BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: BertuzZz op 22 January 2008, 13:22:43
-
IK heb via de zoekfuntie gezocht, ook al het een en ander gevonden maar mijn vraag is wat is nu de beste manier om de baan echt goed schoon te houden (zodat de stroomafname goed blijft)?
Ik heb gelezen dat sommige mensen iets rijdends doen om het schoon te houden:
slepers onder hun wagonnetjes doen,
andere hebben een stofzuiger-wagon,
Andere hebben een polijstwagon,
Of op een andere manier
Andere poesten met de hand (doek),
Andere hebben een railgom (hand of onder wagon).
Nu vraag ik me af; wat is voldoende?
Ik heb zelf gekeken naar een stofzuigerwagon (maarja hoevaak moet je die dan gebruiken, iedere keer voor je gaat rijden?), en vond hem vrij prijzig ca. 180 euri.
Als je slepers gebruikt, vraag ik me af, hoe goed werkt dat, je slepers zijn immers zo ontzettend licht, dat ze de rails meer aaien dan poetsen voor mn gevoel.
En als je een wagon met railgom gebruikt, bestaat de angst, dat de rail krast (al is daar afgelopen maand een discussie over begonnen, waarin men concludeerd dat dat niet zo is).
Kortom:
Wat is de beste manier, of combinatie van manieren om de rails goed schoon te houden, zodat er een goede stroomafname blijft?
Mvg,
-
Volgens mij heeft het niet zo'n zin om nog een keer een uitgebreid gesprek te hebben over de voorkeuren. Je hebt in die andere draadjes gelezen dat de meningen verschillen en dat verandert echt niet.
Misschien wel een paar opmerkingen over wat in ieder geval werkt.
1. Een goede poetswagen. Niet die van Fleischmann bijvoorbeeld, dat slaat echt nergens op. Maar ik begrijp dat de Roco wagen goed voldoet en natuurlijk de Lux wagens.
2. Poetsen met een doek. Een droge doek gaat al goed en bij wat meer vuil een beetje wasbenzine erop. Olieachtige vloeistoffen (S39) maken verbazend goed schoon, maar trekken net zo hard weer nieuw vuil aan.
3. En sommige mensen zijn gelukkig met hun railgum, terwijl anderen er niet aan moeten denken. Feit is dat het werkt en bij juist gebruik geen schade aanricht.
Zelf hou ik het op de droge doek methode en een enkele keer wat wasbenzine.
Nog iets heel belangrijks. Voor een goede stroomafname zijn schone wielen en stroomafnemertjes veel en veel belangrijker dan schone rails. Ook daarbij werkt de doek/wattenstaaf met wasbenzine feilloos.
-
Henk, welke wagon van roco bedoel je? Naar mijn weten is er enkel een roco clean wagon, wat hetzelfde materiaal is als een railgom, bedoel je deze?
En welke Lux wagon bedoel je? Voor dcc de lux 8825 (http://www.keuterman.nl/Downloads/lux%20prijslijst%202006p.pdf)
-
Bert, mocht je N rijden:
Bij Modelbahnshop-lippe in Duitsland verkopen ze momenteel railpoetsers van Tomix voor pakweg 49 euri. Stofzuiger/slijper, incl. een aardig setje reserve slijp/poetsschijven.
Analoog en digitaal inzetbaar, hoewel digitaal alleen op volle kracht.
Misschien te overwegen?
-
Hallo Louis,
Het is niet waar dat die stofzuiger, - in digitaal gebruik-, alleen op volle kracht draait. Er zijn al uitgebreide stukjes over geschreven dat als je er een decodertje in prutst, hij ook perfect te regelen is. Zelfs via "Koploper"is dit dan te doen.
Ben zelf ook eigenaar van de stofzuiger met een decoder erin. Werkt dan heel goed.
Sukses,
Fred.
-
Ik rijd H0, heb over tomix gehoord dat deze zeeeer veel geluid maken én dat deze snel kapot gaan (niet meer correct functioneren).
-
Iemand reactie?
@ henk
Niettemin zou ik graag van andere horen aan welke methoden zij combineren om schoon te houden. In de andere topics staat enkel de voor en nadelen? Als ik ongelijk zit, gaarne link naar andere thread :).
