BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: kees2018 op 16 June 2020, 22:30:19
-
Ik heb voor het eerst een LokPilot 5.0 DCC ingebouwd in een nieuwe lok (Roco NS 1101) en heb problemen die voor mij nieuw zijn.
Ik heb een niet al te grote baan met een Intellibox II en rij al jaren zonder problemen met vele LokPilot 2.0, 3.0 en 4.0 decoders.
Met de 5.0 verlies ik soms controle over de lok. Hij blijft dan doorrijden wanneer ik de regelaar dichtdraai en reageert niet op snelheidsveranderingen. Ook krijg ik geen reactie op het schakelen van lichtfuncties. Na veel experimenteren ben ik erachter gekomen dat dit probleem zich voordoet wanneer er ook rijtuigen met analoge verlichting op de baan staan. Daar zitten overigens Roco Silberlinge bij die in een digitale startset zaten met een V200, dus daarvan zou je toch mogen verwachten dat die geen storing op een decoder geven.
Ik heb een bericht geplaatst op het ESU forum en kreeg een gedetailleerd antwoord. De 5.0 zou gevoeliger zijn voor asymetrische belasting dan de 4.0. Ik zou sowieso in de rijtuigen met gewone verlichting gelijkrichters moeten inbouwen, want dat is bij een digitale baan verplicht.
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, en het probleem heeft zich nooit eerder voorgedaan. Moet ik nu voor die ene 5.0 decoder in meer dan 20 rijtuigen gelijkrichters gaan inbouwen of de verlichting vervangen door led-strips van b.v. Digikeijs?
Kent iemand dit probleem of heeft iemand een andere oplossing?
Groeten, Kees
PS die Roco NS 1101 (laatste uitvoering van het model in turkoois) rijdt wel schitterend met de 5.0. Ik heb op aanraden van Digikeijs voor de 5.0 gekozen omdat die meer belastbare functie-uitgangen heeft en daardoor meer mogelijkheden geeft in combinatie met de verlichtingset die DigiKeijs voor de NS 1100 aanbiedt.
-
Hallo Kees,
Met de nieuwe LokPilot heb ik nog geen ervaring, maar ik heb eerder decoders gehad die verstoring op het signaal begrepen als een analoog signaal. Het resultaat is dan een locomotief die er als een gek vandoor gaat.
Wellicht is het uitzetten van de analoogherkenning dus de oplossing...
-
Dat valt zeker te proberen. Mijn lok gaat er echter niet als een gek vandoor maar reageert gewoon niet meer op instructies vanuit de centrale. Dus als hij bijvoorbeeld heel langzaam rijdt en ik schakel het spoor in waarop de rijtuigen met analoge verlichting staan dan rijdt hij op dezelfde snelheid door, ook wanneer ik de snelheid op de centrale verhoog of verlaag.
Ik ga het toch even proberen en laat weten of dit een oplossing is.
-
Gelijk even uitgeprobeerd. Analoge herkenning uitschakelen maakt helaas geen verschil.
Groeten, Kees
-
Hoi,
Ik heb zelf 2 stuks lokpilot 5 met JMRI en DCC++ in gebruik. Tot nu toe nog niet de problemen die jij omschrijft tegengekomen. Met een raspberry pi + arduino en motor shield werkt het hier redelijk vlekkeloos. Is het de moeite waard om dit met een ander merk centrale te testen, of bovengenoemde hardware, nieuwere firmware?
Ik volg verder graag dit draadje, want ik ben ook aan het stoeien met de verlichtingsfuncties ;D
Het nadeel van een raspberry Pi gebruiken voor JMRI is dat de programmer laden een eeuwigheid duurt.
[EDIT] ik zat net in de handleiding dit te lezen:
11.1.4. Automatisch uitlezen van de motor
De LokPilot 5 decoder laat een automatisch uitlezen van de motorparameters
toe. Deze methode zal dikwijls tot een zeer goede lastregeling leiden .
Door de oneindig veel verschillende combinaties van motoren en aandrijvingen
kan niet altijd tot een goed resultaat leiden , een proef zal dit bevestigen .
Ga als volgt te werk ;
• Plaats de loc op een recht en vlak spoor liefst zonder helling , met een
lengte dat de loc 2 seconden lang met volle kracht kan rijden , dit zal
tijdens de meting automatisch verlopen , zorg voor een beveiliging op de
uiteinden van het spoor om de loc eventueel op te vangen .
• Selecteer de loc op de rijregelaar , zorg dat de functie toets F1 is
uitgeschakeld , de rijregelaar op 0 staat en de rijrichting goed staat .
• Schrijf nu in CV54 de waarde 0 (via programmeerspoor of met POM
programmeren op het hoofdspoor).
• Druk de functie toets “F1” , de loc zal nu met volle snelheid gedurende
1,5 seconde onbestuurbaar zijn .
• De loc zal automatisch stoppen en de uitgemeten waarden voor CV51,
CV52, CV53, CV54, CV55 zullen door de decoder opgeslagen worden .
Vanuit deze waarden kunnen indien noodzakelijk verdere regelingen toegepast
worden .
check of CV54 op 0 staat is mijn suggestie aan de hand van deze informatie.
-
check of CV54 op 0 staat is mijn suggestie aan de hand van deze informatie.
Het lijkt me niet dat daar het probleem zit. CV 54 regelt de motorparameters in, maar dat heeft niet zo veel met de aansturing van de totale decoder te maken.
-
Zit het probleem zeer zeker niet.
Mocht CV 54 op 0 staan dan kan een loc niet eens gaan rijden. ENIGE waar de decoder dan op reageert is het bedienen van de F1 knop. Waarna de loc ca. 2 seconden op vol vermogen zal rijden.
-
ik zou het op z'n minst checken ;D
-
Je zegt dat het in een nieuwe lok problemen geeft, al een decoder swap gedaan met andere loc?
-
Hoi Kees, ik lees dat het probleem zich alleen voordoet als je (analoog ) verlichting van je wagons op de baan hebt staan. Ook lees ik dat ESU aangeeft dat er mogelijk sprake is van een gevoeligheid voor een asymmetrisch signaal.
Zou het kunnen dat je ergens in je verlichte wagons diodes hebt zitten? Mogelijk tbv van kop/sluitverlichting ofzo? Mogelijk dat die ervoor zorgen dat je baansignaal asymmetrisch wordt?
De gevoeligheid voor de mate van asymmetrisch signaal is bij ESU decoders (vanaf V4) af te stellen. Het Lenz ABC systeem maakt gebruik van een asysmetrisch signaal om treinen op een bepaald baanvak automatisch te kunnen laten afremmen. Ik zou in jou geval eens checken of dit Lenz ABC systeem is uitgeschakeld. Mogelijk zijn er nog meer van dit soort remsystemen die in de decoder allemaal in of uitgeschakeld kunnen worden.
M vr groet, Marc
-
gewoon alle niet benodigde protocollen en afremmingen uitschakelen in de decoder.Luistert hij alleen nog naar je ingeschakelde protocol (DCC)
-
Ik heb de LP 5.0 in een andere lok geprobeerd: zelfde probleem. Ik heb een LP 4.0 in de nieuwe lok geprobeerd: geen probleem.
Zonder de rijtuigen met verlichting op de baan werkt de LP 5.0 goed.
-
Kijk naar het antwoord van bellejt, gewoon alles uitzetten waar je toch geen gebruik van maakt. Probeer het dan nog eens inclusief de wagons, dan weet je of je op de goede weg bent.
-
Ga ik er dan van uit dat je rijtuigen gloeilampjes hebben? Of hebben je rijtuigen alleen leds? Hoe is het aangesloten?
