BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: e_p op 22 February 2008, 12:23:02
-
Op de site van Philotrain de aankondiging van de NS 2400 in schaal 0
http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_2400_spoor_0 (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aankondiging_NS_2400_spoor_0)
(http://www.scaletrading.nl/philotrain/images/NS%202400%20bruin%20en%20geel%20spoor%200%20frontaal.jpg)
versies:
435/71-1A NS 2416, blauw/grijs
435/71-2A NS 2460, bruin/zwart
435/71-2B NS 2498, bruin/zwart
435/71-2C NS 2457, bruin/zwart
435/71-3A NS 2486, bruin/zwart- omgekeerd L-frontsein, NS vignet
435/71-3B NS 2436, bruin/zwart- omgekeerd L-frontsein, NS vignet
435/71-4A NS 2456, bruin/zwart, lang hekwerk, blauw zwaailicht
435/71-4B NS 2501, bruin/zwart, lang hekwerk, rood zwaailicht
435/71-4C NS 2459, bruin/zwart, lang hekwerk, als VSM museum exemplaar
435/71-5A NS 2443, geel/grijs zonder zwaailicht
435/71-5B NS 2518, geel/grijs met blauw zwaailicht
435/71-5C NS 2465, geel/grijs met rood zwaailicht
435/71-5D NS 2434, geel/grijs, rood zwaailicht, derde frontsein
435/71-6A SNCF 62501, bruin/zwart met NS logo nog op de motorhuif
435/71-7A SNCF 62491, geel/grijs met SNCF logo op de cabine
435/71-7B SNCF 62447, geel/grijs met SNCF logo op de cabine
435/71-7C SNCF 62432, geel/grijs met SNCF logo op de cabine, derde frontsein
(http://www.scaletrading.nl/philotrain/images/NS%202400%20spoor%200%20bruin.jpg)
(http://www.scaletrading.nl/philotrain/images/SNCF%2062400%20spoor%200%20geel%20grijs.jpg)
-
Mooi spul, maar de prijs is toch altijd weer even schrikken.
- Peter
-
Yep, en aansluitend verbáás ik me erover dat er markt voor is (met nog een behoorlijke omvang ook).
-
zijn de roosters in 1:1 ook zo "open"? Is echt vreemd, of niet?
-
Voor zover ik op railfaneurope kan zien aan de 2459 (onder museum/vsm/diesel) zitten er louvredeurjes op een 2400. Kan je dus van de zijkant af NIET doorheen kijken.
De roosters (2e opening vanaf de voorzijde in de lange huif....) zijn wél open.
groeten,
Jan Willem
-
De Philotrain modellen van de NS 2400 zijn de eerste productiemodellen. Deze zijn nog ter beoordeling en er kunnen/zullen nog wijzigingen doorgevoerd worden voor de definitieve serie.
Groeten,
Frank
-
Mooi spul, maar de prijs is toch altijd weer even schrikken.
- Peter
Tja, dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Een model in 0 heeft 8 x het volume van een H0 model. Bovendien hebben we het hier over messing modellen met een zeer hoge mate van detaillering. Je kunt zulke modellen niet vergelijken met een plastic massamodel. Voor hetzelfde geldt kun je 6 Märklin locs kopen en vroeger deed ik dat ook. Als je overstapt naar 0 ga je daar toch heel anders tegen aankijken. Meer dan een paar locs heb je niet nodig en dan mag zo'n loc best wat meer kosten.
Grtn,
Huib
-
En laat dat nou ook voor h0 gelden?
;)
-
Huib, je hebt helemaal gelijk en ik zeg ook niet dat het ding te duur is, maar €2000 is meer dan mijn netto mandloon (krijg je als je in een lagelonenland woont), vandaar de schrik. :)
- Peter
-
Peter,
Het is ook zeker geen koopje. Het is een bak geld. Maar waarde is ook weer een subjectief begrip. Ik wil alleen maar aangeven dat je perceptie van waarde kan veranderen als je voor een andere schaal kiest. Uit ervaring heb ik sterk het gevoel dat mensen de neiging hebben om meer materieel te kopen naarmate de schaal kleiner wordt (ik besef dat ik me hiermee op glad ijs begeef, maar een discussie lijkt me wel interessant). Dat is ergens ook wel logisch. Een kleiner model heeft minder 'impact' als je het ziet staan, is vaak goedkoper en vreet minder ruimte.
