BeneluxSpoor.net forum
		Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 27 June 2020, 07:47:06
		
			
			- 
				
De provincie Zeeland en het kabinet zijn het eens over de compensatie voor het afblazen van de vestiging van de marinierskazerne in Vlissingen. Op de plek waar die zou komen, krijgt Zeeland een zwaarbeveiligde rechtbank en een Extra Beveiligde Inrichting (gevangenis).
Ook wordt er een regionaal zorgcentrum in Vlissingen gevestigd, wordt de treinverbinding naar Rotterdam en Amsterdam sneller en komt er een kenniscentrum in de provincie op het gebied van voedsel, water en energie en een uitbreiding van de huisartsenopleiding.
 Voor het gehele artikel, zie https://nos.nl/artikel/2338634-rechtbank-gevangenis-en-zorgcentrum-in-zeeland-in-plaats-van-marinierskazerne.html
Ik ben benieuwd hoe ze dit denken te doen. Er zijn nu 2 IC's per dag. Zouden ze "gewoon" teruggaan naar de oude situatie waarin je 1x per uur een IC had en 1x per uur een stoppertje? Of zouden er nu echt meer treinen gaan rijden?
			 
			
			- 
				Zie pagina 29.
 https://www.zeeland.nl/sites/zl-zeeland/files/bijlage_1_-_fiches_per_maatregel_1.pdf (https://www.zeeland.nl/sites/zl-zeeland/files/bijlage_1_-_fiches_per_maatregel_1.pdf)
			 
			
			- 
				Dank! Zo zo, dat valt niet tegen. 
			
 
			
			- 
				Mwah, kweenie of dat nou zo'n verbetering is. We hebben nu al 2 keer per uur een Intercity naar Amsterdam, en dat wordt er straks maar 1? Het verschil zal er wel in zitten dat het een echte Intercity wordt. Nu stoppen ze binnen Zeeland bij elk klompenhok.
Een echte verbetering zou zijn een nieuwe spoorlijn van Middelburg langs de Deltadammen richting Den Haag.
			 
			
			- 
				Over zo,n lijn werd in het boekje van stoom naar nieuwe stijl al geschreven. 
			
 
			
			- 
				60 minuten sneller van Vlissingen naar Amsterdam. 20 minuten sneller in Rotterdam. Dat lijkt mij een behoorlijke verbetering, die voor mij opweegt tegen een IC minder. 
Dat betekent ICNG en via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. 
			 
			
			- 
				Waar verlaat de trein de HSL dan?
			
 
			
			- 
				Vanuit Amsterdam verlaat je de HSL voor Rotterdam, dat is al een aantal jaren bekend toch  ::)
Vanuit Rotterdam conventioneel naar Vlissingen. Wordt wel tijd dat diverse baanvakken in Nederland worden aangepast naar 160 km/h, gelijk in België. 
			 
			
			- 
				Aansluitend op Henk: Inderdaad. Dat wordt of via Breda rijden (weg tijdwinst), of een extra aftakkinkje bij Lage Zwaluwe (vele doekoes). 
			
 
			
			- 
				
Vanuit Amsterdam verlaat je de HSL voor Rotterdam, dat is al een aantal jaren bekend toch  ::)
Dan kan ik dat uur tijdwinst naar Amsterdam niet plaatsen. Dat zou al in 2025 aan de orde zijn. Wat moet daarvoor gebeuren dat kennelijk in korte tijd kan worden gerealiseerd?
Is minder stops en dan bij Breda de HSL op voldoende? 
			 
			
			- 
				
Een echte verbetering zou zijn een nieuwe spoorlijn van Middelburg langs de Deltadammen richting Den Haag.
Dan zou ik eerder een lijn dwars door Zeeland aanleggen, via Zierikzee, Middelharnis en Hellevoetsluis. Daar zijn meer potentiele reizigers te vinden. Wel een dure grap met al die bruggen  ;)
Groet, Wim
			 
			
			- 
				een nieuwe lijn aanleggen door heel zeeland met allemaal bruggen en tunnels voor uh... bijmekaar ongeveer de bevolking van Delft? Klinkt naar metro leger de charleroi, dus doen!  ;D
			
 
			
			- 
				En daarnaast dan gelijk een snelweg, ik ben ook voor (gaat naar Zeeland verhuizen)  ;D
			
 
			
			- 
				De Deltalijn.
Indienen naast de Lelylijn. Best kans van slagen, want het kabinet wil tientallen miljarden aan investeringen naar voren schuiven en de regio’s moeten ook wat.
			 
