BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: wimpietje op 18 September 2018, 16:35:24
-
Hallo,
waarschijnlijk bestaat hier al een topic over, maar ik kon hem net vinden...
De baan bevat ongeveer 50 m spoor, 40 wissels en seinen...
Mijn vraag welke control unit zou ik moeten kiezen ; ik zie er zoveel zoals CU 6021, Mobile station tot CS3.
De idee is met ongeveer max 4 locs tegelijk te rijden, de wissels en seinen digitaal te laten besturen en van de locs: het geluid(en) te kunnen horen, vertraging/versnelling/ , rook , licht te zien
Alle tips zijn welkom
Groetjes
Wim
-
Dat is en blijft een boeiende vraag. Je baan kun je met een CS2 of CS3 doen, maar er zijn verscheidene ander mogelijkheden. Ook met programma's als koploper, i-Train, enz. kan het, maar heb je een interface nodig tussen pc en baan.
Mijn advies is om gewoon de verschillende dingen op te zoeken, te bekijken, informatie vragen en dan een persoonlijke keuze te maken. Adviezen hier zijn vaak persoonlijke bevindingen van mensen, die heel enthousiast zijn over 'hun' systeem. En voor hun hebben ze ook gelijk, want ook zij hebben hun persoonlijke keuze gedaan.
Zelf heb ik de keuze gemaakt voor een CS3 en i-Train.
-
Hi, ok dank je wel voor de tip. Groetjes
-
Hoi,
Bedoel je onder digitaal rijden: Laten rijden door de computer? Of wil je gewoon ook met de hand besturen en dan je geluiden laten werken? Trouwens het aantal meters spoor is niet belangrijk. Ook het aantal wissels niet. Juist welke decoders je in je Märklin-loks hebt zitten en met welke digitale centrale (of juist nog analoog) je nu rijdt zijn belangrijk.
Je moet even afvragen: Zit je heel erg vast aan Märklin of wil je ook eens buiten de lijntjes kijken? Dat vraag ik omdat Märklin sinds kort zijn MFX-protocol weer eens gewijzigd heeft naar MFX+ (MFX Plus) daarmee zijn nieuwe loks uitvoert. Heb je nu loks die naast MFX(+) ook DCC hebben dan kan je eens overwegen om ook buiten Märklin om te kijken. Märklin biedt voor MFX+ nu één echte centrale: de CS3 in twee varianten: de CS3 en de CS3+. De prijzen van die centrales zijn behoorlijk hoog. Wil je iets goedkoper zitten dan schaf je een CS2 op de tweedehands markt aan. Wil je eerst met de hand digitaal rijden dan kan je gewoon lekker een Mobile Station II of III aanschaffen. Wil je later via de PC gaan rijden dan kan je buiten märklin om kijken naar de CC-Schnitte 2.1 (http://can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys5&modul=54#Mod_Top) kijken. Dat is al meer hobbymatig. Dan zijn er natuurlijk nog genoeg "grotere" centrales zoals de ESU ECoS die MFX (maar geen MFX+) ondersteunen.
Gebruik je helemaal geen MFX of MFX+ maar kies je om met het DCC-protocol te gaan rijden dan heb je opeens heel veel meer keuze aan centrales. Alleen moet je bij de aanschaf van tweedehands spul opletten dat het DCC ondersteund.
Groet Ronald.
-
Ik had begrepen, dat de mfx+ juist wel dcc aan kan. Of je dan met de esu ecos dan wel dcc kan rijden weet ik niet, maar ongetwijfeld is er hier iemand die dat wel weet.
-
Ik had begrepen, dat de mfx+ juist wel dcc aan kan.
Nee, MFX+ is een apart protocol. Heeft niets met het DCC-protocol te maken. Het is een uitbreiding op het bestaande MFX protocol (dat ooit door Esu voor Märklin ontwikkelt is. Daarna zijn de wegen van Märklin en Esu gescheiden. Esu noemt het nu verplicht het M4-protocol en Märklin heeft het verder ontwikkelt tot nu MFX+). Märklin doet nu naast het MFX-protocol wel het DCC-protocol in de meeste van zijn decoders. Dat komt omdat ze na overnames (LGB en (mini)Trix) steeds meer 2-rail in het programma hebben. Binnen de 2-rail wereld wordt er meer met het DCC-protocol gereden dan met MFX(+). Daarom is Märklin steeds meer het DCC-protocol gaan ondersteunen. Dus zie je bij de nieuwere versies van de centrales: Mobile-station II en III, de CS II en CS III / CS III+ dat Märklin daar naast MFX en Motorola ook nog DCC-protocol in bouwt.
Groet Ronald.
-
Tx & dank voor de pm, ( ik "vrees" dat ik voor de CS3+ zal gaan ;D )
Groetjes
Wim
-
Bij het CS3 / CS3+ zal je moeten opletten met welk computerprogramma je voor besturing van je treintjes gaat gebruiken. Niet ieder programma kan overweg met het CS3 / CS3+ een klein aandachtspuntje.
Groet Ronald.
-
(y)
-
Dus zie je bij de nieuwere versies van de centrales: Mobile-station II en III
Groet Ronald.
Toevoeging voor het nageslacht:
Dit zijn geen centrales, maar "domme" rijregelaars. De werkelijke centrale is de Gleisbox. Overigens de Mobile-Station III bestaat niet. De nieuwste versie heeft alleen een antraciet kleurige behuizing gekregen om beter te smoelen bij de CSIII. De nieuwste Gleisbox (ook antraciet kleurig) daar in tegen heeft wel een belangrijk extraatje gekregen, namelijk een geheugen opslag voor 30 locs.
