BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Mispoes op 20 December 2007, 22:43:07
-
Foto's van de Haarlemmermeerlijn/sloperij Koek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img391.jpg)
687 (BDk+B) te Mijdrecht, 28 december 1983
-
Ha Frank,
Drie maal twee is vier? ;D
Grtz, Marcel
-
Mijdrecht Anno 2007
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/EmplacementMijdrecht2007verkleindjp.jpg)
-
Ha Frank,
Drie maal twee is vier? ;D
Grtz, Marcel
U heeft een goed geheugen! Dat kan ik wel waarderen. ;D
Dit is de andere kant:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img392.jpg)
687 (Bk + A) te Mdt, 28-12-1983
-
Mijdrecht Anno 2007
Is het gebouwtje voor het stationsgebouw (vanuit het fotoperspectief) de (beschermde) retirade?
-
Jazeker, alhoewel er weinig eer meer aan te behalen valt. Ben vandeweek nog ff over de Rondweg gereden en r staat nog steeds een golfplaatloods over het retiradehuisje heen. Het stationsgebouw zelf is uiterlijk enigsinds opgekalefaterd, er zitten sindskort een paar bedrijfjes in.....
Grtz, Marcel
-
Die bedrijfjes er uit en Koek er weer in! Wat jij?
Slopen maar!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img393.jpg)
BDk 670 beleeft nog één pinksterweekend. Mdt, 8 juni 1984
-
Sloperijen blijven nog steeds iets leuks voor een modelbaan net als lockerkhoven. Moet er bij mij ooit nog eens van komen, maar de eerste jaren ben ik bang nog nie.
Groetjes Michiel
-
Ja idd,
Maar Koek is natuurlijk een geval appart. HKS vond ik maar moeilijke gasten, net alsof ze wat te verbergen hebben daar....
grtz, Marcel
-
En het was daar helemaal niet gezellig!
-
Precies, beetje dooie boel. Toen de mannen van Koek in de jaren 90' nog daar werkten, viel er nogwel iets te regelen op het gebied van plaatjes schieten.....
Grtz, Marcel
-
Dit is ook een bekende:
2422 + 2237 in Mijdrecht, Juli 1984
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/24222237slooptemijdrecht.jpg)
fotograaf onbekend
Grtz, Marcel
-
Ik geloof dat ik die foto ken: is wellicht van Raymond Kiès, woonde jarenlang in Mijdrecht.
Ik heb ooit één sloop-2400 in Mdt aangetroffen, de 2511. Werd tegelijk met een beige Morris Marina gesloopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img395.jpg)
2511 Mdt, 19 februari 1985
-
Deze dan: De 666 ;D Een 'duivels' treinstel
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Mat46stel666sloopteMijdrecht.jpg)
fotograaf onbekend
Ben zelf ook bezig een Mat'46 viertje te bouwen, maar dat even terzijde :)
Grtz, Marcel
-
Daar zag ik vloerstukken van liggen toen ik op 28 december 1983 Koek voor het eerst bezocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img396.jpg)
Mdt, 11-07-1985
Geen gras, geen riet, geen schroot (behalve op de rails) en geen grijper.....
-
Deze dan: De 666 ;D Een 'duivels' treinstel
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Mat46stel666sloopteMijdrecht.jpg)
fotograaf onbekend
Ben zelf ook bezig een Mat'46 viertje te bouwen, maar dat even terzijde :)
Grtz, Marcel
*wil hebben*
maar ja, ik heb de Lucifer van de HSM al. De tweede, een achtenhalver. Niet de breedspoorlucifer.
-
Vorige week was het mat 46-4 week.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7274.0
-
Met riet!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img305_1.jpg)
289 te Mdt, 19-02-1985
-
ELD4 672 te Mijdrecht, Maart 1984
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Mat46672Maart1984sloperijKoekMijdre.jpg)
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Mat46672Maart1984bijKoekinMijdrecht.jpg)
Fotograaf: Mcn P. Marree
Mvg, Marcel
-
Dat is de mcn waar je het over had?
Hier nog een laatste plaatje voor vanavond:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img075_1.jpg)
Datum + plaats hoef ik vast niet te noemen.....
-
Gelukkig toch nog 1 vrolijk plaatje in dit draadje, nu kan ik rustig gaan slapen.
Welterusten allemaal. (gaaaap)
Gr. Stephan.
-
Ja en je weet nu ook hoe je sarcastisch moet schrijven.....
-
Is dit soms sarcasties bedoeld? :P
-
prutser nu slapen
-
Zo zag het stationsgebouw van Mijdrecht er twee maanden geleden uit. Inmiddels is het weer wit gepleisterd.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/StationMijdrecht19-8-2007.jpg)
Grtz, Marcel
-
Dat ziet er heel erg kaal uit, naakt zelfs.....
-
Wat on-Nederlands, ik zou eerder zeggen Noord-Frans. Leuk geveltje! Jammer dat het weer wit wordt.
-
Leuk! De haarlemmermeerlijnen :D
Ik heb er zelf helaas niets van meegemaakt, maar ik geniet er altijd weer van bij het zien van foto's.
Ik ken zelf iemand die stapels met haarlemmermeerspoor foto's heeft, misschien kan ik hem overhalen hier wat te posten :P
Onder anderen de opbraak, speciale treintjes en de huidige toestand.
Ohw, deze (http://www.haarlemmermeerspoor.nl/) site is ook zeker de moeite waard! Ik geloof dat de maker hier ook actief is.
-
Ja, graag zelfs!
Rasarchivaris en desola-deskundige Victor Martijn Lansink heeft ook het e.e.a. van na de afbraak op zijn trashsite:
http://www.railtrash.fotopic.net/c1393540.html
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2440_1.jpg)
2440 met lange goederentrein is zojuist de Haarlemmermeerlijn opgereden en zal dadelijk de overgang in de A2 bij Loenersloot bereiken op 20 december 1985.
-
zie ik daar een rood - blauw engeltje aan het eind? :'(
Wesley
-
Ja, dat is de 21 die achter aan de trein hangt voor de mannen van Koek. Maar wees gerust, vandaag is het nog gewoon 21 december 1984. Foto is toekomstmuziek en duurt dus nog 364 dagen.....
-
Ben benieuwd naar het vervolg van de 2007 reportage van Victor Martijn Lansink op Railtrash.... Hopelijk staan daar ook nog wat leuke plaatjes bij van vroegah :)
Grtz, Marcel
-
Ik ook, ik sprak hem gisteren in het Utrechts archief en spoorde hem aan binnenkort vooral verder te gaan.
-
Ha, Goed bezig :)
Heb je in het Utrechts Archief iets bruikbaars gevonden?
Grtz, Marcel
-
Ja, mat 64 tek, w.o. 501. Karst ging met meer naar huis, is héél druk de komende tijd.....
-
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1003sloopMijdrecht.jpg)
Hier de 1003 met daarachter de 1008, zojuist afgeleverd door de 2403 (als k me niet vergis...)
Mvg, Marcel
-
Het eerste slooptransport van de 1000'en.....
Toch jammer dat ik dit gemist heb.....
En waar is de 1003 aan te herkennen?
-
Ben net toevallig nog met de 942 naar Tiel vv gereden. De 501 heb k helaas nooit een meter mee gereden, wel de 502 t/m 531 :)
Grtz, Marcel
-
Hij mist een drijfas.....
Grtz, Marcel
-
Juist!
Jij bent duidelijk iemand van de details!
-
Ben net toevallig nog met de 942 naar Tiel vv gereden. De 501 heb k helaas nooit een meter mee gereden, wel de 502 t/m 531 :)
Grtz, Marcel
Ik kan mij ook niet herinneren daar een keer in te hebben gezeten, maar dat kan ik mij van geen enkel individueel viertje mat.'64 herinneren. Hoewel ik vaak genoeg in plan T heb gezeten.
Wel een foto van de 501 gemaakt, toen ie net uit z'n laatste grote revisie kwam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img409.jpg)
501 Enschede, 17 november 1985
-
De 501 is toch te Amf Bkd in stukken geknipt, en afgevoerd richting Westhaven. Inmiddels alweer een paar jaartjes terug dan. Had laatst wel de 528 mee, die heeft een Bk van een tweetje. Volgens mij een 400 bak, met een 900 interieur....
Grtz, Marcel
-
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2508teVinkeveenop3-5-1985.jpg)
Om maar een beetje On Topic te blijven: De 2508 te Vinkeveen 3-5-1985 ;D
Foto van Drehscheibe
Mvg, Marcel
-
Juist!
Jij bent duidelijk iemand van de details!
Wie niet ;D ;D
-
Mss wel leuk om hier te vermelden; Ik was een aantal jaren terug een keer in een jeugdcentrum in Odijk, stond de Dj binnen te draaien in een cabine van een muizenneus. Het was niet goed te zien of het hier de kop van een DE2 of Mat'46 betrof. Het moet ongeveer 2001 geweest zijn. Aangezien er bij Koek nog weleens cabines losgesneden werden voor alternatieve doelen, zoals de kop van de DE2 80 en de ELD2 267.
Grtz, Marcel
-
Dat was de ABk 80-kop ter vervanging van de Bk 267-kop die door brand beschadigd was geraakt.
Ik was erbij toen Koos de kop lossneed van de bak en hem met een shovel van de bak afduwde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img410.jpg)
80 te Mijdrecht, 9 juli 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img411.jpg)
-
Is dat de foto die in Spoor & Trein Editie 11 staat? Wat dus betekend dat die kop in Odijk van de 80 moet zijn? Er was er toch ooit ook een naar de toenmalige Flevohof gegaan?
Grtz, Marcel
-
Knik, koppie d'r af... Doet me een beetje aan die vieze filmpjes denken...
-
Stig wat voor filmpjes kijk jij als je niet voor Tante Pos bezig bent en ook hier afwezig zit te zijn?
-
Is dat de foto die in Spoor & Trein Editie 11 staat?
Nee, die foto was een paar minuten later gemaakt.
Dat betekent dat de kop in Odijk van de 80 is, ervan uitgaande dat je niet al op je 5e in de disco stond te swingen.
