BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Albert4 op 22 April 2020, 22:11:50
-
Halllo, ik ben Fred en 4 jaar geleden voor het eerst in dit forum gekomen.
Intussen is er helaas weinig gebeurd aan mijn te bouwen baan.
Inmiddels ben ik met pensioen en na een paar drukke jaren heb ik eindelijk tijd om mijn eigen baan te gaan bouwen in de hoop er nog een paar jaar leuk mee bezig te zijn.
De omvang van mijn baan is inmiddels geslonken tot 65x140cm. Ik heb Fleischmann Piccolo met bedding en wil in de overstap naar digitaal een startset met Multimaus kopen.
De baanbesturingselektronica wil ik beperkt houden.
In mijn baanontwerp zit een keerlus waarvoor ik de xTreme keerlus van Rosoft wil gebruiken.
Verder zitten er 12 wissels in die ik beslist niet met de Multimaus wil aansturen, maar met een schakelaar vanaf een bedieningsbord.
Om de wissel om te zetten heb ik gekozen voor de universele wisselaandrijving van Conrad.
Maar.... en dat is nu mijn vraag: kan iemand mij helpen aan eenvoudige schakeling tussen de schakelaar en de wisselaandrijving.
Elektronisch schema lezen is geen probleem voor me.
Hartelijk dank alvast voor jullie reacties.
Fred
-
Tja, ik zou denken dat dat gewoon in de gebruiksaanwijzing staat: klik (https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/gl/002201977ML00/gebruiksaanwijzing-2201977-2201977-universele-wisselaandrijving-16-vac.pdf)
-
Ja, staat in de handleiding. Eenvoudig met een tuimel- of schuifschakelaar.
-
Beste Reinier Z. en 72sonett,
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Met wat ik allemaal op het internet ben tegengekomen, kreeg ik niet de indruk dat gewoon (met een schakelaar) even kort op de trafo aansluiten de oplossing was.
Vandaar toch maar mijn vraag hier gesteld.
Deze handleiding had ik wel, maar simpel op de schakelaar aansluiten leek me dat er nog wat elektronica ontbrak.
Gisteravond kwam ik op deze site nog deze link tegen: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bouwbeschrijving_schakeltableau
die flink wat helderheid geeft over een deel van mijn wenselijke opzet. Daar moet in het rechterdeel van de schema's dan de wisselaandrijving worden gedacht.
Fred
-
De schema's in de encyclopedie gaan uit van wissels met spoelen en eindafschakeling, niet van wisselmotoren. In jouw geval moet je dan ook niet-terugverende schakelaars gebruiken en ik denk dat je de leds op de contacten voor puntstukpolarisatie moet aansluiten.
-
Het schema in de gebruiksaanwijzing klopt helemaal. Er zitten twee diodes in het schema verwerkt. Het motortje werkt op gelijkstroom en door ompolen. De diodes zorgen daarvoor. Ik maak uit de gebruiksaanwijzing op dat die twee diodes in de motoraandrijving zitten verwerkt?
Wil je ook nog leds op je schakelbord, dan is inderdaad wat meer nodig.
-
@Henk: Dank voor dit heldere antwoord met uitleg.
De leds meenemen is een leuke aardigheid, wat bijv. ook kan door voor de schakelaar een dubbele te nemen of door ze met een serieweerstand tussen de geschakelde voedingslijn en GND te laten meeliften.
Fred
-
Ik maak uit de gebruiksaanwijzing op dat die twee diodes in de motoraandrijving zitten verwerkt?
De diodes zitten in de bruine aansluitdraden.
De 16 volt voedingsspanning die in de handleiding wordt genoemd vind ik wel wat hoog. Je kunt gerust teruggaan naar 12V en op 8V werkt het ook nog wel.
-
Als ik een schakelaar uitsluitend gebruik om met de conrad wisselaandrijving de wissel om te zetten, lijkt het me dat ik een terugverende tuimelschakelaar moet gebruiken die ik net zolang indruk als nodig is om de wissel om te zetten. Niet te lang want dan gaat de spoel in rook op.
-
Nee, welke spoel?
Een Conrad wisselmotor heeft volgens de handleiding een elektromotortje die zichzelf in de eindstand uitschakelt.