Gr :)
-
Hallo Louis,
Het is niet waar dat die stofzuiger, - in digitaal gebruik-, alleen op volle kracht draait. Er zijn al uitgebreide stukjes over geschreven dat als je er een decodertje in prutst, hij ook perfect te regelen is. Zelfs via "Koploper"is dit dan te doen.
Ben zelf ook eigenaar van de stofzuiger met een decoder erin. Werkt dan heel goed.
Sukses,
Fred.
Er zijn zelfs 'Plug-and-Play' printjes te koop waarmee je er eenvoudig een decoder in kunt prikken en niet eens hoeft te solderen mocht dat gewenst zijn.
Groetjes,
Dave
-
Bert, ik denk dat dit een onnodige vraag is, je geeft zelf aan de eerdere draadjes gelezen te hebben, en daar is het al helemaal uitgemolken. Dus wat heeft dit dan voor nut??
Bye the way moet je niet alleen je rails schoonhouden, maar ook je rollende materiaal, en dat is misschien nog wel veel belangrijker dan de rails. Dus op tijd versleten stroomafnemer vervangen, wielen schoon houden, motor regelmatijg schoonmaken en ontdoen van olie en koolborstelslijpsel, enz enz.
Er wordt altijd maar vanuit gegaan dat het aan de rails ligt, maar in de meeste gevallen is het gewoon het materiaal wat erop rijd wat niet in topconditie is.
Mvg
Wim.
-
@ wim:
Ik heb nog geen ervaring met het schoonmaken van rollend materieël, heb je hier nog tips of een tutorial voor? Ik heb hier nog niks inhoudelijks over kunnen vinden.
Volgens mij is de tomix niet voor H0 beschikbaar. Nog andere opties voor rijdend materieel?
-
Nog iets heel belangrijks. Voor een goede stroomafname zijn schone wielen en stroomafnemertjes veel en veel belangrijker dan schone rails. Ook daarbij werkt de doek/wattenstaaf met wasbenzine feilloos.
De gemakkelijkste methode.
Lok op de kop leggen, met twee draadjes onder spanning zetten zodat de wielen draaien, wattenstaafje met wasbenzine tegen de wielen houden. Moet je eens kijken hoe zwart dat staafje wordt. Niet aangedreven wielen gewoon met de hand draaien.
In ernstige gevallen zo veel mogelijk de wielstellen uitnemen en vervolgens met een doek met wasbenzine schoonmaken. Dan kun je vaak ook bij de stroomafnemertjes die je weer met een wattenstaafje met wasbenzine kunt reinigen.
Wattenstaafjes en conctailprikkers: basisgereedschap voor de modelspoorder. ;D
-
Wat denk je van glashaar/glasvezel potloden? Kost iets van 10-12 euro maar werkt uitstekend. Je hebt 2 en 4mm varianten, perfect om wielen schoon te maken. Te koop bij Conrad, modelbouwzaken en soms bij winkels in crea-spul (kunstschilder en emailleer artikelen).
En wellicht ten overvloede: blijf met je vingertjes van je rails als het niet nodig is :P
En Bert, de Lux wel.... maar goed dat vergt dus enige investering.
-
Wat denk je van glashaar/glasvezel potloden? Kost iets van 10-12 euro maar werkt uitstekend.
Dan ben je op dezelfde manier bezig als bij het schuren van de rails. Groeven aanbrengen waarin vet en vuil zich verzamelen en samen een lekker koekje vormen.
-
Rene, allemaal gelul en bangmakerij, wat denk wat er gebeurd als de contacten langs de wielkrans slepen, geeft dat geen groeven dan?
Het is verdorie niet van poppestront gemaakt hoor.
En soms moeten er gewoon onderdelen vervangen worden, om het simpele feit dat ze versleten zijn.
En dat is bij de wielcontacten eerder dan je denkt of wil.
Mvg
Wim.
-
Dus met glasvezel potlood kan je ook wielen schoonmaken?
