BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ArtMan op 10 February 2008, 15:56:26
-
Beste medespoorders,
Door mijn beperkte ruimte en mijn interesse voor de schaal TT probeer ik al een tijdje met Wintrack 6 een interessante baan te ontwerpen. Maarrrr door mijn gebrek aan fantasie kom ik er niet uit.
Nu heb ik wel eens vaker gelezen dat mede forumleden uit puur hobbyisme baanplannen ontwerpen voor anderen, dus als iemand zin en tijd over heeft.... Hou ik me aanbevolen :D
Ik ben eigenlijk van plan om de ICE 3 van Piko aan te schaffen en daar om heen iets leuks te fabriceren. Mijn ruimte is voorlopig beperkt tot 4,70 meter bij een centimeter of 35 breed. Dus iets van een bocht zit er niet in. Deze wil ik bevestigen aan een betonnen wand waar je bij wijze van spreken alleen met dynamiet een gat in krijgt ;D. Later wil ik ook iets van goederen gaan doen maar voorlopig, uit kosten overweging, alleen dus even die ICE3. Rails wil ik gaan gebruiken van Tillig (schaal TT).
Zelf zat ik te denken aan een kopstation of misschien wel 2 kopstations om daar die ICE tussen te laten pendelen. Door digitale technieken is het misschien wel leuk om wat variatie aan te brengen in de dienstregeling.
Verder zit ik me suf te prakkiseren of ik ook iets van een gebergte kan toepassen.
Ik hoop dat er wat creatieve mensen zijn die me op wat tips kunnen wijzen of me op weg kunnen helpen.
Alvast vreselijk dank voor de eventuele moeite.
-
Artman,
volgens mij haal je nu iets door elkaar. Bij mijn weten gaan die ICE 3 van Piko en TT-rails niet samen. TT is een kleinere schaal, tussen HO en N in. Dus het wordt of TT rijden, of HO rijden (of N natuurlijk). Let er even op dat je niet dingen door elkaar koopt, want dat zou zonde zijn.
J
-
;D ;D Nee hoor de ice3 heb je in TT van Piko. Zie link:
http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=17&child_id=0&id=47005 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=3&parent_id=17&child_id=0&id=47005)
En hij is heel mooi... :) AnW verkoopt hem zelfs en heeft hem op voorraad.
-
Ik denk dat je iets meer wensen moet aangeven, wil iemand iets voor je neer kunnen zetten. Wil je een modelbaan voor 1 trein ontwerpen? Is het nog mogelijk om bijvoorbeeld schaal N te nemen? Een bocht ga je nooit redden op 35 cm, zelfs in schaal N niet. Verder zal het een behoorlijk saai bedrijf worden op die afmetingen (met een ICE), want de inrij-wissels van het ene station zijn bij wijze van spreken de uitrij-wissels van het andere station. Misschien kun je aan een kant een kopstation realiseren en aan de andere kant een schaduwstation, voor een wat realistischer treinbedrijf.
Groeten,
Frank
-
Vwb. die ICE3. Sorry, weer wat geleerd; ik wist niet dat Piko ook zaken in TT deed.
En 35 cm. is erg krap in N, ja.
-
Maar hij wou toch ook geen bochten?
Willem
-
Maar hij wou toch ook geen bochten?
Willem
Is ook onmogelijk, maar als je wel bogen toepast heb je veel meer mogelijkheden.
Hieronder een impressie van wat mogelijk is op dit oppervlak in TT:
(http://img155.imageshack.us/img155/7360/artmannp7.th.png) (http://img155.imageshack.us/my.php?image=artmannp7.png)
In schaal TT kun je op dit oppervlak wel een erg leuke rangeerbaan neerzetten natuurlijk, maar het is maar waar ArtMan van houdt ;).
Groeten,
Frank
-
het nog mogelijk om bijvoorbeeld schaal N te nemen? Een bocht ga je nooit redden op 35 cm, zelfs in schaal N niet.
Groeten,
Frank
-
Heren,
Geen N want dat vind ik echt te klein. TT vind ik de ideale schaal en ik vind het leuk om als eigenwijze nederlander eens in deze schaal wat te doen. (H0 vind ik inderdaad weer wat te groot.) Ik heb beide schalen gehad dus ik weet waarover ik praat. :D
Bochten gewoon niet. Misschien later een keer. Maar vooralsnog wil ik de baan smal houden. En het lijkt me juist een uitdaging om iets te ontwerpen zonder radiussen.
@Frank: daar heb je een goed punt. 1 kopstation dan maar?
Het ontwerp hoeft niet gebaseerd te zijn op 1 trein. Later wil ik ook goederen toepassen.
-
@Frank: bedankt trouwens voor je idee. Ik ben altijd weer verbaasd hoe snel mensen iets uit hun mouw schudden.
