BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: genincr op 02 February 2008, 06:13:47
-
Toch wel een mooie moderne "vlaflip". Wanneer komt die en wie brengt ´m als model ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GW20080130_3614_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GW20080130_3614_1.jpg)
foto: Gert Wagelaar en Rob van der Woude, Langs de Rails Nico Spilt
-
is het nou de bedoeling dat deze (mooie) sprinter alle plan V's op den duur gaat vervangen??
-
Wat ik heb begrepen van wel,maar de tijd zal leren.
Ik vind het stel er mooi uit zien en nu maar hopen dat er een model van gemaakt wort.
groetjes edwin
-
ik vind gewone treinen echt veel mooier, dan lightrail
-
waar gaat ie als eerst rijden ???
-
Kijk eens op deze link daar staat waar deze stellen het eerst gaan rijden.
http://www.somda.nl/www/forum/4263/2
groetjes edwin
-
Laat roco er maar mee komen.
ik vind dat ze dat wel verdiend hebben, na al die mooie loc's die ze uitgerbracht hebbben en uit gaan brengen :D
-
Same tought here!!
T is een mooie trein!!
Greetz:Menno
-
Euh, het stel heet 2402 , in plaats van 4202 :)
Echt mooi vind ik ik het ding niet, als ik de keuze heb zie ik liever een echte 2400 ;)
Groeten, Bart
-
ik vind gewone treinen echt veel mooier, dan lightrail
Das mooi, want kun je dit nog lightrail noemen ???
De mooiste treinen vind ik getrokken treinen, ik kan echt genieten als er een dubbeldekker met een locomotief voor binnenrijd om mij naar mijn werk te brengen. :)
Maar als het (als zo vaak) een Plan T is.... :P
Kortom deze nieuweling is van harte welkom al heb ik dus liever een getrokken dubbeldekker.
Het zal wel even duren voordat er hier een model van uitkomt (of Connexxion moet er mee gaan rijden ;) ;D)
-
de trein komt lekker als 1e op de lijn Den haag-gouda-utrecht en Den haag-gouda gverwelle. kan ik hem zien als ik naar school ga soggends
-
Hallo,
Het is inderdaad geen lightrail. Dit is een lighttrain. Zit tussen lightrail en heavyrail in. Asl ik goed op de hoogte ben is het in Nederland niet toegestaan om met lightrail op baanvakken te rijden waar heavyrail is toegelaten.
Daarom rijden die trammetjes Gd-Apn alleen daar en hebben ze aparte "eigen" sporen in de stations.
Toen ik nog als Hc in Ut gedetacheerd was (járen geleden) heb ik een paar dagen dienst op die flauwekul gedraaid.
Als er één defect kwam te staan en er was géén Lightrail vervanger beschikbaar, moest de hele Lightrail bubs aan de kant en werden vervolgens de reserve staande Mat '64 en ingezet. Gemengde inzet was absuluut uit den boze!
Zet de nieuwe sprinter maar eens langs een Lightrail... Dat is toch nog wel een behoorlijk verschil!
Grt,
Ger.
-
Heeft dit te maken met de veiligheid bij aanrijdingen tussen 2 treinen ?
-
Gemengde inzet komt gewoon voor hoor.
In de spits kruisen ze elkaar bij Boskoop bijvoorbeeld.
's Avonds rijden er zelfts goederentreinen tussendoor!
Maar inderdaad, waarom één stelletje niet vervangen mag worden voor een Plan V snap ik niet. Ze moeten dan ineens alles vervangen.
Overigens, die termen Heavy Rail, Lightrail & Lighttrain komen m'n strot uit!
-
De huidige Plan V/T is eigenlijk qua gewicht ook een lightrail maar dan met een Heavy, Heavy Monstersound! ;D
-
denk dat fleischmann het zowieso niet doet ivm dat deze 4 delig is.
-
Het is inderdaad geen lightrail. Dit is een lighttrain. Zit tussen lightrail en heavyrail in.
Weet niet precies de lengte en gewicht van de SLT, maar als ik naar de lichtste DB-variant kijk waarvan het is afgeleid (BR 425) zijn zowel de asdruk als het gewicht vrijwel gelijk aan die van de onvolprezen plan V (de asdruk zelfs iets hoger). Voor mijn gevoel hoort plan V toch wel eenduidig tot de categorie heavyrail.
Maar lighttrain bekt natuurlijk wel lekker...
Huub
-
::) hij heeft al een bijnaam, SLT staat voor Sprinter Light Electric Train, zijn alleen de E vergeten:
dus hij heet S.L.E.T.
En zo word hij al langzaam bij het personeel al genoemd.
-
;D ;D ;D
;D ;D ;D
-
Een nieuwe prettig rijdende S.L.E.T :-X ;D
;) :P
Greetz:Menno
-
Echt mooi is hij niet, ik vind de vlaflips die nu rondrijden veel mooier. Hij lijkt veel op de DB S-bahn talent.
-
Het jongste DB Regio neefje van onze *** ziet er naar mijn mening veel beter uit :-|.
http://www.bahnstatistik.de/Bilder/4/422-432001vr.jpg
http://www.bahnstatistik.de/Bilder/4/422-432001vr2.jpg
http://www.bahnstatistik.de/Bilder/4/422-432501vr.jpg
Ik hoop dat NSR ooit optijd inziet dat de Duitse kop( naar mijn mening) mooier is en z'n nog te leveren materieel dan als nog met die kop leverd, maar ik heb niet de ilusie dat dat ook gebeurd :-|
Groetjes Michiel
-
Hij stond maandag in ehv meteen erna toen en op de foto gezet. Een super fraai ding naar mijn mening. Ook zal hij komen in model maar wanneer en van wie moet nog even geheim blijven.
-
Vandaag ook nog gespot in Ehv
-
mwah, de duitse kop is ook best een beetje jammer.
-
ik vind de nederlandse kop wel aardig omdat het net een wijd opengesperde bek is :D duiste kop is net een babyface :P
-
Ik ben niet erg gefascineerd door modern materieel. Het is voor mij veel te rond en veel te modern. Maar de kleurstelling vind ik zeker fraai. Ook bij de bestaande sprinters vind ik die kleuren zeer goed staan. :)
Maar ja, het is ook maar net je mening. Ik wil wel eens zien hoe de verbouwde SGM-2 stellen eruit gaan zien.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Eh... ze hadden vroeger best wel veel treinen met ronde vormen. Die 1200 in je avatar is één van de uitzonderingen...
- Peter
-
@ Jan Wiebrand:
Die SGM-2 stellen zullen weinig schelen met hun 3delige broertjes hoor. Alleen zit de 1e klas ergens anders en mist 'ie een tussenbak.
-
Prachtig! Net ff op YouTube gekeken....
En we noemen hem "Maul"!
:)
-
Het lijkt net of de voorkant te groot is voor de trein zelf, ze kunnen beter de ramen hoger plaatsen ;)
-
Eh... ze hadden vroeger best wel veel treinen met ronde vormen. Die 1200 in je avatar is één van de uitzonderingen...
- Peter
Je hebt gelijk, nu doe ik de stroomlijnstellen uit de jaren 30, 40 en 50 en eventuaal jaren 60 tekort. Toch vind ik die dan wel weer wat hebben. Maar de treinen van nu spreken me om de een of andere reden niet aan.
Ach het is ook maar net je smaak ;)
Mvgr Jan Wiebrand
-
Gewoon een jaartje wachten, het went wel ;)
-
Over 30 jaar, wanneer die dingen naar de sloop gaan en een groot deel van het huidige publiek (inclusief ondergetekende) bejaard is, zul je zien dat dit toch zo'n mooi treinstel is en dat het zonde is dat ze weggaan en dat de vervanger er lelijk uitziet.
Wil je weten wat er in 2068 gaat gebeuren? :)
- Peter
-
Wil je weten wat er in 2068 gaat gebeuren? :)
Ja.
-
In 2068 wordt de opvolger van de SLT 2402 aan de kant gezet. :'(
En wanneer die dingen naar de sloop gaan en een groot deel van het huidige publiek er niet meer is, zul je zien dat dit toch zo'n mooi treinstel is en dat het zonde is dat ze weggaan en dat de vervanger er lelijk uitziet.
Wil je weten wat er in 2098 gaat gebeuren? ;)
Kortom: de geschiedenis herhaalt zich.........
-
Zouden er in die tijd nog treinen bestaan zoals nu (machinist, cabine, rails etc.)?
-
Ik heb in rm 2?? wel een tekening van dit treinstel gevonden met maten alleen ontbreekt de breedte maat die staat er niet bij :-| :-|.
Weet iemand deze toevallig ??? ???.
groetjes edwin
-
Ik heb volgens mij de maat gevonden op deze site ;D ;D.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Lighttrain
groetjes edwin
-
Zouden er in die tijd nog treinen bestaan zoals nu (machinist, cabine, rails etc.)?
Ja, dat doen ze al bijna 200 jaar...in 1920 dachten ze ook dat er in 1960 geen treinen meer zouden bestaan en in 1960 dat er in 2000 geen treinen meer zouden bestaan. De geschiedenis herhaalt zich........;D
-
De 2602 is weer terug in ons land en onderweg naar Amersfoort en de verwachting is dat de 2401 ook binnenkort naar ons land komt zodat men proefritten kan gaan maken met meedere gekoppelde stellen.
De platen boven op het dak zijn nu grijs en de blauwe lijn loopt hierover door, ook zijn er klasse-aanduidingen overal te zien ;)
groetjes edwin
-
heb zo'n geval 2 weken geleden nog in Utrecht gezien, toch wel een beetje jammer dat zo'n ding Mat'64 op den duur gaat vervangen :-|
maarja, geeft me weer een extra reden om zo veel mogelijk T-tjes en V-tjes op de plaat te zetten.
ps, als er een modelspoorfabrikant zich wil wagen aan zo'n stelletje denk ik dat het Mehano wordt, die zijn zoiezo erg gefocussed op modern materieel
groeten
-Sander
-
Wikipedia biedt overigens leuke informatie over het 'light' gehalte van de nieuwe trein (er van uitgaande dat Wiki redelijk betrouwbaar is). Als ik een aantal treintypen terug reken naar het gewicht per strekkende meter kom ik tot leuke resultaten:
SLT 4-delig 1,60 ton/meter
SLT 6-delig 1,64
Plan V 1,65
Plan T 1,60
Sprinter-2 2,03
Protos 1,98
Mat '54-2 2,18
Het light-gehalte valt dus wel mee.... (of tegen :P).
-
Ha, maar Mat. '64 werd dan ook bestempeld als een lichte trein. In ieder geval een stuk lichter dan een Mat. '54, die nog ooit een 1200 uit de rails heeft gedrukt en zelf bleef staan. :)
Leuke berekening trouwens. Dat geeft meteen een heel ander beeld dan de (kennelijk niet onderbouwde) klaagzangen over al dat 'lichte' materieel van tegenwoordig.
Mits Wikipedia klopt, natuurlijk, waar je overigens niet voetstoots van uit kunt gaan...
- Peter
-
Maar...waar laten ze al dat gewicht dan? ik bedoel, lage vloer enzo, plastick kuipjes ala strijkplank? hebben ze soms blokjes lood net als in de modeltreinen? :P
Wesley
-
Er is ook nog zo iets als Adhesiegewicht. Als een treinstel te licht is dan,
- wordt het slecht gedetecteerd door de beveiliging (kijk naar de trams Alphen a/d Rijn - Gouda)
- met te weinig gewicht krijgen de wielen letterlijk geen grip (net als bij modeltreinen)
- remgewicht
En ook moet je bedenken dat er nog zoiets bestaat als traktiemotoren, assen, wielen enz.
-
SLT 4-delig 1,60 ton/meter
...etc...
Het light-gehalte valt dus wel mee.... (of tegen :P).
Tsja. Leuk om het in een staatje ton/meter te zien maar zou het niet interssanter zijn als een staatje ton/as? Naar ik aanneem slaat de term lightrail meer op de aslast dan het gewicht "per strekkende meter"...
Bijvoorbeeld:
- Plan V = 86t/8assen = 10.75t per as,
- SGMm-3 = 142t/12assen = 11.83t per as (al zal dit enigszins geflatteerd zijn, de middenbak is natuurlijk duidelijk lichter aangezien motorisering e.d. in de Bk's zit),
- SGM = 106t/8assen = 13.25t per as,
- SLT-4 = 144t/10assen = 14.4t per as,
(Eventuele incorrecte quotes van gewicht voor rekening van deze link op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlands_spoorwegmaterieel#Treinstellen))
Ha, maar Mat. '64 werd dan ook bestempeld als een lichte trein.
