BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mispoes op 28 January 2008, 22:51:32
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img691.jpg)
2551 met tr. 163 (Bxl-Asd) door Schiedam-Rotterdam West, 26-01-1986
Wellicht had ik deze beter als jubileumfoto kunnen nemen voor Bernd!
Bij het eerste rijtuig na de loc is het dak een stuk donkerder, maar of dit nu blauw is..... Ik ga meer TD's bekijken.
-
Hoi Frank,
Je had rijtuigen met grijze daken en blauwe daken.
Als ik mij niet vergis, waren ze orgineel grijs. En dus tijdens een revisie blauw geschilderd.
Maar in 1986 waren de grijze daken wel zeldzaam.
Rob
P.S. altijd leuk die oude foto´s, ik heb ook nog kisten vol met dia´s
-
Er zijn twee serie van deze NMBS IA door LS Models gemacht:
12112 en 12122 met grijse dak (plaatje op lsmodels.com (http://www.lsmodels.com/LS/Pages/Pays_N/Ex-groupe_N/Belgique_N/Production_Belgique_N.htm))
12118 en 12126 met blauwe dak (plaatje (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0090_1.jpg))
Groet
Bernd
-
Het tweede rijtuig lijkt mij grijs. Ik moet de dia's eerst op het scherm zien voor ik nog een uitspraak doe over de kleur. Hopelijk heeft Bernd de wagens al niet op Martplätze gezet. ;D
-
Er zijn twee serie van deze NMBS IA door LS Models gemacht:
12112 en 12122 met grijse dak (plaatje op lsmodels.com (http://www.lsmodels.com/LS/Pages/Pays_N/Ex-groupe_N/Belgique_N/Production_Belgique_N.htm))
12118 en 12126 met blauwe dak (plaatje (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0090_1.jpg))
Groet
Bernd
Oh kijk nou, Bern verschmutst zomaar ons draadje. ;D
Het zijn erg mooie rijtuigen. Ik heb ze in 2003 bij de firma Kippebot in Aken gezien.
-
verschmutst, wat bedoel je ermee?
Nee, deze rijtuigen zijn te mooi voor marktplaats ;)
-
Bernd,
Hier ligt nog een bagagerijtuig van de sncf van roco (oranje). Heb je daar wat aan?
Kees-Jan
-
verschmutst, wat bedoel je ermee?
Nee, deze rijtuigen zijn te mooi voor marktplaats ;)
Nee, laat maar Bernd, vraag daar maar niet naar! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/102Rsd15101986.jpg)
Stuurstand 102 voorop bij Roosendaal, 15-10-86
-
Ik weet ook niet waarom deze foto nu ineens zo groot is! >:(
Wel mooi hoor! ;D
-
Bernd,
Hier ligt nog een bagagerijtuig van de sncf van roco (oranje). Heb je daar wat aan?
Kees-Jan
Nee, Kees-Jan deze heb ik niet nodig, ik kan niet ook nog SNCF-spul versammeln :'(
De NMBS bracht in 1974 de loc en deze A en AB-rijtuigen in in de BNL-trek/duw, NS zorgde voor 3x B (plan W1) en WRDk (Plan D).
Standaardsamenstelling was:
[lok 25.5] [A NMBS] [AB NMBS] [B NS] [B NS] [B NS] [WRDk NS].
Toen de stuurstanden tegen het einde in 1986/'87 geregeld de geest gaven werd regelmatig een Belgisch Eurofima bagagerijtuig ingezet. De 25.5 moest dan omlopen of er hing een reserveloc achteraan de trein.
groet,
Wim
De orange Dms heb ik al, deze LS Models 42010:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0091.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0091.jpg)
@Frank, ja mooi zo'n groot plaatje!
-
Met die Dms + ICR + 55 kun je een èchte Beneluxtrein maken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img692.jpg)
5505 met tr. 1138 te Luxemburg, 25 juli 1987
Trein reed van Luxemburg naar Zandvoort via Luttich, Maastricht en Utrecht.
Tot in 1985 kwam de NMBS reeks 55 in NL.
