BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Wesley op 14 January 2008, 00:15:37

Titel: Het perfecte model
Bericht door: Wesley op 14 January 2008, 00:15:37
Omdat het geen zin heeft om te mekkeren over hamo/roco/metaal/kunstof kappen is het een beter idee om je favoriete wensen die een model moet hebben volgens jou, in eendraadje te zetten. Ik vind goede stroom afname heel belangrijk. Daarbij komen natuurlijk de goede rij/motor eigenschappen. Of een loc geen sluitseinen heeft stoort mij niet, ik hang er toch wagens achter. een treinstel moet dit wel hebben.

Wat hebben jullie toe te voegen.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Chris op 14 January 2008, 00:17:01
Simpel...

Het bestaat niet, en zal nooit bestaan.
Je krijgt nooit iedereen voor de volle 100% tevreden.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Esperopt op 14 January 2008, 00:25:55
Daarbij, aan een perfect model hang natuurlijk een idem prijskaartje. Op dit moment ben ik tevreden met de kwaliteit/prijs verhouding van bv een roco 2400. Stel je voor dat roco al onze op en aanmerkingen in het model zou verwerken wat zou ie dan kosten? En hoeveel mensen zouden zo'n loc dan nog (kunnen) kopen? Nee, prima zou, hoop dat ze op deze weg verder gaan.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Post49 op 14 January 2008, 00:35:53
Hallo,
Waarschijnlijk waren de ontwikkelingskosten van de Roco 2400 laag omdat ze al van jaren gelden. Toen was er nog geen Euro ;D!
Erik. ;)
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: genincr op 14 January 2008, 06:34:20
Wees niet bang van de perfectie, je bereikt ze toch nooit (Dali)

Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen (Tolstoi)

Perfectie heeft weinig woorden nodig (Koopmans)

Je streeft naar perfectie, maar tegelijkertijd moet je er voor zorgen dat je die nooit bereikt. Want als je die bereikt, is het einde aangebroken. Na de perfectie is er niets meer  (de Groot)

Wijsheid bestaat uit weten wanneer je de perfectie moet vermijden (Horowitz)
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Bob R. op 14 January 2008, 08:29:02
1. Goede rijeigenschappen
2. weinig motorgeluid
3. redelijk gedetaileerd
4. redelijke prijs (tot 300,-)
5. kloppend met de werkelijkheid

Dit is voor mij de top 5 van hoe ik een treinmodel graag zie.
Of een model geheel van metaal is voor mij dus totaal niet belangrijk...
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: henk op 14 January 2008, 08:40:38
Hetzelfde rijtje als Bob.
Het model moet in de eerste plaats probleemloos en soepel rijden. Daarbij moet het ook nog een beetje hanteerbaar zijn. Dan maar wat minder los aangezette details. Vervolgens moet het waar mogelijk kloppen.

Dat perfectie niet haalbaar is, is een open deur. Ik wil best weten op basis van welke kenmerken verschillende mensen een model beoordelen.
Op basis van bovenstaand rijtje snappen mensen denk ik beter waarom ik de Trix PBA rijtuigen prettiger modellen vind dan de Artitec plan E rijtuigen.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Hans Keulen op 14 January 2008, 09:47:11
Ik beperk me in dit verhaal tot wat ik van de grote fabrkanten verwacht.

1. Goede rij-eigenschappen (ook analoog) , weinig lawaai, voldoende trekkracht; we willen immers ook kunnen rijden met onze modellen

2. Betaalbaar:
loks tot € 200,-
treinstellen tot € 250,-
rijtuigen tot € 50,-
wagens tot € 35,-
Om de hobby levend te houden moeten er voldoende aantallen gemaakt en verkocht worden. En wie kan zich nu loks van €400,- en meer permitteren ?

3. Levensecht : kloppende verhoudingen en schaal zijn belangrijker dan grote hoeveelheden (losse) details. Een enkel fout detail om het model betaalbaar te houden is best acceptabel. Voor de klinknageltellers onder ons zijn er dan nog altijd kleinserie fabrikenaten die "super"setjes uit kunnen brengen.

