BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Paul VT 11.5 op 24 December 2007, 23:36:37

Titel: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 24 December 2007, 23:36:37
Na vele uren geknoei in Winrail heb ik nu een toonbare ;D versie van mijn project "de Ganstalbahn" getekend. Met de bouw (onderbouw, railspiraal, schaduwstation) ben ik al enige tijd geleden begonnen. Voor ik verder ga met de hogere niveaus, ben ik benieuwd wat jullie er van vinden.  ???

De "Ganstalbahn" is een fictieve H0 baan langs de muur (modulen) (ruimte 3 x4 m.) ergens in D periode ca. III. Er zijn 3 niveaus:

niv 0 (100cm hoog) waar het schaduwstation geplaatst is met 6 opstelsporen
niv 1 (110cm hoog) met een klein station ingericht voor de afvoer van hout naar een verderop gelegen station. Dit station wordt ook gebruikt om de lokale bevolking van goederen etc te voorzien en als overslagstation voor
de afvoer van het hout. Hier stopt ook volgens de dienstleiding onder meer de railbus vanuit de hoger gelegen  "grote stad".

niv 2 (140 cm hoog) De "grote" stad is voorzien van een station waar passagiers kunnen in/uitstappen, hout kan worden overgeslagen voor verdere verwerking en een kleine 'Bw" voor het onderhoud aan loks.

Niv. 0 en niv. 1 worden ingericht voor gebruik op het 2 rail dcc systeem. (Peco wissels / Roco flex.rail) Op niv. 2 kan, gescheiden van elkaar  :( ;D,  zowel met 2 rail dcc als 3 rail m* materiaal  worden gereden. De buitenste baan wordt op dit niveau ingericht voor 3 rail M* materieel (M* K- Gleis). De binnenste baan is ingericht voor 2 rail dcc materieel. (Peco wissels / Roco flex.rail) Vanwege de elektrische scheiding tussen 2 rail en 3 rail staan niet alle sporen in/ voor het station met elkaar in verbinding. Om toch te kunnen wisselen van spoor, is voor loks (voorzien van een multiprotocol decoder zonder sleper) een wisselspoor ingericht aan de andere zijde op het hoogste niveau. (middelste spoor) De verschillende niveaus worden met elkaar verbonden door een railspiraal. O.a vanwege het toepassen van de railspiraal (hellingspercentage) wordt er alleen met kleine samenstellingen tussen niv. 1, 2 en 3 (+ v.v.) gereden.

Zo was het:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_1021Image0008.jpg)

Zo werd het: (mijn jongste zoontje zag zijn kans schoon) :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_1128Image0009.jpg)

Toen kwam het hout voor de onderbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0310Image0044.jpg)

Het allereerste begin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_0310Image0062.jpg)

Zo is het nu zo'n beetje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_1224Image0001.jpg)

Dit is een impressie van hoe het zou kunnen worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ganstahlbahn_24122007.jpg)

Zoals  de Engelsen soms zeggen: less is more maar wat denken jullie ervan?

PS: Ook de kerstgedachte ontbreekt niet ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_1122Image0046.jpg)

Kerstgroeten van Paul!
Titel: Re: De "Ganstalbahn" in H0
Bericht door: Bertje op 24 December 2007, 23:55:40
Mooie baan... misschien de sporenplan erbij zetten...

Zit zelf ook nog in de ontwerpfase... Naam is "BadenWald" (Schaal H0) de ruimte die ik heb is ongeveer 400cm x 380cm...
Maar ik wil er zoveel in, Groot station, Rangeerterrein, Draaischijf en ook nog een flinke berglandschap

Heb wel een aantal ontwerpen gemaakt... zal ik binnenkort ook maar hier aan de experts  ;D laten zien...

Ook namens mij iedereen fijne feestdagen en een gezond 2008
Titel: Re: De "Ganstalbahn" in H0
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 00:16:50
Hier zijn ze: (respectievelijk niveau 0 , 1 en 2)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_2.jpg)
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 25 December 2007, 08:48:04
Dat gaat vast wat moois worden Paul, ik ben benieuwd naar het vervolg.
Ik zie dat je rond gaat rijden, dus ook voor de deur langs. Met uitneembare gedeeltes? Ik ben daar zelf op teruggekomen. (zie verhaal op mijn site). Kun je de tekeningen ook groter laten zien?

Dan nog een tip, ben ik zelf te laat achter gekomen. Zorg eerst voor een achtergrond, schilder bv. vooraf de wanden achter de baan in een luchtkleur, lichtblauw tot grijs. Dat voor de foto's later :D
Veel plezier!

Met kerstgroet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: JaJo op 25 December 2007, 09:01:18
Van rommelkamer naar Ganstalbahn. Een behoorlijke metamorfose. :)

Groet Jaap
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Mark been op 25 December 2007, 09:59:07
Ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. Hou je ons op de hoogte van dit project?

