BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Petertrein81 op 23 January 2008, 09:52:46
-
Voor diegene die het nog niet hadden gelezen of gehoord, het einde voor de 1200'en is bij ACTS ook in zicht. Het bedrijf heeft bekend gemaakt dat er een aantal loks van het type Traxx Br 186 van Bombardier in het bestand gaan worden opgenomen. Het is vrijwel zeker dat deze in eerste instantie de 1200-6700 combinaties voor de containershuttles gaan vervangen. Vooral de snelle achteruitgang de laatste tijd van de ex-NMBS 6700'en is hier debet aan.
Bron: Railcargo.nl (http://www.railcargo.nl/index.cfm/menuid/6/Product/2296)
Groet Petertrein81,
-
Op Somda word gemeld dat de momenteel defecte ACTS 1254 nog wel hersteld zal worden, maar dat de 1252 (die ook kaduk is) wel buiten dienst zal worden gesteld.
Verwacht wordt dat de eerste lease-Traxx 186 half februari naar NL komt.
Voor vervanging van de 6700'en is ACTS nog zoekende naar nieuwe diesels. Type 'Maxima' schijnt 't niet te worden.
Bart
-
Tja, jammer maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan...
Wel goed dat Märklin de ACTS 1200 dan dit jaar nog uitbrengt en niet volgend jaar als ze misschien niet meer in dienst zijn...
Koen
-
Enkele 1200'en blijven nog wel bewaard, als we ACTS mogen geloven. In het topic "Dakfoto's NS/ACTS eloc 1200 (1:1) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8543.0)" staat een link naar een PDF-bestand op de ACTS-website (link (http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/NS1200%20naar%20ACTS1250.pdf)) waarin de transformatie van de NS 1200'en naar ACTS 1200'en wordt beschreven. In dit artikel valt namelijk ook te lezen dat aan het einde van de levensduur een drietal 1200'en naar anderen gaan.
Een citaat uit het PDF-bestand:
"De verwachting is dat de 1200’en bij ACTS nog wel een paar jaar rijden, hoewel ze op de Betuweroute niet inzetbaar zijn. Of ze de zestig jaar in actieve dienst halen, is dan ook de vraag, maar nu al zijn de 1200’en samen met de Italiaanse elektrische locs E 636 en enkele Duitse E94’ers de oudste nog dienst doende elektrische locomotieven in Europa. In ieder geval blijft een drietal locs ook na buitendienststelling bij ACTS behouden. De 1255 keert dan terug naar de Werkgroep 1501 en twee locs gaan naar de in dit artikel genoemde initiatiefnemers."
Bron: ACTS (http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/NS1200%20naar%20ACTS1250.pdf)
Groeten, Marnix
-
leuk artikel met plezier gelezen.groet Bram
-
Alleen de bewering dat het de oudeste nog dienstdoende electrische locomotieven zijn rammelt aan alle kanten. De Rhätische Bahn heeft op de Berninabahn 2 electrische locs uit 1911 nog in bedrijf. Op het stamnet is af en toe nog een andere electrische loc uit 1913 te zien. Weliswaar is het een museum-exemplaar, doch gespot in Landquart met rangeerwerkzaamheden (om de glijlagers rond te houden).
Misschien dat er her en der nog oudere locs in bedrijf zijn? Wie weet?
-
gelukkig hebben we de foto,s nog....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0482.jpg)
eric
-
Jammer de serie 1200 is toch zeker een locomotief die typerend is voor NL.
Maar aan alles komt een eind :(
-
Op het stamnet is af en toe nog een andere electrische loc uit 1913 te zien. Weliswaar is het een museum-exemplaar, doch gespot in Landquart met rangeerwerkzaamheden (om de glijlagers rond te houden).
Dat zou ik dus niet echt actieve dienst noemen, maar een deel van de serie Ge 4/4' (nr 601-604, alle uit 1947) is ouder dan de 1200'en (1951) en in dat opzicht een beter voorbeeld te noemen. De twee andere loks die jij bedoeld zijn de Ge 2/2 loks. Die stammen idd uit 1911.
Wat betreft het verdwijnen van de 1200'en van ACTS uit de normale dienst in de niet al te verre toekomst, jammer maar helaas. Mogen we gaan "genieten" van Duitse eenheidsworst in ACTS-kleurstelling.
Robert
-
Hehe, eindelijk gaan ze weg die ouwe roestbakken, blij toe.
