BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: ZwangL op 12 April 2020, 22:53:19
-
Ik heb een analoge modelbaan. Nu wil ik bij het station na een stop de trein langzaam laten optrekken. Ik heb gelezen dat dit met een thermistor (NTC) zou kunnen. Welk type moet ik dan toepassen? En heeft iemand een tip hoe ik deze NTC snel zou kunnen afkoelen?
-
Hallo Leo,
Is er een speciale reden om thermistor te gebruiken. Ook decoders doen wat je wil op een analoge baan. Deze hebben het voordeel dat je het langzaam optrekken helemaal naar je hand kan zetten.
Jan-Peter
-
Hoe zet je de decoder dan naar je hand? Ik neem aan dat een analoogrijder geen digitale centrale heeft.
Nog een vraag aan Leo, je hebt het nu over langzaam optrekken. Maar je hebt de trein eerst laten remmen. Hoe doe je dat dan?
-
Hallo,
Geen antwoord op de vraag.
Gewoon met je rijcontroler doen of je zelf de machist bent. Dus zelf regelen, is ook 😁 leuk.
Cor Lageweg.
-
Dag Jan-Peter,
Decoder heb ik niet aan gedacht. Aansturing is namelijk analoog.
Groet
Leo
-
Om dan volledig analoog te houden. Is misschien DIT (https://www.conrad.nl/p/optrek-en-remvertraging-h-tronic-bouwpakket-199354?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIamEcba95jV-uZVLd1DYqr1mm99ygChh11bH4b1Rn6WEFAGtGxk8V0aAkluEALw_wcB&tid=1457103019_71103598983_pla-824891757493_pla-199354&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J) een bruikbare oplossing.
mvg Chris
-
Had fleischmann daar niet een apparaat voor? Eva of zo genaamd.
Succes
Paul
-
Fleischmann heeft inderdaad de EVA. ik heb er 2 in mijn baan plan zitten. werkt best goed. Probleem kan zijn dat je baan stukken waar de EVA in regelt te kort zijn ,dan is het effect weinig. Heb je een langer baanstuk tot je beschikking dan werkt dit heel mooi.
mvg aad
-
Hoe zet je de decoder dan naar je hand? Ik neem aan dat een analoogrijder geen digitale centrale heeft.
Tja dat is een goeie. :-*
Wat kunnen we daar als oplossing voor bedenken?
Ik zou een simpele han-controller (MultiMuis, Mobile Station (2), etc ) een een klein stukje (programmeer)spoor daarvoor gebruiken. Zou het moeten doen. En tweedehands zijn die nog best interessant op de kop te tikken. (nieuwe uit opgebroken startsets voor 99€, echt tweedehands 75€ of zelfs lager).
Een 'gratis' alternatief is dus het programmeren bij de modeltreinwinkel te laten doen. Je zal dan wel de aangeboden koffie voor lief moeten nemen ;D. En onder normale omstandigheden, niet op zaterdag 5 minuten voor sluitingstijd komen.... t' Maffe is dat sommige handelaren ook gewoon treintjesgek zijn (y)
Jan-Peter
-
Mijn oplossing is om er geen decoder in te zetten. Ik heb 1 treinstel dat af fabriek alleen met decoder werd geleverd. Daar had ik na een paar dagen helemaal genoeg van. Hoe waardeloos is dat. Die decoder heb ik er uit gesloopt en verkocht aan iemand die hem graag wilde hebben.
-
Wordt de decoder dan aangesloten tussen rails en transformator?
-
...
MultiMuis, Mobile Station (2), etc een een klein stukje (programmeer)spoor daarvoor gebruiken. Zou het moeten doen. En tweedehands zijn die nog best interessant op de kop te tikken. (nieuwe uit opgebroken startsets voor 99€, echt tweedehands 75€ of zelfs lager).
...
Inderdaad: mijn MultiMaus uit een startset was 79€.
-
"Wordt de decoder dan aangesloten tussen rails en transformator?"
Normaal zit hij in de loc maar dit is ook een idee.
Niet elke decoder doet het goed op analoog, volgens mij.
@Klaas; wat deed jouw decoder wel\niet?
-
Decoders rijden meestal redelijk op pure gelijkstroom, maar gaan soms gek doen met pulsbreedte modulatie en denk ik het Permaloog systeem wat Klaas gebruikt. Wat ik ook irritant vind bij analoog rijden met een decoder is de reactie snelheid. De decoder moet altijd eerst wachten tot hij genoeg volt krijgt en gaat dan pas 'nadenken' of ie een analoog of digitaal signaal krijgt. Dit duurt altijd even waardoor de trein niet lekker reageert.
Ik dacht dat juist de meeste pulsbreedte modulatie regelaars wel een instelbare optrek- en afrem regeling hadden. Ik had vroeger een Titan geval wat dat had. Ik vond het zelf vooral irritant, ik draaide liever zelf de snelheid geleidelijk omhoog of omlaag.
