BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Joran op 09 July 2020, 20:01:46
-
Door alle toffe messingbouw die ik hier voorbij zie komen ben ik zelf ook enthousiast geworden. Ik heb daarom twee kitjes weten te bemachtigen. De schamelwagens van MK Modelbouwstudio en een CHEP (geloof ik) van Seinarm:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30E42C43-0CCD-4B14-A7E2-0A25D4541FB7.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30E42C43-0CCD-4B14-A7E2-0A25D4541FB7.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C77ED49-258F-4241-88EF-6CF7CA802B9D.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C77ED49-258F-4241-88EF-6CF7CA802B9D.jpeg)
Nu nog beginnen ;D Welke kit is aan te raden om mee te starten? Het liefst bouw ik van beide de NS versie, en hopelijk waren ze dan ook te gelijk in zetbaar. Maar dat moet ik nog uitzoeken. Om te beginnen heb ik e.e.a. nodig qua spullen. Is de lijst van MK een goede om te beginnen?
Is een soldeertegel aan te bevelen?
Och zoveel vragen ::)
-
Ohw, goeie. Ik lees even mee. Heb hier meerdere kits liggen.
-
(y) zou met die van MK beginnen
-
MK? Zucht, nog maar een kitje er bij dan... ;) Geintje. Maar ook ik ben benieuwd naar wat er allemaal nodig is. Ik ga weer in mee lees modus. (y)
Gr.
Edsko
-
Zou met die van Gerard beginnen, Seinarm dus. Is meest recente kit en goed te bouwen.
-
Die tegel is zeer zeker aan te bevelen.
Zeker als je met een vlammetje gaat solderen.
Ga je alles doen met een goede bout is een restantje laminaat goed zat.
-
Als je maar begint is het motto.
Die horde heb je genomen. (y)
-
Misschien eerst van beide de beschrijving lezen, die die je begrijp daar begin je mee ;)
-
Zou met die van Gerard beginnen, Seinarm dus. Is meest recente kit en goed te bouwen.
Idd zou ook mijn advies zijn. (y)
-
Ok, dat is duidelijk!
Ik heb een soldeerstation en wat electronica soldeer, is dat wel goed? Want bij bovenleidingsprotalen die ik uit messing profielen heb gemaakt merk ik dat het snel details volloopt. MK heeft het over soldeerverf verkrijgbaar bij GMenS. Aan te raden?
Onderdelen uit de fret, knip ik dat beter. Of leg ik het liever op een plaat MDF en snij het eruit met een afbreekmesje?
-
Prima begin. Als het vol loopt met soldeer betekent dat 1 ding, je gebruikt teveel soldeer. Wat helpt is het volgende; snij hele kleine stukjes van het soldeertin af, nog net geen schilfertjes. Ik maak soms wel eens een bakje met een voorraadje, altijd handig.
Waar je nooit teveel van kan gebruiken is vloeimiddel of soldeervet (nou ja, hoe meer je gebruikt, hoe meer je moet schoonmaken naderhand).
Dan, onderdeel klaar leggen, lekker op het te solderen gedeelte insmeren met wat flux, paar schilfertjes soldeer er op en dan vast maken. Eerst even vast zetten, het hoeft niet meteen mooi. Als het vast zit, klein beetje extra flux er op en dan door na verhitten mooi laten lopen door de naad (de naad van het werkstuk welteverstaan
).
Tip, pak eerst even een paar stukjes messing van de etsfret en soldeer die aan elkaar. Als je de smaak te pakken hebt, bouw je dat ding.
Succes!
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Dank voor de tips! Daar kan ik wel wat mee.
Bij nader inzien had ik die portalen ook beter zo kunnen maken. Maar nu is dat vrij grof werk en daar valt het nauwelijks op: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71627.msg3222076897#msg3222076897 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71627.msg3222076897#msg3222076897)
-
Er zijn eigenlijk twee manieren om te solderen, met soldeer en vloeimiddel of met soldeerverf.
Beide manieren hebben hun eigen voorstanders, en ik zou zeggen probeer het gewoon.
Soldeerverf heeft voor mij het volgende voordeel;
Als je twee onderdelen op elkaar moet solderen, je de verf er tussen smeert, en dan met een schone bout verhit.
dus U profielen op een zijwand, en klinknagelstrips kun je zo netjes monteren.
Met soldeer (ik gebruik electronica soldeer) en vloeimiddel laat je de soldeer tussen deze componenten vloeien.
kan ook , maar ik vind hiervoor soldeerverf netter.
Ik gebruik beide methoden, voor hoeken van bakken en stevige verbindingen gebruik ik soldeer met vloeimiddel.
Voor kleine componenten die ergens op moeten komen, gebruik ik soldeerverf.
Hoe meer soldeer je gebuikt, hoe meer je naderhand moet schoonmaken....
Verder is een soldeerbout van 60-70 wat aan te raden met een dunne punt (2 mm) Hoe zwaarder de bout, hoe sneller het component warm is, en ook vast zit. Met een kleine bout duurt het te lang om je onderdeel warm te krijgen, en vallen de onderdelen verderop van je model af (praktijk ervaring)
Bij het losmaken van de etsfret, gebruik ik een stevige ondergrond en een scherp mes. bij een bot mes, ga je spullen verbuigen.
Om te starten niet te veel spullen meteen aanschaffen, dat komt vanzelf wel 8)
Dit is de basis;
Goede kniptang met een rechte kant. (geen V vormige bek) dan wordt het afgeknipte deel ook recht namelijk
platbektang zonder ribbels.
ruimers om gaatjes op te ruimen, met boren is dit een hels karwij (GM&S)
Hand boorhouder voor kleine boortjes, met een boormachine draai je te snel, en heb je kans op beschadigingen
Afbreekmes
glasvezel stift 6 mm met veel reserve stiften om overtollig soldeer te verwijderen
vijltjes
Goede verlichting
De rest is leuk, maar hiermee kun je al leuk bouwen.
De rest van de gereedschappen komt wel als je de smaak te pakken hebt.
Veel plezier met bouwen.
Groeten Arjen
-
Joran,
Je hebt het over elektronicasoldeer. Bedoel je daarmee harskernsoldeer?
Dat gebruik ik zelf liever niet om messing kits mee te bouwen. Gewoon "puur" soldeertin nemen en verdund fosforzuur als vloeimiddel. Beide zijn te koop bij GM&S.
Als je toch bij GM&S aanklopt, bestel dan het boekje "Solderologie" mee. Leuk en leerzaam voor de beginnende messing- of witmetaal-bouwer.
Voor wat betreft het losmaken van de onderdelen van de fret: Voor afknippen is er vaak te weinig ruimte. Dan is het beter om het af te snijden op een stuk MDF. Wel oppassen dat je niet te hard op het mes leunt, want dan gaat de boel verbuigen (dus snijden en niet het mes door het messing heen duwen). Hou er wel rekening mee dat het mes erg snel bot wordt.
Daarnaast is het goed om de algemene bouwbeschrijving van MK door te lezen voordat je begint. Daar staan een hoop goede aanwijzingen in.
Grtz, Ton
-
Soldeerverf is al genoemd. Maar daar heb ik goede ervaringen mee! Dat is fijngemalen tin met vloeimiddel. Godfather models & supply heeft dat in zijn programma.
-
Dat is een mooi lijstje voor GM&S. Ik ga hem eens mailen. Want die site is behoorlijk onoverzichtelijk (y)
Ik zal de soldeerverf dan ook wel mee bestellen. Ik heb een soldeerstation met een redelijk dunne, maar platte punt. Werkt vooralsnog goed. De tin die ik op dit moment in huis heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tin.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tin.jpg)
De linker komt van de electronicszaak in de buurt. De rest van de bouwmarkt. Als vloeimiddel gebruik ik iets (https://www.youtube.com/watch?v=kVOsD-Rq7Nk) van een chinese webshop.
Ik voel me nu echt onwetend ::)
-
Het vloeimiddel van GM&S bevat fosforzuur, en werkt beter als het spul van de bouwmarkt.
Dat is eigenlijk alleen geschikt om waterleidingen te solderen....
Groeten Arjen
-
Ik heb gemerkt dat het beste vloeimiddel soldeervet is, enig nadeel, het is heel lastig schoon te krijgen daarna en dan ga je issues met stralen en hechting van verf krijgen. Omdat de flux van Piet m’n soldeerpunten deed verbranden ben ik naar Carr’s flux geswitched.
