BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dick van Aggelen op 18 February 2008, 20:32:17
-
Die van Fleischmann zijn het mooist en natuurgetrouwst, maar koppelen moet toch met de nodige kracht gaan. Ook laten ze soms los onder het rijden.
De Marklinkortkoppeling koppelen en ontkoppelen erg goed, maar ik vind ze erg lelijk, vooral bij de voorkant van een loc.
Zet maar eens zo'n koppeling op een Sik: geen gezicht.
De nieuwe Roco-kortkoppeling heeft dezelfde voor- en nadelen als die van Marklin, maar is nog lelijker.
Ik gebruik nu weer de ouderwetse beugelkoppeling van Roco op locs, treinstammen zijn dan uitgerust met de Fleischmann kortkoppeling.
Wie kan er een Marklinkoppeling fotoshoppen op deze foto van een 1200 (of een andere loc)
(http://img265.imageshack.us/img265/1294/actc1200ig0.jpg) (http://imageshack.us)
-
Al aan Kadee gedacht?
Maar dan moet alles perfect op dezelfde hoogte staan en de baan niet of nauwelijks oneffenheden hebben.
voorbeeld;
http://www.kadee.com/htmbord/page58.htm
Je moet ze soms wel opspieën in de Nem schachtjes anders gaan ze teveel hangen.
Het is wel "NEM" maar dan met een grote tollerantie in speling.
-
kadee's gebruik je toch vooral okm te rangeren, heb je meer een rij-baan dan kun je zowat beter beugeltjes hebben, al koppelt het dan niet kort.
-
Of je kan de voorkant van de loc ook voorzien van de vitrine spulletjes.
Dus de look zoals in het echt.
Maar dat zit niet bij elk merk denk ik.
-
Al aan Kadee gedacht?
Maar dan moet alles perfect op dezelfde hoogte staan en de baan niet of nauwelijks oneffenheden hebben.
Heb ik bekeken, maar Kadee is niet echt een kortkoppeling. Voor bufferloze Amerikaanse modellen wellicht wel goed.
Nu Fleischmann en Roco één eigenaar hebben kunnen ze misschien samen een nieuwe kortkoppeling ontwikkelen.
-
wéér een nieuwe koppeling? nu we wel een stuk of 10 systemen hebben die allemaal niet op elkaar passen wordt het wel tijd om er nóg eentje bij te verzinnen ja... ofzoiets....
-
Beter één goede kortkoppeling, dan 5 mindere goede.
Toen ik in 1965 mij eerste Fleischmann setje kreeg, zat ik me al te ergeren aan die grote beugelkoppelingen, die ook noog vaak slecht koppelde, zeker in de bochten.
Bij schaal N hebben ze toch ook één systeem?
-
Een universele kortkoppeling dat elk merk hanteerd is zeker een uitkomst.
Als ze samen zich aan Nem-normen houden kunnen ze hier ook wel eens gezamelijk een oplossing voor zoeken. Of dit lukt is een tweede.
De belangen van ieders eigen koppeling kan wel eens zwaarder wegen.
Een "vreemd merk" kopen met andere koppelingen dan je eigenlijk wilt, brengt wel geld in het laadje van de desbetrefde fabrikant waar je graag de koppelingen van zou willen hebben.
Dion
-
In H0 hebben we daar de nem-schacht voor.
Voor de rest is het de vraag of het mogelijk is een kortkoppeling te ontwikkelen die aan een stuk of 5 tegenstrijdige eisen voldoet. Na al die pogingen is het de fabrikanten nog niet gelukt.
-
Een universele kortkoppeling dat elk merk hanteerd is zeker een uitkomst.
Als ze samen zich aan Nem-normen houden kunnen ze hier ook wel eens gezamelijk een oplossing voor zoeken.
Dion
Dat moet toch kunnen.
In Amerika, Canada enz. gebruiken alle merken tegenwoordig de klauwkoppeling.
Waarom kunnen de Europese ontwerpers niet iets uitvinden dat goed en een beetje mooi is?
De Chinees die de modellen fabriceert zal daar niet moeilijk over doen.
(Oei, een beetje gelijk geweest met Henk)
-
Die klauwkoppeling (Kadee) kun je tegenwoordig ook in je nem-schacht stoppen. Maar het is geen kortkoppeling. Het kortkoppelmechaniek stelt extra eisen aan een koppeling die nogal strijdig zijn met de wensen van Dick.
-
Waarom je materiaal niet uitrusten met verende buffers en modelschroefkoppelingen aan je bufferbalk hangen? Realistischer kan haast niet. Je zult altijd een lelijk ding aan je materieel hebben hangen. Die Amerikanenen en nog wat exoten in de wereld hebben mazzel dat ze een koppeling hebben die redelijk gemakkelijk kwa uiterlijk naar 1:87 over te zetten was.
