BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: direstraits op 13 August 2006, 13:34:41
-
Ik ben van plan een Engelse baan te gaan bouwen en heb hier enkele vragen over:
1 het verkrijgbaar rollend mat (merken) schaal momenteel niet bekend.
2 Rails fabriekanten, dacht zelf aan Peco of zijn er andere (zonder bedding) schaal ook niet bekend
3 De verkrijgbaarheid van Engelse gebouwen in Nederland.
4 Overige dingen waar ik aan moet denken.
Gr martijn v/d horst
-
Hallo Martijn, mijn treinenleverancier (de-spoorzoeker.nl) in Borkel (gem Valkenswaard) heeft een eigen import uit engeland, en kan zeer veel leveren. Ook boeiend vertellen. Informeer daar maar eens.
Groeten Jan.
-
Borkel ligt inderdaad niet ver van mijn woonplaats en zal hem in de toekomst zeker eens bezoeken.
Bedankt voor het aanslingeren van het wiel ;D
En is Hornby of Bachmann een beetje gedetailleerd ?
Gr martijn v/d horst
-
wisselt nogal per model, de nieuwere ontwikkelingen zijn best mooi.
Voor details voor op de baan, gebouwen, materieelbouwpakketten enzovoorts kun je ook altijd bij GM&S terecht, ofwel piet peetoom, staat altijd in houten en heeft een site: ww.gmens.nl
-
Ik ben net twee weken terug van een vakantie in Schotland.
Ik kon het natuurlijk niet laten om daar een paar modelspoor tijdschriften te kopen :) .
Het viel mij op dat in het blad "Railway modeller (http://www.peco-uk.com/?p=RailwayM_this)" heel veel advertenties stonden van allerlei fabrikanten/winkels. Hele lijsten met modellen. Ik dacht altijd dat er niet zo veel Engelse modellen waren...
Misschien kan je ergens zo'n blad krijgen en doen winkels daar aan post-order.
In die tijdschriften stonden trouwens echt juweeltjes van modelbanen.
Er lag trouwens ook een tijdschrift wat mij opviel: op de voorkant stond een prachtige foto van een Nederlandse stoomloc! Bleek dat er een bespreking van een Nederlandse clubbaan in stond! :) (weet even niet meer welke)
Koen
-
Als ik op een treinenbeurs aan het struinen ben en ik zie een engelse baan, dan weet ik meteen dat er nog heel wat te leren valt voor mij.
Het zijn altijd juweeltjes op modelbouw-gebied.
Jaap
-
Maakt Hornby ook treinen in H0 of maken zij alleen treinen in 0 en 00?
Op de site van Hornby staat hier niet van vermeld.
Ik denk dat ik voor H0 ga en niet voor schaal N omdat ik al jaren in N rij en wel eens wil iets anders wil dan schaal N.
Gr Martijn v/d horst
-
Ik wou ook een engelse baan maken, maar omdat ik al over 2 fleischmann treinen beschik in schaal 1:160 zal ik daar mee verder doen.
Of is het ondertussen ook al mogelijk om engelse modellen te kopen of te bouwen in schaal 1:160? Ik dacht er al aan om mijn fleischmann wat bij te schildere zodat het engels lijkt..maar weet niet of dit wel een goed idee is!
Engelse modelbanen zijn inderdaad altijd zo prachtig !
Gewoon omdat ze zoveel rust uitstralen, maar tegelijkertijd toch druk in treinverkeer zijn !
-
Ik dacht er al aan om mijn fleischmann wat bij te schildere zodat het engels lijkt..
::) waar dacht je dan aan? ::),
Wat moet ik me hierbij voorstellen? ::)
-
Martijn, koop bij de betere Bruna een 10 maanden lang de Railway Modeller. Lees de artikelen aandachtig door, bekijk de fotoos goed en sneup de add's. Je vormt je zo een goed beeld van wat er op Engels modelspoorgebied gebeurt, en dat is veel, heel veel.
Als toetje van het jaartje inlezen doe je dan ff de jaarlijkse manifestatie in Chatham (http://show.chatham-mrc.com/). Neusje van de zalm daar. Ben je daar geweest, dan weet je echt vrijwel alles wat je moet weten om een fraai stukje Engels spoor te leggen!
