BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Richard W op 09 February 2008, 20:54:18
-
Hallo allemaal,
Oorspronkelijk wilde ik alleen een oefenovaaltje maken om op deze manier goed kennis te kunnen maken met het 'digitale rijden'. Nog steeds is mijn baanplan niet het plan dat ik uiteindelijk wil gaan maken, de ruimte voor het 'echte' plan ontbreekt echter (nog).
Uiteindelijk wordt het omgeving Epinal in Noord-Oost Frankrijk, tot die tijd een 'verkleinde' versie. Of ik me alleen ga beperken tot 'technisch' rijden of dat ik ook scenery ga bouwen weet ik nog niet, dat laat ik maar op me afkomen.
Hier alvast het baanplan, Frans materieel is inmiddels in het bezit (TGV POS van Kato en een FRET diesel van Minitrix) en ook de EcOS kan al aangestuurd worden met eigen software.
Binnenkort wat meer info over de 'bouwplaats', ik zal ook de vorderingen af en toe melden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanRW.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplanRW.jpg)
Groet,
Richard
-
Richard,
een oefenovaal is altijd aan te raden. Even de dingen onder de knie krijgen kan in een testovaal beter dan in je gewone baan.
In je testovaal breek je net zo lang af en bouw je net zo lang op tot het je zint.
Breken in ene vaste baan ga je 9 van de 10x zien en is jammer van je baan.
mvg,
Sander
-
Vandaag was de badkamer klaar, 'Help mijn man is klusser' komt niet langs :P en het is weer tijd om verder te gaan met mijn uit de kluiten gewassen oefenovaal.
Hieronder de lokatie en een eerste indruk met baanplan. Het is een eenvoudig frame in L-vorm bestaande uit 2 demontabele delen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2270_640x480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2270_640x480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2277_640x480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2277_640x480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2278_640x480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2278_640x480.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2279_640x480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2279_640x480.jpg)
-
Weer een stapje verder, deze week een rol kurk-rubber van 100 cm breed en 2mm dik gevonden dat zal dienen voor de ondergrond. Het spul is redelijk makkelijk te bewerken en een eerste kleine test liet horen dat het geluid al aardig gedempt wordt.
Begonnen met het inzagen van de helling en deze op hoogte gebracht, daarna de ondergrond grof uit kurk gesneden. Volgende stap is de ondergrond vastlijmen en starten met het leggen van de rails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2480_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2480_1024x768.jpg)
-
De baan vordert langzaam, blijkbaar is het nog niet koud genoeg buiten :-|
Wel een nieuwe aanwinst waar het spul in kan staan totdat het kan rijden, Opa (mijn pa) is handig met hout. De kast is 1,40 lang, zodat de TGV er mooi in past. Klik op de foto's voor vergrotingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_800x600.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0065_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0065_800x600.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0066_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0066_800x600.jpg)
-
Mooie, handige kast. Handig zo'n O(pa). Leen je hem ook wel eens uit? ;D
Mij is niet helemaal duidelijk of je nu een oefenovaal of een "echte" baan maakt. Wat wordt het?
mvg Gertjan
-
Hallo Gertjan,
Ha, die O(pa) is inderdaad handig, letterlijk en figuurlijk ;D
De baan die ik nu aan het maken ben is een uit de kluiten gewassen oefenbaan, waar ik vooral veel van wil leren. De scenery vind ik nu minder belangrijk, het gaat er mij vooral om complexe routes te kunnen maken met een dito spoorboekje. Een beetje experimenteren met scenery elementen zie ik nog wel zitten, zodat het later op een grotere baan direct goed kan.
Groet,
Richard
-
Aha, dat ga ik zelf ook doen. Een uit de kluiten gewassen proefbaan. Lekker dingen uitproberen en toch ook kunnen rijden.
Ben benieuwd waar je tegen aan loopt. Zal je draadje zeker blijven volgen.
mvg Gertjan
-
Ik zie net dat ik verder ben dan de foto's aangeven, hierbij een kleine update. En waar ik al tegenaan gelopen ben? Al veel, ik zal proberen het wat meer bij te houden.