Dat lijkt dus inderdaad hout te snijden al moet ik wel zeggen dat ik het "light" niet aan een Mat '64 af zie :)
Mvg Tinussie.
-
Het is Light Train, niet lightrail (anders had dat ding wel SLR geheten).
Light heeft hier betrekking op licht, transparant, open. In dit geval heeft het niets met massa van doen.
Groeten
Edgar
-
Ik mag toch hopen dat 'light' slaat op het gewicht per meter. Als exploitant zou ik daarin geïnteresseerrd zijn. Gewicht moet verplaatst worden (energie), extra assen maken het alleen maar duurder in onderhoud. Gemakshalve ervan uitgaand dat de aslast geen probleem is op de te berijden baanvakken.
@Edgar: Bombardier heeft het zelf over ''a modern, lightweight aluminium coach". Light train in de betekenis van licht (de electromagnetsche straling) is nieuw voor mij.
-
Ik heb um in het echt gezien, ik vind um achteraf gezien toch niet héél lelijk. ;D
Groetjes,
Robbert
-
zag hem vandaag ook rijden.... wat gelijk in me opkwam; "wat een speelgoed ding".... maar zeker niet lelijk ;) ;D
-
Gisteren zat ik toevallig naar het programma Radar te kijken.
Bij een of ander Item zag ik het treinstel voorbij rijden.
Van wat ik kon zien was het zeker niet lelijk
Harm
-
De 2602 is weer terug in ons land en onderweg naar Amersfoort en de verwachting is dat de 2401 ook binnenkort naar ons land komt zodat men proefritten kan gaan maken met meedere gekoppelde stellen.
Van de week ( dinsdag ) zag ik de 3 stellen aan elkaar gekoppelt voorbij schieten te Hmh ( Helmond 't Hout ) en iemand heeft daar een foto van gemaakt:
http://www.flickr.com/photos/arnold49/2418817701/sizes/o/
En dat ding ging me met een bloedgang :o :o.
Groetjes,
Marcel
-
Jammie, laat maar komen dat model.
-
En dat ding ging me met een bloedgang :o :o.
Hmm, dat baanvak is één van de weinige in Nederland waar je 160 km/u mag rijden. Nou weet ik niet hoe hard dat ding normaal gesproken kan/gaat rijden, maar als het 160 is, moet je er 10% bijtellen en dan kom je aan 176 km/u uit.
Niet slecht. :)
- Peter
-
Raar, waarom zou een origineel S-bahn treinstel een top van 170 km/h hebben? Ben benieuwd of hij redelijk comfi is bij die snelheden, ik vind de oude vaak lawaaig.
-
Nou ja, laat het 140 km/u zijn, dan testen ze met 154 km/u. Veel langzamer zal het toch niet zijn.
Volgens Wikipedia kunnen ze 160:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Lighttrain
- Peter
-
Raar, waarom zou een origineel S-bahn treinstel een top van 170 km/h hebben? Ben benieuwd of hij redelijk comfi is bij die snelheden, ik vind de oude vaak lawaaig.
Vrij logies, 160km/u is langzaam de standaard snelheid voor regionaal verkeer aan het worden in Duitsland omdat het IC/ICE verkeer er ook hard gaat. In Nederland gaan we dat ook krijgen voor dat SLT spul buiten dienst gaat, dus is het wel handig het spul gewoon vor 160km/u geschikt te houden. En wat Peter zegt voor toelating is 110% van de maximum snelheid vereist, dat is 176km/u dan.
Groetjes Michiel
-
Zal ergens tussen de 130 en 140 km/h gelegen hebben. Komende uit Eindhoven moet er voor 't Hout begrensd worden naar 130km/h. Plaatselijke snelheid te Helmond is 130km/h.
Tussen Helmond en Horst-Sevenum is de baanvaksnelheid 160km/h. Daar worden dan ook de proefritten (+10%) gehouden.
Uit het hoofd zeg ik dat de nummers 2602+2402+2401 waren.
mvg
Sander.
-
Voor de rekenaars: het vermogen per ton is ook nog een leuke. Geeft wat aan over de optreksnelheid enzo.
-
Voor wie ze nog steeds lelijk vind, ze dreigen een designprijs te winnen ;D
-
Sterker nog. Die hebben ze al gewonnen. Zie hier (http://www.infrasite.nl/news/news_article.php?ID_nieuwsberichten=9361&language=nl)
Gr.
Eric
-
terecht natuurlijk voor dit schitterende treinstel.
-
'het geeft het woord lelijk een nieuwe betekenis maar nog wat anders wat word het straks een zootje met die dingen zit niet eens een wc in ;D stoelen zitten Kwalitatief Uitermatend Teleurstellend
moet et nog zien
-
En jij hebt er al in gezeten ???
-
nee maar lees welles wat ;D
en als ze ongeveer het zelfde zitten als een spurt dan geloof ik het wel
-
Ik vind die nieuwe sprinters ook niet echt moi. Het design is (voor mij) typisch DB AG ;D en passt niet zo in de NS wereld ::)
Maar als ik zo over de DB stellen 425, 426.......denk, is dat wel goedkope troep >:( plastic waar je ook kijkt, daar wil je niet in zitten bij en crash :-X :-X :o
Geef mij maar liever en Plan V/T........dat heft tenminste nog stijl en emotie 8) ;D :D
-
Wat is dan meer typerend Nederlands, als de SLT zo typisch Duits is? Van deze tijd, wel te verstaan?
- Peter
-
Het is juist geen DB ontwerp, maar een ontwerp aangepast aan de NS.
Ik ben blij dat het oorspronkelijke Duitse model is aangepast en niet alleen de kleuren en logo's.
Werkspoor bestaat al een hele tijd niet meer....
-
......Maar als ik zo over de DB stellen 425, 426.......denk, is dat wel goedkope troep >:( plastic waar je ook kijkt, daar wil je niet in zitten bij en crash ......
Beetje kort door de bocht. Dat alles afgewerkt is met kunststof panelen wil nog niet zeggen dat het geheel van kunststof is.
Het metalen / aluminium frame moet aan een aantal sterkte eisen voldoen. Crashbestendigheid is een van de toelatingseisen. Daarom zie je op veel nieuw light rail matereel van die "mooie" buffers verschijnen. Allemaal om bij een crash de energie op te vangen en over de constructie te verspreiden.
Gr.
Eric
-
Volgens mij zijn de sterke eisen de laatste jaren alleen maar toegenomen. Syntus mag immers geen Lint'en meer bijbestellen omdat die niet aan de huidige regelgeving voldoen.
De buffers op de Flirt's en Protossen zijn volgens mij hoofdzakelijk bedoeld om bij een frontale botsing te voorkomen dat 2 treinen over elkaar heen schuiven. De buffers moeten zorgen dat de treinen min of meer in elkaar grijpen en de krachten door de constructie worden opgevangen.
-
Daarom zie je op veel nieuw light rail matereel van die "mooie" buffers verschijnen.
k vind t wel stoer staan hoor ;) En het vermindert het "kijk mij nou es eventjes de supersnelle mega-geavanceerde ICE tussen Boxmeer en Venray zijn" terwijl t gewoon een schrale plastic boemel is.
-
waarom heeft de sprinter die buffers niet?
-
Daar zit de crash bescherming achter het plaatwerk weggewerkt.
Ga er maar van uit dat die er echt wel is anders krijgt het geen toelating.
In ik meen RM heeft volgens mij een keer een artikel gestaan over de bouw van de sprinter. Op de foto's kon je mooi de crashconstructie zien omdat het plaatwerk er nog niet op zat.
Weet zo gauw even niet welk nummer het was.
Gr.
Eric
-
het gaat om deformatie-zones die de klappen op kunnen vangen tot een bepaalde snelhied (40 kmh?), dit hoeven niet per se buffers te zijn.
-
nee maar lees welles wat ;D
Niets dat in enige mate de realiteit nadert, schijnbaar.
-
nee maar lees welles wat ;D
en als ze ongeveer het zelfde zitten als een spurt dan geloof ik het wel
Als je op deze manier je mening opbouwt, laat die dan maar zitten voortaan....
Hoe kun je nou in vredesnaam iets zinigs zeggen over hoe iets zit als je er alleen wat over gelezen hebt en nooit zelf op gezeten hebt ::)
-
Begin dit jaar begreep ik dat de doelstelling was om de nieuwe SLT in oktober te laten rijden tussen Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle.
Volgens mij zijn er nog steeds maar 4 in Nederland (als ze in Nederland zijn), die allerlei proefritten maken en niet tussen Den Haag en Gouda.
Heeft iemand een idee hoe het er nu verder voorstaat?
Spoorfan
-
En een SLT is? :-[
Probably shame on me :-[
m.v.g.
Mark
-
SLT?? dat zijn toch die nieuwe stoptreinen??? O sorry NS: Sprinters....
gr. ronaldk
-
Klopt zijn inderdaad de nieuwe sprinters.
-
hoi,
ik weet niet op de SLT al in de reguliere dienst rijden maar toen ik om ongeveer 3 over 1 over de balijbrug fietste zag ik een SLT met utrecht centraal op de koersborden. ook leek hij in een remming om bij het station te gaan stoppen. ik heb het nummer even niet gezien. weten jullie meer?
MvG
[edit]hij was al eerder richting ypenburg gegaan als LM. waarschijnlijk ook als LM terug. gelezen op somda[/edit]
-
Dat zijn gewoon testritten. Zolang de trein niet 80% vol zit.
Robbert.
-
Het schijnt dat er nu proefritten worden gereden om te zien of de SLT de dienstregeling haalt.
www.raymondkies.nl
-
Ik zag hem gister ook uit de richting van Amersfoort naar Utrecht CS rijden en vandaag stond hij op een opstelterrein bij Utrecht CS in de buurt (richting Gouda).
mvg,
Matthijs
-
Het volgende las ik op het www.spoorforum.eu
Kon er hier verder niets over vinden....
http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=197&p=3726#p3726
Gr pewiam
-
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3019091/Nieuwe_Sprinter_vanaf_maandag.html (http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3019091/Nieuwe_Sprinter_vanaf_maandag.html)
-
Is het dan eindelijk zover. Dan zal ik er binnenkort er wel op gaan rijd.
Is het echte treinen rijden voorbij :'(
Manuel
-
Dat zeiden ze in de jaren '50 ook wel denk ik.
-
Absoluut, en bij de introducte van plan T en van de Sprinter, om over het dubbeldekkermaterieel maar te zwijgen.
-
Nou, een dubbeldekker met een 1700/1800 ervoor is toch heel veel trein ;D
Ik zag een SLT staan bij Utrecht, maar niet met reizigers.
-
Hetzelfde type treinen (DB 425-423) rijden in Duitsland zelfs soms RE treinen. Dus het valt hier nog wel mee. Het zijn gewoon snelle moderne treintjes voor korte afstand, geen metro's.
-
Is het dan eindelijk zover. Dan zal ik er binnenkort er wel op gaan rijd.
Is het echte treinen rijden voorbij :'(
Manuel
Heb je al geoefend?
-
voor de geinteresseerden: SLT 2402 reed vandaag in de 9830 en 9845
-
En waar is dat (ik ben niet bekend met die nummers)?
-
Stoptrein tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
Edwin
-
en het stel reed ook de 9838(utecht-den haag c) en 9855(den haag c-utrecht)
-
Vanochtend kreeg ik een sms van een spoorvriend uit woerden.
WOW, er rijden SLT's in Woerden!!!
-
Vanochtend kreeg ik een sms van een spoorvriend uit woerden.
Da's knap, want er reed er maar één.
-
Gaan ze ook op de Schiphollijn rijden binnenkort?
-
Hetzelfde type treinen (DB 425-423) rijden in Duitsland zelfs soms RE treinen. Dus het valt hier nog wel mee. Het zijn gewoon snelle moderne treintjes voor korte afstand, geen metro's.
Volgens sommige berichten hebben deze treinen geen WC aan boord. Dat maakt het toch meer een metro, en niet zo enorm geschikt voor de langere afstanden.
Groeten, Alexander
-
Ohw, is het niet aan boord hebben van een toilet de definitie van een metro?
-
Nee, de definitie van een metro is (volgens Van Dale (http://www.vandale.nl/))
me·tro de; m -’s (grotendeels) ondergrondse spoorweg voor verkeer binnen een stad
-
De slt's gaan het eerste jaar rijden tussen ut-gvc vv.
Hebben geen toilet aan boord omdat het een sprinter is, waar de meeste mensen gemiddeld niet langer dan 15 min. in zitten.
