BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 31 December 2007, 16:20:16
-
vanwege de totale verveling en het feestdagengezeik ben ik maar weer eens wat gaan doen, weer een lekker smoesje om me nergens mee te hoeven bemoeien. Eerst was het plan om een SS1250/DD52-mallet (1D'D) te maken maar omdat ik natuurlijk wat stukken drijfwerk kwijt was ging dat niet door. Plan B: Een 1F1 tenderloc. De asindeling 1F1 heet naar deze locs "javanic", dus dan wil je er ook een he... De schaal is ongeveer Sm, in dit geval 1:66,6 op 16,5 mm-spoor (de normale indische spoorbreedte is kaapspoor, 1067 mm)
Vandaag maar fluks de slijpschijf in een stel piko 55'ers gezet, cheapig motortje van Piet erop, ouwe mehano-worm en gaan. Het frame is knikbaar gemaakt tussen de 3e en 4e as
Ik moet de flenzen van de middelste 2 assen nog wat afdraaien want in bogen raken ze elkaar nu, op zich is het ook nog realistisch want in het eggie hadden de middelste 2 assen ook kleinere flenzen om ze nog enigszins door een boog te krijgen. De geplande inzet op bochtige berglijnen werd toch geen succes, ze reden later goederentreinen op vlaktelijnen.
footoo.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/javanic1.JPG)
(jawel, ik heeft een nieuw fototoestel, het ouwe aldi-bakkie op de achtergrond kan toch niet ecth aan die kwaliteit tippen he ;D)
en omdat jullie m natuurlijk allemaal niet kennen wat fotootjes van een originele in het museum in jakarta (ook met museum in ambarawa heeft er een maar deze staat er mooier bij)
http://www.stefan-matthaeus.homepage.t-online.de/Indonesia/taman/f1015-3.jpg
foto van
http://16125.rapidforum.com/topic=103075215319 (met nog veel meer leuke plaatjes)
-
Heeft wel iets weg van een 6300.
Leuk project, weer eens iets anders.
Groeten,
Dennis
-
Hoi Floris,
Leuk idee, is wel compleet anders dan Grunning of Rotjeknor! ;)
Ik neem aan dat alleen de 3 wielen onder de motor worden aangedreven? En ga je ook nog een baantje maken voor deze 'Oostersche schoone' in aanbouw?
Floris in tempo doeloe! Adoe zeg! ;D
Groeten,
Geoffrey
-
alles is aangedreven, de tandwielen van de oude piko's zijn grof genoeg om een beetje speling op te vangen ;)
-
leuk indo spekkoekgebakje! Komt er nog een imperialistische tafereeltje omheen?
trouwens 1:66 schiet al lekker op naar 0 ;D ;D ;D
-
Geen 1:66 maar 1:66,6 vergeet die derde 6 niet 8)
-
Zo gaan we langzaam richting 0n30 of 0e ;D
Sm, wat heerlijk incourant.... 8)
-
Ja the number of the Beast en zoo....
Groetjes Franz
-
mnwah, geen echt imperialistische tefereeltjes of zo.... ik bouw m zoals ie in 1970 als vies oud ding rondscharrelde met 3 kleine rijtuigjes erachter. Scheelt een hoop in de bouw van ander materieel en ik kan eens lekker weatheren.
-
sommigen hadden m al in rijswijk gezien, hijs weer wat verder. In rijswijk zat ik nog wat te klooien met de schaarstang die wat te kort was, eventjes wat piko-rommel halfzacht verlengd en zo, maar dat was het toch niet helemaal dus thuis maar even 2 andere schaarstangetjes uit het drijfwerkledematenlaatje gevist. Nu is het drijfwerk dus compleet het jolijt, het loopt.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic2.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic2.jpg)
jaj.
nu eens met de loopassen gaan eikelen ofzo.
-
Ziet er al leuk uit. Maar gebruik jij nou extra ranzige lijm, gezien de bruine vlekken?
Maarten
-
Die bruine vlekken had ik ook al vrij snel als je wat geschuurd of gevijld hebt: (rookkast) Het styreen is dan ruw en kan vuil opnemen. Met jif waarschijnlijk wel weer schoon te krijgen...
