BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 02 January 2019, 10:27:40
-
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4537451/zes-doden-bij-treinongeluk-denemarken
Melding van RTL nieuws, spreken over 6 doden, ongeval tussen gpederentrein en passagierstrein.
Beide bruggen zijn afgesloten voor alle verkeer. (Trein en auto).
Dit terwijl “Nu” vermeld dat een passagierstrein tegen spullen is aangereden die afkomstig zijn van een goedetentrein.
Zie ook:
https://www.nu.nl/buitenland/5660498/zeker-zes-doden-treinongeval-brug-in-denemarken-.html
Later meer.
-
Dat ding heet gewoon "Grote Beltbrug"
https://www.dr.dk/live/nyheder/live/2844304
-
Een losgeraakt dekkleed van een vrachtauto op de goederentrein zou de andere trein geraakt hebben.
MVG,
---Peter.
-
(https://i.guim.co.uk/img/media/79cd670f536113aae9b7b19efa5495a6d3237682/0_107_3500_2100/master/3500.jpg?width=700&quality=85&auto=format&fit=max&s=0e12f4919a69b7cdfbc18f466a43513a)
-
:o min øl!!
-
Niet alleen een schip verliest 270 containers, een trein kan er dus ook een verliezen.
Dit is de oorzaak van de chaos die nu ontstaan is met vreselijke gevolgen. :'(
-
Mede veroorzaakt door een storm die er opeens heerste. :-\
-
Vier van de slachtoffers zijn blijkbaar zodanig verminkt dat ze geindentificeerd moeten worden op basis van DNA en gebitsgegevens....
-
NOS:
Het dodental van het treinongeluk op een brug bij Denemarken is gestegen naar acht. Afgelopen nacht zijn in het wrak van de trein nog twee slachtoffers gevonden. Dat heeft de Deense politie vanochtend bekendgemaakt
Gemeld wordt dat een container is aangereden. Misschien dat er vanuit Denemarken nog nadere info komt.
-
Op dit moment weinig.
-
Denk niet zozeer dat de goederentrein hier een trailer is verloren. Deze stond blijkbaar wel goed vast en valt er nog niet zo snel af. Maar af te leiden van de foto's en aard van de schade aan de trailers en treinstel is vermoed ik dat de borgstang van de het schuifgordijnzeil ( dit is een metalen stang aan de kop van de trailer waarmee de zijkant wordt vastgezet en welke normaal gezien met een gat en pin vergrendeling wordt vastgezet en opgespannen ) ofwel niet vastgezet is geweest of losgekomen is. Wij zien dit hier wel vaker bij vrachtwagens gebeuren. De borgstang is een massief metalen stang van een 2 cm dikte en ongeveer 2.8 mtr hoog. Het zware zeil zit hier ook aan bevestigd. Als dit loskomt heb je inderdaad een zeer zwaar en oncontroleerbaar projectiel dat zonder problemen in combi met de rijwind de volledige zijkant van een trailer meeneeemt en als dit dan ook nog eens in contact komt met een tegenligger gaat dit los door de ruiten en dunne alu beplating alsof je een blik openmaakt.
-
Op het filmpje hier (https://abcnews.go.com/International/people-killed-deadly-train-accident-denmarks-great-belt/story?id=60115735) lijkt er wel een trailer voor/naast de trein te liggen.
Koen
-
Lijkt er idd wel op, en het eerste deel van de eerste wagon staat ook geen trailer.
Maar het zou mij niet verbazen dat de eerste trailer door de zuigkracht van de personentrein icm de harde wind van de wagon is geblazen.
Kijken wat er uit het onderzoek gaat komen. nu is het nog allemaal speculaas.
-
Hier nog een foto van de kop van de trein. Deze heeft de losse delen al geraakt dus de goederentrein heeft eerst delen verloren (of ze hingen los naast de rijdende trein), waarna de passagierstrein deze heeft geraakt.
https://www.dw.com/en/fatal-train-accident-closes-denmarks-great-belt-bridge/a-46923287
-
“You can see out there that there is a trailer which has fallen over or been blown from the freight train (DB Cargo) and into the InterCity (passenger) train''.
De storm heeft een oplegger van de goederentrein geblazen.
Erik.
-
Passenger Jim Nielson was on the second coach when the crash happened. There was a cargo train coming from Zealand, the opposite direction. It was shaking due to the strong wind," he said.
"One of the containers was blown off the cargo train into the rails, because of the wind. Our driver tried to stop the train, pulling the brake. But the train continued to drive a bit, and crashed into the container blown off from the cargo.
