BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 05 January 2008, 23:24:30
-
Laat ik positief beginnen, met museummaterieel.
Je zou het zo niet zeggen maar dit koppeltje heeft de museumstatus en bestaat thans nog steeds.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img562.jpg)
Roosendaal, 9 augustus 1986
-
Je zou het zo niet zeggen maar dit koppeltje heeft de museumstatus en bestaat thans nog steeds.....
hmm... lijkt verdacht veel op dat stelletje waar ik vanmiddag onder door liep:-)
maar bedankt voor de foto, en dat er maar velen zullen volgen :D deze gaat in ieder geval direct in het mapje 273 :D
mvg,
Robin
-
Het is inderdaad de 273 die voor de verandering neus aan neus stond gekoppeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img564_1.jpg)
273 te Roosendaal, 9 augustus 1986
links Vermeerfiets? ;D
Buiten de loods stond ook een koppeltje. Helaas niet voor het museum maar met bestemming sloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img563_1.jpg)
231+291 te Roosendaal, 9 augustus 1986
De ex-291 ging al op 27 november van dat jaar naar de sloop in Amsterdam. Vanaf 1979 werd de 291 gebruikt als rijdend instructielokaal voor schoonmaakwerkzaamheden. Het kreeg toen het nummer 3084 978 2 503.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img566_1.jpg)
De 231, ooit bedoeld voor proefnemingen, heeft slechts onderdelen geleverd voor de gele 279 die omgebouwd werd tot proefstel voor draaistroom. klikkerdeklik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7971.msg122071#msg122071) Het stel kwam pas op 8 juni 1988 (met Benelux 1204) naar de sloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img568_1.jpg)
Plaatje doet mij sterk denken aan 1984 toen Roosendaal (veel) groen en (beetje) geel zag van de '46-ers.
Hiermee werd de 231 alsnog de laatste "gewone" '46-er die naar de sloop ging. De 289, die deze titel in eerste instantie toekwam, werd daarmee posthuum hiervan ontdaan.
-
Bij het zien van deze foto,s krijg ik weer kippevel ;D.
wat reed er toch mooi materieel rond o onze vadelandse sporen ;)
groetjes edwin
-
Ach over 30 jaar zeg je dat over de 1600`den met een stammetje icr`s ;D ;D
Groeten,
Dennis
-
Bij het zien van deze foto,s krijg ik weer kippevel .
wat reed er toch mooi materieel rond o onze vadelandse sporen
Helemaal niks meer aan toe te voegen.
Precies zoals het is...was...
mvg,
Sander
-
Helaas geen '46-ers in Tukkerland gefotografeerd..... :'( Wel een waarneming: laatste '46-er in de dienst naar Enschede is hoogstwaarschijnlijk de 284 geweest die op 14 september 1983 met Hondekop 350 tr. 7059/7074 (Gvc-Es v.v.) reed.
Laatste gewone '46-er die naar de sloop ging was de 289. Althans dat dachten wij. De 289 is met talloze collega's, w.o. de eerder besproken 231, 279 maar ook het museumstel 273 per 29 mei 1983 aan de kant gezet als voorlaatste groep. De allerlaatste treinstellen mat.'46 zijn m.i.v. de winterdienst 1983/84 (25 september 1983) buiten dienst gesteld. In december 1983 begon al de sloop van die laatste groep. In september 1984 verdwenen de 242 en 246 naar sloper Koek. Toen waren nog aanwezig: de 231+279( gereserveerd voor proefnemingen), 285 (proeftreinstel statische omvormers), 291 (instructiestel schoonmaak) en de 273 (museumstel). Maar..... in een schijnbaar vergeten hoekje stond ook nog treinstel 289 die in de zomer van 1983 in Amersfoort werd onttakeld, samen met de 244 doorgevoerd naar Roosendaal (viertje 642 ging de omgekeerde weg) ter verdere onttakeling. De 289 heeft vele stellen zien komen langs de en liet ze allemaal voorgaan naar de sloop. Hieronder vele '46-ers die in de zomer van '83 nog onvermoeibaar in dienst over de hoofdbaan langs de onttakelde 289 te Roosendaal reden. Pas op 15 februari 1985 werd de 289 in gezelschap van de rode DE-2 stellen 76 en 77 naar Mijdrecht gebracht. Zelfs op het terrein van Koek hield de 289 het lang vol: medio maart van dat jaar was dan eindelijk ook de Bk gesloopt. De laatste "gewone" was dus bijna 2 jaar na buitendienststelling gesloopt. Omdat met de 231 uiteindelijk toch geen proeven werd genomen is die titel naar dit stel gegaan.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img570.jpg)
289 te Roosendaal Wpl, 27 oktober 1984
-
Mijn eerste dag dat ik ging treinen spotten waren we ook in roosendaal en toen stonden daar 2 1300'en en een hele sleep 2200.
-
Wees stil en geniet :)
(http://img122.imageshack.us/img122/5738/loods1pr5.jpg)
Heer Kras
-
(http://img88.imageshack.us/img88/4697/loods2zd8.jpg)
SK
-
(http://img120.imageshack.us/img120/1226/loods3jw4.jpg)
252 + 272 op 15-03-1988
SK
-
(http://img120.imageshack.us/img120/1051/loods4xu9.jpg)
1207--1206 en de 524 voor sloop
12-03-1988
-
(http://img166.imageshack.us/img166/439/loods5ad5.jpg)
10-10-1991
SK
-
(1)781
-
(http://img293.imageshack.us/img293/2045/loods6us4.jpg)
11-10-1993
SK
-
Sobat, Hele mooie foto's!
Dat lelijke DE2 stel.. tsja zo is hij nog lelijker
Willem
-
Mat 34 met remwagen 5084 38 37 055-5
(http://img293.imageshack.us/img293/8224/loods7mb3.jpg)
12-01-1993
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img627.jpg)
743 (links tussenbakken 754) 19 oktober 1993
-
(http://img90.imageshack.us/img90/1305/loods8va4.jpg)
240884
SK
-
(http://img178.imageshack.us/img178/5734/loods9me0.jpg)Buitendienst gestelde 543-531-542-526-530-533-536-537 en 538
20-09-1989
-
Hier klopte net iets niet! ;D
ik zag 2x de 78
-
Suikerbieten express
(http://img126.imageshack.us/img126/892/loods10pu5.jpg)
24-10-1989
-
Ik stop even. Volgende keer verder
SK
-
waaw 8)
dit is de plek waar ik voor 't eerst treinen ging fotograferen maar dan zo'n 12 jaar later... dus dit heb ik eigenlijk allemaal gemist :-[
wel prachtig om te zien! ;D :)
mvg
Bart
-
(http://img443.imageshack.us/img443/4562/doos3001045xu1.jpg)
Onder leiding van Ad Smulders was Tilburg met de 41 bezig
SK
-
Ja :D binnen gebeurde nog veel meer
(http://img141.imageshack.us/img141/1073/doos3001046wp4.jpg)
Op naar de 150 jaar ;D
-
En dan mag zij natuurlijk ook niet ontbreken
(http://img244.imageshack.us/img244/781/doos3002mr9.jpg)
SK
-
van wanneer was bovenstaande foto?? :)
-
Vlak na 6 september 1988. Dat was de presentatierit met de Pullman express. De 3737 werd toen opgeborgen in Roosendaal met de intentie dat hij daar veilig stond. Niets bleek minderwaar. Enkele zeer wel geleerde heren in Tilburg vonden het wel leuk om een van hun feestjes op te luisteren met de 3737. Hiervoor lieten zij haar dan ook overbrengen achter een 2200 zonder dat er ook maar iemand met kennis van zaken het transport had goed gekeurd. Vol gas ging het naar Tiburg, en later weer terug naar Roosendaal. De schade was niet te overzien welke ontstaan was door dit ondeskundig en amateuristisch gedraag van deze personen.
