BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 07 June 2020, 23:33:43

Titel: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 07 June 2020, 23:33:43
Een van de vreemdste locomotieven in de UK is de Southern Railway Leader Class.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leader1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leader1a.jpg)

Het was een experimentele 0-6-0+0-6-0 stoom(!)locomotief, ontworpen door de innovatieve ingeneur Oliver Bulleid. De Leader was een poging om de levensduur van de stoomtractie te verlengen door het wegnemen van een groot aantal operationele problemen die nu eenmaal verband hielden met het gebruik van stoomlocomotieven. Het was de bedoeling dat de Leader een groot aantal succesvolle M7 locs zou gaan vervangen. Het project begon in 1946 en duurde tot na de nationalisatie van de Britse spoorwegen in 1948, onder het auspiciën van de British Railways (BR).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-04-19-12.00.42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-04-19-12.00.42.jpg)

Toch werd de Leader geen succes. In de vroege jaren '50, werd het project gestaakt. De BR koos uiteindelijk voor diesellocomotieven. Vijf Leader locomotieven waren in productie, maar één locomotief was gereed. Deze operationele locomotief werd door de Southern uitvoerig aan de tand gevoeld in de omgeving van Brighton. Problemen met het ontwerp (de stoker had een gevaarlijk hete werkplek midden, binnen in de locomotief), tegenstrijdige rapporten over de  performance en politieke druk rondom alsmaar toenemende kosten, leidden tot het afvoeren en sloop in 1951.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader_36001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader_36001.jpg)

Een niet succesvolle loc - en in de ogen van velen ook nog eens een spuuglelijke stoomlocomotief, is dat nu de moeite waard om er iets mee te doen voor je modelspoorbaan? Zeker, want het is treinhistorie en de Leader is zondermeer uniek. Bovendien is in de vorm van deze loc het profiel herkenbaar van de latere diesellocomotieven. De bekende Class 66 Locomotief die tot op de dag van vandaag in Nederland voor goederentreinen rijdt, is schatplichtig aan de Leader.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le02.png)

De basisvorm van de loc is vrij recht toe, recht aan. Dat geldt overigens niet voor het onderstel. Dat zal meer hoofdbrekens kosten. Ik heb gebruik kunnen maken van de tekeningen op de Wikipagina over deze loc.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le03.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le03.png)

Hetzelfde geldt ook voor de kop. Die heeft stiekem toch een aantal lastige welvingen.

Dan is dit het voorlopige resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le01.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Le01.png)

Alleen al die klinknagels die er op moeten komen ...  ;D

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Peter Spruit op 08 June 2020, 07:07:37
Mooi van lelijkheid zeggen ze soms.   

Vind deze markante lok best wel iets hebben en de bouw zal je zeker een uniek exemplaar opleveren. 
De kast ziet er alleszins al veelbelovend uit.

Succes met het verdere ontwerp en ik blijft dit draadje zeker volgen.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Sjoerd van de Wal op 08 June 2020, 08:46:01
Bijzondere Loc Hans,

Ben benieuwd naar je resultaten!
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2020, 09:15:50
Heb je ook wat aan deze site, Hans?


http://www.bulleidlocos.org.uk/_ldr/ldrClass.aspx (http://www.bulleidlocos.org.uk/_ldr/ldrClass.aspx)
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 09:59:31
@Jeroen,

Dank je wel. Deze site kende ik nog niet.
Wil je iets moois maken, dan ben je afhankelijk van kennis en kennissen.

Voor de Leader ben ik niet de eerste die hem probeert te bouwen. Er zijn geslaagde en minder geslaagde versies. Ook die zijn voor mij prima studiemateriaal.

Een mooi voorbeeld is deze, van Graham Muz:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/71DC1765-1A4D-4CE2-971D-AF1C7527A8F9.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/71DC1765-1A4D-4CE2-971D-AF1C7527A8F9.jpeg)

Jouw website, en het model van Graham keren me dat ik de deur voor de cabine van de stoker aan de andere kant moet maken. Bij een ander referentiemodel zat deze aan de linkerzijde van de loc.