Bk 285-kop ging naar de Flevohof om als kippenhok te dienen. Lang zal die wel niet bestaan hebben want de kop was toen al in een slechte staat. Ik heb nooit foto's gezien van de kop op de Flevohof.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img413.jpg)
285 kop te Mijdrecht op 5 mei 1985
-
Dat mag ik van Chris niet zeggen hier... ;)
-
Dan moet het wel heel erg erg zijn! :o
De rest van de 285 verdween onder de hamer.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img414.jpg)
285 Mdt, 05-05-1985
Marcel, ga jij dat watertorentje nog namaken?
-
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/034-03.jpg)
Foto: Drehscheibe
2245 + 2 Plan E- Rijtuigen kruist de A2 op 17-05-1986.
Dit was ook een soort excursie, net als de NVBS op 30-04-1986 met de 1505 en 2412. Railcolor heeft veel foto's van deze rit in zijn archief. Een van de twee Plan E's is een omgebouwd rijtuig uit de trek - duw dienst.
Mvg, Marcel
-
Rit is mij volledig ontgaan. Nu ja, ik had op 30/04 al afscheid genomen van de lijn.
Over afscheid gesproken. Heb op zondag 8 december 1985 offcieel afscheid genomen van de 81 met krans, toespraak en 3 toehoorders. Koek, die een eindje verderop stond te tennissen, vond het allemaal best.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img415.jpg)
81 Mdt 08-12-85
-
Het was toen 2001 in Odijk, ongeveer. Toen was ik 23, zal eens navragen of die kop er nogsteeds staat. Hij had toen wel een 'eigentijdse' beschildering! Maar die foto van de 285 zie k voor het eerst nu. Die watertoren bezorgt me al jaren hoofdpijn ;D Ben er nog niet uit hoe die op de achtergrond nagebootst gaat worden. In werkelijkheid staat ie een aardig stuk achter het emplacement. Het lijkt alsof ie er vlak achter staat. Moet nog een achtergrond creeeren. Maar hij moet zichtbaar zijn, het is typerend voor Mijdrecht die toren.
Grtz, Marcel
-
Dat kan wel kloppen, er lag net achter het stations gebouw een tennisbaan ja. Die is inmiddels verdwenen. Koek had uitvergrootte foto's van de sloop van o.a. Mat'46 in z'n kantoor hangen. Wie weet heeft hij ook nogwel foto's of iets dergelijks in zijn bezit.... Hoe vaak ben je wel niet in mijdrecht geweest vroeger Frank? Getuige het grote aantal foto's ?
Mvg, Marcel
-
Die watertoren bezorgt me al jaren hoofdpijn ;D Ben er nog niet uit hoe die op de achtergrond nagebootst gaat worden. In werkelijkheid staat ie een aardig stuk achter het emplacement. Het lijkt alsof ie er vlak achter staat. Moet nog een achtergrond creeeren. Maar hij moet zichtbaar zijn, het is typerend voor Mijdrecht die toren.
Klopt, zeer kenmerkend. Net als de RK kerk van de parochie Johannes de doper, hoorde eveneens bij de coulissen van Koek de sloper.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img416.jpg)
Na 3 jaar weer terug! Eind april 1989
-
Geweldige draad is dit, had al wel eens van de treinensloop in Mijdrecht gehoord, maar er nog maar weinig foto's van gezien. Fascinerend! Dat er nog maar een hoop foto's mogen volgen.
Die foto van die overweg in de A2 is helemaal geweldig, jammer dat het daar allemaal opgeruimd is.
mvg. Henk
-
Hoe vaak ben je wel niet in mijdrecht geweest vroeger Frank?
Even tellen:
1983: 1
1984: 1
1985: 10
1986: 4
======
Subtotaal: 16
Daarna nog 2 x maar dat is de laffe variant want toen was het lijntje al dicht.
-
Geweldige draad is dit, had al wel eens van de treinensloop in Mijdrecht gehoord, maar er nog maar weinig foto's van gezien. Fascinerend! Dat er nog maar een hoop foto's mogen volgen.
Die foto van die overweg in de A2 is helemaal geweldig, jammer dat het daar allemaal opgeruimd is.
mvg. Henk
Henk, het plezier is geheel wederzijds. Ik denk dat ik mede namens Marcel mag spreken.
De foto van de A2 is in een heel mooi perspectief gemaakt, beter dan die van mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img417.jpg)
2436 A2 t.h.v. Loensersloot, 23 december 1985 (morgen alweer 22 jaar geleden.....)
-
Klopt helemaal Frank ;D
Die kerk heeft heel wat aan zich voorbij zien komen de afgelopen eeuw, net als de watertoren die stond er ook al toen er nog stoomlocs voorbij tuften. Die foto van 1989 illustreerd zo ongeveer hoe het er nu nogsteeds uitziet. Zelfs de aansluiting naar Indesit is nog duidelijk zichtbaar.
Grtz, Marcel
-
En gesloopt zien worden..... ik heb die RK kerk regelmatig op de achtergrond staan. De NH kerk was meer toeschouwer van goederentreinen en als er wat opgehaald diende te worden vanuit de wachtkamers.....
Ben jij wel eens bij Kroon te Wilnis geweest Marcel? Was wel benieuwd of de kerk dan van de andere zijde te zien was.
Ik heb n.a.v. de fotoreportage van Victor via Google earth de hele weg eens opnieuw gedaan. Kon inderdaad gemakkelijk alles terugvinden, inclusief Indesit-aansluiting. Waar zat voddenhandel Karotex eigenlijk? Die kreeg ook wel eens wagens.
Aansluiting Indesit op 20 december 1985:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img418.jpg)
Sik 332 nam DE-1 21 heel even mee de aanluiting op vanwege wat rangeerbewegingen. 21 werd op 27/12 gesloopt. Ascona bijna 4 dagen eerder nadat het voertuig opnieuw werd ingezet tijdens een convooiachtervolging. Ford Fiasco zal er ook wel niet meer zijn.....
-
Interessant topic; maar zie ik dat nou goed: een spoorwegovergang op een snelweg??
Koen
-
Henk, het plezier is geheel wederzijds. Ik denk dat ik mede namens Marcel mag spreken.
De foto van de A2 is in een heel mooi perspectief gemaakt, beter dan die van mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img417.jpg)
2436 A2 t.h.v. Loensersloot, 23 december 1985 (morgen alweer 22 jaar geleden.....)
Frank, jouw foto vanuit dit standpunt vind ik ook erg leuk. Ik denk dat het voor de wachtende automobilisten vooraan altijd wel een verassing was wat er allemaal voorbij kwam, tenminste wanneer je treinenfanaat bent.
Jammer dat ik het niet heb meegemaakt, ik was 22 jaar geleden nog maar 3,5 jaar :)
-
Toen Kroon begon met slopen ben k bijna elke dag ff langs gereden. Hij was heel vriendelijk en ik mocht langskomen zovaak ik wilde! Zodoende heb ik zo'n beetje elke loc die daar gesloopt is op de kiek staan. Alleen de 1147 en een paar bakkies ontbreken in dit lijstje.
Grtz, Marcel
-
Interessant topic; maar zie ik dat nou goed: een spoorwegovergang op een snelweg??
Koen
Ja Koen, dat is thans, met de huidige drukte niet meer voor te stellen. Vroegâh kon nog van alles ;D. Het was in 1985 heel wat minder druk maar toen al was de overweg een flessehals waar iedereen zo snel mogelijk van af wou. Het treinverkeer was al jarenlang beperkt tot 1 treinenpaar per dag. Eerst moest de Rijkspolitie (met Porsche 911) zijn goedkeuring geven voor de oversteek. Er was een zeer uitgebreide lichtinstallatie aangebracht, te vergelijken met de huidige wegsignalering.
Voordat de 2436 mocht oversteken heeft ie bijna een uur moeten wachten. En wij maar blauwbekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img419.jpg)
22 A2 Loenersloot, 23-12-1985
-
Toen Kroon begon met slopen ben k bijna elke dag ff langs gereden. Hij was heel vriendelijk en ik mocht langskomen zovaak ik wilde! Zodoende heb ik zo'n beetje elke loc die daar gesloopt is op de kiek staan. Alleen de 1147 en een paar bakkies ontbreken in dit lijstje.
Grtz, Marcel
En dat is nou typisch iets dat ik bewust langs mij heen heb laten gaan. Ik heb het met veel interesse gevolgd in de bladen maar had geen zin meer in dat gevlieg van vroeger. Bovendien, ik was tevreden met wat ik had en liet het graag aan een nieuwe lichting hobbyïsten over dit vast te leggen. Het zou anders hebben gelegen als ik zo dichtbij had gewoon als jou Marcel. Aan slooptransporten met plan V vanuit Hengelo heb ik in 2004 wel weer aandacht besteed.
-
De aansluiting van Karotex lag ongeveer 500 - 1000 meter voor die van Indesit. Was maar een klein kopspoortje, er pasten ongeveer 4 Gs-jes op. Heb wel een foto, alleen geen scanner :(
Mvg, Marcel
-
Ha, mijn C Kadettje leeft nogwel gelukkig ;D
Grtz, Marcel
-
Jammer dat ik het niet heb meegemaakt, ik was 22 jaar geleden nog maar 3,5 jaar :)
Des te leuker vind ik het dat het je ook interesseert. :)
-
Hier nog een geinteresseerde.
Die persoon met stapels foto's wil (helaas) zijn foto's niet posten. Helaas, maar ik respecteer het ;)
Hier is de interesse ontstaan door het voormalige station 'Gouwsluis' hier in Alphen aan den Rijn. Tussen Alphen en Bodegraven is nog goed te zien hoe het spoor richting Uithoorn vroeger aftakte en over de Oude Rijn heen ging.
Jammer genoeg is dat stuk in 1936 opgeruimd, ik had daar graag meer van gezien :(
-
En waar is de 1003 aan te herkennen?
Aan het nummer op de bufferbalk. :)
-
Nu je het zegt.....
-
Een mooi stukje huisvlijt van Koek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img426.jpg)
80 niks-van-bewaard-gebleven-kopbak op 7 juli 1985 te Mdt
Koos aan het werk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img428.jpg)
85 Mdt, 10-02-1986
-
Werden al die treinstellen niet eerst in de fik gestoken?
Ik heb foto's gezien van talloze opgestelde treinstellen die uitgebrand stonden in Uithoorn (toen deden ze daar blijkbaar niet moeilijk over)
-
[Najib Amhali] Toe maar jongen, lekker prakken! ;D
-
Het uitbranden van treinstellen en rijtuigen deden ze tot 1980, daarna mocht dat niet meer. In principe gebeurde dat uitbranden bij de sloop zelf in Mijdrecht maar er werd wel eens brandgesticht in één van de wachtkamers, zoals Uithoorn er ook één van was.