Spoedig verdween de lok. zij het heel voorzichtig, naar de werkplaats in Hoorn, waar wel deskundig personeel aanwezig was/is.
SK
-
't is ook geen speelgoed he ;D
ik vind het heel knap dat je van veel materieel dat je op de foto zet ook nog een heel verhaal en nummers hebt, zoals al die hippeltjes en deze lok ook al!
mooie foto's zeker mee doorgaan ;)
-
Moie foto's alleen jammer dat sommige mensen neit zo voorzichtig omgaan met museummatrieel.
-
Ach, de 3737 heeft geen geluk, de loc kreeg het een paar jaar later weer voor de kiezen. Toen was er iets met een veel te dunne pijp in de ketel die implodeerde...
Eelco
-
Toch jammer want het was zo'n mooi ding. De 1010 heeft toch ook zoiets waardoor die nu kapot is.
-
dat ding zou toch sowieso niet meer rijden?
-
Nou, oorspronkelijk wilde men de 1005 bewaren maar die is met een warmloper terzijde gesteld waarna de Stibans de 1010 overnam. Ik dacht dat het rijdbaar maken van de 1010 een onbegonnen zaak ivm ontbrekend materiaal.
Eelco
-
Dat was ook de bedoeling gezien de hoeveelheid reserveonderdelen die de Stibans heeft gekocht in 1982 maar een Duizend is al een zorgenkind genoeg om hem vervoerbaar te houden. Het belangrijkste is dat ie er nog is.....
-
De 1010 zal idd nooit meer rijden. Naast het feit dat de serie 1000 niet makkelijk 'rijdbaar' te houden is, is deze serie niet bepaald spoorvriendelijk door de gebruikte constructie van 4 drijfassen in 1 frame.
Al zou de 1010 rijklaar zijn, dan zou hij hoogstwaarschijnlijk niet toegelaten worden. In een boek heb ik zelfs de term 'spoorverwoesters'gelezen :-X.
Maarten
-
Zeg, heeft de 6317 niet even in Roosendaal gestaan voordat deze naar het NSM werd overgebracht?
Eelco
-
Al zou de 1010 rijklaar zijn, dan zou hij hoogstwaarschijnlijk niet toegelaten worden. In een boek heb ik zelfs de term 'spoorverwoesters'gelezen .
Is dit niet met de Beelen? Ik dacht dat dat juist grote zware logge dingen waren. ???
Behalve het rijdend houden van een 1000 is het nog een kunst om er zowieso al mee te rijden, ik heb begrepen dat er maar een beperkt aantal machinisten met de machines mocht rijden.
Wesley
-
Een beel is ook eigelijk een soort diesel 1000.
-
??? ???
Volgens mij is een beel gewoon en zesasser met twee draaistellen en lijkt me een vergelijking tussen die 2 een beetje krom
-
Een beel is ook eigelijk een soort diesel 1000.
Allemaal nix van waar.
Nu weer terug naar Roosendaal s.v.p.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img628.jpg)
346 en 745 terzijde te Roosendaal wpl op 19 oktober 1993
-
Heb je ook nog wat foto's van 24/2500'en die terzijde staan te Roosendaal, Frank? :)
-
Ik ging altijd voor de treinstellen naar Roosendaal. Behalve de foto's die in het 2400-draadje staan heb ik verder niets. Vond 2400'en toen niet echt interessant. (en nu eigenlijk nog steeds niet veel meer.....) :-X
-
Echt jammer dat ik zelf destijds niet naar Rsd ben geweest. Ik kan me wel herinneren dat ik op station Amf een IC-viertje en een tweetje heb zien staan. Misschien waren het wel de 326 en 745. Het was namelijk in '93. Natuurlijk had ik geen camera bij me!
Heb toen nog met een vriendje van nog 1 minuut stilte gehouden voor de hondekoppen, omdat we wisten dat ze richting sloop zouden gaan. :'(;D
Maarten
-
Berouw komt altijd na de (jeugd)zonde Maarten. Maar hoe oud was je toen? 13? Dan kun je je toch niet veel verwijten.
Zo verwijt ik mijzelf wel dat ik op mijn 16e niet veel meer foto's heb gemaakt in 1984 van al het groen (en beetje geel) te Roosendaal. Er stonden zoveel '46-tweetjes..... Die fout heb ik bij de rode diesels een jaar later gelukkig niet gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img630.jpg)
96+81 Rsd Wpl, 9 november 1985
Nog eens acht jaar later werden ook keurig alle treinstellen op de foto gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img629.jpg)
385, 756, 713 (midden), 752, 324 te Rsd Wpl, 19 oktober 1993
Ik ben op 25 november 1993 op Zwolle Rangeer mij volledig te buiten gegaan aan de 144 gele en 2 groene Hondekopbakken die daar terzijde stonden. Vier rollen van 36 waren nodig om alle treinstellen goed op de foto te krijgen en wat mooie overzichten.
-
Ik was toen 12 en maak foto's sinds m'n 8ste (1ste x op 150 jaar Spoorwegen in Ut). Gelukkig nam ik een aantal jaar later wel m'n camera wel eens mee naar school zodat ik gelukkig nog de series 1100, 1200 en 1300 'in het wild' heb kunnen vastleggen. Ik had niet zo'n geweldige camera, maar toch. Tegenwoordig neem ik altijd m'n camera mee naar m'n werk. Heb ik al een aantal keren profijt van gehad!
Maarten
-
Kijk! En dat had ik ook wel gewild: op m'n 8e foto's maken. Dan had ik hier V200 nog gehad en de laatste dieselvijf (185) te.....Roosendaal. Nee, dat kaatste was vast te ver geweest.....
Fototoestel in de tas naar school heerlijk! Hoorde op een gegeven moment op een verkeerd tijdstip een rode DE-2, heb mij de klas uit laten sturen. Nooit spijt van gehad! ;D
Te Roosendaal werden tallozze treinstellen onttakeld. Zo kwamen alle Zwolse dieselvijven (183-189) in Roosendaal terecht w.o. de hier bovengenoemde laatste dieselvijf 185. Veel '46-ers werden hier slooprijp gemaakt, rode diesels, Beneluxstellen, oude BNL-sturstanden, talloze rijtuigen plan D, K, N en E en het laatste materieel dat hier onttakeld werd was de Hondekop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img631.jpg)
Stuurstand 104 rijdt op 15 oktober 1986 voor de zoveelste keer langs sloopmaterieel bij de Roosendaalse werkplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img632.jpg)
Negen maanden later staat het zelf als sloopmaterieel tussen soortgenoten terzijde te Roosendaal (11 juli 1987).
-
Ik ben op 25 november 1993 op Zwolle Rangeer mij volledig te buiten gegaan aan de 144 gele en 2 groene Hondekopbakken die daar terzijde stonden. Vier rollen van 36 waren nodig om alle treinstellen goed op de foto te krijgen en wat mooie overzichten.
O, maak gerust een topic "Zwolle Rangeerstation" aan hoor 8)
-
Ga ik zeker doen, ander keertje!