Bij modellen in schaal 0 en groter krijg je sneller de nijging om alle details in je op te zuigen. Je bent er veel kritischer op. Logisch ook, want zo'n model kost toch al snel twee keer zoveel als een model in schaal H0. Tegelijk is het ook weer de grootte die uitnodigt om naar details loeren. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik ben heel anders naar treinen gaan kijken toen ik van H0 naar 0 overstapte. Vroeger zou ik nooit een Philotrain loc hebben gekocht. Veel te duur. Nu doe ik dat soms wel en vind ik het ook niet erg om er twee jaar voor te sparen en ondertussen weinig anders te kopen. Less is more. Misschien kom je omdat je minder nodig hebt in 0 grossomodo niet eens duurder uit dan in H0.
Enfin, het blijft en raar fenomeen ;D
Grtn!
Huib
-
Tja, achter een 2400 kun je een Dg (wordt aan gewerkt door Gerco), twee E-tjes (zullen vast wel te krijgen zijn) en twee Fcs-en (?) hangen en dan heb je al een leuk treintje. Dat zou dus zonder meer kunnen in schaal 0.
Maar voor mij zijn treinen juist lang. En dat is in schaal 0 twee keer zo moeilijk te verwezenlijken dan in h0...
Niettemin, erg mooi spul. Het ziet er uiterst verleidelijk uit; persoonlijk vind ik schaal 0 mooier dan h0, maar de prijs en de ruimte zorgen ervoor dat ik alweer snel met beide benen op de grond sta.
- Peter
-
Huib, het ligt in mijn bedoeling tzt in een baan de Zephyr pit op te nemen. Nu is het zo dat ik in een keer alle 25-30 locs kan kopen die nodig zijn om dit motief te vullen als ik die 2400 laat staan (en dat doe ik). Mijn bezwaar (nou ja, bezwaar) met dergelijke schaal 0 modellen is dat je bijna automatisch niet verder komt dan een "leuke" switching layout thuis. Evt. in clubverband kom je tot grotere rijlengte. Maar goed, het is maar net wat je wilt.
(http://www.belderok.net/benelux/Zephyr-pit_5536.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/Zephyr-pit_5536.jpg)
En dit ^^^ is wat ik wil... ;D En in schaal H0 of N is die grootsheid beter bereikbaar, oa. doordat alles kleiner is (dûh) en dus (?) betaalbaarder.
Foto is van William A. Akin genomen in '55 uit het boek "Burlington Route across the Heartland"
-
Erg mooie loc's. Maar wat me zelfs hier (ik bedoel: bij Philotrain) opvalt is dat er geen onderscheid wordt gemaakt in korte en lange handgrepen aan de huifdeuren (zie discussie Roco 2400).
-
@Stig
Dat kun je ook in nul, op min of meer dezelfde oppervlakte, voor ongeveer dezelfde prijs. Maar dan is het geen messing kleinserie model, maar een MTH of Lionel 3 rail model in spoor 0. (dat heb ik in de schuur namelijk ;D)
-
Daan, met alle respect, maar voor een MTH of een Lionel kom ik mijn bed niet uit... (ik vind ze dus niet mooi)
-
@stig, ze zijn inderdaad grof, het is geen finescale ;D
Maar een full scale SD45 met geluid voor 175 euro inclusief alles daar heb je nergens anders ook maar enig spoor 0 model voor..
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/nw13.jpg)
Lionel F3 uit 1953. (detaillering is pet, maat hij is al meer dan een halve eeuw oud..)
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/sc71.JPG)
Lionel (guess what) Berkshire. Ja hij is korter, maar kost ook maar 120 euro met geluid in de states.
(http://communities.zeelandnet.nl/data/lionel/upload/images/sc74.JPG)
Wat "motive power" op een zijspoortje..
Mocht je interesse hebben, via mijn wereldbolletje kom je op de site ;D
-
Erg mooie loc's. Maar wat me zelfs hier (ik bedoel: bij Philotrain) opvalt is dat er geen onderscheid wordt gemaakt in korte en lange handgrepen aan de huifdeuren (zie discussie Roco 2400).
Ik ben er van overtuigd dat dit op de definitieve modellen wel gaat kloppen. De 2403 bijvoorbeeld gaan ze niet maken, omdat die weer op enkele details afwijkt met de rest. (kleine deurtjes/luikjes in neus)
En de prijs: een h0 model van philo 2400 kost ook zo rond de 5-600 euro, dus als je dat X4 doet, valt het nog wel mee.
