BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: Floris op 31 May 2018, 10:52:06
-
even een vraag; komt die MP ook in gelijkstroom ?
Nee natuurlijk niet. Want Marklin denkt echt dat heel Nederland met tandradspoor rijdt.
Daarom zijn de Motorpost en Koploper in twee-rail uitvoering gigantisch duur/niet te kopen en de tandradversie overal volop leverbaar/niet verkoopbaar....
-
Nee natuurlijk niet. Want Marklin denkt echt dat heel Nederland met tandradspoor rijdt.
Hou nou toch eens op met dat Marklin bashen!
Laat iedereen in zijn waarde, laat ieder op zijn eigen manier zijn hobby beleven. Of je Marklin, of welk merk nou leuk vind of niet.
Onzinnige opmerking Floris!
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Het gaat er niet om of ik Marklin wel of niet leuk vind, ik snap het beleid gewoon niet.
Er is voor Nederlandse modellen een veel grotere markt in 2-rail dan in 3-rail. Het zou zoveel slimmer zijn van Marklin om de Nederlandse modellen OOK in 2-rail uitvoering op de markt te brengen, dat zou veel meer inkomsten genereren.
-
Dat die Mp op tandrad rijd is nog niet zo erg ( ligt hij lekker vast op de rails. Dat hij niet 1:87 is vind ik erger.
Jammer dat er in C-rail nog geen kruiswissel is en in K-rail nog geen bochtwissels radius 4/5.
-
Het gaat er niet om of ik Marklin wel of niet leuk vind, ik snap het beleid gewoon niet.
Jij snapt het echt niet! Dan kun je je gewoon op een andere manier uitdrukken zonder een merk belachelijk te maken.
Kinderachtig!
Gr, Bert
Team moderatoren
-
De motorposten zijn in een grijs verleden geleverd in tweerailuitvoering en die bleven altijd een eeuwigheid in de winkel liggen.
-
Het gaat er niet om of ik Marklin wel of niet leuk vind, ik snap het beleid gewoon niet.
Er is voor Nederlandse modellen een veel grotere markt in 2-rail dan in 3-rail. Het zou zoveel slimmer zijn van Marklin om de Nederlandse modellen OOK in 2-rail uitvoering op de markt te brengen, dat zou veel meer inkomsten genereren.
Tuurlijk snap jij het beleid best wel Floris, daar twijfel ik niet aan en dat het jou merk niet is steek je ook niet onder stoelen of banken natuurlijk. Geeft niet ieder zijn ding ;)
Er is in deze een ander 'probleem' de 2-railer wil geen 'Marklin' (alias Trix) kopen, tenzij het echt niet anders kan!
Het is natuurlijk niet voor niets zo gegroeid dat er bijna geen NL spul meer in Trix verschijnt. De discussie wordt achter de schermen echter wel gevoerd, maar wegens de aantallen die men denkt te gaan verkopen, toch vaak weer besloten het niet voor Trix uit te brengen. Het heeft gewoon geen zin, men blijft er mee zitten.
Voor wagens is er assen omruil en geldt dit deels maar, al is het wel zo dat het daar natuurlijk ook voorkomt.
-
Precies, dus als alle tweerailers het lekker bij de tweerailmerken houden en de drierailers het lekker bij de drierailmerken houden is iedereen tevreden.
En nu weer terug naar de aankondigingen => Wellicht een SSN versie van de 65?????
-
Nou Brigitte, ooit besloten alleen Märklin staalwagentjes te kopen en die driedelige Railionset dus maar weer aangeschaft. ;D
Maar een ingekorte motorpost met koffiemolen voor meer dan €350 gaat inderdaad niet werken. De prijzen voor gebruikte Hamo motorposten zijn ook niet van dien aard dat je eruit zou kunnen concluderen dat er veel vraag naar is (€100 - €150).
