BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: DBCargo op 18 July 2020, 16:13:24
-
Beste medespoorenthousiasten,
Wij zijn bezig met het opzetten van een baan op de zolder. Ik heb wat lopen rommelen in traxxeditor, en hoopte dat jullie op mijn design willen 'schieten'. Ik ben hier nog geen ster in, dit is mijn eerste poging een hele baan te tekenen.
(https://i.imgur.com/c79faFB.jpg)
https://www.traxeditor.com/index.php/community/other-projects?view=projects&task=details&id=40481 (https://www.traxeditor.com/index.php/community/other-projects?view=projects&task=details&id=40481)
De 'legenda"
- zwart: de contouren van de kamer in kwestie
- geel: de contouren van de tafels
- rood: hogerliggend spoor(bij overgangen over ander spoor 9cm) met een modern karakter (hogesnelheidslijn, betonbielzen)
- lichtblauw: tafelniveau spoor hogesnelheid
- groen: 1 niveau onder tafelniveau liggend hogesnelheidsspoor
- donkerbruin: rangeerterrein a la kijfhoek
- donkerblauw: 'langzaam spoor' voor wat ouder materieel op tafelniveau
- roze: langzaam hogerliggend spoor
Opmerkingen:
- Ik heb hier en daar flexspoor gebruikt om aansluitingen tussen sporen te vergemakkelijken.
- links laat ik het groene spoor in een L vorm langs te tafel lopen op niveau -1
- de sporen in 'kijfhoek' horen rechter te liggen, nu eventjes lui aangesloten met flexspoor
- het donkerblauwe gedeelte links onder op de tekening (bij de draaischijf) moet een onderhoudsterrein worden voor stoomlocs
- het lichtblauw spoor omkadert met gele contouren moet het kopstation worden
- de kleurverandering in sporen geeft een stijging of daling aan
- ik ga uit van 3 niveaus, tafelniveau, tafelniveau +9 cm, en een niveau onder de tafels, voor het gemak even -9 cm onder het blad
- ik ben er nog niet uit hoe ik linksboven het roze spoor koppel met de parrallele langzame (donkerblauwe) sporen daaronder
- de afgebakende ruimtes linksonder en rechtsonder zijn nodig om bij de achterliggende kasten te komen
EDIT:
Als je hier klikt is het degene genaamd dkw. Hoef je niet in te loggen.
https://www.traxeditor.com/index.php/community/other-projects
-
Dat plan is alleen te zien als je inlogt bij traxeditor en daar heb ik geen zin in. Kun je het niet op een andere manier laten zien?
-
Link is aangepast.
-
Ik vind het nogal een druk plan. En kom je wel uit met je hellingen?
Middenboven zie ik sporen die elkaar kruisen op 5 niveaus. Daarbij vraag ik me af of het verschil tussen het hoge en het lage spoor overal wel correct is weergegeven.
-
Wat is de afmeting van zo 1 wit vierkant? De doorgangen in het midden lijken me gewoon "te smal", je kan er wel in maar keren?? laat staan onder de baan duiken.
Er zitten veel te veel rare kronkels in je sporen om een vlot probleemloos rijden te garanderen. Bekijk die rangeerbundels rechts eens kritisch, daar kan je zelfs geen wagens deftig koppelen zonder "de hand van God".
-
Hoi,
Welkom hier.
- welke schaal?
- rangeer terrein a la Kijfhoek.
In 1:87 red je dat op 1 zolder ook niet.
Probeer je ruimte in een traject in te plannen met afzonderlijke onderdelen zoals, station, rangeren, industrie.
Er zijn ook rail programma's war je na enige oefening je gewenste baanplan op kan ontwerpen, redelijk verschaald.
Bedenk ook dat je met zo'n rangeerterrein een investering kwijt bent aan kruisingen, wissels en de besturing ervan.
De volgende vraag is dus:
- hoe ga je de baan bedienen?
-
Hallo ... (heb je ook een naam?),
Wat ik persoonlijk handig zou vinden, is om hier in je draadje een plaatje te plaatsen. Dat is duidelijker / fijner dan een link naar een andere site waar je eerst op zoek moet naar het juiste baanplan.