-
Ik ga weer verder met Roosendaal, gelieve voorlopig niet te storen ;D
Niet alleen sloop materieel was er te vinden maar er werd ook weleens iets opgebouwd. Voor 150 jaar spoorwegen had men het idee geopperd om de Arend weer eens bedrijfsvaardig te maken. Hiertoe werdt de gehele "Arend trein" van Utrecht overgebracht naat Tilburg. Projectleider Ad Smulders haalde daar de hele trein uit elkaar en herstelde en reviseerde wat nodig was,
(http://img249.imageshack.us/img249/8104/1adsmuldersqn7.jpg)
Na goed keuring van de ketel ging het hele circus op de trein richting hHwp Roosendaal. Voordat er gewerkt kon worden aan de Arend moest er eerst een 300 meter breedspoor komen vanuit de loods tot aan het eerste wissel
(http://img69.imageshack.us/img69/4526/breedspoorqg6.jpg)
Hierna kon de trein komen
(http://img521.imageshack.us/img521/8550/sein035ui3.jpg)
Het transport naderd Roosendaal
(http://img45.imageshack.us/img45/9389/arentdh9.jpg)
(http://img171.imageshack.us/img171/2691/2arentrl6.jpg)
(http://img402.imageshack.us/img402/6473/3arendvk7.jpg)
(http://img258.imageshack.us/img258/589/4arentnz4.jpg)
Het spul is afgeladen en staat nu op van die werklorries en op eigen rals.
(http://img172.imageshack.us/img172/6568/doos5001et4.jpg)
(http://img504.imageshack.us/img504/1862/doos3001046uf5.jpg)
(http://img176.imageshack.us/img176/6063/10bb8.jpg)
na het eten weer verder
-
Had ineens zin om deze te plaatsen. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img633.jpg)
1743 Rsd Wpl, 19 oktober 1993
-
Zo we gaan weer verder.
Langzaam aan komt er schot in de zaak
(http://img167.imageshack.us/img167/6934/11wj6.jpg)
(http://img112.imageshack.us/img112/6466/12fd0.jpg)
De eerste verf zit er al op
(http://img206.imageshack.us/img206/180/13xc2.jpg)
(http://img170.imageshack.us/img170/3638/14pu2.jpg)
Ja het begint alweer wat op een lokomotief te lijken. Ondertussen waren de Wagons al zover klaar dat NS besloot dat de voor dat jaar gedachte Kerst en Nieuwjaarskaarten de Arend als onderwerp moest hebben. Hiertoe werd een kleine studio in de kantine opgericht om de fotomodellen een beetje te fatsoeneren
(http://img262.imageshack.us/img262/2384/15gb3.jpg)
Maar uiteindelijk ging het toch om de Arend
Heel voorzichtig zijn de wielen naar buiten geduwd en worden ketel met houtenframe voorzichtig op de plaats neer gelaten
(http://img176.imageshack.us/img176/5216/16qk9.jpg)
(http://img122.imageshack.us/img122/418/17hi9.jpg)
(http://img223.imageshack.us/img223/5114/18pr5.jpg)
Hierna ging de Arend terug naar de Horst om verder afgebouwd te worden. Zij verkeerd in een gemeleerd gezelschap
(http://img124.imageshack.us/img124/3521/18arc3.jpg)
Om de Arend en gevolg schade vrij te kunnen transporteren beschikte de werkplaats over een "1e klas' voertuig, getuige de stootkussens voor de buffers.
(http://img166.imageshack.us/img166/9269/19uj4.jpg)
SK
-
Op 10 juli 1989 was ik ook eens in Roosendaal en trof daar hetvolgende:
543, 531, 542, 534, 538, 525, 523, 528 en 524
(http://www.richardkrol.nl/temp/500k.jpg)
Plan E
(http://www.richardkrol.nl/temp/planek.jpg)
50 84 38 37 055
(http://www.richardkrol.nl/temp/50843837055k.jpg)
1207
(http://www.richardkrol.nl/temp/1207k.jpg)
2481, 2410, 2515, 2431, 2409, 2466, 2495, 2491, 2493, 2529
(http://www.richardkrol.nl/temp/2400k.jpg)
-
Weet je zeker dat de bovenste foto van de 5/600 en in Rsd genomen is?
SK
-
Volgens mij is die foto aan de noordkant van het werkplaatsterrein genomen, bij de Wouter Bosstraat.....
-
Op de mistige 18 januari in het jaar des Here ,1989 was het dan ëindelijk zover.De Arend zou deze morgen voor het eerst na jaren weer een warm gevoel in de buik kruigen
(http://img297.imageshack.us/img297/2089/20oz1.jpg)
Na het openen van de feestelijk versierde deur kwam het plaatselijke "Bakkie" de Arend behoudzaam naar buiten halen
(http://img168.imageshack.us/img168/408/21io1.jpg)
Aan Nico Vermeer, de "baas"van de werkplaats, de eer om het vuur aan te steken
(http://img70.imageshack.us/img70/9739/23nx3.jpg)
(http://img162.imageshack.us/img162/9779/24mk6.jpg)
Heel langzaam kringeld de eerste rook uit de schoorsteen
(http://img218.imageshack.us/img218/3262/22ou4.jpg)
Naar mate de tijd verstrijkt komt er steeds meer rook uit de schoorsteen en stijgt de druk in de ketel
(http://img166.imageshack.us/img166/4333/25yi9.jpg)
(http://img523.imageshack.us/img523/8490/26uy3.jpg)
Ready for take off, of gebruik je dat ergens anders?
(http://img528.imageshack.us/img528/2230/27ft2.jpg)
Uiteraard kon de pers, en mijn hondje Pasja en ik, dit niet ongemerkt voor bij laten gaan ;D
SK
-
Het gebouw komt mij niet bekend voor. Het is te nieuw voor de Dienst woning aan de "Bosch"straat! Mocht die ................willen dat er een straat naar hem genoemd is. 't-is Willem niet!!!!!
SK
-
Weet je zeker dat de bovenste foto van de 5/600 en in Rsd genomen is?
Ja, heel zeker.
Volgens mij is die foto aan de noordkant van het werkplaatsterrein genomen, bij de Wouter Bosstraat.....
Inderdaad.
Op dit spoor stonden later en nu nog vaak spooronderhoudsmachines.
-
Ik heb het plaatje uitvergroot en zag toen de halfronde loods van -later- Conrail. Het spoor waar de loks opstaan was volgens Nico het aanvoerspoor van de draaischijf. Je heb dus gelijk :'(
-
Ben jij nou een Roosendaalkenner Kras? Moeten mensen uit Assen en Oldenzaal jou vertellen dat ook dit Roosendaal is? ;D ;D ;D
-
Ik zoek me rot naar een sporenplan. Maar ik kom er wel.
(http://img180.imageshack.us/img180/4314/sporenplaneq2.jpg)
(http://img178.imageshack.us/img178/9382/sp2fe8.jpg)
Roosendaal ;D
-
Och toch wel leuk om al die foto's te zien uit Roosendaal, ik heb zelfs een foto uitvergroot om te kijken of m'n opa op de foto stond. Ik vermoed het niet al kon het wel.
Ga vooral door met die foto's uit Roosendaal, dit zijn leuke herrinneringen.
Groeten,
Christoph
-
@Sobat mooi foto verslag van de bouw van de arend.
-
Dit is een leuk draadje. In 1997 heb ik in Rsd ooit een hele rij 2200/2300-en gefotografeerd die net terzijde gesteld waren. De rode 2384 stond er toen ook tussen.
Grtz, Marcel
-
Zijn wij elkaar (wellicht) misgelopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img637.jpg)
2370 Rsd, 21-06-1997
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img636.jpg)
2384 Rsd, 21-06-1997
-
Dat zou goed kunnen. Ben daar in de zomer van 1997 geweest zo uit mn hoofd. Toen waren de locs net terzijde gesteld en nog niet gevandaliseerd en besmeurd met grafitie zoals in Bd en Tb GE.
Grtz, Marcel
-
Dus die 2384 is dus eerst terzijde gesteld en later nog gebruikt in zeeuws vlaanderen?
-
Een aantal (w.o. 2384) is later in Zeeuws Vlaanderen ingezet. Dit was de enige gelegenheid waarop ik de rode 2384 ben tegengekomen.
Waarom hebben de 2200'en van die belachelijk hoge nummers gekregen?
