BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Trainman1979 op 21 February 2008, 15:00:29
-
Forumleden,
Al enige jaren loop ik tegen het aanschaffen van een DE-2 van Holland Rail/DKM aan te hikken....doen of niet doen..... ??? De afegelopen tijd ben ik dit treinstel echter weinig meer tegengekomen op de diverse "te koop aangeboden" plaatsen. Recent kwam ik een stel tegen! Hoera :D Het wachten op de stellen van Artitec duurt me zolangzamerhand echt te lang 8) Ik kan momenteel een rood DE-2 stel met blauwe reclamebanen in zeer goede staat voor 225 Euro aanschaffen. Daarna zal ik het stel voor zo'n 45 a 50 Euro moeten laten voorzien van een ESU lokpilot en een sleper om hem geschikt te maken voor mijn Marklin baan. Kortom; ik ben dan rond de 275 Euro kwijt. Is dit teveel? En zijn er bij de HR DE-2 nog aandachtspunten/erge minpunten miskleunen? Er is weinig op het net te vinden over deze modellen. Alvast dank!
-
Hoi Robert,
Als ik jou was zou ik toch echt wel op de Artitec wachten.
De Holland Rail heeft slechte rijeigenschappen en qua detaillering is hij ook niet helemaal top (met name de cabine ramen).
Bart
-
Die lijsten zijn ook veels te dik...
250 euro is veel te veel....gezien de nieuwprijs destijds ja oke verzamel waarde maar ik ken iemand die een DE-2 Rood in doos heeft gekocht voor 175 euro...dusja....
Ik zou het niet doen zowiezo niet met treinen die opnieuw aangekondigd zijn door andere merken...
-
Ik zou ook voor die van Artitec gaan.
Kost E 239.- (DE1) de DE2 zal iets duurder uitvallen maar dan heb je weer wat nieuws ipv 2e hands,gedetaileerder en mooier.
Greetz:Menno
-
Ik vind het een moeilijke afweging. Ik heb zelf 3 DKM DEIIs. Het is een leuk model, met een paar behoorlijke terkortkomingen. De af en toe wat minder detaillerring vind ik misschien nog wel minder erg dan de matige aanndrijving. Als je het model in zijn tijd plaatst is het echter zeker niet minder dan de (veelal Lima) andere Nederlandse modellen. Én is de aandrijving ook niet veel slechter dan de Märklin/Fleischmann rondmotoren en beter dan de Lima.
Wat Artitec gaat brengen is nog afwachten. Niemand heeft nog een productie DE-I gezien. De detaillering zal wel snor zitten. De vraag of dat ook zo is met de (afwerkings)kwaliteit en de rij-eigenschappen. Krijgt Artitec de productie in China tijdig op niceau. Mijn ervaringen met de plan E's zijn wat ambivalent en de steeds maar uitgestelde productie van de DE-I spreekt ook boekdelen.
Tot slot is de vraag wat die Artitec DE-II zal gaan kosten. Mijn gevoel zegt dat de prijs wel eens (ver ???) over de € 300,- heen kan gaan. En de vraag is dano nog steeds : Wannneer ? Mijn DKM's staan daarom ook nog niet op marktplaats.
Hans
-
Robert,
Ik heb zelf nog 2 DKM DE-2's. Ik vind het nog steeds mooie modellen, al is er natuurlijk best het een en ander op af te dingen (bij welk model niet?). Ik zou ze zeker nog niet kwijt willen.
De prijs wordt momenteel sterk bepaald door de verzamelaarswaarde. Tien jaar geleden gingen de laatste exemplaren weg voor zo'n 250 Gulden; tegenwoordig wordt voor een gaaf exemplaar vaak een hoger bedrag in Euro's neergeteld. Het is maar net wat je er voor over hebt.
Je kan natuurlijk wachten op de Artitec DE-2. Maar je weet niet zeker of die komt en zo ja, wanneer. En zoals al eerder in dit draadje gezegd: we weten niet wat hij gaat kosten.
En er is nog een mogelijkheid: als je wacht tot het Artitec model is uitgekomen, zullen de prijzen van DKM's gaan zakken. Al blijft het natuurlijk oppassen, want in Houten zag ik laatst 2e hands DKM 2400'en liggen voor dezelfde prijs als nieuwe Roco's.
Mijn advies: Denk na hoe graag je een DE-2 wilt hebben en in hoeverre je het risico wilt lopen om mis te grijpen. Bepaal hoeveel geld je er maximaal aan wilt besteden en wacht dan tot er een stel langskomt voor de prijs die jij wilt betalen.
