BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: edwin1974 op 03 September 2018, 14:36:47
-
Weet iemand de H.O.H maat van de sporen op stations
Op de vrije baan is het zover ik weet 4000 mm
Edwin
-
Oh ja, die is wel interessant!
-
Ik weet dat er op enkele stations een 4,5 graden hossentrager wissel lig/ lag van daar mijn vraag
-
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Railgeometrie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Railgeometrie)
450 cm blijkbaar
-
thanks voor de hulp (y)
-
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties.
Zo is b.v. op de Zeeuwse lijn de hartafstand van de sporen 3,60 m. En in stations waar de perrons aan de buitenkant van de hoofdsporen liggen blijft die afstand gelijk.
Er zijn ook uitzonderingen. De Arnebrug tussen Middelburg en Arnemuiden is in de jaren '90 vernieuwd. Daar is de hartafstand op 4 meter gebracht. Je ziet de sporen voor de brug een stukje uit elkaar wijken en na de brug weer naar elkaar toe komen.
Bij het station van Middelburg lag vroeger een voetbrug over het spoor. Eén van de pijlers stond tussen de sporen en dat kan je nog steeds zien omdat die daar een stukje verder van elkaar liggen.
-
Ik wil een baan /module baan t/m 1986 uitbeelden
vandaar deze vraag
-
Welk land, welke lijn? De afstand van 4 meter is in Europa vrij algemeen, dus daar zou je van uit kunnen gaan. Maar bedenk wel dat je daar met de krappe boogstralen in model al gauw aan te kort komt.
-
Houd ook rekening of er hoge seinen tussen de sporen komen i.v.m. het vrije ruimte profiel.
Mvg, Erich
-
@ klaas
NL en het zal een beetje megelling zijn van diverse NS lijnen
@erich
daar heb je helemaal gelijk in
-
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
-
Het hangt ook van de omstandigheden af, of van historisch gegroeide situaties. ...
Bij de brug over het Kanaal door Zuid Beveland ook. Waren vroeger 2 aparte bruggen naast elkaar en werd het spoor breder. Nu is dat 1 brug geworden en blijven ze parallel lopen.
Marc
-
@Marc, klopt. Op een oude NS tekening zie ik dat de sporen op de oude bruggen 7 meter hart-op-hart lagen. Het bedieningshuisje stond tussen de sporen.
Ze hebben de nieuwe brug naast de oude gebouwd, dus het hele spoortracé is daar een stukje opgeschoven. Hoe dat precies is verlopen kan ik me niet meer herinneren.
-
Nabij de spoorwegovergang in de Utrechtse Biltstraat in de Oosterspoorlijn lopen de sporen nog altijd uit elkaar, omdat daar ooit het eilandperron van de Halte Bilstraat lag. Die halte is al bijna 80 jaar geleden opgeheven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat (https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Biltstraat)
-
Zelfde situatie in Hillegom. Dat was een station met een eilandperron. Station is ooit gesloten en het perron gesloopt, maar de sporen liepen nog steeds uit elkaar. Nu is daar een nieuw station gebouwd, weer met een eilandperron omdat die ruimte er nog steeds was.
-
Nog steeds zo in wat nu Oud Heeze heet. In Noordwijkerhout is dat ook heel lang zo geweest.
-
Ook in de Norm Europese Modelspoorwegen (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf) kun je wel wat maten vinden.
-
Langs de vrije baan zal er niet zo gauw iets tussen de sporen staan. In stations is de afstand vaak een halve meter meer om er seinpalen of bovenleidingmasten te kunnen plaatsen. En om er ruim tussendoor te kunnen lopen als er twee treinen naast elkaar staan.
Masten bovenleiding van de Hofpleinlijn stonden tussen de sporen.
Dirk
-
De welbekende uitzondering die de regel bevestigt :)
Groet, Wim