(http://www.belderok.net/mitropa/5500zb7.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/5500zb7.jpg)
-
ja of je negeert het gewoon. ;D
Ik had toen ik de ketel aan t frutten was nog een baal bruine verf aan mn fikken van het maken van schrootladingen voor wat wagentjs bij railz, mn handen dan helemaal afpoetsen kost mij echt veelteveel moeite dus ach, dan zitr er maar wat bruin op het styreen dat toch nog overgeschilderd wordt. Enne ewout, wanneer is dat brik nou klaar? ;D
-
De originele (djh) is bijna klaar. Deze heeft dus zijn onderstel weer ingeleverd en daar moet ik iets anders op verzinnen...
-
roco-draaistelleke?
-
Zoiets, het is een fijne engelse maat, ik weet niet meer welke, maar zal wel een amerikaans draaistel worden.
-
die van een roco baureihe 215 past aardig, is een hobbyding dus niet te duur en je kunt er tenminste meteen 2mm-assen in zetten. Wielen bestellen van een fleischmann P8 en klaar.
-
Hmmmm, stof tot nadenken...
-
NIEUWSFLÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈSJ!
ding rijdt ook door jouef-startsetbochtjes (radius 325 mm) al vindt het motortje dat helemaal niet leuk geloof ik.
-
Aardig gek, zeg! ;D
-
Maar met die bouwtoleranties van jou zou ik gek opkijken als het *niet* zou gaan... ;D
-
mik jij nou eerst die 5500 maar es in mekaar ja... ;D
-
Woef! ;D
(http://www.belderok.net/benelux/5456-5500.jpg) (http://www.belderok.net/benelux/5456-5500.jpg)
D'r zitten nog dingen los hoor (oa de schoorsteen, voordat je gaat mauwen dattie scheef staat), anders wordt het spuiten echt een drama... Dat wordt het nu al, maar goed...
Zeg Floortje, fijne stomert, hoe maak je fatsoenlijke gordijntjes? Liefst met een bloemetjesprint... Iets van tissue op maat knippen, frommelen en met houtlijm fixeren? Ik roep maar wat? Je gunt het uitvoerend personeel tenslotte toch ook een Klimatologisch geregelde omgeving...
-
Stig, van welke fabrikant is die luchtpomp. Die ziet er namelijk goed uit. Dat is toch nog z'on enkelvoudig ding?
Mvgr Jan Wiebrand
-
Philo. Kost een paar euro. Ik meen dat het Philo 870/50009 Luchtpomp klein is.
-
netjes, dat ding komt wel goed. Ik maak gordijntjes meestal van gesplitst pleepapier (1 laagje eraf pulken, lekker soppig verven met grijsbruin, dan wat frommelen en weer een beeje uit elkaar trekken zodat t plooierig is en laten drogen. bloemetjes dr op gaat vast ook wel, maar ik heb geen idee wat voor kleur die gordijntjes hadden, ik neem aan iets onbestemd groezeligs...
-
Had ik rangeer handgreepjes zitten buigen, gaatjes geboord in de bufferbalk, blijken die vroeger exemplaren die helemaal niet te hebben. Tot zover het diepgaande vooronderzoek...
-
och, overkomt mij ook weleens. Daarom zoek ik als t ff kan een foto van t voorbeeld uit de periode zoals ik m wil hebben ;)
-
'k was echt ernstig te lui om foto's te nemen voor een tijdje, nou zat er ook niet heel veel schot in maar hier dan toch weer eens een p1x0rtje.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic3.jpg)
En hier nog wat foto's van de echte: http://www.flickr.com/photos/malawirail/page16/
Blader verder nog es op je gemak door dat flickr-album want die gast heeft echt heel erg lekkere plaatjes ;D
-
Hèhè, eindelijk een update ;D *duik*
Ziet er wederom goed uit, hoor!
-
vandaag maar een bus pringels gehaald omdat ik zonder knaag erbij geen zin in bouwen had, toen maar weer aan t locje verder gesnipperd. Zwitserse rookkastdeur (al werd deze serie niet in zwitserland gebouwd maar veel indische locs kwamen wel daar vandaan)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic4.jpg)
en de achterkant, eindelijk dichtgemaakt. Ik kon t weer niet laten om t helemaal ingewikkeld met klinknagels te gaan doen. Ziet er later wel tof uit. Ondanks dat dit ding niet echt recht is is dit t eerste modelletje dat ik maak dat toch strakker is dan t origineel.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic5.jpg)
joepie.
electrisch gezien is ie nu wel zo'n beetje klaar dus ik zou dr voor de gein eens een decoder in moeten prikken en kijken of het ergens gaat roken. ;D
-
Kon je geen blauwe zwaailicht voorop doen? :-*
-
doe je weer netjes! ;)
vandaag maar een bus pringels gehaald omdat ik zonder knaag erbij geen zin in bouwen had
tip: zelfs pepernoten werken daarbij, ook in februari ;D ;)
-
nee, pepernoten zijn zoet, dat gaat me tegenstaan. Ik moet altijd niet-zoete knabbels hebben.