Groet,
Huibert
-
Dat van Railway Modeller was ik al van plan om daar lid van te worden of bij de Bruna te kopen iedere maand.
Gr martijn v/d horst
-
Let wel op de verschillen tussen H0 (1:87) en 00 (1:76); veel wordt aangeboden als H0/00 maar is in feite 00.
Zo wordt ook de Harry Potter-set van Märklin/Trix aangeboden als H0, maar is toch echt 00. Was ik ook in gestonken. >:(
Voor Engels materieel in H0 is dé link: http://www.british-ho.com/
Als je geïnteresseerd bent heb ik nog wel een flink aantal Engelse automodellen (1:87 dus) in de aanbieding. Stuur me dan even een PMmetje.
-
Je zult erg vaak de termen 4mm scale zien bij baanplannen.
Gewoon 304,8 (mm in een voet) delen door het aantal mm (2, 3,5, 4, 7 en groter) dan krijg je de schaal.
2=N=1:152
3,5=H0=1:87
4=00=1:76
7=0=1:43,5
-
Engelse modelbanen zijn inderdaad altijd zo prachtig !
Gewoon omdat ze zoveel rust uitstralen, maar tegelijkertijd toch druk in treinverkeer zijn !
Als toetje van het jaartje inlezen doe je dan ff de jaarlijkse manifestatie in Chatham (http://show.chatham-mrc.com/). Neusje van de zalm daar. Ben je daar geweest, dan weet je echt vrijwel alles wat je moet weten om een fraai stukje Engels spoor te leggen!
Die Engelse modelbanen zien er zo echt uit omdat ze gewoon de werkelijke situatie nabootsen. Het Engelse landschap leent zich ook prachtig voor een modelspoorbaan door de glooiende heuvels en de typische viaducten. Ik ben 2 keer naar Chatham geweest, op de fiets, dan zie je het meeste van het landschap. En als je dan in Chatham die tentoonstellingshal binnenstapt zie je op de modelbanen hetzelfde wat je buiten hebt gezien.
-
En als je dan in Chatham die tentoonstellingshal binnenstapt zie je op de modelbanen hetzelfde wat je buiten hebt gezien.
Wat doe je dan in die hal als je buiten alles al hebt gezien ::) .
Ja misschien moet ik volgend jaar ook eens naar Chatham die beurs opzoeken.
martijn
-
Wat doe je dan in die hal als je buiten alles al hebt gezien ::) .
martijn
Kijken of het een beetje gelukt is denk ik!
-
::) waar dacht je dan aan? ::),
Wat moet ik me hierbij voorstellen? ::)
Wel als je de engelse treinen bekijkt de meeste hebben allemaal een groene of een rode kleur (stoomloco's) met een zwart onderstel.
De treinen van fleischmann hebben altijd een rood onderstel wat ik eigelijk ni zo mooi vind en een zwarte kleur. Als je die 2 veranderd lijken ze volgens mij al meer "engels". Maar ik denk niet dat het makkelijk is om ze zomaar even bij te schilderen!
Die Engelse modelbanen zien er zo echt uit omdat ze gewoon de werkelijke situatie nabootsen. Het Engelse landschap leent zich ook prachtig voor een modelspoorbaan door de glooiende heuvels en de typische viaducten. Ik ben 2 keer naar Chatham geweest, op de fiets, dan zie je het meeste van het landschap. En als je dan in Chatham die tentoonstellingshal binnenstapt zie je op de modelbanen hetzelfde wat je buiten hebt gezien.
Zo is dat inderdaad!
Ik ben al een paar keer naar wales geweest. Het paradijs voor de small gauge railway! Ik heb ze over heel wales al gaan bekijken! Er is meestal maar 1 hoofdspoor, maar meer hoeft dat niet te zijn!
Ik las onlangs dat er hier in de belgische ardennen ook nog een stoomloco rijdt. De stoomtrein van de 2 valleien ofzoiets,wil ik binnenkort ook wel eens gaan bekijke!