-
Hier ook nog een leuk plaatje
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/benelux3.jpg)
(http://home.planet.nl/~beele260/mitropa/benelux1.jpg)
Gr. Gerco
-
Ik weet ook niet waarom deze foto nu ineens zo groot is! >:(
Wel mooi hoor! ;D
Komt eindelijk m'n breedbeeldscherm tot zijn recht... :)
-
vraag: heb jij een breedbeeldscherm?
antwoord: neen
-
Ik heb ook geen probleem om die foto te bekijken. En nee ik heb geen breedbeeldscherm 8)
Alleen een scherm met een hoge resolutie 8) ;D
mvg,
Matthijs
-
Volgens mij heeft Heris deze Belgische A en AB rijtuigen uitgebracht en niet LSM.
-
klopt en in het verleden werden ze gemaakt uit jouef rijtuigen.
-
Nee, laat maar Bernd, vraag daar maar niet naar! ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/102Rsd15101986.jpg)
Stuurstand 102 voorop bij Roosendaal, 15-10-86
Rechts is nog net het dak te zien van mijn vorige huis ;D
SK
-
Het wordt tijd voor fatsoenlijk nieuwe Belgische Beneluxrijtuigen (gezien de komst van de lok en plan W) en dan nog een stuurstand (Roco...?)
-
Mooie foto's Gerco! Ze bewijzen destemeer dat buiten fotograferen een erg realistische belichting geeft. Ook leuk dat je die huizen in de verte ziet. In onze tuin staan veel te veel struiken dichtbij zodat je wel een beperkte scherptediepte moet gebruiken om de achtergrond te verdoezelen.
Maarten
-
is de stuurstand wagen wel eens in model 1:87 gemaakt en door wie
gr.jan
-
Tot nu toe moet je voor een stuurstand zelf aan de slag. Gelukkig kan Kleinspoor je wel een heel eind op weg helpen......
Jeroen
-
In mijn herrinering heeft THS deze ook ooit in H0 gehad.
-
Wie weet wat de kleuren van het interieur waren van de NS benelux stuurstand.(WRDK)
Rob
-
grijze vloer
rode banken
gele tafels
beige zijwanden
donker(bruin)e kopwanden
wit plafond
-
Bedankt mispoes voor het snelle antwoord :)
Rob
-
Zoek je dit soms? Foto's uit 1985-86. Bovenste 2 =wrdk 108, onderste de 107.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand108.jpg)
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/interieurStuurstand107.jpg)
-
Vanochtend, 11-7 strandde rond half elf een Benelux naar Brussel (stuurstand voor, loc 1182 achter) in Leiden, door het wegvallen van de communicatie tussen stuurstand en loc. Of de stuurstand of kabels de boosdoener was werd niet duidelijk. De reizigers werden er in Leiden uit gezet (spoor 8 ), waarna de loc de trein terugtrok naar Amsterdam (10:40). Zulks is de huidige staat van deze eerbiedwaardige dienst.
-
Ach, die stuurstanden gaan er toch uit, dus waarom nog energie in steken... Er zijn straks 7700'en genoeg om de 25.5 serie eruit te drukken. Kunnen ze met de serie 11 gezellig een trek-trek stammetje maken. ;D
-
Oude tijden herleven.. De oude (eerste) TD-stammen reden op het laatst ook als trek-trek trein, met een belgische D als bagagerijtuig.
-
Heb afgelopen week nog 2 x in deze trein gezeten. Bomvol, vies (stoelen en vloeren), vertragingen, geen aansluitingen op de HST naar London. ja ja Hispeed naar Brussel je moet geld toehebben. Schande!
-
Misschien is het handiger om het hier even over de oude trekduw benelux te hebben ipv de huidige... ;)
-
De nieuwe (lees: huidige) Benelux trek/duw is thans ook oud...
-
Nog even ter toelichting op bovenstaande foto's:
De 108 (ex 7660) had een afwijkend interieur: gemoderniseerd, dwz veel van het teakhout was vervangen door aluminiumstrips of nephout-opdruk. De grote inlegwerk-wanddecoratie aan de keukenzijde was vervangen door een (inmiddels door vocht aangetaste) reproductie van Monet in een lijst. Helaas zijn mijn duidelijkste overzichtsfoto's van dit exemplaar. In de andere Wrdk's was het interieur origineler (maar zonder de bar natuurlijk).
