BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Alain1964 op 16 December 2019, 15:25:52
-
Hallo een vraag ik heb Märklin en gelijkstroom.allebij ongeveer even veel.
Waar zou ik nu het beste mee verder kunnen gaan.
Van Märklin heb ik de m rail.
En overige is Fleischmann Lima Josef Roco. Wat is kwalitatief t beste ?
Gr Alain
-
Altijd een mooie vraag. ;D Genoeg voer voor de voor en tegenstanders van de verschillende systemen ;D Vraag je het aan een echte 3railer / Märklinist dan zal je het antwoord krijgen: Märklin. Vraag je het een 2-railer dan zal je "gelijkstroom" als antwoord krijgen. Wat voor een rails heb je voor je gelijkstroomtreintjes? Is het allemaal analoog spul? Wil je digitaal gaan rijden? De vraag is wat wil je zelf? Op basis daarvan kan je gaan bedenken wat je moet doen.
Groet Ronald.
-
Hij wordt vaak gesteld, maar toch begrijp ik hem niet goed. Het kwaliteitsverschil tussen Märklin, Fleischmann aan de ene kant en Lima en Jozef aan de andere kant kan een hulphond al vaststellen. De vraag wat je belangrijk vindt kan iemand alleen zelf beantwoorden dus waarom heb je advies nodig?
Mijn ervaring is ook dat wie in deze discussie zit meestal meer een (tapijt)rijder is dan een bouwer en niet kritisch is op thema's en tijdperken laat staan op bleeding edge detaillering en techniek.
Ik zou het in zo'n geval allemaal maar houden en uitleggen waar je op een bepaald moment zin in hebt.
Mvg, Paul
-
Het is allemaal analoog , gelijkstroom rails is van Lima, Fleischmann ,enz.
Ging mij er om wat kwalitatief beter is.
-
Ga met beide systemen een paar maanden 'spelen'. Kijk wat dan wat je het beste bevalt en maak dan eventueel je keuze.
-
En gooi in ieder geval de Lima rails weg. Scheelt een hoop frustratie over bokkige treinen.
-
simpele vragen :
- wil je naar digitaal overgaan
- heb je last als er puko's te zien zijn
- wil je makkelijk met volledige detectie rijden
Belangrijkste is mss wel het probleem met keerlussen en polariteit die je bij 3 rail niet hebt .Voordeel van 2 rail is dat het meestal goedkoper is en je nog steeds meer keuze hebt dan voor 3 rail (marklin systeem)
-
hoi,
Belangrijkste is mss wel het probleem met keerlussen en polariteit die je bij 3 rail niet hebt .
Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule :)
Voordeel van 2 rail is dat het meestal goedkoper is en je nog steeds meer keuze hebt dan voor 3 rail (marklin systeem)
Dat kan je zo gek maken als je zelf wilt. Van goedkoop tot heel duur.
Ging mij er om wat kwalitatief beter is.
Dat maakt tegenwoordig echt niet meer uit. Bij het oude spul mogelijk wel. Maar tegenwoordig echt niet veel meer. Kwalitatief zijn eigenlijk alle grote merken behoorlijk aan elkaar gewaagd. Roco (met Fleischmann tegenwoordig), Piko, BraWa, Esu, Märklin (Trix = Märklin) en Hornby (rivarossi en consorten). Okee, ze hebben wel eens hun missers maar welke fabrikant niet? Dus daar hoef je het niet meer om te doen. Wil je bijvoorbeeld Nederlands rijden dan kom je ook uit bij Artitec.
Het grote verschil tussen 2-rail en 3-rail is meestal dat de 3-rail versies in een kleinere oplage uitgebracht worden. Of één variant. Of alleen de sound variant. Dat verschilt echt per merk. Maar het is mogelijk wel iets om te rekening mee te houden. Bij 2-rail heb je meestal meer keuze daarin. De uitzondering is dan Märklin voor 3-rail ;) Bij Märklin is tegenwoordig alles digitaal, dus vanaf de fabriek geen analoog meer. Alleen tweedehands vind je nog analoog bij Märklin. Bij 2-rail kan je nog nieuw analoog aanschaffen en zelf een decoder kiezen.
