diepgaand onderzoek: meten is weten !
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200730_214933web.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200730_214933web.jpg)
In de linkerhoek, een mooi maar onbestemd Oostenrijks model, in de rechterhoek, een nieuwe BP wagon, uit een Roco startset. De rechterwagon glijdt als een hovercraft over elk spoor en wissel, en beweegt zelfs als er maar een fractie van een percent hoogteverschil is. De linker loopt wel lekker, maar hobbelt bij elke wissel. Precies op het punt waar het plaatje met gaatje ligt waar je de wissel mee kan omleggen met een servo en wat verenstaal.
De micrometer ter hand genomen, meet ik een asafstand van punt tot punt van 24.9 mm de postwagon, en 24.7 mm op de oliewagon. Interessant, maar niet de oorzaak van het probleem (wel nuttig voor de bestelling van nieuwe wielen, neem ik aan). De diameter van de wielen verschilt enorm: 13.8 mm op de tweedehandse, 13.1 op de nieuwe. Het loopvlak van beide is 11 mm voor de oude, en 10.8 mm voor de nieuwe. Verschil tussen loopvlak en wiel, 1.4 mm voor de oude: (13.8-11)/2 . Op de nieuwe 1.15 mm: (13.1-10.8 )/2
Ik ga ervan uit dat dit verklaart waarom de oude wagon hobbelt, en de nieuwe niet. Kan iemand mij bevestigen dat mijn aanname correct is? En dat het aankopen van nieuwe, correcte wielen, dat oplost. Moet je er verder nog op letten dat het loopvlak van de nieuwe wielen dezelfde diameter heeft als de oude (ivm de hoogte van de koppeling)?
Gegroet,
Wouter
-
Bij de oude wagen is de flenshoogte 1,4 mm. Dat is te veel. Volgens NEM310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf) mag die hoogstens 1,2 mm zijn.
Kijk ook eens naar de afstand tussen de wielen, de maat B.
De aslengte is merkafhankelijk. Bij Roco is dat 24,75 mm. Voor de andere wagen is er alleen iets van te zeggen als je weet wat het merk is.
-
Bedankt Klaas. Bevestigt wat ik vermoedde. Ga nu eens goed nakijken wat ik ga vervangen.
Wouter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk
-
.. onbestemd Oostenrijks model, ...
De koppelingen roepen heel hard 'Fleischmann'
-
...maar tis een liliput.
-
Klopt Floris. De vorige eigenaar reed waarschijnlijk Fleischmann, en had het ding omgebouwd.
Wouter
-
je kunt gezien t kleine verschil in aslengte op proef even de roco-wielen in de liliput-wagen zetten en kijken hoe dat rijdt. Gaat dat lekker, dan ligt de oplossing voor de hand.
Dan omdat je toch bezig bent even een losse liliput-as over je wissel laten rollen en je kan goed zien wat er misgaat. Dr staat me bij dat ik vaak wel redelijk door kon met oude liliput-wielen, hooguit eens wat wrikken aan de wielafstand... maar liliput maakt al heel lang treinen dus die hebben vast in de loop der tijden wat verschillende wielen gehad, het ene type hoopvoller dan t andere...
-
Wielen besteld bij http://www.modellbahn-radsatz.de/index.php en binnengekregen . Vanmiddag tijdens een onweersbui alle assen vervangen. Hoera, alle oude wagons er rijden nu zonder brokken en schokken over mijn Piko A Gleis wissels. Nu eens uitkijken naar wat koppelingen.
Wouter
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk