BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jandcargo op 29 April 2018, 23:57:59

Titel: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: jandcargo op 29 April 2018, 23:57:59
Hallo,

Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc. Is dit toeval of zit er toch een bepaalde logica in het beladen?

Wie weet meer?

groeten jandcargo
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: NS264 op 30 April 2018, 00:00:33
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen  (http://www.erms-leusden.nl/erms/Koppelwagen.html)dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.

Gr Koen.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: jandcargo op 30 April 2018, 00:34:42
Hallo,

Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Even zo vaak is de hele trein beladen en dan zou je dan ook een zg koppelwagen moeten hebben.
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

groeten jandcargo
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Rick op 30 April 2018, 07:08:07
Volgens mij functioneert dat als een koppelwagen  (http://www.erms-leusden.nl/erms/Koppelwagen.html)dat die de eerste massakrachten van het gewicht van de trein opvangt.
Aha, dat is natuurlijk wel nodig bij een containertrein van 1500 ton maar bij een kolentrein van 4800 ton niet. Een koppelwagen dient om materieel met twee verschillende koppelingen te kunnen koppelen.

Volgens mij is het toeval dat de eerste plekken leeg zijn, afhankelijk van de bestemming van de containers.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: zuylen op 30 April 2018, 08:17:40
Soms kan het zijn dat de maximale belasting van het railbed/bruggen zo niet overschreden wordt. Maar eigenlijk weet ik dat niet zo zeker.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: locvanpuffelen op 30 April 2018, 08:35:00
Misschien heeft het te maken met het beladen en lossen van de trein.
Dit gebeurt zoveel mogelijk vanuit het midden, dat kost dan de minste tijd bij  het verplaatsen van de kraan.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2018, 09:23:43
Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet weet, maar je kan er allerlei redenen voor verzinnen. Het zal vaak te maken hebben met een handige volgorde bij het laden en lossen. Maar het kan ook zijn dat de wagens op een bovenleidingloos spoor geduwd moeten worden terwijl de loc onder de draad moet blijven. Dan is het wel handig om er een paar lege wagens tussen te hebben.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Wies op 30 April 2018, 09:33:49
Of zou het zijn om fotograven te pesten???

Wat zijn "fotograven"? Worden daar foto's begraven?

Met vriendelijke groet,
Wies.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2018, 09:46:20
Dat zijn graven die fotograferen. 8)
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: HaHoHo op 30 April 2018, 12:35:12
Ik heb ooit eens gehoord dat met het leeglaten van de eerste wagens minder luchtweerstand optreedt, maar of dat echt waar is... ???

Groetjes,
Hans.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 12:56:34
Een "gesloten" trein (volledig beladen, of personentrein) heeft minder luchtweerstand dan een half beladen containertrein. Van containers kun je veel zeggen, maar ze blinken niet uit in een gestroomlijnde kop.

Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: gvandersel op 30 April 2018, 13:23:35
Vaak zijn de containerwagens een gesloten geheel (blijven bij elkaar). Als er dus minder containers naar een bepaalde bestemming moeten, blijven de beide kopseinden vaak leeg. Waarom, ik weet het niet, maar vind het kraan verhaal wel pausibel.

Gerard van der Sel.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 13:54:04
Hoe gaan we dat dan doen bij 2 kranen bij een terminal?

In de jaren dat ik wel eens langs het spoor sta talloze containertreinen voorbij zien komen die zeer onregelmatig beladen zijn.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2018, 14:16:16
Bij een niet volledig beladen trein komt er telkens weer rijwind (lees: weerstand) na de onbeladen wagens op de wel beladen wagens. Hoe groter de tussenliggende ruimte, kleiner het aandeel "slipstream" van de voorgaande container.
Hetzelfde effect had je vroeger met de kolentreinen uit Limburg. Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Dus vermindering van de luchtweerstand zal geen reden zijn om wagens onbeladen te laten.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Te 2/2 op 30 April 2018, 14:29:40
Bij containertreinen zie je vaak de eerste wagen(s) niet beladen.
z.g. leeg aan de loc.
Is dat zo? Containertreinen vallen niet in mijn tijdperk, dus fotografeer ik ze minder vaak dan andere treinen. Maar ik mijn lijstje foto's van containertreinen in Zwitserland, komt er geen een voor met een lege wagon voor- of achteraan. Zelfs niet bij roll on- roll off truckers transport.