Vergis je niet, er zijn tig fabrikanten van klauwkoppelingen. De mazzel is dat door de vorm ze bijna allemaal met elkaar kunnen koppelen.
-
Misschien komt het toch nog wel eens voor elkaar, steeds meer merken vallen onder een "bezitter". Hornby heeft Lima enz. Modelleisenbahn gmbh heeft Roco en waarschijnlijk ook Fleischmann.
Misschien dat deze samenvoegingen in de toekomst lijden tot het gebruik van een soort koppeling.
De Chinees zal hierover niet moeilijk doen, de opdrachtgevers bepalen wat ze willen en de Chinees maakt het.
Aan de nadere kant van de oceaan is het toch anders als hier in Europa.
Dion
-
Waarom maken ze geen koppeling die het zelfde is als de N koppelingen? Alleen moet ie iets groter zijn.
Mvg,
Martijn vd horst
-
Omdat iedereen vind dat zijn koppeling de beste is... N-spoor is relatief jong en "men" besloot al vrij snel, de chaos van H0 koppelingen in het achterhoofd houdend, de rapido koppeling van Arnold (die het ontwerp ter beschikking stelde) als universeel te betitelen.
Correct me if I'm wrong, dit is wat ik onthouden heb uit een modelspoortijdschirftartikel...
-
Dus bij spoor N zijn de heren fabrikanten wel instaat om te kiezen voor een koppeling en deze te gebruiken :D. Maar bij schaal HO maken ze er een rommeltje van. :'(.
Heel erg jammer, want het kan dus wel.
De afzonderlijk belangen zijn te groot?
Dion
-
Waarom maken ze geen koppeling die het zelfde is als de N koppelingen? Alleen moet ie iets groter zijn.
Mvg,
Martijn vd horst
Dat moet kunnen.
Zoiets zit toch ook op Märklin "1" (maar dan nog wat groter)
-
Als je de standaard N-koppeling gaat opschalen naar H0, dan krijg je een afzichtelijke klomp. Bovendien is het geen kortkoppeling. Kortkoppelen vereist dat de beide koppelingen samen een starre boom vormen, en juist die eis maakt dat de meeste kortkoppelingen nogal stroef koppelen.
Ja, en wat de universaliteit betreft, ik vind dat ze de ontwerpers van de grote fabrikanten bij elkaar in een hok moeten zetten. En ze mogen er pas uit als ze met een gezamenlijk ontwerp komen.
-
Dat is precies wat ik bedoel: gezamelijk een nieuwe kortkoppeling ontwerpen.
Verder zou men ook de kleuren moeten standaardiseren, nu zitten daar teveel verschillen tussen.
-
Welk probleem zou dat dan oplossen?
Sinds de uitvinding van de nem-schacht is het probleem niet groter dan dat ik een paar koppelingen moet kopen. Vind ik al het gedoe met fabrikanten die er toch niet uitkomen niet waard. Nog afgezien van al die hobbyïsten die tevreden zijn en helemaal geen zin hebben in alweer een nieuwe koppeling.
-
Precies,
De vraag is dan ook nog of wij als gebruikers wel allemaal dezelfde eisen hebben? ik denk het niet namelijk. Ik gebruik de roco univerceel koppeling die redelijk kort koppelt, en tussen mijn personen rijtuigen de roco kortkoppeling. Ben daar zeer tevreden mee, vindt ze niets te groot, of stoor me daar in elk geval helemaal niet aan. Ik wil niet een koppeling die er hetzelfde uitziet als de werkelijkheid. Ik wil een koppeling die goed blijft zitten, makkelijk los te koppelen en aan te koppelen is, en die ik kan voorontkoppelen.
Aan de voorkant van mijn lok zit meestal geen koppeling, dus is dat ook niet storend, en zit die er wel dan is dat om dat functioneel belangrijker is voor mij dan uiterlijk.
En ik zit er echt niet op te wachten om weer honderden koppelingen te moeten gaan vervangen omdat de grote merken nu besluiten om naar weer een nieuwe standaard te gaan.
-
Welk probleem zou dat dan oplossen?
Het probleem is dat er op dit moment geen kortkoppeling is waarmee je zijdezacht kunt aankoppelen zoals b.v. met de Kadee, die niet ongewenst ontkoppelt, maar wel vlot ontkoppelt op het moment dat jij dat wilt, en er ook nog eens niet al te "klontig" uitziet.
Als de fabrikanten dat probleem oplossen zouden ze een heleboel modelspoorders een grote dienst bewijzen.
-
En een starre verbinding maakt. Die vergat je nog Klaas. :)
Het zou mooi zijn, maar ik heb er een nogal hard hoofd in.
