BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dominique op 09 February 2008, 22:12:04

Titel: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 09 February 2008, 22:12:04

Hallo,

Momenteel ben ik beginnend digitaal rijder, maar kom er even niet uit..


Mijn vraag is of iemand weet hoe je een sein(rood/groen) via een Viesmann relais 5552 op een ESU switchpilot kan schakelen?
zodat er ook trein beinvloeding mogelijk is.

want me wissel werkt wel, zit op groep 1. het sein op groep 2 maar het sein werkt niet... er moet ergens een continu spanning vandaan komen maar weet niet hoe,
heb de engelse gebruiksaanwijzing al gedownload maar wordt er niet veel wijzer van...

De esu zit aangesloten op het twin center.

heb het forum ook al bekeken alle 61 pagina's maar kan er niks over vinden...

wie kan mij helpen?

alvast bedankt.

Groeten Dominique.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Hub op 09 February 2008, 22:25:58
Dominiqu,

Je moet CV 4 op 64 zetten de uitgang gedraagt zich dan als een k84.


Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 09 February 2008, 22:45:40

Als ik het sein nu op de esu aansluit dan werkt het, kon het knopje op k84 zetten...

maar als ik nu de viesmann relais er tussen zet werkt het niet meer... de 5552...
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 09 February 2008, 23:43:27
Nee gek he, je maakt van je switchpilot een ding waarmee je een relais simuleert en je hangt er nog eens een relais achter.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 00:09:08

tjah... dat wist ik niet... dat een k84 een relais is... in de winkel zeiden ze dat het zo moest... wissel/seindecoder... dan naar het relais dan naar het sein en van de stopsectie in het spoor naar het relais omdat het relais een dubbele is zou ik op deze manier het sein op rood kunnen zetten en stopsectie in werking...

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 February 2008, 00:18:07
Je beschrijft zelf eigenlijk al de oplossing.
Zet de decoderuitgang weer terug op pulsbedrijf (k83 mode) en hang daar het relais achter.
Met een contact van het relais schakel je het sein, met een ander contact schakel je de stopsectie.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 00:28:00

Heb het geprobeerd op k83 mode, maar dan gaat me wissel heel hard heen en weer en het sein doet het nog niet...

maar zelf denk ik dat ik het relais niet goed aansluit....
ik ben niet zo technisch met relais aansluiten en dergelijke...

staan mooie tekentjes op het relais maar heb alle mogelijke manieren al geprobeerd...

de esu uitlezen gaat ook niet...
maar hij is wel te programmeren en werkt wel...
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 12:44:24


Heeft iemand misschien een schema over dit relais viessman 5552 op ee esu switchpilot aan te sluiten?

dit is voor een sein, die via het relais ook de treinbeinvloeding moet schakelen...

ik krijg namelijk het relais niet aan de praat met het sein...

sein op de ESU werkt wel prima, in k84 mode.

Alvast bedankt.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Hub op 10 February 2008, 13:10:04
Hier de handleiding van de 5552.
http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5552-01-NL.pdf

Met vriendelijke groet,
Hub
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 13:14:08

De handleiding kan ik onderhand dromen.... maar het werkt niet....

De ESU staat op contstant

heb de draden vanuit de esu onderin het relais gezet contstante in het midden en aan de schakel kant de seindraden..zoals de handleiding aangeeft van het relais maar dit werkt niet...
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 10 February 2008, 15:31:11
Een mogelijke schakeling als ik de twee handleidingen goed interpreteer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Switchpilot_met_5552.jpg)
Draadkleuren kunnen/mogen anders zijn.

Aangezien de uitgang van de Switchpilot waar het wissel op is aangesloten op puls moet werken en het sein constant, moet de schakelaar op "User" staan. De CV behorende bij de uitgang van het wissel moet op 8 staan.

Andere schakelingen zijn ook mogelijk, als het sein op een andere manier zijn voeding krijgt bijvoorbeeld.
Dominique, teken anders even zoals jij het nu aangesloten hebt.

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 16:01:17
Aernoud, zo zal het niet gaan werken. Of het relais brand door op deze manier, of het lampje brand alleen als het relais een puls krijgt.