-
Een mooi stukje huisvlijt van Koek:
80 niks-van-bewaard-gebleven-kopbak op 7 juli 1985 te Mdt
Er zijn nog stukjes NS 80 Frank!
Ik ben de trotse bezitter van een nummerplaat NS 80, destijds in 1984 voor slechts 15 gulden gekocht van de NS afd Inkoop en magazijnen in Utrecht. Een Allan-vleugel en de fotolijstjes uit de coupés gingen voor slechts 5 gulden p/s van dehand. Je moest er op inschrijven en kwam op een heuze wachtlijst van hobbyisten. Ik zie daarboven in de Catharijnetoren nog de stapels nummerplaten en Allan-vleugels, 't leek wel een winkeltje.
Trouwens van de NS 80 is ook een kop bewaard gebleven; staat ergens in een jongerencentrum als draaitafel voor de DJ.
Wim
-
Dat klopt, waarschijnlijk in Odijk (jongerencentrum De Schoudermantel) ;D
Grtz, Marcel
-
Gut, gut wat ziet 'ie er uit :o
http://www.schoudermantel.nl/images/foto_trein.jpg
Voor 1985 toen daar brand was stond er toch een '46 kop meende ik.
Mvg,
Wim
-
Dat kan best eens kloppen Wim.
Mvg, Marcel
-
Er zijn nog stukjes NS 80 Frank!
Ik weet het, ik doelde met mijn opmerking op mijn foto's van het afsnijden van de ABk-kop. Het rommeltje op de foto van 7 juli zijn de resten van de BDk wiens kop er in stukken gescheurd bij lag.
Zie voor de de mat'46-kop 267 die de 80 voor ging het begin van pagina 4 van dit draadje.
-
Vandaag exact 22 jaar geleden: DE-1 22, 25, 36 en DE-2 85 werden naar sloper Koek overgebracht onder dezelfde klimatologische omstandigheden als vandaag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img431.jpg)
Breukelen, 23 december 1985
-
Des te leuker vind ik het dat het je ook interesseert. :)
Het heeft iets leuks, die voormalige goederenlijntjes. Naast Nieuwersluis-Uithoorn bijvoorbeeld ook Leeuwarden-Stiens, Groningen-Drachten, en de wat oudere Ede-Wageningen. De aanwezigheid van sloperij Koek maakt de lijn Nieuwersluis-Uithoorn nog wat bijzonderder. En natuurlijk de 2200, 2400, en de sik waarmee deze lijnen bereden werden.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/sik_20286_1.jpg
Deze foto van Harm Anton Kiefte heb ik eens op het internet gevonden, volgens de site was het in Mijdrecht, maar welke aansluiting was dit?
Volgens mij moet er in de buurt van sloperij Koek ook een gebouw met de vorm van een boemerang staan, klopt dat?
mvg. Henk
-
Dat klopt Henk. De aansluiting op de foto is van Johnson Wax, de spuitbussengigant. Het boemrangvormige kantoor is het kantoorgebouw van Johnson Wax. De spooraansluiting lag ongeveer anderhalve km na het emplacement van Koek en is pas in 1983/84 aangelegd. Deze heeft dus maar ongeveer 2 jaar dienst gedaan!
Grtz, Marcel
-
Ik vermoed dat de aansluiting ongeveer zo heeft gelegen.
(bron: google earth)
(http://img145.imageshack.us/img145/3033/johnsonhg6.th.png) (http://img145.imageshack.us/my.php?image=johnsonhg6.png)
Groeten Frank
-
2440 heeft zojuist een flinke goederentrein afgeleverd op het Mijdrechtse industrieterrein, Sik 332 was verantwoordelijk voor de laatste meters van de eerste Blauwe Engel, DE-1 21.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img432.jpg)
332 en 2440 te Mijdrecht, 20 december 1985
-
Dat klopt ongeveer wel Frank. In 2005 ben k er eens langsgelopen om te kijken waar nou precies die aansluiting lag, maar er is bar weinig van terug te vinden! Het aansluitwissel lag ongeveer op de plaats waar de Rondweg afbuigt van het spoortalud. Misschien is er iemand die een foto heeft van deze plaats toen de aansluiting er nog lag?
Grtz, Marcel
-
Ik denk dat Raymond Kiès (Mageraki) dit wel op de foto zal hebben. Misschien één van onze nieuwste aanwinsten, Illya Vaes, ook. Hij was in die tijd ook aardig aktief.
Heaas moet ik bekennen dat ik in die tijd mijn uitstapjes naar de lijn alleen gebruikte voor de sloop in Mijdrecht. Het was ook te ver om alleen voor goederentreinen naar toe te reizen. Ik wist ook helemaal niet dat die aansluiting van Johnson ten noorden van Koek lag. Ineens wordt het mij nu duidelijk waar Sik 217 met schuifwandwagens vandaan kwam op 10 februari 1986:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img436.jpg)
217 Mdt 10-02-86
-
Dit is ook een bekende:
2422 + 2237 in Mijdrecht, Juli 1984
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/24222237slooptemijdrecht.jpg)
fotograaf onbekend
Grtz, Marcel
Nee hoor, de fotograaf is helemaal niet onbekend. Die foto is namelijk van Raymond Kiès.
Overigens zijn de aan Drehscheibe toegedachte foto's ook van Raymond Kiès.
-
Als ik het niet dacht! Dag Raymond! ;D
Jij hebt vast de Johnson-aansluiting wel in je collectie!
-
Ford Fiasco zal er ook wel niet meer zijn.....
Helaas niet.... die was van mij :)
-
Ik vermoed dat de aansluiting ongeveer zo heeft gelegen.
(bron: google earth)
(http://img145.imageshack.us/img145/3033/johnsonhg6.th.png) (http://img145.imageshack.us/my.php?image=johnsonhg6.png)
Groeten Frank
Ja, die heeft ongeveer zo gelegen. Maar er was meer: voor de loods takte nog een opstelspoor af, dat dat weer parallel aan de 'hoofdlijn' lag. Ik zal eens kijken voor foto's, die zal ik vast wel ergens hebben...
www.raymondkies.nl
-
Hier een foto'tje van de aansluiting van de Johnson Wax. Je ziet het spoor richting de gebouwen op de achtergrond gaan. De wagens werden hier naar binnen gedrukt. Ik weet niet zeker of het spoor na de loodsen nog doorliep, ik dacht eigenlijk van wel. Onder de ketelwagen zie je het extra opstelspoor aftakken. 't Is geen beste foto, maar deze heb ik toevallig eens gescand dus daarom kan ik 'm snel tonen - ik hoop op jullie vergiffenis :-[
(http://members.home.nl/r.kies/JohnsonWax.JPG)
-
Ik vind het een leuke foto moet ik zeggen, geeft goed de situatie weer. Ik heb nu het 'sporenplan' een beetje aangepast. Weet jij eigenlijk ook waar het tweede spoortje op aansloot?
(http://img297.imageshack.us/img297/9727/johnson2hn5.th.png) (http://img297.imageshack.us/my.php?image=johnson2hn5.png)
(bron: google earth)
Groeten,
Frank
EDIT:
Het ziet er -zover ik op luchtfoto's kan zien- wel naar uit dat het spoor aan de andere kant van de loods er nog een stukje uit kwam. Maar dan zou daar nog wel een deur zichtbaar moeten zijn tegenwoordig..
En dat gebouw dat vlak langs de spoorlijn staat (waar de rode lijn net overheen loopt) stond er zeker nog niet in die tijd? Want eerlijk gezegd denk ik dat het fabrieksspoortje nog iets meer naar het zuiden zijn aansluiting had op de doorgaande lijn.
-
Ik vind het een leuke foto moet ik zeggen, geeft goed de situatie weer. Ik heb nu het 'sporenplan' een beetje aangepast. Weet jij eigenlijk ook waar het tweede spoortje op aansloot?
Het tweede spoortje sloot nergens op aan. Het werd alleen gebruikt voor het stallen van wagens.
Groet, Raymond
www.raymondkies.nl
-
Dat is een mooi plaatje. Geeft aardig duidelijk aan hoe de spoorsituatie bij Johnson was. Het is daar anno 2007 aardig dichtgebouwd, en lastig te herkennen.
Grtz, Marcel
-
Op 30 april 1986 zelf afscheid genomen van het Haarlemmermeerlijntje. Dit viel samen met het NVBS-afscheid dat gehouden werd met de 2412 + 1505 + plan E's. Voor zover ik weet is de 1505 de enige 1500 die Mijdrecht in zijn geheel bereikte (en ook weer kon verlaten).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img457.jpg)
2412+1505 te Mijdrecht, 30 april 1986
Pas 3 jaar later keerde ik weer terug om eens te kijken wat er veranderd was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img455.jpg)
Mijdrecht, 17 april 1989
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img456.jpg)
De rails waren opgebroken, het baanlichaam was nog grotendeels aanwezig. Op het terrein lagen nog zijwanden van oude VAM-wagens en twee draaistellen waarvan ik denk dat ze van plan N afkomstig waren.
-
Typisch zo'n geval van vergane glorie.. Ik vind het aan de ene kant erg jammer dat de lijn opgebroken is. Aan de andere kant weet ik dat ik de lijn wel veel minder interessant zou vinden als hij er nog lag. Nu krijg ik er wel een beetje een geromantiseerd beeld van :-*.
Erg leuke foto's weer moet ik zeggen. Het blijft 'spannend', van die opgebroken lijntjes, waarvan je de contouren nog kunt terugvinden in het landschap. Ik mag zelf graag met google earth of microsoft maps kijken naar wat ik voor het gemak maar de restanten van de lijnen noem.
MVG
Frank
-
Die ambivalente houding heb ik dus ook met alles wat weg en bewaard gebleven is. Dat wat weg is: jammer, het had moeten blijven. Dat wat er nog wel is doet mij dan weer een stuk minder.
De ideale status is dan eigenlijk: datgene wat op het punt staat te verdwijnen is erg interessant..... Maf eigenlijk om het zo te beleven.....
Even filosofisch: niets is, alles wordt.....
-
Als iets, niets is.