Gr, Hans

Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2020, 10:05:53
De ketel ligt niet in het midden, dus de schoorsteen ook niet.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 10:14:56
@Jeroen,

Dat had ik al gezien. En ik mis nog een luik. Ik zal Graham vragen een foto van de bovenzijde te maken. Soms moet je dit soort dingen maar raden omdat je niet meer hebt dan een tekening van de voor- en achterkant. En soms zelfs minder. Dan moet je echt gokken.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2020, 10:44:41
Ik ben nog wat verder wezen zoeken. Onderstaande foto gevonden op Photobucket


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BulleidLeader0-6-6-0T.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BulleidLeader0-6-6-0T.jpg)


Interessant filmpje


https://www.youtube.com/watch?v=ZtRcbsI5kY4 (https://www.youtube.com/watch?v=ZtRcbsI5kY4)

Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 11:42:43
@Jeroen,

Ik ja jou voortaan "inhuren" voor mijn research. :D
Hier ben ik hartstikke blij mee. Het betekent wel dat ik de vorm van de kop moet aanpassen. Ik dacht dat de wanden van voor tot achter recht zouden lopen. Dat blijkt dus anders te zijn. En inderdaad de ketel blijkt iets off-centrisch te liggen. De positie van de schoorsteen (of beter -gat) en twee andere openingen zijn nu goed zichtbaar.

Gelukkig, laat zich het model eenvoudig aanpassen.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2020, 11:48:14
 ;D
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Sjoerd van de Wal op 08 June 2020, 12:57:22
Hans,

Dit model bleef knagen in mijn hoofd, het kwam me zo bekend voor maar waarvan ook alweer???

En net wist ik het weer, in april van dit jaar stond er een uitgebreid artikel in Model Rail.

Heb je deze?

Gr.

Sjoerd
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 13:33:32
@Sjoerd,

Ik heb daar een wazig fotootje van gezien. Zou fijn zijn als je daar aan kunt helpen. Alvast bedankt.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 June 2020, 13:39:33
Ik zie een verschil tussen de tekening en het filmpje  (bericht van Jeronimos)
In de tekening zitten de koppelkettingen van as naar as in kasten aan de buitenkant van de draaistellen.
In het filmpje zitten die kettingen binnen het draaistel.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Eelco Storm op 08 June 2020, 14:48:44
Mbt de SR Leader class heeft Kevin Robertson de standaardwerken geschreven. In eerste instantie "The Leader project. Fiasco or truimph" en later "Leader, the full story"

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-02.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-03.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-04.jpg)


De Leader class valt in de categorie "obscure stoom". Dwz afwijkingen van het standaard model om te kijken of daarmee besparingen te bereiken vielen.


De stoomverdeling vond plaats via zgn "sleeve valves". Hierbij zit een bewegende bus om de zuigers heen. Deze techniek werd o.a. gebruikt bij verbrandingsmotoren, maar bleek voor stoomverdeling te gevoelig voor smeringsproblemen. De ketting die je op het Youtube filmpje ziet is voor de aandrijving van de stoomverdeling. Een aandrijfmethode die Bulleid ook gebruikt heeft voor de Merchant Navy en Battle of Britain series.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-21.jpg)

"BULLEID Man, Myth and Machines, Kevin Robertson, Ian Allen"


De koppeling tussen de drijfassen was dmv van kettingen, zie hiervoor het bijgevoegde plaatje

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-12.jpg)

"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"


Aanvullende bijzonderheid was de ketel. In de eerste plaats was dit een ketel met een zgn. "droge achterkant". Hierbij was er sprake van metselwerk aan de achterzijde van de vuurkist en dus geen waterruimte. Ondanks dit (en het verhoogde stoomverbruik tgv lekkende sleeve valves) heeft de Leader class nooit echt problemen gehad met de stoomproductie. Tweede bijzonderheid aan de ketel was dat deze excentrisch geplaatst was, dwz aan de dichte kant van de loc. Dit was gedaan om een (heel) smal gangpad mogelijk te maken tussen de beide cabines. Wel had dit een scheve belasting van de loc tot gevolg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-11.jpg)

"Leader, the full story, Kevin Robertson, Alan Sutton"

Opvallend is ook het gebruik van zgn. Klinger glazen door Bulleid i.p.v. de gebruikelijke Britse reageerbuizen. Bulleid was zo gek nog niet. Maar misschien slechts een Kniesoor die daar op let
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pinkelpa op 08 June 2020, 15:01:16
Hans,
heel gaaf dat je de Leader Class op deze manier meer bekendheid geeft! Goed te zien, dat als je dat doet, er best wel meer informatie los komt.

