BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroni op 10 January 2008, 15:18:14
-
Goedemiddag,
na alles Lenz-perikelen heb ik nu een Uhlenbrock perikel ;)
Ik rijd met veel plezier de 73400 decoders in mijn N-locomotieven....echter: als ik de loc laat rijden duurt het een poosje (+- 2 min.) voordat ook de frontverlichting aangaat. Heel vreemd...decoders zijn normaal ingebouwd, goed te progammeren etc etc.
Ik heb in de handleiding van de decoder gekeken, maar (zoals verwacht) kan ik niks vinden over een 'delay' om de verlichting an te schalten. Het cyclen van rijrichting danwel het cyclen van de verlichting ON/OFF heeft ook geen nut.
Iemand een idee?
J
-
Trage machinist? ;D
-
Goedemiddag,
na alles Lenz-perikelen heb ik nu een Uhlenbrock perikel ;)
Ik rijd met veel plezier de 73400 decoders in mijn N-locomotieven....echter: als ik de loc laat rijden duurt het een poosje (+- 2 min.) voordat ook de frontverlichting aangaat. Heel vreemd...decoders zijn normaal ingebouwd, goed te progammeren etc etc.
J
Je kunt natuurlijk ook gewoon eens een goede decoder kopen. ;)
Mvg
Wim.
-
;D
Tja, maar de verpakking belooft niks van een trage machinist, Wim!
Hopelijk heeft iemand hier desalniettemin toch een oplossing voor..... ::)
-
Hopelijk heeft iemand hier desalniettemin toch een oplossing voor..... ::)
Ja hoor. Terug naar de winkel met dat ding.
-
Ik heb er 3....vertonen alledrie het keurige rijgedrag, en dat gekke lichtidee.......
Alledrie terug? Lijkt me wat te toevallig........is echt vreemd dit euveltje.
Volgende loc wordt niet voorzien van een Ub en ook geen Lenz! ;)
-
Jeroni,
Ik heb onlangs met een Uhlenbrock 74400 iets gehad wat er in ieder geval op lijkt. Ik heb alleen niet het geduld gehad om de loc 2 minuten te laten rijden om te zien of het dan goedkwam..... Het kan dus iets anders zijn, maar je weet het nooit.
Bij mij gingen na het installeren van de decoder de lichten niet aan. Bij een andere decoder deden ze het wel; op de gelijkstroom testbank brandden ze ook (zwak). Na veel vogelen kwam ik er op uit dat de decoder af fabriek was ingesteld op 14 rijstappen en mijn controller op 28/128 rijstappen. Ik heb toen CV29 aangepast en daarna werkte het perfect. :D
Ik hoop dat de oplossing bij jou ook zo simpel is.
Ton
-
(ik werk overigens met de ECoS)
Ik kan met die ECoS direct instellen voor 14,28,128 rijstappen. Maakt niks uit voor het probleem, maar ik ga er toch eens voor zitten....moet toch verdorie werken, die flauwekul.
Enfin, toch bedankt
-
Ik heb er 3....vertonen alledrie het keurige rijgedrag, en dat gekke lichtidee.......
Alledrie terug? Lijkt me wat te toevallig........is echt vreemd dit euveltje.
Ja , alle drie terug. Er zal gerust een software fout in de decoder software zitten.
Mvg
Wim.
-
Je moet in ieder geval in je centrale en in de decoder hetzelfde aantal rijstappen instellen.
Na het lezen van de handleiding heb ik nog een opmerking. Er staat uitdrukkelijk dat je bij het inbouwen van de decoder de ontstoorelementen op de motor moet laten zitten. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben, maar je weet maar nooit.
-
...
blijkbaar heb je lampjes in je lok die 'teveel' stroom trekken.
volgens http://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=188340 moet je de kortsluit/overbelasting uitschakelen als ik het goed lees.
Laat je weten of dit werkt?
groet,
Guus
1. Licht funktioniert nicht mit üblichen Birnchen
Die Kurzschluss-Abschaltschwelle der Lichtausgänge ist anscheinend zu niedrig gesetzt bzw. toleriert den Einschaltstrom von Glühlampen nicht gut. Die Lichtausgänge sollten 200 mA liefern können!
Bei LED-Beleuchtung und 16 V / 30 mA Birnen besteht kein Problem, jedoch bei den klassischen 12-14 V / 50 mA Lämpchen leuchtet das Licht entweder gar nicht oder schaltet erst mit grosser Verzögerung ein (tw. mehrere Minuten).
Abhilfe: CV 60 = 0 *)
*) Dieses Problem kann durch komplettes Abschalten der Kurzschluss-Erkennung per CV 60 = 0 umgangen werden, was allerdings die Gefahr birgt ,dass ein Motorkurzschluss nicht erkannt wird. Eine getrennte Abschaltung der Überwachung der Lichtausgänge ist nicht dokumentiert und habe ich auch noch nicht heraus finden können.