Als ik een Lux voertuig neem, hoeveel meerwaarde biedt de slijp en polijst functie? Hoe goed en betrouwbaar slijpt hij, en is dat niet ruw voor de rails? (het zal wel niet, maar gevoelsmatig krijg ik er kippenvel van).
Bedankt overigens voor de tips onderhoud loc :D:
Ik ga de wielen van loc schoonmaken met wattestaafjes en alcohol
En hoelang gaan de contacten mee? Ik heb nog nooit de onderkant van een loc opengehad.
-
Bert: 1e vraag: ja.
2e vraag: dat vraag ik me zelf ook af. Als ik lees voor de Lux wagens,
slijpschijven korrel 280, denk ik: 100x eroverheen en je hebt geen profiel meer over. Natuurlijk, je hebt ook 1500 slijpschijven maar het blijven slijpschijven...
Nog wat ter overweging:
In het grootspoor wordt gewerkt met geavanceerde machinerie die bv. horizontaal uitlijnt op 0,1mm. Reken eens om wat dat voor H0 zou zijn.
Hoe strak leggen wij rail? Nou, dat valt denk ik doorgaans erg tegen. Eigenlijk zou je na het leggen met een 2-assige Sik o.i.d de baan uit moeten testen. Het grootspoor werkt met onafhankelijk afgeveerde assen, dat is in model niet echt gebruikelijk. Bovendien eet het grootspoor zijn voeding niet direkt uit de rail.
Vuil: je hebt los vuil en plakkend vuil. Los vuil, stof, fijne deeltjes die bv. uit een stuclaag neerdwarrelen is met een stofzuiger te verwijderen. Koop je een Lux wagen of een simpele kruimeldief (al dan niet voorzien van een flexibel zuigstuk). Tja, je kunt niet overal bijkomen.
Plakvuil: door je zwetende vingertjes op de rail krijg je vetaanslag, dat trekt vuil aan en houdt het vast. Idem dito met te veel olie in aslagertjes, dat slingert eruit en komt weer op je railstaaf.
Poetswagens: zolang ze zacht materiaal bevatten, prima. Klaas heeft onlangs nog uitgebreid geexperimenteerd met Roco railgum en het krast niet. Doe er niet een stuk schuurpapier korrel 80 in, dat krast wel.
FF praktijk: mijn baan is in 2003 begonnen, ik gebruik Rocoline. Nou staat de kop van het railprofiel bij Rocoline enigszins bol, waar oud materiaal plat was. Theoretisch resulteert dat in een kleiner contactoppervlak met wielen dan plat materiaal. Toch heb ik uitermate weinig problemen. Bij een bolle kop zullen de lok- en wagenwielen door hun gewicht het vuil ook eerder wegpersen dan bij een platte kop, oftewel: hoe meer je rijdt, hoe beter het is. Voorbeeldje: door mijn kolentrein, die ca 150 assen telt (en de wagens zijn allemaal van lading voorzien en wegen dus ook) regelmatig te laten lopen merk ik gewoon dat ik minder kan poetsen.
Rijdt je een tijdje niet, dan is stofzuigen dan wel een poetstrein rond te laten rijden eigenlijk een must. Stofzuigen als eerste, want met kalkgruis op je spoor en dan de poetstrein eroverheen betekent weer krassen.
Regulier rijdt er bij mij een poetstrein rond, 1 Rocopoetser en een Liliput waarin stroken zeemleer zitten. Een andere trein bevat een 2e Rocopoetser. Het is zelden nodig daarnaast nog met los railgum te werken, tenzij ik ergens aan het spoor geprutst heb.
Die poetsblokken en stukken zeemleer worden wel regelmatig in wasbenzine schoongemaakt of vervangen.
Een heel verhaal, maar misschien kan je er wat mee ;)
-
Wim,
Je hebt gelijk dat de sleepcontacten en wielen ook op elkaar krassen. Dat is aan de binnenkant. Als je dan ook nog eens lekker op het loopvlak gaat zitten krassen werkt het extra mee, of beter gezegd, het werkt tegen.
Zo'n gelul is het mou ook weer niet.
@ Louis:
De stroomaanvoer/afvoer vind ook plaats via de rails (waar zou het anders naar toe moeten?).
