BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: FritsT op 15 December 2007, 21:22:18
-
Ik ben een 141R stoomloc in Spoor 0 in messing aan het bouwen.
(http://farm3.static.flickr.com/2180/2113560674_a577cb32a7.jpg)
voor de info een plaatje van een reeds gebouwd model.
Op Spoornulforum is het bouwen van deze machine beschreven.
http://www.xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=spoor0nl&t=220543&postdays=0&postorder=asc&start=0
sinds eind januari 2008 via deze link
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=3&t=220543
Begonnen in mei 2005 en vooralsnog in de wacht vanaf juni 2007, want ik ben sindsdien op zoek geweest naar traanplaat in de goede dikte en afmeting, en geloof me..... dat artikel was nergens op de aardkloot voorhanden. Niet hier, niet in Frankrijk, niet in Duitsland, niet in Zwitserland en niet aan de andere kant van de plas. Nergens dus.
Maken dus.
Nou.. leek geen probleem, maar een CAD tekening voor dit soort grote bestanden heeft meerdere computers op hol laten slaan. Ook bij een professioneel etsbedrijf.
Zou ik dan toch meerdere kleine stukjes achter elkaar moeten gaan plakken? liever niet dus. Die naad zie je zo duidelijk dat dat afbreuk doet aan het model.
(http://farm3.static.flickr.com/2085/2113560680_bb13feb23a.jpg)
en hierom gaat het dus.
stroken van 23 x 2 cm. omloopplaat langs de ketel.
En als je het helemaal niet verwacht is daar de oplossing.
Een eenmansbedrijfje bij de hobbyclub in Rheinberg.....
Haben Sie "traanplaat"? Ja naturlich.
Formaat 23 x 2? Ja naturlich.
A4 formaat? Ja naturlich.
Levertijd......eine woche.
en jawel, vandaag in de brievenbus.
(http://farm3.static.flickr.com/2278/2113560676_6f50521a02.jpg)
en nog echt in spoor 0 ook!!!!!
Zo'n man verdient een pluim.
Ik mag geen reclame maken, maar als iemand met een probleempje of verlegen zit om kleine etsdeeltjes, die wil ik graag helpen zodat "hij" je weer kan helpen.
Kan ik eindelijk weer verder met bouwen aan de loc.
wordt vanzelfsprekend vervolgd.
-
Hier nog even de site van Jurgen Moog
http://www.nullmobau.de.vu/
Okke
-
Aan de slag met de traanplaat.
(http://farm3.static.flickr.com/2375/2115546115_68f61b6f71.jpg)
Als eerste is uit een stuk afvalplaat een passende omloopplaat gemaakt., maar zonder de zeven uitsparingen voor leidingen. Deze plaat fungeert als aftekenmal voor de echte traanplaat.
(http://farm3.static.flickr.com/2242/2115546109_f3a4dbabb8.jpg)
Hier zie je het probleem. De aftekenplaat is voor de duidelijkheid zwart gemaakt.
1 mm te smal (van boven naar benden)
2,5 mm te kort. (van links naar rechts)
en bij 4,5 cm zie je de raaklijn van de twee te gebruiken platen.
(http://farm3.static.flickr.com/2396/2115546119_a3e138d2b8.jpg)
De echte omloopplaat wordt iets ruim uitgesneden en voorzichtig bijgevijld. Daarna zijn beide delen voorvertind.
Vloeimiddel...purine.
Hier geen fosforzuur als vloeimiddel, want dat krijg je er niet meer tussenuit. Alleen de tand des tijds wel, maar dan zit je met de brokken.
(http://farm3.static.flickr.com/2041/2115546123_e326e702eb.jpg)
Goed aandrukken met die verdraaid handige messing klemmen en aan de rand vastsolderen.
Je kan de klemmen vinden bij: www.fohrmann.com
(http://farm3.static.flickr.com/2215/2115546131_eac543f5f9.jpg)
en daar is de omloopplaat.
Nu alleen nog de zeven uitsparingen aanbrengen.