De draden zijn nog niet netjes gebundeld, dat doe ik aan het einde in één keer. Ik heb gebruik gemaakt van een op dit forum geopperd idee om de ringleidingen door kroonstenen te voeren, dat gaat prima!
Één ding is me in ieder geval behoorlijk bijgebleven: het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen, zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...
Groet,
Richard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0069_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0069_1_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0070_1_1.jpg)
-
Één ding is me in ieder geval behoorlijk bijgebleven: het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen, zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...
Maak de bocht iets krapper dan de werkele bocht moet zijn want flexibele rails hebben de neiging om zich terug recht te trekken.
-
Richard,
het leggen van een (keer)lus met flexibele rails vind ik niks. Ik had expres de uiteinden van de rails een verschillende lengten gegeven, zodat er geen knikjes in de rails zouden komen. Maar het blijft prutsen, zeker in een dergelijke korte bocht. De rails blijft namelijk niet uit zichzelf in de juiste kromming liggen...
Kleine messing schroefjes onder de staaf (of staven) in je plaat draaien en aan elkaar solderen. Hierdoor blijf de staaf precies op de plek die jij wilt.
Schroefjes verkrijgbaar bij de betere handel en/of bouwmarkten.
Voorbeeld van mijn eigen baan:
(http://i313.photobucket.com/albums/ll385/ronald43_2008/spijkerrail.jpg)
Mocht het nou zo zijn dat dit onvoldoende is kun je ook nog iets voor het einde van de railstaaf een stukje plastic tussen de staaf wegsnijden en hier nog een extra schroefje indraaien. Hierdoor wordt de spanning in die staaf evenredig verdeeld.
Maak de bocht iets krapper dan de werkele bocht moet zijn want flexibele rails hebben de neiging om zich terug recht te trekken.
Dit advies zou ik niet opvolgen (met alle respekt voor de gever). Je moet gewoon de radius leggen die je voor ogen hebt, en zorgen dat de flex goed op zijn plek ligt. Doe hier geen concessies aan anders heeft dat gevolgen voor het rijden later.
Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik heb er geen probleem mee Ronald dat je mijn advies afbreekt want ik heb deze raadgeving ook maar ergens gelezen. De oplossing die jij geeft heb ik nog niet tegengekomen en is inderdaad beter dan mijn advies :'( .
-
Ho ho Dirk, ik breek je advies niet af.... ik had ook geschreven: met alle respekt voor de gever. Alleen is het niet verstandig je flexrail geforceerd kleiner in de radius te drukken..... Daarmee roep je juist de problemen op.
Ik weet ook niet of mijn advies de juiste is in deze, maar hopelijk heeft Richard er iets aan.
Oke? ;)
-
Weet wat je bedoelt Ronald, wil enkel maar zeggen dat ze mij altijd mogen verbeteren indien er een betere oplossing is. Of je advies de juiste is laten we buiten beschouwing maar ik denk dat ze wel beter is dan de mijne.
-
Als ik het op de foto goed zie is dat rails van Peco
en mijjn ervaring met de flexrails van dit merk
dat het de ene kant beter uitbuigt dan de andere kant :P
Bij het leggen van een boog is het dus even kijken welke
richting buigen de minste weerstand geeft.
Ik denk dat dit effect te maken heeft met de bielsmat ???
Er zijn ook flexbuigapparaatjes op de markt die kunnen
helpen bij het leggen.
Verder een mooi baanplan ;)
succes,
mvg,
Tis
-
Hoi,
Het idee van het krapper leggen had ik ook al geprobeerd, de bocht is echter al krap dus het hielp niks..
De oplossing met het solderen op de schroefjes houden we er nog even in, ik moet nog een keerlus dus ook dat kan ik proberen. Ik zal laten weten of het voor mij ook werkt!
Bedankt voor de tips,
Richard
-
Als je de rails in de vorm hebt gebogen die jij wil kan je ook een drupje dunvloeibare secondelijm op de biels-naar-spoorstaaf-overgang doen. Zit binnen enkele seconden goed vast, zeker als je dat op drie of vier punten langs de flexrail doet. De rail kan nu niet meer terugschieten en blijft in de vorm staan die je hem hebt ingebogen. Het enige vervelende wat zou kunnen gebeuren is dat je bielsen ook aan de ondergrond vastplakken.
