BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: lokloods op 05 June 2019, 17:07:19
-
Ik heb een enkele railbus van Fleischmann (4405) die ik aan het digitaliseren ben en ook wil voorzien van ledverlichting voor de front en sluitlichten alsook led interieurverlichting. Ik maak hier een verslag van met foto’s zodat jullie mijn geknutsel kunnen bekijken.
De decoder is nu ingebouwd en bij een rijtest hoor ik nu wat geratel. Het is niet constant doch wel irritant.
Volgens mij zijn de wielen in orde. Kunnen de boosdoeners ook de extra atroomafnemers zijn ?
Iemand met dit euvel bekend ?
Wiebe
-
Ratelde ie ook voor inbouw decoder?
-
En hoor je dat geratel ook als je analoog rijdt?
-
Ah, ik dacht dat ik mijn bericht gisteren had weggehaald maar ik zie nu dat het in de goede rubriek is geplaatst. Dank aan de moderator (y)
Ik zal nog even wat toelichten. Ik heb de railbus voor inbouw analoog laten rijden en die liep boterzacht. Toen een decoder (esu V 4.0) ingebouwd. Als ik de railbus op een blokje zet en aansluit op een trafo dan loopt het rustig en zonder bijgeluiden. Op mijn baan lijkt het alsof de flensen van de wielen de railstoelen raken. Ik rijd met Rocoline met een profielhoogte van 2,1 mm.
Ik dacht dat deze nieuwe versie van de railbus lagere flensen heeft zodat het op de nieuwe rails goed zou moeten rijden. Ook kan het zijn dat de extra stroomafnemers de oorzaak zijn. Met de schuifmaat kan ik het niet goed meten.
Graag jullie visie.
Mvg
Wiebe
-
Het is aan het artikelnummer te zien, een behoorlijk oud beestje. Als je het zeker wilt weten zou je een paar stukken oude Roco (2.5), Fleischmann of Lima rails moeten kopen, en kijken of je dan ook dat geratel op hoort. Een alternatief is om de bus op baan te zetten, en hem met de hand voort te bewegen (er zitten volgens mij geen antislipbanden onder). Als je dan getik voelt, dat weet je zeker dat het aan de flenshoogte ligt.
-
Als ik naar deze kijk, dan weet ik wel voor 100% zeker dat het aan de flenzen ligt!
https://www.ebay.es/itm/Fleischmann-4405-K-Schienenbus-Baureihe-VT98-DB-Spur-H0-OVP-/371974069068
-
Nou, dat vind ik een beetje een voorbarige conclusie. Het is een nieuwe Railbus want het ding heeft kortkoppelingen. Daar moeten de flenzen wel overheen gaan. Maar...meten is weten!
-
Ik had nog een metertje Fleischmann rails liggen. Dit op mijn werkblad gelegd, trafo erop , railbus er op en het liep ... boterzacht. Het moeten dus wel de wielen zijn.
Zijn er voor de railbus vervangende wielen met een lagere flens ?
mvg
Wiebe
-
Ik heb toch wel een logisch probleem met deze kwestie..
Lokloods heeft de bus in zijn analoge fase laten lopen (ik neem aan op rails die hij ook nu gebruikt) en hij liep 'boterzacht'..
Toen werd er een decoder ingezet, en nu, digitaal dus, rijdt ie ineens ratelend.
De volksmening is nu dat de flenzen aan de railstoeltjes tikken tijdens het rijden.
Maar de flenshoogte verandert toch niet door het digitaliseren??
Of heeft Lokloods ook andere dingen (rails met name) veranderd?
oudebiels
-
Ik heb hem analoog op de fleischmann rails getest.
Wiebe
-
Ik heb toch wel een logisch probleem met deze kwestie..
Lokloods heeft de bus in zijn analoge fase laten lopen (ik neem aan op rails die hij ook nu gebruikt) en hij liep 'boterzacht'..
Toen werd er een decoder ingezet, en nu, digitaal dus, rijdt ie ineens ratelend.
De volksmening is nu dat de flenzen aan de railstoeltjes tikken tijdens het rijden.
Maar de flenshoogte verandert toch niet door het digitaliseren??
Of heeft Lokloods ook andere dingen (rails met name) veranderd?
oudebiels
Als je goed bericht 3 leest, dan zie je dat daar sprake is van Rocoline rails. Daar was dus dat geluid wel op te horen!
-
Tja, het zou wel kunnen. Ik had Fleischmann profirails waarbij bepaalde Fleischmann locs zonder te hoge flenzen toch de railstoelen raakten. Deze waren bij mijn Flexibele profirails extra hoog. Maar goed ik kan dat niet van veraf bepalen.
-
Ik heb dat zelfde ding en heb nog nooit problemen bij wissels gehad (Peco code 75). Er zitten echt geen pizzasnijders onder. Ik heb ook de Trix en Roco Schienenbussen en die lijken zo op het oog dezelfde flenzen te hebben. Dus de vraag waar ik hier het antwoord op nog niet gezien heb: ratelt hij alleen bij de wissels? Ik krijg niet de indruk dat het aan de wielen ligt. Kun je misschien een video delen van het probleem?
-
Het is aan het artikelnummer te zien, een behoorlijk oud beestje.
Niet zo oud dat het ook echt onder "oud" valt. Het model mag dan weliswaar 20 jaar oud zijn, ik vind dat het totaal met de huidige kwaliteit mee kan. Het heeft een hoge mate van detaillering. Je kunt het niet vergelijken met een model uit de jaren '80. Zo dus ook de wielen niet. Die zijn nog steeds zoals je vandaag onder een model kunt verwachten.
-
Ok, ik was uitgegaan van die ene foto van de EBay-kavel, en daar leken het mij toch aardige pizzasnijders.