Mvg,
Robert
-
Ik meen dat het bij Klaas om de geluiddecoder uit de Roco TEE ging en dan moet je zonder verdere aanpassingen telkens de hele opstartprocedure meemaken. ;D
Met een gewone analoge trafo werkt een decoder in de loc goed, maar de vraag is of Leo permanent met rem- en optrekvertraging wil rijden of alleen op een paar plaatsen. Hoe stel je je de procedure voor Leo? Met welk regelapparaat rij je eigenlijk en rij je nu volledig handmatig?
Er waren oplossingen in het analoge tijdperk.
-
Het ging bij mij inderdaad om de geluidsdecoder in de Roco TEE. Om te beginnen snapte die niks van mijn Permaloog pulsen, maar ook op gewone gelijkspanning ging hij pas opstarten bij 5 volt en dan ging hij pas rijden na 30 seconden.
Maar zelfs bij een decoder zonder opstartprocedure kost het je 5 volt van het regelbereik voordat er beweging in komt terwijl een echte analoge trein al tussen 1 en 2 volt begint te rijden.
-
Ik heb zelf niet echt geweldige resultaten met een puls breedte regelaar. Het probleem zit vooral in je verlichting. Als je goed rijgedrag wilt dan hebben we hebben we het over frequenties tussen de 20 en 100Hz. Je kan zelf wel raden dat op 20Hz je trein lichtjes flikkeren als een kerstboom. Ik had dus zelf zo'n weistra regeling geprogrammeerd met zo'n arduino. Het rijgedrag was voortreffelijk, maar de flikkerende lichten waren ruk. Ik ben nu toch maar naar boven de 20kHz gegaan, maar het rijgedrag is iets minder voortreffelijk.
Gloeilampjes hebben hier niet zo veel last maar als je treinen heb met led verlichting, dan moet je moeilijk gaan doen, dan moet je zelf kleine printjes fabriceren en die in je treintjes plaatsen.
Ik heb op Conrad dit bouwpakketje (https://www.conrad.nl/p/optrek-en-remvertraging-h-tronic-bouwpakket-199354?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIamEcba95jV-uZVLd1DYqr1mm99ygChh11bH4b1Rn6WEFAGtGxk8V0aAkluEALw_wcB&tid=1457103019_71103598983_pla-824891757493_pla-199354&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J) gevonden. Zelf heb ik hem niet, maar hij ziet er wel interessant uit. Nadeel is: je moet hem wel in elkaar solderen.
o tijdens het antwoorden zie ik net dat Chris hem ook al heeft gevonden.
Dus nu heb ik ook een vraag. Heb je een soldeerbout thuis en kan je er mee overweg?
Mvg,
Bas
-
Het ging bij mij inderdaad om de geluidsdecoder in de Roco TEE. Om te beginnen snapte die niks van mijn Permaloog pulsen, maar ook op gewone gelijkspanning ging hij pas opstarten bij 5 volt en dan ging hij pas rijden na 30 seconden.
Maar zelfs bij een decoder zonder opstartprocedure kost het je 5 volt van het regelbereik voordat er beweging in komt terwijl een echte analoge trein al tussen 1 en 2 volt begint te rijden.
Daarom is het wel van belang om te weten welke regelaar Leo nu gebruikt. Pulsbreedte is vaak een probleem in combinatie met een decoder, maar een gewone treintrafo gaat vaak best. Die trafo's beginnen ook pas bij 3 volt of zo.
-
Misschien is het handig om ook in een analoge trein een decoder te plaatsen. En dan de decoder zo instellen dat deze langzaam optrekt?...en uiteraard weer afremt. Niet ideaal maar het werkt wel!
-
Zuylen, misschien het hele topic even lezen? Dit voorstel was al voorbij gekomen.
-
Aha, ok heb ik niet gelezen. Maar toch te snel geantwoord. In ieder geval was mijn advies goed bedoeld. (y)
-
In mijn draadje over de bouw van "Uit en Thuis" (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.345)staat beschreven hoe ik de Weistra regelaar heb aangepast met een optrek/afremschakeling. Misschien ook een idee? Het is wel iets ingewikkelder dan een NTC.
-
Ik heb wel eens aan iets gedacht met een condensator en een spoel. Nooit uitgevoerd want ik ging toen digitaal. Verder ben ik meer een "rangeerder" en dan is delay in de bediening alleen maar irritant :)
-
Ik rijd nu analoog met regeling via transformator.
-
Okay, dan nog een vervolgvraag. Wil je dat de trein altijd met vertraging optrekt of alleen op bepaalde punten op de baan?
-
Leo, ik had hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92996.msg3222109810#msg3222109810) ook nog wat vraagjes gesteld maar daar heb je ook nog geen antwoord op gegeven.
Kan je solderen en ben je bereid zo'n bouwpakket in elkaar te solderen of niet?
Als je echt goede adviezen wilt, moet je ook goed antwoord geven. Klaas geeft bijvoorbeeld het advies van een Weistra, ik zeg dan dat kan goedkoper, sneller en makkelijker met een arduino en we hebben je 2x gewezen op een bouwpakket op Conrad. Maar als jij niet kan solderen dan zijn die adviezen al waardeloos.