Ik gebruik al sinds ik tien jaar geleden kits ben gaan solderen harskern soldeer want dat heb ik op mn werk liggen, ik zie geen nadeel hiervan.
Gewoon beginnen je zult fouten maken, dat geeft niks. En kijk wat je collega’s doen. Denk dat ik wel kan zeggen dat Frits een inspiratiebron is. Ik laat zelden zien hoe ik iets gedaan heb, op het moment dat ik denk ik had wel een foto kunne maken ben ik al klaar met solderen. Het is verslavend. (y)
-
In dit draadje heb ik eens uitgelegd wat je nodig hebt en hoe je het gebruikt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27071.0
Wordt vast mooi!
mvg,
Ivo
-
Ik heb alles mogelijke gebruikt voor soldeer, maar het beste resultaat krijg ik met de 188° vloeisoldeer van GMS en fosforzuur 10% van de lokale apotheke. Heb nu als alternatief forforzuur 20% gekocht bij een groothandel en kan die naar 10% verdunnen, 1L met transport was net zo duur als 50ml 10% bij de apotheke.
Vet heb ik ook en in principe gaat dat, maar als de messing niet goed gereinigt is dan kan het ook tot meer vervuiling leiden en moet je helemaal opnieuw beginnen (eerst schoonmaken, soldeervet of vloei erop, lood ertegen en bout en opwarmen. Zorgen dat het niet beweegt tijdens het afkoelen)
Vroeger gebruikte ik ook de Stannol 60/39/2 soldeer maar die kan ik hier niet meer krijgen. Die van GMS is dunner als de standaard electrosoldeer en daarom gebruik je minder.
Belangrijk weet wat de gevaren zijn van je keuzes, altijd een soldeer afzuiging gebruiken, de betere soldeer hebben nog steeds lood. En ook de fosforzuur dampen zijn etsend!
Maar zoals al onse grote meesters zeggen op een reststuk proberen, ik heb eerst geprobeerd een loodnaad te maken van een recht stuk op een plat stuk.
gr Joke
-
Nodig in de zin van zonder niet kunnen is het niet: Maar ik heb megalol van het
Weerstandsoldeer apparaat. Samen met al genoemde soldeerverf is dat uiterst prettig werken.
Fred
-
Ik heb inmiddels contact met GM&S en de vraag is hij heeft verschillende soorten ruimertjes, wat voor heb ik specifiek nodig? Ook heeft hij 2mm en 4mm glasvezelpotloden. Welke is daarvan het handigst?
-
Allebei prikken ze even hard in je vingers, dus voorkom overmatig soldeer. Gebeurt dat onverhoopt, dan hangt het van de mate van "misbruik"af of je een grote of een kleine corrigeerder moet/wilt gebruiken. Je hebt ze ook van 1 cm, maar dan ben je met messing modelbouw aan het verkeerde adres.
Schraapstalen / stekers doen ook wonderbaarlijk werk, maar kunnen meer krassen dan glasvezel.
Dus: zorg dat je ze niet nodig hebt, maar stop wel iets in je gereedschapskistje.
-
Hallo Joran,
Zoals Frits zei geeft het gebruik van glasvezelpotloden irritatie. Vroeger was het engelenhaar die in de huid bleef hangen, de laatste jaren zijn het de de afgebroken vezels van de 'glaspotloden' die voldoende irritatie veroorzaken en verdomde lastig te verwijderen zijn. Een goede pincet en een loeplamp bieden hiervoor vaak uitkomst...
Net zoals alle andere meeschrijvers hier is opbouwen van een soldeer instrumentarium een kwestie van tijd, geld en opgedane ervaring. Blind kopen is geen optie omdat je daarmee geen ervaring vergaart. Die krijg je uiteindelijk in de praktijk.
Jaren geleden, zo ongeveer rond jouw geboortejaar, startte Gerard (Riedl) elke 'Etappe' van zijn messing bouwpakketten met een kleine soldeercursus. De wat oudere liefhebbers van messing modellen naar Duits en Oostenrijks voorbeeld herkennen Gerard als een specialist in giettechniek en fabrikant van de 'Etappenbausätze' waarbij een bouwpakket in meerdere, maandelijkse leveringen opgedeeld werd. Naast kostenspreiding had de modelspoorder de tijd om tot de volgende etappe kwam deze samen te bouwen. Gerard werkte vaak met vlamsolderen waarbij reeds gesoldeerde onderdelen plaatselijk met natte watten afgedekt werden om de soldering te beschermen. Een instelbaar soldeerstation bestond in die tijd nog niet en van soldeer met verschillende smelttrajecten was in onze hobby nog niet veel bekend. Nu heb je met verschillende soldeer - 70°C, 100°C, 180°C, 243°C en meer - in combinatie met een soldeerstation meer mogelijkheden. De relatief hoge investering voor een goed soldeerstation levert uiteindelijk meer rendement op dan een zgn. low cost alternatief.
Bij veel verzamelaars - ook ik behoor deels tot deze groep - wachtten de bouwpakketten tot het moment dat er meer/veel vrije tijd beschikbaar is om ze te bouwen. Vooraf werd ik al gewaarschuwd om daar bij pensionering hier niet vanuit te gaan...Op de vraag of dit op waarheid berust wil ik (nog) niet ingaan...
Resumerend gewoon beginnen en niet bang zijn fouten te maken. Het overkomt iedereen en je leert ervan.
Groet,
Rob
-
Ik heb inmiddels contact met GM&S en de vraag is hij heeft verschillende soorten ruimertjes, wat voor heb ik specifiek nodig? Ook heeft hij 2mm en 4mm glasvezelpotloden. Welke is daarvan het handigst?
Ik gebruik zelf de 4mm potloden, voor mij zijn deze het handigst.
Helaas zijn de labels van de ruimers afgevallen, het zijn volgens mij 0.1 mm tot 2.3 mm.
iets in die range is goed voor de standaard messing kits.
Ga je lokken bouwen, dan heb je grotere nodig om de lagers te ruimen.
Veel plezier, en groeten
Arjen
-
Piet heeft een mooi setje ruimers, met en zonder handvatten. Gewoon een setje kopen, zitten alle maten in.
Flux is mooi spul omdat het goed schoon te maken is, maar het maakt de tip van je soldeerbout snel kapot. Dus ik zou nu ook voor bijvoorbeeld Carrs kiezen.
Qua tin is electronicasoldeer mooi om mee te werken. Low melt soldeer is fijn bij witmetaal.
En voor de rest, goed gereedschap is het halve werk, koop een fijn soldeerstation voor de rest van je leven, koop een brandertje en ga aan de slag. 't Is geen rocketscience...
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Als je met een glasvezelpotlood wilt gaan werken, heb je misschien wat aan de tips op deze pagina (https://mwpl-pegasus.weebly.com/glasvezelpotlood.html).
Succes met bouwen! Gewoon beginnen en verwachten dat het met vallen en opstaan steeds beter zal gaan...
Hans.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8532.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8532.jpg)
Zaterdag maar eens een begin maken :)
-
(y)
regel 1:
maak ieder te solderen oppervlak schoon voordat je soldeert. Anders vloeit de soldeer niet en blijf je stoken.
-schuursponsje
-glasvezel
-of wat dan ook maar GEEN vijl (krassen)
Als het maar blank messing is !
regel 2:
soldeer moet VLOEIEN, dus niet klonteren en stoppen. Stoken, maar alleen zo ver tot je de soldeer ziet vloeien. Klaar en wegwezen.
regel 3:
neem de tijd.
succes.
-
Dank voor de tips! Ik dacht dat het vloeimiddel ook de boel schoon maakt? Maar extra is altijd goed :)
De soldeer en vloeimiddel van piet peetoom, aanbrengen met? Een kwastje of is een prikker makkelijker? En de soldeerverf is 188 graden. Stel ik de bout dan in op 200 ofzo?