Ik neem aan dat je H0 rijdt, al staat dat er niet bij. Kijkend naar de lengte van een wissel gok ik dat 1 blokje 20x20 cm is. Maar het zou handig zijn om de afmetingen in de tekening te zetten. De looppaden zouden dan 40 cm breed (smal) worden. Daar ga je niet blij van worden. Keren lukt al helemaal niet (wat Frans al aangaf). En iedere keer dat je er loopt moet je oppassen dat je niet onbewust bomen, lantaarnpalen of andere details sloopt.
Waar is de toegang tot de kamer eigenlijk?
Dan het plan zelf: na wat puzzelen is het een dubbelsporig ovaal, waar een paar aftakkingen aan zitten (oa kopstation en rangeerterrein). Op zich ok, maar het wordt al snel alleen maar rondjes rijden met een beperkt aantal treinen. Ik zou er in ieder geval nog ergens een schaduwstation in plannen. Dat geeft iets meer variatie in het treinverkeer.
Het rangeerterrein (a la Kijfhoek) heeft wel hele korte sporen: 40-60 cm nuttige lengte. Daar heb je helemaal niets aan... Er kan nog niet eens 1 trein op binnen komen! Combineer de 2 bundels tot 1, dan kun je er in ieder geval een opstelterrein van maken. Als je er werkelijk een rangeerterrein (a la Kijfhoek) van wilt maken, dan zul je veel meer ruimte nodig hebben. Meer dan drie keer zo lang als wat je nu hebt en dan is het al heel erg krapjes.... Kijfhoek is letterlijk tientallen keren groter (langer).
Je schreef dat het blauwe deel een depot voor stoomloks wordt. Alleen hangt het een beetje los aan de rest van het baanplan. Ik zou het dichter bij het kopstation plaatsen. Dan kun je in het station de lok van een trein wisselen en de loks direct in het depot behandelen.
Groet, Wim
-
Welkom op het forum. Volgens mij s de naam Matthijs??
Het lijkt erop dat je een heleboel dingen in één ontwerp wil integreren doch zo te zien heb je daar de oppervlakte niet voor waardoor het verkrampt en rommelig over komt. Het klinkt vervelend maar gooi dit ontwerp in de prullenmand. Aanrader is een poosje te verdiepen in de baanontwerpen die op internet of modelspoor tijdschriften gepubliceerd zijn voor inspiratie. Maakt een gelimiteerde keuze zoals een kopstation met gelimiteerde afstel plaatsen of een echt rangeer terrein. In onze hobby is veelal "minder is meer" het credo. En wat ontwerpen betreft "Beter goed gejat dan slecht uitgevonden".
Succes!
-
Ik vind het nogal een druk plan. En kom je wel uit met je hellingen?
Middenboven zie ik sporen die elkaar kruisen op 5 niveaus. Daarbij vraag ik me af of het verschil tussen het hoge en het lage spoor overal wel correct is weergegeven.
Er zitten maximaal 3 niveau's in de baan. Eentje op plankhoogte, eentje daar 9 cm boven, en eentje 9 cm onder de tafel. Dus plankhoogte, brughoogte zodat treinen er onderdoor kunnen passeren, en tunnelhoogte, zodat er treinen boven kunnen passeren.
Wat is de afmeting van zo 1 wit vierkant? De doorgangen in het midden lijken me gewoon "te smal", je kan er wel in maar keren?? laat staan onder de baan duiken.
Er zitten veel te veel rare kronkels in je sporen om een vlot probleemloos rijden te garanderen. Bekijk die rangeerbundels rechts eens kritisch, daar kan je zelfs geen wagens deftig koppelen zonder "de hand van God".
Een vierkant is 25 cm. Jammer dat die website dat alleen weergeeft met ontwerpen.
De doorgangen heb ik op 60cm gezet, leek mij voldoende, maar als je daar anders over denkt hoor ik het graag.
De rangeerbundels heb ik even lui gemaakt met flexspoor, moet rechter zijn, maar het programma maakt zelf een kronkel in het flexspoor die ik er niet uit krijg.
Hoi,
Welkom hier.
- welke schaal?
In 1:87 red je dat op 1 zolder ook niet.
Probeer je ruimte in een traject in te plannen met afzonderlijke onderdelen zoals, station, rangeren, industrie.
Er zijn ook rail programma's war je na enige oefening je gewenste baanplan op kan ontwerpen, redelijk verschaald.
Bedenk ook dat je met zo'n rangeerterrein een investering kwijt bent aan kruisingen, wissels en de besturing ervan.
De volgende vraag is dus:
- hoe ga je de baan bedienen?
Dank u!