Mvg,
Bas
-
Kant en klaar oplossingen voor een analoge regelaar met vertraging:
Gaugemaster (https://www.gaugemasterretail.com/magento/model-railways/gaugemaster-controls-brand5/gaugemaster-gmc-u.html)
morley (http://morleycontrollers.com/shopdisplayproducts.asp?id=11&cat=Europe+%26+Eire+Orders)
-
Solderen vind ik geen probleem. Een oplossing met arduino spreekt me wel aan. Daar ben ik al mee aan het testen voor andere toepassingen op de modelbaan.
-
Het remmen en optrekken wil ik
Alleen bij het station.
-
Wil je dat de trein automatisch afremt en naar x aantal tijd weer optrekt?
Dan kan je het makkelijk af met een arduino. (https://www.banggood.com/Geekcreit-ATmega328P-Nano-V3-Controller-Board-Improved-Version-Module-Development-Board-p-940937.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN) Je hebt 1 bezet melder nodig om de arduino te vertellen dat er een trein is en dan kan je dmv een H brug (https://www.banggood.com/Wholesale-L298N-Dual-H-Bridge-Stepper-Motor-Driver-Board-p-42826.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN) een bepaald baanvlak PWM'en.
Die H-brug heeft geen standaard stroombegrenzing dat kan je er wel inbouwen met 2 of 3 1 ohm weerstandjes. Je kan er misschien ook nog aan denken om er 1 of 2 potmeters er bij te doen zodat je zowel optrek als afrem vertraging kan fine-tunen (kan natuurlijk ook in het programma, maar een potmeter is wel zo makkelijk). Je bent iig een factor 15~20 goedkoper uit dan met de kant en klare producten van het vorige antwoord.
Die H-brug is dubbel uitgevoerd dus je kan optioneel ook nog hetzelfde doen op een 2e spoor.
Je moet wel letten op 1 ding. Als je een baanvlak hiervoor apart aansluit dan moet je er op letten dat je trein geen parallel circuit gaat maken tussen je H-brug en de rest van de baanspanning. Ik meen dat mijn kortsluiting beveiliging je hier bij helpt, maar voorkomen is altijd beter. Het is het makkelijkst om 1 heel circuit te hebben voor je trein. Anders moet je zelf iets van een galvanische scheiding maken met relais ofzo. Dat is prima te doen.
Als je een beslissing hebt genomen met wat je wilt doen, horen we het wel. Dan maken we een boodschappenlijstje, een schemaatje of 2 en ik ben zelf goed uit dit soort programma's uit mijn mouw te schudden. Of we doen niks als je een kant en klaar dinges koopt :P
Mvg,
Bas
P.S.
En zoals ik altijd erg graag vertel. Mocht je naar 5 jaar toch digitaal willen rijden, hoef je alleen maar een ander programma in je arduino te zetten om er bijvoorbeeld een DCC centrale van te maken, maar dat is een probleem voor over 5 jaar :P Ik zeg alleen dat het kan!
-
Ik voel wel wat voor de arduino oplossing. Is het dan ook mogelijk om in twee richtingen te rijden?
-
Vanzelfsprekend (y).
H brug wordt normaal gebruikt om DC motoren aan te sturen en dat kan in beide richtingen. En dat waarmee je een DC motor aanstuurt daar kan je ook een DC motor van een analoge trein mee aansturen.
-
Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken? Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
-
Ik volg het draadje met belangstelling voor de vele zijsporen op het hoofdtraject.
Ik rijd nu analoog met regeling via transformator.
Wil je dat de trein altijd met vertraging optrekt of alleen op bepaalde punten op de baan?
Het remmen en optrekken wil ik
Alleen bij het station.
Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken?
Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
Laat ik vooropstellen: bij arduino toepassingen lig ik al te stuiteren. Ik weet daar onvoldoende van.
Lichtsluizen als bezetmelders gebruik ik analoog in combinatie met een relais. Want ik ben een relais-freak.
Ik probeer me voor te stellen wat je wilt, hoe je dat wilt, en wat je dan verwacht.
Stel Je hebt een station met een X aantal sporen. Op spoor 1 komt een trein binnen, aan het begin van het remtraject staat een lichtsluis. Als de trein moet stoppen, met behulp van een apart relais of sein, dan moet hij gaan remmen als hij in de sluis zit. Als het relais of sein omklapt, dan mag hij gaan rijden, maar moet dus ook optrekken. Als die trein niet hoeft te stoppen, dan remt hij niet af, en trekt hij dus ook niet op.
Wat doe je met treinlengte (lange trein, korte trein) in verband met dat afremmen en optrekken?
Zijn treintypes (bijvoorbeeld naar lengte) onderscheidbaar op jouw baan met magneet en reedcontact?
Wil je zoiets, of bedoel je de vraag anders?
-
Ik wil dit op mijn baan voor een vaste treinlengte opzetten. Ik heb geen magneten/reedcontacten. Ook heb ik geen plannen om met meerdere treinen achter elkaar te rijden.