-
Ja, het zijn inderdaad de rijtuigen waarvan de interieurverlichting gloeilampjes heeft die de problemen veroorzaken. Led-strips van Digikeijs en Viessman hebben volgens mij een gelijkrichter, dus daarbij is geen sprake van asymmetrische belasting.
De Silberlingen waarover ik het had hebben stroompunten in de aspotten, andere rijtuigen hebben contacten die in de draaistellen tegen de assen aandrukken. De verlichting brandt goed en geeft met andere decoders geen problemen.
-
Led-strips van Digikeijs en Viessman hebben volgens mij een gelijkrichter, dus daarbij is geen sprake van asymmetrische belasting.
De Silberlingen waarover ik het had hebben stroompunten in de aspotten, andere rijtuigen hebben contacten die in de draaistellen tegen de assen aandrukken.
Als je rijdt met rijtuigen met lampjes, dan heb je helemaal geen asymmetrische belasting. Een gloeilamp is niks anders dan een weerstand.
-
Denk dat je ondertussen zelf het antwoord al gegeven hebt om tot een oplossing te komen.
Zonder de rijtuigen met verlichting op de baan werkt de LP 5.0 goed.
Ja, het zijn inderdaad de rijtuigen waarvan de interieurverlichting gloeilampjes heeft die de problemen veroorzaken.
Ik zou zeggen, aanpassen dus.
-
Heb je misschien ergens anders nog diodes verstopt zitten tussen de sproorstaven? Bijvoorbeeld bij sluitverlichtings ofzo?
-
Ik heb nergens diodes verstopt zitten en heb me inmiddels ook verdiept in ABC-remmen.
Ik snap dat sommigen van jullie daaraan dachten, omdat ABC-remmen inderdaad wordt geactiveerd door d.m.v. diodes op bepaalde baangedeeltes een asymmetrische belasting aan te brengen. Die wordt dan door de decoder herkend, waarna deze de lok naar een in een bepaalde CV gespecificeerde snelheid brengt.
Dit is echter niet wat de lok in mijn geval doet.
Wanneer de rijtuigen met de gloeilampjes als verlichting (die bij LP 3.0 en 4.0 zoals ik al zei geen enkel probleem opleveren) op de baan staan dan verlies ik het contact tussen de centrale en decoder. De lok blijft op de laatst ingestelde snelheid rijden (dat is dus niet de snelheid in de CV van ABC-remmen) en reageert niet meer of met grote vertraging op functie-toetsen. Zodra ik het spoor waarop de rijtuigen met verlichting staan afschakel werkt alles weer naar behoren.
Ik heb inmiddels ook de andere suggesties uitgeprobeerd: analoog-herkenning uitschakelen, andere protocollen uitzetten (al is dit een DCC-decoder dus maar met een protocol). Niets helpt.
Ik denk zeker dat de persoon op het ESU-forum gelijk heeft dat de LP 5.0 gevoelig is voor de asymmetrische belasting die de gloeilampjes veroorzaken, en dat dit te verhelpen zou zijn door gelijkrichters of led-strips in te bouwen. Maar het blijft een kromme manier om te zeggen dat de LP 5.0 een probleem heeft ten opzichte van de eerdere decoders.
-
Als je rijdt met rijtuigen met lampjes, dan heb je helemaal geen asymmetrische belasting. Een gloeilamp is niks anders dan een weerstand.
Ik ben geen elektronica-expert, dit is wat de man op het ESU-forum zei dus ik ben ervan uitgegaan dat hij gelijk had.
-
Als niets werkt en je gebruik maakt van een vrij lange DCC-bus kun je nog overwegen om die af te sluiten met een DCC-bus terminator van een aan elkaar gesoldeerde 0.1µf ceramische condensator en een 120R tot 150R OHM 2 tot 3 watt weerstand, zoals op deze pagina vermeld staat:
https://www.brian-lambert.co.uk/DCC_Page_1.html (https://www.brian-lambert.co.uk/DCC_Page_1.html)
Leen.
-
Als niets werkt en je gebruik maakt van een vrij lange DCC-bus kun je nog overwegen om die af te sluiten met een DCC-bus terminator van een aan elkaar gesoldeerde 0.1µf ceramische condensator en een 120R tot 150R OHM 2 tot 3 watt weerstand, zoals op deze pagina vermeld staat:
https://www.brian-lambert.co.uk/DCC_Page_1.html (https://www.brian-lambert.co.uk/DCC_Page_1.html)
Leen.
Hallo Leen, wat is "een vrij lange DCC-bus"?
-
Wat ik eruit haal: Een lange ringleiding.........
-
Ik meen dat ze het in het artikel over 30 foot (ca. 9 meter) hebben, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Ik heb er de nodige gunstige berichten over gelezen en op de modulebaan van de BMB ga ik de terminators binnenkort ook introduceren.
Leen.
-
Hallo, je zegt dat als je het spoor waar de rijtuigen staan, afschakelt, dat dan de problemen weg zijn. Het verhaal van de asymetrische belasting met lampjes vind ik vreemd, juist lampjes doen dat niet, als je met leds verlicht moet je met diodes werken en kun je dat juist wel krijgen. Dus wat gebeurt er als je alle rijtuigen van het spoor haalt en dat gedeelte niet afschakelt. Dan weet je of het aan de rijtuigen ligt, of dat er iets met dat spoorgedeelte aan de hand is.
Mocht het aan de rijtuigen liggen, dan zou ik een voor een ieder rijtuig apart op de baan zetten om te kijken of er een specifiek is die het probleem veroorzaakt. Als er geen een of meerdere rijtuigen het probleem veroorzaken, zou ik kijken of het veroorzaakt wordt door het aantal rijtuigen, lampjes gebruiken n.l. best wel wat stroom.
Groet Meino
-
Dank voor je reactie Meino. Ik heb de rijtuigen op een afschakelbaar spoor gezet om makkelijk te kunnen testen wat het probleem veroorzaakt. De rijtuigen stonden eerst ergens anders. Het is inderdaad een optelsom: hoe meer rijtuigen met gloeilampjes er op het spoor staan, hoe meer last de LP 5.0 ervan heeft. Ik heb nog geprobeerd de spanning op de baan iets te verhogen door de Intellibox met een iets hogere spanning te voeden (bijna 18 V i.p.v. 16) maar ook dat helpt niet. Dat kan overigens weer andere problemen geven.
Groeten, Kees
-
Het wordt lastig.
Hoe het kan begrijp ik niet, maar het lijkt er op dat de lampjes de kwaliteit van het signaal veranderd, hoe dat kan begrijp ik niet. Misschien toch het idee om de DCC bus met een weerstandje en een condensator te beeindigen.
Iets anders, ik heb een paar lopi V4 in gebruik, daar had ik ook een klein probleempje mee. Dat had te maken met CV122, die geeft aan of de snelheid opgeslagen wordt. die stond waarschijnlijk op een waarde, want bij een kortsluiting, als de booster uitgeschakeld werd, en nadat de handel weer aangezet werd, ging de lok direct met de laatst ingestelde snelheid er weer vandoor.
Die heb ik op 0 moeten zetten, zodat Koploper de snelheid weer kan regelen. Maar dit is voor mij ook een schot in het donker.
Maar ook nog iets anders, zitten in de lok nog de ontstoorspoelen en condensator? Die kunnen ook een slechte invloed op het gedrag van de decoder hebben.
Kortom ik ben bang dat ik je hier ook niet verder mee kan helpen.
Groet Meino
-
Je kan ook nog ff kijken of je decoder wel de nieuweste firmware update heeft gehad. Elders op dit forum zag ik dat ong. In maart een firmware uodate is geweest. 5.012 geloof ik.
-
Maar ook nog iets anders, zitten in de lok nog de ontstoorspoelen en condensator? Die kunnen ook een slechte invloed op het gedrag van de decoder hebben.