Ton
-
Ik vind het niet zo moeilijk: het is een riseemodel. Toen het handmonster op Rail 94 te kijk stond schrokken we ons kapot. Wat moet dit voorstellen? Ik had er 4 besteld, de 2400 van DKM wekte dermate veel vertrouwen dat het met dit model wel goed zou komen. Niet dus: twee maanden later kon ik ze ophalen en heb ze laten staan/terugsturen. De aandrijving is om je gek te lachen maar het ergste is het uiterlijk.
-staat veel te hoog op de wielen en torent zelfs boven de mat.'46 van Lima uit (en nee, die is niet te laag) terwijl het andersom zou moeten zijn
-de stijlen in de cabine lopen niet gelijk en lijken niet eens op die van de DE-1/2
-het kleine cabineraam naast de deur is zo grof uitgevoerd dat volwassen Preisers er met z'n drieën tegelijk door naar binnen kunnen
-de schortplaten zijn helemaal rond uitgevoerd, horen na de bocht recht naar beneden te gaan (onder een hoek van 45°)
-de ramen in de passagiersafdeling lijken wel van een ander model geleend en ogen beslist niet Blauwe Engelachtig
-de imitatie Scharfenbergkoppeling is vast door Playmobil geleverd
Het model wekt de illussie van een DE-2 maar het is een slecht ogend model. Ik heb liever geen DE-2 dan dit. Destijds is er door RailHobby een modeltest gedaan waar ik niets van begreep: detaillering een..... 8. In RailMagazine is de test nooit gedaan. Bij navraag bleek dat de modelredactie af zag van een test omdat men het model te slecht vond en er niet op zat te wachten om een vernietigende railtest te publiceren van een product van DKM.
Ik wacht dus gewoon. DE-1/2 is mijn favoriete NS-materieel maar ik kan echt wel leven zonder een model. Als ik jou was zou ik dit model niet aanschaffen, zonde van je geld.....
-
toen ik voor 125 euro een trix hondekop of een blauwe DKM kon kopen kocht ik de trix. En dan was t nog niet eens een heel nette hondekop... geen ovp en krassen en zo. laat t genoeg zeggen...
-
De Trix Hondekop is een prachtige veteraan, de DKM DE-2 een prul.
-
Ik kan me erg vinden in de reactie van Frank. Ik zat al zo'n beetje tien jaar te wachten op een betaalbare blauwe engel. De 2400 gaf vertrouwen en toen zag ik voor het eerst een foto van het productiemodel.... Wat hebben ze hier in vredesnaam mee bedoeld te maken...... Een eierkopf in impressionistische stijl?
En wat is de schade? Dat je het model niet koopt is tot daar aan toe. Erger vind ik het dat de markt daarna lijkt te zijn dichtgegooid. Artitec is sinds 1994 het eerste initiatief voor een model wat blijkbaar erg leeft.
Paul
-
Wie heeft er eigenlijk DE2'en gebouwd?
Philotrain, Holland Rail, Dhr. Roozen, Trawos. Mis ik dan misschien nog een of andere firma of zelfbouwer?
-
uh, mispoes oa, chikit heeft nog eens anderhalve zijwand en een dakkoeler gemaakt, ik heb er een staan van karton...
En dan is er nog de hele toffe ouwe van piko ;D
-
En dan is er nog de hele toffe ouwe van piko ;D
aaaah! De Blauw/gelen die eind 1987 nog in aantocht waren! ;D
En daar hebben wij (Boerammetje en ik) Chris nog mee geplaagd. Toen hij vol trots zijn gele Combispoor mat.'46 aan ons liet zien riepen wij: "ooooh wat mooi, een Piko mat.'46!!!". Ach ja.....
-
Dat piko modelletje ken ik. Dat is toch echt een neppertje.
De geel grijze zijn alleen gebouwd door; Philotrain, Trawos, Roozen....toch?
-
En door Frank voor RailMagazine 150 8)
Grtz, Marcel
-
juist, dat zeg ik. en ik heb ook een gele staan. en chikit is er aan een begonnen, ooit....
-
Ik heb ooit 2 gele stellen gebouwd: de 165 en de 170. Rode tweetjes: 96, 90 en een halffabrikaat. Eentjes: 25, 34, 36, 26, 21 (rood) en de blauwe 41. Aanleiding voor de zelfbouw..... het DKM-debacle. De 21 zelfs 2x, ook als slooprijtuig.....