M.v.g. Mark
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 25 December 2007, 11:04:00
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_2.jpg)

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 11:28:50
Er komt inderdaad een uitneembare sectie voor de deur langs..of later een vaste als de rest een beetje klaar is....heb alleen een hekel aan bukken :P
Bedankt voor de tip over de achtergrond...wist tot voor kort echter nog niet wat waar komt (wolken, stad of?) Ik neem zeker een kijkje op je site Jan.
Zelf tot nu toe geen tijd  :-X voor een site...te druk met bouwen ;D

Matthijs: bedankt voor wijzigen link.

Dank dat jullie het een mooie opzet vinden..maar welke punten zouden er nog verbeterd kunnen worden denken jullie?

btw: de rommelkamer was voorheen de garage voor deze jongen:(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_0506Image0018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2006_0506Image0018.jpg)
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 25 December 2007, 11:52:47
Paul,

Het station op niveau 2 met BW vindt ik wat te veel. Misschien is het verstandig het BW op een ander plekje te zetten, bv ipv het derde stationnetje. Het BW hoeft niet direct bij een station te zijn. Bij het grotere station heb je dan wat meer ruimte voor bv een losweg.
Ik mis in het grotere station overloopwissels.
Is het een idee om overal enkelspoor toe te passen? Scheelt je wissels en gezien de ruimte toch wat realistischer. Zoals je ook schreef: Hoe minder, hoe mooier :D

Wat betreft het schaduwstaion. Als het even kan twee schaduwstations toepassen in de lussen van een "hondebot"concept. Ik heb zelf spijt dat ik dat niet gemaakt heb :-[ Je gaat al met klimspiralen werken dus......
Of misschien rekening houden met latere aanleg?

Wordt vast vervolgd. Jan

Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 13:06:23
Jan, een BW heb ik lang over getwijfeld. (BW of lokloods + slakkenkuil/ kolen etc) In dat geval zou niv. 3 er ongeveer zo uit kunnen zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_locloods.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_locloods.jpg)

Twijfel dus nog steeds omdat het inderdaad neigt naar teveel.


Ik mis in het grotere station overloopwissels.
Is het een idee om overal enkelspoor toe te passen? Scheelt je wissels en gezien de ruimte toch wat realistischer. Zoals je ook schreef: Hoe minder, hoe mooier :D

Jan dat klopt omdat: Vanwege de elektrische scheiding tussen 2 rail en 3 rail staan niet alle sporen in/ voor het station op niv. 3 met elkaar in verbinding. Om toch te kunnen wisselen van spoor, is voor loks (voorzien van een multiprotocol decoder zonder sleper) een wisselspoor ingericht aan de andere zijde op het hoogste niveau. (middelste spoor)

Om toch lekker rondjes te kunnen rijden met al het materieel ( 2r dcc en 3r m* ) en ik het zonde vindt om afscheid te nemen van mijn 3r m* loks, is de keuze hier toch op dubbelspoor uitgevallen. Typisch gevalletje van niet willen of kunnen kiezen ;D (zie ook de beschrijving) en dus een consessie
als het gaat om hoe realistisch het is..

Het schaduwstation is aan deze plaats gebonden ivm de aansluiting op de railspiraal en de  keuze om de besturing van het schaduwstation (Alle lauer modules bij elkaar) + afstand tot de stopsecties/ wissels < =>  en de wens om de lengte van de bedrading zo kort mogelijk te houden en e.e.a te willen realiseren in 1 module. Misschien voor een volgende baan ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_1225Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2007_1225Image0001.jpg)


Hoewel de railspiraal een mooie oplossing is om hoogte te winnen, heeft deze ook zijn beperkingen (max. module breedte is hier 80 cm en te weinig ruimte voor een ovaal) Dit geeft een R1 waar veel treinen niet mee overweg kunnen heb ik helaas moeten constateren :'( echt erg is het niet, want er kan nog genoeg wel over rijden) Maar Jan, waarom een 2e schaduwstation? Het ontwerp is ook niet echt een hondebot qua opzet?
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 25 December 2007, 14:01:02
Paul,

De opmerking over het tweede schaduwstation maakte ik omdat ik het nu zelf zo mis. Bij mij rijden de treinen nu ook rond. Het van A naar B rijden verveeld wat minder. En: een schaduwstation is zo vol ;)
Het station ziet er in het laatste ontwerp beter uit. Een idee is misschien nog een uithaalspoor voor rangeerwerk naar losweg en loods?

En ik vind dat je bijzonder netjes werkt. Dat belooft wat!