-
De stoomtrein van de 2 valleien ofzoiets,
Mogen het ook 3 valleien zijn?
http://users.skynet.be/cfv3v/ (http://users.skynet.be/cfv3v/)
-
Of is het ondertussen ook al mogelijk om engelse modellen te kopen of te bouwen in schaal 1:160? Ik dacht er al aan om mijn fleischmann wat bij te schildere zodat het engels lijkt..maar weet niet of dit wel een goed idee is!
Persoonlijk vind ik dit een buitengewoon slecht plan. Duitse lokomotieven lijken totaal niet op engelse lokomotieven. Veel stoomlocs daar hebben binnenliggende schuifbeweging. De PVR is stuk lager als bij ons. Kijk maar eens naar Class 66 loks die hier in nederland rijden. Die zijn een stuk kleiner.
Ik weet niet wat voor wagons en rijtuigen je op het oog hebt. Maar als je die ook gaat omschilderen dan zul je niet snel de bekende engelse sfeer op je modelbaan aantreffen.
Het aanschaffen van engels materieel zal je portemonai minder snel legen als het aanschaffen van de bekende duitse merken.
Succes
-
Of is het ondertussen ook al mogelijk om engelse modellen te kopen of te bouwen in schaal 1:160?
Engelse N spoor is vaak 1:148 na ik weet. De verkrijgbaar heid hiervan is erg goed. Ik denk dat de gemiddelde NS liefhebber erg jaloers zal zijn wat daar in verhouding meer te krijgen als NS materiaal hier.
Kijk goed rond in de engelse bladen. De treinen zijn daar veel goedkoper als hier. Voor £39/50€ heb je al een nieuwe Pannier Tank. Veel beter als het beschilderen van een Fleischmann loc.
Succes
-
De keuze in Brits N-spoor is wel een stuk kleiner dan in 00, tenzij je je op de bouwpakketten wenst te storten.
Karakteristiek voor Brits 00 is vooral het gigantische aantal kleurvarianten. Bij de echte Britse spoorwegen zit daar ook veel meer variatie in dan bij ons. Een van de hobbybladen daar heeft ooit geprobeerd alle mogelijke kleurvarianten van de 'Class 47' diesel in kaart te brengen, en ze kwamen tot ruim over de honderd.
Zie voor een overzicht van wat er verkrijgbaar is www.hattons.co.uk
(erg handig gesitueerd in Liverpool, de bus naar het vliegveld stopt vrijwel voor de deur!)
Arjen.
PS als de kiosk de Railway Modeller niet heeft probeer dan Model Rail, ook een goed blad met veel advertenties.
-
Zou je de britse n treinen (1:148) kunnen mengen met europese (1:160) of valt het verschil in schaal veel te hard op ?
-
Zou je de britse n treinen (1:148) kunnen mengen met europese (1:160) of valt het verschil in schaal veel te hard op ?
Britse treinen zijn wel iets kleiner dan die van het vaste land. Mischien valt het door het schaal verschil niet meer op.
Let op in GB rijden de treinen links ;D. Dus opletten met welk ander land je het combineerd haha.
-
Ik ben van plan een Engelse baan te gaan bouwen en heb hier enkele vragen over:
1 het verkrijgbaar rollend mat (merken) schaal momenteel niet bekend.
In schaal 00 zijn er een aantal fabrikanten die kant-en-klare modellen maken. Bachmann maakt over het algemeen goede modellen. De oudere modellen van Hornby zijn wat minder, maar hun recente diesellocs (Class 08, 31, 50 en 60)worden geprezen als het beste wat er voor de Engelse markt te verkrijgen is. Verder is het Deense Heljan nog een speler op deze markt (met voornamelijk diesellocs). De modellen van Dapol zijn van mindere kwaliteit.
Naast de kant-en-klare modellen zijn er ook zeer veel kits te verkrijgen. Enkele bekenden zijn: Parkside Dundas (goederenwagens) en DC Kits (treinstellen en loks)
In schaal N is Graham Farish altijd de grootste speler geweest. Sinds een jaar of twee heeft ook Dapol zich op die schaal gericht en met veel succes (goede modellen).
2 Rails fabriekanten, dacht zelf aan Peco of zijn er andere (zonder bedding) schaal ook niet bekend
Peco is de grootste speler op de kant-en-klare railsmarkt. En dat is dan ook een goede keuze.