Groet Ronald.
-
Verder is het contact tussen de rails en de loc bij Märklin doorgaans beter dan bij 2-rail materieel, omdat alle wielen massacontact maken. Zelfs bij toepassing van een of twee antislipbandjes - en die heb je echt wel nodig - blijft de electrische verbinding betrouwbaar, en dat is bij 2-rail nogal eens een zwak punt.
-
Zelfs bij toepassing van een of twee antislipbandjes - en die heb je echt wel nodig -
Dat hangt er maar helemaal van af. Als je kijkt naar Märklin draaistellocs, die zijn vaak maar op 1 draaistel aangedreven, en dan heb je die bandjes wel nodig. Maar bij een loc die op beide draaistellen is aangedreven zijn ze niet nodig op een vlakke baan of bij bescheiden hellingen. Ik probeer zo veel mogelijk van die bandjes af te komen door het vervangen van wielen of assen. Mijn stelregel: aandrijving op alle wielen en stroomafname op alle wielen.
-
De vragensteller wil kiezen tussen oude m-rails en oude Lima en Fleischmann rails. Dan zou ik voor die m-rails gaan, zijnde het minst beroerd. Met hedendaags drierail en tweerail heeft dat weinig te maken. Veel van de genoemde voor- en nadelen zijn verdwenen of er is een oplossing bedacht.
Dus wil Alain een retrobaan met oude rails of wil hij naar wat moderners?
-
En gooi in ieder geval de Lima rails weg. Scheelt een hoop frustratie over bokkige treinen.
Meeste rail is van Lima/ HEMA welke rail kan je dan t beste nemen?
-
Wat wil je dan? 3-rail of 2-rail? Bij 2-rail is er meer dan zat keuzes. Je kan kiezen tussen relatief goedkoop Piko A-gleis. Dan heb je Roco-line zonder bedding. Je hebt ook nog Fleischmann Profigleis of iets anders met bedding. Daarnaast zijn er nog een aantal andere fabrikanten. Het is allemaal eigen smaak en wat je wil uitgeven.
Bij Märklin heb je tegenwoordig maar 2 keuzes: C-rails (met bedding) en K-rails (zonder bedding). Dat is het en niet meer zonder in de tweede hands te komen voor M-rails of zelfbouw puco-rail.
Mijn advies zou zijn om eens op een beurs te gaan kijken. Dan kan je de verschillende railsystemen bekijken. Dan zie je ook de prijzen van de diverse stukken. Dan kan je ook praten met de personen die de baan gebouwd hebben. Iedereen heeft namelijk zijn of haar voorkeur voor een bepaald railsoort / systeem.
Groet Ronald.
-
Het spel is weer op de wagen! Ik pak de zoutjes vast ;D
Op deze vraag komt nooit een zinnig antwoord, omdat er naast feiten ook een heleboel emoties en persoonlijke voorkeuren meespelen. Daarover zijn tientallen topics volgeschreven, allemaal met de geijkte welles-nietes discussies tot gevolg.
Maar ditmaal gaat het anders! (y)
-
Het kan alleen anders wanneer TS een helder beeld geeft van hoe hij zijn hobby wil oppakken. Wil je een vaste baan of af en toe een rondje leggen? Wil je vooral het oude materieel laten rijden of ook nieuw gaan kopen. Nieuwe rails is in alle gevallen een goed idee, alleen gaat het oude spul er dan waarschijnlijk op ratelen.