-
Mijn bescheiden mening is de ESU Ecos (zolang je geen MFX gebruikt) een hele goede oplossing of de Intellibox productlijn van Uhlenbrock als je enkel DCC wilt rijden. De IB-Com is dan ideaal als je met de PC gaat rijden. Lekker goedkoop en meer heb je niet nodig. Als handregelaar zou je de Daisy II kunnen gebruiken. Ben je nog steeds redelijk goedkoop uit. Ben zelf niet zo gecharmeerd van de hoge prijzen en het "Apple" gedrag van Marklin.
Maar los van wat ik ervan vind, wijze les voor als je een andere centrale aanschaft als Marklin, ESU of Uhlenbrock. Niet alle centrales kunnen overweg met massa detectie. De Digikeijs DR5000 als voorbeeld gaat stuk hiervan. Die is alleen geschikt voor stroomdetectie (2-rail). ESU en Uhlenbrock zijn stroom- en massadectie georiënteerd.
Groetjes Martin
Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
-
De nieuwste Gleisbox (ook antraciet kleurig) daar in tegen heeft wel een belangrijk extraatje gekregen, namelijk een geheugen opslag voor 30 locs.
En juist daarom noemt Märklin hem de MS3.
Informatie van Kleine (importeur): de MS3 is is qua styling aangepast aan de CS3 en wordt ook als zodanig op de markt gezet. MS2 is de grijze set, MS3 is de zwarte. Dus hij bestaat wel ;D
-
Hoezo noemt Märklin hem MSIII. Op de officiële site (zie links) is hier niets over terug te vinden. Wat voor benaming een importeur aan een apparaat geeft, zal mij worst wezen.
Märklin (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60116
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60657/937/?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=937&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=4&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5BnoPaging%5D=)
-
Met deze link https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/60657/937/
krijg je de zelfde info, ziet er wat minder chaotisch uit, toch.
In zo'n ultra lange URL kun je het éérste vraagteken en alle meuk die daar op volgt gerust weglaten. ;)
-
Hoezo noemt Märklin hem MSIII. Op de officiële site (zie links) is hier niets over terug te vinden. Wat voor benaming een importeur aan een apparaat geeft, zal mij worst wezen.
Ik hoop, dat die worst je dan lekker smaakt. ;D Het maakt mij ook niet uit, hoe je ze noemt. Ik heb alleen doorgegeven, wat de importeur zegt. Zelf vind ik het wel gemakkelijk om op deze manier een onderscheidt te maken. Is gemakkelijker, dan het spreken over mobiel station 60653 of mobiele station 60657. En is tevens in analogie met de CS2 en CS3. (y)
-
De CS3 ziet een MS3 gewoon als MS2 met idem typenummer (je krijgt 60653 in je gegevens te zien). Märklin noemt het inderdaad wel MS3.
Wim: De CU6021 direct voorbij lopen. Dat ding is hopeloos verouderd.
CS1 Reloaded, ECOS I en ECOS II is om het even. Die dingen zijn technisch redelijk gelijk. De II heeft een kleurenscherm en een opgefriste printplaat gekregen, maar is functioneel niet/nauwelijks veranderd.
De CS2 en 3 hebben hetzelfde trouwens. De CS3 heeft wat betere firmware, ook een opgefriste printplaat en een kleurenscherm met full touch bediening.
Heb je veel MFX loks Wim? Zo ja, dan ben je toch min of meer veroordeeld tot Märklin of ESU. Vele MFX loks spreken geen DCC, dus wil je die dan gaan aansturen, zul je dat via 3 of 4 motorola adressen moeten doen. Althans, voor de extra functies.
Groet,
Laurent
-
Hi Laurent ( en iedereen )
Het wordt me met elke tip en commentaar klaarder
Heb beslist om voor de CS3 te gaan
(y)
-
Hoe wil je gaan rijden? Mogelijk per computersturing of terugmelding? Dan kan de CS3+ een interessantere optie zijn, de CS3 is wat uitgekleed ten opzichte van de CS3+.
Groet,
Laurent
-
Yep de CS3+!
-
Ik heb er enkele met mfx bij de anderen wordt deze dan ook ingebouwd.
Wil wissels en seinen met de CS3+ ( want dat wordt het) laten besturen, dat de de treinen langzaam starten , en versnellen, met de daarbij horende geluiden en dan in een later stadium dat enkele automatisch een rit maken
Ambitieus?
Grtz
Wim
-
Wissels en seinen is niet heel lastig. Het daarop juist laten acteren door treinen (vooral qua stoppen en rijden) is iets lastiger. Je kan alles inprogrammeren in de CS3, maar het gaat beter met een computerprogramma.
Ambitieus? Valt wel mee toch? Aan bepaalde bezetmeldingen kan je acties koppelen. Dat kan de CS3 zelfs.
-
(y)
-
Voila :D
Bij deze wou ik jullie eerstens nog bedanken voor de tips EN op de hoogte houden van de evolutie
Het digitaliseren begint vorm te krijgen
De baan is in twee blokken verdeeld:
- Rijbaan:
- gevoed door CS3 / 100VA voeding
- Rangeerbanen
- booster/60VA
- Licht etc : 2 aparte (oudere) regeltransfos
De decoders:
wissels ( 50) : K83
seinen (30): Viessmann 5211
Opmerking:
- alle K83 worden gevoed via CS3
- alle V5211 worden gevoed via aparte 60VA lichttransfo
dit heb ik gedaan om de CS3/booster-voeding te ontlasten
Indien vragen/opmerkingen…shoot!!!
-
https://youtu.be/8NMs4S8nw30