Dit is de Roco 72365, dus niet een oude NS 1100 die ik heb omgebouwd maar een lok die helemaal digitaal voorbereid zou moeten zijn. Zoals ik al heb uitgelegd vertoont de 5.0 decoder in een andere lok hetzelfde gedrag. Een 4.0 heeft geen last van de rijtuigen met gloeilampjes als interieurverllchting.
Wellicht dat ik op termijn toch de verlichting ga aanpassen, maar het blijft frustrerend dat ik dat bij meer dan 20 rijtuigen moet doen omdat ik 1 decoder heb die er last van heeft.
-
Hoi Kees,
Ik heb nog een voorraadje nieuwe LokPilots 4.0 liggen. We zouden kunnen ruilen. Laat maar weten of je dat een optie vindt.
-
Dank je voor het aanbod Dirk. Maar ik heb de vier functie-uitgangen van de 5.0 aangesloten op de sluitlichten en cabine-verlichting van de Digikeijs verlichtingsset voor de NS 1100 van Roco. Daar zijn ook soldeerverbindingen bij en ik ben blij dat ik de kap weer dicht heb gekregen.
Groeten, Kees
-
Ik heb twee V5's rijden, geen herkenning hier Kees.
Ik maak er een gewoonte van alles uit te zetten wat niet van toepassing is (remmen, analoog, etc.), zo ook Railcom in CV28/29. Al gedaan? En staan decoder en centrale beide op 28 stappen DCC?
Ik weet wat een asymmetrische baanspanning is maar een asymmetrische belasting, wat is dat? Iemand die daar meer van weet?
Gr, Ben.
-
Ik zal om te beginnen maar eens precies het antwoord kopieëren dat Wolfgang op het ESU form gaf:
"The V5 is a little more sensitive against unsymmetrical signal on the track. This might be caused by not having used a full-wave rectifier in the cars (which is mandatory). Just as a test (I think you don't use the Maerklin system), turn around every second car on the track.
In addition, between pickups and full-wave rectifier there must be not any electrical component."
Hij heeft het inderdaad niet over een asymmetrische belasting maar over een "unsymmetrical signal".
@ Ben: heb jij ook rijtuigen met binnenverlichting zonder leds en decoders op je baan staan?
Groeten, Kees
-
Nee Kees.
-
Maar is er hier een techneut die me kan uitleggen hoe gloeilampjes direct op de digitale spanning aangesloten een "unsymmetrical signal" kunnen veroorzaken.
-
Ik niet. Maar ik wil wel een paar gloeilampjes aan mijn centrale hangen en zien wat er gebeurt. Ik geloof er niet in maar lees wel wat Kees schrijft.
-
Heb zojuist met CV 28 en 29 Railcom enz. uitgezet. Het maakt geen verschil. Met de rijtuigen met verlichting op de baan reageert de LP 5.0 niet of slecht op de centrale, zodra de rijtuigen eraf zijn werkt de LP 5.0 perfect.
Overigens heb ik mijn vraag ook rechtstreeks aan ESU gesteld (dus niet op hun forum) maar nog steeds geen antwoord.
-
Ik niet. Maar ik wil wel een paar gloeilampjes aan mijn centrale hangen en zien wat er gebeurt. Ik geloof er niet in maar lees wel wat Kees schrijft.
Ik ben benieuwd wat dat experiment oplevert Ben. Het zou fijn zijn wanneer iemand anders mijn probleem kan reproduceren.
-
Kees nogmaals is je firmware van je decoder wel upto date? Zoals eSU op zn website aangeeft is de gevoeligheid mbt een asymmetrisch signaal met ingang van versie 5.012 (maart 2020)verbeterd.
-
Dus even aan de programmer hangen! :)
-
Kees nogmaals is je firmware van je decoder wel upto date? Zoals eSU op zn website aangeeft is de gevoeligheid mbt een asymmetrisch signaal met ingang van versie 5.012 (maart 2020)verbeterd.
Ik heb de firmware met JMRI uitgelezen: Major Version 5, Minor Version 2, Build Number 105. Is dit de laatste versie?
Groeten, Kees
-
Hang t ding nou gewoon aan de programmer, da's het enige apparaat dat de waarheid verteld in deze ;)
EDIT weet je locatie niet maar je bent voor uitlezen en programmeren bij mij van harte welkom als het nodig mocht zijn 8)
-
Hallo Ronald,
Ik heb een Intellibox II en een Mac Computer met JMRI. Wat bedoel je met programmer?
-
De ESU lokprogrammer :angel: ;D
-
Je hebt niet de nieuwste firmware versie want die is eergisteren pas gereleased (de locprogrammer versie 5.04.122). Daar hoort decoder firmware versie 5.3.122 bij. Staat allemaal op de ESU website.
....
-
Je hebt niet de nieuwste firmware versie want die is eergisteren pas gereleased (de locprogrammer versie 5.04.122). Daar hoort decoder firmware versie 5.3.122 bij. Staat allemaal op de ESU website.
....
Ja, ik weet nu wat de ESU programmer is en heb ook de aankondiging van de nieuwe firmware gezien. Die programmer lijkt me sowieso een fijn ding om in huis te hebben, maar de software draait alleen onder winddoos dus ik moet even zien of ik met Parallels de boel op een Mac aan de praat zou kunnen krijgen voordat ik tot aanschaf overga.
-
Ik zpu me geen ESU leven zonder zon prgrammmer kunnen voorstellen. Maar die programmers zijn wel zon 135 euro.
Je zou je decoder ook naar me kunnen opsturen met de post, dan kan ik die firmware wel ff updaten voor je. Lama weten.
-
Zoals eSU op zn website aangeeft is de gevoeligheid mbt een asymmetrisch signaal met ingang van versie 5.012 (maart 2020)verbeterd.
Help me eens, waar staat dat op de Esu site? Of bedoel je dit uit de release notes:
new firmware version 5.3.112 - improved ABC braking detection.
Remmen etc. staat toch uit bij Kees?
@Kees: ik rij nu met 3 gloeilampjes aan de baanspanning maar heb geen problemen zoals jij die beschrijft. Drie is natuurlijk niet al te veel maar heb er niet meer.
-
http://www.esu.eu/download/software/lokprogrammer/
5.0.14.
Firmware 5.3.122 for LokSound 5 and LokPilot 5 Familie: New light output mode: Digitl coupler Coil#2. Ditch Light type1 now has fade-in and fade-out. Added CV 122 Bit 3 to double the amount of steam chuffs when shunting mode is active. Load dependend sound: The sound schedule's acceleratin is now immediately following "Optinal / Primary Load". Bugfix: Output mode "Fliashing light" did not work properly with Grade crossing. Bugfix: Using Motorola Programming mode, now the correct outputs are flashing. Bugfix: Fixed SUSI-Problem with Brawa locomotives.
5.0.13.
Firmware 5.3.115 for LokSound 5 and LokPilot 5 family: Fixed bug with grde crossing and flash lights. In Motorola programming, the right function outputs flashing now. Fixed scaleing bug of LokProgrammer Software.
5.0.12.
Firmware 5.3.113 for LokSound 5 and LokPilot 5 family: Motor current limit added. Special Options - Save function state added. Improved ABC brake section detection. Sound schedule: More transistions per each state. Load simulation: Acceleration and Speed in Soundschedule now follow CV3, CV4 values. New flag "Speed ignores speedtable" in sound schedule
5.0.11.
Support for LokPilot 5 family
LokSound 5: fixed Soundcompiler Bug with or-conditions.
Firmware 5.1.105 for LokSound 5 and LokPilot 5 family: ZIMO ZACK train numbers.
-
Ik zou eens de lampjes los draaien, en kijken of dit het probleem verhelpt.
Misschien wel een te hoge belasting.????
-
Een assymetrische belasting kan in pricipe geen kwaad als de spanningsbron (je centrale) het benodigde vermogen voor de piekjes kan leveren.