Die Lima en Hema rails echter zijn van ijzer, hebben een hoge elektrische weerstand en worden heel snel vies. Even slikken en weggooien. In ieder geval niet als argument gebruiken voor het systeem dat je neemt. Messing rails zou ik ook overslaan. Gelijk naar nieuwzilver. Dat heb je voor beide systemen.
-
Meeste rail is van Lima/ HEMA welke rail kan je dan t beste nemen?
Dat hangt er dus vanaf wat je wilt. Bijvoorbeeld hoe belangrijk je het uiterlijk vindt.
Objectief: Märklin heeft die puko's in het midden. Subjectief: kijk er naar en bepaal of je het een punt vindt.
Objectief: bij drierail zit je vrijwel vast aan Märklin-rails en nog los van de puko's is die aan de grove kant. Bij tweerail kan je kiezen tussen een tiental goed verkrijgbare railsystemen, variërend van ongeveer even grof (Fleischmann Profi) tot zeer natuurgetrouw en van alles daar tussenin. Subjectief: vind je dat belangrijk. Als je vooral lekker met je treintjes wilt rijden, doet de natuurgetrouwheid er misschien minder toe. Streef je op den duur naar een baan die er zeer echt uitziet, is het wel een punt van aandacht.
Goed advies van Ronald, ga een op het gemak kijken.
-
Het kwaliteitsverschil tussen Märklin, Fleischmann aan de ene kant en Lima en Jozef aan de andere kant kan een hulphond al vaststellen.
Dat laatste merk is denk ik alleen maar geschikt voor rondjes om de kerstboom? 8)
Steyn
-
Je kunt toch ook beide gebruiken, mits je er genoeg ruimte voor hebt, want wat nou het beste is; beide hebben zo hun voors en tegens. Ze zijn uiteraard niet aan elkaar te koppelen, maar wel afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Bijvoorbeeld op niveau 0 je wisselstroom en op niveau 1 je gelijkstroom. Valt vast wel wat leuks voor te bedenken.
-
Zo heb ik ook wel eens gedacht inderdaad. Een dubbelspoorse baan met links Marklin K-rails en rechts tweerail dat daar het meest op lijkt. Tegenwoordig bouw ik gewoon al mijn materieel om naar 3-rail.
-
hoi,
Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule :)
Het is maar net wat je simpel noemt.
grtz rob
-
Is ook simpel :angel:
Kwestie van een paar isolaties aanbrengen en een paar draadjes trekken. Meer is het echt niet. ;D
-
Ik dacht altijd dat het keerlus probleem meer iets was voor kinderen die klakkeloos een baan maken op de vloer. Voor iemand die een natuurgetrouwe baan wilt maken komt dat toch niet direct voor? Tenzij het een trambaan is. Ik heb er iig nog nooit een probleem mee gehad. Verder is dit 'probleem' dan ook het enige wat een daadwerkelijk verschil is tussen de twee systemen.
Betere stroomafname met 3 rail herken ik eigenlijk ook niet (ik test en verkoop treinen van alle merken). De wielen nemen dan wel allemaal massa af, maar dan is de helft voorzien van anti-slipbandjes (die dan weer geen stroom afnemen) en meestal maar 1 enkele sleper. Als iemand een Hema/Lima/Jouef trein had en deze vergeleek met een Märklin was het wel een dingetje. Die hemen maar met 2 wielen per draaistel stroom af en staan nog wel eens vaker stil op mijn testbaan dan andere merken.
Dus uiteindelijk komt het neer op persoonlijke meningen en gevoel... net als bij elk ander draadje over dit onderwerp :D Ga je voor wat meer realistische rails zonder puko's/contacten op de bielzen, ga dan voor een 2-rail systeem. Of stoort dat je niet, en dan maakt het weer niet uit, behalve als je per se keerlussen wilt maken zonder een extra kastje.
Succes met de adviezen :D
-
Ik dacht altijd dat het keerlus probleem meer iets was voor kinderen die klakkeloos een baan maken op de vloer. Voor iemand die een natuurgetrouwe baan wilt maken komt dat toch niet direct voor? Tenzij het een trambaan is. Ik heb er iig nog nooit een probleem mee gehad.