-
nou zeg :o...babaar. denk om de tere grootspoor zieltjes ;) met zulks aanstoot nemende taal
eric
-
He wat jammer nou, ik hoop toch ooit nog een keer goede foto,s te maken van die ACTS bakken.
Om nog ff ouwe lok,s te noemen, die van de Extertalbahn, die zijn echt oud! Daar heb ik jarenlang in de buurt gewoond en vaak gezien, Wim
-
Hehe, eindelijk gaan ze weg die ouwe roestbakken, blij toe.
Deze locs rijden tien keer lekkerder dan die Franse schudlocs serie 16/17/1800:-)
Grtz, Marcel
-
Als ze nou gewoon 2 stuks doneren aan die TEE DE-IV club, hebben ze weer een hoeveelheid onderdelen voor de nieuw te bouwen motorwagen.
-
Deze locs rijden tien keer lekkerder dan die Franse schudlocs serie 16/17/1800:-)
Nou hoor je mij ook nergens iets zeggen over die franse mormels, dus... ???.
-
Jammer de serie 1200 is toch zeker een locomotief die typerend is voor NL.
Maar aan alles komt een eind :(
Een einde?
Er zijn nu al 4 museum 1200's (waarvan 2 rijvaardig), straks komen er nog 2/3 bij, dus het definitieve eind is het zeker niet ;)
-
Hehe, eindelijk gaan ze weg die ouwe roestbakken, blij toe.
Ik hoop dat je het sarcastisch bedoeld... :-X
Jammer, ik vindt deze combi's zo geweldig stoer... Ik moet ze echt maar weer eens gaan spotten, helaas rijden ze hier in het zuiden niet dus dat wordt weer een dagje noorden..;)
En over die Traxx... pfff saaie dingen... lijkt me trouwens echt lelijk in dat grijs/groen... Dan had ik liever nog wat diesel geweld gezien.
-
Jammer was zo gewend aan die mooie lok!!
Maar nou krijg ik hier mischien in Lw er wat anders op de plaat voor terug?!
Greetz:Menno
-
He wat jammer nou, ik hoop toch ooit nog een keer goede foto,s te maken van die ACTS bakken.
Ik heb laatst een plaat geschoten toen ik in Hengelo stond te wachten op de trein naar Zwolle. Zag m staan aan het begin van het rangeerterrein. Als je wilt kan ik m wel mailen...
Vind het wel jammer dat het is afgelopen, ze zien er zo degelijk en stoer uit! :(
-
Gewelige serie die 1200. 25 van gebouwd en dalijk nog steeds 7 niet gesloopt. Gelukkig heb ik alle 1200én van ACTS mooi op de foto. Lijkt me wel een leuke combi de 186 serie met ACTS bestickering.
-
Ik hoop dat je het sarcastisch bedoeld... :-X
Nee, waarom zou ik?
-
De 1200 was al verpest door het ACTS-jasje.
Niks is zo mooi als een oude net nieuwe 1200.
In elke kleurstelling bleef ie robuust!
Het boek is ook hier thuis aanwezig, dit is met voorsprong mijn favoriete loc!
Zonde dat die nu bar weinig te zien zal zijn in het echt.
mvg,
Sander
(wil er wel 1 kopen)
-
Nee, waarom zou ik?
Waarom denk je... Als je met zo'n opmerking komt kan je net zo goed je mond houden en de liefhebbers aan het woord laten..
Het waren en zijn gewoon prachtige loc's die nog steeds een unieke verschijning zijn op het Nederlandse spoorwegen net.
-
Toen waren ze er nog blij mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1255_acts_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1255_acts_a.jpg)
Vergeef me maar ik heb dit plaatje in de pc staan en weet niet meer wat de bron is (mocht het een probleem zijn haal dan het plaatje maar weg).
Kees-Jan
-
Als ik geld had...
-
Dat meen je niet, ze gaan buitendienst nee toch!!! >:( :'( Ik ben er kapot van! Kijk ze zijn wel oud maar toch. Een stuk spoorweghistorie gaat verloren.
Mijn favoriete locs. Ik heb ze best vaak gezien op 't Harde maar ik vind het bijzonder jammer. Waar gaan de drie locs die behouden blijven heen? Misschien kom er ooit wel weer eens een bruine 1200 op de Nederlandse sporen :)
Hier nog mijn beste plaatje tot nu toe.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/diverse_001.jpg)
Ik vind het superjammer. Wanneer gaan ze precies buiten dienst?
