BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Esperopt op 22 January 2008, 23:56:04
-
Heb een vierdubbele ovaal liggen met R3/4/5/6. Nu wilde ik een inhaal spoor maken met 2 bochtenwissels R2/3. Lukt me niet, moet, afhankelijk van de plaats van het wissel een kleiner of groter stukje in. Weet iemand een manier om de wissels zo te plaatsen dat het past met een standaar lengte. Een halve standaard lengte mag ook. Zie foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clipboard01_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clipboard01_1.jpg)
Voor de mensen die zich afvragen wat ik aan het doen ben. Dit is/wordt mijn digitale testbaantje waarop ik m'n loc's test die van decoders zijn voorzien. Ook wil ik hier de komende binnenverlichting voor rijtuigen, wisseldecoders, en zelfs bovenleiding mee gaan testen. Is nog niet af. Het geheel komt op een grote plaat met poten en gaat dan naar een andere kamer. Ook wordt nog wat meer rails toegevoegd, r9/r10. Maar niet in dit stadium, wil m'n vrouw niet gek maken ;D.
-
Eh, niemand?
-
volgens mij moeten de boog wissels dan op de helft liggen van de bocht.
Eerst drie bocht stukken, dan de wissel, dan twee bocht stukken, het tweede spoor heeft ook 2 bocht stukken van dezelfde straal dacht ik.
Mvg, Marcel
-
In de Roco catalogus in de beschrijving van de boogwissels zie ik een merkwaardige opmerking. De radius van het hoofdspoor en van het afbuigende spoor is allebei R2 .
Als dat waar is, dan zou de buitenboog geen zuivere R3 zijn, en dan past hij ook niet in het patroon van een R3 boog. Wellicht zit daar het probleem.
-
Dat klopt, de buitenboog van zo'n wissel heeft ook een recht stuk waarmee je radius vergroot wordt. Twee van die wissels kun je in een boog op elkaar laten aansluiten in R2 en R3 bogen: de buitenboog wordt dan een R3, een BWl2-3 en een R2, de binnenboog een BWr2-3, en 2x R2.
Ze passen dus NIET tussen twee bogen R3 en R4!
-
Ze passen dus NIET tussen twee bogen R3 en R4!
Maar passen ze dan wel tussen twee bogen R2 en R3, zonder de geometrie van de bogen te verstoren?
-
Yep. Het blijven overigens "wringwissels", meer ontsporen dan goed lopen.
Als Esperopt een inhaalspoortje wil maken zal ie nog een binnenspoor R2 moeten aanleggen en dan een R2-R3 overloop maken of in een recht stuk binnenspoor een gewoon inhaalspoortje met 15 graden wissels maken.
PS: de geometrie in de R3 bocht wordt op zich wel degelijk verstoord door dat korte rechte stukje wat erin ligt, maar dat wordt weer gecompenseerd door de extra R2 die je in de bocht moet leggen. Passen doet het in elk geval wel.
-
Ga het zo even proberen met alleen R2. Maar het ziet er inderdaad niet echt meer uit. Rechts op mijn foto zie je de bogen keurig in 'raster' liggen. Links niet meer, komt hier dus door. Op m'n definitieve baantje pas ik dit aan en verdwijnen deze wissels, ze zijn te krap. Heb trouwens geen last van ontsporingen.
-
Hallo
Hierbij een paar voorbeelden van bogen met behoud van geometrie van roco line. R2/3 en R5/6
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bogen_1.jpg)
Groetjes Piet
-
afbeelding kan ook worden opgehaald met de volgende link
https://images.beneluxspoor.net/bnls/bogen_1.jpg
Piet
-
In de Roco catalogus is dit allemaal te vinden, als je dus met Roco-line werkt is het handig om ook een catalogus aan te schaffen.
Groet Gerrit
-
Hallo GerritM,
In de Nederlandse catalogus uitgave van 2007/2008 staat het niet in, code NL 80508
Duitse uitgave weet ik niet, deze is niet in mijn bezit.
In de Duitse uitgave van 2006/2007 staat het wel in, ook in de uitgave van daarvoor.