Mvg
Wim
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 10 February 2008, 19:08:12
Hoi Wim,

Volgens de handleiding van de 5552 brandt het relais niet door:
Citaat
De bediening kan zowel met spanningimpulsen (via drukknoppen, railcontacten en digitale magneetartikeldecoders zoals b.v. Märklin k83 of Viessmann 5211) als ook met een continuspanning (b.v. via de Viessmann kiepschakelaar 6835 of de universele in- uit en omschakelaar 5550) worden uitgevoerd.

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 19:39:22
In de 5552 zitten 2 bistabiele relais, dus die hoeven helemaal niet onder spanning te blijven staan, doe je dit wel dat verbruik je alleen maar tenonrechte dure digitale stroom. Hetzelfde geldt voor het laten branden van het sein op die dure stroom.
 Dus gewoon aansturen via een puls en het sein over de relaiscontacten via een goedkopere spanning laten branden, daar is dat relais uitstekend geschikt voor. Dus het relais aansluiten als of het een wissel is en gaan.


Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 20:07:40
mijn aansluiting heb ik even getekend, ik moet de aansluiting nog even testen van Aernoud.

Dit is hoe ik het geprobeerd heb...
ik kan alleen de CV's niet uitlezen van de ESU.

de ESU zit via de gebruiksaanwijzing op de digitale spanning en dan moest je hem parallel zetten op de andere contacten, als ik Wim zijn bericht lees, is het beter om hem gewoon via een analoge trafo te voeden?

Moet ik hem dan nog wel op digitale spanning zetten? om vanaf TC te schakelen?

Dit is mijn schema hoe ik het aan het proberen was; ESU op k84 ivm constante. het sein is een Viessmann 4011.

(http://images.imgme.nl/fullpic/a98f2f2be939ca8ba97ca385f554e52a9fedd033842aef2c837764e654fd13ef733.jpg)
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 20:29:48

De schakeling van Aernoud getest... werkt goed... de trein stopt perfect...
maar als ik het sein dan weer op groen schakel komt er geen baan spanning meer....

mis ik iets?   ;D

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Karst Drenth op 10 February 2008, 20:36:42
Hoi Dominique,

Als dit sein op deze manier aangesloten licht gaat geven, krijg je de nobelprijs voor de Natuurkunde   ;D

Het sein heeft namelijk geen voeding ;)

De zwarte draad die van het sein afkomt, moet naar een trafo oid, evenals daar waar die draad nu op de decoder zit. Dat aansluitpunt (decoder 'zwart' ) moet naar de andere pool van de trafo.

Grtzz en suc6,

Karst
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 20:44:17
@Karst, dat sein werkt wel op deze manier, geen probleem.


@Dominique,
Ik zou dit op de volgende manier oplossen. De switchpilot instellen op puls, dus voor een gewone wissel. Het sein aansluiten op het andere contact van het relais en via een aparte trafo voeden. En niet vergeten om de rails te verbinden voor en na  de stopsectie, want anders zal het niet rijden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/swpilot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/swpilot.jpg)

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Karst Drenth op 10 February 2008, 21:04:15
@Wim,

Zoals jij het getekend hebt en ik beschreven ( althans geprobeerd heb ;) )  ;D ;D

Werkt het idd, in de voorgaande tekening echter absoluut niet  :P

Grtzz, Dominique heeft iig een oplossing  ;D

Karst
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 21:09:20
Karst, dat lampe van het sein brand gewoon zoals het in de eerste tekening staat.

C = de gemeenschappelijke plus.
out A en out B verbinden de lamp via een transistor in de decoder met de massa., gevolg het kringetje is rond, afhankelijk van welke Out actief is.


Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 21:14:24

Bedankt voor de antwoorden!

Ben net nieuw hier, op dit forum heb al veel wijsheid ervan verkregen over inbouwen van locdecoders enz. dat lukt aardig!

nu nog even de seinen. en dergelijke.

@ Wim,

Het schema heb ik uitgeprint, en ga er gelijk mee aan de slag!
Nader bericht volgt!  ;D

Alvast bedankt!
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 21:31:25

heb de schakeling geprobeerd staat nu in de opstelling zoals schema.. maar nu blijft het sein rood branden... en kan nie schakelen naar groen..