4. Stevig en servicevriendelijk. Als je met modellen rijdt dan moet je ze vast kunnen houden zonder dat de onderdelen je om de oren vliegen. En als je er mee rijdt heeft zo'n model ook onderhoud nodig. Dat betekent dat het eenvoudig te openen en servicen moet zijn. En dat de onderdlenvoorziening van de fabrikant in orde is.

Zonder daarmee weer een hele dicussie te willen openen noem ik ook een voorbeeld van een model dat dicht tegen dit ideaalbeeld aan komt : De Piko Hondekop. Loopt goed, is (zeer) betaalbaar, is levensecht (maar mist inderdaad een paar details) en is goed te servicen.

Hans

Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Albert Bas op 14 January 2008, 10:09:21
Hallo allemaal,

Kom ik weer met mijn ideale model. ;D
1 De XXXX 6400 benaderd die aardig, kleine maatafwijking aan de draaistellen loopt niet zo erg in het oog dus dat accepteer ik makkelijk.
Grote roosters op de zij van een lok die veel te laag zitten lopen wel erg in het oog.
2 Rij eigenschappen zijn ook heel belangrijk ik heb ooit een Turkooise 1100 gehad die veel zachter dan een 2200 reed maar wel 3 x zoveel lawaai.
3 Robustheid is ook belangrijk, dus detailering die na een middagje rijden eraf ligt mag achterwege blijven. (de kunst van het weglaten)

Ik hoop dat de fabrikanten inderdaad meelezen dus aan hen gericht, een mooie robuuste lok met eventuele trapjes zelf aan te brengen, kun je zelf kiezen.
 8) ;D :)Albert.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 14 January 2008, 10:27:00
Wat voor mij van belangrijk is bij een model:


Goede rijeigenschappen

Net zoals Hans al schreef, voldoende trekkracht, zodat hij met bv 5 rijtuigen nog een helling op kan.

Redelijk Gedetailleerd / Schaal

Model moet wel redelijk gedetailleerd zijn. Schaal maakt voor mij niet echt veel uit maar model moet dan wel redelijk kloppen met de werkelijkheid. Zo ben ik met de Marklin ICR tevreden (niet omdat ik een 3 railer ben) maar omdat ik dan op mijn relatieve korte baan met de marklin ICR een net iets langere trein kan samenstellen dan bv met de ICR die van LSM komen.

Redelijke prijs

Zo vind ik de prijs ook belangrijk. Ik koop haast zelden een nieuwe lok. Vooral loks/treinstellen met een prijs boven de 200 euro vind ik voor mijzelf te veel. Ik kijk dan liever naar een tweedehands model of een goedkoper model van een andere fabrikant.

Zo zou ik bv veel eerder de NS ICE 3  van Piko kopen dan de uitvoering van Marklin.

mvg,
Matthijs
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: rail4marcel op 14 January 2008, 11:35:15
Voor mij zijn de prijs en de rijeigenschappen ook erg belangrijk. Ik wil eigenlijk niet meerdan 160 euro betalen voor een analoge gelijkstroom loc. En dan vind ik dat roco en mehano (meestal wel erg vertraagd) en piko dat erg goed doen. Bij mij valt trix dus buiten de boot omdat het gewoon onbetaalbaar is en je geen goede prijs kwaliteit verhouding krijgt.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: W. Denie op 14 January 2008, 11:36:16
<1. Goede rij-eigenschappen (ook analoog) , weinig lawaai, voldoende trekkracht; we willen immers ook kunnen rijden met onze modellen

2. Betaalbaar:
loks tot € 200,-
treinstellen tot € 250,-
rijtuigen tot € 50,-
wagens tot € 35,-
Om de hobby levend te houden moeten er voldoende aantallen gemaakt en verkocht worden. En wie kan zich nu loks van €400,- en meer permitteren ?> einde citaat

velen kunnen of willen zich dat permitteren, en dat wordt een stuk makkelijker als men zich weet te beperken, en niet alles hoeft te hebben. Met zo'n "norm" kan Wim Mesü wel inpakken met zijn 600/2000 en kan Friskorn de tent wel sluiten. Voor mij zijn zaken belangrijk als
-passen in mijn Epoche
-goede rijeigenschappen (m.n. goede stroomafname)
-alle zichtbare details zo goed mogelijk voorhanden