H0
Het is niet letterlijk een 1 op 1 kopie van kijfhoek, maar een voorstelling daarvan, dus met twee gekoppelde rangeerterreinen, waar op de eerste de treinen binnenkomen, en uitgesorteerd worden naar nieuwe treincombinaties op weg naar een eindbestemming.
Ik heb twee railontwerp programma's geprobeerd, maar werd er niet heel gelukkig van. Nog maar een keer proberen dus.
Voor het rangeerterrein moet ik nog een paar wissels hebben inderdaad. Ik heb al wat van die servomotoren van digikeijs, maar ben er nog niet helemaal.
Het geheel wordt aangestuurd met hardware van digikeijs en qua software waarschijnlijk iets als koploper.
Hartelijk dank voor uw feedback!
Hallo ... (heb je ook een naam?),
Wat ik persoonlijk handig zou vinden, is om hier in je draadje een plaatje te plaatsen. Dat is duidelijker / fijner dan een link naar een andere site waar je eerst op zoek moet naar het juiste baanplan.
Ik neem aan dat je H0 rijdt, al staat dat er niet bij. Kijkend naar de lengte van een wissel gok ik dat 1 blokje 20x20 cm is. Maar het zou handig zijn om de afmetingen in de tekening te zetten. De looppaden zouden dan 40 cm breed (smal) worden. Daar ga je niet blij van worden. Keren lukt al helemaal niet (wat Frans al aangaf). En iedere keer dat je er loopt moet je oppassen dat je niet onbewust bomen, lantaarnpalen of andere details sloopt.
Waar is de toegang tot de kamer eigenlijk?
Dan het plan zelf: na wat puzzelen is het een dubbelsporig ovaal, waar een paar aftakkingen aan zitten (oa kopstation en rangeerterrein). Op zich ok, maar het wordt al snel alleen maar rondjes rijden met een beperkt aantal treinen. Ik zou er in ieder geval nog ergens een schaduwstation in plannen. Dat geeft iets meer variatie in het treinverkeer.
Het rangeerterrein (a la Kijfhoek) heeft wel hele korte sporen: 40-60 cm nuttige lengte. Daar heb je helemaal niets aan... Er kan nog niet eens 1 trein op binnen komen! Combineer de 2 bundels tot 1, dan kun je er in ieder geval een opstelterrein van maken. Als je er werkelijk een rangeerterrein (a la Kijfhoek) van wilt maken, dan zul je veel meer ruimte nodig hebben. Meer dan drie keer zo lang als wat je nu hebt en dan is het al heel erg krapjes.... Kijfhoek is letterlijk tientallen keren groter (langer).
Je schreef dat het blauwe deel een depot voor stoomloks wordt. Alleen hangt het een beetje los aan de rest van het baanplan. Ik zou het dichter bij het kopstation plaatsen. Dan kun je in het station de lok van een trein wisselen en de loks direct in het depot behandelen.
Groet, Wim
Hallo, Matthijs.
Dat ga ik proberen te maken, een plaatje.
De entree zit op 60cm van de onderkant van de tekening, in het midden.
Ik rij inderdaad H0. Een blokje is 25 cm.
Schaduwstation ga ik over nadenken, goed idee!
Het idee is dat elk rangeerspoor op het kijfhoek achtige rangeerterrein minimaal de lengte van 1 flex spoor heeft van piko, dus ongeveer 94 cm in lengte.
Het verplaatsen van het depot is inderdaad wel een interessante optie. Hartelijk dank voor uw feedback!
Welkom op het forum. Volgens mij s de naam Matthijs??
Het lijkt erop dat je een heleboel dingen in één ontwerp wil integreren doch zo te zien heb je daar de oppervlakte niet voor waardoor het verkrampt en rommelig over komt. Het klinkt vervelend maar gooi dit ontwerp in de prullenmand. Aanrader is een poosje te verdiepen in de baanontwerpen die op internet of modelspoor tijdschriften gepubliceerd zijn voor inspiratie. Maakt een gelimiteerde keuze zoals een kopstation met gelimiteerde afstel plaatsen of een echt rangeer terrein. In onze hobby is veelal "minder is meer" het credo. En wat ontwerpen betreft "Beter goed gejat dan slecht uitgevonden".
Succes!
De kamer is ongeveer 6.15 lang (maar daarachter is nog ongeveer 60cm speling mogelijk). De kamer is ongeveer 4.60 meter breed.