Wat Tis zegt is ook waar. De bielsenmat is slechts aan 1 zijde om de vier bielsen doorbroken. Naar die zijde wijzen ook kleine pijltjes. Deze zijde is in principe de zijde van de binnenbocht, zeker bij de scherpere bogen.
Robert
-
Da's ook een goeie en zeker het proberen waard. Solderen is leuk, lijmen is sneller ;D.
Die pijltje heb ik nog niet gezien, ga ik ook zeker even naar kijken. Dat er verschil in zit had ik al wel gemerkt, nog niet dat daar ook merktekentjes voor te vinden zijn.
Bedankt en groet,
Richard
-
Zo. We zijn weer even verder :-\ en de winterhobby weer opgepakt!
De rails ligt nu grotendeels, alleen het kopstation en een keerlus moeten nog. Eerst dat wat er nu ligt aansluiten en zien dat we een rondje kunnen rijden! Alhoewel dit in het uiteindelijke spoorboekje niet zal gebeuren is het rijden van het eerste rondje toch een doorbraak :-)
Op zolder heb ik ook wat lopen schuiven en de baan op wieltjes gezet, nu kan ik er van alle kanten bij. Ideaal!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1348_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1348_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1351_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1351_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1352_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1352_1024x768.jpg)
Groet,
Richard
-
Hier een plaatje hoe het eruit moet gaan zien - het zichtbare gedeelte dan (klikbaar)...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OefenbaanPeco73d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OefenbaanPeco73d2.jpg)
-
Zo, het gaat niet snel - tenslotte zijn we weer een wintertje verder :-)
Edoch, ik heb stappen gemaakt. De rails ligt grotendeels, alleen het kopstation op de 1e verdieping moet nog gelegd worden. Alle bezetmelders en wissels werken en Koploper is ingeregeld voor de baan. Complimenten voor de maker daarvan, doet het prima! Uiteindelijk wil ik eigen software gaan schrijven, gezien mijn snelheid van bouwen wordt dat echter 2015, dus eerst maar zo :-)
Mooi om te zien dat automatisch rijden met 3 (en zelfs 4) treinen tegelijk lukt, daar kan ik niet tegenop schakelen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0053_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0053_2.jpg)
klik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_12_05_224909_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_12_05_224909_1.jpg)
klik
Groet,
Richard
-
Nog een plaatje. Geen fantastische kwaliteit, met de telefoon genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0052.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0052.jpg)
-
De laatste stukken rails liggen, aangesloten en wel. Ik had al een tijdje gereden zonder het kopstation, maar mét kopstation wordt het toch weer een stuk interessanter! Hieronder de situatie zoals deze nu is, samen met wat plaatjes van het materieel.
Volgende stappen: optimaliseren aansturing (voorlopig Koploper), onderzoeken of ik een digitaal informatiebord kan maken met het scherm van mijn oude PDA en de logbestanden van koploper en samen met dochterlief aan de slag met de scenery. Het oefenovaaltje wordt ook een oefenovaal voor het bouwen van landschap!
Prachtig prachtig, mooie hobby.
Groet,
Richard
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_01_03_220906.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_01_03_220906.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0043_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0044_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0044_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0045_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0045_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0056_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0058_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0058_800.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0060_800.jpg)
-
Na wat knutselen aan het raamwerk voor de heuvels zag ik dat het aardig zou zijn om ook nog een 'panoramaspoor' te maken. Een kleine dan, in ieder geval nog wat afwisseling op het zichtbare gedeelte. De treinstellen kunnen straks vanuit het kopstation via een wissel in de heuvel naar het panoramaspoor, waarna ze uit zicht weer een stukje dalen en stoppen. Daarna kunnen ze weer keren en terug naar het kopstation. Wel een reden om nog een trek-duw combinatie te regelen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0062_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0062_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0063_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0064_6.jpg)
-
Voor de niet-zichtbare gedeelten wil ik webcams in gaan zetten om het treinenverloop te controleren of te laten zien, daarvoor experimenteer ik nu met ZoneMinder. Jullie kunnen meekijken via:
http://cam.nl-filevrij.nl/zm
Inloggen met gebruikersnaam "user" en wachtwoord "user". Kies vervolgens 'montage' om alle beschikbare beelden te bekijken. Als de beelden niet meer synchroon lopen, sluit dan even het montage venster en open het opnieuw.