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 21:35:58
Dan heb je het niet volgens schema aangesloten, zo simpel is dat dan.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 21:58:49

2x keer opnieuw aangesloten en het werkt niet...

het zit echt goed aangesloten zoals het schema zegt. daar heb ik dan nog wel weer genoeg ervaring mee om zo een schema aan te sluiten...
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 22:02:24
Maak er dan maar even een foto van, dan kijken we even of het werkelijk goed zit. Want als het werkelijk goed zit werkt het.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 10 February 2008, 22:19:27

Ik zal morgen even een goede foto maken, word morgen weer vroeg dag..

dan ga ik morgen eerst alles nog even een keer opnieuw aansluiten volgens schema dan maak ik even een mooie foto ervan.

Alvast bedankt.

mvg, Dominique
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 10 February 2008, 23:31:16
@Karst: Ik heb niets anders gedaan dan de handleiding van ESU gevolgd (zie http://www.esu.eu (http://www.esu.eu) onder downloads), Duitse versie, pagina 8. Daar staat een tekening.

Ik ben het eens met Wim dat je zuinig moet zijn met de digitaalstroom, daar staat tegenover dat je een extra voeding moet aansluiten volgens zijn schema.
In mijn geval heb ik ledseinen, het verbruik is dan relatief laag.

Overigens de Switchpilot heeft al een separate voedingsaansluiting naast de digitaalaansluiting. Je kunt dan mijn schema gebruiken met de trafo aan de Switchpilot  ;) In dat geval blijft nog over het onnodige verbruik van de 5552: 15 mA.

Wat me trouwens wel opgevallen is in de handleiding van de 5552, ze noemen het een electronisch relais. Ook geven ze aan dat het relais aangestuurd moet worden met een positieve spanningspuls, zoals bijvoorbeeld de k83 levert.
Tevens geven ze in elk voorbeeld aan dat voor de aansturing de + op de Common moet. Als het een conventioneel relais zou zijn, maakt het niet uit of je de + en - omdraaid.
Laat bij de Switchpilot nu net de Common de - zijn...

Als dit werkelijk uitmaakt, wordt het mijns inziens een stuk lastiger om een 5552 aan een Switchpilot te hangen. Dan zou ik eerder kijken of ik de 5552 kon ruilen voor een Switchpilot Extension.
En uit de ervaringen van Dominique krijg ik de indruk dat het inderdaad uitmaakt  ::)

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Karst Drenth op 10 February 2008, 23:35:42
Ha  ;D ;D ;D

Iedereen denkt natuurlijk dat ik gek ben  :P ( nou is dat ook wel eeb beetje zo ;) ) maar hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9158.msg140109#msg140109) stond een tekening van Dominique zelf waaraan ik refereerde...

Die tekening 'is niet meer', dus mijn opmerkingen slaan ook volledig in het luchtledige  :-[

Helaas, alle andere schema's heb ik geen commentaar op, die doen het gewoon  ;D

Grtzz,

Karst

Edit: Krijg nou wat, terwijl ik aan het typen ben, staat ie er weer  :o
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 10 February 2008, 23:47:13
Citaat
Als dit werkelijk uitmaakt, wordt het mijns inziens een stuk lastiger om een 5552 aan een Switchpilot te hangen. Dan zou ik eerder kijken of ik de 5552 kon ruilen voor een Switchpilot Extension.
En uit de ervaringen van Dominique krijg ik de indruk dat het inderdaad uitmaakt 


Dat maakt geen bal uit, dat werkt gewoon met een 5552.

Mvg
Wim.

@Karst, Je hebt gelijk dat bewuste schema, dat werkt niet.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 February 2008, 10:23:47
Wat me trouwens wel opgevallen is in de handleiding van de 5552, ze noemen het een electronisch relais. Ook geven ze aan dat het relais aangestuurd moet worden met een positieve spanningspuls, zoals bijvoorbeeld de k83 levert.
Tevens geven ze in elk voorbeeld aan dat voor de aansturing de + op de Common moet. Als het een conventioneel relais zou zijn, maakt het niet uit of je de + en - omdraaid.
Laat bij de Switchpilot nu net de Common de - zijn...

Wat een verwarring nou toch over de polariteit. Een verwarring die niet nodig is. In de handleiding staat het toch heel duidelijk en consequent. Je kunt de 5552 aansturen met wisselspanning of met gelijkspanning. Met de opmerking dat je bij gelijkspanning de min op de common moet zetten, en dat is in de voorbeeldschema's in de handleiding consequent aangehouden.