-
mwaaah, pringels knagen en dan zo'n resultaat :o . Smaak?
Ik eet liever die van de ALDI, dan hoef je iig niet door zo'n muffe drie-weken-op-de-plank-lucht heen.
-
Kon je geen blauwe zwaailicht voorop doen?
STIG, na 1948 zijn die dingen vervangen door rode zwaailichten, zodat het onderscheid tussen een ambulance en deze witte slee wat duidelijker werd.
Vind het trouwens een erg besmettelijke kleur voor een stoomlok.
Waar komt het rode kruis eigenlijk, doe je de uitvoering met de hooggeplaatste bordjes?
-
electrisch gezien is ie nu wel zo'n beetje klaar dus ik zou dr voor de gein eens een decoder in moeten prikken en kijken of het ergens gaat roken. ;D
En Floris, ben je er inmiddels al achter welk type decoder de meeste rook genereert...? ;D
-
hij rookte niet eens :(
nou goed, t locje lag al een tijdje weg te reutelen, maar nu ik een weekje vakantie heb ben ik er weer eens mee aan de slag gegaan... Nu eens aan de slag om het machinistenhuis dicht te krijgen, daarvoor moeten eerst alle bedieningsstangen langs de ketel erop gezet worden zodat in het machinistenhuis alle handwielen en zo erop gezet kunnen worden... de machinistenzijde is nu klaar. Het dak zit er dus nog los op... straks de stokerszijde vol hangen, maar daar zit beduidend minder.
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic6.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic6.jpg)
binnen:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic7.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic7.jpg)
Er hangen hier en daar wat kleppen een beetje op half 7 zoals dat hoort... het is wel de bedoeling dat het een vies oud shabby ding wordt ;D
-
netjes, hoor!
-
nou, na een hoop detailwerk dat niet echt een nieuwe post rechtvaardigde kon ik dan eindelijk beginnen met spuiten... een laag donkergrijs erop, met het idee zo snel mogelijk de zaak verder afmaken... en hoppa, eerst een paar dagen werken, daarna meteen ziek en wel zodanig dat een uurtje per dag hier op t forum etteren wel t hoogst haalbare was qua modelspoor voor een paar dagen. Vandaag ben ik gelukkig weer zo'n beetje beter dus eindelijk kon ik eens verder... de loc had al een week ofzo donkergrijs gespoten op het bureau staan vastschimmelen, dat beviel me maar matig.
Eerst dus maar eens de bufferbalken en verdiepte vlakken van de drijf- en koppelstangen rood gemaakt, daarna de vlakken waar veel zon kom (grotere plaatstaatstukken en bovenkant van de ketel) met iets lichter grijs gewaasd, drijfwerk een beetje aardkleurwaas gegeven (met draaiend drijfwerk, loc met de voor- en achterbaanruimers op 2 jampotjes gezet, 2 draden aan de stroomafnemers gesoldeerd en aan de trafo en gaan met dat ding) en daarna de hele zaak met verdund zwart ingewassen, daarna nog allerhande waasjes met aardkleur, beige (voor de druipsels), zwart (rond de schoorsteen) en wat gesmots met "vet" (glanslak met wat donkerbruin erdoor gemengd) op het drijfwerk, dan nog een subtieligheidje, namelijk wat potloodslijpsel op de traptreetjes gewreven, dan gaan ze realistisch metaalachtig glimmen zonder grove metalliclook.
nummerplaten komen uiteraard gewoon uit de printer, zwart/wit, daarna met de airbrush mishandeld om ze wat naar de kleur van de loc toe te eikelen en dat lukte wel aardig geloof ik...
