BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Richard Snijder op 19 January 2008, 21:18:25

Titel: ET 403
Bericht door: Richard Snijder op 19 January 2008, 21:18:25
Weet iemand mischien iets over de huidige situatie omtrent de ET403(Donald Duck)?
Wat is hun toekomst?
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Robert_N-Nm op 19 January 2008, 22:00:09
Hoi Richard,

Gevonden op wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_403) (duits), de gehele geschiedenis in een notendop van de Donald duck-treinstellen van de DB.

Robert
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Dennis83 op 19 January 2008, 23:29:19
Zonde om te zien wat er van dit matrieel over is gebleven, ondanks dat ik er weinig vanaf weet en mijn duits niet zo heel goed is ben ik wel benieuwd waarom deze stellen uit dienst genomen zijn  ???
Titel: Re: ET 403
Bericht door: ziemon op 20 January 2008, 01:02:45
tip:

ga naar http://www.drehscheibe-online.de/ (http://www.drehscheibe-online.de/), login en zoek op ET 403 of iets daaromtrent. Op dit forum wordt deze vraag iedere twee weken opnieuw gesteld, met eigenlijk ook altijd hetzelfde antwoord. Ze bestaan nog, zijn helemaal weggeroest. Er is nog onderzoek gedana naar de kosten van het opknappen maar is vrijwel niet meer de moeite. Er zijn gene plannen meer mee verder. Er gebeurt eigenlijk helemaal niks.

Ze zijn uit dienst genomen omdat er roestschade werd geconstateerd in 1993 en noch de DB als Lufthansa, welke op dat moment samen de stellen in dienst hadden, de kosten voor herstelling wilden dragen. Dit is tenminste wat wikipedia mij vertelt.
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Trabantfahrer op 22 January 2008, 21:55:09
Niet helemaal toevallig was ik onlangs in de werkplaats Neustrelitz. Daar wordt onder andere geknutseld aan de V200'en die de PEG enige jaren geleden uit Griekenland heeft teruggehaald, maar dat terzijde.
In Neustrelitz loopt uiterst behulpzaam en vriendelijk personeel en al gauw werden we door de Geschäftsführer op de koffie gevraagd. Ik weet niet hoe we er op kwamen, maar op een gegeven moment kwamen de 403'en ook ter sprake. Een dag eerder had ik de drie stellen gezien (een staat in Putlitz, twee in Meyenburg) en ook de indruk die ik had was niet erg positief.
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.
Dus samengevat: geen hopeloze gevallen, maar op dit moment is er geen aanleiding veel geld in de stellen te steken. En men denkt eerlijk gezegd dat die aanleiding ook niet meer zal komen...

Overigens zijn de stellen destijds buiten dienst gesteld omdat Lufthansa en DB geen overeenstemming konden krijgen over de financiering van de noodzakelijke grote revisie.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Richard Snijder op 22 January 2008, 21:58:19
Weer iets wijzer geworden,bedankt voor de info.
Titel: Re: ET 403
Bericht door: ziemon op 23 January 2008, 15:48:05
(http://www.250kb.de/u/070923/j/73a7bbb7.jpg)

(http://www.250kb.de/u/070923/j/b3392e09.jpg)

(http://www.250kb.de/u/070923/j/a26c6f1e.jpg)

Citaat
Echter, nog niet zo erg lang geleden is een stel (of meerdere) grondig geïnspecteerd en men is erg optimistisch over de staat van de stellen. Ze zijn zeker niet verloren. Een opknapbeurt zit er zeker in, maar omdat er geen emplooi voor de stellen is gaat men er natuurlijk geen geld insteken. De PEG heeft de stellen destijds aangeschaft omdat er plannen waren langeafstandstreinen te rijden.

alles wat ik uit Neustrelitz hoor komen is juist negatief! de stellen staan al vele jaren ombeschermd buiten en zijn zwaar onderkomen... Ze hebben er 1 onderzocht idd, maar geconcludeerd dat het niet meer loont er zoveel geld in te steken. Het interieur is bij sommige stellen volledig vernield bij de asbest-sanering. Op het moment van aanschaf waren er idd plannen van de PEG om er mee te gaan rijden, maar anno 2008 is deze hoopvervlogen...

