BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marco1 op 15 January 2008, 11:33:23
-
Ik maak gebruik van 2 wisseldecoders van het merk LDT, type S-DEC-4
De aansluiting wissel/decoder loopt via een utp-kabel. De spanning gaat via een externe draad.
Als ik op mijn twincenter een wissel schakel van decoder 1 gaat de wissel gelijk om. Als ik een wissel schakel welke op de andere decoder is aangesloten gebeurt er niets met de wissel maar het blokje in het display gaat wel om. Als ik nu een paar keer kort achter elkaar op het wisselnummer op het TC druk bestaat de kans dat de wissel het gaat doen. Als de wissel het eenmaal doet blijft hij het gewoon doen. Ik heb ook een wissel direct op de decoder aangesloten en deze vertoond het zelfde probleem. Ik heb de decoder al omgeruild in de winkel omdat ik dacht dat deze kapot was maar het blijkt dus niet zo te zijn.
De aansluiting van beide decoders is gelijk.
Wie weet een oplossing???
-
De aansluiting wissel/decoder loopt via een utp-kabel. De spanning gaat via een externe draad.
Kun je dit even uitleggen? Ik snap niet wat je bedoelt met "de spanning".
-
De 2 bruine draden zijn via een utp- kabel verbonden met de decoder.
De zwarte draad van de wissel is via een aparte kabel.
Dit heb ik gedaan omdat er in een utp-kabel 4x2 draden zitten en hiermee 4 wissels kan aansluiten.
-
Hmmm, waarom een UTP kabel?? Gebruik toch gewoon normale draadjes.
Maar ik snap eigenlijk niet hoe je dit nu aangesloten hebt, maak daar eens een tekening van.
Mvg
Wim.
-
Ik ben ook met zoiets bezig en heb misschien wel de zelfde vraag
Mag dit ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselzwart.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselzwart.jpg)
Erik.
-
Mag altijd , is alleen niet handig , de LDT biedt plaats aan drie draden per wissel , gebruik die dan ook. De interne constructie van de Decoder kijkt waarschijnlijk ook naar het signaal wat terugkomt uit de aangestuurde wissel.
@railho
Heb je de decoder wel "geleerd" welke wissels er angesloten zijn?
-
Ik ben ook met zoiets bezig en heb misschien wel de zelfde vraag
Mag dit ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselzwart.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselzwart.jpg)
Erik.
Nee, dat mag niet. Dat kan alleen binnen het bereik van de decoder, maar niet over alle decoders.
Mvg
Wim.
-
De interne constructie van de Decoder kijkt waarschijnlijk ook naar het signaal wat terugkomt uit de aangestuurde wissel.
Lijkt me sterk. Of die LDT decoder moet iets heel bijzonders zijn.
De middelste bussen van de 4 wisselaansluitingen zijn inwendig gewoon hard aan elkaar doorverbonden. Je kunt dus rustig het schema van Erik toepassen.
PS: de waarschuwing van Wim is ook terecht. Een gezamenlijke middendraad mag alleen per decoder.
Maar voor de overzichtelijkheid zou ik ook elk wissel met 3 draadjes aansluiten, direct aan zijn eigen bussen op de decoder. En als je dan graag kabeltjes gebruikt, neem dan b.v. 4-aderig telefoonsnoer. Dan hou je per wissel 1 draadje over.
Eigenlijk denk ik niet dat de bedrading het echte probleem is. Meer waarschijnlijk is dat er ergens iets niet goed is geprogrammeerd. Maar daar hebben we andere deskundigen voor. ;)
-
Bedankt voor de info
Ik kan weer verder :)
Erik.
-
Dit is niet de manier waarop ik de boel heb aangesloten.
Sorry, ik weet niet hoe een tekening toe te voegen.
Hetgeen op de tekening van Erik is niet van toepassing bij mij!