In het geval dat je voeding niet sterk genoeg is, zou het spanningsniveau aan een 1 kant spanningsdipjes kunnen veroorzaken. Maar als jij geen diodes in die buurt van die gloeilampen heb zitten, dan zou je al geen assymetrische belasting moeten hebben. (niet significant althans)
Wat het zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Is dat de gloeilampen misschien een lichte inductieve werking hebben op de blokgolf. Ofwel je gloeilampen kunnen misschien als een klein spoeltje gaan fungeren. Dit "spoeltje" zou dan misschien in staat zijn om je overgevoelige V5s in de stress te laten schieten.
Het is erg lastig om er achter te komen of dit klopt. Het enige wat ik kan denken, is het gebruiken van een oscilloscoop om het baansignaal te aanschouwen met en zonder gloeilampen.
Wat ik trouwens denk, is dat je tegen een nieuwe "feature" aangelopen ben van ESU. Het automatisch beinvloeden van een digitale trein is lastig als je geen computerbaan heb. Zo zijn mensen gekomen met M* remmodules en ook met andere type remmodules.
Een M* richt het signaal gelijk, waardoor de decoder gaat remmen tot stilstand. De decoder moet dit dus wel snappen. Sommige decoders die rijden gewoon door op een rem sectie. Als zo'n decoder op een dergelijke sectie staat, is hij ongevoelig voor instructies.
Maar deze remmodule kent geen 'halve snelheid'. Volgens mij kunnen sommige remmodules zoals die van Lenz het signaal dus assymetrisch maken zodat de decoder of stopt of op halve snelheid kan rijden (weet ik niet zeker). Het zou op zich wenselijk zijn om een digitale trein automatisch op halve snelheid te kunnen laten rijden. Maar de decoder moet dit dus wel snappen. Dit is ook een relatief nieuw idee. En het is aannemelijk dat die V5 iets meer features hebt qua remmodule methodes.
Ik had alleen ook begrepen dat de decoder dan nog wel gevoelig zou zijn voor instructies dus het verklaart niet alles.
Ik vermoed dat de gloeilampjes dusdanig het baansignaal kunnen beinvloeden dat de V5 denkt dat hij iets "speciaals" moet gaan uitvoeren. Ik weet niet of je het al gedaan heb, maar op een oscilloscope kopen na, zou de volgende logische stap zijn het uitzetten van alle CV opties die met remmodules te maken hebben.
Ik heb verder zelf geen V5 dus ik gis hier ook maar in het donker.
Bas
P.S.
Improved ABC brake section detection
Dit zou het zomaar eens kunnen oplossen
-
Hallo Bas,
Dank je wel voor je uitvoerige reactie. Ik heb het probleem door drukte op mijn werk deze week even moeten laten liggen, maar ga in het weekend weer verder testen.
Ik heb reeds uitgebreid geëxperimenteerd met het uitzetten van ABC-remmen, van reageren op analoge signalen, etc., maar niets helpt. Jouw hypothese (dat de lampjes als een soort spoeltjes werken die de blokgolf afvlakken) is interessant. Ik heb overigens een oscilloscoop dus kan naar het signaal op de baan kijken.
Het is overigens niet zo dat de decoder naar halve snelheid gaat wanneer de rijtuigen met verlichting op de baan staan. Ik verlies eenvoudigweg contact met de decoder en de lok blijft doorrijden op de laatst doorgegeven snelheid. Ook reageert deze niet meer of met grote vertraging op commando's van de F-toetsen.
Kees
-
Waarschijnlijk niet relevant, maar geef de loc/decoder eens een ander adres.
Tom
-
Idd, zo heb ik ook al wel onverklaarbare problemen opgelost.
-
Het probleem was er al toen de decoder nog op het default adres 03 stond, dus ik denk niet dat dit iets gaat oplossen, maar ik ga het zeker nog een keer proberen.
-
Ik vind de opmerking van Bas over de lampjes die als een inductie werken, intrigerend. Ik heb daar zelf ook aan gedacht. de gloeidraad is vaak een spoeltje, dus dat werkt als een inductie. en zal de hogere frequenties waaruit de blokgolf bestaat uitfilteren. Het feit dat het probleem verergerd als er meerdere rijtuigen geplaatst worden lijkt dat ook aan te geven.
Ik ben geen electronicer, dus misschien is het idee fout, maar zou het helpen als in ieder rijtuig een kleine condensator de lampjes kortsluit, zodat de hogere frequenties via deze C doorgelaten wordt? De waarde weet ik niet, maar misschien iets in de orde van een ontstoor condensator.
Groet Meino
-
Ik zou de decoder resetten, is trouwens een goed gebruik voordat je gaat instellen. En dan eens zien. En wat doet een andere V5 op jouw baan: is het een incident? Ook voor Esu is er een belang om dit te weten.
De lampjes hangen hier nog aan mijn baan maar geeft mijn V5 geen krimp.
Gr, Ben.
-
De decoder resetten heb ik natuurlijk als eerste geprobeerd, en ook later heb ik, nadat ik met allerlei instellingen had geëxperimenteerd, nog wel eens een reset uitgevoerd.
Het is op dit moment mijn enige V5, dus ik kan niet vergelijken.
Als ESU er belang bij heeft om te weten waardoor dit komt dan zouden ze om te beginnen eens op mijn vraag kunnen reageren…
Groeten, Kees
-
Wat ik mis in dit hele verhaal is een aantal lampjes die dit probleem veroorzaken en constructie en ligging van je voedingskabel vanuit de booster naar de baan en onder de baan
BV: 10 rijtuigen á 6 lampjes 'a 30mA , dus 1.8Amp. Vermogen in Watt is duidelijk het probleem.
Als je losse gescheiden voedingskabels onder delen je baan hebt, dan heb je een giga rommelmaker met die hoge stroom. (bij elkaar en twisten is hier noodzakelijk)
De V4 en V5 zijn beide genanometriseerde hardware en de V5 die kan beslist anders van constructie zijn en gevoeliger voor "rommel"op het signaal.
Dat de loc doorblijft rijden zal dan veroorzaakt worden door het storende rommelig signaal op de baan en dus niet door de decoder kan worden gelezen. Die denkt "doorrijden met die hap"
Sluit de track met de rijtuigen eens direct aan op de booster met 'n 2adrige kabeltje.
@ Ben, sluit eens 'n autolamp 12v 25W aan op het eind van je voedingskabel van je baan. Kunnen we kijken of het evt reproduceerbaar is
-
Hoe zit het eigenlijk met andere locs die tegelijkertijd op de baan rijden? Kun je die wel gewoon bedienen?
Het verhaal over de inductiviteit van gloeilampjes lijkt me vergezocht. Gloeilampen brnden op de meest exotische spanningen. Ik heb zelf eens een gloeilamp laten branden op een wisselspanning van 20kHz. Als de zelfinductie een rol zou spelen dan zou de lichtsterkte minder moeten zijn dan bij 50Hz of bij gelijkspanning. Niets van gemerkt.
Asymmetrische belasting door gloeilampen lijkt me ook sterk. Dat kan eigenlijk alleen maar als er een enkelvoudige diode voor zit. Maar ook dat lijkt me sterk want dat is bij binnenverlichting nergens voor nodig.
-
Ik heb een niet al te grote baan met een Intellibox II en rij al jaren zonder problemen met vele LokPilot 2.0, 3.0 en 4.0 decoders.
1e post Klaas.
-
@ Ben, sluit eens 'n autolamp 12v 25W aan op het eind van je voedingskabel van je baan. Kunnen we kijken of het evt reproduceerbaar is
Nou nee..... en ik heb trouwens niet zo'n lamp.
-
Ik weet dat het vergezocht is, Klaas. Maar wat kan het nou anders zijn.
