BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: spoorzeven op 11 August 2018, 13:37:15
-
Het leek mij een goed idee een apart draadje te starten over tankinstallaties voor diesellocs en -treinstellen. Daar kan iedereen dan voorbeeldfoto's en foto's van bouwsels kwijt.
Als eerste voorbeeld de tankinstallatie voor de lokale Sik (en tijdelijk een 600) te Uithoorn op 271281. De pomp (vermoedelijk een handpomp) zit op de bovengrondse tank en is keurig afgedekt met plastic. De slang is niet zichtbaar op de foto. Misschien dat die moest worden aangekoppeld bij het tanken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uithoorn-2528-271281.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Uithoorn-2528-271281.jpg)
In delen van de installatie in Venlo (op 060780):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo-1010-1-060780.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo-1010-1-060780.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo-1010-3-060780.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Venlo-1010-3-060780.jpg)
En Zutphen (eveens op 060780):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zutphen-2247-060780.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zutphen-2247-060780.jpg)
-
Dat zijn mooie foto's Frank.
-
Dank, maar ik heb natuurlijk niet de intentie gehad die tankinstallaties te fotograferen. In de tijd dat iedere opname echt geld kostte, dacht je daar iets anders over dan nu, waar je digitaal in het wilde weg kunt knippen. Dat vind ik ook zo goed van kanjers als Ankersmit en van de Meene die menige foto hebben gemaakt waarop geen trein te bekennen is maar wel allerhande 'spoormeubilair'.
Er leest hier een aantal machinisten mee, misschien dat die wat foto's kunnen maken van hedendaagse tankplaten. Zij mogen er tenslotte legaal komen. 8)
-
Die van Venlo zijn qua gebouwtjes niets veranderd.
Tanken kan tegenwoordig op 2 manieren,,, met de hand zoals je ook een auto tankt of elektronisch dat je een stekker op het materieel aansluit,todokoppeling aansluiten en vullen maar..
Het enigste wat ik jammer vind is dat je geen zegeltjes of spaarpunten krijgt bij lokken tanken....met 6000 liter voor een class gaat dat sparen een stuk sneller..... 8)
Groeten Chris Rompelberg
Idd een machinist 8)
-
Het is niet de bedoeling dat je je tank leegrijd ;D
-
@Chris: maar wat is eigenlijk gebruikelijk? Is het de regel dat je hem vol wegzet aan het eind van je rit? Dat je hem even aftankt? Of dat je aan het begin van je dienst controleert of hij vol zit en dat je dan eerst nog even gaat tanken voor je het hoofdnet opgaat?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/771618.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/771618.jpg)
Dordrecht voor de diesels Plan U
(DE-3 130, 31-12-77)
mvg, Erich
-
Rondje Ho( Martijn),
Bij ons ( lees Lineas NL) kunnen we de reeks 77 niet tanken in NL. Als deze worden ingezet op de omlopen Marl en Dormagen moeten deze ergens halverwege de week getankt gaan worden in België... ze proberen het te regelen dat de loks naar Kinkempois gaan om te ranken ,maar tankslagen Sittard Antwerpen komen ook voor..
Onze class 66 wordt eigenlijk naar elke slag of voorafgaande aan de slag getankt..alleen op dinsdagavond moet de class getankt zijn omdat op woensdag de keertijden te kort zijn om nog te kunnen gaan tanken....de class rijdt dinsdag op woensdag en door op donderdag Sittard Geleen Dormagen Geleen Marl Geleen...met een onverstand van ongeveer 5 uur op Dormagen waar we niet kunnen tanken..
Groeten Christian Rompelberg
-
Ach zo, bedankt! (y)
-
Goed idee Frank (y)
Ik ben net met zo'n gevalletje bezig, als hij klaar is komt er een plaatje.
Kleine tankjes soms valt me op; 1000l of zo, hier op de boerderij ligt ook ziets.
Voor een beetje loc goed voor een "tussendoortje" :D
-
Ik heb nog wel deze opname tussen mijn foto's zitten :) Ik heb alleen geen flauw idee wat het is, waar of wanneer (ik denk ergens in de jaren '90) ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-installatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-installatie.jpg)
-
Op internet kom je deze tegen:
Volgens mij iets dichter bij die van @Rondje HO.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4696_zpsheh2t87y-tankplaat-interieur-voorbeeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4696_zpsheh2t87y-tankplaat-interieur-voorbeeld.jpg)
Gr Koen.