			
			- 
				Ik zeg ook niet dat het een verstandige investering zou zijn  ;D
En je zou het ook kunnen omkeren; de nieuwe lijn is niet zo zeer bedoeld om de inwoners van Zeeland snel naar de Randstad te brengen, maar om Randstedelingen snel naar de nieuwe "Law Delta" te krijgen  :P
Groet, Wim
			 
			
			- 
				
60 minuten sneller van Vlissingen naar Amsterdam. 20 minuten sneller in Rotterdam. Dat lijkt mij een behoorlijke verbetering, die voor mij opweegt tegen een IC minder. 
Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren. 
			 
			
			- 
				Snellere verbinding altijd welkom. Trein die 200 km/u rijdt in plaats van de zogenaamde 130. Heb vele malen met een trein opgereden op het stukje Rilland - Bergen op zoom. Ondanks dat ik mij netjes aan de snelheid hield van 130 (op GPS) reed ik regelmatig de trein eruit.
Maar Uuhhh, misschien mag er ook een rechtstreekse verbinding komen naar Antwerpen. Ik stel voor; Intercity Vlissingen - Amsterdam en de stoptrein rechtstreeks naar Antwerpen of zelfs Brussel. Dan hebben wij een veel betere aansluiting op de TGV, vliegveld Antwerpen en de Eurostar naar Londen zonder eerst een paar uur te verspillen om door Nederland te rijden op en neer met de trein.
			 
			
			- 
				Dat het baanvak geschikt is voor 130 km/u wil niet zeggen dat de trein daar ook 130 steeds rijdt.
			
 
			
			- 
				Zeker niet als ie bij elk Klompenhok moet stoppen zoals hiervoor gezegd werd ;)
			
 
			
			- 
				Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik. Kortere stops en een sneller pad na Roosendaal en de trein is 20 minuten sneller in Rotterdam.
Voor de grap de de reistijden van 1982 eens opgezocht en naast die van 2020 gelegd. Betreft rechtstreekse Intercity, zonder overstap.
Vlissingen-Amsterdam toen 2:38, nu 3:04, +26 minuten..
Vlissingen-Rotterdam toen 1:33, nu 1:47 + 14 dus.
Het grootste deel van de verbetering is dus gewoon het goedmaken van de achteruitgang van afgelopen jaren.
volgens mij geldt dit voor veel verbindingen vergeleken met een jaar of veertig terug, of de reistijd is vrijwel gelijk gebleven maar geen grote versnellingen.
			 
			
			- 
				Baanvaksnelheid Vlissingen - Roosendaal is voor zo ver mij bekend 140 km/u.
			 
			
			- 
				@Marc,  het verschil met 1982 is dat de Intercity nu binnen Zeeland als stoptrein rijdt en in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. Ik vind het niet erg, ik hecht meer aan een hoge frequentie dan aan een korte reistijd.
Er is ook een periode geweest toen de trein binnen Zeeland als intercity reed en in Kruinigen stopte, maar niet in Delft. Daar waren ze in Delft heel verbaasd over, maar ze hadden niet in de gaten dat Kruiningen een overstapstation was.
@Bart, als ik het goed heb is het hele Zeeuwse traject geschikt voor 140 km/h. Maar gezien de korte afstanden is het niet altijd zinvol om echt zo hard te rijden. Dat doen ze alleen om vertragingen in te halen. Een andere truc om vertragingen er uit te rijden is Rilland, Krabbendieke en Erremu voorbijscheuren. Wie daar had willen uitstappen mag dan de eerstvolgende trein terug pakken.
			 