Het is ook een bizar probleem dat gloeilampen ervoor zorgen dat een Lopi niet of slecht naar instructies luistert.
We hebben vastgesteld dat de decoder niet denkt dat hij op een rem sectie staat. Dan blijft over dat de signalen niet aankomen. Of er moet nog een verborgen feature/bug zijn in de V5 zitten die ik niet ken.
Er is ook vastgesteld dat de gloeilampen het probleem veroorzaken. Dus of ze vervuilen het signaal door inductief gedrag of de grote stroomafname van die lampjes veroorzaken het probleem.
Bas.
-
Misschien een gek vraagje, maar zitten er in de rijtuigen ook nog stroombuffers om het flikkeren van de lampjes tegen te gaan?
Groet Meino
-
Misschien een gek vraagje, maar zitten er in de rijtuigen ook nog stroombuffers om het flikkeren van de lampjes tegen te gaan?
Groet Meino
Hallo Menno,
Nee, er zitten standaard Roco verlichtingsetjes in met van die strips waar je de gloeilampjes opschuift. Verder geen elektronica. De Silberlingen waar ik het over had komen uit een Roco digitale startset met een V200. Een van die rijtuigen heeft ook nog een sound decoder, maar dit is niet specifiek het rijtuig dat het probleem veroorzaakt.
Groeten, Kees
-
Ik weet dat het vergezocht is, Klaas. Maar wat kan het nou anders zijn.
Goeie vraag. Maar ik geloof er niks van dat gloeilampen zo inductief zijn dat ze daardoor het digitale signaal verstoren.
Kees zou het kunnen uitsluiten door de rijtuigen op een apart stuk spoor te zetten en dat spoor dan via een bruggelijkrichter voeden uit de digitale spanning. Dan sluit je de inductiviteit uit. Als het probleem dan nog optreedt zit het in het vermogen dat die lampen trekken.
Kees heeft vast geen oscilloscoop, anders had hij die er allang aan gehangen om te zien of er iets raars met de spanningsvorm gebeurt.
-
Het zou kunnen dat een lampje een heel kleine inductie heeft. Een inductie kan het bloksignaal iets afronden en meer op een sinus laten lijken, maar dan moet het wel in serie met de decoder staan. In dit geval staan de lampjes echter parallel met de decoder. Zou het kunnen dat de lampjes toch een kleine spike op het signaal zetten (op het begin van het blok), en zou het dan misschien helpen om een kleine inductie in serie van de decoder te zetten om eventuele spikes uit te filteren. Ik denk namelijk dat het met de vorm van het signaal te maken heeft, en niets met spanningsval of de symmetrie van het signaal. Het verschijnsel doet me n.l. sterk denken aan soortgelijke ervaringen die ik met de DCC code op een Arduino en later met Uhlenbrock decoders heb gehad. N.l. Het niet of te laat reageren op commando wijzigingen, dit werdt veroorzaakt door heel korte spikes op het signaal.
Groet Meino
-
Het zou kunnen dat een lampje een heel kleine inductie heeft.
Dat is ook de strekking van mijn voorstel. Als je de rijtuigen met de lampjes achter een bruggelijkrichter zet keert de stroom door de lampjes niet meer om en ben je die inductie kwijt.
-
Kees ondanks dat je geschreven had dat je alles al geprobeerd hebt, heb je volgens mij nog steeds geen firmware update gedaan. Ik raad je wederom aan om de decoder firmware te updaten.
Esu had jou geantwoord op je probleem dat deze v5 decoders wat gevoeliger zijn voor een asymmetrisch signaal. Waarin zich dat dan uit, laten ze blijkbaar liever in het midden.
Ik heb zelf 2 v5 locdecoders en heb op mijn baan 2 (16 V, 50mA) lampjes over de spoorstaven heen aangesloten. De locs blijven allebei prima bedienbaar. Mijn decoders hebben firmware versie 5.3.115.
( Ik kan geen fotos uploaden vanaf mn mobiel, en deze website is op dit moment onbereikbaar via mn pc.)
Suc6!
Marc
-
Hm , via mn andere pc lukt het wel... ::)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200628_170254.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20200628_170254.jpg)
-
Kees,
Ik heb afgelopen week voor het eerste een V5 in een loc gehangen, en ook via de software geprogrammeerd.
Daarbij viel mij op dat er legio instellingen in een V5 anders staan dan bij de V4 uit de doos.
Hoe heb je de decoder geprogrammeerd? Heb je die stock gelaten en alleen het adres aangepast?
Dan zou je mogelijk wat verder de decoder in moeten duiken om de instellingen gelijker te krijgen.
-
Wat is er zo anders Marcel, dat valt toch wel mee?
Een nieuwe decoder geef je een reset en je kiest voor een type motor i.v.m. optimale instellingen voor de motorregeling. Met een Roco lok als Kees heeft hoeft zelfs dat niet want die rijdt op default instellingen. Meer is het niet en je kunt dan prima rijden op adres 3.
Een volgende stap kan zijn alles uitzetten wat je niet gebruikt maar dat was met de V4 ook zo.
- analoog aan ja / nee
- railcom aan ja / nee
- remgedrag aan ja / nee
Output instellingen, functie mapping, lang / kort adres, motorcurve, enz. enz. heeft allemaal weinig te maken met het gedrag wat Kees beschrijft.
Gr, Ben.
-
Beste allemaal,
Allereerst heel erg bedankt voor het uitvoerige meedenken. De draad wordt zolangzamerhand behoorlijk lang, wellicht dat daardoor vragen opkomen die aan het begin al zijn beantwoord.
Ik heb net nog een paar tests gedaan maar som eerst nog even alles op.
1. De lokpilot V5 deed direct raar. Hij stond toen nog op de fabrieksinstellingen en het adres was nog 03. Omdat ook de loc (Roco NS 1101, laatste versie) nieuw is, heb ik de lok getest met en V4 (geen problemen) en de V5 in een andere lok (zelfde probleem).
2. Na een aantal tests bleek het probleem zich voor te doen wanneer er een stam rijtuigen met analoge binnenverlichting op de baan staat. Het probleem doet zich alleen voor met de nieuwe LP V5 en niet met V2, V3, V4, basic, Uhlenbrock, Zimo, Trix, etc.
3. ABC remmen, analoog-herkenning, etc, allemaal uitgeschakeld, geen verschil.
4. Ik heb een vraag gesteld aan de ondersteuning van ESU en op het forum van ESU. Alleen op het forum kreeg ik antwoord. Dat was dus geen antwoord van ESU maar van een gebruiker van het ESU forum. In dat antwoord werd gezegd dat het probleem zou zijn opgelost door de verlichting zou worden aangesloten via gelijkrichters, hetgeen sowieso verplicht zou zijn.
5. Ik heb de firmware nog niet kunnen updaten omdat ik geen ESU lokprogrammer heb. Ik weet dus (nog) niet of het probleem met zo'n update zou zijn opgelost.
De tests die ik zojuist heb gedaan:
1. Steeds een rijtuig met analoge binnenverlichting op de baan geplaatst om te kijken bij hoeveel rijtuigen het probleem begint. Drie geeft geen problemen, bij vier begint het. Ieder rijtuig heeft een Roco verlichtingsset met strip waarop de lampjes worden geschoven. In elk rijtuig zitten 5 lampjes.
2. De stam met 5 verlichte rijtuigen op een los stuk spoor gezet en dit spoor via een gelijkrichter aangesloten (dank voor de tip!). Het gelijkrichten maakt geen verschil: het advies van het ESU forumlid helpt dus niets. Gelukkig dat ik er niet aan ben begonnen om al mijn rijtuigen met verlichting aan te passen!