-
Iemand nog leuke plaatjes hiervan? ;D
-
In het archief liggen de negatieven, nee, nog niet afgedrukt. ;D
-
ben benieuwd naar je foto,s frank ;)
groetjes edwin
-
In het archief liggen de negatieven, nee, nog niet afgedrukt. ;D
Ja ja, nou niet terugkrabbelen, laat die schortplaten maar eens zien van jou modellen ;D
Nee, zonder gekheid, ik heb net die artikelen even door zitten lezen en ja dat zijn strakke bakken en zeker stukken beter dan die DKM gevallen.
Groeten Stephan
-
Opgepast! Bekentenislectuur*: ik heb ook ze ook (te) rond vanwege het gebruikte mat.'46. Ik ken de artikelen niet uit mijn hoofd maar ik zou mij kunnen voorstellen dat ik het zelfs genoemd heb in de tekst.
*aan alle anderen, Stephan had dat natuurlijk al lang gezien
-
Klopt je hebt het ergens vermeld ik weet zo niet in welk artikel, want ik ben nu alle jaargangen van RM aan het doorlezen, dus binnenkort weet ik alles van je ;D
Holle galmlach : Whahahahaha eng hè :P.
-
Heb destijds ook twee van deze stellen aangeschaft en weer terug gebracht. Nu natuurlijk spijt van ivm de huidige waarde.
Ze gingen retour winkel vanwege de slechte rij-eigenschappen en afwerking.
Wacht op het model van Artitec. Zal wel iets duurder zijn, maar gezien de plan E's verwacht ik er veel van.
-
Ik heb er als 17 jarige eentje gebouwd van styreen met voorzetneusjes type mat '46 (geen goed idee), aandrijving uit een Mehano locomotief en ramen van een Jouef slaaprijtuig. Die ramen zijn helemaal vierkant en de deelspijl zit in het midden. Dat is ook niet correct, maar een veel betere benadering van DE I/II ramen dan welke met afgeronde hoeken dan ook.
Zag er alles bij elkaar genomen kek uit. Jammer genoeg had ik geen geduld meer bij de afwerking en is het geval verpest door het spuiten met een goedkoop spuitbusje. Het leek net een behandeling met structuurverf en dat doet het niet zo goed op modelspoormaterieel....
-
Persoonlijk vind ik de modellen die Dhr. Roozen gemaakt heeft (dit is het type dat in Groterdam reed) het beste dat tot nu toe op de markt verschenen is. Ik vind hem nog net iets beter dan de Philotrain. Bij Philotrain klopt de raamverdeling niet. Zo is heeft het wc-raam een schuifraampje. En dat klopt uiteraard niet.
-
Frank heeft me het gras voor de voeten al weggemaaid, dus hoef ik alleen nog maar te zeggen: Je zult wel gek zijn om aan dat model ruim 250 euro te besteden, tenzij je het als voorbeeld van hoe het niet moet in de vitrine wilt zetten met, samen met, idd, het gevalletje Piko. Alleen dan, ja dan.....
En dan nog.
Gr/H
-
Opgepast! Bekentenislectuur*: ik heb ook ze ook (te) rond vanwege het gebruikte mat.'46. Ik ken de artikelen niet uit mijn hoofd maar ik zou mij kunnen voorstellen dat ik het zelfs genoemd heb in de tekst.
*aan alle anderen, Stephan had dat natuurlijk al lang gezien
Misschien kan je gelijk een bekentenis doen mbt het verkrachten van een paar onschuldige Lego blokjes omdat je zonodig een paar dakkoelers nodig had ;D
-
Over die verkeerde raampjes van de DKM DE-II: Ze zijn prima te gebruiken voor een 1:87 versie van plan V. Wel moet je dan nog met een zilverkleurige stift de schuifraampjes 'intekenen'.
Maarten
-
Interessant. Wellicht kan je de schorten en de koppen dan gebruiken als basis voor mat '40 materieel, dan houd je nog hele redelijke scheenplaten over voor een zelfbouw DE-1/II. Heeft alles een mooie bestemming gekregen.