De tegenoverliggende wand bij de bagage-en conducteursafdeling was in de andere Wrdk's nog min of meer als op onderstaande illustratie uit De Kilometerkampioen (1954), met dit verschil dat de twee spiegels (zie foto uit de 108) ook waren toegevoegd. Bekleding zoals gezegd rood, bovenkant tafels geel.
De geserveerde koffie was anders dan in de binnenlandse restauratierijtuigen, in verband met meer kwaliteit verlangende Belgen. De Benelux-koffie waren wegwerp- tweedelige filtersets van het merk Rombouts (kopje met filterbakje erop waarin warm water werd gegoten). De restauratiewagens werden overigens niet alleen vanuit Brussel bevoorraad, want ook op Nederlandse stations werden vooraadjes blikjes etc. aangevoerd (door de overgebleven klapdeuren; ongeveer het enige waar die nog voor gebruikt werden, want wegens het ontbreken van centrale deursluiting hoorden ze verder op slot te zijn. Wat ze niet altijd waren, wat dan weer stress bij de steward gaf als *iemand* ze toch opendeed). De echte ijskasten in de keukens werden 's ochtends in Brussel met ijs bijgevuld. Een steward vertelde mij dat de kolenfornuizen tot in 1982 in gebruik waren gebleven voor kleine maaltijden (bv. uitsmijters).
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/KilomkmpplanD-RD.jpg)
Zie ook dit recente draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11856.0
-
De blauwe/gele Belgische rijtuigen werden ook wel eens vervangen door een zelfde rijtuig maar dan in het Belgisch groen!
-
Dat zal niet eenzelfde rijtuig zijn geweest want er zijn geen groene plan W's. ;)
-
Hier enkele eerder beloofde plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img329.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img329.jpg)
NMBS A 51 88 19-70 403-7 in tr. 163 te Rotterdam CS, 8 december 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img330.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img330.jpg)
NMBS AB 51 88 30-70 407-9 in tr. 163 te Rotterdam CS, 8 december 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img331.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img331.jpg)
NMBS D 51 88 95-40 914-3 in trein 164 tussen Delft en Schiedam, 26 januari 1986
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img333_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img333_1.jpg)
Trein Amsterdam-Brussel met 2xNMBS 25.5 tussen Delft en Schiedam, 13 oktober 1986
-
Kwam het vaker voor dat een oude beneluxstam met 2x nmbs 25.5 reed? dit is voor het eerst dat ik dat zie namelijk ???
mvg
Bart
-
Ja, in het laatste jaar gebeurde het geregeld dat er een trek-trek reed i.p.v. trek-duw. Vaak ging er dan nog een oranje "Eurofima-achtige" bagagewagen mee (niet zo'n mal ding als hierboven).
-
deze (http://www.railfaneurope.net/pix/be/electric/11/1181-1183/1181_Dordrecht.jpg) die ik van railfaneurope heb geplukt is ook leuk, volgens het bijschrift staat er een 25.5 voor en is dit de achterkant van de trein
-
Dit is merkwaardig! De reeks 11 staat op de plek van de 25.5 en de 25.5 op de plek van de WRDs (of hij staat er voor, dat kan ik niet goed zien).
-
jah het eind van de trein staat helaas door de bocht, ik weet het helaas ook niet maar hij is wel leuk.
Volgens mij is de WRDs eraf en staat er alleen een 25.5
-
Plaatje van een trek-trek met oranje D (kont-schot)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0275.jpg)
Trnr 186 Bs-Asd in Sloterdijk 07-08-1986
-
Spoorgenoten,
Even een vraagje over de verschillende uitvoeringen van de I4 rijtuigen van LSM/Heris.
Hoe "fout" zijn de 12118 en 12126 (beiden met blauw dak) t.o.v. de 12112 en 12122 (beiden met grijs dak)?
Ik heb ergens gelezen dat het blauwe dak niet helemaal klopt. Maar als ik zou moeten kiezen tussen een rijtuig met blauw dak of helemaal géén rijtuig, wat zou dan jullie advies zijn?