Hoorde tijdens de cursus dat ze wel aan het kijken waren of de vervolg serie een toilet aan boord kon komen.
Raymond.
-
Volgens mij is de SLT eerder lightrail treinstel dan een metro. 8)
mvg,
Matthijs
-
Lighttrain......
een 4tje SLT (70meter) weegt 129 ton = 1,85ton per meter.
een 2tje '64 (50 meter) weegt 88 ton = 1,76 ton per meter.
een GTW2/6 (41 meter) weegt 68 ton = 1,65 ton per meter.
Hoe light is light..??
mvg
Sander.
-
Lighttrain......
een Plan U (73meter) weegt 137 ton = 1,87 ton per meter....
En dat 48 jaar geleden ;D :P
Grtzz,
Karst
-
De discussie was al eens gevoerd: Linkje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8985.30)
Waarbij opvalt dat de gehanteerde gewichten nogal verschillen.
-
@Marc
Het gewicht van SLT heb ik in de mat.gids opgezocht. Ik mag aannemen dat dat correct is. Mat'64 en GTW heb ik van internet (2 verschillende bronnen per trein).
Zal dan ook wel redelijk accuraat zijn denk ik.
Het was ook maar om aan te geven dat de term Lighttrain gewoon een of ander mode verschijnsel is en dat het qua gewicht gewoon een " heavy" trein is. (Om er nog maar eens een mooie Franse term tegenaan te gooien)
Als je het mij vraagt is SLT dus gewoon een volwaardig, zwaar en modern treinstel... rijdt lekker, stevig op de sporen en wil goed van de plek en in de ankers.
mvg
Sander.
-
Vandaag al diverse voorbij zien komen, hoop vanmiddag vanaf Voorburg met de trein nr Gouda er één te treffen.
-
Meer zal lastig zijn want er rijdt er nu nog maar eentje. ;)
-
hier boven mijn vraag dus.
ik heb vandaag voor het eerst een SLT in Harderwijk gezien en ben nu toch wel benieuwd waar ze komen te rijden?
gr Ivo
-
Ze rijden al enkele diensten op Utrecht-Den Haag (behalve momenteel dan door de ontsporing van afgelopen maandag).
-
hier (http://somda.nl/www/forum/4263/) kan je het allemaal lezen en volgen, groetjes Michiel
-
Zijn er plannen om dit model uit te brengen?
-
Net voor het eerst hier gezien (Utg); vermoedelijk 3 (kan ook 2 zijn) gekoppelde SLT stellen richting Alkmaar.
De sprinter begon hier de laatste tijd ook al zeldzamer te worden met al die plan V's en T's die hier opdoken.
Groet,
Jakop
-
Ik zou hem graag in model willen hoor. :)
-
Het waren 3 stellen, twee zesjes en 1 viertje. Dus 16 bakken in totaal. Het ging om een proefrit. De topics met opvallende dingen van de betreffende dag op www.somda.nl geeft dat aan. De treinstellen zijn nog niet te zien in de dagelijkse dienst rondom Uitgeest.
-
Ook op de lijn Zwolle - Leeuwarden ben ik nu sowieso al 3 keer de SLT tegengekomen... Zal dit dan ooit de huidige stoptrein gaan vervangen? Nu wordt zowel de stoptrein als de intercity door koplopers gereden.
-
Het waren 3 stellen, twee zesjes en 1 viertje. Dus 16 bakken in totaal. Het ging om een proefrit. De topics met opvallende dingen van de betreffende dag op www.somda.nl geeft dat aan. De treinstellen zijn nog niet te zien in de dagelijkse dienst rondom Uitgeest.
Jawel, planmatig wordt er 's avonds 1 slag naar Alkmaar, komend uit Rotterdam, gereden met SLT. En off course rijdt ook de trein waarop deze keert met SLT.
-
Planmatig is dat wel, maar vaak wordt die slag vervangen door Plan V. Sinds 12 december is het nog maar een handvol keren volgekomen dat er daadwerkelijk SLT in reed. De 7400/17400/14700/4700 oid gaat pas later over naar SLT, ipv afgelopen 12 april.
-
Ik heb ook al diverse keren SLT gezien tussen Zwolle en Utrecht en ik hoop echt niet dat ze die in de stoptreindienst gaan inzetten tussen de genoemde steden. Twee DD-AR stammen zijn al krap in de spits, dus NS alsjeblieft geen SLT hier. Knap dan liever de DDM-1 op!
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik heb ook al diverse keren SLT gezien tussen Zwolle en Utrecht
Zie foto (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_6133_RJ.jpg) vandaag genomen tussen 't Harde en Nunspeet op de Veluwelijn
-
Er wordt nog steeds proefgereden in den lande. Onder andere van Utrecht naar Leeuwarden. En er schijnen al zo'n 60 stellen in Nederland te zijn, waarbij er maar een handjevol worden ingezet. Het machinistencorps, het conducteurscorps en onderhoudspersoneel moet nog (her)instructie krijgen op deze stellen.
De stellen staan daarom op de Dijksgracht, Cartesiusweg en de Bokkeduinen.
-
Zie foto (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/mat%2054/CRW_6133_RJ.jpg) vandaag genomen tussen 't Harde en Nunspeet op de Veluwelijn
Auw, die is zo schoon, het doet bijna pijn aan de ogen. Het ding ziet er bijna als een artist impression uit. :)
Wel een grappig treintje verder.
- Peter
-
Vreest niet, er rijden er al rond met impressionist artists work...
-
Ook op de gesloten werkplaats zaanstraat staan 3 stellen o.a,de 2610 en nog twee andere waarvan het laatste stel richting transformatorweg staat al met graffittie bekladt. Ook staan er wat plan T en DDM stellen en 3 16/17/18/ op gestelt,kun niet de nummers zien.
groet Bram.
-
Auw, die is zo schoon, het doet bijna pijn aan de ogen. Het ding ziet er bijna als een artist impression uit. :)
Inderdaad en een erg mooie en goede foto (y)
Ik heb er tot nu toe maar 1 keer 1 in het "wild" gezien, in Utrecht.
Wel in de Duitse neef gezeten tussen Koblenz en Trier.
(http://lh3.ggpht.com/_1xwYpAX1dlk/S9LiuuPCeUI/AAAAAAAAC4k/D77A3DSfmoA/s400/IMG_1778.JPG)
Als de rijeigenschappen hetzelfde zijn vind ik het prima treinen.
-
Godzijdank wel met betere stoelen!
-
hehe ik zit er elke dag in!
rijdt erg lekker,, en ook makkelijk dat het die jacob draaistellen heeft, zodat je kan zien of er in de andere coupe wel plek is om te zitten!
-
Dat ligt aan de draaistellen??
-
Ja zeker, door de Jacobsdraaistellen is er geen tussendeur meer tussen de rijtuigen, dus kan je zo door de hele trein kijken.
Zonder Jacobsdraaistellen is dat niet mogelijk ;)
-
Volgens mij rijdt Huibert gelede bussen en daar zitten toch echt geen Jacobsdraaistellen in. :)
- Peter
-
Ja OK, maar zo'n soort constructie zie je dan weer vrijwel nooit bij treinen ;D. Het enige wat daar enigszins op lijkt (waarbij het rijtuigeinde 'via' het volgende rijtuig steunt op een as) is het Talgo-principe, maar dat is weer niet specifiek bedoeld voor een ongehinderde doorkijk en zit vol met compartimenten enzo. Je zou ook nog een lans kunnen breken voor Citadis-trams en Stadlers GTW's, maar erg gangbaar is het principe niet 8).
De relatie is niet één op één: het Parijse metromaterieel type MP89 is niet "articulé", zie hier (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/metro/Paris/MP89/32-1-09-031111-NZA.jpg) - duidelijk 2 draaistellen per rijtuig -, maar heeft toch een brede rijtuigovergang (http://www.railfaneurope.net/pix/fr/metro/Paris/MP89/metro6.jpg) (beide plaatjes Railfaneurope.net).
Als men een vrije rijtuigovergang wil fröbelen, kiest men wel vaak voor een "articulé" trein (= met een ophanging op Jacobsdraaistellen), dus het zal vast wel efficiënter zijn. Onmogelijk is het tegendeel echter niet :).
-
Godzijdank wel met betere stoelen!
Betere stoelen in de SLT of in de Duitse stellen ?
In de Duitse stellen zitten ze behoorlijk hard, zelfs in de eerste klas.
-
De SLT heeft gelukkig wat betere stoelen dan het Duitse mormel, al zullen degenen die Mat'54 nog regelmatig bezeten hebben, het SLT mat nog steeds drie keer niks vinden. Maar ja, in Mat'54 had je dan ook het gevoel dat die zetels beter zaten dan het meubilair thuis.....
Jeroen
-
Okok, het ligt niet aan de jacobsdraaistellen, maar jullie begrepen waar ik op doelde, de doorkijk....
de stoelen zijn nou niet juh van het hoor,, naar mijn mening is de eerste klas dan ook niet beter (kwa stoelen), enigste is dat er iets meer beenruimte is!
-
Vandaag diverse malen op de Hoekselijn heen een weer zien pendelen!
Mooi treinstel, zeker het nabouwen in model waard.
Hier kunnen de metrostellen die er zullen gaan rijden niet tegen op.
-
Vandaag diverse malen op de Hoekselijn heen een weer zien pendelen!
Mooi treinstel, zeker het nabouwen in model waard.
Hier kunnen de metrostellen die er zullen gaan rijden niet tegen op.
in N zijn de kappen van de SLT te koop ;)
-
Sinds vandaag rijdt er inderdaad SLT in de serie's 4100 en 4200. Vanaf volgende week zal ook de 14100 met SLT gaan rijden. De SGMm stellen zijn nu van de Hoekse Lijn afgehaald om elders ingezet te gaan worden.
-
Wel gaaf die nieuwe sprinters op de hoekse lijn (y) Weinig oude sprinters staan er meer op rotterdam centraal.
-
Sinds vandaag rijdt er inderdaad SLT in de serie's 4100 en 4200.
Als ze maar niet in de serie 5600 Utrecht-Zwolle komen! NS, lezen jullie mee? Niet tussen Utrecht en Zwolle!!
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik vind het echt een mooie trein, ik hoop dat hij gauw uitkomt in HO.
Fleischmann zal het niet doen, zij gaan toch over op n.
Ik denk dat Roco het gaat worden, maar ik hou me hart vast, ze maken tegenwoordig best vaak fouten in hun modellen, dan heb ik het over interieur en kleur, hier en daar detaillering... best zonde :-X maar we zullen het zien ;D
-
De SGMm stellen zijn nu van de Hoekse Lijn afgehaald om elders ingezet te gaan worden.
Dacht het niet! ;D Nu 5 mei rijden ze er nog (y)
Gideon
-
Inderdaad net nog gezien
Gisten voor het eerst met de SLT mee mogen rijden. Ik stond er wel van te kijken dat ze opeens hier rijden.
En vandaag een foto gemaakt
(http://farm5.static.flickr.com/4066/4581656865_ff0f052060_b.jpg)
-
mooie foto :D
en hoe rijdt ie??? ::)
-
Van R'dam naar H v Holland en weer terug ;D ;D ;D ;D
-
Als je tussen Rotterdam en Gouda rijd, zie je bijna alleen maar SLT's
-
Nou zet die dingen nu ook maar eens in Brabant in!!
-
wrom? suffe dingen.
-
Dit zijn toch van die dingen voor in de steden?
Trammetjes toch? ;D
Tinus.
-
Dacht het niet! ;D Nu 5 mei rijden ze er nog (y)
Praktijk wijkt wel eens af wat er gepland staat ;) Maandag zijn er 5 stellen begonnen, waarbij er later 1 is vervangen door een SGMm ivm een defecte SLT. Dat was de 2418 zeg ik zo uit mijn hoofd.
-
klopt was de 2418
-
Heren,
Er rijden nu ook SLT's naar Hoek van Holland:
2421 arriveert in Hoek van Holland.
(http://farm2.static.flickr.com/1184/4592772780_2b0c6c8e49_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/4592772780/sizes/l/)
2421 in Hoek van Holland Strand.
(http://farm2.static.flickr.com/1223/4592152197_e8866779b7_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/4592152197/sizes/l/)
2421 langs perron Hoek van Holland.
(http://farm4.static.flickr.com/3334/4592156629_f62375b80f_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/4592156629/sizes/l/)
Close up van 2421 langs perron Hoek van Holland.