-
Onderscheid maken tussen radiolocs en 'gewone' locs.....
Grtz, Marcel
-
De laatste keer dat ik de 2384 gefotografeerde, stond ie terzijde in Zeeuws- Vlaanderen. Korte tijd later ging ie per duwbak naar dotremont in Mt.
Grtz, Marcel
-
Onderscheid maken tussen radiolocs en 'gewone' locs.....
Grtz, Marcel
Wat een onzin, een R voldeed jarenlang goed.
-
Ok toch jammer dat ie gesloopt is.
-
Mee eens, maar het was wel een sport om weer al deze nummers appart te fotograferen:-)
Grtz, Marcel
-
De 2384 was op het laatst wel slooprijp. Niet echt een exemplaar om te bewaren, alleen maar omdat ie in NS- Cargo kleuren geschilderd was.
Grtz, Marcel
-
Ik vermoed dat de 2368 van de Railion hobbyclub wel rood zal gaan worden......
Grtz, Marcel
-
Mee eens, maar het was wel een sport om weer al deze nummers appart te fotograferen:-)
Ik vond het alleeen maar lastig, "welk nummer zit hier nu weer onder?" dacht ik als de foto's terugkreeg. Als ik de foto's bekijk van 21-06-97 is het alleen maar >2350 dat ik zie.
-
Toen de locs inmiddels een tijdje terzijde stonden kon je de oude locnummers door de 'nieuwe' heen zien.
Grtz, Marcel
-
Oh ja... In dat geval: de 2368 heeft ook een tijdje in Rsd gestaan ;D ;D
-
Dit draadje gaat over Roosendaal en niet over rode 2200'en
En zo is dat!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img640.jpg)
2384 (tussen 2376 en 2361) terzijde te Rsd Wpl, 21 juni 1997
-
Verzoekje gekregen voor het opschonen van de draad, maar was mij niet geheel duidelijk waar te beginnen.
Iedereen weer happy ?
-
:D
-
Gelijktijdig met het "Arend" project werd ook deze dame onderhanden genomen. Ik zal u mee laten genieten van de werkzaamheden die toen in Roosendaal werden ondernomen om de ze dame weer toonbaar te maken.
(http://img176.imageshack.us/img176/8237/doos4001001ex8.jpg)
[SK
-
Morgen gaan we verder ;)
SK
-
Neem het wel even van je over, Kras!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img644.jpg)
41 Rsd, 9 augustus 1986
-
De 41 net binnengehaald voor de ombouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img645.jpg)
41 Rsd 30 juli 1985 (mispoes)
Hier staat ze al in goed gezelschap te wachten op de dingen die komen gaan.
(http://img340.imageshack.us/img340/1247/loods1ce7.jpg)
Na een betrekkelijke rust werd dan eindelijk een begin gemaakt met de verbouwing
(http://img86.imageshack.us/img86/5713/0011hw8.jpg)
Hier staat zij nog op eigen draaistellen maar dat zal gouw anders worden
(http://img512.imageshack.us/img512/4232/004hj0.jpg)
Vier vijzels zijn er nodig om alles onder de 41 weg te halen en te demonteren
Nogmaals de bak op vijzels
(http://img204.imageshack.us/img204/5288/005km2.jpg)
Hier is duidelijk te zien dat de hele onderrand er uit geslepen is en er nieuw plaatwerk is in gezet
(http://img185.imageshack.us/img185/1125/007bb6.jpg)
De andere zijde. Hier is duidelijk waar de zwakke plekken in de opbouw zaten. Zijn er dan ook uit geslepen en opnieuw in gevuld
(http://img185.imageshack.us/img185/200/008gg7.jpg)
Niet alleen de buitenkant is aangepakt maar ook het interieur moest er aan geloven. Een kijkje op de stuurstand
(http://img443.imageshack.us/img443/2633/009pd8.jpg)
(http://img175.imageshack.us/img175/6396/010hj3.jpg)
En we gaan gewoon door
(http://img259.imageshack.us/img259/8044/011it6.jpg)
(http://img49.imageshack.us/img49/6888/012jpgnm6.jpg)
(http://img292.imageshack.us/img292/9703/013kr9.jpg)
Ook de draaistellen werden niet vergeten en worden dan ook geheel overhaalt
(http://img150.imageshack.us/img150/1600/014dy5.jpg)
Net als de motoren
(http://img137.imageshack.us/img137/1580/015wn3.jpg)
Door al dat gesloop hou je wel een berg onderdelen over, die uiteraard, later weer gebruikt moeten worden!
(http://img137.imageshack.us/img137/7711/020ax8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_042.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_043.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_044.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_045.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_046.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_047.jpg)
(http://img204.imageshack.us/img204/2340/021sa9.jpg)
Het gaat niet hart, maar er word aan gewerkt ;)
(http://img245.imageshack.us/img245/8599/016oo9.jpg)
(http://img208.imageshack.us/img208/4593/017zd2.jpg)
(http://img401.imageshack.us/img401/6255/018kv2.jpg)
(http://img186.imageshack.us/img186/7333/019rb7.jpg)
Zoals je ziet bleef er van de vloer weinig over! Maar dat zal later wel weer goed komen.
Het grote moment was daar, de hele bak moest kaal gemaakt worden. Dat was me een werk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_022_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_023_1.jpg)
Na het kaal maken moest de hele bak afgesteken worden met twee componenten plamuur en daarna ge heel glad geschuurd worden (lijkt wel modelbouw) Plamuren en schuren had men bij NS voor het regulieren materiaal al een tijdje afgeschaft!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_024.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_025.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_026.jpg)
Na het afstrijken kwamen de eerste lagen primer op de bak.let wel, dit ging allemaal op de kwast door de vakmensen van Tilburg!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos_3_001_042.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_038.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_038_1.jpg)
Na het drogen werd de bak volgehangen met technische tekeningen wat het werken onder de bak een stuk gemakkelijker maakten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_027.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_028.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_029.jpg)
Zo strak zag de onderlaag er uit
Er was nog meer te doen in de loods, zo kreeg ook deze oer sik een opknap beurt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_036.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_103_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_3_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/103_4.jpg)
We gaan weer verder met de 41.