Chapeau !
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Tanks+Treinen op 08 June 2020, 15:52:13
Leuk project Hans. Wel een lelijk ding trouwens... ;D
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: BrightonBelle op 08 June 2020, 19:29:14
Alles is natuurlijk relatief, maar ik vind de Beel mooier..... ;D
Veel succes!

Grtz Gerard
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 June 2020, 19:41:18
Hetzelfde geldt voor Britse diesellocs, die zijn mooi van lelijkheid.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: RikJ op 08 June 2020, 20:24:49
Wat een bizar apparaat. Ben benieuwd!  :)

Rik
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 08 June 2020, 20:31:56
Brrr. Het gemankeerde bastaardkind van een Class 52 en een Londonse metro  :o
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 20:48:22
Na bestudering van het materiaal, heb ik meteen een vraag om mee te denken. Ik wil draaistellen maken naar een voorbeeld dat ik op het web vond. Zoals op de tekening van Jeroen te zien is, zijn het behoorlijk forse stellen die de wielen voor het grootste deel aan het zicht onttrekken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5545-020617214823.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5545-020617214823.jpeg)

Om een makkelijke oplossing voor de aandrijving te realiseren, wil ik een Tenshodo spud verstoppen in zo’n draaistel kast. De vier assen van de spud worden aangevuld met een losse extra as.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2094A0CD-45ED-4256-BFB3-01166FBC1874.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2094A0CD-45ED-4256-BFB3-01166FBC1874.png)

Zo’n spud is in verschillende maten verkrijgbaar. De versie met een as afstand van 31mm lijkt geschikt te zijn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel_1.png)

Het draaipunt van de as komt in dit geval niet in het midden, maar iets verder naar de koppen.

De draaistellen moeten voorzien worden van de enorme Bulleid Firth Brown wielen. Deze zijn op schaal maar liefst 20mm in doorsnede.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px-bullied_firth_brown_boxpok_wheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px-bullied_firth_brown_boxpok_wheel.jpg)

Ik vraag met wel of de 14mm standaard wielen van zo’n spud vervangen kunnen worden.

Gr, Hans

Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: BrightonBelle op 08 June 2020, 20:55:39
Brrr. Het gemankeerde bastaardkind van een Class 52 en een Londonse metro  :o

Geweldige typering!  (y)
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 08 June 2020, 21:01:37
Hmm, tja een spud. Je bent een knap ontwerper en je maakt bijzondere modellen, maar ik ben niet erg kapot van je benadering om dingen te motoriseren. Ook hier weer wil je een grote en zware loc gaan aandrijven met een micromotortje wat vooral naam heeft gemaakt als racewagen. Wanneer je daar veel grotere wielen op gaat monteren wordt de topsnelheid nog hoger en de trekkracht nog lager. Er is toch wel een goed verkrijgbaar En goed lopend chassis wat hier zo in past? Het leuke van 3D ontwerpen is nou juist dat het altijd past omdat je om de aandrijving heen ontwerpt.

Kan je niets met dat Alie express draaistel? Of een complete oude Athearn?

Mvg, Paul
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 08 June 2020, 21:19:20
En de drijfwielen uit een n-hands bulleid pacific schaalmodel (H0?). De wielen zien er dan al goed uit.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: GD op 08 June 2020, 22:26:02
Toevallig vond Youtube dat ik naar dit filmpje (https://youtu.be/iDyMF3oYOZ8) ovder de Leader moest kijken. Misschien heb je er nog wat aan.