-
Laat ik vooropstellen: bij arduino toepassingen lig ik al te stuiteren. Ik weet daar onvoldoende van.
Laat jezelf niet beperkt worden door ontwetendheid. Het begint met het in huis halen van zo'n ding. Je koopt ze op banggood voor minder dan 2 euro. De software van Arduino is ook heel goed (+gratis). Het werkt nagenoeg altijd. Ze hebben ook veel voorbeeld programma's er in zitten waarmee je bijna alles qua randapparatuur kan aansturen. Ze hebben het echt plug 'n play gemaakt. Dan kan je Rudy Boer's draadje 'pret met Arduino' even doornemen.
Er zijn niet echt beperkingen met Arduino's (niet die je gaat aantreffen althans). Je kan die dingen alles laten doen wat je wilt. En je kan overal hulp krijgen, arduino forum, bnls, noem het op
Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken? Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
Natuurlijk kan dat. Die hebben als voordeel dat je niet in je rails hoeft te zagen om contact rails te maken. En ze blijven niet plakken zoals die ellendige reed contacten dat kunnen doen. Ik vind het zelf een gedoe met het inbouwen van die dingen en zaag zelf toch liever in m'n rails. Heb je al een lichtsluis op het oog?
Mvg,
Bas
-
Maar leg mij eens uit. TS rijdt nu met een gewone rijtrafo. Wat hij volgens mij wil is een soort geautomatiseerde stationsstop. Hoewel me dat nog steeds niet helemaal duidelijk is. Daar bestaan eenvoudige schakelingen voor.
Maar hoe is een Arduino dan handiger? Ik vind vooral de combinatie met een rijtrafo onduidelijk.
-
Als je alleen maar wilt dat de treinen even stoppen door netjes af te remmen en na een tijdje weer wegrijden met langzaam optrekken is dit misschien wat?
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/18/modelbouw/oponthoudschakelaar.html
Ik heb er es een printje voor gemaakt, die heb ik nog wel ergens liggen...
-
De voordelen zijn:
- je hoeft bijna niks te solderen, je kan met jumper wires alle verbindingen maken die je wilt
- De H-brug en de Arduino vormen samen een puls breedte regelaar. En ze kosten samen minder dan €5,- we zagen een paar posts terug een 'standaard' dingetje en die kostte rond de €100,-
- Je kan alle kanten op met een arduino, je hebt garantie dat je niet tegen een beperking aanloopt. Straks ben je 2u bezig met het in elkaar solderen van een schakeling om te ontdekken dat hij net niet zo precies doet zoals jij wilt, of je krijgt onverwachtse neven effecten. Of nog leuker, je koopt zo'n ding van €100,- en je bent er niet blij mee.
- Je kan diezelfde Arduino ook ooit nog iets er bij laten doen. Dag nacht regeling voor je verlichting, geluidjes afspelen, je houdt je opties open
Ik was voor mijn Scotland baantje ook bezig met precies dit. Ik had eerst een Weistra regelaar geprogrammeerd en zag vervolgens dat mijn leds van m'n treinen knipperden (nu had ik dit wel verwacht, want wil je op 20Hz). Ik wil nog steeds stroombron printjes maken voor m'n trein (heb alleen moeite met het open krijgen van dat ding) dus nu rij ik 31kHz en heb geen last van zichtbaar knipperende leds en ik offer alleen een beetje rijgedrag kwaliteit op. Wat als ik nu ook Klaas zijn advies had opgevolgd (No offense hier Klaas ;) )en daarwerklijk zo'n weistra schakeling in elkaar had gesoldeerd? Die kan ik niet ff omschakelen naar 31kHz en was ik verplicht om mijn trein om te bouwen. Wat als je zo'n ellendig stoom ding hebt met 0 ruimte? Je kan niet in elke trein een extra printje kwijt. En je bent 1 a 2 uur aan ellendige print-soldeer-tijd kwijt en je eindigt met... ja iets 'ontoerijkends'.
En wat kan ik nu? Als ik ooit 25€ wilt besteden, dan kan ik er altijd een LoPi in stoppen in de 8 polige nem stekker en dan kan ik met DCC gaan rijden. Probeer dat maar met je zelf in elkaar gesoldeerde Weistra print of je kastje van €100 ::) Of wanneer ik mijn trein heb voorzien van verlichtingsprintjes, kan ik terug naar de Weistra aansturing. Het rijgedrag was in principe prima.
En je andere vraag:
Je kan de rijspanning van de trafo simpelweg als voedingsspanning gebruiken voor de H brug. Dat scheelt het aanschaffen van een aparte voeding. Die stel je 1 malig in op +12V (en niet -12V want dan sloop je dingen zonder een diode) en hoef je die niet meer aan te raken. Zelf zou ik er wat ducttape overheen plakken zodat niet je kat of je kind ofzo een keer die knop verdraait.
Mvg,
Bas
P.S.
De schakeling van Hans lijkt me ook geschikt, maar ik hem zelf nooit getest.