Is niets, iets.
Daar komt het eigenlijk op neer. ::)
-
hij begrijpt het niet.....
-
Het gaat over tijd niet over materie.
Maar nu hop waar blijft de volgende foto van een uiteengereten treinstel of loc, welke eruit ziet als de restanten van een dood dier na de jaarlijkse kerstsschranspartij.
Gr. Stephan.
-
Exact!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img458.jpg)
85 Mijdrecht, 10 februari 1986
Zo goed, Stephan?
-
Yep, ;D
-
Dat is weer het betere sloopwerk! Niks geen interieur demonteren, gelijk die enorme sloopbijl erdoorheen ;D
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/229sloopMijdrecht10-11-1980a.jpg)
Grtz, Marcel
-
Ik was erbij toen Koos de kop lossneed van de bak en hem met een shovel van de bak afduwde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img410.jpg)
80 te Mijdrecht, 9 juli 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img411.jpg)
Die ziet er nu heel anders uit:
(http://www.schoudermantel.nl/images/11-3-2005/45.jpg)
(http://www.schoudermantel.nl/images/11-3-2005/7.jpg)
De kop op de Flevohof heb ik wel eens gezien als kind; ik weet niet of m'n pa er toevallig opnames van heeft...
-
Zou wel heel erg leuk zijn, dat zou dan de eerste foto zijn die ik zie van de 285-kop op de Flevohof (thans
Walibi-Flevo Six-Flags of is dat nu ook al weer achterhaald?).
-
Is wel leuk om een kop van een trein zo te gebruiken.
-
Erg leuke foto's weer moet ik zeggen. Het blijft 'spannend', van die opgebroken lijntjes, waarvan je de contouren nog kunt terugvinden in het landschap. Ik mag zelf graag met google earth of microsoft maps kijken naar wat ik voor het gemak maar de restanten van de lijnen noem.
MVG
Frank
Hierin kan ik mij geheel vinden, ik sta er soms versteld van hoe goed een verdwenen spoorlijn nog terug te vinden is op google earth.
mvg, Henk
-
Leuke foto's allemaal. Hoe zat het ook alweer in de laatste jaren: de 2400 bracht de trein naar Mijdrecht; de sik (286?) bracht de wagens voor Uithoorn verder door? (of haal ik nu het e.e.a. door elkaar??)
Groet, Edwin
-
Hey Edwin:-)
De 2400 reed met 'nieuwe' wagens voor de verlader tot Vinkeveen. Daar stond de Sik klaar met de wagens die hij bij de verladers had opgepikt onderweg. De Sik moest na 1983 zowieso naar Vinkeveen rijden om de daar liggende ophaalbrug dicht te gooien, dat gebeurde van de Wilnisse zijde. Alleen voor zwaardere transporten zoals de welbekende sloopconvooien reed de 2400, meestal vergezeld van een tweede 2400 of 2200, door naar Mijdrecht. De dagelijkse goederentrein reed dan gecombineerd met dit transport om het aantal kruisingen met de A2 zoveel mogelijk te beperken. De tweede loc behoorde achterop (of in) het convooi te lopen i.v.m. de te passeren bruggen in het traject. De tweede loc werd vermoedelijk meegestuurd om het rangeerwerk te vereenvoudigen, met alleen een loc voorop moest er eerst kopgemaakt worden in Uithoorn. Dan reed het convooi terug naar Mijdrecht en werd het te slopen materieel het terrein van Koek opgeduwd. Een goed voorbeeld hiervan was het transport van de elocs 1007 + 1009. Op het terrein zelf verplaatste Koek materieel met een op een DER 500- onderstel geplaatste hijskraan.
Grtz, Marcel
-
Een op een DER 500 geplaatst hijskraan verplaatste de wagens???
Foto's???
Klinkt interessant :P
Ries
-
Hey Edwin:-)
Alleen voor zwaardere transporten zoals de welbekende sloopconvooien reed de 2400, meestal vergezeld van een tweede 2400 of 2200, door naar Mijdrecht. De dagelijkse goederentrein reed dan gecombineerd met dit transport om het aantal kruisingen met de A2 zoveel mogelijk te beperken. De tweede loc behoorde achterop (of in) het convooi te lopen i.v.m. de te passeren bruggen in het traject. De tweede loc werd vermoedelijk meegestuurd om het rangeerwerk te vereenvoudigen, met alleen een loc voorop moest er eerst kopgemaakt worden in Uithoorn. Dan reed het convooi terug naar Mijdrecht en werd het te slopen materieel het terrein van Koek opgeduwd. Een goed voorbeeld hiervan was het transport van de elocs 1007 + 1009. Op het terrein zelf verplaatste Koek materieel met een op een DER 500- onderstel geplaatste hijskraan.
Grtz, Marcel
Dat de tweede loc in het midden van de trein zat had niets te maken met bruggen e.d.. Dat kwam omdat slooptransporten in de regel pas in Maarssen met het dagelijkse convooi werden gecombineerd. De treinen werden daar gewoon aan elkaar gekoppeld, de loc van het tweede convooi kwam dus in het midden van de trein terecht.
Het klopt dat in geval van zwaardere treinen de treinloc verder kwam dan Vinkeveen, maar in de regel werd dan kopgemaakt op de aansluiting van Indesit. Daar lag een omloopspoor.
Of werd doorgereden naar Mijdrecht werd ook bepaald door de kwaliteit van de Uithoornse Sik. Er waren exemplaren die zelfs los de helling bij Vinkeveen niet opkwamen. De 325 was er zo eentje... Dan kwam de Sik los naar Vinkeveen: de brug moest tenslotte worden dicht gedraaid en ging de 2400 door naar Mijdrecht. De trein met wagens van Uithoorn en Mijdrecht stond dan meestal bij Koek.
www.raymondkies.nl
-
Een op een DER 500 geplaatst hijskraan verplaatste de wagens???
Foto's???
Klinkt interessant :P
Ries
Dat klopt. De kraan was geconstrueerd door een handige medewerker van Koek.
www.raymondkies.nl
-
Kijk, zo worden we weer wat wijzer. Er heeft er ooit een artikel in de Railmagazine gestaan (Haarlemmermeer rond 1960/Hans Kaas) waarin vermeld werd dat het baanvak naar Uithoorn niet met twee gekoppelde diesellocs mocht worden bereden i.v.m. de bruggen in het baanvak. Nou heb ik wel foto's gezien waar dat wel gebeurde, dus wat er van klopt...? Dit waren dan wel twee gekoppelde 2400-en, die zijn natuurlijk een stukje lichter dan de 2200-en die ten tijden van het kolenvervoer werden ingezet (omstreeks 1960).
Grtz, Marcel
-
Tja, Railmagazine, daar noem je dan ook wat...
Tot ver in de jaren zeventig werden de treinen naar Uithoorn met dubbeltracties gereden, zowel met 2400'en als met 2200'en. Ik heb nog nooit een brug horen kraken.
www.raymondkies.nl
-
Zo blijkt maar weer dat het er in de praktijk anders aan toe ging:-) Heb jij foto's van dubbeltractie op de Haarlemmermeerlijn Raymond? Dan bedoel ik met goederentreinen, niet met sloopconvooien.
Grtz, Marcel
-
Zo blijkt maar weer dat het er in de praktijk anders aan toe ging:-) Heb jij foto's van dubbeltractie op de Haarlemmermeerlijn Raymond? Dan bedoel ik met goederentreinen, niet met sloopconvooien.
Grtz, Marcel
(http://members.home.nl/r.kies/foto_7h.JPG)
Overtuigd?
www.raymondkies.nl
-
Koek in optima forma:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/1002restant1-9-1975koek.jpg)
Op 1 september 1975 liggen de restanten van diverse locs op de schroothoop bij Koek. Herkenbaar zijn de cabines van de 1002 en 2460 (met nummerplaat!). Ook een stukje 2200 is te zien, ik vermoed de 2248. Verder de cabine van een DER 500, en natuurlijk een DE5 op de achtergrond.
Grtz, Marcel
-
Mooie foto! Eindelijk in kleur! ;D
DE-5 op achtergrond moet de 186 zijn.
-
Hier een foto van de 2478 met een goederentrein afkomstig uit de richting Uithoorn:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2478passeerdIndustrieweg20-7-1981.jpg)
Overweg in de Mijdrechtse Industrieweg
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2478Mijdrecht20-7-1981.jpg)
Tussen de Industrieweg en Emplacement Mijdrecht
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2478Mijdrecht220-7-1981.jpg)
Bron: Het Utrechts Archief
Grtz, Marcel
-
Aan het koppenverhaal kan ik nog een vervolg plakken: de kop van de ABk 80 heeft een aantal weken op het terrein (aan het begin) gestaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img500.jpg)
8 augustus 1985, de rest van het stel was al bijna een maand historie.....
Ook leuk voor op een vrachtwagen, zo'n kop onderweg naar de nieuwe bestemming. ;D
-
Vertel mij op wat voor truck hij stond en ik bouw m:-)
Kibri heeft een zwaartransportcombinatie die bijna hetzelfde is als degene waarmee vd Vlist toen slooplocs van Breda naar Wilnis vervoerde. Beetje aanpassen, overspuiten, 1100 erop....
De kans is groot dat Koek zijn Volvo F10 gewoon gebruikt heeft om de kop van de 80 af te leveren.
Ik ga nu ff spoorzoeken in 'de polder', mss plaats ik straks nog wat foto's hier ;D
Grtz, Marcel
-
Is er iemand die een foto heeft van een 1200 die deels gesloopt op het terrein van Koek staat? het leek mij wel leuk om een 1200 van lima uit elkaar te slopen voor de sloperij die ik op mijn baan ga maken en wil graag een voorbeeld hebben. de 1200'en zijn toch wel bij Koek gesloopt he?
alvast bedankt ;)
Wesley
-
Nope, die zijn in Amsterdam tot hun einde gekomen (De meesten) Sommigen zijn daar weer weggeplukt door ACTS.
-
ohh mmm, ff kijken of ik daar een foto van kan op googlen ;)
Wesley
-
Op de ACTS site stond eerst een link naar een artikel die in de Railhobby stond over de sloop van die 1200den. Ik kan het nu alleen niet meer vinden :-|
-
Ook een stukje 2200 is te zien, ik vermoed de 2248. Verder de cabine van een DER 500.
