BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jumboy op 07 February 2008, 15:35:49
-
Hallo,
Ik wil een (nieuwe) vitrinekast gaan maken.
Momenteel ben ik in het bezit van een "platte"-kast om het zo te zeggen.
Dus 8 lagen boven elkaar. En deze is van MDF gemaakt, is een kleintje, maar deze grote daar is MDF te zwak voor qua lengte.
Ik wil er nu één gaan maken met een trapsgewijze indeling. Dus wat meer diepte erin brengen.
Wat voor hout zou ik het beste kunnen gebruiken? Uiteindelijk moet de kast wit worden, dus of vanaf being wit hout, of wit verven.
De lengte van de vitrine wordt 200cm en de hoogte 90cm.
Iemand idee?
Alvast bedankt.
Greetz JB
-
Ik wil er nu één gaan maken met een trapsgewijze indeling. Dus wat meer diepte erin brengen.
Hoe diep kan/mag de kast worden ?
Met glazen of plexiglas schuifdeuren ?
-
Uiteindelijk moet de kast wit worden, dus of vanaf being wit hout, of wit verven.
Wit hout? Van welke boom is dat afkomstig?
Een witeik of witspar?
-
Hoe diep kan/mag de kast worden ?
Met glazen of plexiglas schuifdeuren ?
Plexiglas schuifdeuren
Diep een cm of 25-35 max.
Wit hout? Van welke boom is dat afkomstig?
Een witeik of witspar?
Idd erg onduidelijk dat ;), maar bedoelde ermee dat je hebt standaard al wit hout in de bouwparkt liggen. En anders wordt het verven;).
-
Ik heb mdf gebruikt, maar dat vind ik wel sterk....
-
Peter, gaat MDF niet bij een lengte van 200CM en een breedte van 25 cm ongeveer buigen?
Daar ben ik bang voor namelijk...
Hoe dik is jou MDF?
En heb je evt. een foto :) ?
-
Ik denk dat mdf gaat buigen, of je moet dikke planken/platen/whatever nemen, maar de vraag is of het dan nog mooi is... :-|
Wesley
-
Beste Peter,
Zojuist op je site fotos gezien van de vitrine (ziet er goed uit!), ja ik heb ook zo'n soort eerst gemaakt. Die grootte.
En idd dan is MDF perfect.
Maar bij een lengte van 200 cm bij 25 a 35 cm... zal MDF dan niet doorbuigen? Ik ben bang van wel..
Wat voor hout zou dan stevig genoeg zijn? Iemand?
-
Multiplex is buigvaster. Bestaat (zoals de naam al zegt) uit meerdere lagen die tegendraads op elkaar zijn gelijmd/geperst.
-
Die plankjes van de vitrine die ik nu heb bogen ook een beetje door :-| Ik heb toen meerdere schoefjes ik de plankjes geschoefd. Ik heb even snel een tekeningetje gemaakt met paint.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos_7.jpg)
(Dit moet even een vitrine voorstellen :P)
Die donkere strepen zijn de planken van de vitrine en die grijze puntjes schoeven. Ik had mijn plankjes eerst zo als de bovenste plank vast gemaakt. Dat buigde door :-| Ik heb toen meerdere schoeven ik de plankes gemaakt en toen was het over.
Dus je kan het wel met MDF doen, maar dan moeten er wel veel schoeven in. Ik heb gekozen voor MDF omdat het makkelijk te bewerken is en omdat het mallekijke te verfen is.
Mvg Peter H
-
Dus dit is een klein beetje het idee (als ik het goed begrijp), trapsgewijs met een diepte van ongeveer 35cm.
Breedte en hoogte van de treden nader te bepalen. Op een breedte van 60mm kan gemakkelijk een H0-trein staan.
Bovenste treden: op regelmatige afstand een hoekijzer plaatsen. Bij een open structuur kun je ook mooi verlichting inbouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0496_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0496_1.jpg)
Materiaal: multiplex zou ik zeggen.
-
Idd... dat is het idee FLMtreintjes!
En op 40mm kan een H0-trein al staan.
Dus Multiplex zal het sterkst zijn?
Ik heb zelf klein voorbeeldje gemaakt, zie hier:
ZIJAANZICHT
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Traps.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Traps.jpg)
-
Hoi jumboy,
Als je een vitrine maakt zoals op je tekening kune je dun materiaal gebruiken. Je moet dan zorgen dat je iedere 40 cm ofzo een warsschtje onder je sporen maakt. Het materiaal zal dan niet doorbuigen.
MDF is daar heel geschikt voor: goedkoop, makkelijk te bewerken en strak te schilderen.
Groet,
Tjalling
-
Beste Tjalling,
Het gaat mij met name om de onderste plank en de bovenste plank van de vitrine.
Of die niet door zullen buigen...