Met groet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 14:14:07
Jan, van waar naar waar zou dat uithaalspoor dan moeten lopen in jouw visie? Blijft er dan niet te weinig ruimte over om te kunnen lossen op het losspoor direct naast de loods?

mvg, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 25 December 2007, 14:53:30
Paul, het laatste wissel voor de hoofdbaan (komende vanf de losweg of loods, spoor 4?) zou een engels wissel kunnen zijn. Het uithaalspoor is dan misschien voor de berghelling langs te leggen.
Met groet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 15:17:16
Jan, bedoel je dit zo:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_lok_uitl.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_lok_uitl.jpg)


Gr. Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 25 December 2007, 15:26:33
Jan, bedoel je dit zo:
Jazeker! En dan na het wissel een rechtse bocht om het uithaalspoor zo lang mogelijk te maken, maar dat zal wel moeilijk gaan. Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 25 December 2007, 15:41:43
Jan, uithaalspoor nog langer maken gaat hier niet..tenzij vlak langs de tunnel..ziet er niet echt mooi uit. In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ga er nog even op broeden. Eet niet teveel straks! gr. Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 26 December 2007, 12:47:11
Jan e.a.,
Toch nog wat zitten broeden :D nav de reacties en een aangepast plan gemaakt voor niv.3. Het zogenaamde wisselspoor ( 2r <=> 3r) is nu in het station opgenomen. De engelse wissel verplaatst zodat het uithaalspoor wat meer ruimte biedt. Voor de lokloods is nu wat meer ruimte voor bijv. slakkenkuil ed. Nadeel (of voordeel zo je wilt) is dat het station wat compacter is en drukker lijkt. Voordeel is dat de andere zijde van de baan een meer "landelijker" karakter krijgt. Direct na de tunnel is een halte opgenomen voor de railbus die de "wintersporters" kan afzetten voor het nog te realiseren "skigebied"  ;D Uiteraard kan deze railbus nu ook volgens de "dienstregeling"  :) het station op het laagste niveau aandoen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_lokl_tram_wisselsp_station.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_lokl_tram_wisselsp_station.jpg)
Wat denken jullie er zo van? Gr. Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Beusi op 26 December 2007, 12:49:02
Mooi groot station, maar houdt je er rekening mee dat bij een groot station ook een grote stad hoort? Dus dat je daar ook ruimte voor moet houden?
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 26 December 2007, 13:09:37
De gehele l. zijde incl achtergrond.....meer ruimte is er helaas  :-| niet..zit wel allemaal bij elkaar?
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: theomeeuwsen op 26 December 2007, 14:12:41
is er wel ruimte voor meer perrons dan die ene??
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Beusi op 26 December 2007, 16:24:54
De gehele l. zijde incl achtergrond.....meer ruimte is er helaas  :-| niet..zit wel allemaal bij elkaar?

Je kan toch ook je station kleiner maken?
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Esperopt op 26 December 2007, 17:50:17
Hoi Paul, volgens mij kun je niet alle sporen in het station in twee richtingen berijden. Rechts rijdend naar het grote station en links aanhoudend kom je op het 'tegenspoor' terrecht en kun je niet meer terug.
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 26 December 2007, 20:22:38
Paul,

Ik blijf moeite hebben met het dubbelle spoor. Je zou het heel wat verbeteren om toch te kiezen voor enkel spoor. Maar ik snap dat die keuze heel wat betekent.
De kleine halte aan het dubbelle spoor is niet realistisch. Normaal zou een perronnetje volstaan (beide zijden bij dubbel spoor). Een zijspoortje werd meestal alleen aangelegd om een wagen te plaatsen. Dat kan dan met één wissel. Als je het wilt gebruiken om een railbus "opzij" te nemen dan adviseer ik je zeker 1 m zijspoor aan te leggen. In dat geval kan een losspoortje altijd nog aan een zijde van dat zijspoor gemaakt worden. Een zijspoor zoals je tekent betekent ook een beveiliging met seinen. Ik zou daarom maar voor een perronnetje gaan.

met groet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 27 December 2007, 11:00:02
Jan, Theo, Beusi e.a.

Dank voor de opmerkingen.  :D Minder is toch meer en daarom ben ik mede op jullie advies op niv. 2 van dubbelsporig naar enkelsporig (Jan) gegaan. (eingleisige Hauptbahn). Dit scheelt ook flink in de grootte van het station op niv. 2 (Theo, Beusi)Voor dit station heb ik mij deels laten inspireren (linker deel) door station Kyllburg (D). Kyllburg heeft een landelijke sfeer afhankelijk van het perspectief. Zie ook Miba spezial 74 okt. 2007. Een "grote"stad  is dus geen must. Electronica icm geïsoleerde secties in dit station moeten voor een scheiding  tussen 2 rail en 3 rail materieel gaan zorgen.  Op het r. deel kan eventueel nog een klein station voor een railbus worden opgenomen: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_enkelspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_3_enkelspoor.jpg)