Of het nu h0 of 0 is, messing modellen blijft veel handwerk, en dat kost nu eenmaal meer.
Iedereen zijn ding (h0 of 0), maar ik ben over naar 0. Ik heb het bouwen van materieel altijd al het mooiste gevonden, heb nooit een h0 baan gehad. En nu zijn we bezig met een 0 (module)baan.
En het is gewoon wel waar, je hebt (gelukkig) in 0 minder nodig. Het "smoelt" realistischer.
En er zijn nu Lenz kolenwagens die vij simpel te NS te maken zijn, dus dan kun je (samen met de DG) toch een mooie trein maken.
Edwin
-
Peter,
Uit ervaring heb ik sterk het gevoel dat mensen de neiging hebben om meer materieel te kopen naarmate de schaal kleiner wordt (ik besef dat ik me hiermee op glad ijs begeef, maar een discussie lijkt me wel interessant). Dat is ergens ook wel logisch. Een kleiner model heeft minder 'impact' als je het ziet staan, is vaak goedkoper en vreet minder ruimte.
Grtn!
Huib
Wij verzamelen (mijn vrouw en ik) spoor Z, N , H0 2f en 2g (LGB
maar spoor Z is nou niet bepaald goedkoop hoor, het kan wel klein zijn,
maar een mooie treinstel zoals de VT 08.5 kost al gauw een 350,00 euro
Dus wij zijn voor een redelijke verzameling ook al duizenden euros kwijtgeraakt. :'(
LGB/Aster kost ook redelijk bij ons vanaf 300,00 tot 4000,00 euro. :-|
Hebben ook wat Philotrain in H0 o.a. de 2530 995,00 euro en dat is dan in verhouding met de 2400 in 0 ook een hoop geld. 8)
Dus resumerend ; Philotrain spoor 0 is redelijk geprijsd ;D
reken alles maar eens om per kilo dan is Z het duurste ;D
ja mensen lol moeten we houden, het is een mooie maar dure hobby ;)
Dick
-
Waar woon je ook alweer Dick? ;D
-
Waar woon je ook alweer Dick? ;D
Wij hebben een hele valse Duitse herder :P
-
Ohja? Ik heb een hele lieve! Echt! Ik PM je wel.
-
De handgrepen op de deuren:
Ik heb de afgelopen heeeeeeeel veel foto's en boeken over de 2400den door zitten worstelen en ben tot de volgende conclusie gekomen:
De 2401 t/m 2430 zijn afgeleverd met LANGE handgrepen op de huifdeuren.
De 2431 t/m 2529 zijn afgeleverd met KORTE handgrepen op de huifdeuren.
De foto van de 2501 in de jaren 50 met LANGE handgrepen is de tijdelijk vernummerde 2416 met 16 cilindermotor. Later ook nog vernummerd als 2551.
Kennelijk zijn er incidenteel wel eens huiven en/of deuren gewisseld tijdens revisies of bij schadeherstel, want er zijn wel eens uitzonderingen. Zelfs verschillende handgrepen op deuren op 1 huif komen voor. Dit was niet structureel!
Gelet op de bovenstaande 1e paar regels van mijn conclusie zie ik in de moderne tijd de volgende afwijkingen:
De loc met het nummer 2500 heeft in de moderne geel grijze periode LANGE hangrepen. Ik heb geen foto's van de 2500 in de afleveringsperiode of de bruine kleurstelling kunnen vinden.
De museumuitvoering van de 2498 en de VSM 2459 hebben LANGE handgrepen terwijl ik die in hun geel/grijze NS tijd niet tegenkom. Wellicht zijn er deuren/huiven gewisseld.
Ik hoop dat er nog mede-hobbygenoten zijn die aanvullingen hebben.
Groetjes,
Arnoud
-
Dus resumerend ; Philotrain spoor 0 is redelijk geprijsd ;D
De 2400 en ook de Sik zijn in ieder geval redelijk geprijs in vergelijking met eerdere 0-modellen. Volgens hebben ze bij Philotrain wat betreft de schaal 0 collectie gekozen voor wat lagere prijzen bij wat grotere productieaantallen. Ter vergelijking, een beetje loc deed in het verleden 5000 euro en meer en de oersik deed intertijd omgerekend al zo'n 3000 euro tegen 1300 euro voor de Sik vorig jaar.
