BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jmu op 06 October 2018, 19:08:22
-
Beste forumleden,
Op een klein diorama loopt een cirkelvormig baantje in schaal N. De diameter is ongeveer 40 cm en is met flexibele rails aangelegd. Het lukt mij niet om de verbinding tussen 2 stukken rail goed en vloeiend te krijgen. Wie heeft een goede tip om dit probleem op te lossen?
Joop
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/New-Doc-2018-10-06-19.03.21.jpg)
-
Zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flex-rail-leggen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flex-rail-leggen_2.jpg)
-
Druk het spoor in de juiste boog en sla dan een paar spijkertjes langs de buitenste rail om alles te fixeren.
-
op een stukje print plaat vast solderen
-
laat soldeer in de railverbinding ,zorg voor (krokodil)klemmetjes voor warmte afvoer, zodat de bielsmat niet kan smelten en kijk uit dat er geen soldeerklodders in de binnenrail komen om een vrije loop van het materieel te waarborgen. Zo deed ik dat vroeger bij verbindingen met flexrail.Als de verbinding vastzit dan pas buigen.Bij railstukken eerst borgen met spijkertjes.
Op dit ogenblik heb ik helaas geen baan.
-
Ik heb bij H0 laatst een probleem stukje gehad
daar heb ikeen stukje instalatie draad aan de buiten zijde gesoldeerd, en toen de boog gemaakt
-
Gewoon railspanners (https://www.conrad.nl/p/n-flexrailspanner-set-van-3-217734) gebruiken.
(https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/217734_LB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400)
Werkt perfect.
Succes Frits
-
De rails liggen al en het is ondoenlijk om het weer los te maken. Maar de optie die 72sonet aanbiedt lijkt mij de beste, de andere opties zijn prima op het moment dat je de rails gaat leggen
Bedankt voor het meedenken en als er nog goede ideeën zijn dan houd ik mij aanbevolen.
Joop
-
wat hier het probleem is is dat de railstaven bij het leggen niet genoeg voorgebogen zijn. Is nog wel op te lossen, gewoon nu met een tang de railstaven langs gaan en er allemaal heel kleine knikjes in buigen. Niet te lomp te werk gaan, gewoon steeds een knikje van 1 graad ofzo, en dan 100 achter elkaar, ben je alweer de hoek om. Buitenrail en binnenrail allebei te grazen nemen zodat de boel zonder spanning erop ligt.
-
Inderdaad zoals Floris het aangeeft, zou ik het ook doen.
Dan daarna vastmaken op de onderplank middels een paar kleine spijkertjes, met de kop net iets boven de voet van de rails. Wielflens mag de kopjes niet raken.
Succes
Ronald Visser
-
Buigen lukt niet goed aan het uiteinde. Theoretisch loopt de benodigde kracht om het laatste stukje tot aan de onderbreking te buigen, op naar oneindig.
Daarom is ook mijn devies: voorbuigen.
En dan pas inkorten op maat.
Het kost je wat overmaat aan lengte, dat wel.
Groet, Bas
-
Hoe zit je rails vast? Ik zou toch overwegen om ze los te maken. Railspanners er op en rails vast lijmen. Als de lijm uitgehard is blijven je rails zitten, tot op het einde. Anders blijf je echt aan modderen.
Succes Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Niet miepen,
gewoon losrossen en vervangen.
Ja, dat is nu rottig.
Maar achteraf ben je blij.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54292.msg3221505398#msg3221505398 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54292.msg3221505398#msg3221505398)
(Hier heb ik de rails 3 keer gelegd, voordat ik min of meer tevreden was.
Met name de verkanting gaf een hoop gedonder)
Aldus onderscheiden zich de mannen van de jongens.
groeten
Hendrik Jan
-
Wij staan aan de kant en geven "goede" adviezen.
De bouwer beslist.