-
Ja, dat lijkt er inderdaad wel heel erg op :)
Edit: op deze foto http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2347365 is waarschijnlijk ook het tanken van een fourgon te zien, uit dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73288.0
-
Ik ben in het verleden ook wel eens op een tankplaat geweest :angel:
van de tankinstallaties zelf geen betere beelden :-\
(https://farm4.staticflickr.com/3298/3642303152_91655c2e0f_b.jpg) (https://flic.kr/p/6xRKQd)Rail4Chem CB1000 (https://flic.kr/p/6xRKQd) by Remco (https://www.flickr.com/photos/rrvm1971/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4046/4525294241_42e678f75e_b.jpg) (https://flic.kr/p/7TTjjv)ALIM1731 (https://flic.kr/p/7TTjjv) by Remco (https://www.flickr.com/photos/rrvm1971/), on Flickr
(https://farm9.staticflickr.com/8178/7938504756_ce39fe46d6_c.jpg) (https://flic.kr/p/d6uUTE)Tankplaat Maasvlakte (https://flic.kr/p/d6uUTE) by Remco (https://www.flickr.com/photos/rrvm1971/), on Flickr
-
Ik heb nog wel deze opname tussen mijn foto's zitten :) Ik heb alleen geen flauw idee wat het is, waar of wanneer (ik denk ergens in de jaren '90) ;
Is volgens mij Zutphen.
De installatie heeft later groene platen gekregen.
-
Ach tankplaten.... Veel aan gesleuteld, effe werk archief in gedoken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tankplaten-kl-005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tankplaten-kl-005.jpg)
kijfhoek 2013 bedienzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tankplaten-kl-004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tankplaten-kl-004.jpg)
Kijfhoek 2013 andere zijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/abri-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/abri-1.jpg)
Waalhaven 2007 bedienzijde
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/abri.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/abri.jpg)
Waalhaven 2007 andere zijde
Zo zag de Maasvlakte installatie er in 2010 nog uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4342_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4342_4.jpg)
en deze laat zien dat het bij tankinstallatie's ook nog wel eens misgaat Maasvlakte 2008
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-msvl-tankplaat-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto-msvl-tankplaat-001.jpg)
Gr Peter
-
;D Was er iemand vergeten de slang terug te hangen?
-
Een Duitse tankinstallatie in Aue:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tankstelle-Bahnhof-Aue-2014-0910-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tankstelle-Bahnhof-Aue-2014-0910-kopie.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tankstelle-Bahnhof-Aue-2014-0911-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tankstelle-Bahnhof-Aue-2014-0911-kopie.jpg)
Faller heeft hiervan een mooi model op de markt gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5613-kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5613-kopie.jpg)
-
Nog een opname gevonden van Zwolle op 180881, met ketelwagen (BP?) op de tankplaat. Ongeveer alles op de opname is geschiedenis inmiddels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle-180881.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zwolle-180881.jpg)
-
Is was er vandaag toch in de buurt :) Nogmaals Waalhaven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3587_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3587_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3588_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3588_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3589_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3589_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3590_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3590_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3591_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3591_7.jpg)
Ik weet het, het zonnetje stond verkeerd en ik moest mijn vriendinnetje in de gaten houden zodat zij niet onder de BOS komt te zitten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3592_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3592_4.jpg)
Nog een kleurrijk plaatje en een curiositeit
-
Leuke foto's :) En BOS ???
-
Hans zal ongetwijfeld een "benaming" hebben voor het moderne materieel. ;)
Gr Koen.
-
En BOS ???
'Wilde' gok Brandstof, Olie en Smeermidellen.
Jan-Peter
(Okay, geen wilde gok...)
-
Ach zo, ik dacht al iets van Bijzonder Ongezonde Smurrie of zo ;D
-
;D Was er iemand vergeten de slang terug te hangen?
t
Hij had geen zegeltjes gekregen
-
Zegeltjes is zo jaren 80 ..... ;D
-
Op een treinentankplaat spaar je geen zegeltjes, maar spaar je gelijk handdoekensetjes... ;D
-
Bah wat een modern gedoe allemaal. Hoe zag zo'n tankplaat er in de jaren zestig uit? Houten keetje en zo'n gezellig gestroomlijnde pomp er voor?
-
Nog een opname gevonden van Zwolle op 180881, met ketelwagen (BP?) op de tankplaat. Ongeveer alles op de opname is geschiedenis inmiddels.
