BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rick op 02 May 2018, 15:45:43
-
De NS wil Vectrons gaan inzetten voor de IC-Berlijn:
NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de Intercity naar Berlijn. Deze moeten – in tegenstelling tot de huidige – over het hele traject kunnen rijden en hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens kan dan geschrapt worden. De nieuwe locomotief is belangrijk om de ambitie voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren, een gekoesterde wens van NS. Toch zal de reiziger hier in eerste instantie weinig van merken: Hiervoor moeten we nog veel hobbels nemen, waar Duitse en Nederlandse overheden en spoorbedrijven samen de schouders onder moeten zetten. Dat zal tijd kosten.
De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019/ begin 2020 het spoor op. Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is deze eerste stap voor het versnellen van deze lijn van groot belang.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is. Wij bijten ons er in vast om samen met onze partners stap voor stap een snelle trein verbinding naar de Duitse hoofdstad te krijgen, als duurzaam comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”
Siemens Vectron
NS 12 heeft nieuwe energiezuinige Siemens locomotieven op het oog, van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en rijden nu al in Duitsland en Tsjechië. Ze moeten de huidige 1700 Locs uit de jaren ‘90 vervangen. De locomotieven trekken nu nog Duitse rijtuigen van het type EuroCity. DB is van plan om deze rijtuigen op termijn ook te vervangen.
Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”
Wat moet hiervoor gebeuren? Er zijn vier zaken waar we nu al naar kunnen kijken om de reistijd van 6.22 uur te kunnen verkorten: het schrappen van de locomotiefwissel bij de grens, het terugbrengen van het aantal stops (nu 15), het optimaal gebruiken van het snelle spoor tussen Hannover en Berlijn en tot slot: meer prioriteit in bij het ontwerp van de dienstregeling: Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dat zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.
Van: https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-locomotieven-eerste-stap-voor-snellere-ic-naar-berlijn/
-
Hier (http://www.fluidr.com/photos/northernblue109/15542491171) alvast een plaatje ;D
-
Was er niet het plan om de getrokken trein te vervangen voor ICx treinstellen?
Of is dat alweer verleden tijd?
Wel geinig als er strake DB witte rijtuigen met een NS geel blauwe locomotief over het hele traject rijdt.
-
Was er niet het plan om de getrokken trein te vervangen voor ICx treinstellen? Of is dat alweer verleden tijd?
Daar was ooit sprake van, alleen is bij de definitieve bestelling voor de ICx de meerstroomvariant geschrapt.
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4 (https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4) - zie stukje "Bestelländerung"
-
Hier (http://www.fluidr.com/photos/northernblue109/15542491171) alvast een plaatje ;D
zou me niks verbazen als die wit word met een rood streepje ;)
-
In elk geval weer een model/kleurvariant om voor te gaan sparen...
-
Daar was ooit sprake van, alleen is bij de definitieve bestelling voor de ICx de meerstroomvariant geschrapt.
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4 (https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4) - zie stukje "Bestelländerung"
mooi, getrokken treinen zijn (naar mijn mening) een stuk leuker 8)
-
Wel gaaf, een Vectrom in NS geel-blauw. Ik hoop dat ze dat gaan doen.
Krijgt NS toch nog Vectrons (hoopte ik eigenlijk al ;D)
Maar in Rail Magazine stond dat ze in Nederland niet harder mochten dan 160 km/h en geen passagierstreinen mochten trekken. Hoe gaan ze dat regelen?
-
Bijzonder, dat ze nu eens geen andere kleuren hebben dan dat eeuwige blauw en geel.........
-
Er is ook nog grijs en geel :P
Mvg,
Robert
-
Ik vind het een raar verhaal.
-
Maar in Rail Magazine stond dat ze in Nederland niet harder mochten dan 160 km/h en geen passagierstreinen mochten trekken. Hoe gaan ze dat regelen?
Tja de 186 is ook een veredelde goederenloc, dus passagierstreinen zullen geen groot probleem worden qua toelating lijkt mij.