3 De verkrijgbaarheid van Engelse gebouwen in Nederland.
Hornby heeft een hele lijn aan kant-en-klare gebouwen en details, zowel in 00 (Skaledale) als N (Lyddle End). Verder leveren o.a. Ratio en Wills plastic bouwpakketten en Metcalfe Models kartonnen bouwpakketten.
4 Overige dingen waar ik aan moet denken.
- De standardisatie die wij op Europese modellen kennen zijn nog niet geheel van toepassing op de Engelse modellen. Hierdoor is het soms lastig om in sommige modellen een decoder te plaatsen of om zomaar een andere koppeling te gebruiken (verschillende hoogtes van Nem-schacht).
Je zult erg vaak de termen 4mm scale zien bij baanplannen.
Gewoon 304,8 (mm in een voet) delen door het aantal mm (2, 3,5, 4, 7 en groter) dan krijg je de schaal.
2=N=1:152
3,5=H0=1:87
4=00=1:76
7=0=1:43,5
En om het nog makkelijker te maken: Binnen de diverse schalen heb je weer een aantal 'stromingen'. Voor 4mm (1:76) zijn dat bijvoorbeeld: 00, EM en P4. Maar daar zal ik nu maar niet verder op ingaan.
Over het algemeen zou ik je inderdaad aanraden je goed te orriënteren. Zowel op modelgebied (wat is er?) als op grootspoorgebied (wat zou ik in model willen hebben?). Ook op internet is veel te vinden, ook internetwinkels om uiteindelijk spullen te bestellen. Kijk hiervoor bijvoorbeeld bij Hattons (http://www.ehattons.com) of Rails of Sheffield (http://www.railssheffield.co.uk). Kijk naast de grote fabrikanten ook eens wat er in kitvorm te krijgen is.
Hopelijk heb je zo een beetje een beeld van de Engelse modelspoormarkt. Ik wens je in ieder geval veel plezier met de Engelse treintjes.
Groeten,
Werner
die ook lekker met Engelse treintjes rondrijd
-
Let op in GB rijden de treinen links ;D. Dus opletten met welk ander land je het combineerd haha.
In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*). ;D
-
In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*). ;D
En dat schrijft dan iemand die naar FRANS voorbeeld rijd *duik* ;)
-
Een van de hobbybladen daar heeft ooit geprobeerd alle mogelijke kleurvarianten van de 'Class 47' diesel in kaart te brengen, en ze kwamen tot ruim over de honderd.
Je bedoelt misschien het blad "The Railway magazine"? Dat is een van de bladen die ik deze vakantie in Schotland gekocht heb.
In de uitgave (Augustus 2006) die ik had staat aflevering 9 van de kleurvarianten van de class 47/57 en daar zijn ze al tot 285 varianten gekomen...
Koen
-
En dat schrijft dan iemand die naar FRANS voorbeeld rijd *duik* ;)
Ja sorry, ik kan het ook niet helpen dat de Elzas bij Frankrijk hoort ;D (einde offtopic denk ik maar.... ik wil serieuze draadjes niet al te veel vervuilen ;)).
Edit er informatie: in het historische Alsace-Lorraine rijdt men rechts en staan de seinen ook rechts. Dit vanwege de Duitse overheersing eind 19e eeuw.
-
Hallo
In bijna elk beschaafd land rijdt men op het spoor links (*duik*).
Kijk maar naar Belgie. Daar bevalt dat zo goed dat ze dat ook in het wegverkeer willen gaan doen. Als proef eerst drie maanden met camions (vrachtwagens) later ook met de andere auto's. ;D
Groeten van Jan. ( die op zijn baan rechts rijdt)
-
En als ik met mijn toekomstige baan naar een beurs wil gaan hoe gaat dit dan in zijn werk?
martijn
-
Dan kan je je baan best in modules bouwen. En als er dan een beurs is moet je je inschrijven en opgeven hoeveel plaats je nodig hebt enzo. Hoe dat precies werkt weet ik niet, zou dat ook wille doen in de toekomst.
-
Volgens mij is het niet zo heel moeilijk om een plaats op een beurs te bemachtigen. Belletje / mailtje / briefje naar de organisator met een aanvraag, die gaat vervolgens kijken of er plaats is en aan alle andere dingen denken die voor zijn beurs van belang zijn, en uiteindelijk krijg je de bevestiging. De avond ervoor rijd je met je hele hebben en houwen naar de beurshal en bouw je je baan op.