Dat lijkt idd op een BP tankwagon,die zal de voorraad wel hebben aangevuld van de installatie ;)
Ook behoorlijk apart op je foto is een BR216/218 in creme blauw :o
Wat had die daar te zoeken ???
-
NS had in die tijd enkele 216'en van DB gehuurd.
-
En die reden reizigers- en goederentreinen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.
We wachten overigens nog steeds op een heruitgave van de Brawa 216 met een nummer van een van die locs en het juiste BW (Oldenburg).
-
Er konden soms wel tot 8 locs tegelijk bij NS aanwezig zijn.
-
Bedankt voor de info,weer wat geleerd (y)
-
Ik heb ook gewoon de moderne DB versie van Faller.
Die is in principe ook passend voor een deel van mijn diesellokpark.
Maar toch heb ik al eens overwogen er iets groters en ook iets meer klassiek model voor te maken of kopen.
MvG Peter,
-
Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.
Klopt, vertrek uit Zwolle was rond 19.00 uur.
Thijs
-
Zijn er nog mensen ( oud- machinisten) die weten hoe de tankplaat in de jaren 70 en 80 eruitzag en hoe het eraan toeging.
Hoe werden de boven of ondergrondse tanks gevuld ,waar zat de vul aansluiting.
Sommige tanks stonden niet direct bij de tankplaat maar er een stuk er vandaan,hoe zag het verloop van de leidingen eruit van de tanks naar de tankplaat.
Alvast dank voor enig mogelijke reactie
Casmir
-
Stof eraf... Was benieuwd: hoe lang is een 'tankspoor' voor treinstellen? Als je bijv een 2x DE2 wilde tanken, gingen die dan na elkaar of waren de sporen in de regel lang genoeg om meerdere treinstellen voor de pomp te kunnen zetten?
Van foto's is hier lastig een lijn in te vinden; bijv Zutphen en Arnhem lijken voldoende voor meer dan 1, maar of het na 2 ophoudt..?
-
Wat ik mij herinner (geen idee waarvan, Arnhem?) was het als het ware 1 bushokje waar je dus 1 vulpunt (tank) kon vullen.
-
Maar de vraag gaat over de lengte van het spoor... :angel: Lijkt mij inderdaad overdreven om meerdere vulpennen te maken, al lijkt bijv Dordrecht dat wel te hebben. Maar vraag is meer: werden gecombineerde treinstellen gescheiden om te tanken, of was er in de regel voldoende spoorlengte voor meerdere stellen? En probeerde men t ook zo in te richten?
-
Het tankspoor was (wat ik mij herinner uit Arnhem, Enschede en Zutphen) relatief vooraan een opstelspoor. Dus niet zodanig dat er alleen maar 1 treinstel oid kon staan. Volgens mij kon je meerdere treinstellen koppelen en tanken.
Groeten,
Rogier
-
Dordrecht, 1977 spoor 16 met plan U aan de pomp:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/771618-68e3e171c709b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/771618-68e3e171c709b.jpg)
Mvg, Erich
-
Zie pagina 1 ;)
-
Te Amsterdam Cs was er een tankplaats daar waar nu het VL/CSP gebouw staat . Aan de kant van het IJ lagen 4 kopsporen . En wel als vlocht ; sporen 44 en43 waren opstelsporen waar je makkelijk een mat 40 kwijt kon . Sporen 42 en 41 lagen verder uit elkaar , want de ruimte werd ingenomen door 2 grote bunkers en een dag tank met 2 pompen om er dieselstellen af te tanken . Ook stond er het pompgebouw . . Op spoor 40 stond de reserve DE loc. ; ongevallen wagen en ontijzellingswagen met sneeuwploeg . Hier was ook de garage voor de ongevallen auto ondergebracht . Het stenengebouw huisveste toen de timmerwerkplaats van de gebouwendienst , en het onderkomen van de ongevallen ploeg . Hier was ook het vulpunt voor de smeerolie bunker . Het is wel eens gebeurd dat de stand der smeerolie verkeerd was doorgegeven . De chauffeur ging de bunker vullen , en ging even koffie drinken bij de ongevallenploeg . Daar kwam iemand uit het koffiehuis waarschuwen , omdat er smeerolie over de straat het Oosterdok in liep . Op de sporen 38 en 39 kon je smeerolie , uit een bunker en dieselolie uit een dagtank tanken . De sporen waren zo lang dat er ruim een DE 5 op kon . De diesel dag tank werd gevuld via het pomphuis spoor 42/41 .Dan hadden we op het opstelterrein Westenlijk Eiland spoor 29 , die voorzien was van 2 inspectieputten waarbij bij elke put 2 dieselpompen stonden . Dit was gedaan zodat er 2 TEE dieseltreinstellen daar getankt konden worden . Ook hier 2 dag tanks onder gronds , die via het pomphuis sporen 42/41 gevoed werden .