-
Ik bedoel met spoel de wikkeling van het motortje. De vraag is of de gekozen schakelaar correct is. En zo niet, wat moet ik dan kiezen?
In jouw bovenstaande reactie #4 neem je een schakelaar die niet terug veert. Je vertrouwt dan volledig op de eindafschakeling van het electromotortje.
Dus dat de conrad wisselomschakelaar niet overlijdt terwijl er toch spanning op blijft staan.
-
Dit zegt de gebruiksaanwijzing "Aangestuurd wordt deze wisselbediening door een omschakelimpuls"
Je hoeft dus alleen maar een pulsje te geven en de schakelaar niet ingedrukt te houden.
De motor schakelt zichzelf af als de eindstand bereikt wordt.
Wat je nodig hebt is dus een moment schakelaar. Dat mag een tuimel uitvoering zijn maar net zogoed een drukschakelaar.
-
Nee, een korte puls is niet genoeg, je moet spanning geven totdat hij zichzelf afschakelt. Je kunt dus gewoon een omschakelaar gebruiken die in de stand blijft staan. Kun je gelijk aan de schakelaar zien wat de wisselstand is.
-
Dit zegt de gebruiksaanwijzing "Aangestuurd wordt deze wisselbediening door een omschakelimpuls"
Ja, dat heb ik ook gelezen maar ik denk dat dat een slechte vertaling is, of de schrijver van de handleiding heeft het niet begrepen.
Je kunt beide typen schakelaar gebruiken, of een relais, maar een schakelaar ingedrukt moeten houden tot de wissel om is, vind ik onhandig.
in jouw bovenstaande reactie #4 ...
Reactie #4 is niet van mij.
-
Ja, dat heb ik ook gelezen maar ik denk dat dat een slechte vertaling is, of de schrijver van de handleiding heeft het niet begrepen
Volgens mij geen slechte vertaling. Uit de Duitse tekst: Angesteuert wird dieser Weichenantrieb durch einen Umschaltimpuls.
Idem voor de Engelse vertaling.
@Klaas ik vindt nergens dat je de schakelaar ingedrukt moet houden. Waar haal jij dat vandaan?
-
Het is onduidelijk geschreven, maar de schakelaar in het schema is niet getekend als een momentschakelaar.
Wie heeft zo een wisselmotor in gebruik en kan uitsluitsel geven?
-
@Klaas ik vindt nergens dat je de schakelaar ingedrukt moet houden. Waar haal jij dat vandaan?
Ik heb met die dingen gewerkt. Je moet spanning geven tot hij is omgelopen. Als de puls te kort is stopt hij halverwege.
-
Dat klopt. Daar zou het gewoon een wisselschakelaar zijn. Maar dat strookt dan weer niet met de tekst.
Maar door Fred makkelijk uit te proberen door de draadjes even contact te laten maken en kijken wat er gebeurd. Loopt de motor door dan klopt de tekst. Stopt ie dan klopt het plaatje 8)
Klaas, duidelijk. Altijd handig als een handleiding hier duidelijk over is :-\ ::) :angel:
-
De aanduiding "omschakelimpuls" in de handleiding geeft verwarring. Dat slaat nergens op.
Je kunt beter lezen: omschakelcontact.
Vraagje aan Fred: heb je die aandrijvingen al gekocht? Zo niet, kijk dan ook eens naar de MP1 of MP5 van MTB (http://www.valleitrein.nl/mtb.html). Die zijn wel ruim 2 keer zo duur, maar dat zie je terug in de kwaliteit. Die dingen van Conrad vind ik persoonlijk maar gammele zooi.
-
Ik heb zelf ook een paar Conrad aandrijvingen. Zoals hierboven al werd geantwoord; je moet de schakelaar ingedrukt houden tot de motor om is en zich zelf afschakelt. Stop je te snel dan gaat hij niet helemaal om.
Hoe snel hij omgaat hangt van de hoogte van de spanning af: op mijn Märklin 16 V aansluiting gaat het heel snel (< 0.2 sec). Dan is een moment contact genoeg. Op lagere spanning (ong 12 V) duurt het ietsje langer, misschien een halve seconde. Dan jou je de moment schakelaar iets langer ingedrukt. Een alternatief is een tuimel-schakelaar.
Groet, Wim
-
Een alternatief is een tuimel-schakelaar.