-
Ik snap prima wat met Arduino kan. De consequentie zal wel zijn dat de baan op een andere manier wordt aangestuurd. Als TS dat leuk vindt, des te beter. Maar het gaat verder dan de oorspronkelijke vraag.
En verder ben ik van mening dat er wel heel snel 'Arduino' wordt geroepen in gevallen waarvoor veel eenvoudiger oplossingen bestaan. Voor de oorspronkelijke vraag biedt de schakeling waar Hans naar verwijst een oplossing. Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
-
En je bent 1 a 2 uur aan ellendige print-soldeer-tijd kwijt
print-soldeer-tijd is niet ellendig. ;D
-
Ik snap prima wat met Arduino kan... Als TS dat leuk vindt, des te beter. Maar het gaat verder dan de oorspronkelijke vraag.
Dat klopt ook. In mijn ogen kunnen extraatjes geen kwaad. In jouw ogen is het moeilijk doen, in mijn ogen leg ik alvast preventief de infrastructuur aan voor een overgang, geluidsmodule, digitalisering en straatverlichting voor minder munnies.
En verder ben ik van mening dat er wel heel snel 'Arduino' wordt geroepen in gevallen waarvoor veel eenvoudiger oplossingen bestaan. Voor de oorspronkelijke vraag biedt de schakeling waar Hans naar verwijst een oplossing.
Wat nu eenvoudiger is, vind ik hier subjectief. Hans z'n oplossing houdt wel in zelf print plaat solderen. + je moet een baanvak isoleren dat houdt meestal in zagen en aan rails solderen. Deze werkt niet met lichtsluisjes en er zit ook nog een catch verstopt in dit zinnetje: "Wil je de trein in beide richtingen laten stoppen, monteer dan een bruggelijkrichter tussen de railaansluitingen". Als je dat doet, werkt het wel maar je ondervindt een spanningsverval van 2x 0.7V en dan maakt je trein een sprongetje. Dit probleem had ik thuis en ik had 2 extra gelijkrichtingers moeten toepassen om de ongedecteerde baanvlakken ook met 2x 0.7V te verlagen. Componentjes los bestellen op conrad gaat meestal gepaard met 5 euro verzend kosten als dat het enige is wat je nodig heb.
Ik hoef tussen arduino en H-brug 5 jumper draden te 'steken' en trafo en baanspanning gaan op de kroonsteentjes. En als ik het programma lever wat ik wel wil doen is het uploaden van een sketch ook de moeite niet. Ik betaal €1,70 voor een Nano en ik koop ze in in bulk. En ik kan ze alles laten doen wat ik kan bedenken. Daar zit soms wat moeite in (DCC centrale) en soms schud ik een programma zo uit m'n mouw. Je moet dan alleen nog je 2 lichtsluisjes aansluiten en misschien nog een instel potmetertje. Al die Arduino 'ellende' koop je uit China zonder verzendkosten en met een beetje geduld.
Dus ja wat is nu makkelijker
Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
Zeg nooit: 'arduino' en 'kan niet' in 1 zin :P
Dat kan wel degelijk. Er bestaan digitaal aanstuurbare potmeters en DACs. Dat kan je icm de juiste torren gebruiken om analoge stromen te regelen. Ik heb het zelf nooit toepast maar hij ik wil het wel een keer uitproberen. Als ik later ooit een nieuwe analoge baan wil maken, is dat wel iets wat ik wil toepassen.
@Klaas. Ik heb ooit teveel en te vaak draadjes gesoldeerd. Ik doe nu alles wat mogelijk is om dat te voorkomen en toch m'n resultaten te krijgen. Als ik verhuisd ben, dan ga ik een etsbak nemen, kan ik je vertellen :P Ik maak gebruik van flat-cable en klikbare connectors, leg tinsporen aan op de printplaten ipv draadjes te trekken. Ik heb mijn elektronica structuur zo ontworpen dat ik met zo min mogelijk koper zoveel mogelijk kan aansluiten.
Mvg,
Bas
EDIT: je kan overigens ook een servomotor of stappenmotor mechanisch verbinden met een analoge rijregelaar (y)
-
Tja, weet je wat hier gebeurt Bas? Er wordt een oplossing voor een probleem gevraagd. Als oplossing wordt Arduino aangedragen. Alleen is dat net niet het antwoord op het probleem en dus wordt het probleem aangepast aan de oplossing. ;D
Maar knutselen met Arduino is een leuke hobby op zich hoor. :)
-
... Met een Arduino kan dat volgens mij nu net niet, omdat een Arduino de rijstroom van een gewone rijtrafo niet kan verwerken.
Een Arduino kan met een 5 V of 9-12 V= voeding, een "trafo" is dan te veel, maar er zijn (dubbele) H-bruggen met een gestabiliseerde 5 V uitgang (L298N (https://es.aliexpress.com/item/32224772756.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.25594e936wtHft&algo_pvid=4f00cf54-59ed-487c-8157-83b9d01a969a&algo_expid=4f00cf54-59ed-487c-8157-83b9d01a969a-5&btsid=0be3743615871175808758961e75f5&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_)) waar de Arduino ook op kan. De Arduino stuurt de H-brug en die kan probleemloos 16 V (en hoger) schakelen.