(http://farm2.static.flickr.com/1173/4592155047_56dfbee722_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/4592156629/sizes/l/)
CKLX
-
Ik was gisteren bij Railz in rotterdam, en had uitzicht op perron1, en daar kwam ie aangereden, de SLT :D
wauw wat een pracht trein is het toch ;D
-
Afgelopen zaterdag ook mee geweest met de SLT van Rotterdam naar Hoek van Holland Strand en weer terug. Bij mijn heenrit en terugrit tot Vlaardingen Centrum met de 2420 reed ook een groep Polen mee van de Poolse spoormaatschappij PKM. Zij willen waarschijnlijk ook een aantal treinstellen à la SLT bestellen.
Wie weet wordt het SLT concept een succesvoller exportproduct dan de Plan U, DH-I en DH-II.
-
Wie weet wordt het SLT concept een succesvoller exportproduct dan de Plan U, DH-I en DH-II.
Maar de SLT is oorspronkelijk toch een Duits ontwerp aangepast aan eisen NS?
-
Een opgevoerde tram wordt natuurlijk nooit zo's succes als onze vette diesel consumerende Plan U, DH-I en DH-II
van vaderlandse bodem.
-
Maar de SLT is oorspronkelijk toch een Duits ontwerp aangepast aan eisen NS?
Inderdaad het is een broertje c.q. zusje van de Baureihe 425 van de DB, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_Lighttrain
Groeten Ronald.
-
@Brenner : de DH-1 en DH-2 waren anders gewoon van de Duitse 627.1 en 628 series afgeleid en ook in Duitsland gebouwd. Dus hoezo 'van Vaderlandse bodem' ?
Maar Plan U is idd nog heerlijk degelijk Werkspoor :D
-
(http://farm2.static.flickr.com/1173/4592155047_56dfbee722_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/4592156629/sizes/l/)
Prachtige foto! En leuke seinen. Wat tonen die behalve rood en waarom?
Die Polen denken gewoon jaaaaaren vooruit ;)
En Jab, zo sprekend hebben we vrijwel geen materieel van eigen bodem.
Gr/H
-
Prachtige foto! En leuke seinen. Wat tonen die behalve rood en waarom?
Die seinen kunnen ook nog geel tonen maar verder niks... Komt omdat na de boog nog wat wissels liggen en meteen de eindhalte Hoek van Holland Strand. Dus deze 'uitrijseinen' zijn meteen ook 'inrijseinen'. Het ligt zo dicht op elkaar dat het bijna een modelbaan lijkt! :)
-
Ik heb vorige week ook nog een SLT op de foto in Rotterdam gezet:
(http://upload.spoorpunt.nl/upload/p1210651_440.jpg)
-
Ja
Gisteren ook nog even mee gereden (nadat de technische mankementen waren opgelost ;D)
Bart
-
Op de foto in Rotterdam gezet? Goed geslaagde photoshop dan :)
-
En toch is er geen Photoshop of wat voor manipulatie dan ook op de foto toegepast :)
-
Je moet toch ook zo opletten wat je neerzet op dit forum ;D
Ook Rotterdam:
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/P4290503.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m219/amibo/IMG_2208.jpg)
-
Die kappen aan de bovenkant worden toch nog blauw?
-
Nee, die blijven grijs, met aan de voor en achterzijde een blauwe deel wat aansluit op de kop.
-
Naar aanleiding van een bericht van een medeforumlid laat ik hier mijn mening posten in het topic waar het thuishoort.
Ik vind SLT qua interieur een mooie trein. Het oogt fris alleen vind ik de banken te hard. Uiterlijk vind ik het niet de meest mooie maar de kleurstelling is wel fris.
Ik ben alleen sceptisch over het feit dat men SLT wil gaan inzetten op lijnen waar eerst dubbeldekkers dienst deden. Ik ben niet zo voor de nieuwe strategie voor dat meer mensen moeten gaan staan. Het lijkt mij dat men zicht tekort gedaan zal voelen. Zo zul je eerder klachten krijgen over volle treinen en dat mensen geen zitplek hebben.
Hopelijk heb ik me nu duidelijk gemaakt.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ik heb zelf nog niet met SLT gereden, maar ik vind het mooie treinen.
Wat betreft de zitplaatscapaciteit ben ik het wel met je eens. Het is niet alleen vervelend, het is ook minder veilig.
De SSB heeft pas mooie nieuwe dubbeldekkers besteld met lage instap. Dat had prima DD-AR/DDM kunnen vervangen als het persé moet.
-
Klopt. BLS heeft ook nieuwe dubbeldekkers besteld, bij Stadler in dit geval genaamd DOSTO. Ikzelf zou dit een uitstekende vervanger voor DD-AR vinden.
Mvgr Jan Wiebrand
-
wat is BLS?
-
misschien berner lötsberg simplon, maar dat lijkt me sterk..... :P :-\
-
Vroeger: BLS, Bern-Lötschberg-Simplon en tegenwoordig het het bedrijf BLS Lötschbergbahn (y)
http://nl.wikipedia.org/wiki/BLS_L%C3%B6tschbergbahn
Groetjes edwin
-
Klopt, de dubbeldekkers voor de BLS zijn overigens voor de S-Bahn Bern, die grotendeels door de BLS wordt geëxploiteerd. 't Zijn feitelijk FLIRTen met een extra verdieping.
-
zijn er al plannen om de SLT door een fabrikant op de markt de brengen? in model natuurlijk.
-
Heb jij al plannen om voorlopig niet meer dit soort vragen te stellen?
Bij voorbaat dank. (y)
-
Daan,
ben je al lang moderator?
mvg,
Sander
-
zijn er al plannen om de SLT door een fabrikant op de markt de brengen? in model natuurlijk.
roco had plannen hiervoor ;)
of de plannen daadwerkelijk uitkomen is natuurlijk de vraag, zo ook wanneer :)
-
Jij bent het in ieder geval niet meer. Maar ga je mij nou iets verwijten van wat je zelf ook doet?
-
ben je al lang moderator?
Ik nu een half jaartje ofzo, zullen we het hierbij laten heren ?
Veel te warm om zo druk te doen (y)
Gr. Remco.
-
Jij bent het in ieder geval niet meer. Maar ga je mij nou iets verwijten van wat je zelf ook doet?
Ha ha, touché! Da's wel een heel sterke comeback! (y)
-
Sorry Remco gaat het toch zeggen "over die twee 'heren', kleuters zijn het" ;D
-
(http://img827.imageshack.us/img827/1831/epson009.jpg) (http://img827.imageshack.us/f/epson009.jpg/)
-
Bron: Maassluise Courant - De Schakel,
Heb het artikel zelf ook al gelezen ;D
-
Ik heb er eergisteren voor het eerst ingezeten (Schiphollijn Hilversum-Leiden).
Meest opvallend, de deuren gaan heel snel weer dicht, dat is voor veel reizigers wennen.
Maar hij rijd heerlijk, net een metro ;D
-
............ de deuren gaan heel snel weer dicht, dat is voor veel reizigers wennen.........
Dat is geloof ik door de mcn zelf in te stellen. Of aut. na open weer dicht, of open blijven staan.
-
Hmm sorry dat dat krantenartikel hier staat zonder tekst maar, ik zal even toelichten waarom ik het wou plaatsen. Ik heb het met wat verbazing zitten lezen. Eigenlijk legt de krant de verantwoording van de fouten een beetje bij de machinisten neer. Dat er soms deuren niet opengaan dat ligt niet aan de nieuwe sprinter. Dat is toch lariekoek, ik kan me geen machinist voorstellen die bij een station aankomt en de deuren niet opent? Aan wie ligt het dan de trein of de machinist dat de deuren dichtzitten? Ik zou graag willen weten wat jullie nu van het artikel vinden?
Gr Wilmar
-
Maar hij rijd heerlijk, net een metro ;D
dat klinkt als "hmmm, wat een zalige boterham, net een broodje poep."
-
Beetje wel ;D, helemaal als je planV/T gewend bent: Heel veel gekraak en herrie maar je zit wel in een echte trein ;)
Maar goed, aangezien de meeste stoptrein passagiers straks zullen moeten gaan staan is het wel gunstig dat ze niet te veel schokken, net als de metro's dus :P
-
Aan wie ligt het dan de trein of de machinist dat de deuren dichtzitten? Ik zou graag willen weten wat jullie nu van het artikel vinden?
Beste Wilmar,
Wij kunnen de deuren pas openen als de trein volledig stil staat. Dat moet ook nog even 'berekend' worden door de computer van de trein, en dan is de knop pas 'werkzaam'. Bij al het voorgaande materieel kan het al vlak voor stilstand, zodat bij volledige stilstand, de deuren open kunnen. De SLT is een trein waar je geduld bij nodig hebt, en dat is nieuw voor alle machinisten en conducteurs.
Groetjes, Jorick
(Machinist Utrecht)
-
Ik vraag me dan af wat er gebeurt als er bijvoorbeeld brand of zoiets is en wat er dan gebeurt.
-
De SLT is een trein waar je geduld bij nodig hebt, en dat is nieuw voor alle machinisten en conducteurs.
Ook voor reizigers ;D Die staan vaak ongeduldig op die knop te rammen.
@Daan,
Dan zou ik toch maar vaker kijken bij de deuren, daar zit in geval van nood een mogelijkheid om te deur open te krijgen
-
ik heb een paar weken geleden een machinist uitgelegd dat de SLT eindelijk aan het tempo van het rijdend personeel is aangepast ;D ;D ;D ;D machinist kon er wel,om lachen vooral omdat ik hem weer op weg hielp !
storings monteur Nedtrain (y)
-
Ook voor reizigers ;D Die staan vaak ongeduldig op die knop te rammen.
@Daan,
Dan zou ik toch maar vaker kijken bij de deuren, daar zit in geval van nood een mogelijkheid om te deur open te krijgen
Ik heb de SLT nog niet gezien, vandaar ;)
-
Wettelijk verplicht Daan. ;)
Jos.
-
Mathijs,
Vind je het gek als de sneltrein naar huis op het punt staat te vertrekken en er moeten ongeveer hondert mensen overstappen binnnen een halve minuut :(. ;D Waar ik tussenstond omdat ik zonodig de SLT wilde pakken. Vertrekt vijf minuten eerder van station Delft richting Leiden dan de Intercity naar Amsterdam. Normaal gesproken kun je dan op Leiden overstappen. Mijn broer had de SLT nog niet van binnen gezien, dus ik: Ja hoor, ze komen ongeveer tegelijk aan, we kunnen op Leiden als nog de intercity pakken.
Je raad het al, beuken op die knop. Fluitje gaat :o Deuren open (SLT), deuren voor neus dicht (intercity) :-X.
Leg dat maar uit ;D.
Gelukkig kwam zeven minuten later een vertraagde trein uit Brussel aan die ons meenam over een stukje van de hogesnelheidslijn.
Toch nog een minuut voor de intercity op Centraal station (y) (y).
Geweldig dagje treinen dus.
Groeten,
Martijn
-
Ik vraag me dan af wat er gebeurt als er bijvoorbeeld brand of zoiets is en wat er dan gebeurt.
Me dunkt dat je in zo'n geval de trein stil zou willen zetten.
- Peter
-
Onlangs in de SLT gezeten van Zandvoort naar Haarlem. Zoals Bob al aangaf, het rijd als een metro, heel soepel. Grappig is ook dat er in de 1e klas (ben niet in de 2e klas geweest) een info scherm hangt wat de stations, en de snelheid van de trein weergeeft. Laat het model maar komen.
Maar in 1:1 ben ik blij dat er tussen Heerenveen en Utrecht nog steeds koplopers rijden, wel/niet verbouwd, zit toch een stuk prettiger. Jammer dat de niet verbouwde stellen steeds schaarser worden, raampje open en foto's maken kan straks niet meer :(.
Hieronder een korte foto impressie van het stel. Zoals jullie zien zat ik in m'n uppie in de trein van Zandvoort naar Haarlem. Anders had ik die foto's natuurlijk nooit kunnen maken ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020023.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020023.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020027.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020031.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020032.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020032.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020034.jpg)
-
Die schermen hangen door het hele stel heen, dus ook in de 2e klas.
Koos Jabaaij.
-
Wat zitten betreft is het net zo'n moderne stads/streekbus (b.v. die van de Zuidtangent).
Je zit of heel hoog of heel laag.
Toch nog een positief punt: genoeg beenruimte (y)
-
rijdt de slt ook op de lijn naarden-bussum - amsterdam?
-
Ja, maar je kan ook andere type treinen treffen.
Zo heb ik naast de SLT heb ik in dezelfde week ook in een mDDM gezeten maar zelfs ook in een IRM...