Dan moet ik maar vaak nog even op 't Harde treinen kijken. Ik kan er niet over uit :'(
Mvgr Jan Wiebrand (die echt heel erg bedroefd is om dit besluit)
P.S. pluspuntje vind ik wel dat ACTS elektrische locs aanschaft en geen extra diesellocs :)
-
Waarom denk je... Als je met zo'n opmerking komt kan je net zo goed je mond houden en de liefhebbers aan het woord laten..
Oja, even vergeten dat ik op Beneluxspoor zit, waar sommige lieden slechts geïnterreseerd zijn in positieve opmerkingen :D.
-
Mijn inschatting ::) ze zullen nog best wel eens een Herik treintje rijden, daar zetten ze geen dure Traxx voor.
Mvg, Johan
-
Een idee voor de gebruikers hierboven:
Laat elkaar in zijn/haar waarde, reageren op elkaar heeft geen enkele zin en is dus nutteloos, ga met je treintjes spelen ofzo! ;D
mvg,
Sander
-
Sander
(wil er wel 1 kopen)
1:1 model of een 1:87 model ;D 8)
mvg,
Matthijs
-
Is iemand misschien al op het idee gekomen dat ACTS ook Traxx-locomotieven kan halen omdat men gewoon mikt op nieuw vervoer?
De 1200'en rijden nog gewoon hoor en de 1254 wordt hersteld, dus waarom opeens al die paniek?
www.raymondkies.nl
-
1:1 model of een 1:87 model ;D 8)
mvg,
Matthijs
duur geintje, zo´n 1:1, als schroot zal hij toch minstens 15000 euro op moeten brengen ;D
-
De 1200'en blijven 2008/2009 nog gewoon rijden bij ACTS. Daarna zullen Traxxen worden gehuurd. En wees gerust: er zal echt geen enkele 1200 die het einde haalt naar de sloop verdwijnen!
-
Och jee, straks een stortvloed van die mormels... :-|
-
Nou, gelukkig dat ze nog ff doorkarren. Het blijven mooie machines.
Enneh...Richard, wat vind je zo vreselijk aan die locs eigenlijk? :)
-
Is iemand misschien al op het idee gekomen dat ACTS ook Traxx-locomotieven kan halen omdat men gewoon mikt op nieuw vervoer?
De 1200'en rijden nog gewoon hoor en de 1254 wordt hersteld, dus waarom opeens al die paniek?
Omdat ze wel degelijk óók dienen ter vervanging van 1200+6700 en Class 58?
-
Haha, wat me opvalt is dat sommige mensen geen kwaad woord willen horen van deze loc.
Die mensen hebben zeker nog nooit van SMAAK gehoord. De een vindt een 1200 mooi, de ander lelijk, weer een ander vind (zelfs ;) ) zo'n Maxima-dinges mooi, de meeste anderen niet... Over smaak valt gelukkig niet te twisten.
Dus wat mij betreft mogen de 1200-haters hier ook hun vreugde spuien! ;D
Koen (die 1200's wél mooi vind)
-
Je spreekt jezelf tegen Koen, over smaak valt dus wel te twisten ....
Maargoed, we houden het dus wel gezellig hier, 5 berichten, die inhoudelijk
ook geen enkele betekenis hebben, is de limit, de rest gaat naar /dev/null
groet,
marco-
-
Alleen de bewering dat het de oudeste nog dienstdoende electrische locomotieven zijn rammelt aan alle kanten. [...]
Misschien dat er her en der nog oudere locs in bedrijf zijn? Wie weet?
ÖBB 1099, bouwjaar 1910-1914. Nog dagelijks in dienst op de Mariazellerbahn.
-
Je spreekt jezelf tegen Koen, over smaak valt dus wel te twisten ....
Maargoed, we houden het dus wel gezellig hier, 5 berichten, die inhoudelijk
ook geen enkele betekenis hebben, is de limit, de rest gaat naar /dev/null
Tja, voor iemand die werkelijk meheelpt die schroot te onderhouden, had ik niks anders verwacht 8).
@ Rots hierboven:
Klopt als een bus, prachtige dingen zijn dat 8).
-
ÖBB 1099, bouwjaar 1910-1914. Nog dagelijks in dienst op de Mariazellerbahn.
Ja, die ken ik wel. Zo zie je maar... Maar goed, de kleintjes worden al gauw overgeslagen...
-
Omdat ze wel degelijk óók dienen ter vervanging van 1200+6700 en Class 58?