Ik heb al wat online zitten kijken naar baanplannen, maar mijn ruimte is iets groter, en kan alleen maar voor wat kleinere tafels tekeningen vinden. Ook valt het vaak op dat tekeningen vaak een soort van achtbaan (veel bochten en hoogteverschillen in een hele kleine ruimte) worden, en dat vind ik niet zo mooi.
-
Er zitten maximaal 3 niveau's in de baan. Eentje op plankhoogte, eentje daar 9 cm boven, en eentje 9 cm onder de tafel. Dus plankhoogte, brughoogte zodat treinen er onderdoor kunnen passeren, en tunnelhoogte, zodat er treinen boven kunnen passeren.
Kijk dan nog eens goed naar je eigen plan. In de startpost schrijf je dat rood het hoogste niveau is en groen het laagste. Maar op het plan zie ik rood onder groen doorgaan. Dat kan niet kloppen. Maak die kruisingen eens in orde, dan is het beter te volgen.
-
Een tekening van de kamer, hopelijk voor meer duidelijkheid.
(https://i.imgur.com/PEHKp59.jpg)
De cirkels zijn gebinten en horen bij de dakconstructie. De tafels zijn allemaal een standaard maat en modulair, 122x61. Hier en daar logisch wat kortere tafels.
1: Hierachter kan nog een tafel geplaatst worden, maar moet pasklaar gemaakt worden.
2: Idem als 1
3: Deze ruimte is nog vrij, en kan nog ingezet worden. Dit is ongeveer 60cm. Daardoor zou te totale lengte op 6,75 uitkomen. Omdat hier nog wat obstakels zitten, zoals de schoorsteenpijp, hebben we dit gemakshalve niet gebruikt.
4: (niet op de tekening, vergeet ik te noteren, achter de tafel boven 3, tegen het gebint, kan nog een tafel gezet worden.)
5: onder 1 en twee (een tafel naar beneden) kan geen tafel komen, hierachter zit een opslagruimte
-
Kijk dan nog eens goed naar je eigen plan. In de startpost schrijf je dat rood het hoogste niveau is en groen het laagste. Maar op het plan zie ik rood onder groen doorgaan. Dat kan niet kloppen. Maak die kruisingen eens in orde, dan is het beter te volgen.
Ik heb niet veel ervaring met het tekenen van banenplannen, daarom heb ik kleuren gebruikt om zaken te representeren. Dat de groene lijn 'over' de blauwe en rode gaat, heeft geen waarde voor de hoogtes, betekent alleen dat ik die later heb getekend.
Voor de duidelijkheid:
Rood: verhoogd spoor op +/- 9 cm
Lichtblauw en donkerblauw: Spoor op tafelhoogte (direct op de plank)
Groen: spoor wat onder de tafel duikt, noem het gemakshalve tunnel.
Gaat er een kleur over op een andere kleur, dan betekent dat een hoogtewisseling. Sommige sporen worden één richting, dus dat zit je hopelijk niet meer vast aan de maximale stijging van 3% voor H0, en kan je sneller dalen dan die 3%.
-
Dat de groene lijn 'over' de blauwe en rode gaat, heeft geen waarde voor de hoogtes,
Die waarde moet het juist wel hebben. Ik vind het verwarrend want het maakt het lastig om te beoordelen of de hellingen wel mogelijk zijn.
-
Hallo Matthijs,
Dank je voor de antwoorden :)
De eerste vraag die ik nu heb, gaat over de bereikbaarheid.
Als ik het goed begrijp, staat de baan tegen de muur. Echter de diepte is op sommige punten 120 cm. Dat is echt heel ver! Kun je zover reiken? Ook als de baan vol staat met scenery?
Bedenk ook dat die diepte bij de bouw nog lastiger is: een detail aanbrengen/schilderen is lastiger dan het op de rails plaatsen van een ontspoorde lok.
In de hoeken is het nog erger: daar zit je 170 cm van het looppad...
Persoonlijk zou ik proberen de baan iets minder diep te maken. En her en der een mangat inplannen, bv in de hoeken.
Het hoeft trouwens ook niet allemaal kaarsrecht te zijn en te voldoen aan geometrische figuren. De rand van de baan mag best diagonaal of gebogen zijn.