-
http://geoff-plumb.fotopic.net/p26596892.html
http://www.wefer.com/imatges/pv/pv-eng1.jpg
wat was er eigenlijk mis met die oude fleischmann-koppeling?
-
probeer de haak en beugelkoppeling van fleischmann maar eens los te maken, als ie van de baan af ligt...
persoonlijk gebruik ik de kortkoppeling van fleischmann, maar die kunnen slecht tegen kleine hoogte verschillen in de baan (en aangezien ik niet zo goed kan railsen, zijn dat er wel een paar!), de roco koppeling is hier wat beter in, maar die koppelt weer lastig.
mijn voorkeur gaat uit naar de halve beugel van marklin, valt niet zo erg op, en werkt prima, al gebruikt romar gewoon beugels op zijn wagonnetjes, en dat werkt ook prima!
waarom ik niet meer overstap naar een andere koppeling? dat zou inhouden dat ik ruim 200 koppelingen moet wisselen, en met een prijs van meer dan een euro 't stuk vind ik dat nogal een stom idee!
Timo
-
waarom ik niet meer overstap naar een andere koppeling? dat zou inhouden dat ik ruim 200 koppelingen moet wisselen, en met een prijs van meer dan een euro 't stuk vind ik dat nogal een stom idee!
Timo
Als je door het wisselen van de koppelingen meer plezier aan het rijden van je treinen beleeft, zou ik het zeker overwegen...
Ik moet nog 50 locs van een decoder voorzien...
-
....en aangezien ik niet zo goed kan railsen, zijn dat er wel een paar!
Als je zulke grote hoogteverschillen in je spoor hebt dat de koppelingen spontaan loslaten, dan vraag ik me hevig af hoe je dat in vredesnaam voor elkaar krijgt.
-
Over het spontaan ontkoppelen van profi koppelingen hebben we het al vaker gehad. De één heeft er nooit last van, de ander wel. Het wordt dan wel in verband gebracht met de ligging van de rails, maar dat geloof ik eigenlijk niet. In mijn schaduwstation ligt de rails ook niet overal optimaal, maar op die plekken zijn er eigenlijk geen specifieke problemen. Ik maak wel een enkele keer mee dat een nieuw geplaatste koppeling kennelijk niet in orde is en het betreffende wagentje dus regelmatig spontaan ontkoppelt. Koppeling vervangen en het probleem is weg.
Verder doe ik niet aan rangeren en ben ik dus zeer content met de profi.
-
In Amerika, Canada enz. gebruiken alle merken tegenwoordig de klauwkoppeling.
Waarom kunnen de Europese ontwerpers niet iets uitvinden dat goed en een beetje mooi is?
Idd eigenlijk wel jammer dat alle fabrikanten hun eigen kortkoppelingen ontwikkelt hebben. In de tijd van de beugelkoppelingen waren immers wél alle beugelkoppelingen (bijna) altijd onderling koppelbaar, dus waarom dat nu opeens niet meer zou kunnen bij de kortkoppelingen....?
Ikzelf rijdt met Fleischmann kortkoppelingen, na een tijdje met Roco's te hebben rondgereden. Roco's vond ik te gevoelig, wel ideaal voor rangeerwerk, maar de koppelingsuiteinden verbogen bij mij zo nu en dan en dan koppelt hij niet meer. De FLM's zijn wat robuuster en minder goed bruikbaar voor rangeerwerk, maar zien er wel weer beter uit.
nou ja, alles heeft z'n voors en tegens...
grtz
marc
-
Precies,
Ook een universeelkoppeling zou zijn voors en tegens hebben. Stel er komt een universeelkortkoppeling in plaats van de bestaande, dan zouden naar mijn idee deze door een aantal mensen weer vervangen worden voor de oude kortkoppelingen omdat ze ontevreden zijn over de universele.
Dankzij de NEM-schacht zijn de koppelingen onderling uitwisselbaar en kan ieder rijden met het type dat hem het beste ligt. De prijs van een koppeling is in vergelijking met de prijs van een model erg laag te noemen. Mijn conclusie is dat met de NEM-schacht de problemen bevredigend zijn opgelost.
Groet,
Marco
-
De Nem schacht is een mooi iets, zonder meer. Het geeft je inderdaad de keuze van je gewenste koppeling.
Maar zelf heb ik er een bloed hekel aan om de door mij gewenste koppelingen erbij te moeten kopen. Heb ik het idee van sh*t moet ik daar nu ook nog euro's aan uitgeven. Meestal vergeet ik ze erbij te kopen en moet ik er weer achteraan, wat natuurlijk mijn eigenschuld is.
Ook al kost een koppeling bijna "niets" vaak moet ik ze er toch bij kopen,
Als ik alleen al kijk naar mijn laatste nieuwe aanwinsten, Roco goederenwagens, zijn het nogal wat koppelingen.