			
			- 
				Ik denk dat de 20 minuten alleen haalbaar is als alle 6 kleine stops geschrapt worden. Het is dan ook een IC Direct.
Omdat eerder het overslaan van de stop in RillandBath politiek onhaalbaar was, ben ik benieuwd hoe de Zeeuwse Staten dit gaan verteren. Dat wordt weer genieten voor de PZC en Omroep Zeeland 😉
			 
			
			- 
				Daar zal dit keer niet zo zwaar aan getild worden. Er komen immers per richting, 3 treinen per uur te rijden, dus 2 stoppers en 1 IC. Dus al die klompenhokken houden nog steeds een 1/2-uursdienst 
			
 
			
			- 
				Ja, maar de bewoners van die klompenhokken komen niet verder dan Roosendaal, en straks misschien tot Dordrecht. Maar als die verder willen zullen ze toch moeten overstappen. En dat vind ik nou juist het sterke punt van de huidige dienstregeling, zelfs de inwoners van Rilland hebben een rechtstreekse verbinding met Amsterdam. 
			
 
			
			- 
				Hoeveel goederentreinen rijden er ongeveer per dag op dit traject ?
Groeten, Alexander
			 
			
			- 
				Weinig. Ik denk ongeveer 6 heen en 6 terug.
			
 
			
			- 
				Dat kunnen er straks weer meer worden omdat men o.a. van plan is de openingstijden van de spoorbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht aan te passen zodat er meer goederenpaden kunnen worden ingelegd.
Het hele verhaal word op een ander grootspoor treinforum besproken aan de hand van een recent artikel wat is verschenen
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/26/akkoord-tussen-kabinet-en-zeeuwse-partijen (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/26/akkoord-tussen-kabinet-en-zeeuwse-partijen)
			 
			
			- 
				De goederentreinen in Zeeland gaan allemaal naar het Sloegebied. Ik zie niet wat de brug bij Dordrecht daar voor invloed op heeft. Er ontstaat toch niet meer behoefte aan goederentransport omdat ergens anders een brug gunstiger openingstijden heeft?
			
 
			
			- 
				
Precies, al die stops eruit en je hebt een minuut of 10-15 tijdwinst vermoed ik.
Ik  ( als verkeersleider ProRail ) ,  besluit regelmatig bij vertragingen van 20 minuten of meer van de 2200 om hem als 
'echte' intercity te laten rijden, dwz  alleen stoppen te Bgn - Gs - Mdb en Vs.  De reizigers voor tussenliggende klompenhokken kunnen
dan in Rsd na hooguit 5 tot 10 minuten overstappen op de volgende 2200.  Het gevolg is dat de vertraagde trein vrijwel altijd weer op tijd
in Vs aankomt. Dat betekend dus een tijdwinst van 20 - 25 minuten puur alleen al op de Zeeuwse lijn door het overslaan van de kleine stations.
 in Roosendaal ongeveer 12 minuten blijft stilstaan. . 
Dit is 7 minuten richting de randstad en 6 minuten richting Zeeland, en is om een aansluiting op de 3600 richting Zwolle te garanderen en om het aftrappen en bijplaatsen van stellen mogelijk te maken zonder extra vertraging op te lopen. 
Dat de sprinter verbinding terug komt zal ook wellicht te maken hebben met plannen voor extra stations in Rsd en Bgn en wordt hiermee dus eigenlijk 2 vliegen in 1 klap geslagen. Ik zie voor de Zeeuwse reizigers dit zeker als verbeteringen.
Gr Rik
			 
			
			- 
				Correct, die 12 minuten in Roosendaal was een vergissing van mij.
Ik zie de plannen nog niet echt als een verbetering. Het zou pas echt een verbetering zijn als de huidige 2 intercity's per uur binnen Zeeland echt als intercity gaan rijden  en we daarnaast 2 stoppers per uur krijgen.
			 
			
			- 
				Eens, maar als je ziet hoe lang het heeft geduurd voordat er 4 treinen per uur tussen Zwolle en Groningen gingen rijden, zal dat nog wel even duren... 
			
 
			
			- 
				Klaas jij weet toch als geen ander dat Zeeland groter is dan alleen maar Goes en Vlissingen.! Wat hebben de andere provincie bewoners, zeg maar die van Zeeuws Vlaanderen, Schouwen-Duiveland Tholen en Noord-Beveland nu aan dit gelul. Als je wil verbeteren dan een tracé aanleggen van Noord naar Zuid of andersom. 
			