(http://farm3.static.flickr.com/2316/2115546133_fbd972ae80.jpg)
en de detailfoto laat zien dat je de piepkleine "tranen" ook echt ziet.
-
Frits,
Mooi he, bouwen in messing. Mijn favoriet. Maar even een vraag. Hoe voorkom je dat je de messing klem vastsoldeert? Of soldeer je dit met een WSA?
mvg,
Ivo
-
Mooi he, bouwen in messing
Ja zeker weten. Laat Frits maar schuiven solderen. ;)
Groet Jaap
-
Ivo,
De klem zit in de buurt, maar niet "op" de plek waar je de warmte toevoegd. Van vastsolderen komt het dus nooit. Daarnaast zal je, gezien de massa van de klem, heel wat warmte moeten toevoegen alvorens er iets gesoldeerd zou gaan worden.
De klem moet dan ook steeds even opzij worden geschoven, maar dat gaat met dit ding nou zo makkelijk en snel. Daarnaast is de klemkracht die nodig is een stuk beter als die van haarklemmetjes.
Ik geef toe, met andere klemmen lukt het ook.
99 % van al mijn werk doe ik met de vlam. Na enige oefening merk je dat de warmte goed doseerbaar is. Ook voor piepkleine onderdelen die vlak bij elkaar zitten.
WSA....liever niet i.v.m. het risico van branden van gaten. Hoeft niet, maar het zal je gebeuren.
Eerlijk is eerlijk, heel soms (echt heel soms) pak ik de WSA, maar daar kan ik geen richtlijn voor geven wanneer ik dat doe. Gewoon omdat.....
we bouwen door.
-
Frits,
Afhankelijk van wat ik soldeer kies ik ook voor bout of vlam. Maar aangezien ik vooral in H0 bouw en jij in 0 zul je meer warmte nodig hebben. Dat kan een voordeel en een nadeel zijn. Ik soldeer bijvoorbeeld vrolijk M1 moertjes aan een messing plaat met een M1 boutje erin om de moer op de juiste plek te houden. Alleen doe ik wel een klein druppeltje olie op de schroefdraad, want anders zit de moer met bout muurvast aan elkaar en de messing plaat. Daarom dacht ik dat je misschien de klem ook met iets insmeerde tegen het solderen.
Overigens gebruik ik de vlam voornamelijk bij het solderen van U profielen op wanden van goederenwagons of bagagewagens.
Wel heel mooie traanplaat trouwens.
mvg,
Ivo
-
Vandaag eens wat loodgieterswerk aangepakt, althans het begin ervan.
En bedenk... een leiding loopt altijd van A naar B en houdt nooit zomaar ergens in het luchtledige op. Dat wordt dus een hele studie van waar moet wat heen en in welke volgorde. Welke leiding loopt voor of achter de andere door.
Dus...bezint eer ge begint.
(http://farm3.static.flickr.com/2091/2125046007_9701d30e32.jpg)
De linker (dikke) leiding is van1,5 mm draad en zo gebogen dat het spanningsvrij , maar onwrikbaar paste. Daarna met 1/100 mg soldeer vastzetten op de twee steunen. Hiervoor is de 40 watt soldeerbout(station) ruim voldoende. Een 15 watt boutje zou de truc ook doen.
Lijkt allemaal eenvoudig. Is het ook. Duurt alleen een tijdje.
Frustrerend is ook dat je straks veel van die zaken niet meer zult zien. Die zitten achter de grote "flaporen" van de machine.
(http://farm3.static.flickr.com/2015/2125046013_182df09f30.jpg)
En zo gaat het je duizelen van al die onderdelen, leidingen en nog meer zaken.
Daar zit heel wat uren puzzelen en meten in. Wel leuk om te doen en dan te denken... Heb ik dat gebouwd?
(http://farm3.static.flickr.com/2243/2125046019_372acabc56.jpg)
kwestie van geen haast hebben en netjes werken.
-
leuk he, leidingen uitpluizen... ik ben zo blij met die simpele NS-locs ;D
-
Ik heb gehoord dat er ooit eens iemand was die liever stroomlijnbeplating had. Kon er zowat alles worden weggelaten.