Op niv. 1 is een klein opstelspoor toegevoegd bij het kleinste station en
een deel van het verborgen spoor aan de l. zijde wordt zichtspoor. (overkapping => bovenliggende landschap/station):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_extraspoor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niv_1_extraspoor.jpg)

Het geheel zou er dan wel eens zo uit kunnen gaan zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ganstalbahn27122007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ganstalbahn27122007.jpg)
 
of van de andere zijde: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ganstalbahn_II.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ganstalbahn_II.jpg)

Wat denken julllie er zo van? (Nog meer weglaten ???)

mvg, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Beusi op 27 December 2007, 12:07:29
Ik vind die grote hoogte verschillen niet zo mooi, want je hebt als berg zelf een heel hoog stijgings percentage, dus je krijgt een hele stijle berg. En heel hoog. Zou je het nivo verschil niet wat verlagen?
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 27 December 2007, 12:46:57
Zag enige tijd terug op Eurospoor een baan (ander thema/ naam kwijt) waar de hoogte verschillen juist verrekte goed uitpakten op een rel.klein opp. => dit maakte verschillende thema's mogelijk op een kleine H0 baan. Als mijn schaduwst. af is, ga ik uiteraard nog eens kritisch naar de hoogte kijken. De beelden vanuit Winrail zijn hier niet meer dan een impressie.. Gr. Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Beusi op 27 December 2007, 12:53:40
Dat geloof ik, maar je rijdt zo op het randje, is opzicht wel een mooi gezicht. maar je krijgt zoveel muur. Het is mooier als je het wat flauwer maakt en er wat boompjes of zelfs een huisje oid opzet
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 27 December 2007, 13:05:33
Paul,

Dat ziet er zeker beter uit :).
Ik zie het ontwerp met die hoogteverschillen ook als een uitdaging. Je krijgt nu wel enkele kleine stukken modelbaan die langschappelijk geen relatie kunnen hebben. (Of het zou een Zwitsers bergspoor moeten zijn).
De overgang zou je daarom "hard" kunnen maken. Een stukje hout aan de voorzijde (doorsnede berg) en geen doorlopend landschap. Wordt wel wat! :D
Ik zie ook nog dat in het "grote" station (inhaal)spoor 3 het langst is. Dat is gunstig voor langere goederentreinen.
Veel plezier met de bouw.

Met groet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 27 December 2007, 14:09:32
Jongens, bedankt voor alle opmerkingen. Naar de hoogteverschillen ga ik zeker nog kritisch kijken. Echter, mijn 40cm werkelijke hoogteverschil is in de werkelijkheid 87x groter= ca 35m. Echt bergachtig kun je dat niet noemen.
(In de werkelijkheid kun je de omgeving van Bf Kyllburg hooguit heuvelachtig noemen: http://maps.google.nl/maps?client=firefox-a&channel=s&hl=nl&q=kyllburg&ie=UTF8&t=h&om=1&ll=50.041927,6.594543&spn=0.006408,0.014591&z=16
Het leuke van modelbouw is echter dat je je eigen wereld kunt vormgeven en invullen. ;D Ik houd jullie op de hoogte!  (er moet een manier zijn om de link korter neer te zetten maar ik ben er nog niet achter :'( Greetz, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 06 March 2008, 23:07:49
Na verdere rijping van het ontwerp heb ik toch besloten de div. nog gemaakte
opmerkingen te verwerken in een aangepast baanplan.
Zelf vond ik het ontwerp bijv. nog te druk en te weinig overeenkomen met een zog. Eingleisige Hauptbahn. (Waarop zowel met (lange) goederen- als passagierstreinen kan worden gereden)

Zo heb ik het hoogste niveau (2) teruggebracht naar 20cm tov het schaduwstation.
De hoogteverschillen zijn hierdoor natuurlijker geworden en komen meer overeen
met de werkelijkheid. Ook het station zelf is flink aangepast, uitgekleed en uitgerekt.
Eigenlijk is het min of meer een kopie vd werkelijkheid geworden (Kyllburg).
Dit muv een klein spoor waarop met 3r. materieel gereden kan worden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_2.jpg)
 
Op niveau 1 is het kleinste station verwijderd. Op het andere vlak is wel een station gehandhaafd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_1.jpg)

Naar mijn idee ziet e.e.a. er zo beter en oorspronkelijker uit en kan er meer
aandacht worden besteed aan scenery en landschap.