-
klopt, sgm rijdt er ook.
hopen dat ik geluk heb morgen.
gr.
mathyn
-
Ik heb het wel over de trein die vanaf Hilversum via Amsterdam Zuid gaat naar Leiden.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2010_08020027.jpg)
Best wel een hoge instap voor de Hc, niet echt ergonomisch, terwijl de reiziger geen centimeter meer mag klimmen :o :o
-
Ik heb het wel over de trein die vanaf Hilversum via Amsterdam Zuid gaat naar Leiden.
dat zou ik niet weten.
ik stap op bij naarden bussum, en ga zo naar amsterdam muiderpoort, en dan door naar amsterdam cs. hoe de trein verder gaat weet ik niet :-[.
-
Best wel een hoge instap voor de Hc, niet echt ergonomisch, terwijl de reiziger geen centimeter meer mag klimmen :o :o
Volgens mij is dit toch de deur voor de mcn....... ;)
Overigens is instappen vanuit de ballast, denk ik, nog een grotere toer voor een mcn/hc/man en/of vrouw.
-
Vanaf sommige stations is de instap voor passagiers zelfs lager dan het perron (o.a. Leiden).
@Mathyn
Dat is inderdaad een andere trein :-\ maar de SLT duikt nu overal op.
-
Best wel een hoge instap voor de Hc, niet echt ergonomisch, terwijl de reiziger geen centimeter meer mag klimmen :o :o
Dat heeft denk ik meer met kinderwagens en rolstoelen te maken dan veiligheid.
Overigens zag ik op Rotterdam Blaak enkele mensen bijna struikelen omdat de vloer van SLT lager lag den het perron..... uitstapgemak blijkbaar....
-
Zelfde verhaal in Haarlem ;)
-
Weet iemand of die SLT's ook rijden tussen Utrecht en Amersfoort of Baarn?
Mvg,
Henk
-
Ja. (kort en bondig)
rotterdam-amsterdam-uitgeest VV,
Utrecht/Baarn VV,
rhenen-utrecht-breukelen VV,
alleen utrecht-amersfoort-zwolle is nog voor de DDAR.
-
Als model zou ik dit ding niet willen hebben... Wat een vee-vervoer uitstraling hebben die dingen zeg.
Ik ben niet lang met m'n 1,74, maar zelfs ik kon een vuist tussen het einde van de zitting en m'n knieholte krijgen: toen ik vroeg of ik de nog lege stoel bij het raam bij een vis-a-vis zitplek mocht innemen, merkte ik dat de beenruimte echt krankzinnig krap is: eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar m'n pa, die er al wat vaker ingezeten heeft, merkte het ook: ze hebben er alles aan gedaan er zoveel mogelijk stoelen in te proppen.
En wat ik dan ook niet snap: eerst hameren op een extra deur in de middenbak van een SGM-III, en vervolgens slechts 1 deurstel in de koppen van een SLT maken: de trein was behoorlijk vol toen we op Sloterdijk aankwamen, en werd daar nog voller: op Amsterdam CS duurde het toch echt behoorlijk lang voordat iedereen eruit was.
Verder vind ik de deuren te sloom openen: die extra 'trede' die van onderaf tussen het treinstel en het perron geklapt wordt, doet er te lang over om daar te komen: gevolg: de deuren gaan pas 2 seconden na het indrukken van de knop open...
Verder mogen ze dat irritante deuntje binnenin de trein en loes die de reiziger constant een goedemorgen -middag of -avond wenst, ook afschaffen.
Tot zover dit off-topic geklaag..
-
Weet iemand of die SLT's ook rijden tussen Utrecht en Amersfoort of Baarn?
Ze rijden in ieder geval op het traject Utrecht - Baarn, de intercity moet er af en toe op wachten :P :)
-
Ik heb in de zomer paar keer in de nieuwe sprinter gezeten,hij rijd lekker,je kan echt zien dat de middenbakken afgelijd zijn van de BR425 die in Duitsland rond rijden,alleen de topsnelheid van de sprinter valt wel tegen,in Duitsland is 160 km per uur langzaam,bij ons rijden de treinen,ook de nieuwe sprinter maar 140 km per uur,dat vind ik wel jammer,verder is het een mooië trein met goede rij eigenschappen,zeker als alle kinderziektes eruit zijn.
Als in Nederland ooit de topsnelheid naar 160 km per uur wordt gebracht,kan de sprinter zich meten met de FLIRT,mijn vaforiete Zwitserse sprinter van Stadler :).
-
De vraag is eigenlijk of 160 km/h nodig is....
-
Idd en als de sporen dan een beetje glad zijn ben je in plaats van 1 station, 2 stations voorbij gereden ;D 8)
-
er was van de week bij omroep max een onderwerp over de SLT.
namelijk dat er geen wc's in zitten!
dat vind ik wel een van de slechtste dingen die ze kunnen doen.
verder heb ik er nog niet ingezeten.
gr,
mathyn
-
Idd en als de sporen dan een beetje glad zijn ben je in plaats van 1 station, 2 stations voorbij gereden ;D 8)
ehhh 2 stations voorbij gegleden ;-)
Groeten
Bas
Overigens, wij hebben onze Flirts "gecastreerd"...ze zorgen daarmee dus niet voor nageslacht of zo, maar de acceleratie is dermate overweldigend, dat men haast overwoog om voor vertrek te melden dat reizigers moeten gaan zitten ;-) Nu is dus softwarematig gezorgd dat niet 100% vermogen meer ter beschikking staat.
Daarbij komt ook: een goede machinist houd het weer en de adhesie in de gaten en past zijn of haar rijstijl erop aan.
-
Ik vind dat Nederland achterloopt qua snelheid,wat gladde rails betreft daar hebben alle treinen last van,ook in het buitenland,ja,de toiletten zitten er inderdaad niet in,dat hebben ze goed van Syntus afgekeken ??? :(.
Maargoed,ondanks die gebreken is het wel een mooië trein,om positief af te sluiten :) :).
-
Ach, er is toch altijd wel een leeg balkon.
Ze vragen er echt om als je hier mensen in durft te vervoeren! :'(
Tinus.
-
even iets heel anders..
is er al sprake van of het model in H0 gaat komen???
ik zou hem toch wel al te graag op mijn baan hebben rijden.
gr,
mathyn
-
Hoi Tinus,
Welk leeg balkon, de SLT is een lange doorgaande koker waar een paar zachte delen in zitten die kunnen buigen.
Geen toilet, geen balkon, alleen achter een stoel pissen is mogelijk.
Je zou zeggen dat ze als stoptrein ontworpen zijn, dan zit je er toch niet zo lang in.
In de sneltreindienst heb ik er ook in gestaan, van Den haag naar Amsterdam.
Weinig zitplaatsen!
groeten,
Martijn
-
Toilet is wel een gemis... denk is aan een HC of een MCN die naar het toilet moet tijdens dienst en op zijn stop stations geen toilet heeft?
-
Die zal een leeg drinkflesje moeten gebruiken ::)
Ik heb er van de zomer voor het eerst ingezeten en ik vind het echt een mooi treinstel. Ook zit het lekker en heb je veel beenruimte. Dat er geen WC in zit is erg vervelend. Maar ja áls er een WC in zit is ie altijd vies en ga je er alsnog geen gebruik van maken...
-
nou als je moet moet je,
of hij nou vies is of niet.
-
Het was jullie slimmeriken al lang opgevallen dat de afkorting SLT stiekem niks te maken heeft met 'Sprinter', 'Light' en 'Train', hè?
Sanitair Loze Trein...!
Afijn. Iedereen piept nu over het feit dat er geen toilet in zit, als er straks - bij Gods gratie - eindelijk een toilet in zou komen te zitten, loopt iedereen te 'zeiken' over het feit dat de toiletten in de trein zo verschrikkelijk smerig zijn, en dat ze het wel ophouden tot ze op een groot station komen. Voortaan gewoon thuis de blaas ledigen voordat men op pad gaat.
-
Voortaan gewoon thuis de blaas ledigen voordat men op pad gaat.
Voor ons mannen is dat niet zo moeilijk, kunnen gerust wat ophouden.
Maar de dames zullen het er lastiger mee hebben. ;D ;D
Jos.
-
Voor ons mannen is dat niet zo moeilijk, kunnen gerust wat ophouden.
Maar de dames zullen het er lastiger mee hebben. ;D ;D
Jos.
Hmmm ik denk het niet. Vrouwen over het algemeen zullen niet zo snel op een vieze toilet gaan. Zeker toiletten in treinen zijn vaak of eerlijk gezegd altijd wel vies zelfs als ze net schoon zijn gemaakt. Zij zijn gewend om hun behoefte op te houden. Zover ik weet hebben ze een gruwelijke hekel om op een vies toilet hun kledeing stukken te moeten laten zakken zeker als de vloer smerig is. Ik weet haast zeker dat in mijn omgeving alle dames het liefst ophouden tot ze exploderen dan op zo'n toilet te moeten. Wij heren kunnen blijven staan en hup nou ja jullie weten wel ;D Het is voor ons makkelijker om achter naast of voor een boom te gaan staan of om de plaatselijke jungle in te duiken ;D
Groetjes Ben.
-
De laatste tijd reis ik regelmatig met SLT tussen Utrecht CS en Rhenen. Wat ik een pluspunt vind van SLT is de klimaatregeling. Die weet de temperatuur goed te beheersen. Wat ik inderdaad minder vind is de automatische omroep, vooral vanwege het feit dat je op een gegeven moment wel weet dat het morgen, middag of avond is. En het is telkens dezelfde stem, ik hou wel van wat afwisseling, ik wacht met spanning af wat het OBIS in het ICMm en DDZ gaat brengen.
Verder ben ik maar matig enthousiast over het zitcomfort, de stoelen zien er opzich mooi uit, maar ik vind ze te hard. Als je zoals ik tussen Utrecht en Rhenen in z'on trein zit kun je helaas niet voorkomen dat je na het uitstappen toch een beetje een houten achterste hebt. Geef mij in dat opzicht dan toch maar een oude Plan V of DD-AR met mDDM-banken.
En de deuren ben ik inderdaad ook maar matig enthousiast over, vooral vlak nadat de trein is gestopt wil je gewoon dat de deuren direct openen en dat gebeurt niet. Zijn ze eenmaal open dan is het in en uitstappen gelukkig een fluitje van een cent vanwege de gelijkvloerse instap.
Mvgr Jan Wiebrand
-
Ook ik reis dagelijks met deze dingen, tussen Gouda & Zoetermeer. Stoppen langs het perron is iedere keer weer een verrasing. En ze gaan momenteel weer iets te vaak kapot.
bas
-
Inderdaad vanochtend stond er weer één met een defect bij Vlaardingen West >:( Waardoor mijn trein vertraging opliep
-
Voor ons mannen is dat niet zo moeilijk, kunnen gerust wat ophouden.
Maar de dames zullen het er lastiger mee hebben. ;D ;D
Jos.
Tenzij je last hebt van een spastische darm.
Maar ja, met zieken, zwakken en andere misselijke mensen hoef je natuurlijk geen rekening te houden.
Groet,
Huibert
-
. Wat ik inderdaad minder vind is de automatische omroep, vooral vanwege het feit dat je op een gegeven moment wel weet dat het morgen, middag of avond is. En het is telkens dezelfde stem, ik hou wel van wat afwisseling,
Mvgr Jan Wiebrand
dat is een ding wat zeker is,ik ben pas 1 keer met de slt mee geweest,een stukje van niks,Soestdijk-Utrecht en vice versa,maar ik was dr op een gegeven moment helemaal klaar mee! DAMES EN HEREN,GOEDEMORGEN pffffffffffffffff,elk station weer,je zal dr dagelijks mee reizen.
-
Maar ja, met zieken, zwakken en andere misselijke mensen hoef je natuurlijk geen rekening te houden.
Dat geldt dan niet voor doven;
............ Wat ik inderdaad minder vind is de automatische omroep, vooral vanwege het feit dat je op een gegeven moment wel weet dat het morgen, middag of avond is. En het is telkens dezelfde stem, ik hou wel van wat afwisseling, .......
telkens dezelfde stem is, uiteraard mits goed verstaanbaar geweldig! Veel conducteurs mummelen maar wat onverstaanbaars of de tekst gaat verloren in het gekraak.
En ook mensen die slecht ter been zijn komen er goed af:
........ dan is het in en uitstappen gelukkig een fluitje van een cent vanwege de gelijkvloerse instap.
Toch....?