Hier is men bezig met de zetting van de voorramen.Ik zou het zo niet durfen, De beste man stond met een (rubberen) hamer er flink op los te slaan. Voor aanvulling op dit plaatje, zie elders in dit draadje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_037.jpg)
De stuurstanden vorderen ook al aardig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_030.jpg)
De schakelwals!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_031.jpg)
Waar een vorkheftruck al niet goed voor is ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_032.jpg)
Juist ja voor het plaatsen van de motor (een van)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_033.jpg)
Wat niet meer was werd bij besteld, hier wat ontbrekende ramen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_034.jpg)
en wat je niet meer weet wat het was of waar het voordiende, ging in een grote kist tot dat je het nodig had
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_035.jpg)
Zoals eerder opgemeld werd de vloer niet vergeten. Er kwam een hele niewe vloer in van gootjes plaat. De "voegen"werden opgevuld met opmaat gesneden kurk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_039.jpg)
Hier overheen kwam weer een isolatielaag die afgedekt werd door platen Playwood, of hoe dat ook heten mag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_040.jpg)
Het eerste bankje word gepast 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_041_1.jpg)
Na verloop van tijd werden de wanden, plafond en de vloer afgewerkt met linoleum
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_042_1.jpg)
Nog steeds op de vijzels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_043_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_044_2.jpg)
Op de voorgrond het onderdeel wat het verdere verloop bij 150 ster zal beinvloeden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_045_1.jpg)
En dan...op een mooie dag gaan de deuren van de loods open en kan de 41 weer eens naar buiten kijken er gaat wat gebeuren. Wij hebben heel veel mannetjes met heel veel zwaar gereedschap zien rond lopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_046_2.jpg)
Kijk de andere deur is ook open en daar zien we dan de draaistellen staan die onder de 41 moeten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_047_1.jpg)
De plaatselijke Sik, met Nico Vermeer aan de knuppel, zorgt er voor dat de draaistellen netjes voor de 41 worden afgeleverd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/048a_1.jpg)
ondertussen zijn de voorbereidingen voor het opvijzelen in volle gang
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_048.jpg)
Het is goed passen en meten! Het draaistel gaat maar net onder de evenaar van de Jack-up door.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_049_1.jpg)
en dan is het een fluitje van een cent voor de mannen van de Hersporingsgroep uit Tilburg om het draaistel op handkracht naar zijn plaats te duwen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_050_2.jpg)
De beide draaistellen staan op hun plaats onder de bak. Het is nu zaak om de bak zachtjes op de wiegbalken te laten zakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_051_1.jpg)
Niet goed te zien maar de 41 staat op eigen benen tussen goed gezelschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_052_1.jpg)
. De "Blauwe Engel" komt tot leven. De eerste laag Blauw zit er op
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_054_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_055_2.jpg)
Hiernog met een smetteloos "Wit"dak
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_057_2.jpg)
Glimmend blauw met witte koplampen en een niewe deur(uit een donor sloopstel) staat de Blauwe Engel tussen de NS 3737 en 103 te wachten op een nieuw leven,
SK
-
Gaan Straks weer verder met het vervolg van de 41SK
-
Gelijktijdig met het "Arend" project werd ook deze dame onderhanden genomen. Ik zal u mee laten genieten van de werkzaamheden die toen in Roosendaal werden ondernomen om de ze dame weer toonbaar te maken.
(http://img176.imageshack.us/img176/8237/doos4001001ex8.jpg)
Krasmeneer! wat een prachtige reportage! Dit geeft een mooie inkijk in de restauratie van de 41!
Bovengeplaatste DE-1 kan de 41 echter niet zijn: dit is een sloop DE-1, dat is te zien aan de afdruk die de verwijderde Allanvleugel achterlaat. Ik vermoed dat het hier de 29 of 30 betreft en ga nog wel even op onderzoek uit.
-
Stond er ook niet bij, ging om de introductie. :)
SK
-
Die DE-1 41 in de primer, die foto zou rechtstreeks uit de rubriek 'wat zijn we aan het bouwen' af kunnen komen.
En die Arend, het blijft toch een raar gezicht, dat breedspoor.
- Peter
-
Toen werd er nog is even flink gebouwd aan matrieel.
-
Mooie foto's dat zonder meer!
En ook logisch dat je op een "treinenforum" treinen ziet.
Maar ik ben zo benieuwd naar het gebouw en details daarvan. En ook de omgeving er van. Hoe staat het er bij en hoe zit de constructie precies in elkaar... Die stalen vakwerk spanten zijn niet te missen, maar hoe komen die bovenin het gebouw bij elkaar bijvoorbeeld? En hoe is de overgang tussen het hoofdgebouw en de bijgebouwen?
Want de treinen zijn cult dat is duidelijk maar de loods inmiddels niet minder ;)
m.v.g.
Mark
-
Wil je hem gaan nabouwen?
-
Geduld is niet je beste eigenschap geloof ik ;). We zijn met Roosendaal bezich ;D
SK
-
Wil je hem gaan nabouwen?
Nou vandaag zit ik wat krap in de tijd... ;D
Nee dat niet. eerstvoorlopig.
Maar ik heb de eigenaardige eigenschap om treinen en (steden)bouwkunde erg leuk te vinden. Raad eens hoe leuk en interesant ik dan locaties vind waar die 2 zaken bij elkaar komen!! ;D
m.v.g.
Mark
-
Ok dat verklaard een hoop. Ikzelf ben alleen bij de loods geweest en er niet in dus helaas heb ik geen foto's voor je.
-
Omgeving van de loods vind ik ook buitengewoon intresant!
Hoe staat het gebouw in het landschap en wat staat er zoal omheen?
Wat licht of staat er aan gebouwen, installaties maar zelfs ook zooi omgeen?
Allemaal buitengewoon intresant!
Want dan kijk in naar die sporen plannen een paar bladzijdes terug (jammer dat die niet vergroot bekeken kunnen worden) en dan ben ik al druk bezig met bedenken en fantaseren hoe dat er allemaal uit kan zien!
Nog een klein voorbeeldje: we kennen nu wel die ene voorgevel maar de andere gevels zijn nog niet in beeld geweest... Wel heel intresant om dat ook te zien vind ik dan!
m.v.g.
Mark
-
Voor die ongeduuld ;D Alvast een voorproefje op wat nog komen gaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_2.jpg)
SK ;)
-
Ik begrijp hieruit dat je zometeen heel fotoverslag gaat maken van het gebouw. Nou ik ben benieuwd.
-
Jammer voor jou, ga eerst de nacht in, dan slapen en daarna de 41 afmaken (komt nog heel wat) Verder waren er nog meer projecten die de aandacht vragen en waar loods en omgeving een prominenten plaats in nemen! dus geduld
SK
-
Ok nou geiljk heb je hoor het heeft allemaal geen haast ik vind die renovatie van die de41 persoonlijk ook interesanter.
-
Hallo allemaal,
Gelijk mijn eerste berichtje hier op het forum. Ik werd gewezen op het interessante topic over museummaterieel in de werkplaats van Rsd. Mooi om al die oude foto's te bekijken. Leuke herinnering want ik heb het allemaal gezien.
Zelf ben ik geboren Roosendaler. Ik heb dus gelijk een profiel aangemaakt. Zelf heb ik de loods de laatste jaren diverse malen mogen bezoeken. Hieronder twee plaatjes.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Wprsd/1220k.jpg)
Ergens einde jaren 90. een 1200 wacht op wat komen gaat. Binnen staan meer machines van dezelfde serie.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Wprsd/Rsd3kg.jpg)
De constructie van de hoge werkplaats.
Voor de liefhebbers staan meer plaatjes van Rsd op mijn website. http://arnoverhagen.fotostop.be (http://arnoverhagen.fotostop.be)
Vriendelijke groet,
Arno V.
-
Mooie foto's Arno.
Maar ik ken jou en uw foto's van ergens denk ik. ;D ;D ;D
-
Gelijk mijn eerste berichtje hier op het forum. Ik werd gewezen op het interessante topic over museummaterieel in de werkplaats van Rsd. Mooi om al die oude foto's te bekijken. Leuke herinnering want ik heb het allemaal gezien.
Zelf ben ik geboren Roosendaler. Ik heb dus gelijk een profiel aangemaakt. Zelf heb ik de loods de laatste jaren diverse malen mogen bezoeken. Hieronder twee plaatjes.
Leuk dat dit draadje aanleiding was om je te registreren! Heb net je interessante website ook even bekeken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img649.jpg)
Plan N als remrijtuig 515 te Rsd op 15 oktober 1986
(Feitelijk een offciële Nico!)
-
@Arno inderdaad leuke website. Ook de aandacht voor roosendaal 150 jaar. Ben er zelf ook geweest was een erg leuke dag alleen jammer dat je de loods niet in mocht. Daar had ik graag wat foto's gemaakt van alle 1300'en.
-
Erg mooie foto's van de loods heb je in je collectie Arno!
Overigens ook welkom op het forum hier.
m.v.g.
Mark
-
Ben er zelf ook geweest was een erg leuke dag alleen jammer dat je de loods niet in mocht. Daar had ik graag wat foto's gemaakt van alle 1300'en.