Dat is wat ik al de hele tijd probeer te vertellen. Gewoon een tuimel-omschakelaar. Schakelaar omzetten en de aandrijving doet de rest. Niet ingewikkelder maken dan het is.
-
Hoi Klaas,
Ik bedoelde dat ik zelf momentschakelaars heb en de tuimelschakelaar daar een alternatief voor is. Ik bedoelde niet dat momentschakelaars beter zouden zijn :)
Groet, Wim
-
Allemaal hartelijk dank voor jullie antwoorden en reacties. Het is wel duidelijk dat ieder van jullie een eigen oplossing kiest. De oplossingen waartussen ik zit te twijfelen.
Jullie verhalen bij elkaar omvatten precies de dingen waarover ik zit na te denken. Ik weet nu meer dan genoeg om een keus te kunnen maken.
Zoals in het begin beschreven, mijn baan moet nog gebouwd worden. Ik wil graag eerst alles op zoeken, lezen en overdenken voordat ik dingen ga kopen of bouwen. Ik heb dus nog niks om het zelf uit te proberen.
Ik ben wel blij met het woord 'impuls' omdat dat voor mij beter een bepaalde tijdsduur weergeeft dan het woord 'contact'.
@Klaas Zondervan: het is voor het eerst dat ik een negatief geluid hoor over de conrad wisselaandrijving. Ik dacht dat Conrad goed spul leverde.
NB Leuk die foto van de Valleilijn op de site waar je naar verwijst. Ik zie die trein regelmatig vanuit mijn appartement voorbij rijden.
Fred
-
Gewoon een on-off-on schakelaar gebruiken.
Dus zo'n tuimel schakelaar.
Werkt perfect!!!
-
Een middenstand off is niet nodig. Gewoon on-on.
-
Lees in diverse andere topics dat de eindafschakeling van de Conrads op termijn niet de meeste betrouwbare is?
In dat geval zou je ook een tuimelschakelaar kunnen gebruiken in combinatie met een momentschakelaar (drukknop). Is nog steeds de stand "afleesbaar" aan de stand van de tuimelschakelaar, maar heb je geen last van een falend contactje dat de eindschakeling regelt.
-
Precies ,zo heb ik het ook gedaan.
Tuimelschakelaar +drukknopje.
Gewoon even op het knopje drukken . :D
Peter
-
Lees in diverse andere topics dat de eindafschakeling van de Conrads op termijn niet de meeste betrouwbare is?
Klopt, ik heb dat al eens eerder genoemd. Maar het is andersom dan je zou denken. Als de aandrijving aan een eindstand komt moet het contact open en dat werkt wel. Maar als hij de andere kant op gaat moet dat contact weer dicht en dat lukt soms niet. Het zijn ook geen echte contacten maar een paar stripjes van veerbrons die ingebrand raken en dan geen contact meer willen maken. En dan wil die motor geen kant meer op.
-
... geen last van een falend contactje dat de eindschakeling regelt.
Maar dan moet je dus ook het inwendige van de aandrijving aanpassen door de eindcontacten te overbruggen. Dan kun je net zo goed een Chinese servo nemen, daar de elektronica uit slopen en microschakelaars toevoegen, wat Klaas Z. doet, dan ben je veel goedkoper uit dan met een Conrad wisselmotor.
Of een servo + aangepaste servotester gebruiken (zie encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Servo-aansturing#Aansturing_met_aangepaste_servotester)).
-
En het schema geeft aan dat je ze aanstuurt met wisselstroom
Daarom de diodes
-
De eindcontacten overbruggen heb ik ook wel gedaan en dan een stukje elektronica er voor dat een afgepaste puls levert. Maar uiteindelijk is dat maar een lapmiddel. Die contacten moeten gewoon betrouwbaar werken.
De Conrad aandrijvingen zijn een namaak van de Hoffmann aandrijvingen, maar dan van een mindere kwaliteit. De Hoffmann aandrijving heeft echte microswitches als eindschakelaars en die zullen betrouwbaarder zijn. Geen ervaring mee want ik ken de Hoffmanns alleen van plaatjes.
-
Lezend en speurend naar problemen en mogelijkheden laat ik de conrad aandrijving verder liggen en oriënteer me op het gebruik van de MP1 van MTB waar Klaas me in #18 op wees.
Fred