Ook in de nederlandse uitgave van 2004/2005 en daarvoor, daar heb ik het plaatje ook uitgehaald.
Maar je hebt gelijk een catalogus is beslist aan te bevelen
Gr Piet
-
Als ik het goed heb begrepen is de binnenste boog R3, waar aan de binnenzijde dan het inhaalspoor moet komen. Dat betekent dat je twee R3 vervangt door een R2 en de BW2/3. De R3-boog wordt dan dus R3-R3-R2-BW2/3-R3-R3. Dit heeft dezelfde straal als de R3 boog voorheen zonder boogwissel.
Vervolgens aan de binnenzijde van de BW2/3 2x R3 aansluiten en je inhaalspoor komt weer precies uit in het raster.
Peter
-
Hallo Peter,
Volgens mij is het iets anders
Vervolgens aan de binnenzijde van de BW2/3 2x R3
Het moet zijn voor de binnen zijde BW2/3 2xR2
De binnen zijde ,dus de kleinst bocht is R2 en de buitenste is R3
De korte kant van de wissel gaat altijd naar R2 en de lange kant van de wissel gaat altijd naar R3, gezien vanuit de smalle kant.
R2 en R3 volgens de geometrie van roco line.
Gr Piet
-
Niet zo handig van Roco om de geometrie van Roco-line nietmeer in de catalogus te zetten. Ik zal m'n oude dus goed bewaren.
Groet Gerrit
-
Zowel aan het doorgaande spoor als de aftakking 2xR2 en ze komen weer gelijk uit. Het is maar tijdelijk, op m'n definitieve plaat wil ik ze niet, te krap.
-
Je kunt altijd nog de R4/5 of de R9/10 uitvoering kiezen, vooral de laatste is een heel mooie slanke wissel. Je moet dan wel de ruimte hebben.
Groet Gerrit
-
Dat is ook de bedoeling. Op het bijgaande plaatje zie je direkt waarom dit niet ideaal is. Welliswaar komt alles weer netjes uit in het raster maar de bogen liggen iets te dicht bijelkaar. Heb het toch nog even nodig omdat ik nog iets meer loc's ga digitaliseren.
Dit is ook een testbaantje. De toekomstige gaat er wel ongeveer zo uitzien maar met meer rails en ruimere bogen. Ook een stuk langer. De bedoeling is nl een stuk spoor met een middelgroot station 'om te buigen' zodat het geheel min of meer op een ovaal lijkt. Wel met wat trucks ed zodat het lijkt alsof de treinen verschillende trajecten volgen. En met een niveau verschil om geloofwaardig een klein doorgangsstation te creƫren.
Was eerst van plan om de hele zolder te gaan gebruiken maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb en graag snel wil kunnen rijden lijkt me dit idee wel wat. Alleen een definitief banenplan ontwerpen zal me nog wel moeite gaan kosten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clipboard01_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clipboard01_2.jpg)
-
Hallo Piet,
De korte kant van de wissel gaat altijd naar R2 en de lange kant van de wissel gaat altijd naar R3, gezien vanuit de smalle kant.
Dat hangt van de situatie af. De situatie waar we het nu over hebben komt overeen met het eerste plaatje van de voorbeelden uit de roco-catalogus. Je ziet dat daar zowel aan de binnenzijde als de buitenzijde 2x R2's zijn gebruikt. Dus om gelijk uit te komen moeten beide zijden dezelfde straal hebben.
In de situatie waar we het hier over hebben is het niet zo handig om R2's te gebruiken. Als je op de laatste foto van Esperopt kijkt zie je dat het er niet fraai uitziet. Volgens mij komt dat (ik kan het niet zo goed zien) omdat hij voor de BW nog een R3 heeft, en vervolgens na de wissel zowel aan de binnen als buitenzijde R2's. Als je het omdraait, namelijk R2 voor de BW, en vervolgens zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde R3's komt het veel beter uit.