Bedankt voor het compliment! Er zijn destijds volgens mij wel contacten geweest om de werkplaats open te stellen. Ik dacht dat het te onveilig was om het grote publiek toe te laten. Achter de locomotieven die tegen de werkplaats stonden waren ook hekken geplaatst. Dit was vanwege het feit dat er glas naar beneden kon vallen. Maar dat even off topic.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Rsd_Spoort/fotouur.jpg)
Het Nederlandse materieel tijdens "Roosendaal Spoort" in 2004.
gr,
Arno V.
-
De eerste treinstellen mat.'54 zijn in Roosendaal gearriveerd ter onttakeling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img650.jpg)
332 en 714 te Roosendaal, juni 1990
En terwijl de eerste gele Hondekoppen slooprijp worden gemaakt, staat de allerlaatste sloop-46'er, de ex-279, bij de hoofdbaan zijn lot af te wachten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img651.jpg)
279 te Rsd, juni 1990
-
Hoi,
Vooral die Plan E slooprijtuigen waren zo halverwege jaren tachtig overal in Rsd terug te vinden. Bij de werkplaats, aan de zijde Spoorstraat thv Van Gend en Loos, achter de "Red Band" en zelfs achter de grindwasserij. Als jong jochie interesseerde ik me er wel voor.
Tijdens het fotograferen op het station nam ik eens iets byzonders waar. De mat 54 stellen die net met reizigers uit Zl aan waren gekomen werden na aankomst direct omgelopen naar het rangeerterrein. Aldaar werd een koppelwagen en 6400 aan de stellen gekoppeld en gingen ze direct naar de werkplaats. Letterlijk einde dienst.
gr,
Arno
-
Dat scheeld weer overbrengingen :p wel vriendelijk dat ze de mensen er eerst uithalen :P
-
Tijdens het fotograferen op het station nam ik eens iets byzonders waar. De mat 54 stellen die net met reizigers uit Zl aan waren gekomen werden na aankomst direct omgelopen naar het rangeerterrein. Aldaar werd een koppelwagen en 6400 aan de stellen gekoppeld en gingen ze direct naar de werkplaats. Letterlijk einde dienst.
Dat is wel heel bijzonder! Dat zal dan wel in 1993 geweest zijn!
Plaats hier gerust de foto's ;D
Ik heb plan E van 1984 (toen de eersten aan de kant gingen) t/m 1993 in Rsd zien staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img653.jpg)
Plan E RD 206 te Rsd, 15 oktober 1986
-
Plaats hier gerust de foto's ;D
Helaas heb ik zo even geen scan. Daarom deze van 16 mei 1993. Eén van mijn eerste foto's van mat 54. Een asbeststel.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Mat%2054/hkrsd.jpg)
gr,
Arno
-
DAt is altijd leuk zo'n enorm perron en dan zo'n klein treintje. Mooie foto trouwens.
-
Nog een plaatje van het interieur van de werkplaats. De lage werkplaats om precies te zijn. Tijdens mijn bezoek stonden de 1300-en er nog niet en waren de 1200 verdwenen. Mijn voetstappen galmde door de lege hal.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/Foto's/Wprsd/rsd9.jpg)
De leden van Modelspoorvereniging Post B te Rsd zijn momenteel hard bezig om het emplacement na te bouwen in H0. Dit megaproject toont het emplacement op zijn grootst in de jaren 30 van de vorige eeuw. Ze zoeken trouwens nog bouwers, vooral van de werkplaats. :-) Het station is op het moment gebouwd en het eerste deelproject is klaar. Er wordt al gewerkt aan verschillende andere gebouwen. Er is een kleine site van de vereniging te vinden op http://postb.fotostop.be (http://postb.fotostop.be) (Met dank aan mijn souffleur Rob)
-
Arno
Denken we aan de mensen met kleine monitoren ? ;)
-
De lage loods toen er nog wat in stond: de zojuist uit Zwolle Rangeerstation gearriveerde 34 + 85
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img654.jpg)
34+85 Rsd, 9 november 1985
-
Arno
Denken we aan de mensen met kleine monitoren ? ;)
Nu kan ik efkens niet volgen :-|
-
Arno
Denken we aan de mensen met kleine monitoren ? ;)
aurea mediocritas, chris ;)
eric
-
@ERic Dat de afbeeldingen te groot zijn voor sommige beeldschermen.
-
aurea mediocritas, chris ;)
Nu kan ik het efkens niet volgen :-)
Arno V.
-
Nu kan ik het efkens niet volgen :-)
Arno V.
laat maar arno, dat doen modelbouwers na heeeeeeeeeeeeeeeeel lang priegelen en frotten aan een lokje, dan gaan ze voor zich uit zitten prevelen. ;)
eric
-
Allee mannen, terug foto's van RSD aub.
Ik weet dat er nog vele zijn.
Je kent mijn verzameling? :-) Ik ga ff naar bed. Moet zo weer eruit. Morgen hoop ik weer wat te posten. Zal wat foto's bewerken zodat iedereen ze zonder scrollen kan bekijken.
Vriendelijke groeten,
Arno V.
-
Deze zijn op bezoek geweest in RSD tijdens 150 jaar spoor in 2004
(http://i81.photobucket.com/albums/j209/eric080162/rsd10.jpg)
En nu hij toch naar bed is,
dat ventje met zijn handen in de broekzakken is Arno ;D ;D ;D ;D
-
@ SK,
Gave foto's, echt intressant om eens te zien !
Ik wacht met smart op het vervolg ;D
PS, het valt me alleen op dat een aantal foto's in spiegelbeeld staan, was dat bekend of...?
-
Arno
Denken we aan de mensen met kleine monitoren ? ;)
Ik dacht dat foto's automatisch geresized werden?
-
@SK:
Dank voor de vele foto's! Voor mij wordt een heleboel duidelijk m.b.t. de staat van de NS-41. Er is veel meer gedaan dan ik tot nu toe heb geweten!! Kan je er eventueel een soort van verhaal van maken bij de foto's? Een soort van verslag uit die tijd?
Dit roept bij mij wel enige vragen op, waarbij de belangrijkste is:
Is er ook iets gedaan aan de dieselmotoren? Hier hebben we de afgelopen tijd namelijk wat problemen mee gehad.
mvg,
Robin
-
We gaan weer verder met de 41.
Hier is men bezig met de voorramen.Ik zou het zo niet durfen, De beste man stond et een (rubberen) hamer er flinf op los te slaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_037.jpg)
@SK:
Deze meneer is bezig om de raamlijst, welke om de 2cm geklonken zaten, te verwijderen. 20 jaar later is exact het zelfde gedaan, vanwege deze actie. Alle raamlijsten zijn toen namelijk gelijmd op de bak. Daarom zijn we in Utrecht in de HTMU bijna 2 jaar lang bezig geweest om dit opnieuw te lijmen, maar nu met betere lijm en op een betere manier. Bij de manier die is toegepast in Rsd kon er namelijk vocht tussen komen, wat na een nacht vorst ervoor zorgde dat de gehele lijst los zat. Tvens zijn er toen zaken aangepakt die niet historisch correct waren weer veranderd zodat het nu weer er uit ziet zoals het hoort.
mvg,
Robin
-
Ik dacht dat foto's automatisch geresized werden?
Hmmm, op mijn werk niet, ik zal het eens navragen.
-
@SK:
Deze meneer is bezig om de raamlijst, welke om de 2cm geklonken zaten, te verwijderen. 20 jaar later is exact het zelfde gedaan, vanwege deze actie. Alle raamlijsten zijn toen namelijk gelijmd op de bak. Daarom zijn we in Utrecht in de HTMU bijna 2 jaar lang bezig geweest om dit opnieuw te lijmen, maar nu met betere lijm en op een betere manier. Bij de manier die is toegepast in Rsd kon er namelijk vocht tussen komen, wat na een nacht vorst ervoor zorgde dat de gehele lijst los zat. Tvens zijn er toen zaken aangepakt die niet historisch correct waren weer veranderd zodat het nu weer er uit ziet zoals het hoort.
mvg,
Robin
Bijna 20 jaar later had ie die hamer niet nodig gehad voor wat hij daar deed ... ;)
-
Ben ik ruim een uur bezig geweest om de plaatjes in te scannen, stopt de site er mee. Heb ik alles voor de kat zijn k.t zitten doen. Leker hoor!