Het onderhoud aan de spoorstaven zal bij grootspoor wel een andere reden hebben. Ik denk dan eerder aan tractie en slijtage.
-
René, als je op grootspoor doelt: ja en nee. Aanvoer elektrisch via de rijdraad. Afvoer via alle wielen en rails. Die rijdraad, daar loopt een zichzelf slijpende (lees schoonhoudende) schuit onderdoor, die dan ook nog een zigzagbeweging maakt. Pas bij ijzelvorming levert dat problemen op, maar we praten daar wel over amperages van 1000-3000 bij 1500V.
Als vergelijking moge de aloude Märklin middenrail met contactpunten en de sleper dienen. Nog steeds in mijn ogen een wereldvinding.
Uitlijning zowel horizontaal als lateraal bij grootspoor heeft eerder verband met strak lopen (geen bokkesprongen makende lok en wagens) of slingeringen. Denk ff aan de bakslingeringen van de beruchte 1300's. Dat op zich vermindert ook weer slijtage. Ik denk dat jij als Preiserpassagier in je treintje na een half uur niet echt lekker meer naar buiten zou komen en dat komt echt niet alleen door de krappe bogen :D
Tot slot: regelmatig schoonhouden van wielen en stroomafnemers: natuurlijk!
-
Kijk, dit is nou wat mijn intentie was. Een toelichting hoe men het aanpakt, en niet enkel de voor en nadelen! Prachtig jongens ;D!!!
@louis
Ik neem aan dat jij de roco 46400 hebt (ook al heet het ding onder de wagon een slijpstuk, deze is - volgens de oude roco gids, voorzien van de bekende roco gummi (10 002).
Klopt dit?
Verder zijn andere meningenm, bevindingen en praktijkoplossingen van andere modelspoorders ook van harte welkom!
-
Verder zijn andere meningenm, bevindingen en praktijkoplossingen van andere modelspoorders ook van harte welkom!
Ja leuk, dan kunnen we hier nog even 20 jaar forum overnieuw doen.
Mvg
Wim.
-
Alhier ook een opsomming: http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-en-schoonmaken-van-de-rails.html
Mvg,
Frans
-
2. Poetsen met een doek. Een droge doek gaat al goed en bij wat meer vuil een beetje wasbenzine erop. Olieachtige vloeistoffen (S39) maken verbazend goed schoon, maar trekken net zo hard weer nieuw vuil aan.
Nu dat zal ik zeker niet gebruiken, dat is vrij bijtend spul en vreet je metaal gewoon op, S39 was voor het solderen met een vlammetje. Maar mag niet meer worden verkocht.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is SR24. Rook en reinigings vloeistof.
Mvg
Wim.
-
@ Bert: inderdaad, hoewel ze onder diverse nummers gemaakt zijn. Piko maakt een soortgelijke wagen, misschien zijn de slijpstukken nog wel uitwisselbaar ook (en die van Piko zijn ook goedkoper). Mocht je ooit zo'n Liliput ketelwagen 2e hands tegenkomen: doen. Het blok (gewicht) hangt vrij in 2 houders en je kunt van alles in het ding zetten. Zeemleer is perfect, neemt prima vuil op maar eigenlijk kun je na 1 poetsbeurt v/d gehele baan het zeempje vervangen. Anders ga je gewoon vuil verplaatsen. Geldt ook voor de gumwagens, maar daar kun je langer mee blijven rijden.
-
@ br212, bedankt! Maar deze had ik al reeds in mijn favouriten staan ;D!
Ik heb thuis S24, maar laat dit een vuilaantrekkende laag achter? Er staat toch immers niet voor niks vuilverwijderend op?
Voor wissels ga ik glasvezelpotlood gebruiken.
Verder ga ik een roco reinigingswagen gebruiken, met rocogum eronder én één wagon met viltjes tussen de assen.
Heeft er iemand verder nog een stappenplan voor het onderhouden loc (heb het nl. nog nooit eerder gedaan). Los natuurlijk van de info die in het boekje zit, geleverd bij de loc.