-
Precies, dus als alle tweerailers het lekker bij de tweerailmerken houden en de drierailers het lekker bij de drierailmerken houden is iedereen tevreden.
En nu weer terug naar de aankondigingen => Wellicht een SSN versie van de 65?????
Die is er al: de Fleischmann uitvoering, die ook nog eens de juiste is (want hetzelfde nummer). Ik heb hem af fabriek als SSN lok. De Märklin lok is van een andere versie met o.m. binnenliggende deur naar het machinistenhuis en zou dus onjuist zijn als SSN lok.
-
Ik denk sowieso niet dat dat Märklin zou tegenhouden om een SSN-model uit te brengen.
En misschien is het model wel voorbereid op de twee versies.
-
Nou Brigitte, ooit besloten alleen Märklin staalwagentjes te kopen en die driedelige Railionset dus maar weer aangeschaft. ;D
Maar een ingekorte motorpost met koffiemolen voor meer dan €350 gaat inderdaad niet werken. De prijzen voor gebruikte Hamo motorposten zijn ook niet van dien aard dat je eruit zou kunnen concluderen dat er veel vraag naar is (€100 - €150).
Precies! de Hamo gaat voor duidelijk veel meer geld weg dan de 3-rail uitvoering, die vaak voor 60-70 euro weg gaat
-
Tuurlijk snap jij het beleid best wel Floris, daar twijfel ik niet aan en dat het jou merk niet is steek je ook niet onder stoelen of banken natuurlijk. Geeft niet ieder zijn ding ;)
Klopt niet hoor Brigitte, ik heb meerdere Marklin locs, alleen die zijn allemaal Duits en of Zwitsers ;)
-
@Floris: ik denk dat Brigitte juist bedoelt dat er weinig vraag naar is, naar Hamo motorposten.
-
Precies! de Hamo gaat voor duidelijk veel meer geld weg dan de 3-rail uitvoering, die vaak voor 60-70 euro weg gaat
Gezien de geringe productieaantallen in vergelijking met de drierailexemplaren, vind ik de bedragen niet hoog. De vraag kan nooit erg groot zijn.
-
Die is er al: de Fleischmann uitvoering, die ook nog eens de juiste is (want hetzelfde nummer). Ik heb hem af fabriek als SSN lok. De Märklin lok is van een andere versie met o.m. binnenliggende deur naar het maschinistenhuis en zou dus onjuist zijn als SSN lok.
Uhuh, die heb ik ook al liggen. Maar nog eens om te bouwen naar Faulhaber. Misschien ook wel genoeg. Terug naar Marklin
-
Er is in deze een ander 'probleem' de 2-railer wil geen 'Marklin' (alias Trix) kopen, tenzij het echt niet anders kan!
Het is natuurlijk niet voor niets zo gegroeid dat er bijna geen NL spul meer in Trix verschijnt. De discussie wordt achter de schermen echter wel gevoerd, maar wegens de aantallen die men denkt te gaan verkopen, toch vaak weer besloten het niet voor Trix uit te brengen. Het heeft gewoon geen zin, men blijft er mee zitten.
Voor wagens is er assen omruil en geldt dit deels maar, al is het wel zo dat het daar natuurlijk ook voorkomt.
Ik denk dat eerder geldt: De 2-railer wil geen modellen die niet op schaal zijn, die te duur zijn of niet gedetailleerd genoeg (uitzonderingen daar gelaten). Märklin heeft daardoor een imago gekregen van een koppig en elitair merk. Als Märklin van dat imago af kan komen, is er op de 2-railmarkt echt wel weer kans.
-
Ik denk weer anders :) Als Marklin straks een mP uitbrengt met een hele mooie stille motor dan zouden heel veel modelspoorders die ook willen hebben (*). Als Marklin echter gewoon het oude model opnieuw uitbrengt inclusief koffiemolen (**), dan denk ik dat heel veel mensen zullen zeggen "Zie je wel, typisch Marklin".