De looppaden zijn 60 cm breed begrijp ik nu. Als doorgang kan dat (net), maar ik zou ook een paar delen inplannen waar het iets breder is. 100 cm bv. Dan heb je voldoende ruimte om te bewegen (ook met meerdere personen). Of kun je een stoel/krukje plaatsen bij een bedieningspaneel.
Wat lengte van de rangeersporen betreft: 94 cm is tussen de wissels neem ik aan? Maar die is niet volledig te gebruiken voor het opstellen van een trein. Je hebt nog wat marges nodig zodat een opgestelde trein profielvrij staat (plaats van de vrijbalk in het echt). Daarnaast is ook 94 cm in H0 niet om over naar huis te schrijven: daar passen een lok met 5 korte goederenwagens op. Ik zou sporen met minimaal 180 cm opstelruimte inplannen, liever nog langer. Je hebt zoveel ruimte voor je modelbaan, probeer dat dan goed te gebruiken.
Ik begrijp je neiging om (te) veel te willen. Daar hebben we hier allemaal last van. Blijkbaar is dat een eigenschap van modelspoorders. :)
Groet, Wim
-
Ik heb al wat online zitten kijken naar baanplannen, maar mijn ruimte is iets groter, en kan alleen maar voor wat kleinere tafels tekeningen vinden. Ook valt het vaak op dat tekeningen vaak een soort van achtbaan (veel bochten en hoogteverschillen in een hele kleine ruimte) worden, en dat vind ik niet zo mooi.
Hi Matthijs, toegoed of slecht is je Engels? Goed gejat beter dan slecht uitgevonden is natuurlijk niet het 1 op 1 copy maar de inspiratie die het afkijken geeft. Als je het volgende googled "https://www.google.nl/search?q=model+railway+track+plans&tbm=isch&ved=2ahUKEwivuKrT0NnqAhXKkaQKHcPjBUcQ2-cCegQIABAA&oq=model+railway&gs_lcp=CgNpbWcQARgCMgIIADIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjoECCMQJzoFCAAQsQM6BAgAEBM6CAgAEAUQHhATUJO6A1iU6QNgwP4DaAFwAHgAgAFhiAHABpIBAjE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=l2YUX--QFMqjkgXDx5e4BA&bih=714&biw=1280 (https://www.google.nl/search?q=model+railway+track+plans&tbm=isch&ved=2ahUKEwivuKrT0NnqAhXKkaQKHcPjBUcQ2-cCegQIABAA&oq=model+railway&gs_lcp=CgNpbWcQARgCMgIIADIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjIECAAQHjoECCMQJzoFCAAQsQM6BAgAEBM6CAgAEAUQHhATUJO6A1iU6QNgwP4DaAFwAHgAgAFhiAHABpIBAjE0mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=l2YUX--QFMqjkgXDx5e4BA&bih=714&biw=1280)
Kom je een wereld van allerhande spoorplannen tegen. Ook Amerikaans en Engels. Spoorbedrijf over de hele wereld heeft in veelgevallen dezelfde oplossingen gevonden voor dezelfde problemen, de hobbyisten idem.
Succes
-
Hallo Matthijs,
Dank je voor de antwoorden :)
De eerste vraag die ik nu heb, gaat over de bereikbaarheid.
Als ik het goed begrijp, staat de baan tegen de muur. Echter de diepte is op sommige punten 120 cm. Dat is echt heel ver! Kun je zover reiken? Ook als de baan vol staat met scenery?
Bedenk ook dat die diepte bij de bouw nog lastiger is: een detail aanbrengen/schilderen is lastiger dan het op de rails plaatsen van een ontspoorde lok.
In de hoeken is het nog erger: daar zit je 170 cm van het looppad...
Persoonlijk zou ik proberen de baan iets minder diep te maken. En her en der een mangat inplannen, bv in de hoeken.
Het hoeft trouwens ook niet allemaal kaarsrecht te zijn en te voldoen aan geometrische figuren. De rand van de baan mag best diagonaal of gebogen zijn.
De looppaden zijn 60 cm breed begrijp ik nu. Als doorgang kan dat (net), maar ik zou ook een paar delen inplannen waar het iets breder is. 100 cm bv. Dan heb je voldoende ruimte om te bewegen (ook met meerdere personen). Of kun je een stoel/krukje plaatsen bij een bedieningspaneel.