Is dit verschijnsel misschien specifiek Nederlands?
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Carel Ruysink op 30 April 2018, 14:48:38
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Floris Dilz op 30 April 2018, 14:53:50
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: ex44 op 30 April 2018, 15:03:21
Citaat
Vol beladen vormde de bovenkant min of meer een gesloten geheel. Maar leeg vormde elk kopschot een windvang waardoor de luchtweerstand van een lege trein veel groter was.

Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 15:10:09
Ik ken alleen het verhaal dat er een schutwagen tussen loc en trein zit bij een trein met (zeer) brandbare lading om de trein te vrijwaren van vonken van stroomafnemers, gloeiende roetdelen en dat soort dingen. Maar of dat bij brandgevaarlijke containertreinen ook zo is??
Het is me nooit zo opgevallen.

Carel.

Nee. Niet iedere container is brandgevaarlijk, bovendien is het dan veiliger om containers die wel brandgevaarlijk KUNNEN zijn in het midden van de trein te plaatsen (en als je verder wilt gaan ook stoffen die met elkaar reageren niet naast elkaar zetten) en niet aan het begin of eind. Dit ivm aanrijdingen.


@44: "Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?" > Klopt, alleen behandelden Klaas en ik het onderdeel "luchtweerstand". Bij een volle trein is er tov een lege trein meer energie nodig het geheel op snelheid te krijgen, maar door de verminderde luchtweerstand zal deze wellicht langer door blijven rollen als de tractie vanuit de lok wordt weggenomen. Je zou dan uit moeten rekenen wat de luchtweerstand en rolweerstand bij een lege en volle trein is bij een bepaalde snelheid.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 15:12:03
Zal gewoon een heel banale reden hebben, minder ver hoeven rijden met de kraan, zoiets...

Juist. Gewoon toeval.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: wimk op 30 April 2018, 15:19:00
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).

Wim K
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 15:23:50
Zie bovenstaande posts   :laugh:
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Rick op 30 April 2018, 15:39:09
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?

Lijkt me een leuke opgave bij het vak natuurkunde...
Of om een stel forioten op los te laten  ;D
De NS ging uit van het treingewicht, waarbij voor een lege sleep kolenwagens een toeslag van 20%* gerekend werd. Een lege trein van 500 ton werd dus behandeld als een trein van 600 ton qua energieverbruik.

*getallen uit mijn hoofd, staat ergens in een Rail Magazine van lang geleden.

Vandaag was in het nieuws het bericht van ILT over het ongeluk in Tilburg, waar een plan V op een tankwagen was gebotst. Als dat een containerwagen was geweest dan zat die plan V op de container (met misschien wel gevaarlijke stoffen).
En waar zat die plan V nu dan op?

Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: tijgernootje op 30 April 2018, 16:14:49
Allereerst maar even zeggen, dat ik het ook niet weet, en dus ook maar wat speculeer.

Zou het te maken kunnen hebben met bots-beveiliging bij transport van gevaarlijke stoffen? Een lege wagen aan het einde van een stam en een botsing, dan kun je overbuffering krijgen, waardoor de container wordt geraakt. Leeg achter de loc is natuurlijk de ene kant, maar als de trein een keer omdraait is die lege wagen de laatste van de trein geworden.
Ik speculaas ook effe mee.
Bots beveiliging lijkt me onwaarschijnlijk,als er een botsing/ontsporing ontstaat dan gaan er vaak meer dan enkel de loc en de 1ste wagen van het spoor  ;)

Voor brandgevaar lijkt t me in geval van een containertrein ook onwaarschijnlijk,zoveel vonkvormig dat je dwars door een dak van een container heen gaat kan gewoon niet,en daarom is de kans van brand in dit specifieke idee daardoor ook 0%.

Ik zou het eerder op 1 van de volgende 2 dingen houden:
1) elke trein heeft een vaste standaard lengte/plekken voor zoveel containers,dat scheelt je rangeer en aan en af koppel werk t.o.v. elke trein exact opmaat maken voor het aantal containers van die rit.

2)de trein is theoretisch volgeboekt voor z'n rit,maar ergens bij een klant/leverancier gaat het mis en ipv de beloofde 5 containers voor die trein,krijgt hij er maar 3 gereed voor transport.
(terwijl die trein al is vertrokken van zn startplek)
Gevolg een stel lege plekken.
Heb je dat bij meerdere klanten van die rit,dan heb je nog meer lege plekken  ;)

Tot zover mijn speculaas werk.

Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Dave....... op 30 April 2018, 16:41:31
Meer wagons, meer remvermogen  ;)
Het is denk ik toeval dat ze achter de
Loc zitten.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: rail4marcel op 30 April 2018, 16:49:33
Treinen worden op een terminal vaak (maar dus niet altijd) van "voor" naar "achteren" geladen. Vandaar dat je vaak een gat aan de voorkant of aan de achterkant ziet en iets minder vaak een zogenaamde gatenkaas beladen. Of een gat aan de voorkant dan wel achterkant zit hangt daarmee puur af van de beladingsrichting die een terminal hanteert en of de trein nog kop maakt onderweg. Omdat leeg aan de loc op een foto als lelijk wordt ervaren zal dat meer opvallen maar leeg achterop zal net zo vaak voorkomen. Bij treinen met meer type beladingen zoals trailers en containers kan het type wagon ook nog meespelen, een trailer kan immers alleen op een specifiek daarvoor ontwikkelde wagen worden geladen.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 April 2018, 16:52:47
Leeg vervoeren kostte dus meer energie omdat er meer wind gevangen werd. Maar kostte het dan niet ook meer energie om volle wagens te vervoeren omdat het gewicht groter is dan van lege wagens?
Nee, een lege kolentrein kostte meer energie dan een volle. Ooit ergens gelezen, maar vraag me niet waar want het is al lang geleden.
Daarbij komt dat Limburg hoger ligt dan Holland. Dus de lege wagens moesten de helling opgezeuld worden terwijl de volle wagens bijna vanzelf naar beneden rolden.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: ex44 op 30 April 2018, 17:00:37
Gek eigenlijk, het verschil tussen denken wat logisch is en weten wat logisch is.

Net als wind van opzij die meer energie vreet dan wind recht van voren.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Remco vM op 30 April 2018, 17:40:57
Komisch draadje dit ;D
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 18:18:53
Ja hè? :-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Te 2/2 op 30 April 2018, 18:32:26
Ook nog maar een suggestie die 't toeval bepaalt: de plek op het traject.
In Zwitserland kom ik containertreinen tegen die beladen zijn en naar een (basis)tunnel worden getrokken, of daar net uit verlost zijn. Dat die zo compleet mogelijk beladen rijden, ligt voor de hand.
Maar in of vlak bij een container terminal of losplaats ligt dat wellicht anders. Vlak bij Biel ligt een hele grote, en ook bij Freiburg am B. Daar zie je wel eens lege wagons tussen de volle.
 
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Dennis. op 30 April 2018, 18:37:33
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Rondje_HO op 30 April 2018, 18:46:39
Ik denk ook puur toeval :) Plus dat ze misschien op de heenweg lege wagens meenemen als ze het vermoeden hebben dat ze op de terugweg meer containers meekrijgen?
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Arjan6511 op 30 April 2018, 19:09:55
Over het algemeen zijn het shuttles met een vast aantal wagens. De ene keer zal de heenweg voller zijn dan de terugweg en de andere keer andersom.
Iedere keer een volle shuttle is natuurlijk het beste......

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: W. Thomas op 30 April 2018, 21:17:39
wat arjan zegt, lijkt mij het meest logisch.
Ze gaan geen 8 wagens eraf halen omdat die niet beladen zijn.
Dan maar leeg meerijden want als op de eindbestemming weer meer vracht mee moet heb je een probleem.

Het heeft ook te maken met de lengte van de sporen op de terminals denk ik.
Ik kom ook container treinen tegen die voor en achter containers hebben en in het midden niks.
Misschien te lang voor op 1 spoor en daarom de trein opgesplitst bij het oprijden van de terminal.
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Karben op 30 April 2018, 21:21:25
Rangeren met wagens kost tijd en geld (arbeidsloon!).
Titel: Re: leeg aan de loc
Bericht door: Remco vM op 30 April 2018, 21:29:54
Helemaal mee eens Remco  ;D Ik ben dan ook erg benieuwd naar de uiteindelijke consensus over het ‘waarom’  8)

Groet Dennis
ik ben ook benieuwd en wacht het in spanning af ;)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: jandcargo op 30 April 2018, 23:08:40
Hallo Allen,

Ik vind het prachtig dat ik met zon eenvoudige vraag zoveel reacties los maakt!
Toch leuk om er zo over te bomen, al vind ik de ene verklaring meer voor de hand liggen dan de ander.
Misschien dat er nog een echte deskundige tussen ons is die de vraag kan beantwoorden.