-
Ja, en dit is nou precies waarom hier door zoveel mensen (Wim, Koos Jabaaij, ondergetekende) keer op keer bepaalde decodermerken worden afgeraden en adviezen worden gegeven om Zimo, Kühn, Tran of ESU Lokpilot v3 decoders te gebruiken.
In een ander draadje heeft Jeroen precies hetzelfde probleem met Lenz silver mini's. En in weer een ander draadje hebben anderen (Dave van der Locht) ook zo'n probleem met Lenz gold decoders.
Het is toch van de ratten besnuffeld dat je in een decoder de overbelastingsbeveiliging moet afschakelen om de decoder fatsoenlijk te laten werken. Kun je nog beter (zoals TAMS) decoders verkopen zonder overbelastingsbeveiliging. Is je decoder weliswaar bij een sluiting meteen overleden maar heb je tenminste ook niet betaald voor die nutteloze overbelastingsbeveiliging.
Hans
-
Bei LED-Beleuchtung und 16 V / 30 mA Birnen besteht kein Problem, jedoch bei den klassischen 12-14 V / 50 mA Lämpchen leuchtet das Licht entweder gar nicht oder schaltet erst mit grosser Verzögerung ein (tw. mehrere Minuten
Dus gewoon een kwaliteits probleem, gewoon terug moet die troep, en een echte decoder kopen. En niet met meerdere tegelijk kopen, maar gewoon met 1 beginnen.
Mvg
Wim.
-
Hans,
op zich met je eens, echter, ik heb ook recent ergens gelezen (ik dacht in de handleiding van een lenz silver) dat je de standaard lampjes, (standaard geschikt voor 12 Volt en niet voor 18 volt!!!) moet voorzien van een weerstandje.
Met zo'n weerstandje beperk je dus de stroom voor de verlichting.
--
Ik heb eigenlijk een soortgelijk probleem met mijn blauwe br110 van flm piccolo (met een lenz gold, sorry ...), daar brand de verlichting standaard veel te fel (hmm, geen weerstandje gebruikt zeker, Guus !?!) Gelukkig heb ik nog geen last gehad van de stroombegrenzing. Ik dim de verlichting nu maar met een bepaalde CV.
-
Bij het verschil 12V - 18 V is dimmen met een CV prima en zal het lampje dan ook een normale levensduur hebben. Dimmen gebeurt door middel van PCM. De GEMIDDELDE spanning en stroom wordt daardoor kleiner. De piekspanning niet. In dit voorbeeld is dat niet erg. Als je een 12 Volt lampje op 12 Volt (RMS) wisselspanning aansluit is de piekspanning van de wisselspanning ook zo'n 18 Volt !
Anders is het als je b.v. een 1,5 Volt lampje aansluit. Daar moet je wel een voorschakelweerstand voor gebruiken.
Hans
-
Je hoeft waarschijnlijk CV60 niet op 0 te zetten maar je kan gewoon de standaard waarde (15) verhogen ( 16,17,18 ,19 enz) , je verhoogt hiermee de grenswaarde voor de stroom begrenzing.
werkt bij mij.
Peter Kramer
-
Wim,
ik ben het met jou -en met de anderen!- eens dat dit niet normaal is. Ik heb veel decoders door elkaar rijden, en met wisselende ervaringen.
Met Lenz had ik nooit problemen, tot 'deze ene'.......in een ander draadje besproken.
Die Uhlenbrock........tja
De eerlijkheid gebied mij te melden dat ik niet alles in 1 x heb gekocht, en ook nog bij diverse winkels. Vandaar dat ik mijn vraagtekens heb bij dat soort argumenten.
HOEWEL! ik denk daar zelf ook aan. Als je alles goed instelt en alles werkt normaal, is het natuurlijk niet normaal dat de lichtuitgang eerst 'op moet warmen'. Ik heb hier ook nooit iemand over gehoord.......misschien is het wel een ECoS dingetje?!!!
Enfin, ik ga er even achteraan. Jullie horen mijn kant van het verhaal!
Slaap lekker,
J
-
Peter,
jouw bericht heb ik even over het hoofd gezien.
ik zal dat zsm eens gaan proberen. Misschien is het wel 'that easy'.
Let's hope so
J
-
Hola !
Wellicht een SU-PER-DOMME vraag.....
Hoe sluit is die lampjes eigenlijk aan ?
Als ik in het papiertje/boekje kijk van Uhlenbrock : http://www.uhlenbrock.de/3/9/1/I2777817-028.apd/Bes73400e.pdf (http://www.uhlenbrock.de/3/9/1/I2777817-028.apd/Bes73400e.pdf)
Dan staat er dat je ze aan moet sluiten aan de witte cq de gele draad en dan aan massa.
Maar, ik heb helemaal geen massa in mijn Loc ?
Alleen de twee spoorrailsjes met een wisseltroom d'rop...
Tweede vraag :
Hoe stuur ik die lampjes aan de witte en die gele draad eigenlijk aan ????
Is dat één van de F-functies (NB: ik gebruik nu nog DDW) ?????
Groetjessssssssssssss
Jessy
-
en 1 van de 2 rail contacten noemen we massa.