Je krijgt dan een soortgelijke schakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AMSregelaar4xPWM.jpg)
(Dit is om Faller AMS auto's te laten rijden, maar het principe is hetzelfde.)
Het is uiteraard mogelijk om iets te maken met discrete componenten wat hetzelfde doet (op de manier van Klaas Z.), maar dat is ingewikkelder en duurder dan een Arduino + H-brug en veel minder flexibel. Je moet je alleen het programmeren van een Arduino eigen maken, maar dat is ook eenvoudig, het barst op het www van de Arduino tutorials.
De uitgang van een H-brug 'zweeft', heeft geen gemeenschappelijke massa (of voeding). Als je twee spoorsecties met een eigen H-brug op elkaar aansluit, krijg je kortsluitproblemen, maar de TS heeft aangegeven dat er geen twee treinen achter elkaar rijden, de hele baan kan dus met één H-brug geregeld worden.
Hier is eventueel nog wel iets op te bedenken door ipv een H-brug één transistor met open collector te nemen als schakeltrap.
-
Als oplossing wordt Arduino aangedragen. Alleen is dat net niet het antwoord op het probleem
Hoezo niet? Ik geef precies antwoord op de vraag + een lijstje met bonusjes.
Ik heb samengevat als antwoord geveven om met een arduino een PWM regelaar te maken, die je door middel van 2 lichtsluisjes precies datgene kan laten verrichten wat er werd gevraagd, namelijk het afremmen, pauzeren en optrekken van een trein. Ik heb gezegd: "ja dat kan".
Als argumenten heb ik gegeven: lage prijs, 'eenvoudigheid', flexibiliteit en garantie van de werking . En als bonusje zeg ik er bij dat je er ook nog andere dingen mee kan doen, zou je dat ooit willen. De mogelijkheid om bijvoorbeeld het ding om te toveren in een DCC centrale of om een overgang naast je station aan te sturen door slechts het programma te wijzigen, vind ik niet geheel onrelevant bij het maken van een keuze. Desondanks dat het niet direct met de vraag te maken heeft.
@Sonnet Je bent me 1 stapje voor :P, die 5 jumper wires waar ik het over had, daar had ik voor in mijn hoofd: 5v, gnd, enable, dir1, dir2 waarbij de enable optioneel is. I was getting to that :police:
-
Tja, weet je wat hier gebeurt Bas? Er wordt een oplossing voor een probleem gevraagd. Als oplossing wordt Arduino aangedragen. Alleen is dat net niet het antwoord op het probleem en dus wordt het probleem aangepast aan de oplossing. ;D
Maar knutselen met Arduino is een leuke hobby op zich hoor. :)
Henk, als onafhankelijk toeschouwer kan ik je begrijpen. Het antwoord past niet meer bij de oorspronkelijke vraag. Anderzijds:
Zou ik dan een lichtsluis als bezetmelder kunnen gebruiken? Ik heb me daar al wat in verdiept icm arduino.
.
Ik denk dat TS ook nog niet helemaal weet welke richting hij heen wil.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Ik denk dat TS ook nog niet helemaal weet welke richting hij heen wil.
Dat lijkt me precies het probleem bij dit probleem. Ondanks vragen heeft TS nog niet duidelijk aangegeven wat hij voor ogen heeft.
-
Ik ben zelf verzot op Arduino's - maar het moet je maar liggen.
+ Draadjes solderen / electronica schakeling met relais en lichtsluisjes is heel andere koek dan
- een lege arduino en geen soep kunnen koken van een stuk programma-code.
Ik ken mensen die het geprobeerd hebben en het gewoon 'niet zien' hoe ze een programmatje moeten lezen, schrijven of debuggen.
Dus ik sluit me aan bij de stelling dat "arduino" roepen niet de oplossing is.
Remco.
-
Dus ik sluit me aan bij de stelling dat "arduino" roepen niet de oplossing is.
De vraag is hoe technisch is de vraag steller.
Met losse componenten zal je bijvoorbeeld de RC tijd moeten berekenen voor het afremmen (stoppen) en weer optrekken.
Als je een Arduino motor shield of clone gebruikt kan je vrij simpel iets maken.
Het is een dubbele H brug. 1e gebruik je voor het rijden op de baan en de 2e voor de sectie voor het station het afremmen (stoppen) en weer optrekken.
Een potmeter voor de snelheid en een schakelaar voor rijrichting en een schakelaar voor wel of niet stoppen station.
Motor shield heeft een voor beide H bruggen een current monitor deze kan je gebruiken voor detectie van de trein voor het afremmen (stoppen).
Ook is het mogelijk om de trein richting afhankelijk te laten afremmen (stoppen) en weer optrekken.
Denk dat de TS eerst moet duidelijk maken wat die wil ?
Mvg Ronald Hofmeester.