Dan loopt het bedrag toch stiekem hoog op.
Het zelfde bij het evt. ombouwen van een loc naar digitaal, als het geen decoder interface heeft. Niet de decoder maar de ombouwkosten.
Dion
-
Niet de decoder maar de ombouwkosten
Wie gaat als eerste de opmerking maken: "Kun je dat zelf dan niet?" ;D
-
Kun je dat zelf dan niet?
-
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
-
De Nem schacht is een mooi iets, zonder meer. Het geeft je inderdaad de keuze van je gewenste koppeling.
Maar zelf heb ik er een bloed hekel aan om de door mij gewenste koppelingen erbij te moeten kopen. Heb ik het idee van *** moet ik daar nu ook nog euro's aan uitgeven. Meestal vergeet ik ze erbij te kopen en moet ik er weer achteraan, wat natuurlijk mijn eigenschuld is.
Ook al kost een koppeling bijna "niets" vaak moet ik ze er toch bij kopen,
Als ik alleen al kijk naar mijn laatste nieuwe aanwinsten, Roco goederenwagens, zijn het nogal wat koppelingen.
Dan loopt het bedrag toch stiekem hoog op.
Het zelfde bij het evt. ombouwen van een loc naar digitaal, als het geen decoder interface heeft. Niet de decoder maar de ombouwkosten.
Dion
Koppelingen van het betreffende merk koop je gewoon in een groot verpakking van +/- 50 stuks. Komen altijd wel van pas en nog goedkoper ook. ;D
-
Wie gaat als eerste de opmerking maken: "Kun je dat zelf dan niet?"
Nee, zelfs een stuurstandwagon lukte mij niet. 8)
Ik ben eerlijk wie volgt. ;D
-
Nee, helaas dat kan ik zelf niet. Anders had ik dit niet vermeld. ;D
Een funktiedecoder in een stuurstandrijtuig is mij wel gelukt. Dus er zit vooruitgang in.
Om het nu te gaan proberen bij een loc vind ik niet meer noodzakelijk. De door mij gewenste modelen zijn nu met decoder interface.
Uiteraard koop je de koppelingen in een groot verpakking en die zijn zeker goedkoper als los. Maar een verpakking kost ook geld en dan is het een flink bedrag.
Dion
-
Om het nu te gaan proberen bij een loc vind ik niet meer noodzakelijk. De door mij gewenste modelen zijn nu met decoder interface.
Helemaal mee eens.
Voor de koppelingen zou je ook eens op ebay.de kunnen kijken. Regelmatig worden daar grote(re) hoeveelheden KKK's aangeboden.
Kan soms heel voordelig zijn.
-
Voor een lok kan dit een idee zijn:
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/1157.JPG)
______________________________________
(http://home.hccnet.nl/sabine.h/xtra/1157-3.JPG)
Stoeltje op een messingstang die in het draaistel verankert zit. Met deze koppeling kun je trekken en duwen zonder overbuffering.
Overigens, wanneer de lok niet duwt, volstaat een messing koppelingshaak ook. Die kun je gewoon onder de weergave van de schroefkoppeling door buigen en er zo vlak voor laten eindeigen dat een beugel van een rijtuig of wagen er achter blijft haken. Ook verankeren natuurlijk.
Groet,
Huibert
-
Hiermee kun je dus nooit een kortkoppelmechaniek z'n werk laten doen.
Groet Gerrit
-
Hiermee kun je dus nooit een kortkoppelmechaniek z'n werk laten doen.
Het is maar wat je belangijk vindt en hoe je baan er uit ziet.
Ik heb zelf een baan met bogen met een boogstraal van minimaal 1 meter. En omdat ik ook zo'n hekel heb aan van die grote kortkoppelingen heb ik op m'n locs korte Kadee's gemonteerd. Op de buitenste rijtuigen van m'n rijtuigstammen overigens ook.
De ruimte tussen de buffers is nu ca. 1 - 1,5 mm. Op mijn baan geen enkel probleem, ook zonder werkend kortkoppelmechaniek. Bij duwen ook geen enkel probleem met overbufferen.
Tussen de rijtuigen gebruik ik de oude Roco kortkoppelingen. Ik rijd toch met vaste stammen. Als er ruimte voor is plaats ik die Roco koppelingen zelfs ondersteboven, ze zitten dan tussen de buffers in en wat minder in het zicht.
groeten,
Jan Willem
-
Jan Willem, ik kocht recentelijk een Plan D met de roco koppelingen onderste boven. Ik dacht: "wat schattig", nu blijkt het een doel te dienen. Had ik geen idee van, want ik gebruik ze niet. Goede tip!