-
nou helemaal gelijk is de vloer trouwens niet.
ik zag hem vandaag in overvloed bij utrecht cs.
en daar was hier en daar zo nog 15cm tussenruimte.
-
Ja, ligt dat aan de SLT, of aan het Utrechtse perron wat misschien niet aan de standaard voldoet... ;) ???
-
dat is een ding wat zeker is,ik ben pas 1 keer met de slt mee geweest,een stukje van niks,Soestdijk-Utrecht en vice versa,maar ik was dr op een gegeven moment helemaal klaar mee! DAMES EN HEREN,GOEDEMORGEN pffffffffffffffff,elk station weer,je zal dr dagelijks mee reizen.
Na een tijdje hoor je dat niet meer
-
dan kun je t dus net zo goed weglaten. (y)
-
Ja, en dan komt mevrouw Versteegh met haar 87 jaar die graag naar een vriendin wilt. Met de trein reizen doet ze nooit, ze heeft zich minstens 4 keer door een Servicemedewerker laten vertellen dat de stoptrein naar Den Haag Centraal écht van spoor 12a vertrekt, en dan heeft ze gelukkig in de trein een fantastische omroep, die haar vriendelijk goedemiddag wenst en haar op tijd laat weten dat ze dan - eindelijk! - station Zoetermeer Oost bereikt heeft.
Weglaten? Nee. Denk het niet.
-
Misschien zelfs toevoegen aan welke kant het perron is zoals in diversen landen gebeurt zoals bv Duitsland, en dat is in een over volle trein best nuttige info.
-
Misschien zelfs toevoegen aan welke kant het perron is zoals in diversen landen gebeurt zoals bv Duitsland, en dat is in een over volle trein best nuttige info.
Nah. En dan bedenkt de treindienstleider dat ik in plaats van spoor 1 op spoor 2 binnen kom in Utrecht (vanuit Baarn). Staat iedereen met zijn neus de verkeerde kant op te kijken. :-\ Nee hoor. Lekker laten zoals het is.
-
en het model?
in N aanwezig ;)
in december is deze in H0 te aanschouwen @ Houten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2.jpg)
-
Ajai, leuk. (y)
Wat is je beeld bij de aandrijving en het functioneren van de Jacobs draaistellen Mitchell?
-
Ik wacht wel op het H0 model ;D 8) Leuk model voor in de verzameling, aangezien deze over de hoekse lijn nog rijdt ;)
-
Matthijs, tot je de prijs helaas hoort :$
rond 170euro (misschien net eronder) voor het 4delige stel.
ook zitten er geen airco kasten op het dak!
Henk, ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee.
de achterkant op ik helemaal open gelaten, zodat iedereen zelf zijn eigen manier kan bedenken!
sorry daarvoor!
maar gelukkig zijn we een forum die elkaar kunnen helpen hiermee (hoop ik :D)
-
Heeft iemand misschien goede foto's van de bovekant van de SLT?
ik ben namelijk voor mijn H0 model opzoek naar goede foto's van het dak en vooral de apparatuur die erop staat.
op deze manier kan ik het model zo mooi mogelijk maken!
De foto's van flickr zijn helaas niet duidelijk genoeg! (op een foto van de apparatuur van de stroomafnemer bak na)
-
Het beste is dan om naar Rotterdam te gaan. Daar kun je vanaf de loopbrug prima foto's nemen.
Dus als iemand daar regelmatig komt (y)
Jammer dat ze voornamelijk vanaf het verste spoor vertrekken.
(http://lh3.ggpht.com/_P5T7UHbn-Yw/S-6OM71F7aI/AAAAAAAAWTI/i_UBY48dZUc/IMG_2208.JPG)
-
Tegenwoordig ook vaak zat te zien in de sprinter naar Uitgeest, en die komt toch echt onder de loopbrug door. Ik kan de foto's niet voor je maken, ik kom sinds kort nog maar tot Alexander.
Sander
-
Jammer dat ze voornamelijk vanaf het verste spoor vertrekken.
Dat was in de begindagen van SLT inderdaad waar. Inmiddels rijden ze regulier op de Hoekse lijn en in de stoptreindienst Roosendaal/Dordrecht-Den Haag/Leiden en komen ze dus ook op andere sporen.
-
Als iemand een van deze dagen toevallig de mogelijkheid ziet om daar een foto van te maken ben ik jullie heel erg dankbaar (y)
-
U vraagt en we leveren.
De eerste is van de kop bak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9248.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9248.jpg)
De tweede is van een stroomafnemer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9249.jpg)
Succes verder.
-
Wauw! thanx die eerste foto, daar heb ik veel aan :D
Nou komt wel de vraag, op de eerste foto zie je een soort kippenhoek, zal ik dit dan weglaten bij het 3D printen? aangezien dat gaas natuurlijk niet gaat lukken?
-
Wat ik zou doen (maar dat is persoonlijk) wel het kippenhok plaatsen maar dan het gaas weglaten zodat die ruimte wel opgevuld is.
-
Hoi Mitchell,
ik zou die kippenhokken van gaas er als losse onderdelen bij doen (of als het anders te duur wordt, ze als losse onderdelen te bestellen maken).
Dan kan de bouwer zelf bepalen of hij de geprinte bakken wil gebruiken en met decals het gaas imiteren. Of toch iets zelf maken, door middel van te etsen ofzo.
mfg,
Kas
-
Kas, je zegt dus gewoon heel het kippenholk weg laten?
of gaas imiteren dmv printen?
of gewoon zoals 2278 zegt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tussenbak_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tussenbak_3.jpg)
-
Ik bedoelde de kippenhokken weglaten, maar dan wel als losse onderdelen aanbieden.
Die losse onderdelen kun je dan gewoon glad maken, en de "gaasstruktuur" zou de bouwer dan zelf met behulp van decals nabootsen.
mfg,
Kas
-
Kas, je zegt dus gewoon heel het kippenholk weg laten?
of gaas imiteren dmv printen?
of gewoon zoals 2278 zegt:
Ik zeg ziet er goed uit (y)
-
Bedankt beide!
de kasten zal ik op dit moment er nog op laten, voor dit prototype!
maar voor het vervolg productie zal ik ze misschien als los erbij doe!
-
het is al een tijd geleden dat hier is gepost.
maar ik zag vd week op het nieuws dat de nieuwe treinen(slt dus)(lieten beeld van de slt zien)
veel problemen met de sneeuw hebben. nou ik geloofde het gewoon niet. schandalig toch dat de
ns en ook de fabrikant niet eens rekening houden met sneeuw!
wat vinden jullie ervan?
gr,
mathyn
-
Zal wel aan het prijskaartje liggen.
Jos.
-
Evenals toiletten achterwege laten, alhoewel deze nu van de tweede kamer alsnog moeten worden geplaatst.
-
Tja... vroegah gingen ze eerst met zo'n nieuw mat eerst naar de klimaatkamer in Wenen... volgens mij zijn ze dat vergeten... ;D
-
SLT is ook in de klimaatkamer geweest! ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13122010583_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13122010583_1.jpg)
H0 model op basis van BR423
-
tja, praktijktesten he. elk nieuw type materieel geeft gezeik 's winters, daarom is t nu zo'n puinhoop, omdat perse halsoverkop al het oude spul dat wel werkte 's winters buiten dienst gezet is.
-
Het zijn gewoon een stelletje ru...s bij de spoorwegen, valt er een vlokje sneeuw, gelijk het spoorweg net plat. We zijn er klaar voor! Ja ja, ze zullen wel veel op kosten van de zaak lunch en dinner vergaderingen hebben gehouden. Dat waren de momenten waarop men vergat dat er ook nog klanten zijn die afhankelijk zijn van treinen.
Misschien maar weer terug naar een volledig staatbedrijf met mensen die trots waren op het feit dat ze bij "het spoor" werkten!
Richard
-
Ik heb aandachtig de kop van de SLT bekeken. Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen niet. De kop is in mijn beleving iets steiler en ronder. De kop oogt nu als een DB stuurstandrijtuig en is in mijn beleving te vierkant.
Grtz,
Willem
-
Even geleden annuleerde de NS een bestelling van 30 extra SLT's vanwege het ontbreken van de toiletten. Wat zijn de (mogelijke) gevolgen? ik zet ze even op een rijtje:
- Er wordt extra DD-AR gereviseerd tot DDZ en misschien ook wel DDM-1. Hiervoor zullen de 1701 t/m 1730 nodig zijn.
- De Hispeed ICR's en de gewone ICR's worden voorzien van OBIS en zullen worden ingezet in de binnenlandse dienst. Ook hier zullen de 1701 t/m 1730 gebruikt kunnen worden.
- De NS herziet de bestelling en laat SLT's met toilet bouwen.
Gr Timo
-
OBIS?
-
Ik heb op diverse fora gelezen dat ICRm geen OBIS krijgt, het zou te duur zijn.
De VIRM's, ICMm en DDZ wel.
OBIS: http://nl.wikipedia.org/wiki/OBIS
-
Ja, maar ik heb ook op diverse sites gelezen dat er maar 240 DDZ komt, terwijl er nu opeens iets anders aan de hand blijkt te zijn.
Maar die ICR's is inderdaad wel het onwaarschijnlijkst. DDZ hebben ze nu toch in de werkplaats staan, dus ze kunnen er best nog wat extra maken.
Gr Timo
-
OBIS?
On Board Information System
-
Ik heb aandachtig de kop van de SLT bekeken. Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen niet. De kop is in mijn beleving iets steiler en ronder. De kop oogt nu als een DB stuurstandrijtuig en is in mijn beleving te vierkant.
Grtz,
Willem
Willem, dat komt door de foto!
Als je volgende keer in Houten ben kan je hem in je hand houden @ mijn stand.
Je zal dan zien dat hij steiler is dan op de foto lijkt.
Ronder, tja, ik heb hem nagemaakt aan de hand van bouwtekeningen.
Met kleuren erop zul je de contouren beter zien!
-
Kijk eens hoe creatief van de minister: http://www.nu.nl/binnenland/2469930/schultz-bekijkt-extra-wc-wagon-bij-sprinter.html
Zie je het al voor je? Een 'extra wagon' achter de sprinters? En dan zeker ook rangeerlocs bij de kopstations om die plee-wagens weer netjes aan de achterkant te plaatsen?
Gelukkig heeft de minister meer verstand van... ja, waarvan eigenlijk? ::)
mvg,
Gert
-
Kan het wel?
-
En.... Dan zit je in die sprinter en moet je plassen.......
Hoe kom je dan in die pleewagen? Nou als we dan toch bezig zijn, ook maar even een doorloopkop installeren.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
En hoelang is hierover nagedacht? Ik hoop niet lang, zonde van de moeite.....
-
Wat is er moeilijk aan een tussenbak? Vooral bij de viertjes moet dat toch makkelijk kunnen. Trouwens, in elk stel zit een knots van een staruimte, bouwen ze daar toch een poepdoos in?
Jeroen
-
tja, aan te hangen?
volgens mij heeft die minister dat ding nog nooit in het echie gezien?
-
Ik neem aan dat dat "eraan te hangen" eerder aan de schrijvert bij het ANP ligt dan aan de minister. Ik ga ervan uit dat het gaat om een verlenging van de SLT's met een tussenbak. Het zal heus niet een soort Pec worden met een wc ;D.
-
Heeeeel vroeger in den beginne bestonden er ook speciale aangehangen toiletwagens (omgebouwde goederenwagens).
Kon je op het station overstappen en een station later weer terug.
Jammer dat die slt's voor de korte afstand zijn waarschijnlijk heb je niet eens een tussenstop.
Mvg Rieks
-
Waarom het langste dat je gemiddeld in zo'n trein 20 tot 30 minuten. Niemand hoor ik praten over randstadrail daar zitten ook geen toiletten in. De reis tijden zijn te vergelijken. Als ik van Rdam zuid naar Capelle aan den IJssel reis met de Metro doe ik er toch snel 3 kwartier over. Ook geen toilet aanwezig. Praat en klaag ook niemand over. Dus ik snap het probleem niet.
Dat pers berichtje is weer geschreven door iemand die denkt journalist te zijn. Wat zegt het spreek woord ook al weer DE KLOK HOREN LUIDEN MAAR WEET NIET WAAR DE KLEPEL HANGT.
Ben.