Je moet keerlus dan ook niet te letterlijk nemen.
Heb je een hondebotbaan met in het midden een station waar de sporen met wissels met elkaar verbonden zijn dan zijn de beide lussen ruim genomen de keerlussen. Maar die bestaan dan vaak uit meerdere blokken en schaduwstations. Maar dan heb je nog steeds het kortsluiting "probleem". Een blok moet je dan van een keerlusschakeling voorzien. Maar dat is hier op het forum al in den treuren behandeld hoe je dat doet. Maar in de basis dus gewoon een paar isolaties aanbrengen en wat draadjes naar de keerlusschakeling. Geen probleem dus :angel:
-
Dat is tegenwoordig ook simpel op te lossen ;) Heet Keerlusmodule :)
Die heb je toch alleen maar nodig als je digitaal rijdt?
Ik heb nog nooit zo'n module gebruikt nodig gehad.
Alain heeft nog niet gezegd dat hij digitaal wil gaan ...
-
Nee hoor, ook analoog is het geen succes als je + en - rechtstreeks op elkaar aansluit ;D
Ook analoog zul je dus een ompoling op een of andere manier moeten bewerkstelligen.
Het verschijnsel keerlus bestond trouwens al toen het woord digitaal nog niet eens was uitgevonden........
Groeten,
Bert
-
Nee hoor, ook analoog is het geen succes als je + en - rechtstreeks op elkaar aansluit ;D
Maar waarom zou je dat doen? Er zijn zoveel manieren (verzonnen en geweest)...,
(er zijn mensen die op alle slakken zout strooien).
-
Dat is geen zout op alle slakken strooien maar gewoon reële situatie.
Als je een na een recht stuk een wissel plaatst en de beide takken met een lus met elkaar verbindt dat heb je een keiharde kortsluiting. En daarbij maakt het niet uit of je analoog of digitaal rijdt.
Kortsluiting is kortsluiting :angel:
Ik heb nog nooit zo'n module gebruikt nodig gehad.
Alain heeft nog niet gezegd dat hij digitaal wil gaan ...
Dan heb jij een baan waar je alleen rondjes op rijdt. En dan heb je inderdaad geen keerluschakeling nodig.
En over het digitaal rijden, zie mijn uitleg hierboven.
Maar waarom zou je dat doen? Er zijn zoveel manieren (verzonnen en geweest)...,
Klopt en die oplossing heet onder andere een keerlusschakeling in de volksmond. En hoe je het ook oplost en noemt, het principe blijft hetzelfde.
-
Het principe blijft hetzelfde, maar de uitvoering niet. De gangbare keerlusmodules zoals die bij digitaal worden gebruikt zijn op een analoge baan onbruikbaar.
-
Als Alain nu eerst de zoekfunctie gebruikt van dit forum, dan komt ie vast al alle info tegen die hij zoekt....
-
Beste Alain,
Vraag 1000 modelspoorders deze vraag en zeer waarschijnlijk krijgt u ook 1000 verschillende antwoorden en schiet u er weinig mee op.
- Welke rails vindt u mooi? Het uiteindelijke doel is wat vindt men mooi.
Na het beantwoorden van deze vraag, kunt u gaan kijken of hetgeen u wil mogelijk is. Vanzelf heeft elke keuze een gevolg en zullen er diverse hobbels genomen moeten worden. Maar daarvoor is het een hobby.
Ook is het verstandig u zelf de vraag te stellen, wat u wil als modelspoorder. Immers, het gaat van mensen, die alleen maar een treintje rond willen laten rijden tot mensen, die de grootste modelspoorbaan ter wereld bouwen en een bloeiend bedrijf ervan maken. Ook een keuze hierin kan bepalend zijn.