Ronald Visser
:-X
-
Buigen lukt niet goed aan het uiteinde. Theoretisch loopt de benodigde kracht om het laatste stukje tot aan de onderbreking te buigen, op naar oneindig.
daarom gewoon een tang pakken en stukkie voor stukkie een knikje geven, dan is dat geen probleem.
enne vanwaar de :-X Ronald? hij kan t altijd gewoon proberen... lukt t niet om de boel terplekke in t gareel te hufteren kan ie de boel altijd nog slopen.
-
Wij staan aan de kant en geven "goede" adviezen.
De bouwer beslist.
Hij (de TS) vroeg:
Wie heeft een goede tip om dit probleem op te lossen?
En dus komen er oplossingen. Ikzelf zie op de foto nog een spijkergaatje, zou de boel iets naar binnen toe uitlijnen, spijkertje in het gaatje en evt een spijkertje tegen de buitenste staan en hier de boel solderen. Kan zonder al teveel schade denk ik.
En een volgende keer een van de genoemde andere en betere methodes toepassen :) succes!
Aldus onderscheiden zich de mannen van de jongens.
:) (y)
-
De meeste tips zijn al gegeven, maar hier even mijn ervaring met het leggen van flexrails (N spoor) in een bocht.
Als eerste de flexrails in model buigen, uit einde van de rails met een tang (in) rond buigen/(model)l buigen.
Dit doe je ook met het aansluitende stuk flex rail.
Verbinden met raillassen, deze voorzien van vloeimiddel een soldeerbout van een ergens van 30 a 40 watt soldeer tin op de tip van de bout.
Even kort de tip van de soldeerbout tegen de rajllas en het vloeimiddel doet zijn werk, de rails zitten netjes gesoldeerd zonder dat de bielzen weg smelten.
En dat de rails vast zetten met lijm,spijkers of met schroefjes.
M.v.g. Ronald.
-
@ iedereen,
Bedankt voor jullie tips. De rail zit vastgelijmd en de ondergrond is karton, dus een spijkertje erin zal minder goed gaan. Wat ik go proberen is de tip van het voorzichtig ombuigen van de railstaaf en het op z'n plaats brengen en houden met spijkertjes. Als het naar mijn zin ligt, lijm ik het vast. Enkele spijkertjes blijven aanwezig om de boel op z'n plaats te houden.
De overige tips ga ik zeker gebruiken als er nieuwe rails gelegd gaat worden.
Joop
-
Wat ik volgens mij nog niet lees hier, is dat je de lassen het best op een verschoven positie van elkaar kunt plaatsen, hierdoor is de plek van de eenzijdige las stabieler door de andere doorlopende railstaaf. Het is wel even pielen om de langstdoorlopende railstaaf in de bielzenmat van de andere te krijgen. Heb dat op een vroeger n baantje zo gedaan en daarna de buitenkant van de railstaven en de raillas met soldeer laten doorvloeien. Het resultaat was naar m'n tevredenheid..een vloeiende boog zonder spoorspatting ,ook jaren later nog. Die tip had ik destijds in een Miba gelezen.
Met Peco streamline#55 was het iets lastiger omdat de X vormige railstaaf in het blielzenbed gegoten zit, heb daar de dwarsliggers doorgesneden over de lengte van de afstand tussen de verschoven lassen, 7-8 cm, en de rail weer samengevoegd, de dwarsliggers herstelt met plamuur en daarna verven, ballasten etc.
-
Dag Richard,
Bedankt voor je reactie, maar zie de eerste reactie na mijn vraag. Iemand was je voor
Joop
-
Ik ben geen voorstander van het verspringen van de lassen. Je lost daarmee niet het probleem op van de (mechanische) spanning die er op staat. De spanning in de raillas breng je daarbij over op de doorlopende staaf via de bielzen. De plastic railstoeltjes zijn daar niet sterk genoeg voor.
De goede methode is eerst de spanning er uit halen door het hele stuk spoor sterk voor te buigen en dan laten terugveren. En de einden een beetje helpen met een tangetje. Dat hele stuk gebogen spoor moet als het ware voor dood op zijn plek blijven liggen nog voordat er enige bevestiging in zit.
En verder, geen haastwerk leveren. Ik doe rustig een heel uur over het leggen van 1 lengte.