BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Arjan op 06 January 2008, 17:18:03
-
Heren,
Ik ben na een lange tijd van inactiveit,diverse inkrimpingen en re-organisaties de lat weer een beetje aan het oppakken en verder met een oud project van me, het omspuiten van een roco 2305 tot een strukton 302328, de kappen en het frame had ik reeds een jaar geleden al in de primer gezet dus ben ik de afgelopen 2 weken de boel eens in de gele verf gaan zetten. Dat ging allemaal goed, behalve de cabine, dus die besloot ik in de remvloeistof te dompelen en het zaakje overnieuw te spuiten, maar toen de cabine uit de vloeistof kwam zat er een raar wit laagje op, ik kan het er wel afkrabben met me nagel, maar dit is niet dè ideale manier voor alle kiertjes en hoekjes bijvoorbeeld. Schuren heeft weinig zin heb ik al ondervonden.
Herkent iemand dit probleem, en hoe kan ik dit het beste te lijf gaan?
Onderstaand wat plaatjes om mijn verhaal kracht bij te zetten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/302328_4.jpg)
-
Ik zou geen remvloeistof gebruiken, ik gebruik oven reiniger gewoon een plastic zak model er in en volspuiten met ovenreiniger
een paar uur laten liggen en afspoelen
-
Het is mij met alcohol gelukt. 96%. Even in laten liggen en met een tandenborstel te lijf gaan.
(http://www.belderok.net/mitropa/baldwin08.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/baldwin08.jpg)
-
Als ik het zo zie betekent dit einde oefening voor de cabinekap Arjan! Ik heb exact hetzelfde ervaren met een Marklin ketelwagen. Na de kunstof ketel een paar minuutjes ondergedompeld te hebben in remvloeistof, begon de boel op te lossen. Ook de ketel gladschuren en wat je al zegt met de nagels schoonmaken werkte niet. Alle details gaan op die manier verloren, zo ook bij de kap. Ik zou in jou geval op zoek gaan naar een nieuwe cabinekap.
Remvloeistof is té hardnekkig voor sommige kunstoffen.
Tip:
Voor de volgende keer ovenreiniger gebruiken of Stig zijn methode, met alcohol!
-
Arjan, ik ken het probleem.
Door met een oude tandenborstel en wat warmwater met een scheut afwasmiddel de kap te boenen, komt het helemaal okay!
Succes
Ries
-
Heren,
Dank voor jullie reacties, ik ben reeds aan de slag gegaan met warm water en afwasmiddel, het is voor mijn gevoel wel minder geworden, maar ik ben maar gestopt toen ik er van overtuigd was dat dat borstelen geen zin meer had. Jammer jammer jammer natuurlijk.
Toen het nog gewoon een geelgrijze loc was heb ik de huif en de cabine ook in de remvloeistof laten weken, en dat ging prima, super. Toen gebruikte ik echter verse vloeistof, nu gebruikte ik vloeistof die ik al eerder voor dezelfde cabine had gebruikt, zou dat samenhangen wellicht?
Als ik nu ga schuren dan wrijf ik alle details weg, dat begrijp ik ja, maar weet iemand precies wat het nou is, op die kap? Zou ik het nog met een ander goedje te lijf kunnen gaan?
En anders.. tja dan wordt het een nieuwe cabine scoren, opzich ook niet zo'n ramp, fouten zijn er tenslotte om van te leren! ;)
Heren bedankt tot nu toe!
Arjan
-
Arjan
Dan zou ik als ik jou was een kap aanschaffen van kleinspoor, dan heb je gelijk de moderne versie van de 2200 structon loks.
Gr Erik
-
Liever niet, mijn pijlen zijn gericht op de 302328, in de oude livrei ;)
-
Arjan,
Ik heb enige ervaring met remvloeistof en modeltreinen (en niet alleen maar goede).
Het kan zijn dat het witte laagje een restant van de primer is, dat wel door de remvloeistof is aangetast maar niet verwijderd. Je zou kunnen proberen om het weg te poetsen met alcohol, al kost dat de nodige moeite. Een andere optie is de truc met de ovenreiniger: inspuiten, in een plastic zak, een paar dagen laten zitten en daarna grondig schrobben met een oude tandenborstel.