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen, dat een 'vloerbaanrijder' snel een goed werkend spoor wil kunnen leggen met weinig bekabeling en daarom kiest voor Märklin c-rail. Een 'fine-scaller' zal daarentegen een zo natuurgetrouwe baan willen maken en dus kiezen voor een zo natuurgetrouw mogelijke rail als de PECO code 75.
Dus antwoord 1001 is: Maak uw eigen keuze in de gedachte dat elke keuze zijn dingen zal hebben. Verdiep u in de diverse fora.
-
Om de discussie weer te smoren, je kunt beide systemen tegelijk gebruiken! Maar dan moet je wel digitaal gaan rijden. Er bestaan systemen die automatisch de rails ompolen!
-
Vandaag bekeken wat allemaal in huis is.
Gezien de hoeveelheid locs 7 stuks( 2 Lima 5 Fleischmann ) besloten door de gaan met gelijkstroom
Alleen de rail die ik heb is grotendeels Lima cq HEMA en Fleischmann messing rail.
Heb een 10 meter flex rail nikkel zilver.
Hebben jullie nog ideeën, suggesties over de kwaliteit van diverse soorten rail .
Tuurlijk alle waar naar zijn geld.
Bedoeling een baan te maken die wel effe blijft.
Gr Alain
-
De TS (= Topic Starter) heeft constateringen en een tweetal vragen:
Waar zou ik nu het beste mee verder kunnen gaan. (?) … Wat is kwalitatief t beste ?
Vanuit de constateringen (M-rail) zou je kunnen/moeten afleiden dat het om wat ouder materiaal/materieel gaat. Van de oude kwaliteit is Märklin zo ongeveer het beste. Tegenwoordig zijn de kwaliteiten ongeveer gelijkwaardig.
Dan het deel 'om verder te kunnen gaan':
a) De oudere rails van het 2-rail-gebeuren: afschrijven, uithuilen en opnieuw beginnen. Het mooiste 2-rail-systeem is dat van Tillig. Alle soorten wissels zijn verkrijgbaar of zelf aan te passen. Plus dat Tillig echte wisseltongen heeft en geen wisselscharnieren. Het is maar net hoe perfect je het hebben wil.
b) De oude M-rails zijn te koppelen met de hedendaagse C- en K-rails via overgangsrails. De M-rails kunnen daarbij in een niet-zichtbaar gedeelte gebruikt worden. Wil je op den duur overgaan/overstappen op digitaal rijden, dan is K-rail het eenvoudigste soort om volledig gedetecteerd te rijden. Als je dat combineert met optocouplers en OC32's dan heb je verder geen bezetmelders en wissel- en/of sein-decoders meer nodig. Want die andere melders en decoders hebben allemaal hun (on-)eigenaardigheden en beperkingen c.q. onmogelijkheden die de OC32 niet heeft.
Terzijde: 45 jaar geleden heb ik mijn M-rails verkocht en ben ik overgestapt op K-rail vanwege de volledige detectie. Sinds 2015 heb ik de scherpe K-wissels (geen volledige detectie) de deur uit gedaan en vervangen door slanke K-wissels omdat die ook een volledige detectiemogelijkheid hebben. Ook hier: Het is maar net hoe perfect je het wil hebben.
Daarnaast is jouw persoonlijke situatie van belang. Hoe lang denk je met jouw hobby: 'spoorbaan' bezig te zijn: 10, 20, 30, 40 of 50 jaar? Hoeveel wil je er de komende jaren in investeren? Is de eindsituatie 20% oud en 80% nieuw? Of juist andersom?
-
Misschien dat de ency (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal) je wat aanknopingspunten biedt.
Ter info: Peco is volgens mij het meest gebruikt in de modelspoorwereld. Ik laat me graag corrigeren als dat niet zo blijkt te zijn.
Gr.