Ik zal proberen om het duidelijker uit te leggen;
Op de wisseldecoder zitten 4x3 aansluitingen om een wissel op aan te sluiten. Aan de wisselbediening zitten 3 draden; 1 licht bruin/ 1 donker bruin en 1 zwarte draad. Ik heb een utp kabel met 4x2 (getwist) draden.
Nu heb ik 2 getwiste draden van de wissel aan de decoder aangesloten en de zwarte via een losse draad aan de decoder verbonden. Dit is dan voor 1 wissel. Als ik de wissel heb ingeleerd werkt de wissel. Als ik het TC voor enkele uren uitzet en daarna weer aan doet 1 decoder het niet. de andere decoder werkt gewoon.
Nu nog een oplossing?
-
Via plaatje uploaden staat in de linker kolom naast deze berichten.
Verder kan ik geen touw vastknopen aan je uitleg. Dus een tekening en/of een duidelijke foto beide is nog beter.
Mvg
Wim.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoder_001_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoder_002_3.jpg)
Hierbij een foto met de aansluiting van de decoder. De gekleurde draden gaan naar de wisselaandrijving. Licht en donker bruin. De zwarte gaat naar de zwarte draad van de aandrijving.
Zo ontstaan er 4 aansluitingen voor 4 wissels.
Ik hoop dat één en ander nu duidelijk is.
-
Hallo Railho,
ich hatte damals auch schon mal das Problem, dass der LDT Dekoder nicht reagiert, manchmal hilft schon, dass man die beiden DCC Anschlusskabel in der Klemme tauscht.
Gruß
Bernd
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoder_001_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisseldecoder_002_3.jpg)
Hierbij een foto met de aansluiting van de decoder. De gekleurde draden gaan naar de wisselaandrijving. Licht en donker bruin. De zwarte gaat naar de zwarte draad van de aandrijving.
Zo ontstaan er 4 aansluitingen voor 4 wissels.
Ik hoop dat één en ander nu duidelijk is.
Je moet er voorzorgen dat de J en de K aansluiting juist is aangesloten. Even verwisselen kan de oplossing zijn.
Mvg
Wim.
-
By the way, je spreekt over een S-Dec-4, is het echt een S-Dec-4 of is het een S-Dec-4-DC??? welke is het??
Mvg
Wim.
-
Het is een S-dec-4-DC.
Ik weet niet of interessant is maar het artikelnummer is910213.
Op de handleiding staat S-DEC-4-DC-G. Waar de G voor staat weet ik eigenlijk niet.
-
je hebt deze decoders in 3 soorten:
bouwdoos , gebouwd maar zonder behuizing, gebouwd met behuizing.
de G staat voor gehause , dus met behuizing.
-
Wat belangrijker is in dit verband is of het een decoder is voor het DCC protocol (S-DEC-4-DC) of voor het Motorola protocol (S-DEC-4-MM).
Railho heeft een DCC uitvoering. En aangezien de spaninngsvorm van het DCC protocol symmetrisch is zou het niet moeten uitmaken hoe de J- en de K-draad aangesloten zitten.
-
Klaas, dat ben ik helemaal met je eens, maar toch even een proefje.
Gebruikt een Lenz LS100.
Draden j en k verwisselen, wissel decoder werkt, alleen lijkt het of de wissels minder krachtig omgaan.
Draden terug zoals ze zaten. Wissels gaan niet meer om, reageren traag, zoals hier in bovenstaande bericht. Even de power eraf en opnieuw opstarten, helpt, alles werkt weer normaal. Er is dus iets mis met de aansluiting van de betreffende decoder.
Misschien is er ergens een aansluitrails in het geheel met een condensator erin, die het signaal verminkt.
Mvg
Wim.
-
Die S-DEC-DC decoders zijn helaas wel gevoelig hoe je ze aansluit.
Erg naar, maar wanneer je ze wel goed hebt aangesloten functioneren ze.
Heb 4 van die dingen, en daar blijft het bij.