Groeten,
Gerard
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 22:55:05
... maar ik ben niet erg kapot van je benadering om dingen te motoriseren.

@Paul,

Om je eerlijk te zeggen, dat mechanische deel is niet mijn ding. Er zijn bij EMV wel mensen die me daar bij kunnen helpen. De spud oplossing vond ik op een Britse hobby site. Je gaat er van uit dat het model zwaar is. In tegendeel. Als we er geen gewichten inleggen, weegt het bijna niets. Kijk maar eens hoe gropt het getekende gewicht is in onze Beel.

Dus om deze loc te laten rijden, kan zo'n spud wel. Dat te snel draaien is nieuw voor mij. Kan met met DCC niet beperkt worden?

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Floris Dilz op 08 June 2020, 23:08:52
En de drijfwielen uit een n-hands bulleid pacific schaalmodel (H0?). De wielen zien er dan al goed uit.
bulleid pacific? nah, dat zal wat te groot worden, 5 voet nogwat, das zo'n anderhalve meter, denk dan eerder bulleid Q1, die goederenloc.
Wat betreft een spud, die moet heel hard werken voor een treinstel van 4 wagens. Bij een loc is dat krap, dus ga eens een lichtje opsteken bij britse diesels, spul kost toch geen bal... gewoon maatschetsjes zoeken, staat zat op interweb.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 June 2020, 23:25:08
... denk dan eerder bulleid Q1, die goederenloc.

@Floris,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/101780348_1540190872815975_1979372374562177024_o.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/101780348_1540190872815975_1979372374562177024_o.jpg)

Ik heb een Leader gezien met twee chassis van de Bulleid Q1 Class verwerkt in het chassis. Een drastische en dure oplossing. Die Q1 blijkt in de UK enorm populair, alhoewel wij hem hier in NL over het algemeen spuuglelijk vinden. Overigens ik heb er een, maar daar gaat de zaag niet in.  ;)

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Floris Dilz op 09 June 2020, 01:04:58
je kan natuurlijk gewoon grote spaakwielen nemen en dr een gelaserd plaatje met een ongeverige indruk van die bulleid-wielen tegenaan plakken. Bedoel, tis niet of je uberhaupt veel van de wielen ziet. Maar goed, kijk eerst maar eens wat de wielafstanden in de draaistellen van grote britse diesels zijn en wat die voor asdiameters hebben en wat je daar voor ruim verkrijgbare stoomlocwielen van de goeie maat op kan drukken. Dat wordt ouderwets wrakkenjagen.  (y)
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 09 June 2020, 08:02:16
Wat Floris zegt: het is een locomotief en het moet wat kunnen trekken. De snelheid kan je vast wel terugregelen (hou ik ook niet van, de basis moet goed zijn), maar de trekkracht kan je met dcc niet opplussen en er blijft niets over.

Qua wielen hoef je geen hele loc te slopen. Je kan ook op zoek naar 'spares'. Of je zoekt het Duitse alternatief: boxpok wielen, samen met een oude Piko. Wanneer je die rode dingen antraciet spuit lijken ze ineens verbazingwekkend veel op Bullied wielen...

Mvg, Paul
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: sander1985 op 09 June 2020, 08:37:50
Een niet succesvolle loc - en in de ogen van velen ook nog eens een spuuglelijke stoomlocomotief, is dat nu de moeite waard om er iets mee te doen voor je modelspoorbaan? Zeker, want het is treinhistorie en de Leader is zondermeer uniek. Bovendien is in de vorm van deze loc het profiel herkenbaar van de latere diesellocomotieven. De bekende Class 66 Locomotief die tot op de dag van vandaag in Nederland voor goederentreinen rijdt, is schatplichtig aan de Leader.