Aan de dekoder is dat de zwarte draad (hoewel het via rood ook werkt)
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Die stuur je aan met F0 oftewel functie licht aan/uit.
Massa is de draad die je ook op pin 5 van de RS232C plug hebt aangesloten.
Afhankelijk van je decoder is dat de zwarte of de bruine draad.
Mvg
Wim.
-
Hoi hoi !
ZOOOOOOOOOHE ! wat een snelle reactie !
Uiteraard dank daarvoor ;D
en 1 van de 2 rail contacten noemen we massa.
Aan de dekoder is dat de zwarte draad (hoewel het via rood ook werkt)
Is dat alles ? Dast is ook niet veel.
Raar dat ze in de handleiding dan niet meteen een draadje naar "zwart" tekenen maar een echt massa symbooltje maken ?
Rare jongens die Duitsers ;)
Die stuur je aan met F0 oftewel functie licht aan/uit.
Massa is de draad die je ook op pin 5 van de RS232C plug hebt aangesloten.
Afhankelijk van je decoder is dat de zwarte of de bruine draad.
Dus F0 stuurd zowel de gele als de witte draad ?
Je kan die niet apart laten schakelen ?
Groetjesssssssssssssss
Jessy
-
Ja, afhankelijk van de rijrichting van de decoder (lok) geeft of de gele draad een spanning, of de witte draad een spanning. Dus niet allebei tegelijk.
Afhankelijk van je decoder kun je dat veranderen doormiddel van function mapping, maar gezien het niveau van je vraag, en huidige kennis, zal dit een brug te ver zijn. Hoe het moet of kan staat beschreven in de handleiding van je decoder.
Mvg
Wim.
-
Even kijken of het sneller kan.
De licht aansluiting wordt bedient door F0 of een speciale lichtknop op de bediening. De gele en witte draad zijn richtings afhankelijk.
Wit vooruit, Geel achteruit.
De eventuele andere uitgangen (niet op een 73400) schakel je gewoon aan of uit. vaak kan je ook effekten instellen. Knipper, strobe enz.
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Ola Wim !
Wederom dank dank dank voor het supersnelle antwoord ;D
Ja, afhankelijk van de rijrichting van de decoder (lok) geeft of de gele draad een spanning, of de witte draad een spanning. Dus niet allebei tegelijk.
Ok dat is makkelijk.
Het enige wat ik dan moet doen is meten welke van de twee draadjes spanning krijgt tijdens het achteruit rijden en daar dus de achteruit rij lamp op aan sluiten.
De andere lamp, de interieur verlichting, kan ik dus (zoals het nu al zit) parallel aan de decoder aan sluiten zoals deze nu ook al zit.
De machinest (ahum) zal dan altijd licht hebben in de cabine.
Afhankelijk van je decoder kun je dat veranderen doormiddel van function mapping, maar gezien het niveau van je vraag, en huidige kennis, zal dit een brug te ver zijn. Hoe het moet of kan staat beschreven in de handleiding van je decoder.
Mee eens, gaat nu nog even te ver voor mij en daarbij zou het verschrikkelijk off-topic zijn.
Als ik zover ben en ik heb er nog vragen over, na zoeken op het forum, start ik wel een nieuw draadje.
Groetjessssssssssssssss
Jessy
-
Daar hoef je niet aan te meten, wit is de verlichting als de lok vooruit rijd, geel als hij achteruit rijd.
Mvg
Wim.
-
En er was licht in de achteruitrij-duisternis !
Het heeft gewerkt. De cabine verzichting is altijd netjes aan en wanneer ik achteruit ga, dan gaat het lampje keurig aan.
Het brand overigens ERRRGGGG zwak ?
Ga ik nog wel even naar op zoek, volgens mij had ik al een ander draadje gezien met een oplossing....
Groetjessssssssss
Jessy
-
CV'tje 50 regelt de lichtsterkte (0-31) nu waarschijnlijk 16
Peter Kramer
Digitaalservice.nl
-
Je hoeft waarschijnlijk CV60 niet op 0 te zetten maar je kan gewoon de standaard waarde (15) verhogen ( 16,17,18 ,19 enz) , je verhoogt hiermee de grenswaarde voor de stroom begrenzing.
werkt bij mij.
Peter Kramer
schop tegen het draadje naar de voorpagina
Ik heb zojuist pas tijd gehad om dit te proberen. Alledrie de loc's met deze Uhlenbrock als digitaal hart werken nu helemaal perfect naar behoren.
Voor mijn N-locs moest ik CV-60 op 22 zetten om het licht goed te laten werken.
Peter, bedankt voor de tip.
-
Hallo,
Gisteren deze decoders gekregen van de Kerstman ::)
En helaas liep ik ook tegen dit probleem aan en kreeg de verlichting maar niet aan na het ombouwen van mijn NS 1200 van Minitrix.
Maar gelukkig dankzij dit draadje is mijn probleem ook opgelost!
CV 60 op CV 0 gezet en....... er was licht (y)
Dus allen bedankt die aan dit draadje hebben bijgedragen :D (y)
Groet,
Raymond