>:(
-
Zodra ik merk dat het verzenden langer duurt dan normaal (grote kans dat ie dan vast gelopen is) kopieer ik snel het hele bericht in zet het weg in een Word-document. Als de server weer in de lucht is haal ik het weer op.....
-
Ik heb de nieuwe plaatjes er weer op gezet. Ik hoor wel
SK
-
dat ventje met zijn handen in de broekzakken is Arno ;D ;D ;D ;D
Jawel. Nog in zijn jonge jaren :D Knappe vent he...?
Het was een razend druk weekeinde toen. Het leverde wel leuke plaatjes op. Ook op vrijdag tijdens het klaarzetten van al het materieel. De 3 TSP locs werden met een koppelboom aan mat 54 766 gekoppeld. Alles moest op 1 spoor dus sleepte de 5941 het hele gewicht. Links een passerende 25.5.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/forum/hkrsdk.jpg)
Gr,
Knappe vent ;)
ps. het plaatje wordt kleiner weergegeven dan in werkelijkheid. De breedte scheelt 200 pixels.
-
Er zitten in mijn reportage twee "foute"plaatjes :P
Wie zoekt ze op. ;D
-
Er zitten in mijn reportage twee "foute"plaatjes :P
Wie zoekt ze op. ;D
Hier moet ik passen en het overlaten aan de echte Brabanders die RSD vanbuiten kennen.
-
Ik weet het! Mag ik ook meedoen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doos4001001ex8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016oo9.jpg)
-
Hoi,
Niet al te lang geleden bezocht er ander museummaterieel Roosendaal. De prachtig gerestaureerde Blokkendoos "Jaap" was in november 2007 aanwezig bij een kleine manifestatie tbv het honderdjarig bestaan van het stationsgebouw. Een lust voor het oog hoe de vrijwilligers het treinstel in de watten legde.
(http://arnoverhagen.fotostop.be/forum/Jaap1k.jpg)
Bij de weg>> Waarom worden de foto's nu wel verkleind?
gr,
Arno V.
-
@Frank: Zeg dan ook waarom ze fout zijn. ;)
De eerste omdat het niet de 41 maar een sloopstel is en de tweede omdat het stel buiten staat terwijl de op dat moment de 41 al geplukt binnen stond. Zoiets?
-
Als je goed de draad doorkijkt heb ik het al genoemd en jij zojuist.....
-
Anders had ik het ook niet geweten. ;)
-
En naast die door Mispoes genoemde, staan deze ook gespiegeld,
(http://img175.imageshack.us/img175/6396/010hj3.jpg)
Remkraan verlaging zit links ipv rechts
(http://img245.imageshack.us/img245/8599/016oo9.jpg)
Idem
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_042_1.jpg)
Coupe is gespiegeld, brede wand hoort rechts met schakelkast, evenals alle uitstekende pijpjes.
(http://img443.imageshack.us/img443/2633/009pd8.jpg)
Schakelkast hoort links ipv rechts..
En volgens mij zijn dit bankframes van de 273 ipv de 41..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_042.jpg)
-
Zijn wij elkaar (wellicht) misgelopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img637.jpg)
2370 Rsd, 21-06-1997
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img636.jpg)
2384 Rsd, 21-06-1997
Toen ik er was, stonden ze anders:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_2.jpg)
(en ja, er moest even met de lampjes gespeeld worden...):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_1.jpg)
-
Bij jou zitten de koplampvensters er nog op!
-
Voor de loods stonden er ook een hoop, eerst niet zoveel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2351_1.jpg)
daarna meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2361_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2361_1.jpg)
Het werd druk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Drukte.jpg)
-
Ik heb de nieuwe plaatjes er weer op gezet. Ik hoor wel
SK
Inderdaad de stuurstand hoord niet in dit rijtje thuis, en er zijn er nog meer gespiegeld. Die laat ik zo want dat staat beter voor de foto ;D
SK
-
(en ja, er moest even met de lampjes gespeeld worden...):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2384_1.jpg)
Ik had hem dan ook meteen even gestart, als je toch bezig bent :P ;D
-
Ik had hem dan ook meteen even gestart, als je toch bezig bent :P ;D
Tsja, ik weet wel hoe dat gaat, een 2200 starten. Maar dat was (overdag) toch wel wat link. Ach, die "wilde" jaren ;D :D ;) Ongetwijfeld had 'ie gelopen; ze stonden er nog maar net...
-
DAt waren nog is tijden. Toen kon je veel loc's op een foto zetten.
-
nu ook nog wel hoor 8) alleen ik denk dat de treinen idividueel sterker zijn geworden waardoor ze meer wagens mee kunnen dus een langere sleep trekken. dus minder locs nodig voor dezelfde hoeveelheid treinverkeer.
klopt dat een beetje? ??? :P 't is al laat he ::)
mvg
Bart
-
Op 2 maart 2002 stonden de meeste van de nog aanwezige 1300'en in de loods te Roosendaal; Dit waren de 1301, 1305-1307, 1309-1313 en 1315.
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1310-1306-1309_Rsd_02032002.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2379-1301-1305_Rsd_02032002.jpg)
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/1313_1311-1301_1305_Rsd_02032002.jpg)
Op 5 mei 2004 kwamen de NSM 1302 en 2215 naar Roosendaal om de 1312 daar op te halen die als onderdelenleverancier voor de 1302 zou gaan dienen; Op dit moment zijn de rollen omgedraaid en staat de 1312, vers geschilderd, in het spoorwegmuseum en is de 1302 onderdelenleverancier.
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/2215-1312_Rsd_05052004.jpg)
Groet, Edwin
-
Op 5 mei 2004 kwamen de NSM 1302 en 2215 naar Roosendaal om de 1312 daar op te halen die als onderdelenleverancier voor de 1302 zou gaan dienen; Op dit moment zijn de rollen omgedraaid en staat de 1312, vers geschilderd, in het spoorwegmuseum en is de 1302 onderdelenleverancier.
Nee hoor, komt gewoon mooi uit dat de 1312 nog kan rijden. En welke uiteindelijk echt de museumlok zal worden: tijd zal het leren!
mvg,
Robin
-
Offtopic:
Wat mij betreft mogen ze de 1302 wel terugverbouwen naar de afleveringstoestand. Dan heb ik er al vast een model van (Electrotren) ;)
Even zonder dollen: ik zou het echt prima vinden als men één van beide locs zou terugverbouwen naar blauw, turquoise of jaren '70 geel/grijs. De andere mag dan als gerenoveerd exemplaar bewaard blijven. Zou toch mooi zijn?
Mooie foto's uit Roosendaal!
Zo, en nu weer terug ontopic...
Grt.
E_V
-
Iemand enig idee welke 2200 voor de 1301 staat op de 2e foto?
-
2379 ;)
-
@EMS mooie foto's vooral die laatste.
-
Voor de liefhebber van mooie gebouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Facade_Glazenloods.jpg)
SK
-
Die moet ik eigenlijk nog eens in model hebben, paar locs ervoor en je hebt een fictieve maar herkenbare Nederlandse werkplaats.
-
zo iets?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rsd_model.jpg)
Het meeste is zelf gemaakt
SK
-
Ja zoiets. :) Maar dan met meer tijdperk IV/V materieel, want dat heeft mijn voorkeur.
Al is ouder NS materieel hier ook altijd welkom.