Peter
-
Ik zei het al eerder: de pure geometrie in het R3 spoor zal iets aangetast worden, omdat 1. de R3 lijn van het wissel een paar cm rechtloopt, 2. daarna komt er een R2 bocht achteraan (dat is de buitenboog van het wissel en dat is R2), aangevuld met nog een R2 bocht voor de compensatie.
De R2 bocht is wel geometrisch zuiver. Aan het plaatje te zien vermoed ik ook dat je die overloop op de verkeerde manier in elkaar hebt gezet, want zo extreem hoort het niet te zijn.
FF wachten: ik zie nu wat je gedaan hebt. Je hebt vanuit de R3 boog een uittak naar R2 gemaakt. Je moet achter je wissel naar R2 spoor 2 bogen R2 leggen in het R3 spoor als compensatie, en 2xR2 voor de binnenboog. Per definitie moet je dan uitkomen op je raster zonder tussenstukjes.
-
Je kunt altijd nog de R4/5 of de R9/10 uitvoering kiezen, vooral de laatste is een heel mooie slanke wissel. Je moet dan wel de ruimte hebben.
Gerrit, je zult R5/6 bedoelen neem ik aan. R4/5 wissels zijn er niet.
-
Was eerst van plan om de hele zolder te gaan gebruiken maar omdat ik dit nog nooit gedaan heb en graag snel wil kunnen rijden lijkt me dit idee wel wat.
Je kunt toch ook zo beginnen dat met deze baan de mogelijkheid maakt om later groter te gaan (ruimte die je hebt moet je zo veel mogelijk benutten anders krijg je spijt later!).
Kees-Jan
-
Ik heb het net ff in Winrail zitten doen, en die is akelig nauwkeurig. Wat Esperopt gedaan heeft klopt: goede bogen gebruikt en ook bij mij loopt het R3 spoortje een stuk dichter naar het R4 spoor toe. Van de geometrie in R3 blijft dus bij zo'n overloop geen bal over.
Wat denk je van de optie na de R3 bocht met een 15 graden wissel uit te takken en aan het eind van het rechte stuk terug? Of, daarna een R2 boog van 180 graden en dan weer op het volgend rechte stuk terug in het R3 spoor? Dan kun je inhalen en treinen op R3 en R4 zitten elkaar in de boog niet in de weg.
-
Zoals ik al eerder heb aangegeven is de oplossing voor dit raadsel vrij eenvoudig.
Ik neem even aan (en hoop dat dat klopt...) dat het uitgangspunt een 180 graden boog R3 was. De oplossing is dan als volgt: maak de boog R3 - R3 - R2 - BW 2/3 - R3 - R3. Dus de R2 'voor' de boogwissel. Je zult zien dat je nu de zuivere R3 boog aanhoudt, en niet tegen de buiten liggende R4 oploopt.
Als je, zoals ik begrijp, de eerdere oplossing R3 - R3- R3 - BW2/3 - R2 - R2 kiest, verlaat je wel de R3 geometrie, loop je vrijwel tegen de R4 aan, en kom je tevens op het rechte stuk niet goed uit. Je rechte railgedeelte wordt nu namelijk 61,6 mm langer. (Dus ten opzichte van waar het rechte deel begint bij de R4, R5 en R6).
Een en ander eenvoudig na te gaan in bijv. Winrail. Overigens, voor de geinteresseerde wil ik de wiskundige achtergrond hiervan nog wel toelichten.
Peter
-
Hallo allen
Ik heb even een spoortje uitgelgd en een paar afbeeldingen gemaakt.
Volgens mij klopt de geometrie
foto 1 een ovaal met R3 en R3 en stukje R4, heb de R3 niet doorlaten lopen in de bocht, zie volgende foto
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_23_1.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_23_1.jpg)
Foto 2 zelfde maar nu met tweede wissel R2/3 heb een paar rails zonder bedding gebruik omdat ik niet wilde snijden, ook d aansluitng lijktniet geheel zuiver maar dt komt ook doordat de twe wisssels met de bedding op elkaar komt, wil hier ook niet snijden.
zie volende foto
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_2_23.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_2_23.jpg)
Foto 3 uitvergroting wissels
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_3_23.jpg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boog_3_23.jpg)
Groetjes Piet
-
Hallo allen
Even ter aanvulling
Als je de wissel komt binnen rijden en je gaat naar buiten dan heb je in de wissel altijd een klein recht stukje anders kan de bocht niet groter worden
Een en ander eenvoudig na te gaan in bijv. Winrail. Overigens, voor de geinteresseerde wil ik de wiskundige achtergrond hiervan nog wel toelichten.