Maar ik heb ook nooit een inschrijving voor een beurs geregeld, dus ervaring heb ik er niet mee.
-
Welke winkels in Nederland bieden het merk Bachmann aan?
Ik ben van mening dat Bachmann mooiere/gedetailleerder modellen maakt dan Hornby, wat is jullie mening?
Gr martijn
-
Nederland is lastig om dit te krijgen/kopen. Probeer het gewoons eens te bestellen in GB. Het gaat makkelijker en sneller dan je denkt.
Succes
-
Welke winkels in Nederland bieden het merk Bachmann aan?
H & H in Gouda.
-
hallo allemaal
Citaat van: Stig
2=N=1:152
3,5=H0=1:87
4=00=1:76
7=0=1:43,5
En om het nog makkelijker te maken: Binnen de diverse schalen heb je weer een aantal 'stromingen'. Voor 4mm (1:76) zijn dat bijvoorbeeld: 00, EM en P4. Maar daar zal ik nu maar niet verder op ingaan.
ter info: in de UK en de USA is schaal O 1:48
Ik ben van mening dat Bachmann mooiere/gedetailleerder modellen maakt dan Hornby, wat is jullie mening?
Gr martijn
Het verschil is niet groot meer, maar ben het met je eens.
Groeten, Alexander
-
ter info: in de UK en de USA is schaal O 1:48
Volgens mij is het in de UK 1:43,5, in Europa 1:45 en in de USA 1:48.
Groeten,
Werner
-
Zie hier (http://home.hetnet.nl/~rkievit/arch/gauges.html) voor een overzicht van wat er allemaal 0 is ;D.
-
Ok bedankt Wesley,
Even tippexen allemaal in mijn eerder bericht ;D
Sorry voor de verkeerde info.
Groeten, Alexander
-
Even tippexen allemaal in mijn eerder bericht ;D
Mooie boel, nu zit mijn scherm vol witte strepen...die tekst verschoof steeds >:(
;D
-
Zo'n 25 jaar geleden ben ik opgegroeid met modelspoorbanen. M'n vader werkte bij het grootbedrijf en nam regelmatig Märklin H0 mee om thuis mee te spelen. Eindelijk heb ik nu zelf ook weer eens flinke ruimte om een baan op te zetten en ben woest aan het plannen.
Dan zijn er nogal wat vragen die zo op je afkomen. Om maar eens een te noemen: Welk scenario kies ik?
Naast treinliefhebber ben ik vooral ook een whisky liefhebber dus al snel kwam ik op het spoor van een Schotse baan met daarin een leuke distillery, malting en haven. Na een beetje research lijkt me Schotland een mooi uitgangspunt met o.a. tientallen railoperators (zoals de GNSR) die de stalen rossen tot aan WOI over de hooglanden lieten denderen. Nou ja... je kunt hier zelf wel een beeld bij verzinnen.
Blijf ik met 1 probleem zitten, en dat is -vrij essentieel - het rollend materiaal. Eigenlijk wil ik op schaal N aan de slag dus dan kom je al snel uit bij
In schaal N is Graham Farish altijd de grootste speler geweest. Sinds een jaar of twee heeft ook Dapol zich op die schaal gericht en met veel succes (goede modellen).
Raar volk die Britten... overal meten ze weer anders:
Je zult erg vaak de termen 4mm scale zien bij baanplannen.
Gewoon 304,8 (mm in een voet) delen door het aantal mm (2, 3,5, 4, 7 en groter) dan krijg je de schaal.
2=N=1:152
3,5=H0=1:87
4=00=1:76
7=0=1:43,5
Het probleem is dat er niet altijd bij staat of iets echt schaal N is of stiekem Schaal N - op z'n Engels.
Kennen jullie fabrikanten die originele Engelse locs maken op continentale schaal N? Danwel, welke locs zijn er die je met evt. wat spuitwerk in een Schotse setting kunt laten rijden?