Wat lengte van de rangeersporen betreft: 94 cm is tussen de wissels neem ik aan? Maar die is niet volledig te gebruiken voor het opstellen van een trein. Je hebt nog wat marges nodig zodat een opgestelde trein profielvrij staat (plaats van de vrijbalk in het echt). Daarnaast is ook 94 cm in H0 niet om over naar huis te schrijven: daar passen een lok met 5 korte goederenwagens op. Ik zou sporen met minimaal 180 cm opstelruimte inplannen, liever nog langer. Je hebt zoveel ruimte voor je modelbaan, probeer dat dan goed te gebruiken.
Ik begrijp je neiging om (te) veel te willen. Daar hebben we hier allemaal last van. Blijkbaar is dat een eigenschap van modelspoorders. :)
Groet, Wim
Bereikbaarheid in de kopse kant van de kamer (noorderlijk) is inderdaad een issue. Een mangat zou ideaal zijn. Idee is nu om links en rechts aan die kopse kant een berg of heuvel te maken, zodat het wat makkelijker is qua scenery. Ergens tussen of in deze bergen/heuvels zou een mangat wel handig zijn.
Het gedeelte van het kopstation is nu 1m breed, maar kan rustig 90 cm worden, of bij uiterste noodzaak 80, in de schetsen is er wat ruimte over.
De ruimte tussen de wissels is inderdaad ongeveer waar ik op doel. Dat betekent dat je op de buitenste sporen tussen de wissels dus ongeveer 94 cm heb om een trein op te bouwen vanuit het voorliggende rangeerterrein, en bij de binnenste sporen iets meer, voor het gemak even afgerond op 1x flex + 2x 23 cm, totaal dus 1,40.
Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Een passagiersstation is voor iedereen een vereiste, ik vind een rangeerterrein leuk, en de anderen willen graag een locomotievenloods met bijbehorend onderhoudsterrein.
-
Het is op zich niet teveel te willen, maar we zijn met z'n drieen, en iedereen heeft zo zijn voorkeuren.
Dat snap ik, maar het resultaat kan dan nog steeds te veel op te weinig ruimte zijn... ;D
Ter illustratie: als je maar ruimte had voor een baan 4 x 1 m, hadden jullie nog steeds je eigen voorkeuren gehad, maar zou het zeker niet passen....
Dat gezegd hebbende, ik denk dat jullie eisen allemaal wel passen. Ik vraag me alleen af of het reizigersstation perse een kopstation moet zijn. Je zou ook aan de linker zijde een doorgangsstation kunnen bouwen en aan de rechterkant een rangeerterrein. Het depot kan dan in de hoek bij het reizigersstation (met verbinding naar het rangeerterrein). Het schiereiland met kopsstation kun je dan weglaten. Dat geeft direct ruimte om te lopen en links en rechts ruimte om de diverse themas plaats te geven. Het geeft ook direct meer rust omdat er minder verbindingssporen en minder wissels nodig zijn.
Daarnaast vraag ik me af of jullie eigenlijk wel een kopstation willen. Je bent dan namelijk verplicht om iedere trein van richting te laten veranderen. Bij een treinstel of trek/duwtrein gaat dat eenvoudig, maar getrokken treinen vragen (veel) rangeerwerk. Als je daarvan houdt is dat prima, maar wat je veel ziet, is dat men een kopsstation letterlijk links laat liggen en liever doorrijdt via de hoofdsporen. In dat laatste geval past een doorgangsstation waarschijnlijk beter.
Groet, Wim
-
Als je daar met 3 man gaat werken dan zou ik dat plan nog maar eens goed overwegen. De gangpaden zijn dan echt te smal. Je komt elkaar dan letterlijk continu tegen.
-
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?
Gr Koen.
-
Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.
-
Wordt het een clubbaan of soort familiebaan?
Gr Koen.
Familiebaan. Met zn allen lekker rommelen, maar wel met kwaliteit in het achterhoofd.
Twee opmerkingen op dit baanplan:
- Het loopt wel erg stijfjes en strak langs de randen van de kamer en met krappe standaard bogen. Met deze ruimte kun je zo veel meer.
- Het is alleen een sporenplan en geen baanplan. Wegen, stations, gebouwen e.d. ontbreken terwijl je daar juist in deze fase al over na moet denken.
Graag hoor ik van u wat u bedoelt met zoveel meer :) Baanplan volgt zsm, we zijn volop aan het passen en meten.
Een vraag die bij ons opkwam;
Zorgt het kopstation op deze manier niet voor kortsluiting? Zo ja, hoe dienen we dit op te lossen?