Misschien moet ik die ICE maar vergeten en me gaan richten op Rangeren?
-
Misschien moet ik die ICE maar vergeten en me gaan richten op Rangeren?
Dat lijkt me handig, want met een ICE de heletijd heen en weer scheuren is ook niks.
Misschien zoiets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nebenwil.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nebenwil.jpg)
Dit is wel in N, maar als je het zelf na maakt in TT dan word het denk ik wel mooi.
Mvg Peter H
-
En wat dacht je van een draaischijf erin? En idd een industrie baan maken? Waar wat diesels en stoomlocs rijden met wat goederen. En dan een klein zijlijntje ergens een tunnel die heen en weer pendelt? Is vast wel mogelijk op 4,2m bij 35cm.
Dan zou ik het niet digitaal aansturen maar gewoon een pendelaansturing nemen. En dan verder zelf de draaischijf electrichbedienen en de treinen aansturen met een schakelbord.
-
Bedankt Peter.
@Beusi: een draaischijf wordt speciaal door fleischmann voor de schaal TT gemaakt. Ik weet alleen nog niet of ik me moet gaan toeleggen op stoom of diesel of beide.
-
Nou maakt niet uit, je kan natuurlijk ook electrisch gaan rijden. Maar ja tis wat je mooi vind natuurlijk
-
Maar als je met electrische treinen gaat rijden en je wilt realistisch gaan rijden moet je ook boven leiding hebben.... ::)
-
uiteraard ;D
-
ArtMan,
Je moet natuurlijk gaan bouwen wat je zelf inspirerend, leuk, mooi vindt! Om veel speelmogelijkheden te hebben, zou ik je aanraden om een industriebaan te maken. Je kunt daarin zelf bepalen of je aan een kant bijvoorbeeld een schaduwstation maakt, om materieel te stallen, een loc om te laten lopen, of dat je alles in het zicht plaatst.
Persoonlijk vind ik een schaduwstation een welkome aanvulling. Dan is er nog de vraag hoeveel rails en wissels wil je gaan leggen. Ik zou een beetje voor een gulden middenweg gaan, geen overdaad aan wissels, maar wel voldoende, om lekker te kunnen rangeren.
Je kunt de baan leuk situeren tussen bedrijven waar je ook weer lekker aan kunt knutselen en waar onder/achter je weer een opstelspoor kunt verstoppen.
Ook is het handig om even uit te zoeken welk tijdperk en land je na wilt bootsen, dat kun je nu nog gemakkelijk doen aangezien je geen materieel hebt.
Het tijdperk en land bepalen voor een groot deel waar je met de baan naar toe gaat, wat voor soort bedrijven gerechtvaardigd zijn en wat voor natuur er omheen komt. (als je tenminste voor een realistische omgeving gaat).
Hieronder nog even twee snelle ideeen, echter wel in N, omdat ik de geometrie van TT niet goed beheers.
(http://img87.imageshack.us/img87/5408/artmanug1.th.jpg) (http://img87.imageshack.us/my.php?image=artmanug1.jpg)
Groeten,
Frank
EDIT:
Heb je ook al aan smalspoor gedacht? Ik merk dat je niet vies bent van experimenteren (schaal TT bijvoorbeeld). Ik denk dat smalspoor heel erg leuk kan zijn. Bijvoorbeeld H0e. Je rijdt dan op 9mm breedt spoor en de het materieel en die scenery zelf zijn wat groter.
-
Frank: je zegt een paar wijze dingen in je betoog. Dank je.
In de eerste plaats smalspoor H0e, is dat het materiaal van Bemo?
Verder zeg je niet teveel wissels..., enz Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Het moet geen groot metaal vlak worden.
Tja, ik ben altijd erg weg van Zwitserse landschappen en het liefst zou ik het spoor naar de Matterhorn willen nabouwen want die treinreis heb ik vorig jaar gemaakt. Iets om nooit te vergeten ;-)
TT heeft mijn aandacht getrokken omdat, zoals ik al eerder zei, het niet zo klein is als N en ik vind de rails van Tillig (met name de wissels) verschrikkelijk mooi om te zien.
Ik wacht nu op de catalogus van Tillig want ik ben benieuwd naar hun radiussen. Misschien kan ik nog at experimenteren en heb ik de mogelijkheid om op 1 uiteinde een "klimspiraal" te maken. Misschien kanik dan nog een klein beetje een Zwitsers landschap nabootsen.
-
Met een spiraal erin zijn je mogelijkheden verdubbeld. Want dan kan je onderin een schaduwstation maken, en bovenin een (groot) kopstation met industriegebied. En ik denk wel dat het dan bergen schilderen wordt gezien je diepte.