Niveau 0 (schaduwstation) is ongewijzigd. Uiteraard houd ik mij aanbevolen voor opmerkingen cq verbeteringen. Greetz, Paul

(Opm: wellicht kan één vd. moderatoren de lange link (een stukje terug) svp inkorten?
Ik kan deze zelf nl niet meer wijzigen)
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Jan Bennink op 07 March 2008, 08:38:56
Dat is even geleden Paul. Maar de tijd nemen voor een goed ontwerp is altijd prima. Het ziet er zeker realistischer uit. Ik heb toch nog een opmerking. Is het niet zo dat in een dergelijk station niet alle treinen stoppen? Dan zou je een "doorrij" spoor kunnen hebben waarin geen afbuigende wissel zit. Dat spoor gaat zo te zien langs de goederenloods. Misschien kan je daar nog iets aan doen. Overigens heb ik dat op mijn eigen baan aan één zijde ook niet helemaal goed. Een slanke meebuigende wissel camoufleert dat wat.
Ik ben steeds meer benieuwd naar de bouw!
met groet, Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 07 March 2008, 21:52:31
Hallo Jan , dat is inderdaad een tijdje terug. Druk met andere onderdelen van de baan.
Nu heb ik het punt bereikt dat er echt gebouwd moet gaan worden. Als ik met de theorie klaar ben,
dan begin ik een draadje in "wat zijn wij aan het bouwen".

Alleen ik bleef twijfelen. Soms moet je gewoon beginnen en in andere gevallen is rijping beter.
In dit geval ging het plan dus wederom op de schop.

Wellicht kun je aangeven wat je met je volgende opmerking bedoelt:

 
Is het niet zo dat in een dergelijk station niet alle treinen stoppen? Dan zou je een "doorrij" spoor kunnen hebben waarin geen afbuigende wissel zit. Dat spoor gaat zo te zien langs de goederenloods. Misschien kan je daar nog iets aan doen.

Vroeguh  ;) zag het er nl zo uit:

 klik hier  (http://www.stadt-kyllburg.de/fotoarchiv/data/images/historischexaufnahmen_bahnhof_img0003.jpg)

Greetz, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Kyllburg H0)- het vervolg
Bericht door: Paul VT 11.5 op 14 March 2008, 21:05:42
Dit "project" loopt op papier nu zeker al een jaar. :P Het liefst zou ik
echt aan de gang gaan, maar voordat ik definitief de zaag in
het hout zet, wil ik een goed gevoel aan het baanplan overhouden!

Inmiddels heb ik steeds meer het idee dat dat begint te lukken. :D
Na vele uren zoekwerk, o.a.  naar het oorspronkelijke sporenplan,
beginnen de contouren van het baanplan wat mij betreft duidelijke
vormen aan te nemen.

Zo heb ook eens gekeken hoe Bhf. Kyllburg er in het "echie" uitziet
anno 2008 mbv Google Earth. Zo blijken er van het oorspronkelijke
aantal sporen (vier) uit ca. 1890, nog maar twee over in 2008:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GE_Kyllburg_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GE_Kyllburg_1.jpg)

De totale afstand van tunnel naar tunnel is ca. 800m.
Echter, zonder compromis is het onbegonnen werk om dit 1 op 1 in H0
uit te werken.  In H0 heb je daar ruim 9 m voor nodig...en dat is er niet
aan ruimte beschikbaar. In ieder geval niet bij mij. Vertaald naar
de ruimte die ik beschikbaar heb, ziet e.e.a. er dan zo uit met
Bhf. Kyllburg linksonder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB3_14032008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB3_14032008.jpg)

In het archief v. Kyllburg vond ik nog deze foto's waaruit blijkt dat
eea. er toen ook al vrij strak bij lag:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_ansichtskarten_img0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_ansichtskarten_img0009.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_bahnhof_img0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_bahnhof_img0003.jpg)

Tegenwoordig ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BfKyllburgEG170904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BfKyllburgEG170904.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BfKyllburg200504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BfKyllburg200504.jpg)

bron: www.kyllburg.de

Ik denk dat het maar eens moet gaan gebeuren, tenzij er nog suggesties zijn?
Bijvoorbeeld GTB in H0 of Kyllburg in H0? Want op Kyllburg lijkt het eigenlijk
nog het meeste.....toch? Greetz, Paul



Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: grove den op 14 March 2008, 22:44:22
een piep klein suggestietje: de bogen aan het begin/eind van het station..kunnen die niet iets ruimer?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aaaaaaa.jpg)

Jos
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 14 March 2008, 23:10:37
Jos,

Ja, zou ik ook graag willen. Alleen er is (te) weinig ruimte beschikbaar.
Tenzij ik terug ga naar max 2 sporen...wat ik liever niet wil.
(wordt denk ik wel erg saai om mee te spelen....)

Het baangedeelte linksonder (met aan het einde de tunnel)
heeft eigenlijk ca. 4.0 -4.5 meter nodig . Beschikbaar is ca. 110cm.
De kleinste boog is een R3....