En hoe krijg ik dan ooit een echte oude Benelux TD stam compleet?
gr
Hans
-
kijk eens naar de foute daken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.msg135810#msg135810) van mijn rijtuigen...
Ik denk de kleur is goed, grijs of blauw, kan wel! kijk naar de eerste foto in dit draadje van Frank.
Groet
Bernd
-
Bernd,
Inderdaad is duidelijk te zien dat de daken verschillen in hoogte van elkaar.
Ik kan echter een AB rijtuig kopen met blauw dak; dan zou ik er van uit mogen gaan dat dit het juiste dak is qua hoogte. Eventueel kan ik het dak dan grijs spuiten.
Of zijn er ook AB rijtuigen, dus de 12126, met verkeerde daken?
gr
Hans
-
Ik heb een vraag, hoe werden de vouwbalgen van de Plan L postrijtuigen gekoppeld aan de rest van de rijtuigen die buisbalgen hadden? Werden ze überhaupt gekoppeld?
En ik heb een verzoek: Foto's van het dak van een Postrijtuig, volgens mij mis ik toch nog wat op mijn mastica tekeningen :(
-
Voor de zoveelste keer weer de uitleg over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen:
over het koppelen van buisbalgen aan vouwbalgen bij de echte Plan W staat het volgende in het NS-instructieboek (1966) voor het personeel over Plan W het volgende;
Bij het koppelen met andere rijtuigen, die eveneens van rubber buisbalgen zijn voorzien, is het voldoende de rolluiken resp. de deuren van de doorgangsinrichting te openen en de overloopplaten neer te laten. Door het indrukken van de buisbalgen tijdens het koppelen is een elastische en tochtvrije verbinding verzekerd.
Het is echter ook mogelijk te koppelen met de tot nu toe gebruikelijke vouwbalgen.
Dit gaat dan als volgt;
1. rolluik openen,
2.overloopplaat van het met buisbalgen uitgeruste rijtuig neerlaten,
3. daarna overloopplaat van het andere rijtuig neerlaten (deze volgorde moet aangehouden worden),
4. vouwbalg losmaken en deze tegen de buisbalg aantrekken,
5. de 2 verende getande stelplaten van het rijtuig met buisbalgen op de grootste lengte instellen,
6.de scharnierbare bouten door de bussen van de afdichtingslijsten van de buisbalg steken,
7. de scharnierbare bouten door de gaten van het vouwbalgraam steken en het voorgedeelde van deze bouten een kwartslag knikken,
8. de veren door middel van de getande stelplaten zodanig spannen, dat het vouwblagraam strak tegen de buisbalg wordt gedrukt.
Een hele heisa dus voor de rangeerders ;D
Gelukkig mochten er geen reizigers naar het postrijtuig in de Benelux. Dus mag je bovenstaande gelijk weer vergeten :o de balgen van de P werden niet doorverbonden en de kopdeuren van de aanpalende Plan W bleven eveneens op slot :)
Wim
-
Die NMBS oranje D die in de laatste jaren soms in de Benelux TD zat, welk type is dat? Is deze van het type DMS dat al eens door LSM is uitgebracht?
-
Met die Dms + ICR + 55 kun je een èchte Beneluxtrein maken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img692.jpg)
5505 met tr. 1138 te Luxemburg, 25 juli 1987
Trein reed van Luxemburg naar Zandvoort via Luttich, Maastricht en Utrecht.
Tot in 1985 kwam de NMBS reeks 55 in NL.
Kwam de reeks 55 dan tot Utrecht of hebben ze achter de grens een nieuwe loc ervoor geplaatst?
Welke lok reed naar 1985 met dit treinen op Nederlands terrein?
Groet
Bernd
-
De 55 reed tot Maastricht, daar nam een NS E-loc (meestal) 1600 de trein over.
Nadat het baanvak Luik-Maastricht (eind september 1985) elektrisch bereden kon worden reed de 55 tot Luik en nam tussen Luik en Maastricht een Belgische E-loc de trein voor zijn rekening. Meestal was dat een reeks 21 of 27. Deze situatie duurde tot 2000. In dat jaar werd de kon gehele Ardennenlijn elektrisch in gebruik worden genomen. De CFL serie 3000 reed de trein van Luxemburg naar Luik, in Luik werd kopgemaakt, de 21/27 bleef de trein naar Maastricht brengen. Een paar jaar geleden is deze fraaie seizoenstrein helaas opgeheven.