-
Ja, zeker meer mogelijkheden.
Wat is trouwens de krapste diameter van een cirkel bij N?
-
Bij minitrix is R1 met een straal van 194.6 mm dus dat is een diameter van ong 40 cm. Moet gaan als je de tafel wat dieper maakt. Die 5 cm.
-
Hmm. Moet ik toch maar eens over N gaan nadenken. Heb je geen problemen met materieel dat ontspoort op deze krappe radius?
-
Ik heb nog geen problemen gehad, maar als je een industriebaan maakt, zijn het toch meestal korte locjes (toch) En er wordt niet hard gereden. En als je naar Jeroni's baan kijkt (om maar een super voorbeeld te noemen, mooi werk Jeroen) Dan zie je dat het aan de details ook niet ontbreekt.
-
Hmm. Moet ik toch maar eens over N gaan nadenken. Heb je geen problemen met materieel dat ontspoort op deze krappe radius?
Ik wil je de kleinste radius van N sterk afraden, als je met lange 2-assers of lange personenrijtuigen/stoomloks wilt rijden. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld de dubbeldekkerrijtuigen wel eens uit R1 liepen
Niets is zo vervelend als modeltreinen die uit de rails lopen, helemaal in een spiraal, waar je niet goed bij kunt. Ik zou dan ook niet kleiner dan R2 gaan. Daarvan kun je een rondje leggen op zo'n 55 cm.
De Tillig TT R1 is volgens mij zo'n 60 cm, maar daar zit je weer met het ontspoorprobleem verwacht ik. R2 zit dan rond de 70 cm, dat is dus wel fors meer dan 35 cm.
Je keuze voor Tillig rails kan ik begrijpen, fraaie rails, fraaie wissels.
Wat betreft 'een stukje zwitserland': Het lijkt mij het leukst om zo'n eigen ervaring in een modelbaan te verwerken, zodat het iets persoonlijks heeft en je een bepaald doel hebt om naar toe te werken. Ik weet alleen niet hoe dat stuk spoor er uit ziet en of dat een beetje te vertalen is naar jouw beschikbare ruimte. Maar met een beetje fantasie en wat schrapwerk is heel wat mogelijk.
Plan:
(http://img150.imageshack.us/img150/9372/9glpfu8.th.png) (http://img150.imageshack.us/my.php?image=9glpfu8.png)
Impressie:
(http://img168.imageshack.us/img168/2230/impressieaz4.th.png) (http://img168.imageshack.us/my.php?image=impressieaz4.png)
Groeten,
Frank
-
Beste allemaal,
Mijn excuses maar ik was dit draadje uit het oog verloren door uitschakelen email notificatie.. ::)
Inmiddels kan ik melden dat ik toch ben overgestapt op schaal N ivm de slechte verkrijgbaarheid TT. Bovendien zit je steeds vast aan de zeer hoge verzendkosten vanuit Duitsland.
Op dit moment bestaat m'n n spoor spulletjes uit een trix mobile station, een minitrix NS 6400 met zimo decoder en een simpel ovaaltje van minitrix rails. (Maar bij m'n vaste baan stap ik over op peco)
@Frank dank je voor de tips en je ontwerpen die je hier gepubliceerd hebt. Ik hou me aanbevolen voor creatieve ideeen gebaseerd op een oppervlakte van 3,5 meter bij 0,6 meter ;)
-
Goede keuze!
In schaal N kun je op 350 * 60 een prachtige baan bouwen. Weet je al welke kant je op wilt? (land, tijdperk, hoeveelheid spoor/wissels, omgeving, etc.)
MVG
Frank
-
Hee Frank,
leuk dat je zo snel reageert. Ik heb, zoals ik al noemde, een NS railion 6400.
Maar ik ben niet zo gebonden aan de werkelijkheid. Ik ben altijd erg weg van de zwitserse spoorwegen en onze eigen NS. Ik heb er geen probleem mee als dat door elkaar rijdt. (Met de wetenschap dat enkele diehards op dit forum mij zullen vervloeken ;D)
Het landschap van Zwitserland spreekt me altijd erg aan.
Al met al denk ik dat het een combi wordt van NS en Zwitserland met de nadruk op zwitserland. Periode IV/V. Rangeren heeft de voorkeur met een enkele ICE op de achtergrond (bv in pendelstand voor de variatie)
Wat heeft jouw voorkeur, by the way?
-
Nou maakt niet uit, je kan natuurlijk ook electrisch gaan rijden. Maar ja tis wat je mooi vind natuurlijk
vind ik ook ;) wat maakt mij dat nou uit ;D
-
Hallo,
Iets Zwitsers is mijns inziens een goede keuze. Bergen zijn geoorloofd en zijn gemakkelijk te gebruiken om stukken spoor te verbergen. Bovendien zien goed gemodeleerde bergen er erg mooi uit.