Wat het elektronische betreft, in de handleiding staat ook dat je de ingangen met een puls of met een blijvende spanning kunt aansturen. Samen met de polariteitsgevoeligheid bij gelijkspanning vermoed ik dat er een elektronische schakeling in zit die de spoelen afschakelt na het omklappen. een soort elektronische eindafschakeling dus. Maar helemaal zeker is dat niet, de handleiding zegt daar niks over.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 11 February 2008, 18:57:13
@ Wim,

hier de foto's;

FOTO 1 :

(http://images.imgme.nl/fullpic/bef7c6ff38c409482e7d8a87f9f45db4779af67aa8d3991027bc19863f754b43572.jpg)

De rode draad vanuit de ESU is de rode draad naar het relais op het schema van Wim.
op de foto zit rode draad verkeerde contact maar zit nu gewoon in OUT A.

De oranje draad uit ESU is zeg maar de "zwarte" draad naar relais. middelste contact.

De blauwe draad is voor de groene draad op het schema naar relais.

Foto 2:

(http://images.imgme.nl/fullpic/bcc7af1c6e04e1c29300dbd8351c6bfbf50414d929f34de8efbd293b763b58b9728.jpg)

De rode draad links onderaan uit Relais gaat naar rode sein aansluiting.

De oranje draad gaat naar Trafo. middelste uit relais (zwarte draad)

De blauwe draad uit het relais onderaan gaat naar het groene sein.


Foto 3:

(http://images.imgme.nl/fullpic/30b0141961e81ad02645cd83b4257104567992fc13ca3498ab554ad3049638e0216.jpg)

De witte draad vanuit het kroonsteentje gaat naar de trafo.  (zwarte draad)
zit aan de zwarte draad van het sein.

hierbij hoop ik dat het duidelijke foto's zijn.
anders hoor ik het graag.

Groetjes dominique
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 11 February 2008, 23:50:00
Beste Dominique,

Ik kan geen fout in je aansluitingen ontdekken.
Wat ik zelf nu zou doen is controleren of het relais met zijn aansluitingen goed werkt. Daarvoor de drie draden op aansluiting 1 van de Switchpilot loshalen.
Vervolgens: De oranje draad in een van de gele aansluitingen van je trafo klemmen en de knop van de trafo voluit zetten.
De richting waarin de knop staat zou niet uit mogen maken.

Dan met de blauwe draad de andere gele aansluiting van je trafo aantikken (niet klemmen), het relais zou nu om moeten schakelen en het sein groen tonen.
Door om en om met de rode en de blauwe draad de aansluiting op de trafo aan te tikken zou het relais iedere keer om moeten schakelen.

Werkt dat, dan zit het probleem bij de Switchpilot en gaan we verder zoeken.

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 11 February 2008, 23:54:47
Als je het relais via de switchpilot nu in de andere stand zet, dan gaat het andere lampje toch branden en de trein rijden. Hoor je het relais klikken als je het via de switchpilot en de centrale bediend??
De aansluitingen zijn goed, dus is er iets anders aan de hand.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 12 February 2008, 20:01:06
@ Aernoud,

Heb de schakeling getest op jouw manier, dan schakelt het sein wel van rood naar groen.
mits de trafo vanuit nul naar links gedraaid wordt....


@ Wim,

Met switchpilot hoorde ik het relais niet schakelen, het sein bleef rood branden en het spoor stroomloos. ondanks ik de switchpilot via het twin center schakelde..

(4 elektr wissels werken er wel prima op!:D )


Kan dit komen doordat ik de ESU switch vanaf het spoor voed? via gebruiksaanwijzing parallel voeding op TRK B TRK A en PWB PWA ?
dat de switch via aparte trafo gevoed moet worden voor dit soort systemen?



mvg Dominique
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 12 February 2008, 21:01:02
Dan ben ik bang dat het relais 5552 van Viessmann niet werkt met de switchpilot. In de handleiding van de 5552 staat nadrukkelijk dat het werkt met digitale decoders als er een positieve schakelpuls gegeven wordt.
Dat doen de K83 en de 5211 decoders.

Dit is ongeveer hetzelfde probleem als met de LA010 en motorische aandrijvingen.