Dus de buitenste planken.. van 200cm
-
Jumboy,
Als je de dwarsschotjes maakt zoals aangegeven dat wordt alles om de 50cm (is genoeg) ondersteund. Die schotjes ondersteunen ook de langsliggers. Uiteraard moet een en ander ook wel op regelmatige afstanden aan de muur worden vastgezet ! Als materiaal kun je MDF of multiplex nemen. Met de construcite met dwarsschotjes is 6 of 8 mm dik genoeg.
Groet,
Hans
-
Onderste plank buigd denk ik niet door. Neem dat plaatje van FLMtreintjes. Als je wilt kan je extra versteviging onder de plankjes maken. Maar wil je glas ofzo ervoor maken?
-
Ik snap het.
Ik wil er plexiglas voor maken, als deurtjes.
Dus 2 grote plexiglas deuren
-
40mm kan zeker, maar oogt waarschijnlijk een beetje "benauwend", 60 mm is misschien wat te ruim. Gewoon met wat materialen en treinen de door jou gewenste breedte en hoogte bepalen.
De onderste plank wordt recht gehouden door de treden. De bovenste plank niet, 200cm bij -laten we zeggen- 30 cm zou wel kunnen doorbuigen. Op regelmatige afstand een hoekijzertje en netjes afwerken, dan blijft alles mooi recht.
MDF of multiplex ? Kan allebei, ik vermoed dat MDF wat duurder en wat zwaarder is dan multiplex, maar je kunt het wel mooi afwerken.
-
Prijs maakt mij bij het maken tot een zekere hoogte niet uit.
Want het moet een knappe vitrinekast maken.
Dus of MDF nou duurder is of Multiplex, geen punt.
-
Als je een trapconstructie maakt dan krijg je een soort meervoudige hoeklijn. De horizontale en verticale planken ondersteunen elkaar. Dan heb je volgens mij helemaal geen tussenschotjes nodig. Alleen een trapvormig schot aan elk uiteinde, en dan is 3 mm triplex sterk genoeg.
Bij Stichting Doorreis hebben ze ook trapvormige vitrines als ze op beurzen staan. En die zijn gezet uit aluminiumplaat, ik dacht van 1 mm dikte.
-
Klaas, dat klopt idd wat je zegt over de Stichting Doorreis.
Maar die hebben alleen een trapsgewijs systeem, geen om het zo te zeggen 'kast' erom heen.
Dat is idd van aluminium van hun.
ZIE: STICHTING DOORREIS (http://www.stichtingdoorreis.nl/images/Modelspoordagen%20Rijswijk%202008/DSCF1739.JPG)
-
De onderste plank wordt recht gehouden door de treden. De bovenste plank niet, 200cm bij -laten we zeggen- 30 cm zou wel kunnen doorbuigen. Op regelmatige afstand een hoekijzertje en netjes afwerken, dan blijft alles mooi recht.
MDF of multiplex ? Kan allebei, ik vermoed dat MDF wat duurder en wat zwaarder is dan multiplex, maar je kunt het wel mooi afwerken.
Een plank van 2 meter bij 30 cm buigt zonder ondersteuning altijd door.
Komt er ook een achterwand? Die achterwand kan het doorbuigen wel tegenhouden.
Timaximus heeft een dergelijke vitrine (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72.msg29625#msg29625) gemaakt.
-
Klaas, dat klopt idd wat je zegt over de Stichting Doorreis.
Maar die hebben alleen een trapsgewijs systeem, geen om het zo te zeggen 'kast' erom heen.
Dat is idd van aluminium van hun.
Het klopt opzich wel, d.w.z. het systeem is uitgedacht om op aparte steunen te staan, maar het kan ook in vitrines geplaatst worden hoor, zie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/klein_MTE05_050.jpg)
Dit was in het museum van de 20-e Eeuw in Hoorn. Ze stonden daar in delen van 1 en 2 meter (dus twee gekoppeld). Een van 'onze' toenmalige bestuursleden had een zetbank tot zijn beschikking....
Groet
Peter (vz SD)
-
hoi Jumboy,
Bij gebruik van geplastificeerd spaanplaat moet je niet te karig zijn met de dikte. De haakse LIJMverbindingen moeten de kracht geven omdat spaanplaat nu eenmaal zwaar is en de eigenschap bezit (op den duur) te gaan doorzakken.
Bij MDF moet je rekening houden dat je op de kopse kanten slecht kan schroeven (splijten,zeker goed voorboren). Ook hier is verlijmen (over de gehele lengte)belangrijk. Als je trapsgewijs bouwt (met starre lijmverbindingen) zou ik gaan voor min. 9 mm. Als het toch door zou buigen is een steuntje halverwege zo gemaakt.
Hangt natuurlijk ook van de onderkant en achterkant af. Grofweg gezegd: Hoe dikker je deze maakt, hoe lichter de rest kan.
mvg
Henk
-
Ik heb mijn kast gemaakt van gewoon grenen balkjes deze goed gebeitst en gelakt
gewoon met standaard maten hout
2 glasplaten er voor van 90x70 en moet zeggen resultaat valt niet tegen
kijk zelf maar
http://www.leukehobby.nl/mijn_baan/index.php?m=102&folder=vitrine%20bouw (http://www.leukehobby.nl/mijn_baan/index.php?m=102&folder=vitrine%20bouw)
-
Een plank van 2 meter bij 30 cm buigt zonder ondersteuning altijd door.