-
Misschien kan je gelijk een bekentenis doen mbt het verkrachten van een paar onschuldige Lego blokjes omdat je zonodig een paar dakkoelers nodig had ;D
Paul, ik heb het idee dat wij wel eens van dezelfde generatie kunnen zijn. Dan moet je dit liedje uit de reclame van Lego ook nog kennen:
Van Lego kun je alles maken ♪♪♪♪
een auto, een vliegtuig of een trein ♪♪♪
met Lego gaan we ons vermaken ♪♪♪♪
want spelen met Lego is fijn! ♪♪♪
Er valt niks te bekennen want Lego heeft gezegd dat het mocht!
Ik ben onschuldig! ;D
-
Ja, trouwens heb ik alleen de raampjes (voor een paar euro) op de beurs in Houten gekocht.
Zelf gooi ik vrijwel nooit onderdelen weg, ook al vermoed ik dat ik ze nooit zal gebruiken (vaak komen ze later toch van pas). Een voorbeeld daarvan zijn de Roco Playtime wielen die ik over had van mijn 1400. Deze zijn prima te gebruiken voor een Roco 1100 die ik op de beurs gekocht had, en waarvan de wielen behoorlijk versleten waren.
Maarten
-
Is het mogelijk om hier wat foto's van de verschillende DE2tjes te zetten? Of is dat meer iets voor het ditjes en datjes forum...
-
Paul, ik heb het idee dat wij wel eens van dezelfde generatie kunnen zijn. Dan moet je dit liedje uit de reclame van Lego ook nog kennen:
Van Lego kun je alles maken ♪♪♪♪
een auto, een vliegtuig of een trein ♪♪♪
met Lego gaan we ons vermaken ♪♪♪♪
want spelen met Lego is fijn! ♪♪♪
En van harte bedankt! Nu heb ik dat @#$* liedje in mijn hoofd, zal wel weer een hele dag duren....
Er valt niks te bekennen want Lego heeft gezegd dat het mocht!
Van Lego kun je alles maken... goede tip, ik wil al jaren een esspresso-machine ;D
Ik ben onschuldig!
;D jaja
-
En van harte bedankt! Nu heb ik dat @#$* liedje in mijn hoofd, zal wel weer een hele dag duren....
Eigen schuld is goud waard! ;D
Van Lego kun je alles maken... goede tip, ik wil al jaren een esspresso-machine ;D ;D jaja
Paul, dàn maak je toch een espressomachine!
-
Allen,
Haretelijk dank voor de vele reacties! Het is me wel duidelijk nu ;) Ik stelde de vraag hier omdat er bij mij ook enige twijfel zat. Ik ga mijn geld aan andere zaken besteden die ook hoog op mijn lijst staan en wacht de DE-II van Artitec toch maar even af!!!! Nogmaals dank :)
Gr. Robert
-
Ik vond de DKM toendertijd ook niet helemaal top en heb hem maar laten liggen. Ik heb toen zelf een geel grijze gebouwd uit styreenplaat ,een voorzetkop en daken van oude lima plan E rijtuigen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02388_001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02389_002.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02390_003.jpg)
En dit is het resultaat. Het vel rode station op de achtergrond is inmiddels door een bussie vol met polen onderhanden genomen.
-
Niet slecht!
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC02388_001.jpg)
Hallo Johan77,
Heel even offtopic.
Johan wat één mooie foto zeg.
Zo'n station ziet er perfect uit.
(?zelf gemaakt?)
Ik heb interesse hoe dit gebouwd is of wel van welk merk dit gebouwd is.
Graag uw reactie.
Weer ontopic.
-
Henk Jan dankje voor het compliment
Het perron is zelfgemaakt. Een houten lat diende als frame. De perronwanden zijn gemaakt van oude lammellen. Deze kunststof stoken hebben aan de zijkant een verdikt randje dit is de bovenste dikke rand van de perronwand geworden. Van 1 lamel kan je dus twee lange stroken op perron hoogte snijden. deze snij je weer in korte stukjes van de breedte van de perronwandelementen. die plak je dan tegen de houten lat. De tegelplaten zijn van het merk Auhagen. Eerst 1 rij tegels in de lengte langs de perronwand en dan de rest overdwars met om de rij een halve tegel die later wit kan worden gemaakt. Het is veel werk maar geeft een mooi resultaat
johan
-
Aangezien Len de Vries veel mooiere modelfoto's maakt dan ik even een fotootje van hem geleend. Boven dien heeft hij een dijkje, Het Dijkje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img762.jpg)
Treinstel 165
Ik heb voor dit model overal de onderdelen vandaan gehaald: Mat.'46 Lima: koppen, onderplaten en draaistellen, Lima Hondekop: zijwanden, Mastica plan E: daken en glaswerk, Fleischmann TEE-rijtuig: glaswerk. Dit model is in 1997 gebouwd en in 1999 volledig gestript, deels herbouwd en opnieuw gespoten, was nog niet helemaal tevreden. De foto is van vòòr de verbouwing. Binnenkort zal ik nieuwe foto's maken van het model.