Ik kan dus concluderen dat het puur door het stroomverbruik van de lampjes komt. De Intellibox II vraagt om 16 V AC, minimaal 52 VA. Ik voed de centrale met een Roco 10725 trafo die 16 V AC 50 VA levert. Dat zou lijkt me genoeg moeten zijn. Ik rij niet met meer dan 5 loks tegelijkertijd en heb maar 2 wissels met een digitale decoder. Alle andere wissels zijn analoog en worden apart gevoed.
Ik heb nog geprobeerd om de Intellibox met een voeding van 18 V AC te voeden. De baanspanning gaat dan iets omhoog maar het probleem verdwijnt niet.
Groeten, Kees
-
Als je de baanspanning verhoogt gaat ook de stoom door de lampjes in (ongeveer)gelijke mate omhoog. Dat zal het probleem dus niet oplossen.
-
Blijft natuurlijk ook nog de mogelijkheid open dat je 5.0 decoder niet goed is.
Misschien ook iets om te proberen of een ander exemplaar hetzelfde gedrag vertoont.
Groeten Michiel
-
Een te lichte voeding kan tot dipjes in de baanspanning leiden. Ik denk dat de symmetrie in de blokgolf misschien aangetast kan worden door kleine variaties in de belasting als j het uiterste vergt van je voeding.
Het ene piekje kan misschien net aan een paar tienden of misschien wel een volt verschillen van een ander piekje. Maar dat dit er voor zorgt dat de loc de DCC signalen hierdoor niet meer herkent, lijkt me net zo vaag als inductief gedragende gloeilampjes.
Echter, je voedt het ding met AC doordat je te veel stroom trekt, kan de 50Hz van het net ook meespelen met een niet-zuivere-baanspanning. En ik denk dat die V5 lichtelijk gevoelig is voor deze ruis. Ik vind deze theorie minder onaannemelijk dan inductief gedragende gloeilampen ;D
Heb je nou al eens een scoop op de baan gehangen? Meten is weten :police: Ik ben ondertussen erg benieuwd naar de oorzaak.
Mvg,
Bas
-
Voor mij is het helder. ;)
De Intellibox II vraagt om 16 V AC, minimaal 52 VA. Ik voed de centrale met een Roco 10725 trafo die 16 V AC 50 VA levert. Dat zou lijkt me genoeg moeten zijn. Ik rij niet met meer dan 5 loks tegelijkertijd en heb maar 2 wissels met een digitale decoder. Alle andere wissels zijn analoog en worden apart gevoed.
Die 50VA is te krap voor jouw toepassing, zie ook wat Uhlenbrock adviseert. De interne booster moet 3,5A kunnen leveren. Feitelijk geef je het zelf al aan: als je verlichting bij schakelt gaat het mis, je kunt nooit het gevraagde vermogen leveren en de IB2 zelf snoept ook het nodige van die 50VA af. Naar een 70VA trafo dus zoals is aanbevolen en zorg ook voor voldoende voedingspunten naar je baan met tenminste voldoende draaddikte.
Het broodje aap verhaal van het Esu forum is bewezen onzin en zou ik laten voor wat het is. En ja je kunt een scoop aan de baan hangen maar modelspoor bedrijven is niet al te ingewikkeld: gewoon doen wat in de gebruiksaanwijzing staat is doorgaans het beste.
Gr, Ben.
-
Hallo
Die roco lampjes trekken 20mA. Voor 5 wagens dus 500mA.
Zelfs al zou je de IB met 50VA voeden, dan nog is er meer dan genoeg reserve.
Heel andere insteek; staat er misschien een piko lok op de baan met een esu erin?
Bart
-
Het vermogen van de voeding kan volgens mij het probleem niet zijn. Het is alleen de 5.0 die problemen geeft, andere decoders hebben geen last.
-
Waarschijnlijk een domme reactie van mij, als NIET electronicer.
In de Loksound manual (maar die zal niet wezenlijk verschillen voor de rijfuncties) kom ik de volgende "reset" tegen:
De LokSound 5 decoder laat een automatisch uitlezen van de motorparameters toe. Deze methode zal dikwijls tot een zeer goede lastregeling leiden. Door de oneindig veel verschillende combinaties van motoren en aandrijvingen kan niet altijd tot een goed resultaat leiden, een proef zal dit bevestigen.
Ga als volgt te werk:
• Plaats de loc op een recht en vlak spoor, met een lengte dat de loc 2 seconden lang met volle kracht kan rijden, dit zal tijdens de meting automatisch verlopen, zorg voor een beveiliging op de uiteinden van het spoor.
• Selecteer de loc op de rijregelaar, zorg dat de functie toets F1 is uitgeschakeld, de rijregelaar op 0 staat en de rijrichting goed staat.
• Schrijf nu in CV54 de waarde 0 (via programmeerspoor of met POM programmeren op het hoofdspoor).
• Druk de functie toets “F1” , de loc zal nu met volle snelheid gedurende 1,5 seconde onbestuurbaar zijn.
• De loc zal automatisch stoppen en de uitgemeten waarden voor CV51, CV52, CV53, CV54, CV55 zullen door de decoder opgeslagen worden.
Vanuit deze waarden kunnen indien noodzakelijk verdere regelingen toegepast worden.
Bij mij liepen twee locs met deze behandeling weer perfect na een schokkende decelleratie en acceleratie.
-
Hallo Rblok,
Deze beschrijving is voor het afregelen van de motorregeling.
Het probleem is hier dat het DCC signaal niet meer herkend wordt. Dat is iets anders dan de motorregeling.
Ik sluit me bij een voorganger aan, zet een skoop op de baan en meet het signaal.
mvg spock
-
Vraag aan Kees (al 2 mnd niet meer online geweest maar toch): is er nog een oplossing gekomen voor dit probleem?
Gr, Ben.
-
Volgens de laatste theorie was de output van de centrale te zwaar belast wat een negatieve invloed zou hebben gehad op de kwaliteit van het DCC signaal. Dit signaal is nooit gemeten met een oscilloscoop dus zeker weten doen we niets.
De V5 zou erg gevoelig zijn voor signaal vervuiling. Volgens mij is een oplossing om de decoder te voorzien van de nieuwste firmware. En om natuurlijk niet je centrale te zwaar te belasten. En verder raad ik zelf aan om bij V4's te blijven ;) omdat die zichzelf ruimschoots bewezen hebben.
Je kan ook nagaan of sommige locs of wagonnen met verlichting nog condensators of extra spoelen hebben of iets dergelijks. Ook dat zou het DCC signaal kunnen vervuilen. Maar het blijft verder nog een beetje kryptisch.
Bas
-
En verder raad ik zelf aan om bij V4's te blijven ;) omdat die zichzelf ruimschoots bewezen hebben.
Dat is wat lastig want die worden niet meer gemaakt. ;) En het is ook niet nodig want de V5 heeft zich inmiddels bewezen.
Ook dit probleem is ongetwijfeld op te lossen maar het stopt als de vraagsteller niet meer reageert. Vandaar mijn oproep en schop van dit topic.
Gr, Ben.
-
Vandaag heb ik een fleischmann br 151 en een fleischmann br 120 voorzien van een lokpilot 5 DCC. Bij de 151 liep ik tegen exact hetzelfde probleem aan als topic starter. Ook ik raakte de controle kwijt over deze loc. De 120 reed echter prima en reageerde op alles. Dus decoder opnieuw uitgebouwd en ingebouwd, ander motorschild, verlichting los, het hielp allemaal niets. Dit draadje gevonden, wagonnen met verlichting van de baan, opgelost….
De 151 is ook voorzien van led verlichting. De 120 nog niet. Is er in tussen liggende jaren al een oplossing bekend voor dit probleem? Anders kunnen we weer verder wat mij betreft met de zoektocht naar een andere oplossing dan alle verlichting ombouwen…
-
Oplossingen die ik kan bedenken
- koop nooit meer esu's
- ik weet niet of ze zit inmiddels hebben gefixt met een firmware update. Als het probleem van een elektrisch aard is, dan is het niet echt op te lossen
- een booster toepassen om de last te verspreiden
Optie 3 kan je misschien eerst proberen.