(*) Marklin heeft onder Trix de 2-rail versie uitgebracht van de Reeks 13 van de NMBS. Die heeft een hele krachtige maar stille motor. Ik had zelf eerst ook mijn twijfels maar na een demonstratie in de winkel was in om :)
(**) Zie bijvoorbeeld de Trix Re 4/4 Cargo. Prachtig om te zien maar wat minder om te horen.
-
De Hamo mP moet eerst warm rijden voordat hij goed reageert op een analoge baan. Het digitaliseren is ook niet standaardwerk. (Eigen ervaring) Dan heb ik nog niet over hét geluid uit de motor. Oude Blokkendoos van Roco maakt ook herrie.
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
Even wat commentaren gelezen en de kern van t verhaal is toch duidelijk!
Niet doen of Marklin elitair, niet op schaal enz. is en dat dat hun probleem is. Dat is niet zo. Marklin heeft zelf door de ‘ski’ uit te vinden een eigen klantenkring opgebouwd en uitgebouwd. Hun koers daarop aangepast en vind je het nix laat je het toch staan.
Net zoals Fleischmann, Roco en Piko hun eigen klantenkring hebben en daar hun koers op bepalen. En allen proberen de klant te verleiden door 2rail en 3rail modellen aan te bieden. Ze zijn allemaal wel een keer in financiële problemen beland, er weer uitgekomen. Piko kopieert graag de blijkbaar goede marketing en materiaal verpakking van Marklin.
Dus zo gek is het blijkbaar toch niet wat Marklin doet.
Belangrijkste is toch dat er voor iedereen wat wils te koop is en blijft!
Inderdaad back to Marklin nieuws. Vind je het niet interessant kun je het gewoon overslaan ;D
-
Frankrijk is een echt 2-rail land. Men is daar altijd zeer kritisch op Mätrix. Maar over de nieuwe 241A stoomloc is men daar nu razend enthousiast. Je leest op de fora bijna alleen maar lovende kritieken en het model is zwaar uitverkocht. Het kan dus wel.
-
Geen vraag voor Marklin 2 rail, euhh Koploper was onder de Trix naam binnen no time uitverkocht (y)
Wat is dan de reden dat Marklin geen of weinig 2 rail maakt, is het niet een idee dat Marklin zelf overstapt naar 2 rail? ;D
-
En die laatste Trix Koploper was aangekondigd en is niet doorgegaan vanwege te weinig belangstelling :-X
Het waarom hoeven we niet verder uit te diepen dat is zo ook wel duidelijk voor iedereen.
-
Hallo
2-railers zijn goed in het benadrukken waarom märklin te duur, ongedetailleerd, niet op schaal, ja zelfs geen modellen zijn.
Ondertussen vragen ze zich dan af waarom er van dit merk niks voor 2-rail verschijnt.
De redenen geven ze echter zelf steeds aan; te duur, ongedetailleerd, niet op schaal....
Niet zeuren dus ;)
Bart
-
Even wat commentaren gelezen en de kern van t verhaal is toch duidelijk!
Niet doen of Marklin elitair, niet op schaal enz. is en dat dat hun probleem is. Dat is niet zo.
Beetje vreemd om in de gebiedende wijs te spreken. Als ik vind dat Märklin elitair of arrogant is, mag ik dat gewoon hier schrijven. Gelukkig! Dan vind ik het vreemd dat jij naar een aantal reacties ineens de kern van het verhaal gaat bepalen.
Marklin heeft zelf door de ‘ski’ uit te vinden een eigen klantenkring opgebouwd en uitgebouwd. Hun koers daarop aangepast en vind je het nix laat je het toch staan.
Märklin heeft zeker een eigen klantenkring en misschien wel de meest hechte. Ik vraag me soms wel af wat de houdbaarheidsdatum daarvan is. Door aan de ene kant een hechte klantenkring te hebben, sluit je een andere klantengroep uit. De vraag is welke groep het eerste zo klein wordt dat de marktpotentie onvoldoende is.