Ben vaak met de vrachtwagen over de Storebælt gereden en als het daar stormt ben je blij als je heelhuids aan de andere kant komt.
Erik.
-
In een filmpje zegt een van de passagiers dat de zijkant compleet open werd getrokken en bierflesjes ze om de horen vlogen.
-
Op deze pagina (https://www.dw.com/en/deadly-rail-accident-in-denmark/av-46931118) staat een filmpje. Na 10 seconden zie je redelijk goed dat het eerste rijtuig voor de helft is opengereten aan de zijkant. Het is de rand onder de ramen die te grazen lijkt te zijn genomen.
Reinout
-
Zoals het er nu naar uitziet is de eerste trailer van de huckepack trein geblazen en geramd door de personentrein.
-
Carlsberg stopt tot nader order met het vervoer van bier per trein.
-
Wat een rare beslissing..... Alsof het bij een andere gekozen modaliteit niet mis kan gaan.
Bovendien is het een vrachtwagenoplegger die op een trein staat en daarmee gecombineerd ladingverkeer. Geen "vervoer per trein" a la schuifwandwagen. Verder zal het toch echt over de brug moeten en daar kunnen ook vrachtwagens van af waaien als het wegverkeer niet wordt stilgelegd wat nu wel is gebeurd.
-
Ik snap wel dat, ook al is het niet hun schuld ( bevestiging trailer op huckepakwagen heeft weinig met bierbrouwen te maken) ze imagoschade hebben opgelopen hierdoor en dat niet weer willen. Zolang de vervoerder niet kan garanderen dat het niet weer gebeurt snap ik dat de vrachtwagens voorlopig dan over de weg gaan. Maar dat lijkt mij een emotionele beslissing; 1 vrachtwagen die op die brug omslaat kan minstens evenveel schade kan veroorzaken. En achter de schermen zal er wel iets juridisch worden uitgevochten mbt imagoschade.
-
Tot nader order wil in dit geval zeggen dat ze nu bezig zijn met uitzoeken wat er precies gebeurd is. zolang dat onderzoek duurt, rijden de biertreinen niet. Als na onderzoek geen bezwaren naar voren zijn gekomen tegen het vervoer van bierkratten op deze manier, wordt het transport per spoor weer hervat.
Het personeel dat de wagons beladen heeft wordt verhoord, de betreffende medewerkers zijn behoorlijk van slag door het gebeurde.
-
Je kunt je ook stiekem wel afvragen hoe stevig het geheel eigenlijk is;
Pallets met los gestapelde kratten die ansich niet vast staan in de trailer anders dan opgesloten door de houten planken in de zijwanden.
Uiteindelijk stelt die zijwand van zo'n zeilentrailer natuurlijk ook niet heel veel voor, het zeil vangt alleen wind, het dak heeft weinig stevigheid en verder staat het hele gewicht van de lading tegen de planken in de zijwanden aan te drukken...
Verder staan die trailers volgens mij uiteindelijk los op de goederwagens...
En dat op een open brug boven het water met een flinke windkracht, echt ideaal lijkt het mij allemaal niet...
-
Helaas zijn er dit soort ongelukken voor nodig om daar achter te komen.
En dat is niet uniek. Na de cafébrand in Volendam zijn brandveiligheidsvoorschriften aangescherpt. De vuurwerkramp in Enschede heeft de visie op vuurwerkopslag en- verkoop blijvend verandert en sinds de ramp met de Herald of Free Enterprise (wie kent die nog?) varen ferry's niet meer met openstaande boegdeuren de haven uit.
-
@Thom, dat geldt voor het wegvervoer net zo, zie de foto's van vrachtwagenongelukken. Bij railvervoer maakt de trailer echter minder bewegingen omdat het meeste spoor redelijk rechtdoor gaat. Het omwaairisico geldt echter in gelijke mate, zeker als de trailers los op de wagens staan. Dus als er een rijverbod voor vrachtwagens gold had deze wellicht ook voor deze trein moeten gelden.
-
Losstaand van wat de eigenlijk oorzaak zal zijn geweest wil ik toch even inpikken op hoger bericht. De trailer staan bij mijn weten zeker niet los op de wagens maar zijn dmv hun Kingpin aan de koppelschotel van de Hupacwagon vergrendeld. Om deze los te maken moet ook eerst manueel de grendelstang losgetrokken worden ( zelfde systeem als bij het normale weg vervoer. Bijkomende zijn de achterassen dmv keggen gefixeerd. Om vooral voor of achterwaardse bewegingen tegen te gaan en de trailer als een geheel met de wagon te verbinden.