Update:
genoeg info gevonden op http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-van-de-locomotief.html ;)
-
@Wim
;D ;D ;D
yep
-
@Bert
SR24 is olie Bert. De rest kan je zelf wel verzinnen.
Glasvezelpotlood zou ik niet aan beginnen. Is ook nergens voor nodig. Doek/wattenstaafje, eventueel met wasbenzine, verwijdert alle vuil. Daar voegt een glasvezelpotlood niets aan toe.
Andere middelen zou ik alleen gebruiken als daar een praktische reden voor is.
Voor een grotere baan of een baan met lastig te bereiken delen, is zo'n wagentje natuurlijk handig. En bij railstaven met geverfde zijkanten ben ik erg zuinig met wasbenzine.
-
Nu dat zal ik zeker niet gebruiken, dat is vrij bijtend spul en vreet je metaal gewoon op, S39 was voor het solderen met een vlammetje. Maar mag niet meer worden verkocht.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is SR24. Rook en reinigings vloeistof.
Mvg
Wim.
Waarom mag s39 niet meer worden verkocht? Het bedrijf waar ik werk wordt het nog volop gebruikt om koperen leiding en messing fittingen te solderen?
-
S-39 wordt nog steeds verkocht. Maar je hebt 3 varianten.
De ouderwetse S-39. Deze mag niet meer voor drinkwaterleidingen gebruikt worden
S-39 Cu, deze is door KIWA toegelaten voor koperen drinkwaterleidingen.
S-39 RVS, speciaal geschikt voor roestvrij staal en gewoon staal.
Maarre, S-39 heeft dus niks met het reinigen van rails te maken.
-
Geen glasvezel potlood voor schoonmaken wissels? Lijkt me niet handig om daar te gaan klooien met wasbenzine of alcohol ivm aantasten vh plastic?
-
Wat denk je dat een glasvezelpotlood met railstaven doet?
Je moet de benzine er ook niet overheen gieten maar met een bevochtigd doekje of wattestaafje schoonvegen.
Groet Gerrit
-
Wat denk je dat een glasvezelpotlood met railstaven doet?
Geen idee. Vertel eens?
-
Geen idee. Vertel eens?
Ik denk dat je ze daar vrij snel gedeeltelijk mee wegschuurt, gebaseerd op m'n ervaring met het schuurvermogen van een glasvezelpotlood. Tevens kunnen er stukjes afgebroken glasvezel in het mechaniek terecht komen.
Dit is wat ik er van verwacht gebaseerd op het gebruik van een glasvezelpotlood voor diverse klusjes. ik persoonlijk peins er niet over om dit op m'n wissels los te laten.
Groet Gerrit
-
Owkeyz, weer wat geleerd, dank voor je reactie gerrit :)
-
Ik heb van Noch slepertjes gehaald die op de as van een wagon klikt zodat deze de baan aaien :).
Een roco gum gehaald, en als ik ergens bezig ben geweest, poets ik de baan heeeel licht en in één richting op, zodat ik mijn vette pootjes eraf haal.
Heb in het verleden al op internet naar lux stofzuiger en slijpwagon gekeken. Nu in het echt, maar de lux wagon heeft een misleidende naam. Het heet slijpwagon, maar het is gewoon een roterende borstel van heel flexibel maar stug materiaal. Dit kan nooit en te nimmer krassen veroorzaken.
Die ga ik in ieder geval tzt nog wel halen :P, maar zoals gezegd, het blijft duur 8)!
-
Beste,
In modelspoormagazine nummer 37 vindt je bijkomende info betreffende schoonmaken van je rails. en ik zou zeggen trek je conclusie daaruit want iedereen heeft zijn eigen manier.
groetjes dave
-
thnx, maar ik wilde, omdat ik het topic begonnen was, nog even mededelen wat ik gehaald had. ;)
Allen bedankt :)
-
Ik weet niet of het al genoemd was, maar je kan ook gewoon zelf een schoonmaakwagon maken(gewoon 2 viltjes eronder plakken). ;D
-
Waarom mag s39 niet meer worden verkocht? Het bedrijf waar ik werk wordt het nog volop gebruikt om koperen leiding en messing fittingen te solderen?