Het huurcontract met EWS (Lees: DB) voor de Class58 loopt volgens mij zonder meer nog enkele jaren door. Vervanging van deze loks door de Traxx'en is daarom volgens mij nog niet aan de orde.
Groet Petertrein81,
-
@Richard
Je geeft zelf al aan dat je weet dat je op BeneluxSpoor zit.......waarvoor dank.
Dus hierbij het laatste verzoek iedereen zijn interesses en het uitvoeren van de hobby in zijn waarde te laten.
Het is duidelijk dat je de 1200 niets vind, maar anderen hebben voor deze lok een grote passie, en dan zou ik mij, met jou opmerkingen ook niet prettig voelen.
Tuurlijk kan en mag je je uiten, maar om er nou met de botte bijl doorheen te vliegen is ook weer wat.
-
duur geintje, zo´n 1:1, als schroot zal hij toch minstens 15000 euro op moeten brengen ;D
Wat volgens mij nog nog altijd goedkoper is dan de schrootwaarde van het 1:87 model ;) . Als je die zou aanschaffen tot je op het gewicht van de 1:1 variant zit ben je vele malen meer kwijt.
-
Sweet memories:
http://www.frieslandrail.nl/images/Lw/007.jpg (http://www.frieslandrail.nl/images/Lw/007.jpg)
http://www.frieslandrail.nl/images/Lw/008.jpg (http://www.frieslandrail.nl/images/Lw/008.jpg)
Greetz:Menno
-
Het huurcontract met EWS (Lees: DB) voor de Class58 loopt volgens mij zonder meer nog enkele jaren door. Vervanging van deze loks door de Traxx'en is daarom volgens mij nog niet aan de orde.
Loopt voor de eerste loc(s?) in 2009 af en gezien de betrouwbaarheid van de prullen zijn is het wel degelijk aan de orde.
-
Wat gaat er met de 1252 gebeuren word die wel gesloopt? Aangezien die niet meer rijvaardig wordt gemaakt.
-
Weet ik niet maar misschien wordt ze wel niet rijvaardig als museumobjct ergens opgenomen :)
Hier is trouwens nog een plaatje van de 1252 in het fraaie winterzonnetje van 2007.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinen_003.jpg)
Ik vindt het echt de mooiste elektrische locs aller tijden. Goed om te weten dat ze pas rond 2008/2009 buiten dienst gaan. Maar het blijft jammer :'(
Mvgr Jan Wiebrand
-
Wat had je dan verwacht dat ze eeuwig blijven rond rijden. De 1252 word sowieso niet meer opgeknapt hoor. De vraag is alleen of hij binnenkort al gesloopt word.
-
Reken niet te hard op sloop, je kunt er als onderdelenpakhuis nog heel wat aan hebben...
Zolang er geen revisietermijnen aflopen danwel grote defecten optreden zullen ze best nog even door blijven rijden, zij het dan niet meer dagelijks. En wellicht houdt ACTS er zelf ook nog wel een als museumloc, best mogelijk.
Hopen dat de 1221 t.z.t. weer geel/grijs als museumloc op de baan komt! :D
PS: ik begreep dat de lease van de eerste 58 binnenkort al afloopt... helaas :(
-
Voor zover ik weet worden beiden oprichters van ACTS eigenaar van een 1200 zodra deze definitief buiten dienst gesteld zullen worden. En er zal een loc teruggaan naar de Wg 1501, omdat toen de 1221 van de stichting als vijfde loc naar de ACTS ging. Dit laatste weet ik niet voor 100% zeker, dus als iemand dit kan bevestigen.... Zelf denk ik dat er geen enkele loc van deze serie nog op de sloop zal belanden.
Grtz, Marcel
-
Voor zover ik weet worden beiden oprichters van ACTS eigenaar van een 1200 zodra deze definitief buiten dienst gesteld zullen worden.
Op zich leuk natuurlijk maar wat moet je als particulier met zo'n loc???
In je tuin zetten zullen de buren niet leuk vinden, en om zo'n loc nou ergens te stallen en onderhouden zal ook wel aardig in de papieren lopen...
Koen
-
ACTS is toch een professioneel bedrijf met wat hobbyistische (NIET gelijk aan amateuristische!) trekjes? Zou me helemaal niets verbazen als ze zelf iets creatiefs doen met een van hun 125x-ers.