Ook is het volgende gebeurd . te Asd wgm werden eens de plakbriefjes verwijderd . Hierdoor werd de verkeerde ketelwagen bij het pomphuis geplaatst . De volgende morgen stonden er tussen Asd Cs 3 DE 5 treinstellen met stilgevallen motoren en 1 te Asd Cs . Bij nader onderzoek bleek dat deze treinstellen voorzien waren van een onkruidverdelgingsmiddel uit een ketelwagen die eigenlijk bestemd was voor de sproeitrein die op het Amsterdam Bovendok overnachte . Het tanken van de treinstellen werd uitgevoerd door de machinisten in de late en nachtdienst . Het overpompen uit de bunkers naar de dagtanks werd gedaan door de ongevallenploeg . De TEE treinstellen werd dit door de begeleider gedaan .
-
Zie pagina 1 ;)
Ach ja, de leeftijd hé..... :-\ :)
-
Het tanken van locomotoren gaat anders . Daar de brandstof ook voor de koeling van de dieselmotoren gebruikt wordt is de brandstoftank boven in de cabine geplaatst . Om leeglopen van deze tank te voorkonen zijn er aan elke zijde de cabine een terugslagklep geplaatst . Tussen deze kleppen bevindt zich een vleugelpomp die de brandstof in de tank pompt
-
Zie pagina 1 ;)
En ook genoemd in mijn 2e reactie hierboven... :angel: al maakt spellingchecker er 'vulpennen' van... Maar het lijkt overigens dat de foto halverwege het perron is gemaakt? Dus dat er makkelijk 2 plan U's op het opstelspoor passen. Op map staan er namelijk 3x GTW 2/8 en 1x GTW 2/6 = 3x56 + 41 = 209m en een plan U is 74m.
Vermoedelijk zijn de meeste tanksporen voor treinstellen dus ruim aan de lengte..? Gezien Dordrecht en andere foto's.
PS al lijkt Zutphen wat korter: https://www.hollandluchtfoto.nl/media/0194fac9-3230-7151-8049-20bfb5bb5158?from=latest_medias&hit_num=890&hits=1845&prev=0194fac9-3733-7c60-b489-50bffa42927a
Duidelijk (y)
-
Geen idee waar jij op doelt, ik reageerde op Erich die op pagina 1, in reactie 6 op 11 augustus 2018 dezelfde foto plaatste. Alleen om dat aan te geven, en daar heeft hij ook heel goed op gereageerd.
Niet meer dan dat, dus wat jouw Ali-Express spellingschecker er mee te maken heeft is me niet helder. Aangezien jij je reactie afsluit met "duidelijk" moeten we het er verder ook maar bij laten (y)
-
Rustig tot 10 tellen... :angel: Ik doelde erop dat Deetrein de foto van Dordrecht plaatst terwijl die al op pagina 1 getoond is (zoals jij aangeeft) en ik in #38 ook aangeef Dordrecht al gezien te hebben. Dus dat het plaatsen van die foto om beide redenen niet nodig was. En mijn spellingschecker maakte in die reactie van vulpunten vulpennen. Beide hieronder.
En met duidelijk doelde ik erop dat het voor mij nu duidelijk is dat in de regel een tankspoor blijkbaar voldoende lengte heeft voor meerdere treinstellen.
Lijkt mij inderdaad overdreven om meerdere vulpennen te maken, al lijkt bijv Dordrecht dat wel te hebben.
-
Maar het lijkt overigens dat de foto halverwege het perron is gemaakt? Dus dat er makkelijk 2 plan U's op het opstelspoor passen. Op map staan er namelijk 3x GTW 2/8 en 1x GTW 2/6 = 3x56 + 41 = 209m en een plan U is 74m.
Foto de andere kant op als dat nog mag: https://www.flickr.com/photos/dombas/52028044108/in/album-72157618988629916
-
Die foto kende ik dan weer niet :) geinig; inderdaad lengte voor 2 plan U's dus.