Wie was dat nou ook, alweer?
Luiheid van betrokkene kan je dat, gezien ziin produktiesnelheid nou ook weer niet noemen, maar hoe je dat dan wel moet noemen?
Moet ik eens goed creatief over nadenken. Zoiets van:
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken
wie heeft er nog meer ideeen?
-
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken
Zoals altijd weer erg subtiel Frits.....
-
Vandaag de zandleidingen eens aanpakken. Die moeten als eerste. Andere leidingen komen er weer voor te liggen.
(http://farm3.static.flickr.com/2360/2126040739_1109fdc718.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2051/2126040749_171def64d2.jpg)
Je ziet, de weg die de leiding moet/kan afleggen is redelijk recht. Dus met steunen aan de onderkant van de ketel (bij de overloopplaat) en aan het frame, moet dat lukken.
Niet vergeten dat de kap los moet kunnen worden afgenomen. Een enkele leiding van boven naar beneden kan dus niet. Dat betekent dat een deel van de leiding aan het "keteldeel" komt en een deel aan het frame. Beide delen komen samen in een "sok" zodat je de losse verbinding nooit zal opmerken.
-
Ik heb gehoord dat er ooit eens iemand was die liever stroomlijnbeplating had. Kon er zowat alles worden weggelaten.
Wie was dat nou ook, alweer?
Luiheid van betrokkene kan je dat, gezien ziin produktiesnelheid nou ook weer niet noemen, maar hoe je dat dan wel moet noemen?
Moet ik eens goed creatief over nadenken. Zoiets van:
-modelsufferd.
-modelnegativist
-detailontkenner
of toch gewoon: lui varken
wie heeft er nog meer ideeen?
ik vind laffe draak wel een mooie term, al is ie weinig specifiek. 'k heb ooit een 141R van jouef opgefrut met allemaal losse leidingen... maar zie t maar eens allemaal uit te vogelen met wat foto's van internet, met alle apparatuur die eraan hangt die nogal verschilt van het gebruikelijke NS-spul (daarvan ken ik de schema's onderhand wel) en natuurlijk alle verschillende versies 141R
-
Even alle gekheid op een stokje... verder met bouwen.
Je ziet, de loop van de leidingen vereisen wat onderzoek. Als je bouwtekeningen hebt, kom je al een heel eind maar vaak is dat een wir war van zwart witte lijntjes waar je de tel gauw van kwijt raakt. Inkleuren van de leidingen helpt veelal.
Toch helpt een bezoek aan een (vergelijkbare) 1:1 machine nog meer. Dan wel je overall meenemen en onder dat ding kruipen met je camera.
In dit geval.... zogezegd, zo gedaan.
De 420 (die ik bouw) staat in het zuiden van Frankrijk, Clermond Ferrand. Daar kom ik nog wel.
Het Franse spoorwegmuseum in Mulhouse lag eens op de route.
Daar staat de oliegestookte versie. Glimmend en wel, maar goed genoeg voor documentatie. Dat werden vele kiekjs die later met Photoshop weer bewerkt konden worden om de belichting beter uit te laten komen.
Mottto: veel, heel veel plaatjes schieten.
(http://farm3.static.flickr.com/2131/2126884912_261be38f5c.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2208/2126884914_fefcbd92cb.jpg)
-
Buiten is het koud .....
Binnen is het warm..... dus, mooi tijd voor dit freubelwerkje.
(http://farm3.static.flickr.com/2027/2126989876_ba3ccb5c90_m.jpg)
Bij lang niet alle 141R-en zaten de leidingen exact gelijk. Hier een plaatje van de 141R 420. Die moet het worden.
(http://farm3.static.flickr.com/2238/2126989884_04d5417ed1.jpg)
de doorvoergaten door de omloopplaat afgetekend. Precies daaronder heb ik de steun gepland. Zie je er zo min mogelijk van.
(http://farm3.static.flickr.com/2322/2126989890_216d924ef7.jpg)
om 0,8 mm draad is een strip van 1 x 0,2 mm gevouwen met de platbektang en dichtgesoldeerd.