Qua snelheid, vrijwel het hele Nederlandse traject richting Berlijn is maar geschikt voor 140km/h, zolang de infrastructuur niet aangepast gaat worden gaat dat ook niet veranderen. Maar technisch is een Vectron prima in staat 200km/h te halen, en dat is in Duitsland wel mogelijk op de nodige stukken.
-
Ik vind het een raar verhaal.
Sterke onderbouwde reactie ::) :D
Want?
-
Bijzonder, dat ze nu eens geen andere kleuren hebben dan dat eeuwige blauw en geel.........
Rode, witte en grijs/groene TRAXX rijden ook rond. :)
-
Doe maar Berljns blauw.
-
Doe maar Berljns blauw.
Of Delfst Blauw, en dan de trein na Amsterdam doortrekken naar Delft (met stop in het te heropenen Lisse voor de Duitse Keukenhofbezoekers). ;D
-
Tja de 186 is ook een veredelde goederenloc, dus passagierstreinen zullen geen groot probleem worden qua toelating lijkt mij.
Qua snelheid, vrijwel het hele Nederlandse traject richting Berlijn is maar geschikt voor 140km/h, zolang de infrastructuur niet aangepast gaat worden gaat dat ook niet veranderen. Maar technisch is een Vectron prima in staat 200km/h te halen, en dat is in Duitsland wel mogelijk op de nodige stukken.
De toelating welke de BR 193 in Nederland heeft is tot max 160 km/u. Dit heeft te maken met 2 zaken.
1. Cargo levert het niks op. Losse loc zal in veel gevallen toch maar met 100 km/u worden ingelegd.
2. De kosten voor de toelating voor snelheden boven de 160 km/u zijn groter....
NS zal, als ze sneller dan 160 km/h willen rijden met die loc een nieuwe toelating moeten aamvragen.
-
Op de huidige route van de IC-Berlijn is toch niet nodig loc's te hebben die de geadoreerde snelheid van 200 km/h kunnen rijden. ;D
-
Als ze doorrijden naar Berlijn wel. Er liggen een aantal stukken waar 200km/u gereden wordt.
-
Ik heb het dan ook over de toelating in Nederland. ;)
-
Maar in Rail Magazine stond dat ze in Nederland niet harder mochten dan 160 km/h en geen passagierstreinen mochten trekken. Hoe gaan ze dat regelen?
Misschien dat de artikeltikker van RM iets beter zijn huiswerk moet gaan doen. SpoorPro (https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/10/05/vectron-locomotief-van-siemens-toegelaten-in-nederland/) meldt in z'n bericht Met een maximumsnelheid van tweehonderd kilometer per uur is de locomotief zowel geschikt voor goederen- als personenvervoer. ;)
-
geel/grijze variant lijkt me mooi, anders de blauw/geel (y)
-
De loc is van zichzelf geschikt voor 200km/h. Dat is iets anders dan dat ze in NL niet harder mogen dan 160km/h.
-
De NS versie ja. De DB Cargo Vectron is een 160 km/h variant.
-
Ik heb het dan ook over de toelating in Nederland. ;)
Je zei ook dat 200km/u niet nodig is op de huidige route.
In Nederland klopt dat ja maar voor Duitsland niet. Al zou het me niks verbazen als ze 160km/u locs leasen en er dan achterkomen dat ze voor doorrijden in Duitsland 200km/u locs nodig hebben
-
Over de 200 km/u staat niks vermeld staat in het bericht van NS bedoel je? ::)
-
zou me niks verbazen als die wit word met een rood streepje ;)
NS least lokken en gaat ze dan in de kleuren van een ander? Ik acht de kans erg klein...
-
Ik gok overigens op een stuk of zes uitvoeringen in model. ;D
-
Je zei ook dat 200km/u niet nodig is op de huidige route.
In Nederland klopt dat ja maar voor Duitsland niet. Al zou het me niks verbazen als ze 160km/u locs leasen en er dan achterkomen dat ze voor doorrijden in Duitsland 200km/u locs nodig hebben
Ow ja. ik zie het. Had nog gedetailleerder/specifieker moeten wezen. In Nederland is een loc die 200 kan, op de route in Nederland niet nodig. ;)
-
Ik denk dat Joop bedoelde te betogen dat er in Nederland geen extra toelating nodig is. In Nederland mogen de locs nergens harder dan de toelating al toestaat. In Duitsland is het type al wel voor 200 km per uur toegelaten?