Maar ik kan eigenlijk niet lezen wat je schrijft/ toevoegt in het plan?
Kun je svp de link aanpassen?  gr. Paul


 
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: santerdam op 14 March 2008, 23:18:49
Tip : Op de foto gaan staan, linker muisknop ingedrukt houden en de foto naar de adresbalk van je browser slepen. Dan krijg je de foto in groot formaat.
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 14 March 2008, 23:49:55
Santerdam, dank voor de tip!

De spiraal linksonder is niet zichtbaar.
Met een knipoog naar het "echie" zou dit beter zijn
voor het baanplan linksonder: (Maar het past niet.)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/liever_dit_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/liever_dit_2.jpg)

Over het driesporige gedeelte onder komt een seinen portaal.
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: grove den op 16 March 2008, 22:48:21
ja,... nou zie ik het ook..: 'Tgaatnie! :-[

Jos
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 16 March 2008, 22:59:41
Jos, dat het niet gaat, wil niet zeggen dat je ongelijk hebt.
Daar het toch een "10 jaren plan" is ;), zal ik vd week
eens kijken hoe het er uit ziet als ik terug ga naar 3 sporen.
Uiteindelijk is men in het echt ook begonnen met 4 sporen waarvan
er nu nog maar 2 over zijn.... greetz Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 19 March 2008, 00:18:10
Het is toch gelukt om de bogen aan de onderzijde
wat ruimer te leggen. Eens kijken of dit zo verder
uit te werken is in de praktijk de komende maanden. :D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_190307.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_190307.jpg)

Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: grove den op 19 March 2008, 09:09:37
Nou zie je wel !!  :D :D :D
Hoop dat het in het "echt" ook past/lukt..
Misschien dat je nog een beetje moet "sjoemelen"rechtsonder bij de tunnelin/uitgang...maar dat gebeurd/zie je  meestal bij het uileggen van de rails: wat haalbaar is en wat niet.
Misschien een klein stukje rechtspoor in de tunnel zelf zodat de opening van de "tunnelbuis/profiel zo smal mogelijk kan zijn?( lange wagons in bocht/boog)
mooi ontwerp! ( dat had ik nog niet geschreven... :-[ ;) )
heb geprobeerd met een plaatje het te verduidelijken..ook een beetje de doorloopopening wat breder gemaakt??,:
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_190307_1.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_190307_1.jpg)[/url]


Jos
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 19 March 2008, 21:42:57
Sjoemelen ?  :-[  (Merk net dat waar ik de r. tunnel heb weergegeven in de Google foto, dit eigenlijk het punt is waar het éénsporige gedeelte begint.. :-X .)

De tunnels (oost en west) bij de stad Kyllburg waren oorspronkelijk ontworpen voor .....2 sporen en dat is er nu net niet van gekomen in de werkelijkheid. Dus de tunnels mogen breed zijn. ;)

oost:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tunnel_oost.jpg)

west:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tunnel_west.jpg)
bron: http://www.eisenbahn-tunnel.de/

Greetz, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: grove den op 19 March 2008, 23:26:21
Citaat
Dus de tunnels mogen breed zijn. 


Nou des te makkelijker!!
Trouwens wel erg mooie "modelbaan"plaatjes: die weg steil omhoog langs de tunnel en die gebouwen  boven de tunnel... ;)

Jos
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 19 March 2008, 23:40:33
Ben ook juist vanwege dit soort foto's van plan om er in het voorjaar
zelf met een camera heen te gaan. 8) 
Kyllburg ligt op ca 3 uur rijden. Kan ik het zelf ook eens in het echt zien.
En de details vastleggen. gr. Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Arnold op 20 March 2008, 05:50:44
Ga met de trein; nog veeeel leuker. Dat weggetje naar boven heb ik overigens jaren geleden gefietst. Kwamen wel boven (fietsend)  Er ligt een camping vlakbij het station. Die is alleen te bereiken via weggetjes met het zelfde hellingspercentage zoals op de foto. En dan drie keer achter elkaar dit percentage (in mijn herinnering). Moest je naar het dorp dan had je voor dat je aankwam al een behoorlijke prestatie geleverd. Vanuit Kyllburg gingen met de trein terug naar NL (klapband, stromende regen).
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 20 March 2008, 21:39:19
Na, nog wat foto's dan om nog wat langer te nostalgeren en ideeën op te doen voor de baan:   :D


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_bahnhof_img0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/historischexaufnahmen_bahnhof_img0004.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kyllbhf_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kyllbhf_1.jpg)


bron: o.a. www.kyllburg.de

Greetz, Paul


Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 21 March 2008, 22:45:40
Voortschrijdend inzicht en de "finale":