-
Hoi allemaal,
het vervelende is dat ik 2 heb en dat ze op dezelfde manier zijn aangesloten. Met de ene heb ik helemaal geen problemen dus ga ik ze omwisselen van plaats, misschien dat het helpt?
-
Heeft dat nut denk je?
Mvg
Wim.
-
het heeft mss wel geen nut maar ik moet toch iets proberen?
groet
-
Hallo,
Vraagje, je hebt toch niet dezelfde voeding gebruikt voor de wisselspanning en de baan? Daar kunnen de meeste decoders niet tegen volgens mij.
In een heleboel handleidingen staat dat je gescheiden stroomkringen moet gebruiken voor de baanspanning (booster) en zaken zoals wissels.
groeten,
-
Die S-DEC-DC decoders zijn helaas wel gevoelig hoe je ze aansluit.
Erg naar, maar wanneer je ze wel goed hebt aangesloten functioneren ze.
Heb 4 van die dingen, en daar blijft het bij.
Ik heb 12 van die dingen en nooit een probleem. Ze zijn niet polariteitsgevoelig (want DCC). En heel Railz miniworld draait er ook op.
Hans
-
Hierbij wil ik jullie laten weten dat de wissels nu werken op beide decoders.
Reden: aansluiting J en K omgewisseld. Nu doet de decoder het feilloos.
Iedereen bedankt voor de reactie.
Groetjes
-
Hallo,
Vraagje, je hebt toch niet dezelfde voeding gebruikt voor de wisselspanning en de baan? Daar kunnen de meeste decoders niet tegen volgens mij.
In een heleboel handleidingen staat dat je gescheiden stroomkringen moet gebruiken voor de baanspanning (booster) en zaken zoals wissels.
groeten,
Ik heb 4 van deze decoders (LDT S-DEC-4-DC-G) en aangesloten op de Twin Center en geen problemen :) Aan de draden die komen vanaf de TC heb ik een kroonsteen en vanaf hier 2 stroomkringen, 1 voor de wissels en 1 voor het rijden van de treinen. Werkt probleemloos ;D
Vanaf welk aantal treinen is het handig om met een booster te gaan werken?
-
Hi Lars,
Volgens mij moet je voor een N-lok gemiddeld 500 mA (0,5 Ampere) rekenen en voor een H0-lok gemiddeld 800 mA (0,8 Ampere).
Als je dan even uitzoekt hoeveel Ampere je centrale en/of booster kan leveren weet je hoeveel loks je kunt laten rijden. Met een centrale van 2,5 Ampere kun je dus 5 N-loks of 3 H0-loks TEGELIJK laten rijden. Als er 10 op de baan staan en er staan er 8 stil is het dus ook geen probleem. Door het verdelen van je baan in 2 of meer stroomkringen en het toevoegen van boosters per stroomkring kun je verdeeld over die stroomkringen meer loks laten rijden, maar natuurlijk NIET teveel tegelijk in dezelfde stroomkring!
Er zijn bij bovenstaande wel een aantal kanttekeningen:
- De gegeven waarden zijn gemiddelden, een zware lok met veel verlichting en opties zoals geluid gebruikt natuurlijk meer dan een kleintje.
- Als je lampjes (vooral die ouderwetse, LEDs zijn beter) in je wagons plaatst, moet je die ook meetellen en dat kan behoorlijk oplopen.
- Ouderwetse Marklin loks zijn notoire stroomvreters, tot meer dan 1 Ampere!
- Als je behalve het rijdend materieel ook wissels (bijvoorbeeld met ingebouwde DCC decoder) via de rijspanning voedt, vreet dat ook stroom...
Ik hoop dat dit je helpt,
succes!
-
Wat heeft die booster vraag met die wisselaandrijving te maken??
Andere vraag in een nieuw draadje dus, of even een ander booster draadje opzoeken op het forum, er zijn er meerdere.
Gewoon de vraag en de antwoorden zuiver houden, is het ook nog terug te vinden.
Mvg
Wim.