-
Ik heb uit welingelichte bron vernomen dat het niet de wielen kunnen zijn omdat het model uit de 90-er jaren stamt en Fleischmann toen al geen pizzasnijders meer monteerde. Overigens zien ze er ook niet zo uit. Ik heb een paar oude modellen en dan zie je toch een behoorlijk verschil.
Kan het zijn dat de wielen te veel naar binnen staan? Ik meet nu een afstand tussen de wielen van 14,26mm
Het ratelend geluid is niet continue maar wel aanwezig. Op een recht eind verdwijnt het even. Een boog in (r9) en het gaat ratelen. Bij langzaam rijden verdwijnt het grotendeels.
Wiebe
-
Misschien de lok eens en goede schoonmaakbeurt geven.
Dan bedoel ik de tandwielen en dergelijke, misschien dat er op de tandwielen wat aanslag zit die het geluid veroorzaakt.
De wielafstand op de as is meestal 14.4mm, dus dat komt aardig in de buurt en zou correct moeten zijn.
En als je de lok zonder motor op de rails heen en weer beweegt?
Maakt hij dan ook een ratelend geluid? zo niet, dan zou ik de motor ook eens nader onderzoeken op bijvoorbeeld een losliggend magneetje in het motorblok.
Succes,
Erwin Prummel
TEE
-
Spulletje is nagelnieuw en er zit absoluut geen rommel in. Overigens loopt het ding prima op Fleischmann rails.
Motor heb ik er gisteren al uitgehaald doch hier mankeert ook niets aan. Rails is allemaal nieuw.
Ik ga proberen een filmpje te maken en te plaatsen.
mvg Wiebe
-
Misschien is er een stukje soldeer tussen de tandraderen gekomen?
Als je draadjes met stroom op de wielen zet, zonder dat hij over rails rijdt, hoe gaat het dan?
-
Met de schuifmaat kan ik het niet goed meten.
Je kan met een schuifmaat toch wel de flenshoogte meten? Dat is niet zo moeilijk.
-
De wielafstand op de as is meestal 14.4mm, dus dat komt aardig in de buurt en zou correct moeten zijn.
Die 14,4 mm is het minimum. Het maximum is 14,6 mm daarom stel ik het altijd in op 14,5 mm.
-
@Sven
Ik heb volgens mij al gemeld dat als ik hem op een blokje zet en er dan spanning op zet , hij heel mooi loopt zonder allerlei bijgeluiden.
@klaas,
Ik ga morgen de wielen wat verder uit elkaar zetten. Ik dacht dat de max afstand 14,4 mm was. Dus dacht ik dat de maat die ik had gemeten goed was.
Ik zal morgen de flenshoogte meten.
Zal proberen morgen een filmpje te plaatsen.
Wiebe
-
Van alles wat je hier geschreven hebt, zou ik niet aan de wielen gaan zitten rommelen. Van de wal in de sloot enzo. Eerst ons het filmpje laten zien, dan kunnen we verder kijken.
-
Hoi Wiebe,
zie ook de NEM 310 norm: https://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden
Groeten,
Christoph
-
zie ook de NEM 310 norm: https://www.nproject.org/nl/diversen/nem-normen-downloaden
Die link verwijst naar een verouderde versie. Je kunt beter bij de Morop (https://morop.org/index.php/de/nem-normen.html) kijken, en dan de Duitse versie. Dat is de meest complete en de meest aktuele.
Overigens denk ik ook niet dat het probleem in de wielafstand zit. Ik zou eerst maar eens naar de flenshoogte kijken.
-
In de techniek heb je een soort blauwe pasta die op tandwielen wordt aangebracht om het aandrukpatroon tussen het ene tandwiel en het andere (dat er in aangrijpt) zichtbaar te maken.
Dit zou je misschien kunnen imiteren met kleverig talk(?)poeder dat je op de 'mes'kant van de wielflens aanbrengt.
Na een stukje rijden zie je dan wittige afdrukjes op de railstoeltjes (als er contact was).
(maar opmeten moet ook tot inzicht leiden)
oudebiels
-
Lijkt op een contact dat over de bielzen sleept. Het heeft het ritme van de afstand van de bielzen.
https://www.youtube.com/v/xdX_QNt9gz0
-
Als het in het ritme van de bielzen is kan het nog steeds aan de flenzen liggen.
Overigens hoor ik er niet veel van hoewel ik alle volumeregelaars op 100% heb staan.
-
Is het een idee om de railbus (handmatig) over een stuk rail (van hetzelfde type als op de baan) te laten rijden, terwijl je van onderen kijkt en luistert .
Omdat je door de bielzen kunt kijken, zie je wellicht wat er waar ratelt.
Is wel een klusje voor met z'n tweeën. Één houdt een stuk rail hoog, de ander duwt de railbus en kijkt/luistert aan de onderzijde.
Edit 07.06.2019; 18:57
Over jouw probleem heb ik je een PB gestuurd.
-
Beste allen,
Het probleem is opgelost.
Van een deskundige gehoord dat het probleem zit in de beide stroomafnemers onder de railbus die gecamoufleerd zijn als indusiemagneten. Hier zitten aan beide kanten twee puntjes aan die de stoelen van de Rocoline rails raken.
twee keer aan beide kanten een zoetvijltje er langs halen was voldoende om een goed lopende railbus te krijgen.
Met dank aan allen die met mij hebben meegedacht.
De ombouw gaat komen in een eerder draadje van Sven die ook een railbus heeft gedigitaliseerd. Mijn methode gaat iets anders worden maar is er een variant op.
E.e.a. is uiteraard in overleg met Sven gegaan.
mvg
Wiebe