-
NS least lokken en gaat ze dan in de kleuren van een ander? Ik acht de kans erg klein...
De ICE van NSI is ook blauw geel wou je zeggen ;)
Gezien dat de rijtuigen wit zijn zou het me dus niet verbazen als ze voor een homogene kleurstelling gaan.
Captrain rijd ook met twee loccen met het jasje van een andere partij aan, in de spoorwereld is niks vreemd ;)
-
Is bij de ILT-toelating voor de Vectron ook meteen toelating verleent voor de 200km/h passagiersversie eigenlijk? (ongeacht hoe hard je er mee wilt gaan rijden)
Aangezien die technisch net wat anders is dan de standaardversie... (volgens Wikipedia motorophanging en "uitrustingspakket")
In Duitsland is het type al wel voor 200 km per uur toegelaten?
Sinds najaar 2017 rijdt er een 200km/h meerstroomversie voor de Eurocity tussen Hamburg en Praag.
-
In Duitsland is het type al wel voor 200 km per uur toegelaten?
Voor zover ik de Wiki-pagina begrijp wel, diverse maatschappijen hebben locs voor 200 km/u besteld/afgenomen. In Beieren rijdt de DB een RE met Vectrons over een hogesnelheidslijn maar ik kan niet vinden of dat echt 200 of 160 km/u is.
-
De ICE van NSI is ook blauw geel wou je zeggen ;)
Gezien dat de rijtuigen wit zijn zou het me dus niet verbazen als ze voor een homogene kleurstelling gaan.
Captrain rijd ook met twee loccen met het jasje van een andere partij aan, in de spoorwereld is niks vreemd ;)
Daar heb je een mooie te pakken, dat is inderdaad waar. Maar die NS ICE draait natuurlijk wel gewoon in de DB poule, dat is wel een verschil met deze lokken die niks anders zullen doen.
-
Ow ja. ik zie het. Had nog gedetailleerder/specifieker moeten wezen. In Nederland is een loc die 200 kan, op de route in Nederland niet nodig. ;)
Precies. Maar gezien ze de locwissel willen vermijden is een 200km/u loc noodzakelijk. Nu rijd de ICB op een paar trajecten in Duitsland al 200km/u
Maar we zullen wel zien wat het wordt.
-
Daar heb je een mooie te pakken, dat is inderdaad waar. Maar die NS ICE draait natuurlijk wel gewoon in de DB poule, dat is wel een verschil met deze lokken die niks anders zullen doen.
Zolang zelfs het NSI personeel welke op Duitsland rijden in het Duitse uniform lopen zou het mij niets verbazen. Zoals wel vaker begint het spoor daar waar de logica ophoud.
-
Is bij de ILT-toelating voor de Vectron ook meteen toelating verleent voor de 200km/h passagiersversie eigenlijk? (ongeacht hoe hard je er mee wilt gaan rijden)
Aangezien die technisch net wat anders is dan de standaardversie... (volgens Wikipedia motorophanging en "uitrustingspakket")
Sinds najaar 2017 rijdt er een 200km/h meerstroomversie voor de Eurocity tussen Hamburg en Praag.
Er is nog altijd locwissel in Dresden HBF. Momenteel worden de machinisten opgeleid voor de BR193 en na de zomer is doorgaande tractie voorzien.
-
Van mij mogen ze Railjet materiaal aanschaffen/leasen voor die route naar Berlijn. Afgelopen winter in Oostenrijk een stukje in dat spul mogen zitten en wat was dat een verademing ten opzichte van het ICE en EC materiaal wat we daarvoor hadden!
-
Voor zover ik de Wiki-pagina begrijp wel, diverse maatschappijen hebben locs voor 200 km/u besteld/afgenomen. In Beieren rijdt de DB een RE met Vectrons over een hogesnelheidslijn maar ik kan niet vinden of dat echt 200 of 160 km/u is.
160... De Dosto's mogen niet harder.