Ton
-
Wat je ziet is geen primer maar de aantasting van het kunststof. Op de foto is te zien dat de kunststof bij sommige details is gaan insmelten. Kortom de remvloeistof heeft het goedje week gemaakt. Na uitharding of droging is de kans aanwezig dat de kap kan gaan inscheuren. Dit heb ik helaas ondervonden bij de Marklin ketelwagen. Waarschijnlijk zijn de machinistenhuizen van de Roco 2200'n van een ander soort (zachter) kunststof vervaardigt.
Liever niet, mijn pijlen zijn gericht op de 302328, in de oude livrei ;)
Of anders die voor de metamorfose :P
(http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Ns2328.jpg)
http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Ns2328.jpg (http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Ns2328.jpg)
Jeroen
-
Jeroen, Ton;
Wederom bedankt, Jeroen nog eens extra voor die fraaie potentieverhogende illustratie ;D Erg fraai!
Afijn, zonder gekheid, ik ga zsm. weer aan de slag met de cabine, en kijk of ik er nog het beste van kan maken, wellicht met alcohol of andere goedjes. En anders gaat gewoon de primer er weer overheen, ik heb de cabine nog eens bekeken en sinds mijn poetsactie van gisteravond in warm water vind ik de kiertjes rondom de diverse naden toch weer wat aangenamer. In zeker opzicht blijft het jammer, want de huif is erg strak, maar een nieuwe cabine opspeuren kan altijd nog.
We kijken wel wat er van komt, en anders heb ik altijd nog wel een graffiti transfer liggen, positief blijven kijken, heb ik al doende geleerd! :)
Groeten, Arjan
-
Hey Arjan,
Ik heb in m'n rommeldoos gekeken, en ik heb helaas geen goede cabine zonder derde frontsein.
Dat zal dus bestellen worden, vrees ik.
Zelf heb ik goede ervaringen met het verwijderen van verf met Lidl vaatwastabletten; bakje met kap en tablet, warm water erbij (niet te heet, anders vervormd het kunststof) en een nachtje (of twee) laten inwerken. Nog niet alles eraf; gewoon herhalen.
Vergeet niet wat aanpassingen te doen aan de Roco kap. Zo dienen de dakluiken op de cabine doorgetrokken te zijn (plaatje styreen in het midden lijmen) en die twee rare ronde bultjes op het dak van de huif (vlak achter het grote rooster vooraan) dienen te verdwijnen.
-
Hallo Arjan,
Remvloeistof werkt prima op metalen modellen ::).
Maar gebruik het nooit voor kunststof modellen, in kunststof (thermoplast) zitten weekmakers, die zijn in jouw geval aangetast.
Waarom niet gewoon over de oude lak spuiten ? Pas trouwens ook goed op met spuitlak, die kan soms ook je kunststof aantasten.
Succes met je project, kijk eens op beurzen rond of marktplaats, een 1e uitgave van de 2200 met de citroengele cabine is nog wel voor een paar grijpstuivers te koop, doe je het project gewoon even opnieuw en heb je gelijk een pluklok.
Succes, Albert. 8)
-
Waarom niet gewoon over de oude lak spuiten ? Pas trouwens ook goed op met spuitlak, die kan soms ook je kunststof aantasten.
Er zijn twee heel goede redenen om niet over de oude lak heen te spuiten:
1. Het kan moeilijk zijn om de nieuwe kleur te laten dekken over de oude kleur
2. Met iedere verflaag extra lopen de details meer dicht.
Hans
-
Remvloeistof werkt prima op metalen modellen ::).
Maar gebruik het nooit voor kunststof modellen, in kunststof (thermoplast) zitten weekmakers, die zijn in jouw geval aangetast.
Mijn sprinter heeft zijn bad in de remolie overleefd, zo zie je maar weer het verschil in materiaal
Emiel
-
een 1e uitgave van de 2200 met de citroengele cabine is nog wel voor een paar grijpstuivers te koop
Mwoh, dat valt nog wel tegen wat die moeten kosten. Losse kappen zijn ook wel te vinden (bv. bij Trawos), maar dan is er vaak geen cabine meer bij.