ik baseer me natuurlijk op indirectere bronnen...
Titel: Re: ET 403
Bericht door: V200-G2000 op 23 January 2008, 15:56:23
Wat is dat toch iedere keer over 'volledig doorgeroest'? Wat is er doorgeroest? In iedergeval niet de wagenbak, want die is van aluminium. Mischien de balken, het frame?
Overigens klopt het verhaal van Raymond wel, maar als er geen emplooy voor is zal er ook niets opgeknapt worden. Overigens zal zo'n opknapbeurt wel flink in de papieren lopen (meer dan 1 miljoen euro), dus het moet wel zinvol zijn.
De stellen zien er inderdaad slecht uit, maar kijk eens naar de V200'en die daar staan en kijk dan eens naar wat ze ervan kunnen maken. Het hoeft geen lost case te zijn.
Het stel waar Raymond het over heeft dat geinspecteerd is (inderdaad 1 stel), is het stel wat nu in Putlitz staat en wat daarvoor in Neustrelitz is geweest. Rollvaardig zijn ze dus nog wel, want ze slepen ze soms wat heen en weer ;)
Titel: Re: ET 403
Bericht door: ziemon op 23 January 2008, 21:13:45
ik had dat roesten al meteen verwijderd, aluminium roest idd natuurlijk niet  :-[
Titel: Re: ET 403
Bericht door: stig op 24 January 2008, 19:48:39
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg. Die aluminium huid is alleen om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken. En die blijft er langer goed uitzien. Dat zeg ik speciaal omdat aluminium ook rot. Vraag maar aan een landrover eigenaar...
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Trabantfahrer op 24 January 2008, 22:11:43
Ik las ergens dat een bezoeker van het treinstel door de bodem zakte... Lijkt mij voldoende duidelijk. Het frame is gewoon weg.

Dit is echt onzin.

www.raymondkies.nl
Titel: Re: ET 403
Bericht door: timtrein op 24 January 2008, 22:33:45
Een degeljke loc is doorgaans wel wat makkelijker te reviseren dan een alu treinstel. Je wilt ook niet weten wat er met staal gebeurt als dat tegen aluminium aan ligt...
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Richard Snijder op 24 January 2008, 22:34:38
Zolang ze niet gesloopt zijn ...kijk naar menig stoomlok ,hoop doet leven en het zijn toch de voorlopers van de huidige hoge snelheidstreinen.
Titel: Re: ET 403
Bericht door: stig op 25 January 2008, 00:08:31
Dit is echt onzin.

www.raymondkies.nl

http://hobby-eisenbahnfotografie.de/php/bilderanzeige.php?id=0921&was=fg&si=129

Lees maar...
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Peter Korsten op 25 January 2008, 00:56:34
Mooie treinstellen, hun tijd ver vooruit, maar als ze er zo bij staan, dan is sloop misschien nog beter. Zo'n kleine serie (drie stuks!) valt ook nauwelijks economisch te onderhouden.

- Peter
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Lokpaint op 25 January 2008, 01:10:15
Hoi,

Hij stond zelfs met een fotootje in mijn duitse lesboek van school. ;D

Bart
Titel: Re: ET 403
Bericht door: mpol op 25 January 2008, 01:16:09
Is dit treinstel ook niet in model uitgebracht?
Staat me iets van bij, ik zou alleen niet meer weten door wie....
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Lokpaint op 25 January 2008, 01:22:15
Yep,

lima heeft hem zowel in IC als in lufthansa uitvoering gehad.

Best een aardig model, zelfs nog op schaal ook.

Bart
Titel: Re: ET 403
Bericht door: Trabantfahrer op 25 January 2008, 18:30:40
http://hobby-eisenbahnfotografie.de/php/bilderanzeige.php?id=0921&was=fg&si=129

Lees maar...
Ja, dat is echt iemand met kennis van zaken die dat heeft geschreven ::)
Titel: Re: ET 403
Bericht door: stig op 25 January 2008, 18:40:39
Nou dan zal het wel kloppen...