-
Ja deze is ook niet mis-poes.
Heeft toendertijd toch in de Railmagazine gestaan.
Ben benieuwd naar de foto's van na de revisie.
Ik heb de koppen toen op de beurs in Houten gekocht bij Jophispoor of Spoorcoriosa. De draaistelzijkanten bij Kleinspoor. Zelf een onderstel gebouwd met een spud en de rest uit styreenplaat met daken van Lima plan E voor de ronding in het dak.
Het stel moet nu alleen nog een keer van een decoder voorzien worden.
Johan
-
Klopt, deze heeft in jubileumnr. 150 gestaan. Ik heb de wanden van één bak wat beter in het casco gezet. Verder de zwrte bril rond de cabineramen doorgetrokken naar het kleine raam naast de deur. Iets dat jij meteen hebt gedaan. ;D
-
Oke dan ga ik weer eens kijken in mijn verzameling rail magazine,s ;D ;D
Op deze manier trekt het mij ook om een DE 2 te gaan bouwen maar dan de rode uitvoering mogelijk met CRVL.antenne, maar ja waar vind ik kopen die ik er voor kan gebruiken :-| :-|
Eerst het verhaal maar eens lezen van jouw..
groetjes edwin
-
Ik heb ooit de 96 gebouwd met CRVL-antenne, maar ook met deukje in neus en plakcijfers (i.p.v. nummerplaten) waarvan de 9 naar beneden is gezakt.....
-
Heb Je hier een foto van Frank? en heb jij enig idee hoe ik aan de koppen voor een DE2 kan komen ??? :-[.
groetjes edwin
-
hoi Edwin.
Ik heb de koppen een aantal jaren terug op de beurs in houten gekocht.
Bij Jophispoor of Spoorcoriosa dat weet ik niet zeker meer maar daar kan je het eens navragen of die nog te verkrijgen zijn.
johan.
-
Hangt ook af van het uitgangsmateriaal, als je de treinstellen bouwt volgens de bouwbeschrijving in RailMagazine kun je de koppen van mat.'46 gebruiken.
Foto's volgen t.z.t.
-
heb je van de 96 foto,s van frank ???. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar.
groetjes edwin
-
aflopend jaartje 75 euro voor betaald in houten nieuw in doos.
-
heb je van de 96 foto,s van frank ???. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar.
groetjes edwin
doe maar klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9394.msg144649#msg144649) (onderste item)
-
De klik werkt niet ik krijg steeds deze paginafrank
groetjes edwin
-
Aha! Dat betekent dat ie werkt! ;D
-
Goeie grap Frank ;D ;D.
Maar nu even zonder dollen heb je nog foto,s van je gebouwde stel 96 met CRVL antenne ???
groetjes Edwin
-
Is niet als grap bedoeld, ik heb ze nog niet. Vandaar dat ik je verwees naar het antwoord op je soortgelijke maar eerder gestelde vraag: foto's volgen t.z.t.
-
oke dan
Ik heb je nog een PM gestuurd
groetjes edwin
-
weet niet of ik het goeie draadje zit.'maar wanneer komt de De2 van Artitec uit ?
-
weet niet of ik het goeie draadje zit.
Helemaal in het juiste draadje (y)
DE II én de foto's van de Kat > Volgen t.z.t.
-
Ik citeer: "Artitec hoopt de eerste modellen in november/december te kunnen leveren."
De spijlen van de frontramen zijn geen los ingezet onderdeel meer maar vaste spijlen met ingezette ramen, ik hoop maar dat er nu ook de zilvergrijze omlijsting op gedrukt kan worden.
Stephan.
-
dus de DKM kunnen naar koek ;D heb er eentje met 2 nummer 69 en 96 heeft nog nooit goed gereden had er 2 eentje kunnen verkopen (geen spijt van gehad)maar het treistel wat ik nog heb is laatst een schortplaat van het draaistel af gebroken, wel via iemand van hier een reserve gekregen maar het pennetje op het draaistel was ook afgebroken, weet nog niet hoe ik dit moet oplossen misschien heeft iemand van hier een oplossing.
BVD en vgr Evert.