En laat maar aan de makers/fabrikanten over hoeveel ze er willen afzetten.  Paul Bellon heeft nooit over meer dan 50 of zoiets gedacht toen hij een 8800 uitbracht. En laat ik daar nou blij mee zijn, net als met de Philotrain Dg die ik voor 95 € bij het Lokpavillion in Dresden heb opgeduikeld. Mag je alle 1600 of 6400 voor mij houden. Maar de mooie 2200 van Roco koop ik weer wel, en zelfs twee,
het beste met jouw treintjes, Wim Denie

Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Albert Bas op 14 January 2008, 12:00:09
Marcel,

Nu noem je toch weer een merknaam die wat jouw betreft buiten de boot valt, dus mag ik tegengas geven.
Ga maar eens naar een winkel en bekijk een ER20 van Trix, daar ontbreken alleen luchtslangen en trapjes, voor de rest een prima digitaal metalen model, mooi spuitwerk en opschriften ook heel gedetailleerd ( ik heb in ieder geval een loep nodig om ze te lezen), prima rijeigenschappen, prima trekkracht en voor c.a. 100 eu toch ook heel betaalbaar.
Mijn vraag aan jullie; ga hem eerst eens bekijken en laat hem rijden voor je hem afvalt.
groet, Albert.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: rail4marcel op 14 January 2008, 12:07:24
Ja ok er zijn goedkope trix modellen met een prima prijs kwaliteit verhouding. Maar als je kijkt naar de 1200 voor 319 euro en de 6400 dan denk ik dat dat ook veel goedkoper moet kunnen.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: henk op 14 January 2008, 12:12:59
Dit soort draadjes werken altijd het beste als iedereen opnoemt wat voor hem de belangrijkste criteria voor de beoordeling van een model zijn en er niet te veel op elkaar wordt gereageerd.
De een vult het prijscriterium heel anders in dan de ander. Dat kun je eigenlijk alleen maar constateren.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Hans Keulen op 14 January 2008, 12:14:44
velen kunnen of willen zich dat permitteren, en dat wordt een stuk makkelijker als men zich weet te beperken, en niet alles hoeft te hebben. Met zo'n "norm" kan Wim Mesü wel inpakken met zijn 600/2000 en kan Friskorn de tent wel sluiten.

Wim,

Ik zet niet voor niets boven mijn verhaal "ik beperk met tot wat ik van de grote fabrikanten verwacht". Natuurlijk is er een markt voor duurdere modellen. Nl. zo'n 100 stuks per type. Dat is nl. tegenwoordig de oplage van een Philotrain model. Maar als er alleen modellen in de prijsklasse van Philotrain of PB op de markt zouden zijn dan zou niemand (in iedere geval geen jongere) meer in deze hobby in kunnen stappen.

Hans
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Jeroni op 14 January 2008, 12:20:07
Spoor N related:

Ik vind tegenwoordig dat een goed model pas een goed model is als er een NEM-stekker inzit. Fleischmann (deze naam moet ik noemen om het voorbeeld te onderstrepen) heeft zo'n stekker maar dan moet de decoder weer op een andere plek in je N-loc, dus veel kabels overal langs.
Trix bijvoorbeeld heeft een goede steekverbinding. Ik merk toch dat ik daar tegenwoordig op let: hoe makkelijk is een decoder in te bouwen?