-
maar rampstadrail is ook geen trein maar metro. :)
en een wc-pec lijkt mij wel gaaf :-X
-
nope, geen metro:
Locatie Randstad-Zuidvleugel
Vervoerssysteem Lightrail
Startdatum 29 oktober 2006
Lengte 60 km
Aantal lijnen 3
Aantal stations 66
-
maar rampstadrail is ook geen trein maar metro. :)
en een wc-pec lijkt mij wel gaaf :-X
leg mij dan eens uit wat er van wezenlijke verschil tussen de twee zijn. Dat is nihiel. Feit blijft dat reistijden vergelijkbaar zijn. Juist de Metro bewijst dat een toilet niet echt nodig is. Maar mensen horen trein en daar moet een toilet in. On nodig op deze korte trajecten.
Ben.
-
dat je met een metro in de stad blijft en met de trein meestal naar en andere stad/dorp gaat
-
@ stoere jongen Maasdam: voor jou blijkbaar niet, ik was toch een paar keer erg blij met de plee in plan V van zaltbommel naar breda of andersom. En nee, dat stukkie is geen 20 minuten.
-
dat je met een metro in de stad blijft en met de trein meestal naar en andere stad/dorp gaat
Neuh, de Rotterdamse metro loopt van Spijkenisse tot aan Capelle en komt ook in Vlaardingen en Schiedam ;).
-
Het zal heus niet een soort Pec worden met een wc ;D.
Zowel, dan dopen we dat ding toch gewoon 'Pis'! :P
mvg,
Gert
-
Neuh, de Rotterdamse metro loopt van Spijkenisse tot aan Capelle en komt ook in Vlaardingen en Schiedam ;).
maar ik ken alleen de Amsterdamse metro. :)
en die blijft ook in Amsterdam.
de sneltram gaat naar Amstelveen :)
-
@ stoere jongen Maasdam: voor jou blijkbaar niet, ik was toch een paar keer erg blij met de plee in plan V van zaltbommel naar breda of andersom. En nee, dat stukkie is geen 20 minuten.
Inderdaad stoer ga zelfs niet naar de wc in een intercity als ik naar Zwolle ga is ook 20 minuten. Ik hoef niet overal mijn territorium af te bakeren :-X
Big B 8)
-
Waarom het langste dat je gemiddeld in zo'n trein 20 tot 30 minuten. Niemand hoor ik praten over randstadrail daar zitten ook geen toiletten in. De reis tijden zijn te vergelijken. Als ik van Rdam zuid naar Capelle aan den IJssel reis met de Metro doe ik er toch snel 3 kwartier over. Ook geen toilet aanwezig. Praat en klaag ook niemand over. Dus ik snap het probleem niet.
Dat pers berichtje is weer geschreven door iemand die denkt journalist te zijn. Wat zegt het spreek woord ook al weer DE KLOK HOREN LUIDEN MAAR WEET NIET WAAR DE KLEPEL HANGT.
Maar desondanks vind ik het belachelijk dat er steeds minder toiletten overblijven: NS begrijpt nog steeds niet dat 1 treinrit voor de meeste mensen slechts een onderdeel is van een reis die uit meerdere modaliteiten bestaat: samen met de constant stijgende prijs van de kaartjes en de soms/vaak (doorhalen wat niet van toepassing is) uiterst ranzige 'auto-plee's' (die 'zelfreinigende' RVS dingen op sommige stations) vind ik het krankzinnig dat men zegt dat er geen wc's nodig zijn in de Sprinters. Dat het personeel daar ook de dupe van is vind ik zo mogelijk nog erger, die zitten wel de hele rit in dat ding, en hebben dus geen enkele mogelijkheid om naar de wc te gaan (ja, de minister zegt dat ze op een station met een toilet uit kunnen stappen... maar mevrouw Schultz heeft al bewezen, en hiermee helemaal, uiterst onbekwaam te zijn als het op haar portefeuille aankomt)
Wat betreft Randstadrail: misschien is daar ook behoorlijk over geklaagd, maar werden de WC's desondanks geschrapt (volgens mij was er maar 1 toilet in een Citypendel, en dat vind ik ook niet echt veel)
Oftewel: mensen kunnen er nu wel over gaan klagen, maar het is al gebeurd, en bij Randstadrail, ook al zo'n onnodig miljoenenproject waar makkelijk een zooitje treinplee's van gefinancierd hadden kunnen worden, gaat het zeer zeker niet veranderd worden.
-
Een machinist kan ook niet naar de plee "omroepmodus aan"Dames en heren de trein zal 5 minuten halt houden omdat de machinist moet schijten."omroepmodus uit".
Ook als je met de bus reist is er geen toilet en ja er zijn dus ook busroutes die langer duren dan 10 minuten.
Mijn kinderen moeten elke dag ook twee keer een half uur in de bus zitten.
Ik heb nog nooit gehoord van stads of streekbussen met een toilet.
Mvg Rieks
-
toch zeg ik: bouw die plee-pec maar. Wordt een geinig ding...
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/pis.jpg)
Enne Ben Bokito, ik ben in staat tot IN de pot pissen, dus met territorium heeft t niet zoveel te maken hoor... ;)
-
leg mij dan eens uit wat er van wezenlijke verschil tussen de twee zijn. Dat is nihiel. Feit blijft dat reistijden vergelijkbaar zijn. Juist de Metro bewijst dat een toilet niet echt nodig is. Maar mensen horen trein en daar moet een toilet in. On nodig op deze korte trajecten.
Niet iedereen is gezegend met een sterke blaas of moet om andere redenen vaker dan gemiddeld naar het toilet.
Dat deze mensen om die reden al niet meer met een metro kunnen reizen, is triest. Laat ze dan in elk geval wel de mogelijkheid houden om met de trein te reizen.
Maak daarnaast niet de fout verstrikt te raken in de "leugen" van de statistiek. Zoals bekend sluit gemiddeld 30 cm water niet uit dat je kopje onder gaat als je er doorheen gaat waden. Dit aspect speelt bij treinen in aanzienlijk sterkere mate dan bij een metro.
En tenslotte heeft NS al tientallen jaren aangetoond dat ze de inzet van stoptreinmaterieel niet beperken tot stoptreinritjes.
Huub
-
Floris je bent de munt automaat vergeten naast de deur.
-
Kijk eens hoe creatief van de minister: http://www.nu.nl/binnenland/2469930/schultz-bekijkt-extra-wc-wagon-bij-sprinter.html
Zie je het al voor je? Een 'extra wagon' achter de sprinters? En dan zeker ook rangeerlocs bij de kopstations om die plee-wagens weer netjes aan de achterkant te plaatsen?
Gelukkig heeft de minister meer verstand van... ja, waarvan eigenlijk? ::)
Van politiek. De uitkomst van het onderzoek zal zijn dat dit onbegonnen werk is en dat je niet zomaar een tussenbak in een SLT kunt hangen. Precies zo'n onderzoek als dat moest uitzoeken of er reizigerstreinen over de Betuweroute konden rijden. Nee, dat kan dus niet.
En er kunnen geen toiletten in een SLT gebouwd worden, maar de Kamer wil van wel, dus moet de minister iets achter de hand hebben om uit te leggen waarom dit niet zal gebeuren.
Overigens komt het idee van de SP, niet van de minister.
- Peter
-
Overigens komt het idee van de SP, niet van de minister.
SpoelPot, ander woord voor WC...
-
Gewoon een ecotoiletje erin en karren met die bak.
-
De regering moet niet zijken, als ze geen verstand van treinen hebben bemoei je je er dan niet mee.
Even oftopic De ns een boete geven voor vertraging door storingen die Prorail veroorzaakt ontopic
-
nou waren de SLT's niet erg goed bestand tegen de sneeuw en dat ligt niet aan prorail
maar het is inderdaad verstandig om de treinen te laten bestellen door mensen die weten wat alles moet doen.
en niet omdat een of andere hoge pief het wel een mooie trein vind voor weinig geld
-
Werkspoor laten doorstarten dus ;D ;Dbeetje laat, maar maakt niet uit
-
Gewoon een ecotoiletje erin en karren met die bak.
Dat is een idee wat dacht je van deze.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Portable_toilet_Mak%C3%B3.JPG/450px-Portable_toilet_Mak%C3%B3.JPG)
of
(http://www.ecoctje.nl/images/eco-c-groep.jpg)
Moderner design.
(http://www.ecoctje.nl/images/eco-c.jpg)
Ben.
-
Inderdaad een appart rijtuig bij achter koppelen.
Direct doorloopkoppen maken, kunnen de mensen die nodig moeten even overstappen naar het toiletrijtuig. ;D
Niet zo moeilijk toch?
Tinus.
-
De regering moet niet zijken, als ze geen verstand van treinen hebben bemoei je je er dan niet mee.
Even voor de goede orde:
- De regering zeikt (ja, zo schrijf je dat) niet; dat doet de Tweede Kamer
- Het is een taak van de Tweede Kamer om de regering te controleren, dus ze doen gewoon hun werk
Bovendien, die treinen worden mede betaald door belastinggeld. Wie houdt daar anders het overzicht op?
Even oftopic De ns een boete geven voor vertraging door storingen die Prorail veroorzaakt ontopic
Als jij iedere week wel een dag te laat op je werk komt, zal je baas op een gegeven eens met je gaan praten. Als je te laat komt omdat je in de file staat, moet je maar eerder van huis vertrekken.
De NS moet zo'n vijf van de zes treinen op tijd laten rijden. Als ze zich daar niet aan houden, volgen er consequenties. 't Is gewoon een commercieel contract. Het zal de overheid worst wezen waarom de treinen niet op tijd rijden, want dat is namelijk het probleem van de NS.
Maar goed, laat je schrijnend gebrek aan kennis en inzicht vooral geen beletsel zijn om het vertrouwen in de politiek te verliezen.
- Peter
-
Maar goed, laat je schrijnend gebrek aan kennis en inzicht vooral geen beletsel zijn om het vertrouwen in de politiek te verliezen.
Voor een 12 jarige heeft ie in ieder geval meer een mening over de politiek dan ik had op die leeftijd... (y)
-
Ergens vind ik Kevin een punt hebben vwb dat laatste wat hij zei. Als zo'n beetje iedere, of in ieder geval veel toegangsweg(en) tot je werk is/zijn geblokkeerd -werkzaamheden, ongevallen, ga zo maar door-, dan is op tijd op het werk komen lastig (of je gaat lopen, maar dan moet je de avond van te voren weg oid, en in het geval van treinen - die kunnen niet zo goed lopen).
Om even terug te koppelen naar het spoor neem ik de winter, als veel wissels bevroren/ op een andere manier niet in bedrijf zijn, en een trein dus niet erg veel kan. Daar kan de NS verder weinig aan doen (gasbrander op de trein en voor ieder wissel te stoppen om het ding te ontdooien is ook geen doen). Omgekeerd is natuurlijk zo dat als de NS materieel heeft dat niet zo heel erg van sneeuw houdt en het zaakje dus niet wil rijden, dat Prorail niet schuldig is. Het is inderdaad ook weer zo dat de NS een afspraak heeft voor wat betreft het op tijd rijden. Maar de schuld volledig op de NS (of op Prorail) leggen is niet erg eerlijk, in de meeste gevallen tenminste. Da's mijn (ietwat offtopic) 2 eurocent.
Verder vind ik het ook gemakkelijk om te denken dat ik op ieder moment naar de WC kan (in de trein). Je zou inderdaad hele hoge nood hebben, een aandoening die dat stukje van je lichaam aantast, enzovoort - wat dan? In een flesje? Tegen een van de stangen? Dat wordt een lucht...
mvg Bjorn
-
Daar kan de NS verder weinig aan doen (gasbrander op de trein en voor ieder wissel te stoppen om het ding te ontdooien is ook geen doen).
NS kan regres nemen, d.w.z. de boete (gedeeltelijk) proberen te verhalen op Prorail, net zoals jouw aannemer regres kan nemen op zijn onderaannemers als zij een zooitje van zijn bouwproject maken en jij als opdrachtgever daarom je aannemer met een contractuele boete om de oren slaat. Jij als opdrachtgever hebt niets te maken met WAAROM je aannemer wanpresteert, je bent met hem een boeteclausule overeengekomen en dus mag je die boete opeisen. Wat die aannemer dan kan doen is zijn onderaannemers aanspreken voor de schade die hij lijdt. Zo werkt dat, simpel als wat. Anders gaan al je onderaannemers naar elkaar lopen wijzen en word je uiteindelijk niets wijzer...