Ik denk dat niets zuiverder is dan om het uittleggen met rails in de praktijk
Uitleg is voor mij niet nodig, heb ruim 20 jaar toegepaste wiskunde lessen verzorgd in het HBO onderwijs.
Groetjes Piet
-
OK, komtie: (ja Esperopt, we denken allemaal mee)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/overlopen.jpg)
als ie hier wat klein verschijnt:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/overlopen.jpg
Het kan dus inderdaad wel
-
Hallo Louis,
Bijna goed, je komt een kleinstukje te kort.
zal proberen di zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Alsvolgd, De circel R3 en R2 hebben een ondelinge afstand van 61,6 mm.
In het midden van R3 ga je naar beneden met R2 en sluitaan met een G 1/4, Daar zit nu de kloe, deze is maar 57,5 mm lang en daardoor kom je 4,1 mm te kort.
In de praktijk zul je hier niets van merken omdat je altijd wel een beetje kunt drukken en schuiven.
Louis niet van wakker liggen van die paar mm merk je niks van in de praktijk.
Groetjes Piet
-
Das niet waar hoor Piet. Van die kleine stukjes "te Kort" merk je wel degelijk wat in de praktijk. Netjes leggen dus!
Er zijn van Roco van die kleine stukjes (meestal zitten die bij de wissels in de verpakking).
Kees-Jan
-
Piet, vlgs mij was het ook niet anders op te lossen. Met een R3 na het wissel kom je niet meer op 61.6 railafstand uit en dit benaderde het het meest. Bovendien wil je naar een R2 boog. Stukje flex eraan kan natuurlijk ook :D
-
Mooie plaatjes Louis,
Kleine opmerking: de rasterafstand is indedaad officieel 6,16, je komt dus ruim 4 mm te kort. Je kunt dit eventueel overbruggen met een D4 (passtukje). Of in het rechte stuk een G1/2 vervangen door een DG (11,5 cm tov 11,9).
Zoals ik al eerder heb gezegd, als je in de boog de R2 en de bw eentje opschuift (onder in het plaatje, dus naar boven opschuiven), en vervolgens zowel in de binnenbocht als de buitenbocht 2x R3 aansluit aan de wissel, kom je precies op het raster uit, en beginnen je rechte railsegmenten ook gelijk (je hebt de G1/4 dus niet meer nodig).
Peter
-
Kees Jan,
Je hebt gelijk. netjes werken.
Maar als het bij mij om een paar mm gaat en heb op mijn baan op een lengte van 5 meter rechte spoor dan trek ik die 3mm er wel naar toe.
zo slordig ben ik dan ook wel weer, maar je hebt gelijk.
Gr Piet
-
Hallo Louis,
Louis ik heb op dit moment geen tekenprogramma bij de hand, maar wil je eens proberen om de onderste wissel vanuit de horizontale lijn te laten vertrekken (een rails omhoog) en dan verder met R2 naar beneden ook naar de r3 bocht, dus 2x R3 eraan.
Piet
Sorry Peter had je bericht te laat gezien
-
dit zijn die stukjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4001.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Web_IMGP4000.jpg)
Kees-Jan
-
Was intussen weer aan het stoeien gegaan. Ik up het plaatje niet, want Peter heeft gelijk. Opschuiven, dan wel de R3 voor het wissel vervangen door R2 en de 2 uitlopen allemaal R3 maken en je zit exaktement op raster.
Affijn, zo vullen we onze regenachtige vrije dagen 8)
Kan toch niet weg want ik wacht met smart op DHL, TNT of wie dan ook voor een bestelling aus Deutschland
-
Ik vermaak mij wel op een regenachtige dag, zoals nu met een beetje tegenzin.