-
Hoi Joran,
Vloeimiddel maakt wel schoon, maar kan niet alles weghalen. Grof vuil, zoals oxide en andere aanslag, moet je verwijderen voordat je begint. Soldeer moet een chemische reactie aangaan met het messing om te hechten, dus daar moet geen vuil in de weg zitten. Verder is het vloeimiddel vooral bedoeld om warmte te geleiden en daarmee het soldeer te laten vloeien. (Misschien heet het daarom vloeimiddel en geen schoonmaakmiddel :) )
Vloeimiddel aanbrengen met een penseeltje. Na gebruik wel uitspoelen, anders vreet het vloeimiddel de penseel aan. Geldt natuurlijk ook voor je werkstuk; als je stopt met bouwen, afspoelen met warm water om de resten vloeimiddel weg te spoelen. En de bout dan even goed afvegen met een droog stuk keukenpapier.
Hou er rekening mee dat de warmte van je bout snel wegvloeit in het metalen werkstuk. Het is dus goed om een "buffer" aan warmte te hebben. Als ik met 188 graden soldeer op messing werk, zet ik mijn bout op 300 of 350 graden.
En verder: gebruik soldeer alsof het een vermogen kost en gebruik vloeimiddel alsof het gratis is.
Grtz, Ton
-
Joran je hebt gelijk een goede soldeerset, daar ga je geen spijt van krijgen. Soldeerbout in messingspanen droog poetsen is het beste. veel plezier (y)
-
gebruik soldeer alsof het een vermogen kost en gebruik vloeimiddel alsof het gratis is.
(y) (y) (y) (y) (y) (y) beter kan je het niet zeggen
-
Ik gebruik gewoon deze soldeervloeistof S-39(https://www.griffon.nl/content/dam/boltonadhesives/products/import/64/nl/979/1_transparant.png.thumb.1280.1280.png)
Is niet zo duur en je soldeert ermee als een tierelier en is in elke bouwmarkt te koop.
Het heeft slechts een nadeel, elke avond na het solderen moet je het resterende soldeerwater onder de kraan goed wegspoelen en wegborstelen van je messing kit, anders gaat het messing na een paar dagen groen oxideren.
Maar als dat alles is . . . . . . .
Verder maak ik daarbij gebruik van elektronica-tin met harskern van 1 mm dikte.
-
Niet duur maar vele malen duurder (waar praten we over ) dan een flesje fosforzuur waar je een slok water bij moet gooien (tot circa 10%). Met 1 fles doe je jaren en jaren.
Maar zuur blijft zuur, dus afspoelen.
Carr heeft niet voor niets een heel assortiment soldeer en buiten de modelbouw om sta je verstelt wat er allemaal is. Ik heb hier ook nog wel rolletjes bismuth soldeer voor 145 graden en echt geen harskern. 0,3 mm dik draad. Kan verkeren
Blijf leren en durf fouten te maken.
https://www.braumarkt.com/wine-and-cider/wine-ingredients/acids-and-deacidifiers/fosforzuur-75-e338-1000-ml?gclid=EAIaIQobChMIx8XGqYff6gIVkaZ3Ch1aWAZbEAQYAiABEgLwo_D_BwE (https://www.braumarkt.com/wine-and-cider/wine-ingredients/acids-and-deacidifiers/fosforzuur-75-e338-1000-ml?gclid=EAIaIQobChMIx8XGqYff6gIVkaZ3Ch1aWAZbEAQYAiABEgLwo_D_BwE)
-
Vandaag maar eens een klein beginnetje gemaakt met de schamelwagens van MK. Eerst de aslagers erin gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/messing2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/messing2.jpg)
En vervolgens de bordjes. Handleiding was niet helemaal duidelijk hier. In ieder geval voor mij, staan allemaal termen in die ik (nog) niet ken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/messing-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/messing-1.jpg)
Had wel iets geks met mijn nieuwe bout, de punt blijft heel vies. Normaal veeg ik altijd af aan een natte spons en wordt de punt weer schoon en glimmend. Maar nu weigert hij ook tin te pakken lijkt wel.
-
Prima start! (y)
-
Had wel iets geks met mijn nieuwe bout, de punt blijft heel vies. Normaal veeg ik altijd af aan een natte spons en wordt de punt weer schoon en glimmend. Maar nu weigert hij ook tin te pakken lijkt wel.
Dat is helemaal niet zo gek. Tenminste, het overkomt mij ook wel eens.
Goed afvegen met een stuk droog keukenpapier. Als de punt dan dof / vies blijft, kan je proberen hem opnieuw te vertinnen met harskernsoldeer.
Als dat ook niet werkt: soldeerpuntreiniger (https://www.conrad.nl/p/soldeerpuntreiniger-stannol-ecoloy-tippy-inhoud-12-g-588267) gebruiken.
Grtz, Ton
-
Tin je de bout ook voor bij messing solderen en gebruik van soldeer verf (betere warmteoverdracht)?
Ik ben dat wel gewend, maar weet even niet of dat hier ook moet.
-
Dat doe ik alleen als ik aan de achterzijde soldeer, dus niet aan de zichtzijde.
Als ik een bordje of een profiel op een wand soldeer met soldeerverf, dan doe ik dat met een schone bout.
Anders blijf je schoonmaken.
Groeten Arjen
-
Ok, want ergens pakt mijn bout helemaal geen tin op. Het blijft in een bolletje aan de tin hangen en kleeft niet aan de bout.
-
Probeer eens andere tin, eventueel met vloeimiddel.
Ik heb dit ook met loodvrije tin, dat wil ook niet houden op de bout.
Bout goed schoongemaakt?
Hier staan ook nog wat tips;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45614.0
Groeten Arjen
-
Joran
kijk even op je gebruiksaanleiding bij je weller of op hun website. Weller heeft een goede beschrijving hoe hun soldeerpunten schoon te maken en hoe vaak.
Als je punt het soldeer afstoot is dat vuil hetzelfde effect als dat je soldeer in een druppel op je werk blijft liggen.
Een van de techniken is een pot vloeipaste (ziet eruit als vaseline), je steekt je punt erin, daarna direct over de "droge messingwol" en daarna meteen vertinnen.
Daarna is hij weer als nieuw.
Hoewel ook weller een natte spons aangeeft werkt een droge reiniger beter. Daarvoor verkoopt weller een Messingwolle. Door een droge methode voorkom je dat je punt een temperatuurschok krijgt.
Tussendoor poets ik soms snel met een messing of staal borsteltje, helpt ook.
gr Joke
-
Kapotte punt is en blijft kapot. En treedt altijd acuut op en op het verkeerde moment. Daarom heb ik een doosje vol met nieuwe reservepunten. (en ik ben niet de enige).
Soms heb je mazzel en gaat het weken/maanden goed en soms.......tja.
En ook een brandnieuwe punt wil het soms gewoonweg niet doen. Dan zet ik er maar weer een andere in want ik wil wel door met werken.
Ook bij Conrad te krijgen, bv art.nr 832154, type LT.AS
of LT.C, art 832162
-
Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels ook maar een nieuwe punt besteld en messing wol ook. De winkel raadde dit aan. Zij gaven aan dat de punt mogelijk verbrand is. Wat me ergens wel sterk lijkt van 3 of 4 soldeerverbindingen. Dat van die temperatuursschok heb ik ook gelezen. Vandaar dat ik ook het messing wol heb besteld. Dat potje vloeipasta daar moet ik nog even naar op zoek.
Ik las in het solderologie boekje van GM&S dat ook hij moeite had met de Weller bouten i.c.m. zijn vloeimiddel. Dat die soldeerpunten van Weller niet tegen het vloeimiddel zouden kunnen. Ik wacht de nieuwe punt eens af, en ga dan eerst een proberen of ik normaal er mee kan solderen voor ik met de soldeerverf in de weer ga. En eerst vertinnen voor eerste gebruik, dat had ik namelijk verzaakt de vorige keer.
Extra punten is sowieso geen overbodige luxe! Moet je overigens als je soldeerverf gebruikt nog losse vloeimiddel gebruiken?
-
PS: ik zag op een filmpje dat Weller ook een soort poetsblokje heeft. Lijkt erg op een track rubber van Roco/Fleischmann. Die er eens overheen gehaald en nu pakt ie wel soldeer op.
-
Je bedoelt waarschijnlijk een nat sponsje, waar je de soldeerpunt even aan afveegt en dan is-ie weer helemaal schoon en werkt hij weer lekker.
-
Maak vanavond even een foto heb ook een weller en phosphorzuur
-
Zo zag de punt er uit voor ik de railgum erover haalde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16545A7E-F08C-4BED-B99D-2CC35CD45355.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16545A7E-F08C-4BED-B99D-2CC35CD45355.jpeg)
-
Ik had ook problemen met het fosforzuur van Piet, ben overgestapt op Carr’s yellow en red flux. Echt top spul. Geen verbrande Weller punten meer.