Edsko
-
Messing rail ben ik vanaf gestapt heb nog alleen profirail op de kidsbaan.
De nikkel zilver rail zijn tegenwoordig standaard rails geworden en komen voor bij roco piko,peco,
Waarbij je als prijs gaat vergelijken (dan even nieuw prijs gezegd)uitkomt bij peco dan piko dan roco.
Alleen opletten bij peco die heeft 3 verschilende spoor profiel hoogte, bij ouder materiaal moet je opletten met je wielflenzen.
Daar staat zoals edsko al zegt genoeg in de ency.
Tip ga eens kijken bij een modelspoorclub of treinenwinkel en vraag ernaar,meestal kunnen ze je voorbeelden laten.
groet dennie
-
De draadjes "Märklin of gelijkstroom" en het draadje over de rails zijn samengevoegd.
Gr, Bert
-
Hoi,
Ter info: Peco is volgens mij het meest gebruikt in de modelspoorwereld. Ik laat me graag corrigeren als dat niet zo blijkt te zijn.
Nou ,,,, Dat zal tegenvallen :) Rocoline zonder bedding is overal in de winkels te krijgen. Peco meestal niet altijd.
Wat al eerder is aangegeven: Ga eens kijken in een goede modelspoorwinkel en bekijk de verschillende railsoorten / fabrikanten. Je kan ook eens naar een beurs (Rijswijk is begin januari, Rail, Houten) om daar eens te kijken naar rails. Voelen en zien is altijd handig dan afgaan op "ervaringen" van anderen ;)
Groet Ronald.
-
Bij de railadviezen van anderen is het belangrijk om er achter te komen waarom iemand voor een bepaalde soort heeft gekozen. Is het de prijs? Is het de degelijkheid? Is het gemak van leggen? Is het de natuurgetrouwheid?
Zelf werk ik al jaren met Peco code 75. Redenen: laagste profiel waar alles nog goed op rijdt wat aan de NEM normen voldoet, degelijk en acceptabele prijs. Dat betekent niet dat het de goedkoopste is.
Ik gebruik alleen de flexrail, wissels bouw ik zelf van hetzelfde railmateriaal.
Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken en het zou best kunnen dat je iets kiest waarvan je achteraf denkt: dit was het toch niet.
-
Alles is relatief. Op aanraden van kenners en omdat het mooi en hufter proef is heb ik peco75 gekozen.
Nu gewoon omdat het er is, zou ik peco 83 willen hebben. Iets ander biels profiel, dat beter bij mijn rijdend materiaal past.
maar goed, mijn tip.: maak een simpel baantje, ovaaltje met inhaalspoor. Bij de derde baan die je maakt, kom je er pas achter wat je zelf belangrijk vind.
Voordeel van simpel ovaaltje is dan, dat de kosten laag blijven en je minder werk hebt om het helemaal af te maken.
-
...zou ik peco 83 willen hebben. Iets ander biels profiel, dat beter bij mijn rijdend materiaal past.
Amerikaans?
-
Peco is altijd online wel leverbaar bij bijv. Hattons in Engeland! Als je het echt in een winkel wilt kopen wordt het lastiger.
-
Amerikaans?
ja, vooral bij wissels zie je dat goed.
Had ik die ook maar zelf moeten maken.... petje af wat dat betreft voor jou!
-
De topic starter vraagt zich af of hij met marklin of gelijkstroom verder moet. Kennelijk heeft hij dus een allegaartje van gelijkstroom rails.
Zou hij willen doorgaan met gelijkstroom dan lijkt me het beste om gewoon met Roco-line of Piko A-rail met of zonder bedding verder tegaan. Gewoon middle of the road en goed verkrijgbaar in de gemiddelde modeltreinen winkel. Eventueel zou ook nog Fleischmann profirails een keuze kunnen zijn.
Volgens mij kun je met deze 3 rail soorten niet echt de mist ingaan als beginner of herstarter. Roco line (zonder bedding) is volgens mij een vrij acceptable keus voor de gemiddelde hobbist.