Blijf benieuwd

groeten jandcargo
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 08:48:27
Dus je neemt geen genoegen met toeval?  :-\
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 01 May 2018, 09:05:40
Alle plekken op een containertrein zijn "seats" die je kunt boeken. Het is gewoon toeval als bepaalde plekken leeg zijn of niet. Heb wel eens containertreinen gereden met een paar containers op de 2 en 3 wagen, dan een op de 9e wagen en twee op het einde. Toen maar eens gevraagd waarom dat zo is bij de transporteur, en dat was zijn antwoord. Gereserveerde/ geboekte seats op die trein. Als je dan een zware goederentrein van 1600 ton moet rijden over de berg, en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent...maar ja, je kunt niet alles hebben. Meesters krijgen ook die treinen veilig over de berg ;-)

Groeten

Bas
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: henk op 01 May 2018, 09:09:13
Mensen kunnen slecht tegen toeval als verklaring. Dus gaan we gemakkelijk op zoek naar niet noodzakelijke logica.  :)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 01 May 2018, 09:15:32
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Forever Rocofan op 01 May 2018, 09:21:49
Ik heb al van alles voorbij zien komen. maar één mogelijkheid nog niet gezien. misschien gewoon om de loc te beschermen ? mocht er een container uit een kraan vallen of scheef opgetild/ uitdraaien van container met hijskraan gewoon zorgen voor ruimte tussen de loc en de eerste container ??? ik roep maar iets. maar een container die tegen een locomotief aan komt met hijsen of verplaatsen van de container geeft een hoop gedoe. lege wagen ertussen en het risico op schade aan de loc is een stuk kleiner.

Groet Ruud B.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: henk op 01 May 2018, 09:22:30
....goed,die plekken zijn niet geboekt...geen toeval dus... ;D

Okay, klaar!  ;D
Ik denk eigenlijk dat lege plekken net achter de loc meer opvallen dan elders in de trein.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Rondje_HO op 01 May 2018, 09:22:53
.... en de eerste 2 of 3 wagen zijn leeg, ben je daar niet zo blij mee. Je hebt liever als machinist dat die beladen zijn ivm de drukkrachten van de trein als je naar beneden aan het rijden bent....


Ik ben altijd nieuwsgierig :) Voel je dat dan ook echt? Alsof de rest van de trein die eerste er tussenuit wil drukken of zo?
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 01 May 2018, 09:34:33
1600 ton voel je enorm drukken, en als je dan naar je snelheidsmeter kijkt ook ;-) Als je dan weet dat je twee sggrs wagens leeg achter je hebt, voelt dat niet echt lekker.
Je hebt als machinist ook iets dat we hier "Arschbackengespür" noemen. Je voelt met je r**t hoe de trein reageert, met name op het remmen en lossen van de trein. Gaat dat remmen niet snel genoeg, verandert "Arschbackengespür" in "Arschbackenbremse"...dat gevoel kent iedereen wel denk ik ;-) Is dat ook nog niet sterk genoeg, krijg je zelfs "vuisten in je schoenen"  ;D

Groeten

Bas
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 01 May 2018, 09:39:34
Ik heb al van alles voorbij zien komen. maar één mogelijkheid nog niet gezien. misschien gewoon om de loc te beschermen ? mocht er een container uit een kraan vallen of scheef opgetild/ uitdraaien van container met hijskraan gewoon zorgen voor ruimte tussen de loc en de eerste container ??? ik roep maar iets. maar een container die tegen een locomotief aan komt met hijsen of verplaatsen van de container geeft een hoop gedoe. lege wagen ertussen en het risico op schade aan de loc is een stuk kleiner.

Groet Ruud B.

Nee hoor, dat is echt niet zo, enne...hoe wil jij een containerwagen met een kraan beladen als de bovenleiding in de weg zit?  :D Meestal worden containertreinen beladen met kranen, en dan door een diesel op het vertrekspoor gezet. Daar komt dan de elektrische lok ervoor en vertrek je.

Wat we wel kennen is dat als je schiebedienst hebt (trein opdrukken), je tussen de laaste wagen (indien het een "Bombe" is, dus gif/gevaarlijke/explosieve spullen) en een schutwagen extra tussen moet, zodat je minstens 10 meter afstand hebt. Tja, leuk in theorie...