-
... Het is een dubbele H brug. 1e gebruik je voor het rijden op de baan en de 2e voor de sectie voor het station het afremmen (stoppen) en weer optrekken.
En wat doe je aan de kortsluiting van beide H-bruggen op de aansluiting van beide secties?
-
Beide krijgen de zelfde rijrichting dus hebben ze de zelfde polariteit.
-
Dat is erge risky stuff Ronald. Als de 2 outputs niet in fase zijn op het moment dat de trein er overheen rijdt dan heb je een volle 12V kortsluiting. Er zijn oplossingen voor te bedenken, maar dit moet je eigenlijk niet willen. Die L298N kun je wel beveiligen in Software als je ze van shunt weerstandjes voorziet. Dat is ook noodzakelijk om te doen. Maar dit komt tzt wel (of niet :P )
@Remco,
Ik heb wel aangeboden een programma te leveren als het zo ver is. Dus zelfs als programmeren hem niet ligt dan eindigt hij nog steeds met een werkend eindproduct. En het is bovendien een leuke toevoeging aan mijn github repository. ;D
Ik roep niet zomaar 'Arduino' om vervolgens iemand met een niet of slecht werkend product en veel frustraties op te zadelen.
-
Dat is erge risky stuff ... Als de 2 outputs niet in fase zijn op het moment dat de trein er overheen rijdt dan heb je een volle 12V kortsluiting.
Dat bedoel ik... Als je twee spoorsecties op elkaar aansluit (wel met isolatielassen), schakel je eigenlijk de uitgangen van beide H-bruggen parallel op het moment dat de wielen over de las rijden en sluiting maken tussen beide rails. Uitgetekend ontstaat dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2xHbrug-parallel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2xHbrug-parallel.jpg)
De linker H-brug wordt vol open gestuurd, de rechter voor zeg 50%. Op beide locmotortjes staat dan wel dezelfde potentiaal (16 V) maar niet dezelfde fase dus ze beïnvloeden elkaar. Er is geen volle kortsluiting omdat de stroom altijd via de weerstand van de locmotortjes naar massa loopt.
Als één van de H-bruggen omgepoold zou worden is het wel mis.
-
Dat is erge risky stuff Ronald. Als de 2 outputs niet in fase zijn op het moment dat de trein er overheen rijdt dan heb je een volle 12V kortsluiting.
Ik heb het alleen gehad over in het kort hoe het functioneel zou kunnen werken.
Ik heb geen technisch ontwerp gegeven.
Een potmeter voor de snelheid en een schakelaar voor rijrichting en een schakelaar voor wel of niet stoppen station.
De schakelaar wel of niet stoppen station.
Zorgt er juist voor dat de twee H bruggen synchroon gestuurd snelheid en rijrichting of dat de stroom detectie van de Arduino motor shield A0 en A1 gebruikt wordt voor het bepalen voor rijden dan wel optrekken of afremmen ook weer synchroon gestuurd.
Maar zoals ik al zij de TS moet met info komen.
Rijdt hij met 1 trein.
1 rijrichting of beide kanten.
Tijd instelbaar bij het stoppen of door middel van een schakelaar.
enz.
Mvg Ronald Hofmeester.
-
Om even op de aller eerste post terug te komen:
Vroeger had ik een stop/start schakeling met een NTC weerstand.
Ik geloof dat de waarde 100 ohm was, maar dat kan ik 40 jaar later niet garanderen. Het lijkt me wel een logische waarde.
De trein stopte in één klap. Naarmate de weerstand opwarmde trok de trein langzaam op.
Het probleem was de tijd die de NTC nodig heeft om af te koelen. De baan was een rondje van plm 6 meter lang, en als de trein één keer gestopt had, reed hij minstens 5 rondjes door voor hij opnieuw (even) stopte.
(Disclaimer: Het bovenstaande is alleen maar als anekdotisch verslag bedoeld. Ik neem geen stelling vóór of tegen NTC, Arduino, handbediening of welke andere mogelijkheid ook. Niet met tomaten gaan gooien a.u.b., dat gebeurt maar al te vlug soms)
Groeten uit Colombia,
Joost
-
Mijn plan is om met één trein te rijden. Deze moet bij het station stoppen (geleidelijk afremmen). De passage bij het station moet in twee richtingen kunnen. Ook wil ik het systeem eenvoudig kunnen uitschakelen, om weer analoog te kunnen rangeren.
Onderstaand heb ik mijn baanplan getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sporenplan_1.png)
Mijn baan bestaat uit 3 ovalen en nog een aantal opstelsporen. De ovalen zijn van elkaar geisoleerd met isolatielassen. Ik wil het automatisch stoppen/remmen voor de binnenste ovaal automatiseren (1). Ik heb voor links en rechts rijden al twee secties geisoleerd bij het station.
-
Je hoeft helemaal niets te isoleren als je maar met één trein rijdt en signalering doet met lichtsluizen of reedschakelaars.
Met een dubbelpolige schakelaar kun je de baan aansluiten op een analoge regelaar of op de uitgang van een Arduino/H-brug.