Tevens liggen de trailers in dit soort type van wagons laag tegen de rails aan. ( wielen liggen als het ware in een soort verlaagde vloer.) waardoor het zwaartepunt van het geheel lager komt te liggen en er ook dus veel minder kans is dat deze omkantelen ) . Indien een trailer weggeblazen was geweest door de wind van de trein dan had de ramp denkelijk niet te overzien geweest want dan had de volledige wagon en de rest van de trein mee uit de rails gegaan daar de connectie met de koppelschotel / king pin zeer sterk is en gewoon de heel boel mee omversleurd.
De stabiliteit van een tautliner trailer of schuifgordijnwegen bestaat uit de verplaatsbare metalen of aluminium schuifbalken die het dak ondersteunen ( meestal 4-5 stuks per zijkant die onderaan stevig met het chassis vastgeklikt worden ). Dit in combinatie met de houten / or aluminium langslatten die in de sponningen van deze verticale balken geplaatst worden na belading. Het schuifzeil wordt op een 20/25 tal plaatsen onderaan de trailer vastgeklikt en op de kopkanten moet het zeil worden opgespannen zodat dit geen wind kan vangen en losscheurt. Het geheel zorgt dan voor een redelijk stabiel geheel waar zelfs bij een verschiften of omvallen van lading niet gelijk echte problemen van ladingverlies zullen optreden. daar dit dan gewoon aan de binnenkant tegen het zeil aan blijft hangen.
Een ander verhaal wordt het wanneer hier iets niet correct is vergrendeld geweest. Dit zien we helaas maar ook al te vaak. Verbogen schuifbalken tgv belading dmv een heftruck, ontbrekende zij langslatten of het zeil dat onvergrendeld in de kopkant zit zijn zaken doe wij hier in het transport bijna dagelijks zien passeren.
Bij zware wind is dit beetje speling dan juist voldoende om de krachten vrij spel te geven en eens als iets in beweging is....
Hetzelfde principe geldt voor de MSC Zoe met zijn containers. Als alles goed geborgd en gelashed is volgens de regels van de kunst dan vormt zo'n containerstack 1 solide blok waar de krachten over het geheel verdeeld worden. Valt er echter een schakel hieruit weg ( een lashing rod die niet goed aangedraaid is geweest en uit zijn pocket komt of een container die hiervoor kan verschuiving en uit zijn socket springt ) dan staat het geheel letterlijk en figuurlijk op losse schroeven en is dit niet meer opgewassen tegen de krachten van de natuur. het is niet voor niets dat men op zeeschepen en ook containerschepen dagelijks de lashing van de lading en van de containers nakijkt en waar nodig bij aanspant.
Meestal
-
Hoe hoog of laag een trailer in een goederenwagen geplaatst is, veranderd dat natuurlijk niets aan het zwaartepunt van de trailer ansich, hooguit aan dat van de totaliteit van trailer en goederenwagen.
Dat verdiepte laden bij een hupack wagen zal ongetwijfeld te maken hebben om onder een bepaalde hoogte te blijven.
Daarnaast lijkt mij dat er wel verschil in constructie van de koppelschotel van een trekker en een hupack wagen zal zitten.
Bij een trekker glijdt de pen bij het achteruitrijden in de koppelschotel en word daarna opgesloten, ik weet niet precies hoe het bij een hupack wagen werkt maar die trailer worden daar met een kraan opgezet. Dan komt de kingpin verticaal op de schotel af ipv horizontaal en dat zal toch een andere constructie vergen.
Keggen doen natuurlijk niet zoveel tegen opwaartse bewegingen van de wind, en dan heeft de zee wind dus vrijspel op een 30-40 ton wegende trailer die alleen met een kingpin dan vast zit...
-
Op dit YouTube filmpje is duidelijk te zien dat van de eerste wagen van de goederentrein achter de loc (DB 185 401-7) een semi-trailer is omgeblazen door de storm.
https://www.youtube.com/watch?v=JsLeCN1U8Eo (bij 2.38 min.)
De kingpen kan de oplegger niet tegenhouden, de oplegger wordt omgeblazen door de storm, tordeert en hangt naast de goederenwagen. Ook is te zien dat de intercity deze oplegger langs de goederentrein heeft geduwd waardoor de opleggers en de intercity opengereten zijn.