Messing wolletje heb ik ook gebruikt, ben weer naar natte spons terug gegaan wegens onvoldoende werking.
-
@ingenium: Dat onderschrijft wel mijn ervaring en die uit het Solderologie boekje van Piet Peetoom. Wat is het verschil tussen de gele en rode flux? En waar is het verkrijgbaar? Ik zie vooral webshops in Engeland.
Nadat ik de soldeerpunt weer enigszins werkbaar had toch nog even verder gegaan met de schamelwagen. Eerste grote uitdaging was erachter komen wat een stelbalk is :) Nadat dat ontcijfert was kon ik verder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8583_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8583_1.jpg)
Foto's liegen niet. Het ding is niet zo heel recht inderdaad. Misschien kan ik dat nog een beetje vormen. De zijkanten zijn ook wat vervormt door het erin drukken van de klinknagels. Is er een handig manier om dat recht te krijgen?
-
Verschil tussen gele en rode had dacht ik te maken met of je messing of witmetaal wil solderen, al pak ik welke voor m’n neus staat ik merk niet echt verschil, beiden werken goed zonder m’n punt te verzieken. Serieus, dat fosforzuur van Piet ik word er niet vrolijk van.
Wanneer je overstapt naar een fijne brander gaat er weer een wereld voor je open. :laugh:
Wanneer het messing verbogen is doordat je er klinknagels in hebt geduwd, kun je die enkel nog met de hand terug buigen, komt een beetje op fingerspitzengefühl aan.
-
Hoe sterk is dat fosforzuur van Piet?.
Ik gebruik al jaren circa 10% (bij een heel goede apotheek gekocht ;D toen er nog nauwelijks internet was) en hoef maar af en toe een soldeerpuntje te vernieuwen.
En ja, Proxxon branders, Proxxon boormachines, vijlen, kniptangen en. en. en.... alles slijt. Gelukkig zou ik zeggen, want ik gebruik ze. Dan is van alles wat ik heel veel gebruik mijn Wellertje het langs levende stukje gereedschap, behalve de punten dan.
en Joran...
messing buigen (bijvoorbeeld die aspothouders)..1x Ok, 2x..voorzichtig 3x brekie brekie
en de vouwlijn zit ALTIJD aan de binnenkant
-
Tenzij je iets 180gr moet omvouwen dan kan de ontwerper er wel eens voor gekozen hebben om de vouwlijn aan de buitenzijde te houden. Ik zeg “kan”. 8) Er zijn ook eigenwijze ontwerpers. :angel:
-
Nog gekker kun je het meemaken,
Ik ben hier momenteel bezig met een model waarbij,
op de onderwagen de geëtste haakse vouwlijnen naar binnen gebogen moeten worden
op de bovenbouw de meeste geëtste haakse vouwlijnen opengebogen moeten worden
Daarom in deze het advies, kijken, kijken, meten, passen en tijdens de bouw controleren.
De kreet "de vouwlijn zit ALTIJD aan de binnenkant" moet je dus niet al te letterlijk nemen.
Greetz en suc6, Caspar
-
Vandaag de tweede stelbalk gedaan en ook de sierstrip met klinknagels erin gesoldeerd. Ben toch nog erg zoekende met het soldeerder, op zich werkt het mooi.
- Voor mijn gevoel vult het niet echt bij de lip/sleuf verbindingen waar de stelbalk mee is opgebouwd.
- Bij de eerste sierstrip met klinknagels heb ik de soldeerverf eronder gesmeerd. Is dit wel de juiste methode? Vond het lastig te weten wanneer het goed vast zit. Bij de tweede heb ik het langs de naad (bovenzijde sierstrip gesmeerd en vast gesoldeerd. Wat is de juiste manier, moet het rondom, of is vast vast?
- Hoe zit het met andere 'naden' op het moet model (gevouwen bakranden bijv.). Moet je die allemaal laten vollopen met soldeer?
- Wat is het handigst om de soldeerverf mee aan te brengen? Een sate prikker, of een kwastje?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8602_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8602_1.jpg)
-
Joran je bent op de goede weg.
Allereerst vast is vast, mij werd ooit verteld je mag het er niet met je nagel afpulluken ;D
Verder, vergeet niet te wassen na het solderen, het hele werkstuk in een badje met wat dreft, eventueel een tandenborstel erover of beter direkt in een ultraschalbad. Daarna afspoelen met water.
Ik was soms ook tussendoor als de fosforzuur meer zwart word.
nb heb gemerkt dat fijn schuurpapier ook slecht is voor de latere hechting, dus beter een goede fijne vijl aanschaffen. Sinds ik was en fosforzuur gebruik heb ik geen glaspen meer nodig.
Soldeerverf is eigenlijk een flux vergelijkbaar met de fosforzuur en hele kleine Partikels soldeer. Vandaar dat je het goed moet mixen en dan aanbrengen met een tandenstoker of een naald. Zelf heb ik gemerkt dat de fosforzuur en de pasta niet altijd goed samenwerkt. Daar de flux van de pasta een geheim is, laat ik deze inmiddels vaak links liggen.
Als je genoeg flux tussen de twee platen hebt, dan kun je normaal soldeer gebruiken die dan door het verdampen van de flux in de spleet getrokken wordt. Anders is de eerste methode de beste, met een naaldje de pasta tussen de twee platen en dan verhitten.
Dus geen sateprikker geen kwastje maar een tandenstoker -hout of een dunne naald. Heb zelf een kleine naald met handvat die in de bootsbouw gebruikt wordt om hout vasttezetten.
gr Joke
-
Nog even terug komend op dat fosforzuur, ik had een soldeerbout van Skytronic, ook daar gingen de punten om de haverklap kapot.
Wat vloeimiddel moet doen is de plek lokaal in een zeer korte tijd verwarmen. Het werkt als katalysator voor warmteoverdracht. Nu is fosforzuur een zuur en dat tast het materiaal aan, zowel het te solderen stuk als de bout. Nu zit er een beschermlaag om de soldeerpunt en blijkbaar zijn die slecht bestand tegen fosforzuur.
Een betere oplossing is soldeervet. Dat is veel minder zuur en tast het materiaal veel minder aan. Daarnaast is het bestand tegen hoge temperaturen, waar fosforzuur sneller 'verbrand'.
Het nadeel is dat het vetter is (joh
) en dus goed schoongemaakt moet worden. Even verder met de les, dat doe je met een base (schoonmaakmiddel met soda, zoals vaatwastabletten en andere schoonmaakmiddelen). Door de zuur/base reactie lossen de vetzuren op in water. Het beste schoonmaakmiddel is dus de vaatwasmachine.
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Goede uiteenzetting Joke.
Kwastjes zijn in sommige gevallen gemakkelijker maar moeten direct na gebruik schoongemaakt worden.
Groet, Rob
-
Nog even mijn foto van de tip en dhet soldeerbet dat ik gebruik voor het reinigen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/435A79D8-04B7-41A0-BC04-14CC9A50928F.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/435A79D8-04B7-41A0-BC04-14CC9A50928F.jpeg)
Overigens de punt glimt zo dat de verkleuring een effect is en niet een aanslag. In tegendeel de punten van weller en mijn fosforzuur ( van de apotheke) reageren niet met elkaar. Bij het gebruik van soldeervet wordt hij sneller vuil.
Soldeervet is moeilijker als het niet direkt bij de eerste poging vast zit, dan wordt het werkstuk zo vies dat het daarna bijna zeker niet meer lukt.
gr Joke
-
Nu zit er een beschermlaag om de soldeerpunt en blijkbaar zijn die slecht bestand tegen fosforzuur.
Dat klopt. Maar is dat bij soldeervet anders? Is dat dan niet zuur? Als je eens googelt op Zinkchloride, dan lijkt het spul ook niet zo best voor je bout.
Mijn ervaring is dat je die aantasting voor een belangrijk deel kunt voorkomen door na het solderen de punt goed af te vegen met een stuk droog keukenpapier. De metaalkrullen die hier ook regelmatig worden genoemd zijn prima om overtollig soldeertin van de punt af te halen, maar daarmee krijg je resten van het vloeimiddel niet weg.