 
			
			- 
				Dan hou je geen pensioen meer over Hans, niet te betalen met al die tunnels en/of bruggen. En dat voor een populatie van 34.000 van bijvoorbeeld Schouwen Duiveland.
Lijkt me een beetje overkill...
Gr, Bert
			 
			
			- 
				Daarmee zeg je dus dat inwoners van Schouwen-Duiveland of Zeeuws-Vlaanderen minder recht hebben om dicht bij een treinstation te wonen dan b.v. iemand in Utrecht. Ik zou niet weten waarom dat alleen op aantallen mensen gebaseerd moet zijn.  In de Randstad zijn ook voor miljarden aan tunnels en bruggen gebouwd. 
			
 
			
			- 
				Het lijkt me dat de investeringen wel het aantal reizigers waard moet zijn. 
			
 
			
			- 
				Bij mijn weten heb ik in Utrecht helemaal niet ‘het recht’ om dichtbij een station te wonen.
Ik heb wel het recht me in Utrecht te vestigen en daar dan de voor- en nadelen van te ondervinden. 
			 
			
			- 
				inwoners van Schouwen-Duiveland of Zeeuws-Vlaanderen hebben net zoveel recht als elke andere inwoner van Nederland om dicht bij een station te gaan wonen.
Op het prachtige Schouwen-Duiveland gaan wonen en dan klagen over de matige treinverbinding snijdt net zoveel hout als in hartje Amsterdam gaan wonen en dan zeggen dat je net zoveel recht hebt op strand en duinen op loopafstand als een inwoner van Haamstede.
			 
			
			- 
				Ho ho, zie hier het weidse stadsstrand van Utrecht.  ;D
 https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-heeft-er-vanaf-maandag-een-nieuw-strand-bij~ae9e325b/172191374/ (https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-heeft-er-vanaf-maandag-een-nieuw-strand-bij~ae9e325b/172191374/)
Met uitzicht op wat spoorbruggen, dat dan weer wel. 
			 
			
			- 
				Als Zeeuws Vlaming, mag misschien een beetje vreemd klinken, heb ik liever een goede trein verbinding met Gent (zonder dat België de grens dicht mag/kan gooien om een of ander virus) en een goede bus verbinding met Goes station. Helaas pindakaas. Waar ik woon hebben wij geen van beide. De eerste bus vertrekt pas om 08:30 en er is geen reguliere goede verbinding met Gent.
Dus, als Zeeuws Vlaming maakt het mij geen r**t uit of de trein in Goes nu wel of niet rijdt. Ik neem de auto en neem de file voor lief.
			 
			
			- 
				Ik snap dat de zeeuws vlamen meer willen. Maar dit zijn compensaties voor het niet bouwen van een kazerne in Vlissingen.
Daar hadden de zeeuws vlamen toch al weinig aan gehad en dus valt er weinig te compenseren.
Los daarvan zou ik het prachtig vinden als er een mooie verbinding tussen Gent en Terneuzen zou komen.
			 
			
			- 
				
Op het prachtige Schouwen-Duiveland gaan wonen en dan klagen over de matige treinverbinding ...
De meeste inwoners van Schouwen-Duiveland zijn daar niet gaan wonen, ze zijn er geboren.
			 
			
			- 
				
Ik snap dat de zeeuws vlamen meer willen. Maar dit zijn compensaties voor het niet bouwen van een kazerne in Vlissingen.
Daar hadden de zeeuws vlamen toch al weinig aan gehad en dus valt er weinig te compenseren.
Er staat letterlijk dat de regering ZEELAND gaat compenseren!
Nogmaals, Zeeland is groter dan de A29, Goes, Vlissingen en CAS.
			 
			
			- 
				Dat is het frame dat de Zeeuwse hotemetoten zelf gebruiken. De Zeeuwen zijn verontwaardigd en moeten worden gecompenseerd. Dat het in dit geval eigenlijk om Walcheren gaat en dat Zeeland sowieso tot op zekere hoogte nog een eilandenrijk is, komt even niet uit.
De meeste inwoners van Schouwen-Duiveland zijn daar niet gaan wonen, ze zijn er geboren.
Dan hebben ze af geboorte de voor- en nadelen. Daar kunnen we tot op zekere hoogte aan sleutelen, maar het zal toch altijd zo blijven dat niet ieder dorp een station, een gymnasium en een ziekenhuis heeft. En dat dat in grote steden wel zo is, maar de inwoners daarvoor ook een prijs betalen. 
			 