Het mag niet meer in waterleidingen gebruikt worden, dit omdat s39 in combinatie met koper giftige oxidaties geeft.
-
Nou het wordt nog volop gebruikt. Maar er zijn toch tig versies van S-39?
-
Er zijn inderdaad meerdere versies van S-39. De versie S-39 Cu is toegelaten voor koperen waterleidingen.
-
Als aanvulling op de post:
Deze week vanaf woensdag 27 feb zijn er bij de Aldi viltjes te verkrijgen á 0.89 cent (uit mn hoofd).
-
Een ieder heeft zo zij eigen methodes, ik heb ooit eens onderzoek gedaan wat het beste was voor mijn eigen spoorweg:
1) eerst van alle locs en wagens de wielen schoonmaken met spiritus
2) dan de zichtbare modelspoorweg met een niet pluizende doek met spiritus schoonmaken
3) een poets/slijptrein samenstellen die de niet bereikbare delen kan schoonmaken.
Die poetstrein bestond bij mij ooit uit een Hamo 44-er (een DB-stoomlocmodel) en daarachter:
1x Liliput ketelwagen met poetsplaat om de spoorweg nat te maken met spiritus
1x idem om het op te dweilen
1x Fleischmann open goederenwagen met roterende poetsplaten
1x Roco gesloten goederenwagen met "slijpblok" (liever niet, maar de rails was al behandeld dus er zaten al groeven in en dan ontkom je niet aan herhaald slijpen)
1x Jouef ketelwagen met poetsplaat met spiritus
1x idem om het op te dweilen
1x open goederenwagen met twee poetsplaten (waren ooit van Haug, merk bestaat niet meer, dus nogmaals een Liliputter is ook goed) om de sporen te drogen
Kortom een zeer zware trein, niet te snel rijden en herhalen.
Heb nooit problemen gehad, de trein werd ten dele op het zijspoor gezet met de komst van de Relco's. Ik pas geen digitaal toe dus dan konden de Relco's blijven functioneren. Relco's verbranden als het ware de smeerfilm op de kop van de rails.
Modelspotter
-
@modelspotter:
Wat bedoel je precies met poetsplaat? Bedoel je een viltje van bv Noah artikel nummers 60157 voor H0, 60158 voor N en 60159 voor TT die je tussen de assen van een wagon kunt klikken?
En als je b.v. zegt :
1x Jouef ketelwagen met poetsplaat met spiritus
Neem ik aan dat je bedoelt een wagon en een met de hand bevochtigd viltje? met spiritus. Of bedoel je dat je de wagon vult oid en dat die op het viltje drupt?
-
1x Roco gesloten goederenwagen met "slijpblok" (liever niet, maar de rails was al behandeld dus er zaten al groeven in en dan ontkom je niet aan herhaald slijpen)
Daar zijn al meerdere discussies over gehad. En dat is toch geen slijpblok maar een ''gummetje'' En dat is zachter als je rails dus krassen doet het niet.
-
@ Beusi:
Dat was al eerder in dit topic (én tig andere) vermeldt ;). Daar hoeven we inhoudelijk verder niet meer op in te gaan.
-
@modelspotter:
Wat bedoel je precies met poetsplaat? Bedoel je een viltje van bv Noah artikel nummers 60157 voor H0, 60158 voor N en 60159 voor TT die je tussen de assen van een wagon kunt klikken?
1x Jouef ketelwagen met poetsplaat met spiritus
Neem ik aan dat je bedoelt een wagon en een met de hand bevochtigd viltje? met spiritus. Of bedoel je dat je de wagon vult oid en dat die op het viltje drupt?
Poetsplaat = metalengewicht waaromheen het vilt oid is gevouwen
wagens met spiritus... inderdaad vullen en de sluitschroef zo draaien dat het frequent druppelt.
Modelspotter
-
@ Beusi:
Dat was al eerder in dit topic (én tig andere) vermeldt ;). Daar hoeven we inhoudelijk verder niet meer op in te gaan.
Dat zeg ik toch ook?
-
@ modelspotter:
Heb je daar wellicht een typenr van? En weet je of deze tegenwoordig nog verkrijgbaar zijn?