Soms zie ik dat de beschermlaag om de punt is aangetast; dan steek ik de hete bout in een potje met "Tippy" (reiniger en vertinner), laat het even inwerken en veeg de punt weer af. Een paar keer achter elkaar totdat de punt rondom weer helemaal blank is.
Ik gebruik een Antex soldeerstation, verdund fosforzuur als vloeimiddel, en mijn punten gaan jaren mee.
Grtz, Ton
-
Dat klopt. Maar is dat bij soldeervet anders? Is dat dan niet zuur? Als je eens googelt op Zinkchloride, dan lijkt het spul ook niet zo best voor je bout.
Mijn ervaring is dat je die aantasting voor een belangrijk deel kunt voorkomen door na het solderen de punt goed af te vegen met een stuk droog keukenpapier. De metaalkrullen die hier ook regelmatig worden genoemd zijn prima om overtollig soldeertin van de punt af te halen, maar daarmee krijg je resten van het vloeimiddel niet weg.
Soms zie ik dat de beschermlaag om de punt is aangetast; dan steek ik de hete bout in een potje met "Tippy" (reiniger en vertinner), laat het even inwerken en veeg de punt weer af. Een paar keer achter elkaar totdat de punt rondom weer helemaal blank is.
Ik gebruik een Antex soldeerstation, verdund fosforzuur als vloeimiddel, en mijn punten gaan jaren mee.
Grtz, Ton
Dag Ton,
Zoals je kan zien gaf ik aan dat het ook zuur was (vet is tenslotte meestal een samenstelling van glycerine en vetzuren), maar minder zuur dan fosforzuur, zelfs als fosforzuur verdund is.
Hoe dan ook, dat Tippy kende ik nog niet, dat ga ik ook eens proberen.
Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Even een oud draadje opnieuw leven inblazen....
Ik gebruik een Antex soldeerstation, verdund fosforzuur als vloeimiddel, en mijn punten gaan jaren mee.
Grtz, Ton
Ton,
ook ik heb een Antex soldeerstation, en gebruik het fosforzuur van Piet Peetom. Maar tot op heden is mijn nieuw, vertinde punt na een halve middag solderen alweer zwart/verbrand. Waar haal jij je fosforzuur? en verdun je die dan zelf?
Ik had ook problemen met het fosforzuur van Piet, ben overgestapt op Carr’s yellow en red flux. Echt top spul. Geen verbrande Weller punten meer.
Ingenium,
is dat Carr's yellow en red flux ergens in Nederland verkrijgbaar? Zoeken via Google levert enkel Engelse winkels op.
Marco.
-
Ik gebruik al jaren verdund fosforzuur van Piet en mijn punten zijn niet zwart. Soldeertemperatuur tussen de 350 en 400 graden om snel te kunnen solderen, heel af en toe 450 graden. Lagere temperaturen zorgen dat de flux niet te snel verdampt en zijn werk kan doen, daarnaast zorgt het ervoor dat je punt niet verbrand.
Maar, voor het overgrote deel van de tijd gebruik ik geen soldeerstation, maar een brander (Proxxon/Action/Xenos). Dat soldeert tien keer mooier en je verspilt je punt van je bout niet. Maar, het kan ook zijn dat je bout te heet staat.
Dan nog iets wat heel belangrijk is; aan het eind van een solderrsessie maak je de bout goed schoon en laat er dan flink wat nieuw soldeer op smelten. Daarna zet je de bout uit en laat het soldeer op de tip zitten. Dit houdt je punt vrij van corrosie en zorgt ervoor dat je bout heel blijft. Er zit dan een beschermlaag om je punt.
Hoe dan ook, ik hoop dat je er uit komt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Ton,
ook ik heb een Antex soldeerstation, en gebruik het fosforzuur van Piet Peetom. Maar tot op heden is mijn nieuw, vertinde punt na een halve middag solderen alweer zwart/verbrand. Waar haal jij je fosforzuur? en verdun je die dan zelf?
Marco,
Het soldeerwater van Piet is prima. Ik ben ervan overtuigd dat jouw probleem daar niet vandaan komt.
Zelf heb ik eens een fles fosforzuur op internet gekocht bij werkenmetmerken.nl (https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur_75_foodgrade/p/8386). Bij de drogist een fles gedemineraliseerd water en een oplossing maken met 12% fosforzuur (voor messing) of 6% fosforzuur (voor witmetaal). Nog een beetje alcohol erbij (ook van de drogist) om de oppervlaktespanning weg te nemen.
Net als Tomasso heb ik mij soldeerbout heet staan (350 Celcius). Bij messing solderen tenminste, bij witmetaal ongeveer 150 Celcius.
Verder maak ik hem ook tijdens het solderen tussentijds veel schoon. Eigenlijk iedere keer dat ik hem in de standaard zet, veeg ik even met de punt door de metaalkrullen en na een paar keer veeg ik hem ook af met een stukje keukenpapier.
En dan nog wordt hij na een tijdje intensief gebruik zwart; dat los ik dan op met Tippy.
Grtz, Ton
PS: De soldeerstift waarover ik in 2020 schreef, is inmiddels naar de eeuwige jachtvelden; mijn huidige stift gaat alweer een half jaar mee.
-
ingenium,
is dat Carr's yellow en red flux ergens in Nederland verkrijgbaar? Zoeken via Google levert enkel Engelse winkels op.
Ik heb dat voor de brexit inderdaad nog in Engeland gekocht. Nu doen zo opeens enorm moeilijk. Op t moment soldeer ik met flux van DCC concepts (ja ook uit Engeland en recent besteld) soldeert heel fijn. Heel Jammer voor Piet maar ik koop dat niet meer van hem.
-
ik heb mijn soldeerrbout ook staan op 350-400 graden.
De punt heb ik als eerste vertint.
En elke keer na wat solderen even afgeveegd aan een droog stukje ruwe spons (volgens mij vergelijkbaar met keukenpapier).
Toch werd de punt na een aantal probeersels alweer zwart.
Ik begrijp dat een punt een 'verbruiks artikel' is, maar al mijn punten tot nu toe waren binnen een middag al zwart....
Heb ook even gekeken naar de DCC concepts flux, maar (net als Carr's flux) de verzendkosten worden wel erg hoog (rond 20 Euro) voor een flesje van rond 12 Euro...
Een brander ga ik in elk geval een keertje proberen. Heb dat gezien op de workshop bij Erwin Werps. Ging ideaal om een deur op een zijwand te solderen...
Marco.
-
Met een vochtig gemaakt sponsje heb ik beter resultaat.
-
Dat natje sponsje heb ik alle voorgaande keren ook gebruikt....
Marco.
-
Laat je de bout aan staan als je een middagje aan het solderen bent?
-
Tussendoor gaat het soldeerstation uit.....
Marco
-
Marco,
Het is mij in al die jaren nooit gelukt om de stift van mijn bout schoon te houden. Met het afvegen in metaalkrullen en aan een stuk keukenpapier hou ik de punt wat langer netjes, maar ook dat is beperkt.
Hieronder een foto van de stift van mijn bout na een tijdje solderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240421-193255-662550464bec8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240421-193255-662550464bec8.jpg)
Dat de stift donker verkleurd is zal mij een biet wezen: ik soldeer alleen met de punt. Als die punt niet meer schoon te krijgen is met de hierboven genoemde middelen, steek ik hem in een potje "tip tinner and cleaner", ook bekend onder de merknaam Tippy. Het resultaat zie je op de onderste foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240421-193631-6625504626a4c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240421-193631-6625504626a4c.jpg)
Grtz, Ton
-
Eerst maar eens kijken of ik ergens tippy en een stel nieuwe punten kan vinden.
Dan nog beter proberen te reinigen na elke soldeer-actie.
Wordt vervolgd.....
Marco.
-
Het eerste artikel is natuurlijk geen enkel probleem.
Google: tippy solder tip cleaner
-
De rest ook niet, want in tussentijd tippy, soldeerpunten en metaalkrullen besteld. :laugh:
Marco
-
Nu nog een fles fosforzuur bestellen en verdunnen met kraanwater tot 5 of 10%. Komt er niet zo op aan. Gedestilleerd of gedemineraliseerd water is echt niet nodig....kraanwater gaat prima, doe ik al jaren en jaren.
Met 1 liter van de onverdunde (75-85%) kan je dus 10-20 liter maken om mee te hobbyen. Daar doe je je hele leven mee.