			
			- 
				Zet ik er een streep door, mijn punt blijft overeind.
Op het prachtige Schouwen-Duiveland gaan wonen en dan klagen over de matige treinverbinding snijdt net zoveel hout als in hartje Amsterdam gaan wonen en dan zeggen dat je net zoveel recht hebt op strand en duinen op loopafstand als een inwoner van Haamstede.
			 
			
			- 
				
Ik snap dat de zeeuws vlamen meer willen. Maar dit zijn compensaties voor het niet bouwen van een kazerne in Vlissingen.
Daar hadden de zeeuws vlamen toch al weinig aan gehad en dus valt er weinig te compenseren.
Los daarvan zou ik het prachtig vinden als er een mooie verbinding tussen Gent en Terneuzen zou komen.
Woont zeker niet in Zeeuws Vlaanderen!! 
			 
			
			- 
				Zit in deze compensatie dan helemaal niets voor Zeeuws Vlaanderen? Bijvoorbeeld zo iets als de de kortsluit route voor de Axels Vlakte?
			
 
			
			- 
				Ik vrees dat Zeeuws Vlaanderen weer naast de beroemde pot gaat piesen. Walcheren en Zuid-Beveland vinden zich de ware Zeeuwen die gecompenseerd moeten worden  ;D . De rest schijn niet relevant te zijn  ???
			
 
			
			- 
				Kijk eens een paar berichtjes terug?
Missing link tussen het Belgische Zelzate en het Nederlandse Terneuzen
			 
			
			- 
				Ik heb het idee dat Zeeland voor een miljard gecompenseerd wil worden (qua investeringen) voor het missen van een kazerne van een paar miljoen...
 ;)
			 
			
			- 
				Ook als er alleen in Walcheren wordt geinvesteerd zal een deel van die baten toch ook wel in Zeeuws- Vlaanderen terecht komen? Voorbeeld: een baan die in Vlissingen wordt gecreerd en wordt ingevuld door een inwoner van Terneuzen. Ik denk dat van elke euro compensatie aan Walcheren er 10 - 20 cent naar de ander delen gaat.
			
 
			
			- 
				Ik denk dat Zeeland blij moet zijn dat ze lekker achter in de klas zitten en de juf niet heel erg op hen let. Ik vond dat altijd wel prettig iig.
			
 
			
			- 
				Of je nou voor of achteraan in de klas zit, je zal wel je inspanning moeten doen (je huiswerk maken in dit geval). Als je dit nu vertaalt naar belasting betalen en dat is voor de meeste zeeuwen het punt, dat je wel betaalt, maar er weinig voor terugziet.
Compensatie voor zeeuwsch-vlaanderen? Toch wel, die kazerne zal ook voor banen gezorgd hebben voor zeeuwsch-vlamingen en/of bedrijven.
Marc
			 
			
			- 
				Als de rest van Nederland de nogal aanzienlijke kosten van de Zeeuwse kustverdediging niet meebetaalde,
was Zeeland allang geen land meer, maar zee.
(Ik zou dat betreuren trouwens. Het is een prachtige provincie met hardwerkende en eerlijke mensen)
groeten
Hendrik Jan
			 
			
			- 
				Zo ken ik nog een, Groningen mag op de gasblaren zitten omdat de gasbaten voor het grootste deel zijn geïnvesteerd in de randstad......... en (juist) niet in Groningen.
Zolang de dammen in Zeeland het houden hebben ze droge voeten in Dordrecht en Rotterdam (t/m Breda zo'n beetje) dus niet alleen bescherming voor de Zeeuwen.
			 