Dit verhaal zal waarschijnlijk het meest voor spoor N gelden.....
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Railhopper op 14 January 2008, 12:22:57
ik ben super blij met mijn 2400 kwas prijs kwaliteits verhouden tjha ....
daar kun lang over blijven praten, tis maar net hoe hoog jij de lat legt.
ik ben zelf een roco freak,
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: towncar59 op 14 January 2008, 12:54:31
Het perfecte model is dat zelfgebouwde/gewijzigde model waar je zelf tevreden over bent...
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: W. Denie op 14 January 2008, 13:16:32
zolang de ene het perfecte model ziet als een blauwe tank, want dat past zo mooi in de rij wagens, en de andere een model afwijst omdat de revisiedata niet op zijn baan passen, heeft dit soort discussies geen zin.Punt
Jeder muss nach seiner Facon selig werden. Wim Denie
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: HenkB op 14 January 2008, 14:02:13
Hallo allemaal,

Je kunt in ieder geval er naar streven om een bijna perfect model op de markt te brengen. Wat ik dan graag zou zien, is dat de verlichting van een loc volmaakt te regelen is. Dus frontverlichting (L-sein), sluitverlichting, zwaailichten, cabineverlichting, enz. en dat je dit alles zelfstandig (dus onafhankelijk van elkaar) met een decoder kunt regelen. Voor de fabrikanten is dit een klein kunstje en ik denk ook weinig kostenverhogend (10 tot 20 euro).

Groeten,
Henk
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Bastiaan op 14 January 2008, 15:21:30
Het perfecte model ...

... is een exacte verkleining van de werkelijkheid ;)
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Anoniem op 14 January 2008, 15:33:06
Nee, want dan wil-ie niet door de bogen en wisselstraten, zijn de wielflenzen eng smal, kun je er niets aan vastkoppelen, breken de stroomafnemers bij het minste of geringste af, wordt het bijvullen van diesel en/of het scheppen van kolen een lastige zaak, enzovoort enzovoort  ;D.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Marc tramt op 14 January 2008, 15:52:41
Daar is toch al een TV-programma over...
Holland's next top-model   :P
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Sander Fondse op 14 January 2008, 17:09:59
Over de prijs van het ideale model

Ik vindt dat een ideaal model NIET percé perfect op schaal moet zijn, maar vooral een goede prijs/kwaliteit verhouding moet hebben. Het zijn dan wel geen zeer perfect omgezette modellen, maar dit vind ik bijna perfecte modellen van vorig jaar (bestonden al langer)

- Roco 290
  deze was/is in vele verschillende vormen verkrijgbaar en de prijs van
  onder 50 Euro is prachtig. De nadelen zijn makkelijk te verhelpen met wat
  onderdeeltjes
- Roco 218 TEE
  prachtig model, goedkoop (had hem voor 40 euro). Dat hij een verkeerde 
  brandstoftank heeft, daar val ik niet over.
- Piko 218
  een prachtige stunt. Sinds de introductie in 2001 zijn er al vele varianten
  voor 55 euro een model wat prima rijdt (jammer van de sluitseinen)

Vul het lijstje aan.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: RichardK op 14 January 2008, 18:56:08
Het perfecte model...




Is bij voorbaat niet Nederlands.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Anoniem op 14 January 2008, 20:40:33
Voor mij is de prijs an sich volslagen irrelevant voor een model. Wat wél van doorslaggevend belang is, is mijn inschatting van de waarde van het model. Die bestaat grotendeels uit de verhouding prijs / kwaliteit, maar ook andere factoren kunnen meespelen, waarbij ik met name denk aan de schaarste van het product (voor een collector's item ben ik bereid meer te betalen dan voor een model waarvan er dertien in een dozijn gaan). Nu weegt iedereen wel op die manier een keuze af, maar ikzelf voer dat nogal ver door. Dat betekent dat ik best eens een model tegen kan komen voor € 700 of 1000 en dat ik nog bereid ben dat ervoor neer te tellen ook. Natuurlijk héb ik dat geld op dat moment niet, maar dat is een ander verhaal ;D. Van belang is dat mijn waarde-inschatting, taxatie zo je wilt, ongeveer overeenkomt met de vraagprijs van het ding. Ik trek dan ook geen maximumgrenzen als 'meer dan € 200 geef ik niet uit'.
Hoe komt die waardering dan tot stand? Dat is een optelsom van vrijwel alle zaken die al beschreven staan. Detaillering, rij-eigenschappen, uitvoering (front- en sluitseinen en dergelijke), productiejaar, plastic vs. messing, uniciteit, maatvoering, prijzen van "vergelijkbare" modellen et cetera. Dat weeg ik af tot mijn persoonlijke prijskaartje en dan ga ik eens kijken wat ze voor het ding vragen :).