Bijvoorbeeld hier:
https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur_75_foodgrade/p/8386 (https://www.werkenmetmerken.nl/nl/fosforzuur_75_foodgrade/p/8386)
Ik zuig het op in een 5ml spuit met stomp gemaakte injectienaald. Ideaal te doseren.
En NIET met je neus boven de soldering met dit spulletje er bij. Door de warmte stijgt er een wolkje op en wedden dat je dan het overbekende "fosforzuur-hoestje" direct gaat laten horen. Irritatie van neus en keel slijmvliezen dus. Iets afstand houden en dan heb je er geen last van.
-
Ik gebruik altijd een bougie borstel, messing borstel dus. zit standaard in de bout houder, dus elke keer als ik de bout eruit haal, ff langs de borstel. Normaal pas na 1 jaar nieuw puntje. en gebruik ook zelf verdunde fosforzuur, ik verdun tot 30%, misschien te sterk, maar vind ik prima werken. Ook gewoon met kraanwater.
Wel altijd je model afspoelen als je stopt met "werken".
-
Is (grondig) afspoelen met gewoon kraanwater voldoende om alle resten fosforzuur te verwijderen na afloop?
Marco.
-
Tussendoor of echt na afloop na alle soldeerwerkzaamheden? Tussendoor spoel ik nooit af. Als ik klaar ben wel. Even in kokend water met wat soda. Hoewel met die nieuwe flux van dcc concepts ik zelfs dat niet meer doe. Kan meteen door naar de straalkast.
-
Goed. Nieuw setje soldeerpunten, messingkrullen en tippy is binnen.
Ook een brandertje gehaald bij Blokker.
Nog eerst even een paar dingen getest op de goederenwagen van de workshop bij Erwin Werps.
Als eerste de oude punt schoongeschuurd en vertint. En elke keer schoonvegen in de messingkrullen. En de bout METEEN uit na de soldeeractie.
Bij de wagen van Erwin heb ik gemerkt dat het doseren van de juiste hoeveelheid soldeerverf toch niet meevalt.
Als test heb ik met de bout en flux en gewoon harskernsoldeer de achterzijde van het onderdeel vertint.
En vervolgens met de brander verhit, en vastgezet.
Dat werkt toch best wel prettig...
Daarna "in het diepe" met de zandwagen van Maykel Kastelijn.
Enkel onderdelen vertint met flux en harskernsoldeer. Daarna met de brander vastgezet.
Tot nu toe blijft de oude soldeerpunt het doen! :D
Na 3 avonden was ik al een aardig eind op weg:
(https://live.staticflickr.com/65535/53691361331_bafae41bb9_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53691802560_361a1e9844_c.jpg)
Ben best tevreden voor de eerste keer!
Ging er dan niks verkeerd?
Natuurlijk wel.....
de oogjes van de grendelstang in de kopwand vastgesoldeerd.
Daarna er achter komen dat dat de lipjes van de oogjes aan de achterkant blokkeren als de kopwand erin geschoven wordt....
Dus weer los en opnieuw monteren nadat de kopwand in de wagen geschoven is...
Vond op dat de punt de handleiding een beetje onduidelijk....
Ook de tip om een staafje 0,5 mm door de oogjes te steken om ze netjes in één lijn te zetten en dan pas solderen staat er natuurlijk ook niet voor niks.... (dat hebben we dus bij de 2e kopwand wel gedaan, nadat deze in de wagen was geschoven).
Binnenkort de wagen afmaken...
Dan wacht er nog een MK zandwagen met remhuis....
Marco.
-
Hoi Marco,
Ziet er best goed uit. Zeker voor een eerste wagen (y)
En goed om te lezen dat de soldeerpunt nu goed blijft.
Grtz, Ton
-
Er zijn puntlas apparaatjes te verkrijgen, werkende op batterij of netstroom.
Die werken ook heel handig.
Vast is vast. Juist ook voor hele kleine onderdeeltjes.
Ronald Visser
-
Ja hoor...puntlassen. ???
ga dan gelijk ook maar adviseren om getrapt te solderen met Bismuth- of Cadmium-soldeer en voor andere temperaturen met Koper of Zilversoldeer en de diverse soorten flux.
en wat dacht je van weerstandsolderen met diverse stroomsterktes.
en rekening houden met de massa van te verwerken delen en wegvloeien van warmte..zeker een issue voor de te gebruiken warmtebron.
Zit er verschil in het werken met Messing-58 of messing-63? Waar bestaat die wagen eigenlijk uit?
Begin eenvoudig zoals de topicstarter ook laat zien. Hij is in ieder geval tevreden over zijn eerst project en dat lijkt me het belangrijkste.
En ik kan zeggen..het ziet er gewoon goed uit.
-
@Ronald, heb je ervaring in messing/nieuwzilverbouw van modellen en zo ja, ook deze gedaan met puntlassen?
Zo niet, dan stuur je naar mijn idee de vraagsteller erg het bos in met een loze kreet. Kan mij niks voorstellen bij puntlassen en bijbehorende apparaten die in de handel te verkrijgen zijn i.r.t. het bouwen van messing/nieuwzilver modellen. Concrete ervaringen zijn leuk, loze kreten helpen niet echt bij specifieke vragen..
@Marco, sluit mij aan bij de voorgangers: ziet er goed uit! Doorpakken met de volgende kit, voordat je het weet stapelen de kits op ;D Wordt het een HSM'er of NS'er?
Voor later misschien leuk om ook eens een nieuwzilver kit te proberen, in mijn ervaring lijkt dat makkelijker lokaal te verwarmen (ook vaak door de dikte materiaal) en vind ik makkelijker werken met een bout en soldeerverf.
Succes! Groeten, Laurence
-
Ik geeft tips, geen moetjes...
OK, jullie hebben er geen ervaring mee dus.
Zijn geen loze kreten.
Heb toen er eentje zelf gebouwd *)
Grote en lange delen kunnen gewoon gesoldeerd blijven worden. Geen probleem
Heb zendmasten op schaal met schoorwerk van messig ermee inelkaar gezet.
Evenals messing portaalmasten met aanhangels voor bovenleiding bv de draagarm draad
Tevens de liggers voor een maquette van de nieuwe brug voor Nijmegen toendertijd.
Op de plaats leggen aanprikken: pats. Vast.
Of object vasthouden dan naar de juist plaats brengen en pats vast
Juist die strippen en kleine onderdelen kunnen heel goed worden vast "gelast".
Al is het maar plaatselijk. De rest te solderen. Gaat object zich niet verplaatsen.
Met solderen is niets mis hoor. :angel:
Werken met flux, aanstippen, schoonmaken, voorzichtig dat niet gaat corroderen, iets gaat vastzitten wat niet moet,.... :angel:
Ik geeft toch niet aan dat alles met apparaatje gedaan moet worden.
Altijd gebruik met mate, op juiste plaats en op het juiste moment.
Voor zover
Ronald Visser
*) zie ook voorbeelden en opmerkingen erbij in het Praktijkboek Modelspoorwegen blz 211 en 212
Edit:
ik heb een spotwelder besteld.
Op moment dat deze er is zal ik voorbeelden tonen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240502-190749-6633ca1f4489d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240502-190749-6633ca1f4489d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240502-190833-6633ca1f44878.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/a-20240502-190833-6633ca1f44878.jpg)
-
@Ton: Ik denk dat de punt nu goed blijft omdat ik nu veel minder gebruik maak van de bout zelf, en omdat ik nu (nog) beter schoonmaak na elke actie, en de bout meteen uit zet.
Om eerlijk te zijn, is dit niet het eerste project....
Het eerste project was een gelijke zandwagen, met remhuis.
Maar dat lukte totaal niet...
Dikke klodders soldeer, en U profieltjes die niet bleven zitten. Met als extra een zwarte soldeerpunt...
Daarna lukte niks meer...
Toen de stapel kitjes (mag je 3 zandwagen een stapel noemen?) opzij gezet.
Bij de workshop van Erwin Werps ging het begin goed. Tevens werden door iedereen tips en ervaringen uitgewisseld. Zo ook het gebruik van een brandertje. Later op de dag was wederom mijn soldeerpunt zwart, en ging het niet meer...
Maar alle ervaringen van die dag hebben me wel over het dode punt heen geholpen.
En het brandertje werkt voor mij perfect!