Dat is zeker de 2248; ik heb een foto van die loc met schade gekoppeld aan de 2460...
-
Genomen in de WpH Tb toevallig?
Grtz, Marcel
-
Als ik de HOV van medio 1975 goed interpreteer dan is het inderdaad de 2248, is al bekend welke Hippel dit is?
-
Dat gaan we opzoeken! Het moet een 500 of 700 zijn.....
Grtz, Marcel
-
509!
-
Het is een bakkie uit de serie 501-510 of 701-715. De 508 en 509 zijn in 1975 afgevoerd. De 508 staat in het NSM, dus het kan de 509 zijn.
Grtz, Marcel
-
Oud nieuws Marcel, zie het bericht daarvoor!
De kans is groot dat Koek zijn Volvo F10 gewoon gebruikt heeft om de kop van de 80 af te leveren.
Is dat zo'n Volvo die op de Rondweg rijdt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img515.jpg)
-
Nog een raadplaat: sloopmaterieel op 7-1977:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/virtualCAXH1HSQ.jpg)
Welke cabines zijn dit?
Grtz, Marcel
-
Zo'n type Volvo ja, een F10 met multilift en autolaadkraan.
grtz, Marcel
-
Welke cabines zijn dit?
2421 en 2494?
-
Dat denk ik dus ook ja, die hebben samen die klapper gemaakt op de 2266 te Rtd Bl in 1976. de 2494 was nog bruin toen. en de Mat'46 ?
Grtz, Marcel
-
In die tijd gingen een tweetje en een viertje naar Mdt. Ik kan zo niet zien of het een tweetje of viertje is.
-
Was dat toen vaste prik? Ik dacht dat er willekeurig 'maar wat' meegegeven werd altijd. Neem bv die foto uit het boek 'Diesellocomotieven in Nederland' waar een rij 2400/2500-en terzijde staat in Rsd. De 2472 staat voorop. Een deel van deze locs is in Mijdrecht gesloopt, een deel in Amsterdam West en de 2498 bleef bewaard. Maar ze zijn niet in de volgorde gesloopt zoals ze daar opgesteld stonden. Daarom dacht ik altijd; ze doen maar wat:-)
Grtz, Marcel
-
De 2512 is in ieder geval met vier soortgenoten bij koek gesloopt (3-1986), nadat de motor in de 2444 was geplaatst.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2512Rsdbotsschade.jpg)
grtz, Marcel
-
Locomotor 232 heeft zojuist drie E-tjes bij Koek afgeleverd, terwijl de 2514 met de buurtgoederentrein voorbij tuft:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/2514232teMijdrecht.jpg)
Grtz, Marcel
-
Was dat toen vaste prik?
Nee, zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat er in die periode de 260 en 646 naar de sloop gingen. De 260 ging op 18/5, de 646 op 9/6. Kans is groot dat het de 646 is maar zeker weten doe ik dat niet, misschien lag het slooptempo in 1977 heel erg laag en is het alsnog de 260.
-
Locomotor 232 heeft zojuist drie E-tjes bij Koek afgeleverd
Foto hoort eigenlijk in andere draadje. ;)
232+100=332!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img524.jpg)
332+21 Mijdrecht (aansl. Indesit), 20 december 1985
-
Had die 21 aan de andere zijde al geen kop meer, of is die er bij Koek afgesneden en retour Zwolle gestuurd?
-
Daar vraag je me wat Tedo, ik heb er destijds niet zo opgelet, was veels te druk met foto's maken..... ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img526.jpg)
21 achterop goederentrein naar Uithoorn te Nieuwersluis, 20 december 1985
-
Daar vraag je me wat Tedo, ik heb er destijds niet zo opgelet, was veels te druk met foto's maken..... ;D
Is er hier iemand die een duidelijke foto heeft van het inwendige van de bagage??
Ik zoek nog wat details voor schaal 1:1 :-) (NS-41)
mvg,
Robin
-
Ik zat zojuist in de Railhobby Raccordementen Special te kijken en daar zag ik in het eerste artikel, wat gaat over de Haarlemmermeerspoorlijn een paar aller aadigste foto's staan met o.a. de door Koek zelf gebouwde kraan op een 5/600 onderstel.
SK
-
Is er hier iemand die een duidelijke foto heeft van het inwendige van de bagage??
Ik zoek nog wat details voor schaal 1:1 :-) (NS-41)
mvg,
Robin
Ik heb nog een berg plaatjes van de ombouw van de 41 in Roosendaal, maar het probleem is dat het allemaal dia's zijn en dat de dia scanner er geen zin meer in heeft.
SK.
-
Eerlijk gezegd klinkt dat wel hééééél gaaf ;D!
-
Ik vond in m'n albums nog een fotootje van Bk+A 643 in Mijdrecht op 19 december 1982 (foto van Combispoor, (c) "PS rail" )
(http://i106.photobucket.com/albums/m278/EdwinVR_2006/Bk-A643_Mijdrecht_19121982.jpg)
Groet, Edwin
-
Ik heb dit zelfde plaatje ook in mn collectie. Ooit op de beurs gekocht. Hij zat in een fotoklapper met veel meer foto's van Koek. Om een of andere reden heb ik de rest niet gekocht:-( Vraag me af of de rest van deze fotosessie nog te achterhalen is. Combispoor mss?
Grtz, Marcel
-
Wie weet, maar bestaat combispoor nog wel?
-
Geen idee, heb die foto al aardig lang. Is dit jouw enige foto van Combispoor-Koek? Ook van de beurs?
Grtz, Marcel
-
Combispoor bestaat niet meer. Ik weet nog dat ze foto's verkochten w.o. 643 tijdens sloop te Mijdrecht.....
Ik heb nog een foto van hun van een DE-5 naast plan U te Purmerend Overwhere waarop de bovenledingsmasten, en dus hun naderende einde, te zien zijn. Later wist ik aan de hand van roestplekken, kleine beschadigingen e.d. hier de 188 uit te detecteren.
-
Daar was ik al bang voor. Die andere foto's van de 643 zijn dus waarschijnlijk niet meer te vinden....
Grtz, Marcel
-
Dat is nog maar de vraag. Ik geloof niet dat Combispoor uit eigen archieven putte.
De oude zwart/witfotto's kwamen o.a. van Vellekoop en Van Engelen. Wellicht hebben bekende namen als bijvoorbeeld Van Loevezijn en Van Ee een klein deel van hun collectie ter beschikking gesteld aan Combispoor.
-
Wie weet. Er zijn daar vroeger door talloze mensen foto's gemaakt. Ik vind deze foto juist apart omdat de Priestman dragline nog niet op een DER 500 onderstel geplaatst is. Maar dat is alleen interessant voor mensen die m na moeten bouwen voor hun modelbaan ;D
Grtz, Marcel
-
En voor lieden die het niet nabouwen maar er om de een of andere reden sinds kort ook geïnteresseerd in zijn geraakt.....
-
Als er wat meer foto's van waren konden we er een aparte topic over maken: draglines op ex DER 500 onderstellen.... ;D
Grtz, Marcel
-
Het klinkt ook wel als een frankenstein creatie :p
-
Valt mee, er was best nagedacht over de constructie en aandrijving.
Grtz, Marcel
-
Als er wat meer foto's van waren konden we er een aparte topic over maken: draglines op ex DER 500 onderstellen.... ;D
Grtz, Marcel
Tja, ik had andere besognes in die tijd.....
-
Dan maar een foto van het echte werk:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/IMH-021.jpg)
Een Mat'46 ABDk is in juni 1984 al aardig voorbewerkt. Rest nog het uitelkaar trekken van de bak....
grtz, Marcel
-
ABDk 293!
En kijk eens wat er op de achtergrond voor de zoveelste keer niet helemaal op staat.....
-
De foto is van (drie keer raden) Paul Loman, dus geen materieelnummer bekend! Bedankt voor de info:-)
En de autokraan staat er voor de verandering weer net niet helemaal op. Daarom zijn foto's van dat ding zeldzaam ;D Toch is het een GMC- truck..... Denk ik:-)
Grtz, Marcel
-
Beter geen materieelnummer dan een fout materieelnummer.....
-
Das waar, maar het is zowieso niet de 281 ;D
Grtz, Marcel
-
Nee, want die stond andersom.....
-
Ik heb nog een berg plaatjes van de ombouw van de 41 in Roosendaal, maar het probleem is dat het allemaal dia's zijn en dat de dia scanner er geen zin meer in heeft.
SK.
Hier houden wij ons inderdaad wel voor aanbevolen! al is het alleen maar om de archieven compleet te maken!
mvg,
Robin
-
Werd jullie de 41 zonder bagageruimte aangeboden dan? ;D
Ik zal de beloofde foto van de achterzijde van de 21 dadelijk inscannen en hier plaatsen.
-
Thanks!
Bij de NS-41 hebben we wel een bagage hoor :)
Maar deze is naar mijn gevoel totaal verkeerd ingericht. Deels door wijzigingen in NS-tijd, deels door de renovatie in 1985-1989. Zo langzamerhand komen we een heel eind in de goede richting qua details, maar de bagage mist nog het een en ander, vandaar.
mvg,
Robin
-
Werd jullie de 41 zonder bagageruimte aangeboden dan? ;D
Ik zal de beloofde foto van de achterzijde van de 21 dadelijk inscannen en hier plaatsen.
en oh ja, als iemand mij iets kan vertellen over de plafonds in de coupe's??? (gladde platen, of gaatjesboard??) dan houd ik mij aanbevolen!!
mvg,
Robin
-
Gaatjesplafonds kan ik mij niet herinneren, volgens mij gewoon glad.
Maar deze is naar mijn gevoel totaal verkeerd ingericht. Deels door wijzigingen in NS-tijd, deels door de renovatie in 1985-1989. Zo langzamerhand komen we een heel eind in de goede richting qua details, maar de bagage mist nog het een en ander, vandaar.
Er hing in elk geval een koppelboom in.