Ik ben bang voor je dat je een ander relais zult moeten gebruiken. je kunt er eentje bij conrad kopen bijvoorbeeld artno 503398

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 12 February 2008, 21:05:33

@ Wim,

 Zelf kreeg ik inderdaad het idee dat het relais niet wou werken met de ESU...
 ik zal is bij conrad kijken, is naar lezen hier op het forum wel de moeite waard heb ik begrepen.

Of is het een optie, om een ESU switchpilot extension aan de ESU switchpilot te hangen?

Groetjes Dominique
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2008, 14:15:57
Wat doe je als je het niet meer snapt? Dan ga je de handleidingen lezen.  ;)

In de handeleiding van de Switschpilot: de common van de uitgang heeft positieve potentiaal.
In de handleiding van de 5552: de common van de ingangen moet min zijn.

Deze twee apparaten kun je dus niet zonder meer aan elkaar verbinden, dat werkt gewoon niet omdat de polariteiten verschillend zijn.
Hoe het dan wel moet, daar moet ik nog even over denken. (of iemand anders, dat mag natuurlijk ook)
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 13 February 2008, 17:37:22

De handleiding meerdere keren gelezen....
maar ja... dat duits he...  ???

we komen er wel uit... na testen en dergelijke. nu weten meerdere mensen ook gelijk dat een ESU switchpilot niet werkt met Viesmann relais 5552....

Zelf zit ik te denken aan een Switchpilot extension is dat misschien handig?

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 18:52:30
En waarschijnlijk ook duur. Denk dat een los relais goedkoper is, bijvoorbeeld die van Conrad.

Maar ik zit op een oplossing te broeden. Kost waarschijnlijk minder dan 1,50.
Zal het vanavond even testen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 13 February 2008, 19:04:14
Wim was me net voor  ;)

@Klaas, ik was begonnen met het lezen van de handleiding, maar net die ene regel waar jij naar verwees heb ik dus toch nog herhaaldelijk overheen gelezen  :(
Het koppelen van de twee apparaten is wel mogelijk, maar bewerkelijk. Wat als eerste bij mij opkomt is twee transistoren in combinatie met weerstanden en eventueel vrijloopdioden gebruiken en de zaak inverteren (is dat waar jij aan denkt Wim?).

@Dominique, Uiteraard is de Switchpilot extension handig hiervoor, maar als je slechts één stopsectie hebt en je de andere uitgangen niet nodig hebt is het een dure keus.
De 5551 van Viesmann is een conventioneel relais en kan ook gebruikt worden, echter is het één relais met vier contacten terwijl de 5552 twee relais zijn met elk twee contacten.

Andere optie is de Switchpilot vervangen.
Als ik slechts één sectie zou hoeven aansturen zou ik het eerder aangegeven relais gebruiken en de draden solderen.
Volgens Conrad is de aanstuurspanning 9-22 volt (nominaal 12) en is dan ook goed te gebruiken.

Je zult dus een afweging moeten maken.

@Klaas, ik heb het datablad van het relais (Nederlands (http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503398-da-01-nl-relais_bistabiel_2A_12V.pdf), Duits (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/500000-524999/503398-da-01-de-Relais_bistabil_2A_12V.pdf)) bekeken. Ik snap hoe Conrad aan de ondergrens komt, volgens het datablad is de minimaal benodigde spanning 70% van de nominale. Maar ik zie niet hoe ze aan de 22 volt komen.

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2008, 19:37:25
@Wim, bedoel je zo'n soort schema?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/polariteitsomkeerder.gif)


@ Aernoud, die 22V kan ik in dat datablad niet terugvinden. Waar zie jij dat staan?
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 19:42:58
Nee, ik zat te denken om twee bruggelijkrichters te gebruiken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 13 February 2008, 21:10:23

@ Wim,

Ik wacht rustig af op het "broed exemplaar"  :D

@ Aernoud,

Er komen meerdere stopsectie's cq seinen... het plan is tot nu toe om 8 seinen met stopsectie's te creeeren.
is dan de extension voor esu switch te overwegen geloof 26 euro is die  ::)


Alvast bedankt weer voor de antwoorden

Groetjes Dominique


Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 21:26:34
Eigenlijk begrijp ik niet waarom je in een digitale baan stroomloze secties maakt om je trein e laten stoppen. Dan kun je toch gewoon analoog blijven rijden, want wat is dan de meerwaarde van het digitale?