-
Dit is hedendaags materieel, alles komt nog regelmatig voor bij :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rsd_model_2.jpg)
SK
-
Is dat van jou sobat?
Anders nodig ik u vriendelijk uit om eens op bezoek te komen in onze club
-
Nou Kras, kennelijk ben je alleen welkom als het diorama niet van jou is. ;D
-
Hij was van mij. Ik heb hem ooit een kado gedaan aan de helaas overleden legendarische "Harry Blokkendoos"
Waar die hem gelaten heeft dat weet ik niet.
Bedankt voor het aanbod.
SK
-
Is de loods dan niet naar Stg. Doorreis gegaan?
-
Wie het weet mag het zeggen.
-
Aan alle RSD Wpl kenners, kom maar af hé mannen.
-
Het is inderdaad een super mooi gebouw Sobat.
-
Edwin,
Ik heb in dit draadje al heel wat mooie foto's gezien.
Maar dat gele geweld dat daar z'n laatste tijd in die loods doorbrengt raakt me echt wel!!
Mocht je nog meer foto's hebben en willen delen? Laat je gaan! :D
En Sobat,
Die foto's van je model werkplaats had ik al eens gezien wat niet wegneemt dat het een mooi stukje werk is!
Maar ik had nog kort enkele vragen.
Die deuren gaan die automatisch of met de hand open?
En in hoeverre heb je de spanten binnen uit kunnen werken met al die stalen hoekprofielen?
En heb je nog meer foto's? vooral van de rest van die module?
lijkt me erg intresant om te zien!
m.v.g.
Mark
-
Gelukkig is de echte loods sinds enige tijd weer wat toonbaarder gemaakt door het aanbrengen van nieuwe deuren in het geel/zwart. Conrail, die er z'n werkplaats gevestigd heeft/had, is welliswaar failliet, maar er is een soort van doorstart op komst. Vanochtend zag ik rondom de loods wel enige activiteit, maar druk was 't er niet. De loods zelf was leeg, voor zover ik kon zien.
Groeten, Edwin
-
Edwin,
En Sobat,
Die foto's van je model werkplaats had ik al eens gezien wat niet wegneemt dat het een mooi stukje werk is!
Maar ik had nog kort enkele vragen.
Die deuren gaan die automatisch of met de hand open?
En in hoeverre heb je de spanten binnen uit kunnen werken met al die stalen hoekprofielen?
En heb je nog meer foto's? vooral van de rest van die module?
lijkt me erg intresant om te zien!
m.v.g.
Mark
IK ben van plan om nog wat foto's van de modelbouw neer te zetten. Even geduld dus.
SK
-
Sorry :-[
Ik wacht geduldig af.
m.v.g.
Mark
-
Hij was van mij. Ik heb hem ooit een kado gedaan aan de helaas overleden legendarische "Harry Blokkendoos"
Waar die hem gelaten heeft dat weet ik niet.
SK
Sobat,
Harry heeft de loods overgedaan aan Gerco (of ik moet me heel erg vergissen maar ik weet het bijna zeker), hij is nooit bij Doorreis terecht gekomen, zoals Frank als mogelijkheid opperde.
Dus probeer het daar eens (en doe Hans de groeten). ;D
Peter
-
Hmm, volgens mij kennen Sobat en Gerco elkaar redelijk goed...
- Peter
-
Vond in de zut dia`s ook een peppie plaatje van Roozendaal. Moet ergens halverwege de jaren 80 ??? geweest zijn. Mooi te zien zijn de geraamtes van koppen van
een plan V ???. Heb ik dit goed........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roozendaal1.jpg)
Ook nog een Deetje 1e klas. Een van de weinige platen van dit mooie rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_D_1e_klas_Roozendaal.jpg)
Greetz,
Noppie.
-
Dat geraamte doet me eerder denken`aan eeî€mat54 ?
Foto is mss wat klein om het goed te herkåNnen hiÅò...
-
lijKÔ mij ook een hondekop... en om nog door te zeuren, t is geen Deetje maar een Kaatje. ;)
-
hoekramen lijken toch iets rond weg te lopen.
tinus
-
Bij nader inzien...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roozendaal12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roozendaal12.jpg)
Ff zo vrij geweest... ;)
-
Of misschien een MP....
Noppie.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geraamte.jpg)
SK
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geramte_2.jpg)
SK
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geraamte.jpg)
SK
Koppen van de bij Heeze verongelukte 420!
-
Lijken mij eerder lasmallen die men na de productie van het allerlaatste mat '64-stel heeft overgomen.
-
Het laatste antwoord is het juiste!
Gaat u door naar de volgende ronde?
-
Geen Las-mallen en geen Hondekoppen.
Deze twee koppen zijn de geraamtes zijn van een Plan-V of Plan-T,
deze komen van de werkplaats uit Haarlem van de toenmalige Botsploeg
nu het Schade Herstel Bedrijf en deze werden als reserve koppen
bewaard voor als er een schade geval is van een Plan-V of T.
Marc
-
Ik was iets te snel, was met iets anders bezig. ;D
De achterste kop komt van de 420 af die bij Heeze verongelukte.
-
Mij is altijd door Nico voorgehouden dat het de Lasmallen uit Haarlem waren, of bedoel je dat andere grijze ding?
SK
-
Nee, ik doel op dat achterste geraamte op de wagen. Het voorste ziet er inderdaaduit als een lasmal maar dan voor de Hondekoppen. Ik zou er ook niet raar van staan te kijken als het de Bk kop van de 391 zou zijn in een opstelling.
-
Helaas, we kunnen het niet meer vragen :'(
-
Sobat, Mispoes en anderen.
TX voor de antwoorden. Weten jullie de datum ongeveer ook. Ik heb vroeger niet een boekje met nummers en datums bij gehouden :-[.
Niet slim als je nu weer iets wilt achterhalen.
Greetz en een goed weekend,
Noppie.
-
Vond nog een plaatje met het gebouw ban het oefencentrum BB zuidwest. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oefencentrum_bb_zuidwest.jpg)
En van twee broeders waarvan de ene redelijk ontdaan en ontakeld is. De 2437+2512.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24372512_te_Roozendaal.jpg)
Noppie.
-
Even nog terug te komen op die twee koppen op die wagen, na
het bekijken (vergroten) van de foto.
De koppen zijn wel van of voor een Plan-V of T, dat kan ik zien aan de
bouwconstructie van het frame. De voorste constructie om de kop
ken ik niet maar deze komt niet uit Haarlem want die hadden
geen lasmallen of pasmallen voor deze treinkoppen, deze koppen
werden met de hand gemaakt.
Marc.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/83_Roo___Conrail_659963b_1.jpg)
Deze foto van de loods in Roosendaal stond vandaag in BNDeStem. Conrail is overigens verkocht aan Shunter.
Gr, Caspar
-
Voor een aanvulling op Roosendaal moet je ens op www.sleutelspoor.nl kijken ;)
Staat onder de knop Grootspoor.
SK
-
Deel 2, Bergen op zoom, staat nu op sleutelspoor!
SK
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/roosendaal.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/roosendaal.jpg)
sloop Benelux
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppen.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppen.jpg)
Reserve doorloopkoppen ICM
-
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppenPlanV.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/oud%20NS/reservekoppenPlanV.jpg)
Reservekoppen Plan-V en Sprinter
-
Zijn die sprinters ook koppen en geen lasmallen? Die 64ers zijn iig. duidelijk.
-
Een lasmal is alleen een frame en is niet beplaat al volgens mij...
Daarnaast zit het frame aan de binnenkant van de beplating, dus hoe je er dan iets op wilt opbouwen... ;)
-
Ik DE2 161 voorheen 88 ook in Roosendaal geweest
-
Ik is DE2?
Wat heb jij gerookt ;D :-X