-
@ Henk,
De richting die je aangeeft lijkt correct.
even een kleine correctie/aanvulling:
de oersik kostte geen 3000 Euro. Toen die uitkwam zaten we nog in het Gulden tijdperk. Dat scheelt aanmerkelijk, n.l. circa 1350 euro. De Sik is dus niet duurder geworden dan destijds. !!!!!!! Dat mag ook wel eens gezegd.
De 3737 kostte destijds (1989) tegen de 7500 gulden.
Een serie 12 van SNCF (gemaakt in 2007) kost bij voorintekening momenteel bijna 5000 euro.
Ook de Koreanen en Chinezen zijn in prijs gestegen, maar de prijsstijging voor de consument voor een dergelijk stukje handwerk lijkt in 15 jaar nog binnen de perken te blijven. En het is net zoals met de benzineprijzen... het produkt blijkt altijd gekocht te worden ook al klagen we steen en been.
Laat duidelijk zijn, het blijft een hoop geld.
Dus allemachtig prachtig wat Philortrain nu doet.
En de service is ook perferct..
Ik laat op verzoek mijn grijze/gele exemplaar af fabriek in een lichtere teint grijs spuiten. De originele grijze lak vind ik in model te donker. Allemaal geen probleem. Probeer dat maar eens bij een grootserie fabrikant. Klant is koning.
Voor de op stapel staande NS serie 1000 zal dat gezien de kleinere oplage wel anders komen te liggen. Daar is combinatie met het buitenland niet mogelijk en zal de serie waarschijnlijk weer veel kleiner zijn, maar reken maar dat ook die verkocht gaat worden.
Er zijn nog wel duurdere modellen. Dat maar in een ander draadje bespreken of laten zien.
Nogmaals... hulde Flip en Wim, dat jullie zulke modellen ontwikkelen en op de markt brengen.
-
zijn de roosters in 1:1 ook zo "open"? Is echt vreemd, of niet?
Tijdens de nationale spoor 0 dagen, het afgelopen weekeinde in Zutphen, was in de vitrine van Philotrain de definitieve uitvoering van de roosters te zien. Een extra plaatje waarbij de lamellen zijn omgezet. Bij horizontale blikrichting zijn de roosters dus niet meer "open". Zeer overtuigend! De uitlevering van de 2400 in spoor 0 is gepland voor eind november. Het belooft weer een heel mooi model te worden!
Groeten,
Frank
-
Op de valreep in 2008 werd in de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw de Philotrain 2400 in Spoor 0 uitgeleverd. De 2457, met korte handgrepen op de huifdeuren, is een plaatje!
Groeten,
Frank
-
@ FrankJ
Jaaaaaaaaaaaa,
P L A A T J E S .....!
Mijn ICESAVE geld is al op dus jammer geen Philotrain,
Frederico
-
Beste 2400 liefhebbers,
Foto's van de lok komen binnenkort. Op de site van Philotrain (http://www.scaletrading.nl/philotrain/content.cgi?Aflevering_NS_2400_spoor_0) staan ook foto's van de uitgeleverde modellen.
Groeten,
Frank
-
Kleine correctie mbt handgrepen:
Lange handgrepen: 2401 t/m 2450
korte handgrepen: 2451 t/m 2529
Bij de 2401 t/m 2403 waren de handgrepen iets anders bevestigd dan bij de overige loks.
mvg, Max
-
Al met al een compliment weer voor team Philotrain met dit fraaie model.
grt
Edwin ;)
-
Die 2460 kan zo op de schroothoop...
-
Dag Frank,
Verklaar je nader!
Groeten,
Frank
-
Oh ja, sorry. Die had jij toch besteld? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img013.jpg)
-
Geef mij maar de Roco's.
Dat is meer mijn Maat.
Jos. ;)
-
Jos die van Philotrain is twee keer de maat van de roco loc ;D ;D
Nee even alle gekheid op een stokje ik vind de loc er prima en mooi uit zien, en dat zijn de modellen van deze loc van roco ook dus.
Alleen zij deze loc's een beetje duurder in aanschaf dan die van roco :-[ .
groejes edwin
-
Mij hoor je ook geen kwaad woord er over zeggen, alles wat al gezegd is kan ik me bij aansluiten. ;D ;)
Hoewel ik het net een brug te ver vind gaan voor mij.
Ik vind schaal H0 voldoende. ;)
;) Jos. ;)
-
@Mispoes:
Pfoeh, ik schrok al...