Arjan
-
Voor de vragensteller zelf maakt het allemaal niet meer uit.
Ga je voor goedkoop, dan neem je 2-rail en DC of DCC.
Ga je voor kwaliteit, dan zoek je zelf maar uit wat je leuk, betaalbaar en verantwoord vindt.
Om de discussie weer te smoren, je kunt beide systemen tegelijk gebruiken!
Maar dan moet je wel digitaal gaan rijden.
Zucht, je kijkt een paar maanden niet, staat er weer zo iets.
En welke discussie werd hier nu weer gesmoord?
Waarom zou je digitaal moeten gaan rijden als je systemen ook analoog tegelijk kunt gebruiken?
Je kunt alles mixen: analoog én digitaal, 2-rail én 3-rail, AC én DC. Je kunt er net zoveel mee dollen als je wilt.
Ik beperk me tot DC in 2-rail én 3-rail, en ja, daar rijden ook een paar MÄrklin, HAG en Roco zogenaamde AC loks op rond (op DC wel te verstaan). Maar digitaal nee.
(Okee, ik heb een paar servo decoders gekocht, foutje, geef ik meteen toe).
-
Ik heb even het topic doorgelezen en inderdaad denk ik dat zo’n vraag het meeste bij jezelf ligt.
Iedereen heeft zijn eigen mening en zijn eigen ideeën hierover. Misschien maar goed ook, zo hou je een mooie mengeling van modelbanen. Maar word de keuze ook weer moeilijker voor jezelf.
Toen ik weer met mijn fleischmann baan begon om op te bouwen wist ik dat deze oude rails en wissels problemen zouden gaan geven. Eerst ook op de beurs gaan kijken naar wat er nu allemaal verkrijgbaar was. En inderdaad is de nieuwe fleischmann rails en wissels stukken beter. Maar de bedoeling was dat ik die oude rails zou gebruiken.
Met de bouw wel een paar nieuwe wissels ingebouwd op de baan doordat ik te weinig oude wissels had voor mijn bouwplan. En de oude wissels hebben me heel wat kopzorgen gegeven, en nog steeds😅
Maar dat wist ik en zou niet willen ruilen met het nieuwere, gewoon omdat het de nostalgie van toen moet uitstralen en meer.
Dus volg gewoon wat jijzelf denkt te kunnen bouwen en zorg dat je er plezier uit haalt. Daar draait het tenslotte om en als je eerste trein over je baan rijd en het is je gelukt, kun je trots terug kijken op wat je voor elkaar gekregen hebt.
-
Één aantal jaren terug zelf gekozen om van 3-rail ~ naar 2 rail over te schakelen.
Dit was omdat de meeste wisselstroom modellen die ik wenste standaard een decoder van en door het bewuste gelijkstroommerk meekregen. De prijs v/d decoder was dan meestal de duurdere meerprijs tov eenzelfde pre-digitale loc. De modellen van de gelijkstroom merken waren meestal mooier afgewerkt dan het "M" merk. Ik kies liever zelf een decoder uit.
Eerst kocht ik eerst Fleischmann Profi rails (gebruik ik nog vr. bezoekende kids) . Voor mijn BMB 00 Modulebak gebruiken we Peco code 75. Voor m'n MSM Forum bak ga ik voor de Peco code 100 rails.
Voor de thuisbaan ga ik bovenaan Peco code 75 gebruiken (Flex + wissels),
Onderaan, voor de "parkeersporen" ben ik van plan om de reeds in bezit zijnde Fleischmann Profi en Piko code 100 rails te gebruiken. Peco heeft korte code 75 <> 100 overgang stukjes in het gamma.
En deze deden het perfect bij het linken van de MSM H0 Forumbaan met een aantal modules van de Britse ModuleBaan (00).
Gr,
Jan