Optie 2 kan je sws toepassen
En optie 1 kan je vanaf nu aanhouden ::)
Mvg,
Bas
-
ESU is prima.
Gewoon alles uitzetten wat je niet nodig hebt.
Zoals analoog rijden, railcom, andere protocollen, allerlei soorten remmethodes.
En als je een lokprogrammer hebt gewoon de laatste FW laden. Anders bij bekenden vragen of ze dat voor je willen doen
-
Bedankt voor de tips! Ik ga uitzetten wat kan en laat weten of het heeft geholpen.
Het blijft raar want ik heb nu een stuk of 6 ESU 5 decoders en die geven geen probleem. Er is dus variatie in gevoeligheid.
-
Als 6 andere geen problemen geven denk ik dat het probleem in de lok zit, iets verstoord het signaal waardoor deze niet meer reageerd!
Heb je de decoder ook nog in een andere lok geprobeerd om uit te sluiten dat het aan de decoder ligt?
-
Om de uitspraak van Bas wat te nuanceren:
Koop géén (dure) multiprotocol decoder als je puur en alleen met DCC werkt.
Iedereen die maar enigzins bekend is met datacommunicatie, dus Bas ook, weet dat meerdere protocollen op dezelfde bus altijd tot problemen leidt.
Tenzij het speciaal daarvoor ontwikkelde protocollen zijn zoals TCP en IP of TETRA en TEA2 🙂
-
mijn ervaring is dat bij 19 volt alles beter werkt dan lagere spanning.Ook alles niet nodig uitzetten en bij piko het bekende C4 fenomeen weghalen.CV3 en 4 niet op 0 (nul) zetten maar op 1 scheelt soms ook een hoop. De eerste reeksen V5 gaven inderdaad problemen en nu alles updaten is aangeraden want er zijn al verschillende verbeteringen door esu gelanceerd.
PS : ook voldoende voedingspunten en vermogen wil wel helpen om veel problemen te vermijden
-
Even wat geruzie afgesplitst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114527.0).
Reinout-als-moderator
-
ESU is prima.
Gewoon alles uitzetten wat je niet nodig hebt.
Zoals analoog rijden, railcom, andere protocollen, allerlei soorten remmethodes.
En als je een lokprogrammer hebt gewoon de laatste FW laden. Anders bij bekenden vragen of ze dat voor je willen doen
Hier precies zelfde
Alle sh*t uitzetten wat niet nodig is scheelt echt veel.
Hier binna alles esu met inmiddels ook al een aantal lp5 en geen problemen
Dat spontaan tuuteren gebeurde hiet ook pas eens bij een roco met zimo standaard af fabriek .
-
koop nooit meer esu's
Ik heb uw raad niet opgevolgd. De laatste weken al enkele malen problemen gehad met een Roco V200 met originele sounddecoder van Zimo.
Ineens viel de loc stil, niet meer vooruit te krijgen. De centrale terug opgestart, en dan reed hij weer een tijdje. Dan weer terug stilstand.
Gisteren een V5 Loksound geïnstalleerd, de loc rijdt terug, boterzacht, zelfs beter dan met de originele sounddecoder.
En ik heb niks moeten afregelen, alleen het adres veranderen, sound wat stiller zetten, en rijden.
En vanaf nu heb ik alleen ESU decoders, de enige Zimo die ik maar laten zitten had in deze loc omdat die zo geleverd werd uit de Roco fabriek is stuk gegaan, en ik ben blij dat er nu een ESU inzit.
En natuurlijk werd de laatste firmware op de decoder geïnstalleerd bij het wegschrijven van de file op de decoder.
-
Een tussenstand;
- In dit geval gaat het om een lokpilot 5 dcc, dus enkel protocol dcc, cv 47 staat op 1
- anoloog ac en dc uit;
- remvertraging middels polarisatie, wat is dat? Die staat nu als enige nog aan.
- railcom nog aan, ik vind cv lezen wel makkelijk in de z21 app, dat kan toch door railcom?
We hebben daarmee nog geen oplossing, ik raak hem vlot kwijt. Alleen een stroomonderbreking maakt hem weer aanspreekbaar.
-
- remvertraging middels polarisatie, wat is dat?
Dat gaat over remmodules. Dat is de enige manier naast het gebruik van computers om een digitale trein automatisch te laten afremmen. Er zijn 2 soorten, je hebt ABC waarbij een rail door diodes ongeveer 2~3V lager wordt gemaakt dan de andere rail. En marklin richt de baanspanning gelijk dat noemen we DC braking. Dat laatste heeft meestal de neiging analoog herkenning te laten trippen.
- railcom nog aan, ik vind cv lezen wel makkelijk in de z21 app, dat kan toch door railcom?
Het kan ook zonder als je lok de enige lok is op de baan, dit is adres onafhankelijk. Met railcom moet je per adres CV kunnen uitlezen (POM) ook als er meerdere treinen op de baan staan. Of dit ook daadwerkelijk werkt op een z21 heb ik nooit getest. Weet wel wat je doet, als je dit gaat proberen en je programmeert per ongeluk CV1 (adres) zonder POM dan kan je al je treinen tegelijk op adres 1 zetten (y)
De 'magic fix' om railcom uit te zetten, dat is belangrijker te doen in de centrale dan in de lok zelf. De centrale maakt namelijk spanningsloze periodes genaamd cutouts waarin decoders terug kunnen praten. Maar als de centrale de cutouts niet maakt, kunnen decoders niks doen met railcom.
Hoe dan ook betwijfel ik op het uitzetten van Railcom in de z21 mainenance tool dit specifieke probleem ook oplost. Maar het is proberen minstens waard.
Mvg,
Bas
-
- remvertraging middels polarisatie, wat is dat? Die staat nu als enige nog aan.
- railcom nog aan, ik vind cv lezen wel makkelijk in de z21 app, dat kan toch door railcom?
Doe wat eerder werd geadviseerd zou ik zeggen, uitzetten dus en ga testen.
Gr, Ben.
-
Zo, deze ESU decoder, die gaat eruit… >:( ik heb alle sh*t uitgezet, de baanspanning staat op 19,2V. Cv allemaal nagelopen en alles geprobeerd, het is niet op te lossen met een instelling.Deze decoder leeft zijn eigen leven zodra er ook maar 1 analoog lampje aan de rails hangt. Voor diegene na mij; deze decoder kan niet tegen welke analoge lamp dan ook in een wagon, je kan wel verlichting schakelen, rijrichting schakelen, maar zodra je een rijcommando geeft trekt hij op tot de ingestelde snelheid en vervolgens reageert hij nergens meer op, is alleen te stoppen met noodstop…
Lampje eraf, locomotief doet het perfect, veel in mij twijfelt aan de decoder. Voortaan gaat er bij digitaliseren een stekkertje in…dan de kniepert in mij; Doet Esu nog aan garantie nadat je een stekkertje eraf knipt en hem op die manier inbouwt? ???
PS ik heb geen ESU programmer, dus nog geen firmware update kunnen doen… hoeveel kans geven jullie dat? (Decoder is recent aangeschaft per twee… eentje top eentje flop).
-
Wacht even....
Waarom hang je een analoog lampje direct op de DCC spanning, gelijk aan de rails?
Als deze lamp iets teveel verbruikt kán deze ervoor zorgen dat je digitale signaal ook niet meer valt te lezen. Omdat je analoog herkenning hebt uitstaan zal de loc dan níéts meer doen.
Vandaar dat het zónder dat lampje wél gewoon werkt. Je vlakt het DCC signaal te veel af met die aangesloten lamp....