Totale computer cras gisteren, dus genoeg te doen.
Piet
-
Gerrit, je zult R5/6 bedoelen neem ik aan. R4/5 wissels zijn er niet.
Je hebt volkomen gelijk, ik had geen zin om de catalogus te pakken en heb verkeerd gegokt.
Het rechte stukje van de meegebogenwissels heeft een lengte van 61,6mm gelijk aan de hart op hart afstand van de bogen.
Het zou voor diverse ontwerp situaties erg handig zijn als Roco een railstuk van deze lengte zou uitbrengen.
Flexrail is dan ook erg handig, maar dat geldt natuurlijk alleen voor een definitieve baan.
Groet Gerrit
PS. die opvulstukjes worden alleen bij diverse wissels geleverd,
-
Netjes leggen dus!
Ik ben het best wel met je eens, maarrrrr: PRAKTIJK!
Ik handhaaf tussen spoorstaven na een flexlengte (92 cm), tussen vaste stukken over ongeveer de zelfde afstand, graag een ruimte van 0,5-0,8mm voor "werking". Met gefixeerde rails is dat niet verkeerd. Thuis werk ik op MDF 18mm en het blijkt nodig. Nou kan in de winter de temperatuur daar schommelen tussen 16 en 20 graden, in de zomer kan het tot boven de 30 oplopen.
Op mijn club zitten we in een kelderruimte, vrij constante temperatuur en we dachten de luchtvochtigheid ook. Onderbouw ook MDF op latten.
Twee jaar geleden is een schaduwstation gelegd, lengte ca 10m, daar zijn destijds doorslijpingen gedaan t.b.v. secties. Een paar weken geleden constateerde ik dat die inslijpingen, zelfs met een diamantschijf van 0.8mm wordt dat rap 1mm, hier en daar gewoon naar elkaar toe gegroeid waren, ofwel het was geen isolatie meer. Iets om dus rekening mee te houden, timmer je kopse kanten niet strak tegen elkaar aan!
-
Omdat ik geen kleine stukjes heb en geen fatsoenlijk zaagje heb ik het maar zo gedaan:
(http://www.be~uluxspo?2.org/bnls/DSC01566.jpg) (http://www.beneluxspor.org/b>,s/DSC01566.jpg)
5 ovalen.0De midt%lste 2 hangen elk aan 10wissel01ar. Dat is aan het contact dat de loc's maken wel04e merku.. Ze schokken af en toe. Hopelijk kan dit geen kwaad voor de decoder?
Wil eigenlijk de sporen met elkaar doorverbinden. Dus een draadje van raillas naar raillas. Is maar tijdelijk zodra ik weet wat ik definitief ga bouwen. Dan komt alles toch netjes op een plaat enzo.
@Cees-Jan: Je hebt gelijk. Ik probeer het ontwerp zo te maken dat ik er later makkelijk iets tussen kan schuiven en daardoor een grotere ruimte benut.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gerard.
-
5 ovalen. De middelste 2 hangen elk aan 1 wisselpaar. Dat is aan het contact dat de loc's maken wel te merken. Ze schokken af en toe. Hopelijk kan dit geen kwaad voor de decoder?
Heb je hartstukken gepolariseerd? Kan alleen met elektrische bediening trouwens.
-
Is handbediening. Heb de handleiding van de wissels op dit gebied wel gelezen. Zag ook de draadjes in de doos zitten en aansluitingen op de zijkant van de wissels. In een ander draadje vroeg ik om een simpel systeem om ism de multimouse de wissels elektrisch en digitaal bedienbaar te maken. Een soort pug and play, gezien mijn soldeer vaardigheden.
Kan dus ook onderbouw worden omdat alles op platen met poten komt te liggen.
Direct een volgend probleem. Ik zeg wel simpel en plug and play maar ik weet nu al dat als dit werkt er ook seinen 'moeten' komen.
Maar eerst stap 1. Een baanplan wat ik leuk genoeg vind om de komende jaren tegen aan te kijken.