			
			- 
				De gaswinning en de gevolgen daarvan is een geval apart. Verder lees ik vooral veel gebrek aan kennis over de geldstromen in dit land en toch grote conclusies.
Overal worden belastingen en premies aan Den Haag betaald. Die komen via het Gemeentefonds, het Provinciefonds, de onderwijsbegroting, de zorgbegroting, de sociale zekerheid en wat al niet ook weer terug. De opvatting dat je in Zeeuws-Vlaanderen niks terug krijgt voor je belastingcenten is complete kletskoek.
Daarbij geldt de vuistregel dat minder welvarende en/of dunbevolkte gebieden per saldo meestal netto-ontvanger zijn en meer welvarende en/of dichtbevolkte gebieden netto-betaler. Daar zit geen goede wil of kwade wil achter, maar het simpele feit dat mensen in minder welvarende gebieden 'gemiddeld' nu eenmaal minder belasting kunnen betalen en dat het op orde houden van de infrastructuur in dunbevolkte gebieden 'per hoofd van de bevolking' wat duurder is. Dat is allemaal basiskennis overheidsfinanciering. Ik snap dat niet iedereen over die kennis hoeft te beschikken. Maar gebruik dan niet van die grote woorden.
Zo, dat moest er even uit.
Bij het verplaatsen van de kazerne ging het niet zozeer om de directe investering. De bedoeling was dat enkele duizenden mensen (mariniers met hun gezinnen) naar Zeeland zouden verhuizen en daar de winkels gingen leegkopen en de scholen vullen en wat al niet en zo de economie gingen stimuleren. Alleen was die mensen niks gevraagd en die gingen stemmen met de voeten. Einde verhuizing.
In plaats daarvan dus dit pakket en dat gaat eigenlijk meer om directe investeringen. De gedeputeerden wekken sterk de indruk dat ze vinden dat Zeeland er beter is uitgesprongen. Mooi.
En om terug te komen op het onderwerp. Ik vertaal het zo dat op korte termijn de treinverbindingen weer op het niveau van voorheen komen en dat de boel binnen enkele jaren stevig wordt versneld. Begrijp ik niet helemaal waar die versnelling van een uur naar Amsterdam vandaan komt, aar dat is dan weer mijn gebrek aan kennis.
			 
			
			- 
				Misschien ICNG en via de HSL tussen Rtd en Asd?
			
 
			
			- 
				@Henk, het is wel jammer dat je verdeelmaatstaven in het gemeentefonds, specifieke uitkeringen en brede doeluitkeringen helemaal uit je betoog houdt  ;D
Maar inderdaad: iedereen roept: het is niet eerlijk, iedereen heeft daar, vanuit een specifiek perspectief gelijk in en dat is dan wel weer eerlijk.  :) Verder kan ik iedereen oproepen om in Den Haag te gaan wonen want daar heb je alles: voorzieningen, cultuur, trams en het strand op fietsafstand. 
mvg, Paul
			 
			
			- 
				Zo is dat, maar dan niet klagen dat de huizen een beetje duur zijn.  ;D
			
 
			
			- 
				Wie had het nou over geldstromen? De Mariniers kazerne zou een aantal doelen hebben kunnen dienen; 1) bouw, wat de lokale aannemers ten goede zou komen, 2) ontsluiting van het gebied door betere weg voorziening waardoor het, naast een grote kazerne, ook aantrekkelijk zou zijn voor faciliterende industrie en 3) influx van goed betaalde banen wat de economie weer zou ondersteunen.
Een gevangenis zoals het er nu naar uit ziet, zou inderdaad de aannemers helpen, de ontsluiting heeft plaats gevonden en Vlissingen heeft daarvoor investeringen gedaan die nu in het water dreigen te vallen (wie gaat zijn bedrijf beginnen naast een grote gevangenis). Ook dat moet gecompenseerd worden. Bij het laatste punt is de echte schade voor Zeeland niet goed te becijferen maar als je het simpel bekijkt zou je kunnen stellen dat bij een influx van 1000 gezinnen van 3 personen over 5 jaar +/- € 100 miljoen (lage schatting). Dus uiteindelijk is het toch een substantieel bedrag wat de regio misloopt.
En dan is het pakket wat nu voorgesteld wordt wel erg mager. Het verbeteren van de infrastructuur zoals een sneller Zeeuwse lijn kan een beetje helpen en zou het toe juichen maar uiteindelijk blijft het een doekje voor het bloeden.
En by the way als je in Vlissingen gaat wonen dan heb je strand voor de deur, een heleboel cultuur waaronder Film by the Sea, Musea en niet onbelangrijk op een steenworp afstand mooie natuur waar je heerlijk kunt fietsen. In Terneuzen is het zelfs nog beter. Daar is ook een schouwburg die niet onderdoet voor die in de randstad.
			 