Bas
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Forever Rocofan op 01 May 2018, 09:51:21
@Bas,

Oh ja, een containertrein beladen met een hijskraan kan natuurlijk niet. Ik woon op fietsafstand van de containerterminal Rotterdam. Die hijskranen daar staan natuurlijk voor de sier over het spoor  ;D ;D

https://youtu.be/lzXYmZju5sA

Groet Ruud.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Rick op 01 May 2018, 10:08:33


Okay, klaar!  ;D
Ik denk eigenlijk dat lege plekken net achter de loc meer opvallen dan elders in de trein.
Dan is de foto gemaakt en kijk je niet meer.  :)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: stomer2010 op 01 May 2018, 10:25:02
hallo allemaal
het ligt eraan, soms gaan bepaalde wagens van een trein naar een andere terminal in rotteradm.
van elke trein wordt er en laadplanning gemaakt. daarbij wordt ook rekening gehouden met laadsnelheid.
het kan bijvoorbeeld zijn dat er iets aan wagen 1 defect is maar de wagen wel leeg mag meelopen dan wordt deze er niet vanaf gerangeerd maar ook niet beladen.
het zou ook kunnen dat de container(s) in het belaadslot geleverd zou worden maar komt te laat, dan wordt er niet op gewacht en blijft de wagen leeg.
en het laadgewicht van de wagen met asdruk, wieldruk, en niet te vergeten formaat van container.
vaak staan er verschillende formaten containers op de wagens bijv.trein van 24 wagens de eerste 4 gaan naar terminal a de andere naar terminal b.
nu heeft het verzendstation1  6 40ftcontainers gekregen en 3 20ft. de 20ft stonden op de 1e wagen. van terminal a. nu gaan maar 5 40ft weer terug naar terminal a dan worden deze vanaf wagen 2 geladen. omdat anders de pinnen van wagen 1 omgezet moeten worden wat weer tijd kost. dus bij de laadplanning wordt daar rekening meegehouden voor zo weinig mogelijk handelingen. niks meer en niks minder want tijd is €
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 10:49:00
Dan is de foto gemaakt en kijk je niet meer.  :)

Geheel OT, maar dat zie ik ook vaak bij fotografen. Die gaan het resultaat bekijken terwijl de trein passeert ipv het bekijken van de trein. Vervolgens klagen dat ze zich de takke vervelen omdat de wachttijd tot de volgende trein zo lang is. Die tijd is te bekorten door gezellig de trein "af te kijken" zodat je ook weet welke wagens er in een trein rijden.

Chargeer-modus uit.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Rondje_HO op 01 May 2018, 11:02:54
@Ruud: Bas bedoelt dat je geen kraan kunt gebruiken als je een trein moet laden die onder de bovenleiding staat :)


@Bas: bedankt voor de uitleg!  (y)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Rick op 01 May 2018, 11:50:59

Geheel OT, maar dat zie ik ook vaak bij fotografen. Die gaan het resultaat bekijken terwijl de trein passeert ipv het bekijken van de trein. Vervolgens klagen dat ze zich de takke vervelen omdat de wachttijd tot de volgende trein zo lang is. Die tijd is te bekorten door gezellig de trein "af te kijken" zodat je ook weet welke wagens er in een trein rijden.

Chargeer-modus uit.
Nou maak ik weinig foto's maar inderdaad, ik kijk de trein wel na. Even kijken wat voor en tellen hoeveel wagens erin zitten (of ben ik de enige die telt hoe lang een trein is?).
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Erik Mijd op 01 May 2018, 12:07:49
Eigenlijk was de laatste wagen van de containertrein leeg. Maat toen heeft ie onderweg een keer kopgemaakt et voilá.

Mvg.Erik
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Reinout van Rees op 01 May 2018, 14:22:20
Ik heb even wat over-en-weer gemopper weggehaald over goed lezen enzo. Doe dat maar per PB, dan hoeft de rest niet mee te lezen :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Te 2/2 op 01 May 2018, 18:40:01
Ik begrijp dat dit dus ook gewoon toeval is geweest:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_cont_lötsch.jpg)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 18:48:17
Wat, dat die cargo-lok de middelste van de drie loks is?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Wim1969 op 01 May 2018, 19:15:03
Ja, en die loc heet Rob....
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Te 2/2 op 01 May 2018, 19:57:54
Wat, dat die cargo-lok de middelste van de drie loks is?
Op deze trein waren alle containers aanwezig, ook de eerste: vol geboekt en vol beladen.
Dat het maar 3 loks zijn zal wel iets te maken hebben met de maximale trekkracht op de koppelingen van de containerwagons.
Dat alleen de middelste lok een CARGO is, zal te maken hebben met het aantal als zodanig omgekatte rode locs.
Dat die lok misschien Rob heet, lijkt me toeval.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Wim1969 op 01 May 2018, 21:02:40
....beetje flauw in dit draadje.....er zit er eentje voor ..... en eentje na.....