Sommige opleggers hebben 2 laadvloeren boven elkaar, wat de stabiliteit van de oplegger niet bevorderd.
En dan de lading! Niet vastgezet (gezekerd) met spanbanden. Moet je in Duitsland proberen!
Mvg.Erik.
-
Het verwonderd mij erg , dat bij zo'n storm dit goederenvervoer nog toegelaten wordt . In nederland wordt bij dit weer de vrachtauto's van de weg gehaald . Zie ook het verlies van 200 containers net boven het duitse eiland Born . Dit vervoer met deze type trailers is bij deze weersomstandigheden zeer onverantwoord .
-
Wanneer zijn bij ons dan voor het laatst vrachtwagens van de weg gehaald? Bij code rood door het KNMI mogen vrachtwagens nog gewoon blijven rijden.
René
-
Vooral lege of licht beladen vrachtwagens zijn gevoelig voor harde zijwind.
-
sorry renee , maar vorig jaar zijn een aantal vrachtwagens ( vooral buitenlands kenteken )van de weg gehaald .
Bij code rood is het verboden om met tankwagens met gevaarlijke stoffen te rijden .
Als er bij zo'n wind een klein stukje van het dekzeil los gaat , en de wind krijgt er vat op , dan is er geen houden meer aan .
Ook de beelden op YouTube over het containerschip ,dat in de duitse bocht 200 containers verloor spreken voor zig .
-
Ik denk dat dit filmpje de kracht van stevige windvlagen goed laat zien. Hier waaien enkele wagons met containers van een Doublestack containertrein van een brug af tijdens zware storm.
https://youtu.be/U7WfeV01A4g
MvG Peter,
-
De brug was ten tijde van het ongeval voor alle verkeer gesloten.
Het spoor gaat niet over de hangbrug maar door een tunnel van 8km. Daarna het eiland Sprogø en daarna 2 liggerbrugen naast elkaar van 6.6km, 1 voor het verkeer en 1 voor het spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Belt_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Belt_2.png)
Duidelijk is te zien waar de intercity tegen aan gereden is.
Er zijn nog 2 lichamen in de trein gevonden, dus 8 doden.
Erik.
-
Bij code rood is het verboden om met tankwagens met gevaarlijke stoffen te rijden .
Als er bij zo'n wind een klein stukje van het dekzeil los gaat , en de wind krijgt er vat op , dan is er geen houden meer aan .
Tankwagens hebben geen dekzeil :)
-
Een trein onderweg wordt toch ook regelmatig aan controle onderworpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/00064.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/00064.jpg)
Een UKV Hupac trein kreeg tijdens personeelswissel te Frutigen (Zwitserland) controle en een zeil van een wissellaadbak bleek niet goed te zitten.
Trein kreeg een uur vertraging, euvel werd eerst verholpen (de man op de wagon is de mcn) Wissellaadbak werd van een nieuw loodje voorzien.
Heb ook wel gezien te Frutigen dat bij een tussenstop voor personeelswissel de chauffeur van een vrachtwagen op een Rola werd geroepen en verzocht werd dekzeil van zijn vrachtauto beter vast te maken.
Het is dus niet zo dat als een dergelijke goederentrein een maal onderweg is nergens meer naar wordt gekeken.
Mvg, Johan
-
Dat is een van de lessen uit de brand in de Simplontunnel een aantal jaren terug getrokken zijn, waar ook een los dekzeil een rol speelde. Het Bundes Amt fuer Verkehr (BAV) als toezichthouder controleerde ook veel strenger dan voorheen.
-
Hallo
De Denen hebben het huckepack verkeer verboden.
Mede ook doordat 2 tests met laadbakken een slechte/ niet aanwezige vergrendeling aantoonden.
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/07%20Jernbane/15%20Nyhedsarkiv%20-%20presse/Forbud%20mod%20s%C3%A6ttevogne%20l%C3%A6sset%20p%C3%A5%20lommevogne-2019.pdf
Bart
-
Mooi, heb net een paar maand m'n groot rijbewijs ;D
-
Benieuwd of onze minister van I&W er nu ook als de kippen bij is om dit systeem te verbieden in Nederland, zoals eerder met de Stint....
-
Naast eerder berichten over het verbod met Hupacvervoer in voor vele van ons onbegrijpelijk Deens.
Nu ook in het Nederlands. (https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2019/01/09/beperkingen-voor-goederenvervoer-in-denemarken-na-treinongeluk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202019-02)