Lampjes in een wagon zijn het beste ook via een gelijkrichter en elco te voeden. Zodat je de lamp en de dcc meer scheidt van elkaar.
-
Kijk, dat afvlakken van dcc signaal door lampjes zonder gelijkrichter, dat is theorie die onderbouwing geeft aan de oorzaak (y) Waarom kan de ene decoder daar beter tegen dan de andere decoder?
Ik heb nog gewone lampjes omdat ik 30 jaar oud Fleischmann jeugd sentiment weer leven in blaas en na 6 oa Fmz locomotieven ombouwen naar dcc nog geen tijd heb voor 18 rijtuigen, of beter gezegd; daar nog niet de noodzaak van zie/ zag. ;) Helpt het vervangen van oude verlichting door led met gelijkrichters voor deze afwijking echt?
Ik waardeer jullie goede raad en kennis, fijn forum is dit!!
-
Zo, deze ESU decoder, die gaat eruit… >:( ik heb alle sh*t uitgezet, de baanspanning staat op 19,2V. Cv allemaal nagelopen en alles geprobeerd, het is niet op te lossen met een instelling.Deze decoder leeft zijn eigen leven zodra er ook maar 1 analoog lampje aan de rails hangt. Voor diegene na mij; deze decoder kan niet tegen welke analoge lamp dan ook in een wagon, je kan wel verlichting schakelen, rijrichting schakelen, maar zodra je een rijcommando geeft trekt hij op tot de ingestelde snelheid en vervolgens reageert hij nergens meer op, is alleen te stoppen met noodstop…
Lampje eraf, locomotief doet het perfect, veel in mij twijfelt aan de decoder. Voortaan gaat er bij digitaliseren een stekkertje in…dan de kniepert in mij; Doet Esu nog aan garantie nadat je een stekkertje eraf knipt en hem op die manier inbouwt? ???
PS ik heb geen ESU programmer, dus nog geen firmware update kunnen doen… hoeveel kans geven jullie dat? (Decoder is recent aangeschaft per twee… eentje top eentje flop).
Tot nu toe liep elke esu decoder die ik kocht hopeloos achter in firmware , het ligt er helemaal aan hoelang ze op de plank hebben gelegen. Al betwijfel ik of een firmware update gaat bijdragen aan de oplossing
-
Goedenavond, ik heb de decoder nog niet gewisseld en daar twijfel ik nu aan, want…
Een door Fleischmann digitaal voorbereid (8 polig) ice T rijtuig voorzien van een andere lockpilot 5 DCC decoder, doet op mijn baan precies hetzelfde. Max 2 wagonnen met gloeilampje, 1 tje erbij en hij blijft hangen en geen enkele functiecomando of rijcomando komt aan. :'(
-
Een door Fleischmann digitaal voorbereid (8 polig) ice T rijtuig voorzien van een andere lockpilot 5 DCC decoder, doet op mijn baan precies hetzelfde.
He?? Een lokpilot decoder in een rijtuig? Die heeft aan een Fx genoeg.
..en geen enkele functiecomando of rijcomando komt aan. :'(
Raar. Elke decoder die ik in prik werkt direct.... ook (en zelfs) de Esu's want die genieten mijn voorkeur.
-
Een ICE-T heeft aandrijving in de diverse rijtuigen (1:1) ;D
Bij Fleischman zit er een rondmotor in 1 van de twee koprijtuigen.
En daar is ook de NEM652 stekker.
Wel heb ik bij dit model het idee dat ze op het laatste moment dachten aan digitaliseren, want meer dan motoraansturing en dan misschien nog de frontlichten aansturing is niet in voorzien (maar goed daar heb ik dan zelf aanpassingen op gedaan)
Groeten,
Jelmer
-
Vandaag ineens een ingeving; de probleem lok en de ice-t hadden beide 3
hele kleine rechthoekige spoeltjes/ condensators, wat het ook is, op het motorschild. Die eraf knippen lost het probleem in beide gevallen op! (y) (y)
Juist voor het digitaliseren van de Br 151 had ik een keer een kant en klaar geïsoleerd schild gekocht. Met dus van die kleine blokjes erop. Fleischmann zet die zelf ook in een digitaal voorbereide ICE T. Een ESU decoder vind dat (in combinatie met rijtuig verlichting) dus niet fijn. En dat wist ik niet ::)
Ik hoop dat dit ook anderen helpt.
-
Ja, dat staat ook in hoofdstuk 6 van de Esu handleiding:
Quote:
Die beiden Entstörkondensatoren, die jeweils von den Motoranschlüssen zum Motorgehäuse führen, müssen unbedingt enfernt werden.
Je hebt er feitelijk eentje te veel weggehaald, die tussen de polen moet eigenlijk blijven.
Gr, Ben.
-
Ik heb voor mijn zoon recentelijk Piko 40482 (G1206 n-spoor) gekocht en als decoder ESU 59827 (6-pins LokPilot 5). Nadat we de decoder erin kregen hebben we de lok op een stuk recht spoor gezet. Bij het (langzaam) opendraaien van de multimaus (maar ook met de Z-21) gaat de lok er gelijk als een speer vandoor. In feite vergelijkbaar met het eerder in dit draadje beschreven probleem. Bij ons staat er echter verder niets op het stuk spoor dus lijkt het een ander probleem, of toch niet? Ik zie verschillende oplossingen langskomen, maar als digibeet is het mij niet duidelijk wat in dit geval de beste oplossing is. Wij hebben niet de mogelijkheid om de decoder een firmware update te geven.
Alle hulp is welkom.
groeten,
Jean-Pierre
-
Hoi,
Het zou best weleens kunnen dat de decoder in Analoge mode "staat" en dan kun je hem niet verder contoleren.
Het schijnt dat als je de lok van de rails haalt en er weer later weer opzet de decoder weer in digitale stand gaat. Dat heb ik ook weleens gehad maar of dat een ESU was kan me niet meer herinneren.
In ieder geval zou je kunnen proberen de waarde van CV29 aan te passen.
Verlaag de waarde die CV 29 op de multimaus aangeeft met het getal 4 en probeer het nog eens. Noteer wel de waarde die CV29 orgineel had voor het geval je het terug wilt zetten.
Aanpassen kan in de programmeer mode van de multimaus en zorg dat er geen ander loks op je rails staat.
ESU decoders in Piko loks geven ook weleens problemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-06-02-153135-683dfc446abd1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-06-02-153135-683dfc446abd1.png)
-
Helaas, aanpassen CV werkt niet.
-
Is dit niet het bekende c4 condensator probleem?
Of gebruiken ze die in N niet.
-
in de HO versie wel dus mss eens nakijken voor N : http://moppe.dk/PIKOC4.html#G1700%20BB
-
Ik zal mijn zoon er naar laten kijken. Kan je zo'n condensator makkelijk verwijderen, of is dat een chirurgische ingreep?
Wel alvast bedankt voor de hulp.
Jean-Pierre
-
pincet en soldeerbout met fijne punt
-
Ik zou het eerder eens met een ander merk decoder proberen voordat je dingen op het PCB gaat vernietigen.
-
Met C4 (als die er al in zit) heeft het niets te maken, dat heeft geheel andere symptomen. De lok gaat er vandoor als ware het analoog en dat dien je uit te zetten in CV29 en CV50.
-
Wat moet er in CV 50 aangepast worden? Alleen aanpassen CV 29 werkte niet.
-
CV29 = 24
CV50 = 0
-
Als de verandering van de CV waardes als hier boven niet helpen zou ik gewoon een Piko decoder aanschaffen.
Arjan
-
Ook dat helpt niet helaas, we gaan dus over naar plan P(iko decoder).
-
Probeer eerst nog eventjes een decoder reset with CV 8 = 8