Lees het draadje geboeid ver hóór :-[  (y)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 21:07:12
Niet na, maar achter.... :-)

 achter rob

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Dennis. op 01 May 2018, 21:32:10
Ook met een Eloc kunnen treinen op een teriminal binnengezet worden, kwestie van de achterste stroomafnemer op en de halve loc onder de draad vandaan rijden. De plek waar de buffer moet komen is gemarkeerd met een rode biels waardoor je weet dat de wagen op de goede plek staat om nog beladen te worden.
Hier mijn trein in Basel Ubf klaar voor vertrek, met overigens de 1e wagen onbeladen... net als de overige 1e 6 ofzo  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2C48215-18FE-41F0-AC29-A245B31B2272.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C2C48215-18FE-41F0-AC29-A245B31B2272.jpeg)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: jandcargo op 01 May 2018, 21:53:44
Hallo,

Ik ga nog het meest mee met locfuhrer bas die zegt dat alle plekken op een trein geboekt kunnen worden(seats) en dat toeval, los van gewicht afmetingen enz, de belangrijkste factor is.

groeten jandcargo
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 21:55:11
Dat de eerste wagens onbeladen zijn is toch omdat de kraan niet zo ver kan komen? ;-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 21:56:39
Hallo,

Ik ga nog het meest mee met locfuhrer bas die zegt dat alle plekken op een trein geboekt kunnen worden(seats) en dat toeval, los van gewicht afmetingen enz, de belangrijkste factor is.

groeten jandcargo
O, en als Floris dilz en  ik het over toeval heb is het niet goed? ;-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: jandcargo op 01 May 2018, 22:03:03
zeker wel, maar ik wist niet van geboekte seats
no hard feelings hoor ;D ;D :D

groeten jandcargo
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Arjan6511 op 01 May 2018, 22:11:04
Bij mij ook niet, wees gerust ;-)

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 01 May 2018, 23:35:51
Ik begrijp dat dit dus ook gewoon toeval is geweest:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_cont_lötsch.jpg)

Er valt mij iets veel anders op aan deze foto....

Bas
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Dennis. op 01 May 2018, 23:43:01
Het heeft alleen met planning, efficiëntie en samenstelling van de Wagenset  te maken, er is geen enkel veiligheids of comfortissue te doen.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Marco1044 op 02 May 2018, 10:12:09
Er valt mij iets veel anders op aan deze foto....

Bas

Zoals? De Mainsped container blijkt toch een trailer te zijn bij nadere inspectie?  :angel:
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 May 2018, 11:44:16
Alleen de voorste loc heeft de stroomafnemer omhoog. De andere twee zijn dus in opzending.
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Remco vM op 02 May 2018, 11:51:38
deur van de derde staat open
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: tijgernootje op 02 May 2018, 12:51:04
Buiten alle eerder genoemde dingen over die foto waarop wat aparts te zien is om,is er nog iets.
De voorste loc heeft 2 panto's op lijkt wel.
Maar is dat apart ?

Op deze trein waren alle containers aanwezig, ook de eerste: vol geboekt en vol beladen.
Allemaal containers ? ja echt ?
Dus die trailer achter de locs vind jij een container,vreemd, nooit geweten dat we die versie ook al hadden  ;D
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 02 May 2018, 13:08:21
Alleen de voorste loc heeft de stroomafnemer omhoog. De andere twee zijn dus in opzending.

Een Re 4/4 420 kan die trein niet trekken, zijn minimaal 2 loks voor nodig. 3 Loks worden eigenlijk nooit zo ingezet, omdat die trekkracht niet noodzakelijk is. Een deur van de cabine die openstaat....ik vermoed dat deze trein ergens op de Südrampe verrekt ist en Brig binnengesleept wordt.