De status (up of down) en andere korte berichten kun je volgen via twitter: http://www.twitter.com/spoorN.
Er zijn nieuwe camera's besteld, de huidige opstelling is een proefopstelling.
Groet,
Richard
-
oefenbaantje is wel prettig,
nu zelf ook gedaan, en dan kom je er achter wat je wel en niet wilt op je baan.
ook is het handig om koploper onder de knie te krijgen. eerst de basic's en daarna begin je steeds meer uit te vogelen wat er mogelijk is met koploper... veel.... heel veel!
-
Toch jammer dat die link niet werkt... :-\
Mvg,
Henk
-
Hallo Henk,
De link werkt alleen als de webcams on-line zijn, dit kun je volgen via Twitter (@spoorN), of www.twitter.com/spoorN. Ik ben ook een beetje zuinig met energie :-)
Anyway, bedankt voor je (logische) reactie!
Richard
-
Okay bedankt voor je reactie en de twitterlink
Er valt voor mij nog veel te leren.;D Ik weet nix van twitter, hyves, facebook en dergelijke. :o
Mvg,
Henk
-
Hier een plaatje hoe het eruit moet gaan zien - het zichtbare gedeelte dan (klikbaar)...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OefenbaanPeco73d2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OefenbaanPeco73d2.jpg)
Mooi bezig!
Ik snap wel dat je nog een stukje panoramaspoor wilt aanleggen, want anders heb je wel erg veel landschap en erg weinig treinen in het zicht. Ongetwijfeld wil je niet zo'n mierennest vol in de rondte draaiende treinen, maar het werd anders misschien iets te minimalistisch. Of zie ik het niet goed....
-
Maarten,
Precies! Alhoewel de twee stations (met de rest ondergronds) de werkelijkheid het meest benadert, wil het oog ook wat :-). Door de webcams te gebruiken is er straks wel genoeg te zien, al is het op het beeldscherm.
Richard
-
Zaterdag heeft Houten me de materialen opgeleverd voor de 'schaduwbaan'... spoor, links wisseltje, wisselmotor en een bezet/terugmelder. Binnenkort weer aan het knutselen!
Inmiddels houden de webcams me ook aardig bezig - ook daarover weer veel geleerd. Zo blijkt het niet handig te zijn om allemaal dezelfde camera's te kopen. Veel software/hardware kan niet omgaan met precies dezelfde apparaten, waardoor je er slechts 1 of 2 van aan kunt sluiten per USB controller. Je kunt dan nog zoveel USB poorten hebben, als deze poorten worden aangestuurd door één controller is er een limiet. Het blijkt makkelijker te zijn als je verschillende camera's hebt (type, merk mag hetzelfde zijn).
Voorlopig draaien er nu 3 verschillende camera's op Linux Ubuntu met ZoneMinder, een extra USB PCI kaart is onderweg (extra kaart = extra controller). Ben ook wel gecharmeerd van WebcamXP, op windows. Als de extra kaart binnen is experimenteer ik daarmee verder. Het is op een vrijwel nieuwe PC (die niet bij de modelbaan staat...) gelukt om 7 camera's tegelijk te laten zien. Deze PC heeft meerdere USB controllers.
Richard
-
Totdat de USB-kaart binnen is zit ik nu op mijn max: 3 USB camera's en een IP camera. Zie webcam (als online): http://cam.nl-filevrij.nl/zm (user/user). Probeer ook nog een screencam te maken van Koploper, dan is het plaatje compleet. Heb nog geen software gevonden voor Windows die (gratis?) kan screencapturen én dit als een IP camera beschikbaar kan stellen voor het netwerk (en dus voor ZoneManager). Alternatief is een webcam voor mijn scherm zetten :-)
Richard
-
Een nieuwe testfase met de webcams (het wordt een hobby apart ;-)). Dit lijkt de beste oplossing: webcamxp om de beelden te streamen, waarbij Windows beter omgaat met verschillende camera's van hetzelfde type. Daarnaast gebruik gemaakt van Screencamera om het scherm te capturen, zodat iedereen het treinenverloop van koploper live kan zien.