Moeten er bij het volgende kitje dingen beter? Ja, natuurlijk!
Kleine delen die 180 graden omgedraaid en op elkaar gesoldeerd moeten worden gaat prima als je één kant alvast voorvertint. Maar let er dan wel op, dat aan de achterkant op de vouwnaad geen soldeer komt (blijf er ongeveer 1 mm vanaf). Anders is het dikker geworden en buigt het minder makkelijk.....
Ook bij het monteren van de aslagers ging het bij het derde aspotopeens niet meer. Alles werd zwart....
Huh, hoe dan? Wat bleek, het mesje waarmee ik het aspot op zn plaats hield, had wat verbrande resten troep aan het puntje. (de eerste 2 aspotten had ik met een metalen haarklemmetje vastgezet). De boel werd verhit, de flux deed alles vloeien, dus de zwarte troep vloeide netjes over de aspot. En die bleef dus niet vastzitten....
Dus: mesje schoonmaken, zwarte troep van messing afschuren, opnieuw vertinnen en 2e poging. Nu vlam erop, tin gaat vloeien, vlam weg. Aspot vast (y)
@ Laurence: het is de bedoeling om er een NS wagentje van te maken.
Betreffende een nieuwzilver kit: ik zoek een model dat ik leuk vind. Bovendien, aan de 'buitenkant' van de kit kan ik ook niet zien of het messing/nieuwzilver is. Maar je weet nooit ;D
Soldeerverf heb ik bij dit model nog niet gebruikt.
Eens kijken bij de 2e wagen of ik dat ook kan gebruiken, en of dat bevalt.
Ten slotte nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:
Bij het monteren van de aslagers had ik de wagenbak op z'n kant gezet.
Maar evengoed stond het best wel wiebelig....
En dan het aslager op z'n plaats houden valt niet mee.
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....
Marco.
-
Ronald,
En of ik er ervaring mee heb, maar eerder veel negatieve dan positieve. Voordat je het weet zitten er gaten in je model en kan je het weggooien. Ik geeft er op bijeenkomsten vaak een demo mee om te laten zien waarom je deze techniek beter niet kan toepassen als je andere ter beschikking hebt.
Ok , het kan, maar.....
-
Marco,
Vet verbranden geeft zwarte troep. Harskern idem. Soldeerverf idem. Daarom gebruiken velen 5-10% fosforzuur.
Het vastzetten van je werkstuk..dat is dus je geleerde les. Wiebelen is uit den boze.
Bankschroef/machineklem of iets dergelijks. Als je werkstuk maar steun heeft.
Haarklemmetjes zijn ook ideaal. Die kan je ook buigen zodat ze alleen op de punt klemmen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53693282227_e67de132c3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2pNG7ai)
Hoe dan ook, je bent op de goede weg om het te willen leren. En besef dat je volgende model altijd beter en netter wordt dan die waar je nu aan werkt.
Ik leer na 25 jaar ook nog steeds. Maar mijn vingers verbrand ik nooit meer. ;D
FritsT.
-
Voldoende eelt inmiddels Frits? :)
Ik kan alleen maar meegeven, veel doen en af en toe iets anders proberen. Zo ben ik afgestapt van soldeerverf en ben ik veel meer met een brander gaan doen, soms zelfs hele modellen.
Ik heb een weerstandsoldeer apparaat liggen maar ik heb er eigenlijk helemaal geen behoefte aan. Een profiel vertin ik helemaal voor aan de achterzijde, leg m op z’n plek en met flux en brander en dat haarclipje van Frits (ja ik gebruik ze ook, geweldig die metalen dingen, je kunt ze buigen en afknippen wat je wil) ligt ie bomvast.
Een heel enkel keer komt er iets te veel soldeer door, dan pak ik gewoon veel flux en met een bout of brander “lok” ik het overtollige weg, soms spreid ik het helemaal uit tot een dunne vlek. Dat straal je dan zo weg (of krabben met glasvezelpen als je geen straalkast hebt) een dikke klodder krijg je niet weggestraald of geglasvezeld.
-
Die eerste zin wou ik ook al schrijven. ;D ;D
Ik soldeer al 25 jaar met dezelfde bout, een weller W61 magnastat soldeerbout. Pasgeleden voor de tweede keer de punt vervangen.
Ding staat altijd aan, en bakt als de beste. Niks regelbaar, 60W punt 370 graden beitelvorm. Wil niet meer anders werken.
Ik werk bijna altijd met soldeerverf van Piet of MK, aangevuld met harskernsoldeer voor de naden van daken en wanden.
Voor de grote zaken gebruik ik ook de proxon brander. Ik wil soms ook alleen harskernsoldeer gebruiken aangevuld met flux (soldeerwater van Piet)
Weerstandsoldeerapparaat staat hier ook, maar wordt weinig gebruikt. (alleen voor complexe kits van Paul Bellon die anders niet in elkaar willen)
Dus iedereen doet het anders, maar krijgt uiteindelijke wel de resultaten.
Laat je niet afschrikken, maar probeer gewoon de technieken uit. En ga lekker verder met bouwen.
Je eerst model ziet er gewoon goed gelukt uit, en dat geeft voldoening.
Groeten Arjen
-
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....
Ik gebruik een zelfklemmend pincet in een voetje en dan de aspot/aslager in een klem. De klemmetjes die ik heb heeft Frits al laten zien, maar ik heb ook wat klemmetjes van de Gerstaecker. Bufferhulzen hou ik op hun plek met een cocktailprikker. Als onderplaat een gaatjesplaat van Fohrmann met wat pinnetjes om te kunnen klemmen en daaronder een plaatje MDF.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1123-6633fcc2a8b74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1123-6633fcc2a8b74.jpg)
@ Laurence: het is de bedoeling om er een NS wagentje van te maken.
Leuk! Ben benieuwd
-
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....
Hoe ik het doe, heb je weinig aan: Ik gebruik voor dat soort onderdelen mijn WSA en dan hou ik de aspot of de buffer op zijn plaats met de koolstaaf. De andere hand heb ik dan vrij om het wagentje vast te houden.
Wat je zou kunnen doen is de wagen op zijn kop leggen, eventueel met een blokje hout in de bak zodat de bovenkant niet op de ondergrond drukt. Dan aan de kant waar je niet werkt de wagen tegen iets zwaars leggen om te voorkomen dat de wagen gaat schuiven. Met een pincet of cocktailprikker de buffer op zijn plek houden en de brander er langs.
En ja, een gaatjesplaat van Fohrmann met pinnetjes en haken om de boel op de plek te houden is beter, maar ik begrijp dat je die even niet bij de hand hebt.
Grtz, Ton
-
Om onderdelen op hun plek te houden, gebruik ik ook deze haken (https://www.fohrmann.com/de/loethaken.html).
-
De formann tegel met haken en pennen is een zeer mooi hulpmiddel, werkt echt heel mooi om je onderdelen vast te houden.
wat ook werkt is een een houten plank, waarin je enkele gaten boord. Dat werkt perfect om bijvoorbeeld aslagers in de houders te solderen.
De punt van de lager valt in het gat, waardoor je aan de achterzijde mooi vlak kunt solderen.
Voor de buffers, klem ik het frame rechtopstaand in een klein bankschroefje, waarna ik de buffers in de bovenste bufferbalk kan plaatsen.
Vasthouden met een cocktailprikker, en bout of brander er langs.
Groeten Arjen
-
...waarna ik de buffers in de bovenste bufferbalk kan plaatsen....
Hihi, grappig. Ik doe het vaak net andersom; plaats de bufferhulzen in de bufferplaat en zet eveneens het frame rechtop in een bankschroef met de bufferhulzen op de werkbank. Frame goed aandrukken tijdens het solderen zodat de bufferhulzen netjes en strak tegen de bufferplaat zitten, kan zo geen kant op.
-
Geleerde les: GEEN beweging tijdens het solderen. Hoe je dat doet maakt niet uit.
De voorbereidingen duren vaak 10x langer dan het feitelijke solderen.
-
En dit bewijst weer, iedereen doet het anders.
Dat is ook het leuke van messing kits, gewoon proberen, en als het werkt voor jou, gewoon doorgaan. (y)
En zeker in het begin niet te veel aantrekken van dure apparatuur en machines, maar rustig beginnen.
je leert vanzelf wel wat werkt, en wat niet.