En natuurlijk is het perfecte model niet Nederlands ;D ;D.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: JaJo op 14 January 2008, 21:13:04
Citaat
en dan ga ik eens kijken wat ze voor het ding vragen.

En dat doe je dan natuurlijk: "Swiftly and with style"!



Groet Jaap

Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Albert Bas op 14 January 2008, 21:16:27
Marcel,

Ik ben het met je eens over de Trix 1200 voor > 300 eu.
Wat ik probeerde met mijn vorige draadje was de fabrikanten motiveren om toch metalen modellen te blijven maken omdat ik er erg van houd maar het pakte wat anders uit.
Mijn excuses aan de Roco freaks die zich aangevallen voelden. Roco heeft prachtige modellen maar jullie kennen ook allen hun gebreken en missers die er geweest zijn.

Groet, Albert.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Wesley op 14 January 2008, 21:39:32
laten we nou beter vertellen wat we in een goed model willen anders word het weer oorlog denk ik.  :-X
wat ik trouwens net zat te bedenken, dat locs de sluitseinen dmv een functie toets bedienbaar moeten krijgen bij digitaal gebruik, het is nl heel erg storend om rode lichten in een trein te hebben. :)

Wesley
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Chris op 14 January 2008, 21:44:14
Als alle toekomstige loks de prijs/kwaliteit verhouding hebben als de net uitgekomen Roco 2400 klap ik mijn mijn handjes.

Prima lok, en een beetje pimpen, wat wil een hobbyist nog meer.  8)
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: ZwolsBas op 14 January 2008, 22:06:28
Mij perfcte model :

Dus een model voor de Nederlandse verzamelaar duitse modellen tel ik niet mee.

Rijtuigen tot 50,-

Treinstellen : ( met uitzondering van Artitec want dat is net een stap hogere kwaliteit dan een gemiddelde merk oa roco flm ).

2 delig tot 225,-
3 delig tot 275,-
4 delig tot 350,- 

Loks tussen de 80 en de 175,-
(en GEEN standaard decoder erin maar gewoon analoog zodat je zelf je keuze kan maken).

Schaal is mij niet het belangerijkste maar als er bijv al een 1:100 model is en die kost rond de 40 (ICR ) en LSM staat er naast en die kost 45 vindt ik het 1:100 model belachelijk duur.


Piko en Roco doen het heel goed met hun NS modellen.

Fleischmann ook De Lint 41 wel buiten mn budget maar aangezien er weer binnenverlichting en koersbord verlichting in zit is die weer betaalbaar.

De plan V vindt ik nieuw 30% te hoog in prijs aangezien een Lint 41 even duur is en op juiste schaal en interieur verlichting heeft.

De trix 1200 vindt ik een prachtig model maar is mij te duur door de sound decoder die erin zit en de motor.
Sound versies in loks zijn zowiezo 100 duurder dan analoge loks hopelijk dat trix ooit een 1200 zonder sound uitbrengt.


Dit was mij mening :).

Ps hoewel ik wel soms bereid ben om veel geld te betalen voor een schaars modelleltje oa mDDM set 275,-  voor neergelegd::)
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Robert_N-Nm op 14 January 2008, 22:09:04
Hoi,

Algemeenheid
Eentje dat je kan laten rijden zonder horten, stoten en andere ongein, maw goede rijeigenschappen. Kan beetpakken zonder dat de details afbreken en gemakkelijk te onderhouden is en digitaal voorbereid. Ook belangrijk, moet mits correct gebruikt een lang leven beschoren zijn zonder al te veel slijtageproblemen e.d,) En het wordt helemaal mooi als de lok in m'n tijdperk (IV-V) en voorbeeldland past (Zwitserland).