-
tja, da's het enige wat er nog in de NS-41 aanwezig was... een restant van de ophangbeugel. Later bleek dit ook nog eens de verkeerde kant te zijn (zat origineel achter de deur), maar dat zien we later wel weer... Inmiddels hangt ook de gereedschapskast (met zaag en bijl!) en het knalseinpotje weer op de achterwand zodat de koppelboom zich niet zo alleen voelt :D
mvg,
Robin
-
Nu nog de brandblussers en de haak van de noodseinlantaren... ;)
Maar idd een foto van hoe het ooit geweest is zou zeker intressant zijn :)
-
Koek bood soms een ongwone kijk op het materieel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img545.jpg)
ABk 81 te Mijdrecht op 20 december 1985
-
En er staat een rongenwagen achter om draaistellen af te voeren....?
Grtz, Marcel
-
Volgens mij ook sloopmaterieel, drie dagen later was ie verdwenen (waarschijnlijk in pan gehakt) terwijl er geen bakken waren gelicht.
verder met ongewone blik op materieel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img546.jpg)
BDk 81 te Mijdrecht, 8 december 1985
Marcel, kijk voor de aardigheid eens op de achtergrond.....
-
Een hele sleur Fcs-en... En een Akerman.... Dit is wel een geinig standpunt. Vanuit deze hoek zie je maar weinig plaatjes. In S&T 11 staat ongeveer dezelfde foto, maar dan genomen richting de bruine loods. Ook een foto van jou Frank.
Grtz, Marcel
-
Klopt, ook ik heb ze inderdaad niet zo heel vaak vanaf hier. 80 en 74 heb ik ook nog en de tal-lo-ze van de sloop van de ABk 85 maar per saldo weinig. Doel inderdaad op rij zelflossers.
torentje in de mist
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img547.jpg)
BDk 81 te Mijdrecht, 8 december 1985
-
Een triest gezicht op een trieste dag......
Grtz, Marcel
-
Lorre! ;D
-
Je moet er maar opkomen..... ;D
Grtz, Marcel
-
Hahahaha! Jij bent eng aan het worden, wist je dat? Hoe vaak heb je het hoofdstuk wel niet gelezen?
Hier een foto vol spullen: links draait Marion haar kont weg, in het midden truckkraan met daarachter het schuine puntdakje van je loods in aanbouw en rechts Priestman eindelijk eens van voren. We zouden bijna de ABk 81 vergeten die hardnekkig overeind bleef. Deze heeft gesloopt zien worden: BDk 81, 21, 22, 25 en 36 (in die volgorde). Pas op 15-01-1986 ging deze voor de bijl (niet alleen in overdrachtelijke zin).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img552.jpg)
ABk 81 Mdt, 08-12-85 (vlak voor aanbrengen krans)
-
Was dit sloperssummum eigenlijk vrij toegankelijk, of moest je toestemming krijgen van meneer Koek? Leuke posities om foto's te maken!
Ik kijk stiekem mee in dit draadje.
Groeten,
Frank
-
Ik volg deze draad ook nog steeds ;D, blijft erg leuk en er wordt steeds weer aangevuld met foto's.
mvg, Henk
-
Ha Frank, ik had expres Sloop&Trein 11 erbij gepakt voor deze 'bijschriften' ;D
Maar wel een gave foto:-) Eentje waar voor mij veel opstaat. Er ligt momenteel een detailfoto van de Priestman (spoorkraan) bij een vriend om goed groot gescanned te worden... Voor de bouw in H0 uiteraard:-)
Waarom heeft die ABk 81 zolang daar gestaan? En hij werd gesloopt voor de loods i.pv. de 'normale' sloopplaats.
Grtz, Marcel
-
Na lang nadenken, schiet me het volgende te binnen: Men had het te druk met al die zelflossers :-)
Grtz, Marcel
-
Was dit sloperssummum eigenlijk vrij toegankelijk, of moest je toestemming krijgen van meneer Koek?
Je kon gewoon het terrein oplopen maar meestal kondigde ik mijn komst daags tevoren per telefoon aan. De keren dat het een ad-hoc bezoek was werd ook niet moeilijk gedaan.
Ik heb Koek één keer uit zijn vel zien springen toen hobbyïsten vernielingen aanrichtten in de 96 en toch..... mochten die toen nog blijven om foto's te maken.
-
Na lang nadenken, schiet me het volgende te binnen: Men had het te druk met al die zelflossers :-)
Die waren allemaal (op een klein restant na) al weg toen de 21 arriveerde op 20 december 1985.
Nog één bocht voor Het Definitieve Einde.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img554.jpg)
2440, 332 en 21 Mdt, 20-12-1985
@Robin Binsbergen: deze foto geeft een inkijkje in de bagageruimte, ik zal t.z.t. de foto opnieuw af moeten laten drukken, deze is erg donker geprint.
-
Toch is dat best maf. Eigenlijk zag Koek hobbyisten liever gaan dan komen, maar tegelijk vond ie alles wel best.
Grtz, Marcel
-
Misschien een vorm van gelatenheid: al vanaf de jaren zestig kwamen al fotografen. Om ze nu ineens de deur te wijzen..... Weet nog wel dat ik daar voor het eerst kwam: gaf een stukje uitleg over wat allemaal mocht: er mocht eigenlijk één ding niet: de slopers in de weg lopen.....
-
Dus je hebt Nico Koek zelf weleens ontmoet....
grtz, Marcel
-
Jawel, voor het terrein op te gaan eerst even naar het kantoor (met de sloopfoto's mat 46-4) om te melden.
De 46-4 uit het dagblad moet de..... 643 zijn..... Waar kennnen we die toch van.
Plan N wordt thans naar gekeken.
-
Misschien een vorm van gelatenheid: al vanaf de jaren zestig kwamen al fotografen. Om ze nu ineens de deur te wijzen..... Weet nog wel dat ik daar voor het eerst kwam: gaf een stukje uitleg over wat allemaal mocht: er mocht eigenlijk één ding niet: de slopers in de weg lopen.....
Met de arbodienst van tegenwoordig, is het onmogelijk om tussen sporen te lopen en op zulke plekken foto's te maken. Nouja, niet dat je nog zo snel een dergelijk stekkie zult vinden maar goed.
Slaap lekker!
-
Nee, een gastvrije toestand als bij Koek zullen we niet meer meemaken.
Plan N: 20 025 en 20 026.
-
Die twee N's zijn omstreeks januari 1983 bij Koek gesloopt?
Bij Dotremont in Mt en Kroon in Wilnis waren ze zeker wel gastvrij:-)
Grtz, Marcel
-
Nee in februari en maart.
-
Oja, ik zat er naast. Het was maart. Ik heb maar een Plan N sloopfoto, genomen januari 1985....
Grtz, Marcel
-
Waar je ook eens achteraan zou kunnen gaan: op 16 of 17 oktober 1984 was er een uitzending Van Gewest tot Gewest over Koek in Mijdrecht. Te zien was hoe de 246 werd gekraakt. Ook was de 242 te zien waar Griffioen in zat te scharrelen. Ik meende dat het 16 oktober was maar de uitzendingen vGtG waren altijd op woensdag terwijl 16/10 op dinsdag was, vandaar dat ik twijfel tussen 16 en 17 oktober 1984.
-
Op beeldengeluid.nl kun je dat volgens mij opvragen....
Grtz, Marcel
-
Gevonden. Kost 25 Euro, sturen ze je de aflevering binnen drie weken op:-)
Grtz, Marcel
-
Das van na januari 2000..... Daarvoor moet je contact opnemen met de NPS
Grtz, Marcel
-
Dat wordt dan bellen tijdens kantooruren.....
-
Ik heb Koek één keer uit zijn vel zien springen toen hobbyïsten vernielingen aanrichtten in de 96 en toch..... mochten die toen nog blijven om foto's te maken.
kan nooit veel geweest zijn... bij mijn weten zijn een heleboel materialen uit dit treinstel gebruikt bij de renovatie van de NS-41:-)
@mispoes: bedankt voor de foto!
mvg,
Robin
-
Sterker nog: het waren mensen die voor de 41 allerlei zaken uit de 96 hadden gehaald in Roosendaal.....
-
Sterker nog: het waren mensen die voor de 41 allerlei zaken uit de 96 hadden gehaald in Roosendaal.....
klopt. Ik heb er nog ergens foto's van dat stibans-medewerkers in dit treinstel bezig zijn om interieur-delen te verwijderen. In ieder geval zijn de banken, het houtwerk tot zover origineel, en het gehele plafond uit dit treinstel afkomstig. (echter is dit een werkspoor-stel, en zijn het stalen plafond-platen. op tekening staat hardboard, en dat past ook beter qua afwerkingen, vandaar mijn vraag hierover)
Misschien eens een topic maken over Roosendaal? :-) (en dan uiteraard het museummaterieel in de hoofdrol :))
mvg,
Robin
-
Ik bedoelde te zeggen dat dezelfde mensen die op zaterdagen te Roosendaal bezig waren geweest spullen uit de 96 te halen voor de 41, een beetje stout waren in de 96 toen die op het terrein van Koek stond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img556.jpg)
96+71 bij Koek te Mijdrecht, 12 februari 1986
Aan de 96 zal Koek een stuk minder werk hebben gehad dan aan de overige dieselstellen. Nog nooit zo'n kaal karkas van binnen gezien onder de rode diesels.
Plan X is niet door Werkspoor gebouwd maar door Allan.
-
Een aantal Blauwtjes zijn wel degelijk bij Werkspoor gebouwd.
Zo heeft de 41 een leuk detail, het ene draaistel is van Allan, het andere van Werkspoor ;)
-
Ook de bakken? Ik ging er altijd van uit dat ze allemaal gebouwd waren door Allan.
-
Een aantal Blauwtjes zijn wel degelijk bij Werkspoor gebouwd.
Zo heeft de 41 een leuk detail, het ene draaistel is van Allan, het andere van Werkspoor ;)
Dit verbaast mij nogal en omdat ik twijfelde heb ik het boek "de locomotieven van Werkspoor" door H. de Jong erbij gepakt.
Kan hierin niet iets vinden wat verwijst naar de Blauwe Engelen ::).
Ben dus wel nieuwsgierig hoe dit dan zit...
grt,
Marcel
-
Misschien eens een topic maken over Roosendaal? :-) (en dan uiteraard het museummaterieel in de hoofdrol :))
Het museummaterieel zal voor het grootste deel van anderen moeten komen, ik had meer met sloop maar, je wordt nu op je wenken bediend:
klikkerdeklik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8194.0#new)
Kras, ga maar helemaal los! ;D
-
Een aantal Blauwtjes zijn wel degelijk bij Werkspoor gebouwd.