Blijkbaar ook iets later aangezien er een fatsoenlijke lekbak is voorzien.
-
Opzich wel logisch dat een gehele trein er fatsoenlijk moest kunnen tanken. Dan moest er sowieso een drietje op passen, aan beide zijdes van de tankplaats. Reden de plan U vaak als koppels, dan moest het spoor dus minimaal 12 bakken lang zijn lijkt mij.
Groeten,
Rogier
-
of 11 ;)
-
Uitgaande dat de tankdop precies in het midden van de motorbak zit wel ja ;D ;D
-
Wellicht zie je daarom op de 'oude' foto 2 vulplaatsen; wellicht achter de fotograaf nog een derde..? Op de Flickr is er nog 'slechts' een enkele, in het midden (vermoedelijk aangezien er niet meer zo lichtzinning gedacht werd over tanken en kosten? Aangezien er anno toen ook een lekbak gepaatst diende te worden etc)
En 4x plan U is 296m.. Da's meer dan mijn maps sommetje zegt :D Dan zat die latere tankplaat dus niet in het midden? Zegt de Flickr foto ook; tankplaat zit thv einde perrondak, dus ca 2/3. Dan stak er bij lange treinen dus een deel voorbij inrijwissel.. ??? Niet ondenkbaar tijdens rustige momenten.
-
Hier nog een paar plaatjes van hoe er in de jaren 50 en 60 treinstellen getankt werden. In dit geval een DE-5 die bij de dieselloods te Utrecht getankt werd. Niks fancie hokjes en tankplaat gewoon een slang aan een paal. En als er gemorst werd jammer dan... Ook bijzonder is dat het treinstel gewoon een wisselstraat blokkeert. Zal wel even duren want de brandstofcapaciteit van de DE-5 was 2000 liter. Afbeeldingen zijn afkomstig uit het HUA.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X134718-NS-15184-68e56df6e2b85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X134718-NS-15184-68e56df6e2b85.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X134719-NS15185-68e56df6e75b5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/X134719-NS15185-68e56df6e75b5.jpg)
Dus een rekje om de slang op te leggen was al luxe.
Rob
-
Al was ik vooral benieuwd naar iets later (zeg 80's), toch gave foto's! (y)
-
Mooie foto's inderdaad.
Wellicht zie je daarom op de 'oude' foto 2 vulplaatsen; wellicht achter de fotograaf nog een derde..?
Ik verwacht (maar denk ook te zien) 1 vulplek, wel zal men aan beide kanten van het spoor kunnen tanken. Een 2e vulplek zal niet handig zijn, aangezien je een veelvoud aan materieel (en dus aan lengte) hebt (Blauwe Engelen, Plan U, RAM, DE-5, sleep 2200) dus een 2e tankplek zal nooit op de juiste plek zitten.
Groeten,
Rogier
-
In Leeuwarden was toendertijd een tankinstallatie op spoor 7 . Dat was een heel lang spoor qua lengte . Tussen het perron en spoor 7 lagen namelijk de sporen 5a/b en 6a/b . De tank was meer richting waar de lokloodsen stonden . De tanks zelf stonden/lagen voor de loods . Een lokomotor haalde de ketelwagen op en plaatste die op een kopspoortje richting loods . Let op de plaats waar de tank stond, daar glimde het van de gemorste diesel en olie die gelekt was .
Nu staan er 2 grote tank boven de grond in de nabijheid waar eens de afdeling brugonderhoud heeft gezeten . Dat wordt nu per tankauto aangevoerd en is groene diesel .
-
Een 2e vulplek zal niet handig zijn, aangezien je een veelvoud aan materieel (en dus aan lengte) hebt (Blauwe Engelen, Plan U, RAM, DE-5, sleep 2200) dus een 2e tankplek zal nooit op de juiste plek zitten.
Klinkt logisch, maar wat zie ik hier dan? Meen zelfs vulslang te zien..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-08-122157-68e63b860d1c1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-08-122157-68e63b860d1c1.png)
-
Daar lijkt het wel op inderdaad. Reden de plan U's vaak gekoppeld op die plek?
-
Misschien heeft het te maken met aan welke zijde de motorbak loopt. Zo op de foto lijkt het, wanneer het treinstel omgedraaid zou rijden de motorwagen naast de andere tankinstallatie zou staan.