Piko kopieert graag de blijkbaar goede marketing en materiaal verpakking van Marklin.
Dus zo gek is het blijkbaar toch niet wat Marklin doet.
Alsof de marketing en verpakking het enige is, wat de klant doet besluiten een model te kopen. Hier ga je wel heel kort door de bocht. Ik vraag me overigens af wat er zo goed is aan de marketing van Märklin en wat Märklin dan onderscheidt van andere merken... ???
Hetzelfde geldt voor de verpakking. Wat maakt Märklin dan zo uniek in hun verpakking??
-
Hetzelfde geldt voor de verpakking. Wat maakt Märklin dan zo uniek in hun verpakking??
Dat ze zo lekker duidelijk herkenbaar zijn en ik dus 3/4 van de beurshandelaren zo voorbij kan lopen omdat er alleen maar witte dozen liggen.
Groeten Edwin.
-
Dat je een schoenlepel nodig hebt om een model uit de verpakking te wurmen?
Verder denk ik dat Brigitte een aardig beeld heeft van de uiteenlopende klandizie.
Zo lang de Motorpost - daar ging het over - een ingekort model met koffiemolen blijft, is een Trix-uitgave een onzeker avontuur.
-
Het grappige is juist dat ik de ski een geweldige uitvinding vindt. Ik kan zonder problemen banen leggen met lussen zo veel als ik wil, zonder truukjes uit te hoeven halen met de stroom kring. Dat is voor mij de reden om voor marklin te kiezen. Maar kies ik voor de marklin modellen? nou niet perse, ik eet mee van alle merken, in prijs en kwaliteit verhouding en aanbod. Dat is het mooie van de situatie die er nu is.
Mischien is het wel hun unieke selling point alleen 1:100 modellen te maken, zodat je nog een beetje je trein lengte op je zolderbaantje kan hebben.
Tuurlijk is er genoeg aan te merken, net als op elk ander merk (bv dumping roco modellen) of modellen die voor drie rail gemaakt zijn, maar voor geen meter rijden.
Ik mis bijvoorbeeld, in de rails een moderne beton dwarsligger versie ;D
Maar om nou alles af te branden, omdat een merk niet doet wat jij wil.....
Groet,
Arkadas
-
En dan bij deze weer het vriendelijke doch dringende verzoek dit draadje te gebruiken waarvoor het bedoeld is: nieuws over Märklin.
Verschillen tussen Märklin en andere Marken, of andere berichten gaan vanaf nu resoluut de digitale kliko in.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Oost of westduitse marken? ;D
Gr Hans
-
2-railers zijn goed in het benadrukken waarom märklin te duur, ongedetailleerd, niet op schaal, ja zelfs geen modellen zijn.
Inderdaad
Ondertussen vragen ze zich dan af waarom er van dit merk niks voor 2-rail verschijnt.
De redenen geven ze echter zelf steeds aan; te duur, ongedetailleerd, niet op schaal....
Niet zeuren dus ;)
Bart
Nee hoor, die vragen zich niks af. De meeste kijken zo nu en dan over de schutting om dan bevestigd (vaak) of teleurgesteld (een enkele) terug te keren tot de spoorwegmodelbouw.
-
En die laatste Trix Koploper was aangekondigd en is niet doorgegaan vanwege te weinig belangstelling :-X
Van wie? Wilden de winkeliers niet op voorhand inkopen?
Denk dat de meeste modelspoorders tot koop beslissen als er een model op de markt is. Niet als die toevallig is aangekondigd.
Pas als er daadwerkelijk iets te koop is weet je of er belangstelling voor is.
Ik zie toch best wel leuke modellen bij Marklin voorbij komen maar die dan niet onder de Trix vlag worden uitgebracht. Tsja dan houdt het op.