Nu nog hout achterin en wat kleine dingetjes hier en daar... ruitjes en zo...
plaatjes:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic8.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic8.jpg)
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic9.jpg) (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic9.jpg)
klik op de plaatjs voor de grote versie, de laatste speciaal voor deze keer extra groot voor de klinknageltellers ;D
-
het is wel de bedoeling dat het een vies oud shabby ding wordt
....GAAF! ::)
Groet Jaap
-
'T zijn er 728, klot dat? ;D
Heel fraai Floortje. Messing heb je dit keer gebruikt toch? ;D
-
ja, voor de opstaptreetjes. Die waren in t echt ook altijd allemaal krom.
-
Goe gedaan jochie!
Groet Gerrit
-
Zeer indrukwekkend! :)
-
Wat een prachtige loc is het geworden! Ik ben jaloers op dit soort hogeschoolmodelbouw.
-
Das echt een mega stoer ding geworden :o :o :o :o, groetjes Michiel
-
Adoeh zeg... Respèk! ;D
Puik stukje werk, Floris. Ga je d'r ook nog wat achter hangen? Die maatschappijen in Nederlandsch-Indië/Indonesië hadden tal van schattige (truttige) wagentjes met knusse interieurs. Die lenen zich zeker voor nabouw in de schaal die jij gebruikt hebt. Je kunt dan ook nog eens wat leuks doen met het interieur.
Groeten,
Geoffrey
-
Een schitterende locomotief Floris, complimenten. Is het een reizigers of een goederenlocomotief. Kan er niet een mooi nederlandsch uitbuiterstransport achter? Wagens beladen met rubber, suiker of (koninklijke) olie?
Of satehstokjes natuurlijk (op schaal)
Groet, Paul
-
Heel fraai...
Gerrit F
-
Dank allen!
Een schitterende locomotief Floris, complimenten. Is het een reizigers of een goederenlocomotief. Kan er niet een mooi nederlandsch uitbuiterstransport achter? Wagens beladen met rubber, suiker of (koninklijke) olie?
Of satehstokjes natuurlijk (op schaal)
Groet, Paul
oorspronkelijk was dit natuurlijk een goederentreinloc, bedoeld voor berglijnen, waar ze tot die tijd 1CC-mallet-tenderlocs hadden, maar die hielden t vervoer niet helemaal bij... toen hebben ze met deze loc (met een enorme vaste radstand maar toch relatief soepel door verschuifbare assen en dunner gedraaide flenzen hier en daar) geprobeerd met normale locs door de bergen te kronkelen, sterk waren ze wel maar het bleek toch teveel slijtage te geven. Toen hebben ze voor in de bergen maar heel dikke 1DD-malletlocs besteld en deze hebben daarna de zware goederentreinen op de vlaktelijnen gereden. Voor dat doel zijn ze later nog wat getuned zoals met wel meer goederenlocs gebeurde (beter uitbalanceren van het drijfwerk etc) zodat de maximumsnelheid omhoog kon van 55 naar 75 km/u, hoewel er bij proefritten zonder problemen nog flink harder mee gereden is (erg veel voor zo'n ding vind ik, het is smalspoor!).
Na de oorlog is het indonesisch railvervoer langzaamaan zo'n beetje weggekakt en stonden ze in 1970 dus voor treintjes van 2 lichte houten lokaalspoorrijtuigjes en 1 goederenwagentje. Die 1DD-mallets overkwam hetzelfde, dat wil ik dus ook nog es in model, een loc met ruim meer assen dan de hele trein ;D
-
Na de oorlog is het indonesisch railvervoer langzaamaan zo'n beetje weggekakt en stonden ze in 1970 dus voor treintjes van 2 lichte houten lokaalspoorrijtuigjes en 1 goederenwagentje. Die 1DD-mallets overkwam hetzelfde, dat wil ik dus ook nog es in model, een loc met ruim meer assen dan de hele trein ;D
Jaaah! en dan met een heel aantal javanen erop en erin en nog een stel bleke Belanda's met vochtplekken onder de oksels en het zweet voor de kop! Elk met een draadje vastzetten aan de banken, dan zwaaien ze zo lekker mee in de bochten.
-
veel belanda's zaten er toen niet meer in...
weer even verder gegaan:
zoethout achterin (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic10.jpg)
natte druipzooi bij de watervultuut (http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/restafval/javanic11.jpg)
en ja, er zit een barst in t frontruitje ;D
-
ah, dat zoethout maakt het helemaal af!