Zelf werk ik met 'pure' alcohol (97%, verkrijgbaar bij iedere drogist) ipv spiritus. Ik weet niet welke meer residu achter laat, maar ik vermoed dat de pure alcohol geen restlaag achterlaat.
-
Dit is ook een leuke optie: http://wolfscreek.wordpress.com/2011/04/23/rails-reinigen/
-
Dit is ook een leuke optie: http://wolfscreek.wordpress.com/2011/04/23/rails-reinigen/
He René, dank je wel voor deze tip (y)
-
In de Model Railroader van deze maand stond een interessant artikel waar een club een jaar heeft getest met het gebruik van ATF als 'contactvloeistof'. Omdat ze hier zeer tevreden over zijn heb ik het zelf ook eens uitgeprobeerd: met een penseel of wattenstaafje strijk je hier en daar een centimeter rails aan, zodat er een zeer dun laagje op komt. De treinen verspreiden het al rijdend over de baan zodat er een film ontstaat. Tot mijn stomme verbazing reden op mijn baan, zonder eerst te stoffen en te poetsen, alle treinen ineens als een zonnetje, en dat avond aan avond na slechts eenmaal toepassen.
ATF is de vloeistof die in auto's wordt gebruikt voor een automatische versnellingsbak. Ook wordt het wel gebruikt voor de stuurbekrachtiging. Het kost ongeveer 10 euro voor een liter, te krijgen bij elk tankstation. Met een liter kun je denk ik 12 mensenlevens toe (voor dit doel dan ;) ).
De genoemde club heeft getest op aantasting van plastic etc., en geen problemen ondervonden. Het enige is dat op hellingen wat tractie verloren gaat door de olieachtige aard van het spul. Uiteraard is dit op eigen risico!
David.
-
(y) let op, ATF is giftig :P. Dus weg houden bij de kiddo's. Het is zo rood als limonade.
-
Andere schoonmaak tips staan onder andere hier:
http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Schoonmaken (http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Schoonmaken)
mvg,
Sander
-
Ben dan wel benieuwd hoe dat ATF werkt op modelrails. Je smeert uiteindelijk olie (dus m.i. iets smerends) hierop.
Jeroen
-
Andere schoonmaak tips staan onder andere hier
mvg,
Sander
interessant stukje Sander .
gr Jos
-
Dat klopt, Jeroen. ATF is een olieproduct.
Op hellingen kun je dus problemen krijgen. Die verdwijnen echter na verloop van tijd als het spul verdampt. De treinen blijven tot mijn verbazing dan evengoed prima rijden.
Op Amerikaanse discussiesites wordt ook gezegd dat het zeer giftig is, sommigen menen dat plastic erdoor uitdroogt en verpulvert.
Inderdaad is een waarschuwing dus op z'n plaats. Ik heb niet meer gebruikt dan misschien 5 druppels op een baanlengte van zo'n 70 meter, en het goedje daarna goed opgeborgen.
Daarom: op eigen risico!
David.
-
m.a.w. goed de ruimte ventileren.
Er wordt in dat artikel in de MR niets gezegd over de mogelijke werking, anders lijkt het net Motor Up?
Jeroen
-
Alcohol is ook giftig.
-
Alcohol is ook giftig.
Tja zo kunnen we doorgaan:
Water is giftig: Zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie)
Zuurtstof is giftig: En hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstofvergiftiging)
Als heeft te maken met de mate aan blote stelling tijdens het gebruik of bij de opslag. Wie is er inmiddels geheel overgestapt op loodvrij solderen?
Overigens zijn de boven gemelde goedjes best te gebruiken om rails schoon te maken. Mits juist toegepast in met enige hulpmiddellen en mate.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter.
PS De engelse versies van de bovengemelde wiki zijn een stuk informatiever :)
-
Er wordt niet veel gezegd over de mogelijke werking. Wel dat de normale klompjes vuil aan de wielen niet meer ontstaan. In plaats daarvan ontstaat er een dunne film van vuil en ATF, die kennelijk minder problemen oplevert dan die kleine droge klompjes.
David.