Ik denk persoonlijk dat die vorm meer te maken heeft met het profiel van vrije ruimte van de spoorweg waar de loc ingezet moet worden. Niet zo zeer dat deze loc het uiterlijk van de class 66 heeft bepaald maar simpelweg het profiel waarbinnen die loc moet passen.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 09 June 2020, 09:12:46
Wat ik zelf zou doen qua aandrijving:

Ik zou op zoek gaan naar een paar draaistellen van een oude Roco 2200. Die hebben volgens mij de juiste asafstand voor de 'korte' afstand van de draaistellen tussen het middelste en het achterste wiel van elk draaistel van de Leader. Roco's zijn sinds 1979 op de markt en het moet op te scharrelen zijn voor een klein prijsje.

De wielen vervang je voor Piko Boxpok wielen, heb je alleen nog één blinde as per kant nodig. Een en ander integreer je in het draaistelontwerp. Je moet dan alleen nog een motorsteun in het midden ontwerpen (hoeft nog niet eens van een Roco motor te zijn) en wat cardan-asjes regelen. Bewezen techniek, loopt waarschijnlijk als de brandweer.

mvg, Paul

Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: St00mboy op 09 June 2020, 10:17:11
Als je er zelf geen chassis voor wil ontwerpen kun je misschien het beste een chassis kit van Golden Arrow kopen. Dan heb je het chassis wat bij een Leader hoort:
http://www.goldenarrow.me.uk/products.htm (http://www.goldenarrow.me.uk/products.htm)

Leen.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 09 June 2020, 12:33:29
Bedankt voor het meedenken. Het afstruinen van de markten zal op dit moment niet zo lukken Floris. Zowel hier als in de UK zijn deze voorlopig geannuleerd. En door de Corana maatregelen mag je de UK bezoeken, maar ga je meteen twee weken in quarantaine. Dat is wel erg veel gevraagd.  :)

Het napluizen van de Britse aftersales markt levert daarentegen wel wat op. Om te beginnen met de Bulleid wielen. Deze zijn te koop als spare parts van de Q1.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hornby-X9219-Q1-Wheel-Set.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hornby-X9219-Q1-Wheel-Set.png)

Het gebruik van een oude Roco zou in principe kunnen, maar ik ben toch nog even aan het zoeken geweest voor een alternatief voor zo'n spud. Ik vond een motor aangedreven spud X6393 van Hornby voor de Class 92. Deze is eenvoudig met een nok aan de bovenzijde in de kap te monteren. Wel moet ik er achter komen wat de maten hiervan zijn. En dan met name de afstand tussen de assen. Het is wat Floris zegt, je ziet de wielen nauwelijk, dus zo heel nauw hoeft het niet per se te komen. Het prijsverschil tussen deze spud (ongeveer 20 BRP) en die Golden Arrows set is wel erg groot.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x6393.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x6393.jpg)

Hieronder de exploded view van deze spud:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema-Hornby-Spud.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema-Hornby-Spud.png)

De vraag blijft, kan ik de wielen van die spud vervangen door de wielset van de Q1 Class, en wijkt de asafstand niet teveel af.

Gr, Hans
 
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 09 June 2020, 12:50:23
Dat begint er op te lijken. Omwisselen van wielen moet, met een beetje voorzichtigheid, wel lukken. Je moet vaststellen of de wielen even dik zijn (dan weet je of de aslengte overeen komt), en of de asdikte aan de uiteinden overeen komt. Is dat niet het geval dan zou ik custom assen (laten) draaien waar het tandwiel van de aandrijving op past en de Bullied wielen ook.

Hoe langer ik hier over nadenk hoe gekker ik dat Bullied Leader ding vind.... Het is 1949, twee jaar na het doorbreken van de geluidsbarriere, vier jaar na de atoombom gaat British Rail, in een tijd van materiaalschaarste, met een dinosaurus op rails een doodlopende steeg in rijden....