De mijne is de 2457, geen idee hoe, waar en wanneer die in 1:1 aan z'n einde is gekomen.
-
Jos die van Philotrain is twee keer de maat van de roco loc ....
groejes edwin
Da's niet helemaal waar. Het Philotrain model is weliswaar 1:43.5, maar da's wel 8 x een roco-loc qua afmetingen (h x l x b / 2 x 2 x 2 = 8 ) . Geldt overigens alleen voor de afmetingen, niet voor de prijs ;) ;) ;)
-
Dag 2400 liefhebbers,
Hierbij de foto's van de 2457:
Groeten,
Frank
(http://farm4.static.flickr.com/3260/3162502627_f1a4cce888.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3112/3163324964_50c5aa551b.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3112/3163323760_f6805f725c.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3118/3163322594_6cc873c9e2.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3108/3162489699_5ed7db3845.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3266/3163320328_753000e9e4.jpg)
(http://farm4.static.flickr.com/3130/3162487025_1911bf699c.jpg)
-
Da's niet helemaal waar. Het Philotrain model is weliswaar 1:43.5, maar da's wel 8 x een roco-loc qua afmetingen (h x l x b / 2 x 2 x 2 = 8 ) . Geldt overigens alleen voor de afmetingen, niet voor de prijs ;) ;) ;)
Met de afmetingen ben ik het eens, voor wat betreft de prijs moet je de Philotrain 2400 vergelijken met de H0 lok van dezelfde firma, en dan ziet de verhouding er weer heel anders uit! ;)
Groeten,
Frank
-
Hier een paar foto's van mijn 2416.
(http://farm4.static.flickr.com/3085/3177882334_6598a6bb78.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3472/3177882094_45236f26e0.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3386/3177045731_98c6ba0702.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3507/3177045287_f63eb3c226.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3492/3177044825_3ed13be998.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3490/3177044515_8b90c41ab9.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3297/3177046865_1f08d4516b.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3445/3177047715_8da7b6b972.jpg?v=0)
(http://farm4.static.flickr.com/3320/3177049585_88da828d21.jpg?v=0)
-
mooie foto's Edwin en dat geld uiteraard ook voor Frank.
groetjes edwin
-
Prachtige lok! Ik heb van het weekend voor het eerst een Philotrain mogen aanschouwen en dat zag er prachtig uit, dus kan me voorstellen dat dit inderdaad net zo mooi is in het echt!
Gr. Remco.
-
Complimenten voor Philotrain, het zijn juweeltjes geworden! Voor de eigenaren ervan; lekker van gaan genieten! Grt Edwin ;)
-
Rijden met de Philotrain 2400 is voor mij een hele ervaring. Ik kende tot nu toe alleen de Philotrain Sik, maar deze zware draaistel-lok is toch wel even heel wat anders! Het klik-klak over de module-overgang vind ik heel mooi. Echt het gevoel met een TREIN te rijden.
Bij het optrekken maakte de lok een wat knorrend geluid, eenmaal op een matige snelheid gekomen was dat verdwenen. Aangezien het knorrende geluid niet optrad bij analoog rijden leek het me dat er met het aanpassen van de CV's in de decoder nog wel wat te verbeteren zou zijn.
Met mijn Roco Multimaus kan ik wel CV's schrijven maar niet uitlezen. Het leek me wel zo safe eerst de ingestelde waarden te weten. Na 2 avonden puzzelen en knutselen heb ik m.b.v. het programma Prolok en de bijbehoren Ack-detector schakeling van Thomas Borrmann (http://tt.borrmanns.de/index.php?nav=8;0&cont=software2) de mogelijkheid de CV's uit te lezen. Daarna een paar aanpassingen gedaan en inmiddels rijdt mijn 2457 als een zonnetje ; het knorren bij het optrekken is helemaal verdwenen!
Groeten,
Frank
-
Hallo Frank,
kan je mij vertellen welke CV's je hebt veranderd.
groetjes, William
-
Hallo,
De aangepaste CV-waarden vind je hier (http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?p=8081509#p8081509). Sorry voor de late reaktie, ik had hier al heeeel lang niet meer gekeken!
Groeten,
Frank
-
Sorry dat ik ene oud topic oprakel, maar ik zag dit model vandaag en wat mij verbaast:
Waarom maakt Philotrain een model voor 2200+ euro en doet niet even wat research?
Een blauwe 2416 heeft NOOIT bestaan!