Even terugkijkend naar het eerdere draadje. Plastic waar plastic kan en metaalspuitgietwerk als dit een beter alternatief is om voldoende gewicht te hebben voor een functionele lok (dan maar ietsje minder details). Immers een glaskasten (Mtx) van metaal was nog net mogelijk. Deze als kunststof- variant betekent: ogen knipperen =  omwaaien.

De prijs
Maakt mij niet veel uit mits deze in verhouding staat tot de kwaliteit. De hobbytrain taurus is een prachtig model voor zijn prijsklasse. Voor 60 tot 65€ heb je een prachtmodel waar je alleen de panto's nog van moet vervangen (knutselen!!!  ;)).
De 185 van flm is een stuk duurder maar ja, ook weer veel meer aangezette onderdelen.

Wat betreft verlichting
De loks die trek-duw formaties rijden in het echt --> Uitrusten met wit/rood lichtwissel. LED's uiteraard.

Wat betreft kant&klare digitale loks:
Volgens vele DCC, en in spoor N zeker ook selectrix. Sounddecoder is leuk maar wat mij betreft niet noodzakelijk.

Wat betreft digitaal voorbereid:
Welke decoder je ook in de stekker duwt het moet plug en play zijn. Niet eerst weerstanden en condensatoren moeten uitsolderen van printjes waarbij de garantie gelijk weg is en als je pech heb je digi-centrale.

@Jeroni
NEM-stekkers van minitrix zijn berucht om hun slechte contact (meerdere MAK-6400'en met dit probleempje), solderen is de enige oplossing. Dus liefst de contactzekerheid van fleischmann en de plaatsing zoals trix (op de printplaat) wat mij betreft dan.

Robert
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Alexander op 15 January 2008, 00:44:13
Alles heeft natuurlijk een prijs / kwaliteit verhouding, die weer voor iedereen anders is.
Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat goedkoop een slechte kwaliteit of detailering als conseqentie heeft.

Maar voor mij persoonlijk was het bijv met de ROCO 2400, voor de 90 euro P/S kocht ik er twee, voor bijv 150 euro P/S had ik er waarschijnlijk geen gekocht. Dus door de lagere prijs heb ik uiteindelijk meer uitgegeven  ;D
En met een lagere prijs ben ik eerder geneigd minder kritisch te zijn, en zelf de verbeteringen te proberen aan te brengen.

Groeten, Alexander
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Esperopt op 15 January 2008, 01:09:14
Zo zie je maar weer dat de prijs de gedachte over wat een perfect model is behoorlijk beïnvloed.

Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Cambalou op 15 January 2008, 09:00:29

Redelijk Gedetailleerd / Schaal

Model moet wel redelijk gedetailleerd zijn. Schaal maakt voor mij niet echt veel uit maar model moet dan wel redelijk kloppen met de werkelijkheid. Zo ben ik met de Marklin ICR tevreden (niet omdat ik een 3 railer ben) maar omdat ik dan op mijn relatieve korte baan met de marklin ICR een net iets langere trein kan samenstellen dan bv met de ICR die van LSM komen.
mvg,
Matthijs
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind persoonlijk rijtuigen op schaal een absolute must. Die 26,4 cm rijtuigen zien er IMHO niet uit, helemaal niets als je ze naast 30 cm lange rijtuigen zet. Liever een iets kortere trein dan 1:100 rijtuigen.

Om even het verschil aan te geven: pas 7 stuks 26,4 cm rijtuigen zijn ongeveer even lang als 6 stuks 30,3 cm rijtuigen. Ik zal dus ook nooit met Marklin of Fleischman rijtuigen rijden, tenzij het niet anders kan (bv DB dubbeldeksrijtuigen).

Ik ben geen detailneuker, maar 26,4 cm rijtuigen: brrr.
Titel: Re: Het perfecte model
Bericht door: Herman05 op 15 January 2008, 09:46:14
Je kan het ook zo zien,... zolang je alleen 1:100 rijtuigen hebt en je zet er een paar 1:87 bij, dan zal je zien dat die 1:87 uit de toon vallen. In dat geval kan je het toch beter bij het merendeel, 1:100 houden.  ;)

Groeten,
Herman