-
voor wie nog een paar plaatjes wilt, op mijn site hier te vinden:
http://treinfan.waarisdetrein.nl/wallpapersNS.html (http://treinfan.waarisdetrein.nl/wallpapersNS.html) (1 afbeelding van de 1255 met containertrein in de eempolder, formaat 1024x768)
http://treinfan.waarisdetrein.nl/fotosACTS.html (http://treinfan.waarisdetrein.nl/fotosACTS.html) (van elke 1200 een foto in formaat 516x387)
-
ACTS is toch een professioneel bedrijf met wat hobbyistische (NIET gelijk aan amateuristische!) trekjes? Zou me helemaal niets verbazen als ze zelf iets creatiefs doen met een van hun 125x-ers.
Misschien wordt dit wel een zelfde constructie als bijvoorbeeld de SMMR, die ook (facilitaire) ondersteuning heeft vanuit Railion. Zou leuk zijn als er op deze manier rijdende locomotieven bewaard blijven, ook al kost dit geld en een hele hoop werk.
Groeten, Marnix
-
Heb nog wel ruimte in mijn tuin ;D
Greetz:Menno
-
ACTS is toch een professioneel bedrijf met wat hobbyistische (NIET gelijk aan amateuristische!) trekjes? Zou me helemaal niets verbazen als ze zelf iets creatiefs doen met een van hun 125x-ers.
ACTS is dé Hobbyclub van Nederland.
-
Jammer maar aan alles komt een einde. Ik ben nog steeds op zoek naar iemand die voor een vergoeding een tweetal Fleischmann 1200 cabines wil spuiten in de ACTS en Vos uitvoering. De cabines zijn al ontdaan van de verf.
Graag een PB of mailtje als je mij hierbij kunt helpen.
-
Dat is waar aan0!lles k?}t een eind.
Even tussendoor. Ik wil heel graag no70een keur een 1200 met Coevorden shuttle zien. Weet iemand wanneer en hoe laat deze shuttle's meestal rijden?
Mvgr Jan Wiebrand
-
www.rolandrail.net is je vriend :D.
-
Ach ja, zo sta je nog op spoor 2 in Weert te wachten op de intercity die, getrokken door een stoere 1200, je naar Eindhoven zal brengen en voor je het weet zijn ze allemaal dan toch eindelijk toe aan een verdiende rustige oude dag. Zelf zal ik geen 60 jaar lang werken.
Inderdaad een fraaie loc en een vrij apart uiterlijk voor een Europese e-loc. Op de Kijfhoek stond er laatst eentje en het is altijd weer mooi om zo'n bakbeest te zien staan.
- Peter
-
Was altijd 1 van mij favo's!!
Greetz:Menno
-
Ach ja, zo sta je nog op spoor 2 in Weert te wachten op de intercity die, getrokken door een stoere 1200, je naar Eindhoven zal brengen en voor je het weet zijn ze allemaal dan toch eindelijk toe aan een verdiende rustige oude dag. Zelf zal ik geen 60 jaar lang werken.
Inderdaad een fraaie loc en een vrij apart uiterlijk voor een Europese e-loc. Op de Kijfhoek stond er laatst eentje en het is altijd weer mooi om zo'n bakbeest te zien staan.
- Peter
Helaas moet ik het nu elke dag doen met lelijke IRM's die elke dag vertraging hebben. >:(
-
hallo
voor mij is dit ook vervelend nieuws,het duurt dan nog wel even,maar het waren prachtige machine's!
maar ik meende ergens gelezen te hebben dat herik-rail er een ging kopen ofzo ???
of is dit waanzin?
ik hoor het graag
tijs
-
Herik Rail heeft ooit de (defecte) 1253 overgenomEN van ACTS, maar heeft deze loc nooit gebruikt. Later is de 125# overgeGAan naar de Werkgroep 1 1 als PLukloc. De machine staat (nog) in Blerick.
www.raymondkies.nl
-
Erg jammer inderdaad, vind het ook een erg stoere loc. Nouja, krijg binnenkort m'n Studenten OV, weet ik waar ik achteraan moet :D
-
Ik vind het ook erg jammer :'(
Mijn eerste ontmoeting met de (blauwe) 1200 was toen ik 5 jaar was en helemaal alleen naar mijn Opa en Oma naar Eindhoven ging ,dat was een hele belevenis, ik heb mooie herineringen aan die tijd 8)
Groet,
Raymond
-
in de nieuwe Railmagazin staat een mooi artikel met fraaie fotos over de 1200 groet Bram