Komt er ook een achterwand? Die achterwand kan het doorbuigen wel tegenhouden.
Timaximus heeft een dergelijke vitrine (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72.msg29625#msg29625) gemaakt.
Beste Henk,
Ik heb idd de vitrine van Timaximus gezien, ik heb hem ook een persoonlijk bericht gestuurd.
Maar hij schijnt al 2,5 maand niet actief op het forum geweest et zijn... dus heb nog geen antwoord van hem helaas gehad...
greetz JB
-
Idd... dat is het idee FLMtreintjes!
En op 40mm kan een H0-trein al staan.
Dus Multiplex zal het sterkst zijn?
Ik heb zelf klein voorbeeldje gemaakt, zie hier:
ZIJAANZICHT
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Traps.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Traps.jpg)
Ik hoor niemand over het ontwerp. Maar als je die bovenste trap boven die onderste trap maakt, Zie je bijna niks meer van de modellen die bovenop de onderste trap zitten. (nog duidelijk) En dat wordt ook zeker een donkerhoekje. Kan wel als je de onderste trap op ooghoogte maakt, maar dan kan je er moeilijk bij. Die manier vind ik dus niet mooi. Ik zou gewoon 1 trap doen. Net als die Märklin vitrines, of als de manier die ''Erwin'' heeft laten zien.
mvg
-
ik heb idd ook een trap van 3 geprobeerd omdat n-schaal niet ze breed hoef te zijn. Maar ik vond de verhouding een trap van 2 wat mooier en maakt de kast niet zo diep , zeker omdat deze bijna 2mtr lange kast in de gang hangt tegenover de kapstop.
Gewoon de onderste trede is gemaakt van een lat van 8x44 en de achterste tree iseen balk van 44x18 maakt een leuke en nette trap van 2.
Alleen de balk waar de glasplaat instaat is een alu-profieltje in gefreesd zodat het glas niet in het hout snijd.
-
Ik hoor niemand over het ontwerp. Maar als je die bovenste trap boven die onderste trap maakt, Zie je bijna niks meer van de modellen die bovenop de onderste trap zitten. (nog duidelijk) En dat wordt ook zeker een donkerhoekje. Kan wel als je de onderste trap op ooghoogte maakt, maar dan kan je er moeilijk bij. Die manier vind ik dus niet mooi. Ik zou gewoon 1 trap doen. Net als die Märklin vitrines, of als de manier die ''Erwin'' heeft laten zien.
mvg
Ik snap wat je bedoelt...
Maar het moet net zoiets worden als die van Timaximus.
Zie deze foto van hem: VITRINE TIMAXIMUS (http://i99.photobucket.com/albums/l288/Timaximus/DSCF3027.jpg)
OF via deze LINK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72.msg29625#msg29625) naar het draadje van zijn vitrine.
Dan zie ik geen donkere hoekjes ofzo..
-
Als je trapsgewijs bouwt (met starre lijmverbindingen) zou ik gaan voor min. 9 mm. Als het toch door zou buigen is een steuntje halverwege zo gemaakt.
Henk, jij en anderen hebben nog niet door wat ik bedoelde. Als je trapsgewijs bouwt, dan worden de horizontale vlakken gesteund door de verticale, en omgekeerd. Die zakken dus niet meer door, en dan is het ook helemaal niet nodig om van dat dikke materiaal te nemen, en tussensteuntjes zijn ook niet nodig. 3mm triplex is dan dik genoeg. Voorwaarde is wel dat je de stroken over de hele lengte onderling verlijmt.
-
@Klaas,
3mm triplex heeft dusdanige grove "kopsekant struktuur" dat het lijmvlak niet goed aansluit op de plaat waarop deze gelijmd wordt. Anders gezegd: klein lijmoppervlak van geringe gehalte.
Daarbij komend: 3mm triplex is van zichzelf erg "slap" en praktisch gezien moeilijk "strak" te klemmen/verlijmen. (zonder steunblokjes)
Dat zijn de redenen waarom ik daar niet voor zal kiezen.
Ik ben het met je eens dat "het profiel" van 3mm materiaal stijf genoeg is maar nogmaals, het is wat omslachtiger om te maken. (en veel duurder tov 9mm MDF als je over een goede kwaliteit berkentriplex (vliegtuigtriplex) praat)
gr
Henk
-
Even een semi off topic tip: zorg dat je de deuren geheel sluitend=stofdicht maakt, scheelt een hoop afstofwerk. Zelfs hele dure vitrines die je kunt kopen kieren als de pest en dat slaat nergens op voor de duizenden euroos die je er aan kwijt bent vaak.
Die van IKEA kieren ook wat maar dan kun je nog wat met tochtstrip doen om hem helemaal stofdicht te krijgen. (heb ik gedaan)
Klaar.
Ruud