De baan 180 graden gedraaid heeft als voordeel dat de railspiraal linksonder
in zijn geheel behouden kan blijven. Behalve voor de toegang naar het schaduwstation heb ik nu ook meer mogelijkheden in de hoogte. In de toekomst kan ik nu op een hogere etage verder bouwen.....(misschien een deel van Gerolstein met BW :D) Ook de toegankelijkheid van het schaduwstation aan de l.- zijde verbetert nu. Het advies van Jan Bennink van enige tijd geleden om geen uitneembare sectie rechtsonder toe te passen heb ik opgevolgd. Wordt voortaan bukken!
(Jippie...ik kan zagen met Pasen ;D!)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_21032008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_21032008.jpg)

Greetz, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Frank! op 23 March 2008, 11:17:36
Paul,

Ik heb even je baanplan bekeken en een paar dingen vallen me op:

De stations zien er goed uit, niet teveel rails in het zicht, mooi in een boog gelsitueerd. De keuze voor een enkelsporige lijn is mijns inziens ook een hele goede keuze.

Het schaduwstation is aan de onderkant perfect bereikbaar, maar vanaf het grote station alleen via 1 spoor. Dat zou ik persoonlijk niet willen, omdat alle treinen die het schaduwstation aan die kant in en uit willen rijden gebruik moeten maken van datzelfde spoor. Bovendien daalt dat spoor (in een tunnel) voor twee andere sporen langs, hier krijg je dus een verhoging voor die twee andere sporen, ik weet niet of je je dat hebt gerealiseerd. Ook zal het spoor een flink hellingspercentage bevatten.

Doorgaande treinen in je station moeten altijd over een wissel rijden in afgebogen stand. Dit is niet erg, echter zal de snelheid van de trein laag moeten zijn. Ook omdat je geen paradebaan hebt, lijkt het me mooi dat er doorgaande treinen zijn in het station.

Bij je spiraal ligt nog een wissel, waar gaat dat spoor naar toe?

Wat misschien nog extra mogelijkheden toevoegt, is er voor zorgen dat je vanaf meer plaatsen naar het schaduwstation kunt. Zodat je bijvoorbeeld vanaf het kleine station niet eerst weer door het grote station hoeft te rijden.

Even een snelle schets:

Er mist nog een keerlus om weer in de originele richting terecht te komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_21032008_aangepast.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_21032008_aangepast.jpg)

MVG

Frank
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 23 March 2008, 15:53:42
Frank, dank voor je kritische noten. Dat “dwingt” mij ertoe om betere/ andere keuzes te maken. :D

Dat het schaduwstation alleen van “onderen” bereikbaar is klopt. Je kunt er zelfs niet rechtstreeks inrijden vanaf het grote station! Dit is een keuze en heeft onder meer te maken met de plaats van de stopsecties icm de besturingselektronica van het schaduwstation (Lauer). (lees: ik wilde geen geld meer uitgeven aan extra modules etc. om inrijden van de andere zijde mogelijk te maken) De wissels aan de bovenzijde worden opengereden als treinen het schaduwstation verlaten.

De hellingspercentages zijn een ander verhaal. Om een heel lang verhaal kort te maken, heb ik een hoogtewinner (railspiraal) gemaakt ivm de tot. beschikbare ruimte. Echter, gezien de max. radius van 380 mm in deze railspiraal (modulebreedte 80cm), kunnen hier alleen kleine treinen omhoog en/of omlaag. (naar het schaduwstation)
In het schaduwstation zoals ik het gebouwd heb, kunnen ook alleen maar rel. kleine treinen opgesteld worden. Is dus niet echt erg. Althans, dat vond ik aanvankelijk. De kleine straal beperkt ook de keuze van de loks die er gebruik van kunnen maken. Een Duitse krok gaat bijv. wel omlaag zonder te ontsporen maar niet omhoog. En zo heb ik er hier nog een paar.

Je opmerking over het flinke hellingspercentage is op zich een volkomen terechte.
Echter, voor de kleine treinen die ik hier wil laten rijden, is het vrij sterke hellingspercentage van 4,6% geen enkel probleem. (getest) Wel voor grotere treinen en grotere loks. (ervaringen anderen) Maar die zouden er oorspronkelijk niet op rijden. Beetje een gedwongen “keuze”. (En dat gaat dus veranderen :))

Dus, nav je opmerking en omdat het bij mij blijft “jeuken” dat er geen grote treinen rijden of afgesteld kunnen worden, heb ik een aanpassing gemaakt in het  baanplan (schaduwstation). Om met grote treinen te kunnen rijden, heb ik het uitrijspoor vanuit het schaduwstation verlengd. Een niveau lager, onder het grote station, heb ik 2 extra opstelsporen voor grote treinen opgenomen in het plan. De aansluiting met het hogere niveau vindt plaats in het verdekte deel onder. Het hellingspercentage is in deze situatie teruggebracht naar een redelijk aanvaardbare 3.4%. De bochten zijn min een R3.
Met deze aanpassing zijn er meer opstelplaatsen voor grotere en kleinere treinen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_23032008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GTB_23032008.jpg)