Als de camera's up zijn (status up/down te volgen via www.twitter.com/spoorN) klik dan deze link:
http://cam.nl-filevrij.nl/multi.html
Geen idee wat er gebeurt als veel mensen dit tegelijk doen maar dat zien we dan wel weer....
Bijgaand een screendump:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_02_28_225925.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2011_02_28_225925.png)
-
Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.
Helaas.... :-\
-
Het hele spul is offline, denk als Richard online komt dat dan het spul wel werkt.
mis dan alleen even kleine melding als richard online komt.
denk als je het volgt met twitter wel een berricht krijgt.
-
Inderdaad, ik heb de webcams én de treinbaan niet 24 uur per dag aan staan. Ik heb ervoor gekozen een bericht te plaatsen op Twitter als de boel draait. Ik wilde dit forum maar niet gebruiken voor berichtjes met on-line en off-line.... tenzij niemand dat een probleem vindt natuurlijk, maar het leek me een mooie aanleiding om meer mensen met Twitter kennis te laten maken. :-)
-
Één keer voor de niet twitteraars:
Status Traincams: Up! http://cam.nl-filevrij.nl (1-3-2011 - 19:59) Kies multi view (testopstelling)
Groet,
Richard
-
Status Traincams: Down. (1-3-2011 - 22:48)
-
Intussen is de juiste PCI kaart binnen en werken de camera's + het screenshot prima. De uploadsnelheid is beperkt, voor bezoekers van buitenaf komt het soms wat schokkerig over.
Nu de PC verplaatst onder de baan, met schermen erboven. Twee muurbeugels zijn onderweg zodat ze lager kunnen hangen. De resolutie moet iets naar beneden, staat toch iets verder weg nu :P
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0067_3.jpg)
-
De monitoren hangen, nu eerst maar wat soldeerwerk overdoen. De dunne draadjes laten zich met mijn soldeerbout maar moeilijk vastsolderen op de dikke ringleidingen.... keerlus werkt nu niet naar behoren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0068_2.jpg)
-
Op verzoek de wandbeugel (prima ding voor weinig): http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=343493
-
Ik geef toe. Het gaat allemaal niet hard, maar ik ben blij dat ik af en toe wat tijd kan besteden aan mijn projectje.
Nadat ik had besloten de 'panorama' rails toe te voegen heb ik nog even naar het baanplan gekeken en het mogelijke treinenverloop. Met alleen het panoramaspoor was het nog steeds een beetje saai dus ik heb nog een kopstation toegevoegd, dit is station 'Fraize' geworden. Dit station bestaat al lang niet meer, maar dat weerhoudt mij er niet van om het toch te gaan maken.
Dus nu in totaal 3 stations: Station Epinal, Remiremont en Fraize.
Door een extra aftakking te maken terug de hoofdbaan op vóór de wissel naar Fraize ontstaat meer verkeer.
Hier het nieuwe baanplan (klik):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track2_2_1D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track2_2_1D.jpg)
En hoe het dan ooit zou kunnen worden (klik):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track2_2_3D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track2_2_3D.jpg)
Het begin is gemaakt (klik):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0079.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0079.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0080.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0080.jpg)
Ondertussen nieuw materieel van Arnold (klik):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0084.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0084.jpg)
En voorzichtige stappen in de wereld van de scenery - een proefstukje met een mal van Anita Decor, om te kijken of de verhouding een beetje klopt en of het ook mogelijk is om het met een bolling te gieten. Conclusie: test geslaagd (klik):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0085.jpg)
-
Hoi,
Grappig baantje, ga ik volgen, mede omdat het naar Frans voorbeeld is. Ik blijf vooral de ontwikkeling volgen met je webcams, heb zelf ook een flink gedeelte van de baan "verborgen" zitten, dit is wel een uitkomst.