-
Dat is waar. Als je dat hebt afgesproken, is dat wat anders. Ik nam aan dat er wat betreft boetes geen verdragen waren gesloten en dat er dus werd gezegd 'op tijd laten rijden dat zaakje, ons boeit het niet of het jouw schuld wel of niet is'. In zo'n situatie zou ik het oneerlijk vinden om alléén de NS aansprakelijk te stellen, als het buiten hun macht valt (geheel of gedeeltelijk).
mvg Bjorn
-
Er is wel degelijk een prestatiecontract tussen de Staat en de NS dat jaarlijks vernieuwd wordt... in dat contract staat dat x% (ik geloof 86) van de treinen op tijd dient te zijn. Dat hebben de NS in 2010 niet gehaald en dus werkt het zoals ik boven beschreven heb :).
-
Kijk aan, wat geleerd (y)
PS Met 'Ik nam aan dat er wat betreft boetes geen verdragen waren gesloten' doelde ik meer op gevallen waarbij de oorzaak van de vertragingen buiten de macht van de NS vielen, geheel of gedeeltelijk. Ik pruts weer een beetjemaar dat beaamt m'n forumnaam al ;D.
mvg Bjorn
-
Het ging nog verder.
Kennelijk hoeft het toch geen 90 miljoen, zijnde 7 ton per plee te kosten.
http://www.fnvspoor.nl/index.php/nieuws/47-nieuws-uit-de-politiek/415-schultz-treinbouwer-herberekent-nieuwe-wcs (http://www.fnvspoor.nl/index.php/nieuws/47-nieuws-uit-de-politiek/415-schultz-treinbouwer-herberekent-nieuwe-wcs)
En verder is de Tweede Kamer van mening dat er bij de eerstvolgende aanbesteding van het hoofdnet in het pakket van eisen moet worden opgenomen dat er geen treinen zonder toiletvoorziening op het hoofdnet mogen rijden.
-
1 tussenbak vervangen voor een met pot, uitgenomen tussenbak hergebruiken in nabestelling.
Ron
-
Jullie zijn wel watjes zeg. Hier in NZ is de langste treinreis in Auckland 1 uur 10 minuten. Geen enkele WC te bekennen, zelfs op de nieuwste treinen ;) (verbouwde Britse Mk II rijtuigen met een lok die voor het eerst in 1953 op de rails kwam ;D)
-
1 tussenbak vervangen voor een met pot, uitgenomen tussenbak hergebruiken in nabestelling.
Ron
Zoiets ligt voor de hand hè.
Zal de aanbestedingsprocedure wel weer over moeten. :( Trein met plee is wat anders dan trein zonder plee.
-
NS kan regres nemen, d.w.z. de boete (gedeeltelijk) proberen te verhalen op Prorail, net zoals jouw aannemer regres kan nemen op zijn onderaannemers als zij een zooitje van zijn bouwproject maken en jij als opdrachtgever daarom je aannemer met een contractuele boete om de oren slaat. Jij als opdrachtgever hebt niets te maken met WAAROM je aannemer wanpresteert, je bent met hem een boeteclausule overeengekomen en dus mag je die boete opeisen. Wat die aannemer dan kan doen is zijn onderaannemers aanspreken voor de schade die hij lijdt. Zo werkt dat, simpel als wat. Anders gaan al je onderaannemers naar elkaar lopen wijzen en word je uiteindelijk niets wijzer...
In dit geval komt er m.i. nog een factor bij, nl. dat de Staat eigenaar is van het spoorwegnet en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud daarvan. NSR kan in veel gevallen niet op tijd rijden omdat de eigenaar van spoorwegnet zijn zaken niet in orde heeft en moet daarvoor ook nog eens een boete betalen aan die eigenaar. Dat komt op mij nogal hypocriet over, als het idd. zo is.
Mvg,
Henk
-
Ja, en dan kan NSR dus weer een deel van die boete op ProRail en dus de staat verhalen. ;D
Geweldig toch.
-
En als ze er niet uitkomen, het geschil laten beslissen door de Rijdende Rechter. ;D
Die zich dan voor de afwisseling zich eens in de trein kan laten rijden. ;D
Mochten de vertegenwoordigers van de Staat er sc**** aan hebben, kunnen ze dus beter niet in de SLT reizen. ;D ;D
Mvg,
Henk
-
In dit geval komt er m.i. nog een factor bij, nl. dat de Staat eigenaar is van het spoorwegnet en ook verantwoordelijk is voor het onderhoud daarvan. NSR kan in veel gevallen niet op tijd rijden omdat de eigenaar van spoorwegnet zijn zaken niet in orde heeft en moet daarvoor ook nog eens een boete betalen aan die eigenaar. Dat komt op mij nogal hypocriet over, als het idd. zo is.
Hoezo hypocriet? Als twee professionele partijen zoiets afspreken in een contract, dan zijn ze daar allebei met hun volle verstand bij. Dat mogen ze helemaal zelf weten (tenzij de zwakkere partij een poot wordt uitgedraaid, maar hier is niet echt sprake van een 'zwakkere partij'). Contractvrijheid is een mooi ding 8) ;D.
Overigens: de Staat is alleen juridisch eigenaar van het spoorwegnet, alleen in naam dus. Prorail is de economisch eigenaar, en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud. Juridisch eigendom houdt per saldo alleen in dat je aansprakelijk bent voor schade veroorzaakt door jouw eigendom, en dat je erover beschikkingsbevoegd bent: in theorie kan de Staat het spoorwegnet simpelweg verkopen. In de praktijk zal dat niet gebeuren, maar het mag. De economisch eigenaar is verantwoordelijk voor het in stand houden en dergelijke van het spoornet, de juridisch eigenaar niet.
-
Thanks voor de uitleg.
ProRail is toch een dochter van NS? Net als NSR?
Van je familie moet je het toch maar hebben. ;D ::)
Mvg,
Henk
-
ProRail is een staatsbedrijf (net als rijkswaterstaat).
NSR is een zelfstandig bedrijf.
Beide bedrijven komen voort uit de oude NS dat in 1995 ophield te bestaan.
Groet,
Gerard van der Sel
-
Iets wat de staat dus nooit had moeten laten gebeuren, en nou zit nota bene de VVD-minister van Verkeer op NS te zeuren of hoe je het ook wilt noemen terwijl haar partij degene was die destijds de hele privatisering in gang heeft gezet >:( Zie hier waar het toe heeft geleid >:(
Mvgr Jan Wiebrand
-
Overigens: de Staat is alleen juridisch eigenaar van het spoorwegnet, alleen in naam dus. Prorail is de economisch eigenaar, en daarmee verantwoordelijk voor het onderhoud. Juridisch eigendom houdt per saldo alleen in dat je aansprakelijk bent voor schade veroorzaakt door jouw eigendom, en dat je erover beschikkingsbevoegd bent: in theorie kan de Staat het spoorwegnet simpelweg verkopen. In de praktijk zal dat niet gebeuren, maar het mag. De economisch eigenaar is verantwoordelijk voor het in stand houden en dergelijke van het spoornet, de juridisch eigenaar niet.
Leuk Wesley, maar de staat die alleen in naam eigenaar zou zijn, dekt ook de tekorten van ProRail. Van de vergoedingen die ProRail van de spoorwegondernemingen ontvangt kan het bedrijf niet leven en dat is ook niet de bedoeling.
De staat is ook nog enig aandeelhouder van NS en het directe financiële belang daarvan bleek nog recent toen de staat een flinke greep in de kas deed.
Kortom, eigendom betekent als het erop aankomt in deze gevallen ook financiële/economische verantwoordelijkheid. Dus eigenlijk komt het erop neer dat de staat een boete oplegt die ze zelf betaalt.
-
ProRail is een staatsbedrijf (net als rijkswaterstaat).
Er zijn geen staatsbedrijven in Nederland meer. Rijkswaterstaat is geen bedrijf. Of noem je de politie ook een bedrijf?
-
Leuk Wesley, maar de staat die alleen in naam eigenaar zou zijn, dekt ook de tekorten van ProRail.
En? Alles wat je zegt is volledig waar, maar heeft niets te maken met de toedeling van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud... Natuurlijk moet de staat uiteindelijk ook bijspringen, maar dat heeft veel meer te maken met de publieke taak van de overheid dan met de eigendomsverhoudingen.
-
Jullie zijn wel watjes zeg. Hier in NZ is de langste treinreis in Auckland 1 uur 10 minuten. Geen enkele WC te bekennen, zelfs op de nieuwste treinen ;) (verbouwde Britse Mk II rijtuigen met een lok die voor het eerst in 1953 op de rails kwam ;D)
Maar misschien zijn de prijzen voor een treinkaartje daar wel wat schappelijker, of is er op menig station gewoon een goede schone WC, en niet zo'n auto-plee als op menig Nederlands station, waar je dik 8 minuten moet wachten als dat ding zichzelf gaat 'reinigen'.
-
Alleen op het hoofdstatio in Auckland is er een WC, en 10 ritten kaartjes voor de rit van 1uur 10 min zijn NZ$ 62,40 (ongeveer 31 euro). Ik heb geen idee hoe dat vergelijkt met Nederland.
Als de NS zo onteverden is met de SLT's, kunnen ze altijd nog doen wat ze hier doen: stoelen uit oude rijtuigen slopen, een paar rijtuigen voorzien van een stuurstand, 1600 ervoor en karren maar. Dan kunnen ze ook meteen dat o-zo-nodige WCtje inbouwen. ;)
-
En? Alles wat je zegt is volledig waar, maar heeft niets te maken met de toedeling van de verantwoordelijkheid voor het onderhoud... Natuurlijk moet de staat uiteindelijk ook bijspringen, maar dat heeft veel meer te maken met de publieke taak van de overheid dan met de eigendomsverhoudingen.
Je maakte onderscheid tussen juridisch eigendom en economisch eigendom. Ik denk dat die termen niet de verdeling in verantwoordelijkheid weergeven die je bedoelde uit te leggen.
Los daarvan probeer ik nog steeds te begrijpen wat de zin kan zijn van een door de staat opgelegde boete die uiteindelijk ten koste gaat van de winstuitkering van NSR en mogelijk het verlies van Prorail wat groter maakt. Een standje aan de directie?
-
Ja, uiteindelijk is het natuurlijk het rondpompen van geld, economisch heeft dat niet zo vreselijk veel zin. Ik denk inderdaad dat je het als een psychologisch dingetje moet zien: een standje aan de directie, een signaal aan het volk dat "we er bovenop zitten", dat soort effecten.
Overigens is het onderscheid tussen juridisch en economisch eigendom wel degelijk precies gericht op de verdeling van verantwoordelijkheden. Een economisch eigenaar van een zaak draagt het economisch risico en (doorgaans, maar dat hangt ook van de juridisch eigenaar af) de verantwoordelijkheid voor het instandhouden ervan, terwijl de juridisch eigenaar het juridisch risico draagt (i.e. aansprakelijkheid) en de beschikkingsbevoegdheid heeft.
-
Nou mensen, nog 'even' je plas ophouden!
Zie: http://www.nu.nl/politiek/2485713/per-2025-alle-treinen-wc.html
mvg,
Gert
-
Hoezo?
Ik ben gewoon thuis en onze wc is in orde. ;D ;D
Mvg,
Henk
-
Nog iets grappigs, hoe beleefd de meer senioren treinreiziger de nieuwe SLT?
Vanuit Middelburg kwam de tweelingzus van mijn moeder (84) met de trein via Amsterdam naar Uitgeest.
Amsterdam, omdat ze al zo lang niet in Amsterdam geweest was, dus daar nog even rondgelopen.
Daar zag ze de Combino's rondtuffen...even later op de trein naar Uitgeest....spoor 5a...maar daar staat ook een tram!
Ze vertelde dus aan mij, dat ze niet wist dat de lijn Amsterdam-Uitgeest bedient werd door een trammetje, net zo'n blauw witte.
Moest dus wel effe nadenken hoe ze daar nou bij kwam ;D
Ze vond die tram wel heerlijk rijden, jammer dat de rit zo snel afgelopen is, die treinen schommelen veel te veel...
Eigenlijk heeft ze een klein beetje gelijk, al denk ik eerder aan een metro als ik een SLT zie....de romantiek van het treinreizen is in de meeste gevallen wel verdwenen in Nederland (maar dat is mijn beleving).
-
die is leuk.
Maar als je voor het eerst een combino ziet en daarna zon slt snap ik de link ook wel
-
Beleefd zijn ze meestal wel, die senioren... ;)
Ik verheug me overigens al op de eerste kleurvariant van de SLT-tjes.
Misschien heeft NRS iets voor ons in petto i.v.m. het EK?
mvg,
Gert
-
een paar knal oranje SLT stellen? :-X
Lijkt mij wel leuk
-
Maar als je voor het eerst een combino ziet en daarna zon slt snap ik de link ook wel
Wit/blauw, vrije doorkijk, geen WC. Check.
- Peter