Met vriendelijke knutselgroeten
Arjen
-
weer een aantal tips waarmee ik vooruit kan!
De Fohrmann tegel heb ik ook, maar de pinnetjes en haken waren ergens anders terecht gekomen na de verhuizing .
Na lang zoeken heb ik die vanochtend gelukkig weer gevonden.
Ook een set (geijkte) gewichten in verschillende maten is voorhanden (zo komen die ook prive nog eens van nut!).
Zodoende de volgende opstelling gemaakt om de bufferhulzen vast te zetten.
(https://live.staticflickr.com/65535/53696277749_958588c596_c.jpg)
De pinnetjes houden de bak op z'n plaats, en het gewichtje doet de rest.
Als eerste de kopwand op de plek van de buffer voor vertint.
Vervolgens de bufferhuls met een metalen pennetje op z'n plaats gehouden en de vlam er tegen.
En het zit vast.
Mmmm. Wel veel resten soldeer nog er omheen.
Volgende keer eens proberen om de randjes van de huls voor te vertinnen.
Kijken of dat beter gaat.
Is iets dat ik bij het 2e model ga proberen!
Marco.
-
Aha, Les 2 ook al gehad..soldeer moet er tussen en niet er naast.
Weet je al dat je soldeer kan klaten "lopen". Ingenium schreef dat ook al.
Soldeer loopt namelijk naar de warmte toe. Dus als je de vlam op de punt van de buffer zet, zal de soldeer op de bufferbalken wat ert tussen zit er naar toe willen... en dus mooi de opening tussen buffer en bufferplaat mooi glad opvullen.
Je kan het ook andersom zien. Je hebt die klodder en wil die weg glasvezelen....dat is lastig. Dan kan je ook de vlam een paar millimeter naast de klodder zetten met een beetje vloeimiddel er tussen. De klodder smelt dan en loop/vloeit naar de warmte. Beetje helpen met een schone bout helpt daarbij. Als het dan dun is uitgevloeid, ja dan kan je glasvezelen.
Maar de les is...gebruik weinig soldeer en alleen op de plek waar het hoort. Je kan echt met heel weinig soldeer toe.
en om dan even te vloeken in de kerk.... niet "plamuren" maar "solmuren"..... gaten opvullen met soldeer. Kan wel eens van pas komen ;D
-
Aha, Les 2 ook al gehad..
Ik leer na 25 jaar ook nog steeds.
Oei, hoeveel lessen zijn er dan nog over? ;D
Marco.
-
Men is nooit te oud om te leren. Dus......
-
Ten slotte nog een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier:
Bij het monteren van de aslagers had ik de wagenbak op z'n kant gezet.
Maar evengoed stond het best wel wiebelig....
En dan het aslager op z'n plaats houden valt niet mee.
Hoe zetten jullie je model dan zodanig vast dat je enige druk op het te solderen onderdeel zodat het op z'n plaats blijft? Gaat straks ook gelden voor bijv een bufferhuls op de bufferbalk... Dan moet de gehele wagenbak rechtop....
Marco.
Nog over je vraag over de aslagers: ik probeer ze altijd te monteren als de ets verder nog zoveel mogelijk 'plat' is. Dus voordat je een en ander in elkaar gaat vouwen. het lukt niet altijd, maar werkt wel het prettigste omdat je het dan plat op je werkblad kan leggen en het eenvoudig kan positioneren. Zodra de aspotten erop zitten vouw ik dan de balansijzer om. Of in het geval van kitjes met losse balansijzers plaats ik deze dus pas als de aspotten erop zitten. Meestal wil je met een vlam ook wel redelijk stoken om de tin goed onder de aspotten te laten vloeien. Je hebt dan dus ook geen risico dat de verbinding van de asbalans en de stelbalk of bodemplaat los laat.
Inderdaad werkt het goed, zoals Arjen zegt, om dan een kuiltje in je werkblad te boren zodat het uitstekende deel van de aspot/aslager kan uitsteken aan de onderzijde. De balansijzers moeten helemaal vlak kunnen liggen voor het beste resultaat.
Verder al een erg fraai resultaat. Leuk om te zien wat voor stappen je zet en dat je de moed erin houdt (y)
Groet, Mathyn
-
Een tip om niet teveel soldeer te gebruiken, pak een stukje soldeer en snij dat met een scherp mesje in hele dunne stukjes/bijna schilfertjes. Doe dat in een bakje zodat je een tijdje vooruit kunt.
Leg dan eerst wat vloeimiddel in de naad, leg er met het pincet 1 of 2 schilfertjes op en verhit de boel. Het soldeer trekt dan zo goed als onzichtbaar in de naad, minimale nabewerking nodig, bombenfest.
En idd, een brander is superfijn, maar een goede regelbare soldeerbout is ook een fijne eenmalige investering.
Dan nog een weetje over de bout; solderen met een hele fijne punt is leuk, maar je wil eigenlijk maximale warmteoverdracht. Een grote platte punt is daarom beter om snel warmte over te dragen in plaats van een minimale punt, zelfs of juist bij hele fijne dingen. Hoe groter het contactopppervlak van de punt, hoe sneller die bepaalde plek verwarmd wordt, hoe sneller je onderdeel vast zit, zonder dat de boel er omheen weer los gaat. Hoe langer je het werkstuk moet verwarmen, hoe groter de verwarmde plek wordt, met als gevolg dat andere delen er omheen weer los kunnen raken. Dus: maximale warmteoverdracht in korte tijd is beter dan minimale warmteoverdracht voor langere tijd.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Een tip om niet teveel soldeer te gebruiken, pak een stukje soldeer en snij dat met een scherp mesje in hele dunne stukjes/bijna schilfertjes. Doe dat in een bakje zodat je een tijdje vooruit kunt.
Nog een aanvulling op deze prima tip , soldeer is meestal rond en dus knijp ik het eerst met een gladde platte tang tot een platte reep , daarna is het makkelijker in flintertjes te knippen of te snijden en rolt het ook niet meer weg van de plek waar je het juist wil hebben
-
... een stukje soldeer ... in hele dunne stukjes/bijna schilfertjes.
...
eerst wat vloeimiddel ... met het pincet 1 of 2 schilfertjes op en verhit de boel.
...
Ben je dan niet beter uit met soldeerpasta? Dat is nog fijner en er zit al vloeimiddel in.
Dit is trouwens een oprechte vraag, als er iets op tegen is om soldeerpasta te gebruiken ben ik benieuwd.
-
Een paar verschillen zover ik weet
Soldeer pasta:
stuk duurder
Bewaren in de koelkast, anders zakt het soldeer uit in de vloeistof
Soldeer:
Goedkoper
Ik soldeer vaak met zuur, vloeit daarmee zeer goed
Geen idee of soldeer pasta net zo goed vloeit als met zuur
Op zich kan ik gewoon soldeer goed doseren met kleine plakjes soldeer snijden en gebruiken.
Dat pasta zeer fijn soldeer is zie ik zo geen voordeel van
Alleen dat je het makkelijk kan aanbrengen waar nodig
Maar dat lukt met gewoon soldeer ook
Cor
-
Heb dat nog nooit gebruikt. Ik weet dat Hans Kuipers daar al z'n trammetjes mee soldeert en die zien er altijd als ware kunststukjes uit, dus het zal zeker fijn spul zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
-
Ik vind het de moeite niet waard. Gewoon flux en normale soldeer. Maar anderen zweren erbij.
-
Soldeerverf werkt goed voor handrail , U profieltjes en andere kleine dingen , maar een chassis of een rijtuigbak krijg je er niet stevig mee in elkaar .
-
Ik werk er zelf niet mee. Liever fosforzuur met Low-melt soldeer (145 graden). Cadmium/tin of (minder vloeibaar) Bismuth/tin. Persoonlijke keuze en afhankelijk van het te solderen object.
Onderschat ook niet diverse lijmsoorten waar vele kleinseriefabrikanten mee werken. (je zou kunnen zeggen..soldeer is warme lijm). Vliegtuigen worden niet gesoldeerd.
Maar Lombardi soldeerde modellen van wereldklasse met dat spul. Insmeren, klemmen en in de oven verhitten.
(https://live.staticflickr.com/65535/51881602860_a5084af851_z.jpg) (https://flic.kr/p/2n3AM19)
(https://live.staticflickr.com/242/444729901_54ea85a364_z.jpg) (https://flic.kr/p/FimGV)