-
Heeft ATF ook nog een volledige naam?. Bij het googelen kom ik telkens bij de FBI uit. En daar kom ik liever niet.
-
Het komt er altijd op neer dat je de smerige oxydelaag bovenop je rails moet zien te verwijderen of te voorkomen.
Hier staat iets over NO-OX-ID, een geleidend vet, met blijkbaar hetzelfde resultaat en tevreden gebruikers als ATF:
http://model-railroad-hobbyist.com/node/2726 (http://model-railroad-hobbyist.com/node/2726)
(even naar beneden scrollen)
Door Model Railroader werd al in de jaren '60 over dit spul gepubliceerd.
Het is te koop bij Walthers.
Leen.
-
ATF: Automatic Transmission Fluid.
Jan-Peter
(effekes anders gegoogled: dus geen FBI).
-
@René,
Ik kom uit bij Automatic Transmission Fluid, een niet-giftig aardolieproduct, wat ook niet verdampt. Dus ik ben het geheel met je eens, verklaar de gebruikte afkorting om verwarring te voorkomen.
Ik heb Google toegepast op ATF+ MSDS (material safety data sheet), dan kom je vaak erachter wat de chemische samenstelling is, plus de gevaren.
-
Sorry, had ik wel even kunnen vermelden. Inderdaad Automatic Transmission Fluid.
Ik heb gebruikt ATF Dexron II-D.
David.
-
Bij het zoeken vond ik ook iets met olie wat er wel op leek. Dat zag er niet veel schadelijker uit dan wasbenzine. Dat moet je ook niet drinken of in ruime mate inademen. Voor pure alcohol zoals ik gebruik is dat ook niet aan te raden ook al kunnen sommigen de verleiding niet weerstaan.
-
Hallo,
Ik vind de Lux stofzuiger wagon nog steeds de beste manier om de rails schoon te krijgen en te houden, maar eigenlijk is er geen beste manier, alle manieren zijn best op een na, zie hieronder.
Waarschuwing, gebruik geen fijn staalwol en zeker niet met spanning op de rails.
Het brandt. Hou er maar eens een 9 volt batterijtje tegen en het gaat gloeien en daarna heel fel branden. Op een brandweer cursus liet de instructeur dat zien en vertelde, dat ze ergens een zolderbrand geblust hadden, doordat vader en zoon met staalwol de rails schoonmaakten. Ze zaten beneden koffie te drinken terwijl er nog stroom op de rails stond, toen de brandweer arriveerde.
Brandend staalwol en een berg van papier machee, plastic huisjes en houten treintafel is geen goede combinatie. Bovendien maakt staalwol krassen.
Na vier maanden varen zet ik de stofzuiger wagon op mijn spoorbaan en laat mijn sterkste locomotief duwen. Na een paar keer het stof bakje te hebben geleegd kan ik weer gewoon rijden. (Voordat ik die wagon had, was ik dagen bezig met de kruimeldief)
Zelfs van een schone rails haalt hij nog stof.
Okee, het is een hele uitgave, maar zijn geld zeker waard. De wagon doet wat hij moet doen, stofzuigen. ( Ik heb nog geen korreltje ballast in de stofbak gevonden.)
Ik had een Herkat railreinigings wagon met vloeistof, de rook vloeistof. Onder de wagon zit een viltje op een plastic schijf en die draait rond door een snaar, die door beide assen wordt aan gedreven. De hoeveelheid vloeistof kan je instellen met de middelste regelaar. Het andere knopje is een dopje om de tank te vullen.
Op zich werkte dat goed, maar bij stilstand bleef de vloeistof ook stromen en er onstonden vlekken in de ballast. De wielen van de locomotieven vonkten duidelijk minder met die rookvloeistof.
(Het wit van de wagon was helemaal vergeelt en er stond verschrikkelijke reclame op. Het schijfje is er onder vandaan gehaald en de wagon is overnieuw wit gespoten en zodoende heb ik er weer een koelwagon bij.)
Ik laat de Roco poets wagon gewoon in een van mijn goederen treinen meerijden.
De Fleischmann wagon met twee draaiende viltjes beviel ook niet.
Groetjes
Wil