Dit is denk ik wat er gebeurt wanneer iemand met een overbodig geworden beroep beschikt over een machtspositie en een flinke lobby  :)

Het levert wel een mooi project op.

mvg, Paul

Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: tothebeach op 09 June 2020, 14:21:12
Leuk project, ben benieuwd hoe het model er uit komt te zien.
Bladerend over internet kwam ik onderstaand blad tegen (onder het kopje project). Misschien een idee voor een digitale copie (https://www.greatmagazines.co.uk/model-rail-april-2020):

(https://hattonsimages.blob.core.windows.net/products/ModelRail2004_3566062_Qty1_1.jpg)

Groet,
michel
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Eelco Storm op 09 June 2020, 21:01:07
Hoe langer ik hier over nadenk hoe gekker ik dat Bullied Leader ding vind.... Het is 1949, twee jaar na het doorbreken van de geluidsbarriere, vier jaar na de atoombom gaat British Rail, in een tijd van materiaalschaarste, met een dinosaurus op rails een doodlopende steeg in rijden....

Dit is denk ik wat er gebeurt wanneer iemand met een overbodig geworden beroep beschikt over een machtspositie en een flinke lobby  :)


Zo raar was het anders niet, diesel was nog niet helemaal betrouwbaar genoeg ook al was de dieseltractie duidelijk in opkomst. Je zag het ook in de USA. Daar kwam de Pennsy in 1944 nog met een fantastische 3D3 turbineloc, de PRR S2. Op snelheid zeer zuinig en functioneel, bereikte een efficiency van 97%. Reed 175 km/u. Was helaas op lage snelheid een energieverslindend monster.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Floris Dilz op 09 June 2020, 21:48:32
geen idee of de 92 klopt maar al die middeleeuwse bullshitmaten mag je zelf omrekenen....
https://www.flickr.com/photos/99279135@N05/16780068820
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 June 2020, 21:54:03
De maten staan daar toch gewoon in meters?
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Floris Dilz op 09 June 2020, 22:12:24
ja, t schetsje van de leader-draaistellen eerder in dit draadje was niet in meters, vandaar....
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 June 2020, 22:21:39
Oja, op die fiets.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 09 June 2020, 22:44:07
Toch was de diesel technologie in die tijd ver genoeg gevorderd voor NS om 115 diesellocomotieven in dat gekke Verenigd Koninkrijk bestellen.

En wat dan weer heel grappig is, de ontwikkeling van de Class ‘08 waar ook ons bakkie een spruit van is begon hiermee:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0BB030E5-1FBA-413D-9358-8E9AA3A4C767.jpeg)

Een uitgerangeerde stoomloc die half werd gesloopt waarna er een English Electric dieselmotor in werd geplaatst. Hadden ze uiteindelijk bij de Leader ook nog kunnen doen  :D
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 10 June 2020, 12:47:54
Een uitgerangeerde stoomloc die half werd gesloopt waarna er een English Electric dieselmotor in werd geplaatst.   :D

Nee, een Paxman

https://www.paxmanhistory.org.uk/paxrailt.htm (https://www.paxmanhistory.org.uk/paxrailt.htm)

Paxman werd in 1966 onderdeel van EE, maar origineel dus Paxman.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 10 June 2020, 13:01:00
Je hebt gelijk  :)
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 10 June 2020, 21:33:27
Ik wil nog even terugkomen op de Hornby Spud van de Class 92, als kandidaat krachtbron voor de Leader. Floris was zo vriendelijk mij een tekening te sturen van deze moderne Britse locomotief. De tekening was volledig bemaat, dus was het eenvoudig deze tekening te verschallen naar 1:76 en hem te vergelijken met de tekening van de Leader Class.

Daar waar de Leader van die enorm grote wielen heeft (in het model 20mm), moet de class 92 het met minder doen. In het model 15,15mm. Bij beide modellen in de afstand van beide assen in de bogies niet gelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bogie-studie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bogie-studie.png)

De vraag was, of de Hornby Spud een beetje in de buurt kwam van de gewenste afmetingen. Welnu de afstand tussen voorste en derde as is bij de Leader iets groter dan bij de Class 92. Zie de tekening links.
Aan de rechterzijde heb ik de kleine wielen van de Class 92 vervangen door grote van 20mm. Je kunt het resultaat daarvan vergelijken met de rechter bogie van de Leader er boven.

Er van uit gaande dat de wielen voor het grootste deel wegvallen achter een aantal enorme kasten, denk ik dat het kleine verschil geen probleem zal zijn. De vraag blijft dan nog wel, passen de wielen van de Q1 op de Hornby Spud?