Verschillend materiaal doorelkaar zal niet iedereen kunnen waarderen. Echter, er is wel iets voor te zeggen om alle modellen die je mooi vindt door elkaar te laten rijden. Een grensstation valt af in dit geval, op die manier is Nederland niet met Zwitserland te combineren. Misschien is een Zwitsers landschap dan het leukst en moet je die rare gele treinen die door bergen rijden maar voor lief nemen.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een baan met een middelgroot station en genoeg mogelijkheden om te rangeren. Eventueel een enkelsporige lijn, dat geeft wat meer ruimte. Verder hangt het een beetje af van de manier waarop jij de baan wilt aansturen. In combinatie met koploper is het bijvoorbeeld leuk om personen treinen rondjes te laten rijden en zelf het rangeerterein te besturen. Persoonlijk zou ik niet teveel willen op het oppervlak, dan krijg je een onrealistisch geheel en dat gaat vervelen.
Ik zou gaan voor:
Zwitsers landschap
Koploper aansturing
enkelsporige hoofdbaan (eventueel deels dubbel)
ruim schaduwstation
goederenoverslag + rangeerterein
MVG
Frank
-
@Frank,
Het geel zal niet voorkomen. Ik beperk me tot het rode railion. Het zal dus iets minder opvallen in een berg landschap.
Wat je zegt over het niet te "vol" maken kan ik alleen maar beamen. Veel modelbaantjes zijn maar al te vaak vergeven van de rails. Gelukkig heb ik dat inzicht wel.
-
Voor het Zwitserse materiaal kom je uit bij Bemo, met zeer fraai tandrad-
spoor en idd het materiaal wat ook in Zermatt uitkomt. ;D Dit valt goed te realiseren met een kopstation en een keerlus, je zou zelfs het schaduwstation onder het kopstation kunnen ondrebrengen,
voor meer rijlengte.
Ikzelf bezit ook wat TT van Tillig, wil ooit nog een Luxemburgs baantje
maken, waarschijnlijk ook een punt-naar-puntbaan ivb ruimtebesparing. :)
In TT begint gelukkig steeds meer moois op de markt te komen.
-
Hallo,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman.jpg)
Een ideetje, maar dan moet je niet vies zijn van een kopstation. Verder wel wat leuke rijmogelijkheden, station kan nog wat groter.
Groeten,
Frank
-
Aanpassing van het schaduwstation gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman2.jpg)
In- en uitrijden kan bjna gelijktijdig nu + het feit dat alle sporen even lang zijn.
Ruwe schets dus de haalbaarheid zul jezelf moeten proberen.
mvg.
Sander
-
Gòh Frank,
Had je dat baatje nog op je pc staan of schudt je dat nu zo uit je mouw?
Welk programma gebruik jij er voor?
Leuk dat er een spiraal in zit, spreekt me altijd erg aan. Lijkt me verstandig om die inderdaad in R2 of R3 te doen, niet?
@Sander: bedankt voor de aanpassing. Maakt de boel weer wat praktischer
Grt,
Arthur
-
@ sander:
In-/uitrijden kan dan inderdaad gelijktijdig, maar je kunt niet meer kiezen via welk spoor je rijdt. In via het ene spoor betekent uit via het andere spoor.
@ Arthur:
Ik heb wel een hele hoop ontwerpen op de computer, maar dit ontwerp heb ik daarnet even gemaakt. Ik gebruik het programma trackplanner, niet omdat ik het zo prettig vind werken, maar omdat het gratis is. Het is een heel klein programma en na wat uitproberen kun je er wel mee uit de voeten. http://www.trackplanner.de/pdownload.htm
Succes,
Frank
-
Daar heb je gelijk in.
Je zou nog even een overloopwissel in de sporen kunnen maken links van het schaduwstation en dan is dat probleem verholpen.
mvg,
Sander
-
Of gewoon de lijnen als enkelspoor gebruiken en af en toe durven kopmaken in je schaduwstation ;D.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman2_1.jpg)
Nu met overloopwissels. Geeft weer extra mogelijkheden. Alle opstelsporen hebben nu een lengte van 110 cm.
MVG
Frank
-
Frank, ontwerp je met dat programma gewoon de layout zonder dat je merkgebonden bent of heb je gebruik gemaakt van de standaard minitrix of piccolo rails?
-
Hallo Arthur,
Je kunt bij het programma uit een aantal typen rails kiezen (merken en schalen). Ik ontwerp in schaal N meestal op basis van Fleischmann piccolo rails, omdat ik die geometrie het beste beheers.
Groeten,
Frank
EDIT:
Nog even iets met wat meer spoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/artman4.jpg)
Groeten,
Frank