Mijn broeisel komt niet uit, daar zat een gedachtekronkel teveel in.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 13 February 2008, 21:33:01

in het station moet de trein toch ff stoppen voor rood licht.... ik heb alleen maar te horen gekregen dat je dan een stroomloze sectie moet inbouwen met een sein  via een decoder en die sluit je aan op je twin center (in mijn geval)

Hoe of wat is anders een mogelijk heid voor stoppen van treinen in digitale vorm?

Ik ben nog beginner hierin en probeer zoveel mogelijk erover te vinden en te lezen dus alle tips zijn welkom.

Groetjes Dominique

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 21:41:16
Mogelijkheden te over, en afhankelijk van de gebruikte decoders.

ABC van Lenz, Zimo Tran.

Stoppen via een analoge spanning, oude manier Lenz.

Rembooster DCC of FMZ

Computersturing via bijvoorbeeld Koploper.

Maar zeker geen stroomloze delen in een digitale baan. Dat is het paard achter de wagenspannen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 13 February 2008, 21:46:29

Ik neem aan dat met "decoders" de loc decoders bedoeld worden?

of schakel decoders?

ik heb in de loc's allemaal Lenz silver decoders zitten, en functiedecoders in stuurstands wagens.

Dan laat ik het sein met stopsectie even voor wat het is en ga op zoek naar het echte digitale werk, want dat is me bedoeling ook digitaal!

maar ja.. als je als leek in digitaal naar de winkel gaat, "oww een sein aansluiten; neem een schakeldecoder en een relais en sein stopsectie in je spoor maken... en werkt" krijg je dan te horen....

Alvast bedankt!

Groetjes Dominique

Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 21:57:36
Nu, dan is het heel erg simpel, Lenz Silver ondersteund de ABC methode. Lees hoe het werkt in de handleiding van de lokdecoder.

Citaat
Asymmetrical DCC = Automatic Braking Control
simple signal stop and slow approach
You can carry out a particularly simple stop at a signal using the ABC braking module.
Depending on the signal position, this module creates an asymmetric track voltage in
the braking section in front of the signal. The decoder reacts to this. Combined with the
constant braking distance, precise on-the-spot stopping in front of red signals is not a
problem. Of course, passage in the opposite direction is also possible. The signal
indication "slow approach/caution" can be set using CV53.
You can operate all functions during the signal stop or slow approach – you can even
reverse away again from the red signal! These special ABC modules can be used to
assemble a very simple block section.
Activate the ABC control by setting Bit 2 (1) in CV51.
Push-pull train control
A push-pull train control can be set if the ABC braking module is used. There are two
different options: push-pull operation with and without intermediate stops. The latter
also takes slow-approach sections into account.
The push-pull train control is activated in CV51, Bit 4 (3) and Bit 5 (4). The stopping
time at the end of the track is set in CV54 (1 to 255 sec).

Een simpele schakeling van een aantal diodes per afrem-stopsectie doet het werk.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Dominique op 13 February 2008, 22:10:13

De handleiding zal ik zo even gaan ontcijferen,

ik maak uit het citaat op dat er wel een module moet komen, ( op site van lenz de LG100 braking module is dat geloof ik)

en de bit's programmeren in loc decoder lees ik. Nu vind ik dat nog niet het makkelijkste maar dat moet lukken:D

ik zal van het weekend is even gaan kijken in de winkel voor zo een module als dat de goede module is. dan word het nog is wat  :D

groetjes Dominique
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Wim Ros op 13 February 2008, 22:37:09
Nee, niet met een remgenerator, maar via DIT Asymmetrical DCC = Automatic Braking Control
simple signal stop and slow approach.

Dus zoeken en uitkijken naar ABC.

Mvg
Wim.
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Aernoud op 13 February 2008, 22:57:07
die 22V kan ik in dat datablad niet terugvinden. Waar zie jij dat staan?

Klaas, die staat alleen op de site van Conrad vermeld bij het artikelnummer:
503398-89 "12 V = (9 - 22)"
Vandaar dat ik me afvroeg hoe ze daaraan kwamen.

Groeten,
Aernoud
Titel: Re: ESU Switchpilot
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2008, 23:41:31
Aernoud, die 22V is waarschijnlijk de hoogste spanning die het relais thermisch nog mag hebben. Maar hoe ze daar aan komen, geen idee. In het datablad vind ik het niet terug.