Zo heeft de 41 een leuk detail, het ene draaistel is van Allan, het andere van Werkspoor ;)
Allan was de bouwer....
Maar als je wat feiten kunt noemen, zijn we benieuwd!
Werkspoor heeft in de jaren zestig een rol gehad in het aanbrengen van ATB-leidingen op de daken en de bekabeling, bedoel je dat soms?
Wim
-
Nee. Het blijft altijd leuk als je dit noemt, aangezien het meerendeel van de stellen daadwerkelijk gebouwd is door Allan. Echter, wat bijna niemand weet, is dat 5 motorwagens en 10 treinstellen plan X door gebrek aan cappaciteit bij Werkspoor zijn gebouwd. Dit is in ieder geval terug te vinden op de tekekeningen (voor liefhebbers van hUA: R130.001) en op de stellen herkenbaar aan de werkspoor-fabrieksplaat aan de zijkant. Tevens heb ik ooit een foto gezien van een stel met een fabieksplaat van Werkspoor. Bij deze stellen zaten namelijk de allan-platen aan de buitenzijde op een geheel andere positie.
Misschien dat hier iemand zich kan herinneren of er in de stellen 46-50 of 95-105 in het interieur op de balcon's wel of geen verchroomde allan-fabrieksplaat zat??
mvg,
Robin
-
Een van mijn favoriete transporten:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/271082_10041005mijdrecht.jpg)
De 1004 en 1005 aan de staart van de goederentrein naar Uithoorn op 27-10-1982
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/271082_1004_koek.jpg)
Korte tijd later staat de 1004 op het sloopspoortje van Koek.
Helaas allemaal van ver voor mijn tijd. (Bron: Walter Sparreboom, website elocs serie 1000)
Grtz, Marcel
-
Er stond dus nòg iemand op die plek om dat transport te fotograferen! ;D
-
Vast wel meer dan een ;D
Grtz, Marcel
-
en toch ,vandalisme is zooooooo zinloos ,weer een vorm van zinloos geweld.
gniff
-
Er stond dus nòg iemand op die plek om dat transport te fotograferen! ;D
Drie, als ik het me goed herinner :)
www.raymondkies.nl
-
Ik was er helaas niet bij dus ik geloof het direct.
-
Ik vond nog wat dia's uit Mijdrecht, die ik in oktober 1987 heb gemaakt:
(http://members.home.nl/r.kies/k110-21.JPG)
(aanklikken voor groot: http://members.home.nl/r.kies/k110-21.JPG)
(http://members.home.nl/r.kies/k110-22.JPG)
(aanklikken voor groot: http://members.home.nl/r.kies/k110-22.JPG)
(http://members.home.nl/r.kies/k110-23.JPG)
(aanklikken voor groot: http://members.home.nl/r.kies/k110-23.JPG)
(en kijk natuurlijk even op www.raymondkies.nl, met nieuw thema: een avondje Utrecht CS in december 1985)
-
Geweldig Raymond, hier zal iemand in Kockengen erg blij mee zijn.
Ik ook trouwens! ;D
-
Wow, dit zijn echt gave foto's! Heb veel foto's van Koek gezien, maar nog nooit uit de lucht!
Grtz, Marcel
-
En de koepels liggen in één lijn! ;D
-
Klopt ja, en ze zijn vierkant. Alleen nu nog ff kijken hoe die het beste na te maken zijn......
Grtz, Marcel
-
Mocht er behoefte aan zijn wil ik de foto's wel in origineel formaat toesturen (nog groter). Mail dan maar ff, maar niet iedereen tegelijk aub ;)
www.raymondkies.nl. Ook zo benieuwd hoe het is met een Krokodil de Spessartrampe te bedwingen?
-
Dit verbaast mij nogal en omdat ik twijfelde heb ik het boek "de locomotieven van Werkspoor" door H. de Jong erbij gepakt.
Dat is ook niet echt het toppunt van betrouwbaarheid, geloof ik...
-
Nogal off-topic maar ik heb navraag gedaan bij een kenner: deze denkt dat de bouw bij Werkspoor beperkt is gebleven tot enkele draaistellen.
-
Het spoor moet net een blauwe maandag opgebroken zijn op deze foto's...... De afdrukken van de bielsen in de ballast zijn hier en daar nog zichtbaar.
grtz, Marcel
-
Nogal off-topic maar ik heb navraag gedaan bij een kenner: deze denkt dat de bouw bij Werkspoor beperkt is gebleven tot enkele draaistellen.
Ik neem aan dat dat dan ene kenner is van Werkspoor? Je vind deze details (werkspoor) op meerdere tekeningen terug. Ook heeft er ooit in een op-de-rails een stuk gestaan over de blauwe engelen waarin dit beschreven is.
mvg,
Robin
-
Laten we elders deze discussie voortzetten.
-
Heeft niets meer met Koek/Haarlemmermeer te maken , ja toch?
Sorry je was mij net voor
SK
-
Sloot goed aan op mijn tekst!
En nou moeten we hier ook niet meer veel verder op door gaan anders blijven we off-topic. ;D
Krasmeneer, als jij nu eens die foto hier plaatst van de 21 bij Koek die jij mij laatst stuurde.....
-
Mm, ik heb nog een foto van de 21 die wordt gelicht door de Priestman-spoorkraan..... Dezelfde mss?
Grtz, Marcel
-
Ik stuur ze niet voor niets op hoor. Jij weet beter waar en wanneer ze thuis horen ;D
Kras
-
Mm, ik heb nog een foto van de 21 die wordt gelicht door de Priestman-spoorkraan..... Dezelfde mss?
Nee, doe maar plaats!
-
Die foto ligt al een tijdje bij een vriend van me die altijd mn foto's scanned. Aangezien hij nu afstudeert is hij er nog niet aan toegekomen helaas... Ben zelf al een tijdje aan het kijken naar een goede negatiefscanner, heb alleen nog niet iets concreets op het oog. Tips zijn welkom!
Grtz, Marcel
-
Gevonden,
Dit is ook Koek
(http://img183.imageshack.us/img183/3936/904rsdqb2.jpg)
SK
-
Sloop van de 904?
-
Ja
-
wat ben ik toch goeeeeeeeed!!! ;D
-
BONUS
(http://img123.imageshack.us/img123/9842/904sl2.jpg)
sk
-
Sprinterbak die destijds opengereten werd door een 1200 ?
Nummer weet ik niet.
edit : Nee, da's geen sprinter....
-
Chris lezen (en kijken) is ook een kunst ;D
SK
-
WOEHAAA!!!! ;D ;D ;D
Er is geen Sprinter (2008) opengereten door een 1200 maar door de 1311 (Schiedam 4 mei 1976). E-lok 1220 heeft op 27 december 1982 wel bij Schiedam (!) de 959 (plan V) verfrommeld. Bij beide ongevallen waren doden te betreuren.
De 904 is in (juni 1988?) achterop een trein met zelflossers (aangevoerd door de 1636 meen ik) gereden die proefritten maakte bij Rilland. De BPk moest worden gesloopt te Roosendaal (door Koek). Zeg ik dat allemaal goed Kras?
-
Oja.... :P
-
Ja Heer Poes,
Zag er niet uit :-[
(http://img180.imageshack.us/img180/4533/diadoosiii2001hz5.jpg)
SK
-
wat ben ik toch goeeeeeeeed!!! ;D
"Heer Poes" ;D ;D ;D
RaakPoes !! :P
-
;D ;D ;D ;D ;D ;D
Soms is het hier net een kroeg! Ik heb geloof ik net iets te veel gehad.....
-
(http://Gevonden,
Dit is ook Koek)
Als we daar de F1025 niet hebben ;D
Grtz, Marcel
-
Ik zie slechts een kruisje maar neem aan dat je de Volvo bedoelt.
-
Klopt, voutje....
Grtz, Marcel
-
Hier dan alsnog het beloofde plaatje van de DE1 21:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/PriestmanligtDE121.jpg)
Grtz, Marcel
-
Ik neem aan dat die foto van 24 december 1985 is.....
.....want op 23 december 's-middags was men al bezig de brandstoftank leeg te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img648.jpg)
21 Mdt, 23 december 1985
-
Op 23-12-1985 genomen. Dus je bent de fotograaf net misgelopen Frank ;D
Ze namen dus wel de moeite om de Dieselolie uit de tank te pompen. Vroeger hadden ze toch zoiets van; laat maar weglopen die zooi?! Ik denk dat die peut in de tank van Marion is verdwenen ofzo:-)
De bak op de achtergrond is er een van de 81, maar ik ga er vanuit dat dat wel bekend zal zijn:-)
Grtz, Marcel
-
Ik ben dan geneigd te denken dat de 21 gelicht is toen wij nog op het terrein van Koek waren: toen wij met bus 140 op Utrecht CS arriveerden was het reeds donker.....
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het ons ontgaan is, alleen al vanwege het kabaal.....
-
Dan klopt de datum toch niet. Als ik de uitvergrootte versie bekijk, is te zien dat de Priestman de bak lichtte en alles wat onder de bak hing al reeds weggesneden was met de snijbrander. Dan zal dit wel de volgende dag s'ochtends geweest moeten zijn. Op jouw foto zit alles nog onder de bak, vandaar.
Grtz, Marcel
-
Het leek mij ook al tamelijk snel gedaan. Koos was trouwens die middag (23/12) een hele tijd met de Priestman aan het hannesen om de koppelwagen van de 25 af te krijgen. Op een gegeven moment hing de koppelwagen (met de koppeling van de 25 er nog aan!) hoog in de lucht!
Correspondent Raymond Kiès berichtte overigens begin 1986 als sloopdata voor de 21: 24 en 27/12.
-
Dat komt me bekend voor. Soms krijg je die automatische koppeling bijna niet los. Meestal wil een beetje heen en weer 'jutteren' nog wel eens helpen. Alhoewel de manier van Koos wel heel rigoreus was ;D
Grtz, Marcel
-
Naar verluidt was de koppeling van de voorste koppelwagen geknikt door het gewicht van de 4 dieselstellen (25+22+36+85), koppelwagen en 2 plan N remrijtuigen.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img655.jpg)
Aankomst van 25+22+36+85 te Mijdrecht op 23 december 1985
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img656.jpg)
Hier had de kw los van de 25 gemaakt moeten worden, wat dus niet lukte.