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Pauldg op 11 June 2020, 08:59:22
Ik denk dat echt niemand je dat kan vertellen Hans, je bent immers aan het pionieren. Uitgangspunt: werkelijk álles is pas te maken. De vraag is alleen of het 'plug & play' gaat worden, draaibankwerk of iets daar tussenin. Je moet het maar gewoon bestellen. Die Hornby 'Spud' heeft in ieder geval een wat flinkere motor en dat is een goed uitgangspunt voor een rustige loop zonder gejank en geslip.

mvg, Paul
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 11 June 2020, 16:10:43
@Paul,

Mee eens. Eerst maar eens even de maten van de Hornby Spud opsnorren. Net als bij de Beel maken we een compleet virtueel draaistel.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Floris Dilz op 12 June 2020, 14:49:49
of regel gewoon dat hornby-ding, heb je in elk geval een motor en tandwielen en een tandwielkast. Past t niet helemaal zoals gepland kun je altijd zelf nog een nieuwe tandwielkast klussen voor die motor en tandwielen.
Mocht t helemaal onbruikbaar zijn, prima, komt een volgende keer wel weer van pas.
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 19 June 2020, 23:43:37
De gedetailleerde tekeningen die Jeronimos liet zien, zorgde voor een geheel nieuwe opzet van mijn virtuele model. Belangrijkste verschil was het in twee richtingen taps toelopen van de beide koppen. Het meeste hoofdbrekens kostte mij het juist modelleren van de kolenbak. En de deur van de cabine van de stoker bleek aan de rechterzijde te liggen.

De cabine van de stoker halverwege de locomotief was met een gangetje verbonden met de stuurcabines. Om dat mogelijk te maken, moest er rondom de kolenbak extra ruimte gecreëerd worden. Je hebt de tekeningen voor je liggen, maar het vergt toch een heel gepuzzel om te begrijpen hoe het nu precies zit.

Voorlopig is dit het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-0620.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Leader-0620.png)

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 20 June 2020, 14:00:29
Vond nog een leuke foto

https://thetransportlibrary.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=33144&page=7639 (https://thetransportlibrary.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=33144&page=7639)
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 June 2020, 18:50:34
@Jeronimos,

Bedankt. Ik zie op deze scherpe foto dat het middelste raam iets minder diep naar beneden loopt. En ik kan goed de constructie van de lampen zien. Het zijn metalen halve bollen met een klein gaatje. Ik begreep van Werner (mdjr78) dat de disks voorzien waren van een gaatje waar het lamplicht doorheen kon schijnen. Kan straks maar beter gaan voor een veel pinnige DCC decoder. Voor de lampen heb ik alleen al 12 pinnen nodig. Ik zit trouwens wel met de rookgenerator. Aan een kant zit de kolenbak in de weg, aan de andere kant de motor. Of ik moet toch voor die kleine spud gaan.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 20 June 2020, 20:21:45
De reden daarvoor is misschien dat het open kan? Ik heb daar een foto van gezien.

https://www.flickr.com/photos/64518788@N05/8747197594/ (https://www.flickr.com/photos/64518788@N05/8747197594/)

Maar kijk ook naar de eerste site die ik je gaf. Daar is het nog beter zichtbaar. (Er hangt een persoon uit  ;)  )
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 20 June 2020, 20:35:28
@Jeronimos,

Dat is een gave foto. Misschien wel leuk om het raam aan een zijde van de loc open te klappen. Met Kristal Klear moet er wel een ruitje in te zetten zijn.
Die foto met man uit het raam had ik al wel gezien.

Gr, Hans
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Jeronimos op 19 January 2023, 16:19:29
@Hans,


Hoe staat het hier eigenlijk mee?
Titel: Re: Southern Railway Leader Class
Bericht door: Hans van de Burgt op 19 January 2023, 19:37:35
@Jeronimos,

Staat stil, omdat ik geen geschikte aandrijving kan vinden. Heb weer eens hulp ingeroepen vanuit de UK.

Gr, Hans