Groeten

Bas

Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Remco vM op 02 May 2018, 13:15:55
Dat zijn dingen die je maar net moet weten, trekkracht van een loc en traject welke deze rijd ;)
en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 02 May 2018, 14:47:49
Dat zijn dingen die je maar net moet weten, trekkracht van een loc en traject welke deze rijd ;)
en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Lijkt me toch vrij belangrijk dat je dat als machinist weet ;-) Ergens halverwege stil komen te staan in 27 %0 omdat je trein te zwaar is, is vrij pijnlijk  ;D

Dat laatste hoor bij de beroepseer die machinisten hier hebben. Voordat je je lok verlaat of aan een collega geeft, zorg je dat de boel opgeruimd is, ramen / Zongordijnen dicht  en de stangen gepoetst zijn....niets zo ellendig als je dienst te moeten beginnen met vieze kladden.... (y)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Remco vM op 02 May 2018, 14:55:36
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

Dat viel me al op dat Oostenrijkse en Zwitserse collega's erg zuinig op hun materieel zijn, een gegeven wat ik in Nederland mis bij diverse collega's  ::)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Bas, Dordrecht op 02 May 2018, 17:23:40
Dat zijn wel belangrijke dingen om te weten idd, maar dan moet je maar net wel bekendheid hebben op een RE4 en het te rijden traject  ;)
vaak weet een machinist het wel, maar heeft het bedrijf zo zijn eigen interpretaties wat materieel kan en mag.....

ehhmm....dat komt nou bij mij over als: Een Re 4/4 kan technisch maximaal 650 ton de berg optrekken. Het bedrijf heeft dus eigen interpretaties wat materieel kan en mag, en zij laten die lok dus 1600 ton de berg optrekken, want volgens hun interpretatie gaat dat ook wel. Resultaat is dus dat je halverwege stil komt te staan omdat het gewoonweg niet mogelijk is meer dan die 650 ton te trekken. Niks geen interpretatie dus, gewoon voorschriften die iedere machinist kent en ieder bedrijf zich aan houd. Al die kapotte loks met uitgebrande motoren moeten repareren of goederentreinen steeds moeten afslepen omdat hun interpretatie niet overeenstemt met de werkelijkheid houd volgens mij geen bedrijf lang vol ;-) Al deze kennis wordt bij de lokinstructie besproken. Is een machinist niet geinstrueerd op een lok of traject, mag en zal hij deze ook niet rijden.

Ik heb ook nog nooit ook maar een machinist ontmoet die het heeft gedurft om een trein van 1600 ton met 1 Re 420 de berg over te trekken... :D Sterker nog: als dat een van onze machinisten zou doen, is dat een reden voor direkt ontslag...

...en een deur die open staat, je moet eens weten hoe vaak ik onderweg door de diverse  Fdl op mijn traject werd gebeld dat de deur van de achterste cabine open  stond (class66) ::)  ;)

Controleer jij je lok dan nooit voor je deze overneemt van je collega's???

Groeten

Bas
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Remco vM op 02 May 2018, 17:37:19
Desondanks vind men in NL dat men met een V100 makkelijk 2000 ton kan trekken,maar gelukkig is Nederland redelijk vlak ;) terwijl die dingen gebouwd zijn voor 800 ton op nevenlijnen.
De ervaren machinisten zullen hier tegen in durven gaan, helaas vind men altijd wel een wat zwakkere broeder, die of niet beter weet of geen nee durft te zeggen.
Helaas worden er in het kader van geldbesparingen beslissingen genomen waar af en toe de tranen van in mijn ogen schieten.....

soms word een loc overgenomen op een perron en dan moet je snel weer door en kun je niet uitgebreid de loc nalopen. In dit geval was het echter een slecht sluitende deur die niet goed in zijn vergrendeling bleef zitten. Blijven koekblikken die 66's  ;) ::)
Titel: Re: Containertrein, waarom is eerste wagen(s) niet beladen?
Bericht door: Te 2/2 op 02 May 2018, 18:34:54
deur van de derde staat open
Het overkomt me niet vaak dat ik dezelfde trein een uur later nog eens op de kiek zet.
Bij deze wel, en warempel, de deur was toen dicht (en er waren 2 stroomafnemers omhoog), bij een dalende rit richting Domodossola vanaf Brig (tunnelmond Simplon):
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/ch/brig_simplon3a.jpg)

En goh, de voorste container zit toch een stukje van de lok vandaan ... ;D