Groet Dennis
-
Aanvullende vraag... ;D hoe wordt de brandstof opgeslagen..? Ik zie nergens (behalve Feijenoord) grote opslagtanks? Terwijl doe-maar-vol bij een 2200 zo'n slordige 3000L is; dat zijn aardige volumes. Of zaten die tankplaten op een leidingsysteem vanaf centrale depots..? Kan ik mij slecht voorstellen. Eventueel wel dat het depot niet direct naast het station lag ivm risico's. Maar op de luchtfoto van Zutphen bijvoorbeeld is in de verste verte geen tank te vinden.. Ingegraven tanks?
PS mooie foto van Groningen :) en is het hier wellicht dat donkere blok voor de loods?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Groningen_-_luchtfoto_met_Emmaviaduct%2C_spoorwegemplacement%2C_Verbindingskanaal_en_Parkweg.jpg/2560px-Groningen_-_luchtfoto_met_Emmaviaduct%2C_spoorwegemplacement%2C_Verbindingskanaal_en_Parkweg.jpg
-
Beste benelux , scrol even het hele draadje af ,dan vind je foto's/reacties o.a 15;17;19;42;43;en 57 .
MVG Sjaak
-
Dank, de tanks op de foto's had ik over het hoofd gezien. Overigens is het logisch dat in sommige gevallen tanks direct naast de tankplaat worden geplaatst (ik noemde ook al Feijenoord :angel:).
Maar in de gevallen dat er geen tank naast staat... Dan staat tie vermoedelijk verderop? En hoe groot waren die dan voor bijv Watergraafsmeer of Zwolle? Die tanks van de foto's eerder in dit draadje zijn denk ik max 15.000L dus die zijn na 5 keer een 2200 tanken leeg...? Die class 66 op één van de foto's doet dat zelfs in 2 keer ;D Bij Feijenoord lijken de tanks ook aanzienlijk groter. Uiteraard was het aandeel dieseltractie rond Rotterdam toen ook groter, maar mijn vraag gaat ook over die periode; had ik er wellicht bij kunnen vermelden...
-
De bunkers waren of ondergronds of ingegraven , thans worden ze voor het miljeu in omkastingen geplaatst . Het bevoorraden geschiedt m.bv ketelwagens of met tankauto's . Te Asd Cs op het Westenlijk Eiland waren 6 diesel tappunten en 1 carterolie tappunt , die door een tankauto bevoorraad werd . en de dieselolie door tankwagons .
-
De bunkers waren of ondergronds of ingegraven
Dat lijkt mij hetzelfde...? ???
PS Tanks in Zutphen gevonden :angel: op de luchtfoto naast het Engels wissel voor de tankplaat. Dubbele tank, vermoedelijk 20.000 tot 30.000 liter samen?
-
In het draadje over de IJmuidenlijn plaatste ik net een foto waarop de eenvoudige tankinstallatie te IJmuiden te zien is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/5373633C-FB8F-11DF-9E4D-523BC2E286E2-0-68f211a65c761.jpg)
Ook wel relevant voor hier, dacht ik. En het is natuurlijk een prachtige plaat. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222566640#msg3222566640
-
Inderdaad fraaie plaat :)
-
Een vergelijkbare situatie staat onder bestandsnummer: NEG101093-095-11 in de NVBS beeldbank. (https://nvbs.com/zoekresultaten-2-2/?qr=hoorn&ca=nvbsbld&pn=1&li=20&te=%7B%22trefwoorden%22%3A%5B%22200%22%5D%7D&es=true<=grid&di=2)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-18-080441-68f32e46e4030.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-10-18-080441-68f32e46e4030.png)
Fotograaf: Roef Ankersmit
Bron: NVBS beeldbank
-
Ah, daar zien we het verschil tussen ondergronds en ingegraven (y) (y).
-
Kwam bij archieven.nl nog wat luchtfoto's tegen; die tanks in Feijenoord waren enorm..! Veel groter dan ik vermoedde op basis van de bekende foto's op straatniveau.. (misschien zijn de tanks op de andere foto's in dit draadje dan ook wel groter ;D)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tanks-68f5d712a55b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/tanks-68f5d712a55b9.jpg)
En nog een snip uit https://www.youtube.com/watch?v=WVZVjf4bF_A
Op de achtergrond tanks in Groningen, ook forser dan ik dacht en dan ze nu lijken te zijn
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-20-083225-groningen-68f5d797584e6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-10-20-083225-groningen-68f5d797584e6.png)