Succes verder, grtz Paul (y)
-
Het winterseizoen komt er weer aan, tijd om weer wat te knutselen. Al eerder ontstond het idee om iets te doen met een display om de vertrek- en aankomsttijden weer te geven voor de reizigers, dit jaar heb ik mijzelf een Raspberry PI B+ gegund en dat is leuk speelgoed! Samen met wat python programmeerwer en een mini TFT scherm van Sainsmart (160*128 px) gaat dit uiteindelijk wel iets worden. Het moet toch mogelijk zijn om treinverkeer via de Ecos of via de logbestanden van Koploper uit te lezen en de reizigers van actuele informatie te voorzien!
klik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141105_005715.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141105_005715.jpg)
klik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141105_005743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141105_005743.jpg)
-
Weer een stukje gebouwd.. de uitbreiding op het bestaande baanplan krijgt langzaam *heel langzaam* vorm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141230_114733_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20141230_114733_2.jpg)
Als het dan straks weer rijdt is een wat interessanter spoorboekje te maken, waarbij vanuit Epinal (hoofdstation) naar beide kanten zowel rondgereden kan worden én gebruik kan worden gemaakt van de keerlussen. Alleen de zwarte sporen zijn in zicht, de rest is fictief.
Routes:
Trekstellen heen-en-weer door Epinal:
Nancy - EPINAL - Mulhouse (keren) - EPINAL - Blainville-Damelevières - Sarrebourg - Metz - Nancy
Trekstellen doorgaand door Epinal:
Strasbourg - Blainville-Damelevières - EPINAL - Mulhouse - Strasbourg en vv
TGV (aanvullend)
Nancy - EPINAL - REMIREMONT - Lunéville - Metz - Nancy en vv
Klein verkeer met stuurstand:
EPINAL - REMIREMONT - FRAIZE - REMIREMONT - EPINAL
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_globaal.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_globaal.png)
-
In het oude baanplan was beperkte treinenloop mogelijk, de nieuwe layout geeft meer mogelijkheden. Het toevoegen van het kopstation 'Fraize' en een panoramabaan levert zoals verwacht een dynamischer geheel. Na bouw van de extra delen en proefrijden nog wel aanpassingen gedaan, de hellingen waren voor een aantal treinstellen te steil.
Via een uitstapje naar iTrain toch ook de uitbreiding aan Koploper toegevoegd. Communicatie met de 'buitenwereld' kan (nog) niet via iTrain, Koploper kan een logbestand bijhouden waar een externe applicatie gebruik van kan maken. Deze communicatie-interface gebruik ik later om het aankomst- en vertrektijdenbord van de juiste informatie te voorzien. Het programma 'Omroeper' gaf het idee om dit zo te doen, Koploper kan via een speciale actie een geluid afspelen dat wordt gelogd in het logbestand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5213_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5213_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper03022017.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper03022017.png)
Het aankomst- en vertrektijdenbord wordt, zoals eerder vermeld, gevoed door een Raspberry PI. De vraag was nog waar en hoe dit enorme 'billboard' te verwerken in de baan. De oplossing kwam in zicht door de aanschaf van een 3D printer, die uiteraard goed getest moest worden ;-). Er is nu een eerste versie van de behuizing, het resultaat valt me helemaal niet tegen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billboard1.0.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Billboard1.0.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5208_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5208_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_3_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_2_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_5212_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_5212_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5211_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5211_1.jpg)
-
Bakstenen muurtje, 5M (31 mm in 1:160). Ben onder de indruk...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_4_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_4_2.jpg)
-
Het vertrekbord is inmiddels voorzien van een wijnmakerij, er zijn nog wat kleine probleempjes met printen van het pand. In het ontwerp heb ik nog te weinig rekening gehouden met het feit dat een 3D printer nogal lastig 'in de lucht' kan printen 8). Dit is te zien aan de bovenkant van het scherm, waar ik wat materiaal weg heb moeten snijden omdat dit verzakt was. Ook is de dikte van de voorwand (waar het scherm achter zit) wellicht wat aan de dunne kant, daarnaast wil ik de binnenkant van de wijnmakerij vrij maken. Kortom, weer wat te verbeteren ;D. Voor schaal 1:160 zijn er wat mij betreft prima resultaten te halen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bilboard1.1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bilboard1.1.png)