			
			- 
				
Wie had het nou over geldstromen? 
Marc (ex-DR V100) zodra hij beweerde dat mensen in Zeeuws-Vlaanderen zo weinig terugkregen voor hun belastinggeld.
Je bent niet de enige op wie wordt gereageerd.  ;)
			 
			
			- 
				
De gaswinning en de gevolgen daarvan is een geval apart.
Klopt. De zeeuwen kunnen klagen wat ze willen, maar ze hebben het zo slecht nog niet. In Groningen wordt de gaswinning inderdaad afgebouwd, maar de zoutwinning opgeschaald met hetzelfde effect. De acceptabele bodemdaling in Groningen (65 cm) is vanuit Den Haag nu op 1,10 m vastgesteld en als er niks gebeurt kan NedMag tot 2045 daar zout winnen, huizen laten verzakken en Groningen blank zetten. 
Bodemdaling, dat moet je in Zeeland eens proberen.
			 
			
			- 
				
Een gevangenis zoals het er nu naar uit ziet, zou inderdaad de aannemers helpen,
Die uiteraard Europees aanbesteed moet worden en waarvoor dan 2 jaar lang allerlei busjes de A58 op- en afscheuren vanuit de rest van het land. 
Nieuwe inwoners trekken en/of bestaande houden is de enige manier om voorzieningen op peil te kunnen houden. 
			 
			
			- 
				
Zolang de dammen in Zeeland het houden hebben ze droge voeten in Dordrecht en Rotterdam (t/m Breda zo'n beetje) dus niet alleen bescherming voor de Zeeuwen.
Beetje raar voorbeeld, Dordrecht heeft vooral profijt van de Haringvlietdam en die ligt in Zuid-Holland. Overigens heeft Dordt zijn eigen ringdijk met gemiddelde kruinhoogte van 4,5m+NAP (1953 was 3,75m+NAP). Rotterdam wordt vooral beschermd door de laatste Deltawerken Hartelkering en  Maeslandkering en het eerste Deltawerk, de Hollandse IJsselkering.
			 
			
			- 
				Volgens mij zitten er nog wel wat lage punten in die Ringdijk... oude centrum met name.  8)
			
 
			
			- 
				Klopt, de Voorstraat is de enige zeedijk die niet op Deltahoogte is. Maar met schotten komen we een heel eind. Overigens hebben we in Dordt vaker last van hoogwater van de rivieren. Maar meer dan een last is het niet. En dat betreft echt maar een deel van de oude binnenstad. En dat staat er al zo lang, dat blijft nog wel even.  :laugh:
			
 
			
			- 
				
...de ontsluiting heeft plaats gevonden en Vlissingen heeft daarvoor investeringen gedaan die nu in het water dreigen te vallen (wie gaat zijn bedrijf beginnen naast een grote gevangenis). Ook dat moet gecompenseerd worden....
Waarom zouden bedrijven worden afgeschrokken door een gevangenis? Er staan er behoorlijk wat in Nederland hoor. Misschien dat er geen 5 sterren hotel direct naast zal gaan zitten, maar "gewone" industrie zal zich er niets van aantrekken lijkt me...
Ik heb jaren in Zoetermeer gewerkt. Daar staat het gevang gewoon tussen de woningen en bedrijfspanden. Niks aan de hand. :)
Ik vraag me eigenlijk meer af waarom we een nieuwe gevangenis bouwen. Ik dacht dat NL een overschot aan cellen had...
Die uiteraard Europees aanbesteed moet worden ...
En de bouw van een kazerne niet?
Groet, Wim
			 
			
			- 
				Ik zag net in de PZC dat volgende een onderdeel is van het steunpakket;
 OPENBAAR VERVOER: Een vaste intercity van en naar de Randstad. Ook komt er een proeftuin voor slimme mobiliteit in Zeeland, wordt de stationsomgeving van Vlissingen verbeterd en komt er geld voor een goederenspoor Terneuzen-Gent.
			 
			
			- 
				Wim,
De bouw van een kazerne is militair, dus ik verwacht dat daar geen Europese regels voor aanbesteding voor gelden.
Gr, Bert
			 
			
			- 
				Daar heb je een punt Bert!
Een kazerne valt wellicht buiten die regels vanwege strategisch belang.
Maar dan was hij door een Nederlandse aannemer gebouwd. Dat hoeft niet perse een Zeeuwse aannemer te zijn.
Groet, Wim