-
beste dank Frank! Omdat mijn beneluxtrein nog niet af is gaat het belg bagagerijtuig in de Ardennen-Expres rijden, heb geen reeks 55... Heb ik ook niet nodig, volgens het duidelijk uitleg. 1600 heb ik wel, maar slechts in Railion :-X Is het volgende project weer klaar, 1823 omnummeren naar een 1600 in tijdperk IV...
Groet
Bernd
-
De 55 reed tot Maastricht, daar nam een NS E-loc (meestal) 1600 de trein over.
Nadat het baanvak Luik-Maastricht (eind september 1985) elektrisch bereden kon worden reed de 55 tot Luik en nam tussen Luik en Maastricht een Belgische E-loc de trein voor zijn rekening. Meestal was dat een reeks 21 of 27. Deze situatie duurde tot 2000. In dat jaar werd de kon gehele Ardennenlijn elektrisch in gebruik worden genomen. De CFL serie 3000 reed de trein van Luxemburg naar Luik, in Luik werd kopgemaakt, de 21/27 bleef de trein naar Maastricht brengen. Een paar jaar geleden is deze fraaie seizoenstrein helaas opgeheven.
Weet je dat zeker Frank?
Volgens mij kwamen de 55 ers pas in luik aan de trein.
Kan er ook niks van terugvinden.
dave
-
Ja, dat weet ik zeker. Tot aan de elektrificatie van Luik-Mt kwamen de 55'ers in Mt. Ik heb zelf de 5542 op 11 juli 1985 met de trein Ancona-Basel-Luxemburg-Amsterdam door Eijsden zien denderen.
-
En hier het (rommelige) plaatje van de 5542 met D 296 door Eijsden op 11 juli 1985:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img174.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img174.jpg)
5542 met tr. 296 door Eijsden, 11 juli 1985
beste dank Frank! Omdat mijn beneluxtrein nog niet af is gaat het belg bagagerijtuig in de Ardennen-Expres rijden, heb geen reeks 55...
Het oranje bagagerijtuig ging er ook af in Luik...
-
Oke,
Dus de loc's kwamen in Nederland (zonder ATB?).
Maar de trein op foto is de internationale uit basel, geen Ardennen express
dave
-
NS E-locs 1100/1200/1300/1600/1700/1800 brachten/brengen hun treinen toch ook Emmerich en Bad Bentheim zonder Indusi? Dat met de 55'ers was gewoon grensverkeer.
Ik heb geen foto's van de Ardennen Expres met 55 in Mt, het gaat om de beeldvorming van hoe het er op Luik-Mt aan toe ging tot in 1985. De Ardennen Expres, autoslaaptreinen en de treinen naar/van Basel werden tot de elektrificatie met 55'ers gereden op Luik-Mt.
-
Kees-jan
let je wel op dat je i4 AB bak met 12 ventilatoren weggaat? ;D
dave
-
Ja want ik heb ook 2 AB rijtuigen staan om over te spuiten (op de foto staan 2 Atjes.......nee de andere set is niet te koop want die is al weggegaan voor grof geld ;D).
Kees-jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5542_maastricht_naar_luxemburg_om_1113_op_21_09_1985.jpg)
Hier een plaatje van de 55 in Maastricht. Lok 5542 met 4 ICR vertrekt om 11.13 naar Luxemburg op 21 september 1985. Foto is gemaakt net buiten het station.
Groeten Harry.
-
kijk eens naar de foute daken (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8099.msg135810#msg135810) van mijn rijtuigen...
Ik denk de kleur is goed, grijs of blauw, kan wel! kijk naar de eerste foto in dit draadje van Frank.
Groet
Bernd
Welke cat.nummers hebben een te laag dak?
-
Ik dacht Heris 12112 en 12126
dave
-
Welke cat.nummers hebben een te laag dak?
Sorry, kan het niet meer berichten, rijtuigen zijn niet meer in mijn verzameling ...
-
12118 en 12126