-
Je zou ook remsecties met antiparallel geschakelde diodes kunnen toepassen.
Het afremmen gaat dan niet geleidelijk maar in stappen, afhankelijk van hoeveel secties je inbouwt.
Door de secties via een schakelaar normaal te voeden kun je het uitschakelen.
Stephan.
-
Misschien bij Mecktronics kijken, dan kan je de baan automatiseren, maar de locs blijven analoog.
Daan
Las Vegas
-
Ben me aan het inlezen met de arduino. https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/arduino-dc-motor-control-tutorial-l298n-pwm-h-bridge/
Ik denk dat ik met een proefstukje rails hiermee ga testen voordat ik mijn hele baan ombouw.
Ik heb nog maar heel beperkt geprogrammeerd met arduino, maar heb dit wel veel vaker gedaan in andere programmeertalen.
-
Als je al iets van programmeerkennis heb dan kost het je een dag.. max :police:.
Ik heb overigens een Weistra modulde (software module) geschreven gister. Ik wil hem in de pauze even testen met led pin 13. Dan kan in ieder geval zien of de frequenties ongeveer kloppen.
Deze module is OO geschreven en werkt met Arduino's micros() functie. Je kan er dus meerdere rijregelaars mee programmeren die onafhankelijk van elkaar kunnen werken.
Dan nog iets de kortsluitbeveiliging. De H-brug heeft dit niet standaard ingebouwd. Maar met een beetje knutsel werk kunnen we het realiseren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hbrug1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hbrug1.png)
Die spoortjes in het zwart moet je doorsnijden met een scherp mesje. Deze buitenste pinnen zijn de current sense pinnen. Je moet tussen deze pinnen en de ground 3 parallele weerstanden van 1 ohm solderen. Deze 3 weerstanden hebben een vervangingsweerstand van 0.33ohm.
De motor stroom loopt door deze 3 weerstanden. Als er 2.5 Ampere door vloeit dan staat over deze weerstanden een spanning 2.5 * 0,33 = 0,83V. Deze spanning kunnen we analoog inlezen. 0,83V komt overeen met een ADC waarde van ~170.
Deze maximale spanning mag (en moet) voor max 50ms overschreden kunnen worden. Dit is nodig zodat de aanloopstromen in de treinen kunnen lopen. Je kan bijvoorbeeld elke 5ms ofzo de spanning meten met analogRead en als het resutlaat meer dan 10x aaneengeloten keren boven de 170 (onze grenswaarde) komt, dan moet je in software de spanning afschakelen naar de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hbrug2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hbrug2.png)
Je kan de weerstanden aan deze kant van de H brug solderen maar zolang ze maar tussen de current sense pinnen en de ground gesoldeerd worden, is het prima.
Dit is een functie die je elke programma cyclus kan aanroepen om dit te doen. Je mag geen delays gebruiken in je programma anders klopt de timing niet meer.
Als de baanspanning aan staat, dan lees ik de stroom in elke 5ms. Als die niet boven de grens waarde komt dan forceer ik een counter op 10. Als de stroom wel wordt overschreden, laat ik de counter aftellen naar 0 en als de counter 0 bereikt dan schakel ik de baanspanning af en zet ik de counter op 250 omdat..
.. als de baanspanning is afgeschakeld dan telt de counter ook af naar 0. Nu deze op 250 staat, doet hij er dus 2.5 seconde over. Als de counter dan 0 is, zet ik opnieuw spanning op de baan en we beginnen weer van vooraf aan. Je kan dit laatste ook weggooien en de baanspanning aanzetten met een knop of iets dergelijks. Alleen zo hoef je er nooit zelf over na te denken.
#define currentLimit 150 // Net ff onder de 2.5A
#define sampleInterval 5
#define trackPower 13
#define currentSensePinA A0
void shortCircuit() {
static byte previousTime = 0;
static byte shortCircuitCounter = 10; // static variabelen houden hun waardes vast.
byte currentTime = millis() & 0xff; // we willen alleen de achterste byte van de 4 hebben
if(currentTime - previousTime >= sampleInterval) {
previousTime = currentTime;
if(digitalRead(trackPower) == true) { // if track power is on, monitor the current
if(analogRead(currentSensePinA) >= currentLimit) { // if current exceeds limit
if(shortCircuitCounter) { shortCircuitCounter--; }// start counting down to 0...
if(shortCircuitCounter == 0) { // and cut of the power
digitalWrite(trackPower, LOW);
shortCircuitCounter = 250; // we use the same timer to enable track power in 2,5 seconds
}
}
else { // if current does not exceed limit, force the counter to 25
shortCircuitCounter = 10;
}
}
else { // if track power OFF
if(shortCircuitCounter) { shortCircuitCounter--; } // count down to 0...
if(shortCircuitCounter == 0) { // and re-enable power after 2.5 seonds
digitalWrite(trackPower, HIGH);
shortCircuitCounter = 10; // restart timer for short circuit protection.
}
}
}
}
Ik zal proberen om deze ook nog te testen vandaag.
Mvg,
Bas