Een merk als ESU toont toch wel aan dat het prima mogelijk is een model te ontwikkelen die zowel voor 3 rail als 2 rail geschikt is met wat simpele handelingen.
Dat zou Matrix ook kunnen overwegen om zo beide marketen te bedienen.
En zolang Matrix blijft denken dat we nog steeds op modellen zitten te wachten die niet op schaal zijn of "antieke" aandrijftechniek danwel detaillering hebben zal de belangstelling laag blijven.
Als andere merken daar wel oog voor hebben is de keus simpel.
-
Ik heb deze paar pagina's van het 2018-topic afgesplitst, er stonden inmiddels voldoende meldingen in de moderator-todo-lijst zullen we maar zeggen. Misschien iets teveel verplaatst, maar dat horen we dan vast wel :)
Reinout-als-moderator
-
Zelf geloof ik nog steeds niet dat er (te)weinig belangstelling voor een nieuwe koploper (trix) was, verwarde marklin niet met 3 rail? die bleven inderdaad liggen.
Wel jammer dat Marklin niet realiseert dat 2 rail merken vaak wel 3 rail modellen uitbrengen, maar terug even ho maar ::)
-
Piko kopieert graag de blijkbaar goede marketing en materiaal verpakking van Marklin.
Het model zit in een doos in een plastic inleg? Dat is bij zowat alle andere merken ook, of hebben ze in H0 iets anders bedacht?
-
Het was beetje grappig bedoeld hoor ;)
Gewoon een keer de nieuwste Piko locomotief dozen uit hun hogere prijs segment vergelijken, welke langzaam instromen, met de nieuwe grijze Marklin loc doos :)
-
Denk dat de meeste modelspoorders tot koop beslissen als er een model op de markt is. Niet als die toevallig is aangekondigd.
Pas als er daadwerkelijk iets te koop is weet je of er belangstelling voor is.
Aangezien het een variant van een eerder uitgebrachte versie van de koploper is, weet een twee-trailer wat hij kan verwachten. En er is ongetwijfeld veel aan te merken op modellen van Marklin, maar het kleurtje en de bedrukking door staat de toets der kritiek van de meest serieuze modelspoorder.
Een koploper uitgebracht als Trix model kan niet voor hele grote verassingen zorgen.
Jan-Peter
-
Het was beetje grappig bedoeld hoor ;)
Gewoon een keer de nieuwste Piko locomotief dozen uit hun hogere prijs segment vergelijken, welke langzaam instromen, met de nieuwe grijze Marklin loc doos :)
Ja zeg, ik loop op de beurs niet alleen langs de witte dozen maar langs alle grote dozen. ;)
-
Los van het feit of er nou een Trix Koploper moet komen zou het fijn zijn als de onderdelen iig leverbaar waren voor normale prijzen, zodat een 3-rail versie makkelijk om te bouwen is naar 2-rail. dat zou al een boel schelen denk ik.
Zou zelfs nog mooier zijn als ze overal geïsoleerde assen onder kwakken met een flenshoogte die ook over andere rails kan. Dan is het een kwestie van wat draadjes omsolderen/anders solderen, al of niet fabrieksmatig of naderhand. Maakt productie ook weer goedkoper. Volgens mij doet Märklin/Trix dit al op sommige hobbylocs.
Een 'Handige Harry' met een draaibank, wielentrekker en wielenpers kan natuurlijk ook een handeltje beginnen met ombouwen van 3-rail spul. Maar dat is meer een klusje voor erbij dan een fulltime (spoor)baan denk ik. Dit wordt pas interessant als de prijzen voor een Trix Koploper zover de spuigaten uit lopen dat het goedkoper is om 'Harry' in te huren.
Mvg,
Robert.
-
Roco doet dat, AC wielen zijn gewoon geïsoleerd, heb 3 x Plan V omgebouwd, rijdt vrolijk rondjes.