Persoonlijk vind ik dit een buitengewoon slecht plan. Duitse lokomotieven lijken totaal niet op engelse lokomotieven. Veel stoomlocs daar hebben binnenliggende schuifbeweging. De PVR is stuk lager als bij ons. Kijk maar eens naar Class 66 loks die hier in nederland rijden. Die zijn een stuk kleiner.
Ik weet niet wat voor wagons en rijtuigen je op het oog hebt. Maar als je die ook gaat omschilderen dan zul je niet snel de bekende engelse sfeer op je modelbaan aantreffen.
Het aanschaffen van engels materieel zal je portemonai minder snel legen als het aanschaffen van de bekende duitse merken.
Of zeggen jullie, gezien bovenstaande quote eerder uit deze draad: Dan toch maar echt rigoreus voor Engels kiezen?
-
Als ik op een treinenbeurs aan het struinen ben en ik zie een engelse baan, dan weet ik meteen dat er nog heel wat te leren valt voor mij.
Het zijn altijd juweeltjes op modelbouw-gebied.
Jaap
Eens. Daar hebben ze er 'verstand' van. Vaak mooie evenwichtige en doordachte banen. Jammer dat het in Nederland en dus ook op dit forum een zeer ondergeschikte rol heeft. Maar wie weet....
-
Eens. Daar hebben ze er 'verstand' van. Vaak mooie evenwichtige en doordachte banen. Jammer dat het in Nederland en dus ook op dit forum een zeer ondergeschikte rol heeft. Maar wie weet....
Ook ik ben daar zeer eens mee maar Jaap ik vind dat jij dit niveau heel erg benadert.
En zo zijn er wel meer personen op deze site, het is alleen jammer dat je veel beginners de fout ziet maken dat ze te gouw een rijdend traject willen hebben zonder eerst een goed doordacht plan te maken.
Herwim
-
Zijn er fabrikanten die Engels materieel maken in h0? Of (noemenswaardige) modellen die recentelijk zijn uitgebracht door de bekenden?
-
niet geheel onder geschikt hoor kijk maar eens in the litter bin opgezet hier op het forum
door Stoomboy http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36295.0.html er zijn genoeg liefhebbers van Engelse spoorwegen ;D
in H0 wordt niks uitgebracht omdat daar geen markt voor is wel in 00 je kunt die evt wel op H0 laten rijden hoor (y)
groet Ray
-
Dank! Had daar zeker al gekeken, maar gezien ik (ook) een h0 museumbaan heb zoek ik eigenlijk nog iets leuks engels in bijpassende schaal. Dir naar aanleiding van de informatie die idd al werd verstrekt over het (te) opvallende maatverschil.
Weet bv dat ze lang geleden bij minitrix een Mallard hadden als jubileum model en dacht misschien is er ook zoiets in h0 te verkrijgen...
-
enige engelse Ho variant is geloof ik lima met enkele ic rijtuigen en een class 33 maar dat is van ca 30 jaar terug. Je komt deze nog wel eens tegen op ebay uk (y) je zou ook evt kunnen kiezen voor een fleischmann warship zeg maar engelse v200 die is ook H0 met bijpassende rijtuigen,anders een hippel omschilderen naar een 08 of 09 lok van de br (y)
bedenk net dat rivarossi een mooie lms set heeft gehad in H0 met de royal scott als lok....
er zijn dus wel mogelijkheden...
Groet Ray
-
Ook al is bijna alles wat er door de fabrikanten uitgebracht wordt 00, daarom is er ook nog wel H0.
Even googlen "British H0" en dan krijg je o.a. dit:
http://www.british-ho.com/ (http://www.british-ho.com/)
Dat wordt wel veel zelf bouwen. O, en H0 is 3,5mm (to the foot) scale, handig om te weten.
Leen.
-
(http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRsgGl3G29PmmnMLe8nXb9_yXpsXOTiceab_MckJUTjYaotETZ7)
een plaatje van de andere twee heb ik niet gevonden deze lok wel is er ook in het maroon en groen geweest dacht ik (y)
fleischmann had ook mk1 rijtuigen erbij
die scale groep is voornamelijk zelfbouw zoals Leen al aangaf (y)
-
Thanksalot! Kan weer even verder snuffelen. Voorkeur voor stoom, maar dat wordt knutselen dan.