De wissel voor de railspiraal regelt de toegang naar de railspiraal omhoog (L) of omlaag (R):

Greetz, Paul
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Sicco Jan op 27 April 2008, 17:21:30
Paul,

volgende plaatje gevonden in MarklinMagazine 4/94:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/211_100_en_39_230_in_Kyllburg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/211_100_en_39_230_in_Kyllburg.jpg)

Goede 'reden' om met langere loks je station te willen bereiken, zelfs met korte treinen. Lekkere modelspoorsamenstelling.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Ganstalbahn - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 20 December 2008, 15:57:35
Update: het laatst bijgewerkte baanplan.

Alle bochten bijgewerkt. Het schaduwstation is sterk uitgebreid. De railspiraal linksonder is verdwenen. Evenals het doorgangsstation. Vanaf Kyllburg loopt nu een buurtspoort (nebenbahn) in de richting van een klein kopstation. Dit station ligt ongeveer 10-15 cm boven het 0- niveau:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/KB_24112008_2.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/KB_24112008_2.gif)

Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Dennis H0 op 22 December 2008, 12:03:47
das een flink schaduwstation geworden, indrukwekkend allemaal wat je aan het bouwen bent
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 22 December 2008, 20:11:15
Dennis,

Dank voor het compliment. Het valt ook wel eens tegen ondanks dat het zeker niet het grootste project is. Op dit moment is e.e.a. binnen het plan het grootst haalbare schaduwstation. (denk ik). In ieder geval haal ik dat wat er nu ligt, niet meer weg.  :-X Het eerste  bouwsel  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2008_0124Image0003.jpg) was te beperkt en te klein. Benieuwd hoelang het duurt voordat het nu te klein wordt.   ;D Greetz, Paul


Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 22 December 2008, 20:14:19
Strak baanplan, ben benieuwd hoe het station met gebogen perrons er uit komt te zien :)

Gr. Remco.
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 22 December 2008, 20:45:14
Remco, Ik was van plan het eigenlijke station, perrons ed. te beperken tot de r. zijde. Net zoals in het echt zo recht als mogelijk. Of bedoel je dat niet?  Gr. Paul
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Remco. op 22 December 2008, 20:48:22
Ok duidelijk nee we begrijpen elkaar, maar ik dacht eerst dat je het station zou doortrekken de bocht in voor de lengte, maar ik begrijp zojuist dat dat niet je plan is :)

Op zich zijn rechte perrons nu eenmaal wel het mooiste als je geen Railz ruimte hebt :) je kan H0 niet mooi langs de perrons krijgen als je niet lengte hebt :)

Gr. Remco.
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 22 December 2008, 20:55:34
Ik was het wel van plan, maar ben eigenlijk weer van het idee afgestapt om dezelfde reden als die jij net aangaf. De bocht wordt nl. snel te scherp om er materieel mooi langs te laten stoppen. Gr. Paul
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Edsko Hekman op 22 December 2008, 22:16:25
Hey Paul,

ziet er goed uit man! Al vindt ik het schaduwstation wel erg krap wat (binnen)bochtenwerk betreft... Maar ja, het zal allemaal wel weer goed komen. Dat deed het de vorige keer met onze TEE'tjes ook! Ging ook prima.

Ben ook wel erg benieuwd naar je brug...

Greetingzzz,

Edsko
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 22 December 2008, 22:43:25
En de TEE' s (RAM D4 Roco & Trix)  zijn tot op dit moment de moeilijkste testtreinen geweest....en met goed resultaat.  :D  (btw wat een sound in zo'n klein hok!)  ;D
Titel: Re: Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Ronald Halma op 04 January 2009, 17:04:02
Een vriend van me heeft zo'n TEE. En ja, wat een pens geluid zit er in zo'n ding zeg... Geweldig! Wel zou ik het volume in een ruimte zoals jij en ik die hebben wat minder zetten. Heb zelf een aantal grote Amerikanen met een flink volume, en dat is bijna niet vol te houden in een kleinere ruimte. Maar wel mooi! ;D

Titel: Re:Kyllburg - (Baanplan H0)
Bericht door: Paul VT 11.5 op 26 October 2009, 23:38:35
Update met het laatst bijgewerkte baanplan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kyllburg_102009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kyllburg_102009.jpg)

Hier ook de seinen al een beetje bijgezet. E.e.a vereist nog verdere studie. Dit plan is inmiddels
uitgevoerd. (qua ruwbouw dan)

Greetz, Paul