De kw ging mee het terrein van Koek op en nadat het NS-circus* al vertrokken was, werd pas gepoogd de boel los te krijgen. De 25 was dus meteen zijn koppeling kwijt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img657.jpg)
25 Mdt, 23-12-85
Het gekke is dat na de sloop van de 21 niet de 25 werd gepakt maar de 22. Kennelijk zeer bewust werd de 22 uit de rij geplukt voor sloop. De enige reden die ik kan bedenken is dat NS onderdelen uit de vrij complete 22 nodig had voor de 20 die aan het andere eindpunt van buslijn 140 in revisie was.....
*Locs, remwagens, andere koppelwagen.....
-
Die automatische koppelingen kunnen wel wat hebben, maar normaal gesproken geven de stellen tractie en nu is alles dood gewicht. Alle kracht hangt aan de a.k. van de voorste koppelwagen. Tel daarbij op dat die koppelingen al aardige wat te voorduren hebben met die transporten. Met de transporten Mat'54 van Zl Rgs - Asd sneuvelde er ook nog wel eens een koppeling:-) Wel een fraai transportje trouwens, leuk voor op de modelbaan:-)
De volgorde van slopen is mij ook weleens opgevallen ja. Denk dat je de oorzaak hiervan al genoemd hebt net.
Einde lijn 140.... Hl dus.
Grtz, Marcel
-
Revisies werden niet in Heerlen maar in Haarlem gegeven. ;D
-
Ik bedoelde uiteraard Hlm, excuses. Tijd voor wegonderhoud ;D
Grtz, Marcel
-
Nooit vreemd opgekeken toen je te Ut de verkeerde kant op reed en naar Heerlen ging i.p.v. Haarlem? ;D
Voor de niet ingewijden: streekbuslijn 140 van Centraal Nederland ging (en gaat nu misschien nog steeds wel) door de Haarlemmermeer van Utrecht naar Haarlem. De manier voor ons om naar Koek te komen. Vanuit Utrecht de snelweg A2 op, de beroemde overweg kruisend, via Vinkeveen de polder in tot halte Rondweg te Mijdrecht en we waren bij Koek. De bus ging verder via Uithoorn, De Kwakel en Aalsmeer naar de eindbestemming Haarlem. Toch jammer dat ik nooit van die Leyland (gele standaard streekbus) nooit een plaatje heb gemaakt.....
-
Hier een luchtfoto van Mijdrecht uit 1981. Het zand van de Rondweg is hier net opgespoten.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/44088_DET.jpg)
grtz, Marcel
-
Jahaa zonder de 140 kan ik niet naar houten komen, die rijdt nog, tenminste ik kan ook wel met de trein, maar de bus is voor mij gratis. Hij wordt van Haarlem tot Uithoorn door connexxion gereden en van uithoorn tot utrecht met BBA.
Wesley
-
Op korte afstand van de voormalige Haarlemmermeerlijn (en sloperij Koek), ligt de sloperij van de firma Kroon te Wilnis. Hier werden in 2002 de locomotieven die al jaren opgeborgen stonden te Breda naar toe gebracht en tot schroot verwerkt. Bij deze sloper was men zeer vriendelijk, en ik mocht dan ook elke dag even langskomen om wat plaatjes te schieten.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/610Wilnis2002jpg.jpg)
DER 608, en daarachter de 610 eind mei 2002 te Wilnis
Grtz, Marcel
-
Daar ben ik ook nog is geweest volgens mij. Toen stonden daar super veel loc's stuk of 10. En inderdaad je mocht gewoon foto's maken. Helaas/gelukkig hadden we ze al gespot in breda. Maar ja of je daar nou zo vrolijk van werd.
-
Foto's op de sloop zijn altijd apart, alleen al omdat het de allerlaatste mogelijkheid ooit is om een bepaalde trein vast te leggen op de foto.... Breda ben ik ook aardig wat keren geweest, vanaf 1996 toen de eerste locs er stonden, deels afkomstig van Tb GE.
Grtz, Marcel
-
Tilburg Goederen is genoemd, dus dan maar een plaatje:
(http://www.raymondkies.nl/sl1.JPG)
www.raymondkies.nl
-
Wow daar zagen ze er wel een heel stuk beter uit dan in Breda. Waarom zijn ze daar weggehaald?
-
Goeie vraag, mss hadden ze Tb GE voor andere doeleinden nodig. Een deel van de locs was trouwens al naar Hollandia verdwenen voor de verhuizing naar Breda.
Grtz, Marcel
-
Deze foto past mss beter op het draadje van werkplaatsfoto's, maar omdat deze sik vroeger op de Haarlemmermeerlijn heeft dienst gedaan plaats ik m toch hier:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/312Tb2003jpg.jpg)
Locomotor 312 staat in de zomer van 2003 te Tb WpH te wachten op.....Sloop blijkt achteraf (Juli 2006).
Jammer dat deze sik niet op een stukje spoor is geplaatst te Mijdrecht bij het oude station, zoals eerder locomotoren zijn geplaatst te Aalsmeer en Uithoorn.
Grtz, Marcel
-
Ja, zonde, ding was n.b. nog rijvaardig, heb 'm nog in de NSM-loods in Blerick op de foto gezet...
-
...maar had wel flinke schade aan het dak, aan de zijde die niet zichtbaar is op de foto.
-
Een foto van de 332 voor station Uithoorn staat als blikvanger op www.raymondkies.nl. Op dezelfde foto rechts in beeld nog een stukje van de locloods en enkele koelwagens, die naar Koek zullen gaan om van de bovenbouw te worden ontdaan. Veel kijkplezier!
-
...maar had wel flinke schade aan het dak, aan de zijde die niet zichtbaar is op de foto.
Dat is dan later in Tb gebeurt zeker,
want kan het van zijn NSM tijd niet herinneren... ???
Overigens was het een ruil tegen de 362.
-
Leuke foto Raymond, je staat hier ongeveer in het spoor richting de Cindu als ik me niet vergis.....
Grtz, Marcel
-
Nee hoor, je vergist je niet!
www.raymondkies.nl
-
Haarlemmermeerlijn Anno 2000. Een paar honderd meter voor de voormalige aansluiting van Karotex te Mijdrecht Industrie gezien vanuit Wilnis.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/img236.jpg)
Grtz, Marcel
-
De 2420 rijdt met een goederentrein Vinkeveen binnen vanuit de richting Nieuwersluis op 22 augustus 1984.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/img241.jpg)
Grtz, Marcel
-
Dat is dan later in Tb gebeurt zeker,
want kan het van zijn NSM tijd niet herinneren... ???
Bad memories ;)
Heb de foto's er even bijgepakt en de dakpunt linksvoor was behoorlijk naar beneden gedrukt.
Maar dat was een kwestie geweest van een stuk dakframeplaat uitslijpen en vernieuwen, stuk dak uitslijpen en vernieuwen, rest van het dak beetje recht buigen en de boel weer aan elkaar bakken.
Afijn, er zijn er gelukkig nog genoeg, zelfs in de Haarlemmermeer, en de 286 is ook bewaard gebleven!
-
Ik zag zojuist dat er op de website www.haarlemmermeerspoor.nl (http://www.haarlemmermeerspoor.nl) een aantal mooie foto's zijn gezet van de aansluitingen in Mijdrecht en de overweg in de A2. Zeer de moeite waard om te bekijken.
groeten Henk
-
Inderdaad goede website! De auteur van de website is zelfs actief op het forum ;)
-
sorry voor het heropenen van een oud draadje..
Maar ik had een paar vraagjes. Een aantal Mat'46 stellen zijn nog in de jaren 70 bij Koek te recht gekomen, en aangezien Koek pas rond 1979 gestopt is met het in de brand steken van treinstellen/rijtuigen, moet dat ook met een paar '46 ertjes gebeurd zijn. zijn hier ook foto's van?
Ik ben zoiezo wel benieuwd naar foto's van Koek in de jaren 60/70, het blijft een triest gezicht, maar het blijft ook fascinerend.
-Sander
ps, interesant draadje!
-
Oud draadje? Mwha, valt wel mee hoor:-)
De 694 + BDk 643 zijn in 1975 bij Koek uitgebrand. Railcolor heeft er een foto van, doorgezakt en wel. Het merendeel van Mat'46 is pas gesloopt in de periode dat er niet meer uitgebrand werd. Al het Mat 36'/40' DE5 etc is wel uitgebrand voor het gesloopt werd. Kijk maar eens op de site van Bert Stortenbeker, zoeken onder Mijdrecht. Daar vind je wel het een en ander.
Grtz,
Marcel
-
Dit plaatje kwam ik op het net tegen:
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/B182.jpg)
Een authentiek rijtuigje, dat uiteraard ook niet gespaard bleef :-[
Grtz, Marcel
-
Dat exemplaar lijkt*) me familie van een serie RTM rijtuigen met 1-assige draaistellen uit 1886. De Tramweg Stichting heeft er eentje van gered. Wegens gebrek aan baten is dat rijtuig indertijd helaas ook gesloopt.
Eelco
*)Ik weet namelijk alleen zeker dat dit soort rijtuigen bij de RTM in dienst was onder de nummers 388-390. Aangezien er hier sprake is van B182 (volgens de eigenschappen van de foto) zou dit rijtuig dan van een andere maatschappij afkomstig zijn.
-
uh niks RTM, er staat NZH op de zijwand. Ik ken t bakkie wel, tis een ouwe RSTM-bak met middenbalkon, heb m ooit nog in model gebouwd, originele staat. Ding is dus daadwerkelijk een van de eerste stoomtramrijtuigen van nederland.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/RSTM_4.JPG)
-
er staan in het boek,ns serie 2400,veel foto's van de haarlemmermeerlijn.
de site www.haarlemmermeerspoor.nl is ook de moeite om even te kijken.
-
heeft de 2426 wel eens een trein in mijdrecht gereden?
-
Ff stof eraf... Volgens het bijschrift van de foto in onderstaande link zou de DE1 in Mijdrecht zijn gefotografeerd, dus dan neem ik aan bij Koek. Maar ik kan de loods met deur en de fabriek op de achtergrond niet plaatsten; lijkt mij eerder een excursietrein? En de deur een VAM station of los/laadinstallatie voor bulk?
https://ar.pinterest.com/pin/681732462335286515/
-
Hoogovens, ik denk aan excursie van STIBANS
Rob