(http://farm3.static.flickr.com/2167/2126989892_5bcee6a072.jpg)
steun in het geboorde en precies op maat opgeruimde gaatje. Vloeimiddel en de bekende 1/100 mg soldeer er tegen aanplakken met de 40watt bout.
Weer een klein beetje vloeimiddel (1 druppel) en de vlam er overheen wapperen. Je ziet het soldeer rond de steun en leiding vloeien en in de ketel verdwijnen. VAST.
Boven, bij de zanddom, hoef je niet te solderen. Daar zit de leiding in een voorgeboord gat. Kan geen kant op.
(http://farm3.static.flickr.com/2317/2126989898_b15d7aec27.jpg)
het resultaat.
-
Frits,
Wordt jouw 141R ook zo "mooi" glimmend groen???
Al moet ik wel zeggen, zo blank messing is toch ook wel fraai he....
Edwin
-
Edwin....
(http://farm3.static.flickr.com/2378/2126819971_9e24bdb640.jpg)
of
(http://farm3.static.flickr.com/2337/2126819967_1ec632bb4d.jpg)
POLL......................................
-
mmmmmm, nu weet ik het niet zo meer. ??? ???
Als ik dit zo zie, zou ik toch voor het (MAT) groen kiezen.
-
Matgroen alhoewel......
Groet Jaap
-
Ik vind die mat groen het mooiste...
Peter H
-
nee, gewoon zwart en goor.
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/141R_1.JPG)
(http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/141R_2.JPG)
Jouef-kap op mehano mikado-onderstel, een en ander rijkelijk vertimmerd
-
Frits, geef hem maar dezelfde behandeling als de Big Boy, anders steekt de 141 zo af.
In het kader van de Dirty Train Award gedachte, zou je voor de eerste verzamelaar kunnen gaan die zijn complete verzameling min of meer vervuild heeft.
Groet,
Ries
-
Hmm... ik ken die loc ergens van Floor... :-|
-
Dit is de plek waar het de 141R geboren wordt.
(http://farm3.static.flickr.com/2091/2130038317_467c05f9fe.jpg)
goed verlicht en veelal goed opgeruimd.
Wat niet te zien is, maar wat standaard aanwezig is... het fototoestel waarmee deze plaatjes worden geschoten.
(http://farm3.static.flickr.com/2007/2130038333_af3cbc219f.jpg)
zonder deze twee instrumenten kan er helemaal niets.
1. Werkbril voor dichtbij op circa 40 cm
2. Loupje voor als het echt heel erg klein wordt.
(http://farm3.static.flickr.com/2289/2130038329_0cbaa20001.jpg)
Het gereedschap.
De bekende pincetten, tangetjes, vijlen, schroevendraaiertjes enz.
(http://farm3.static.flickr.com/2021/2130038327_66aaebd490.jpg)
Het soldeergedeelte.
De standaard rol soldeertin en voor bijzondere punten de 145 graden van Carr.
Vlammetje en standaard soldeerstation met de fles water (voor het natte sponsje) er naast.
Vloeimiddel fosforzuur in het flesje en om draad te vertinnen een potje purine.
Niet te vergeten de keramieke soldeerplaat met pennetjes/gaatjes.
Vooral het papiertje niet vergeten als je morst en later de resten in je kleren weet terug te vinden.
De WSA (blauwe kastje) staat deze keer wel op mijn werkblad, maar 99% van de tijd niet.
(http://farm3.static.flickr.com/2088/2130038323_9fd318f8e5.jpg)
Het vijl en boorhoekje.
links de 220V Proxon voor het betere slijpwerk. (de kleine wordt te warm)
daarnaast op een 12 V trafo de kleine Proxxon voor boren.
In de grijze plastic sorteerbak een heel assortiment boortjes van 0,5-3,0 mm.
Hier niet zichtbaar, maar op de grote foto wel, een Unimat boorkolommetje voor het precieze werk dat niet uit de hand kan worden gedaan.
(http://farm3.static.flickr.com/2345/2130038933_9202a2cc15.jpg)
naast of achter me staan op een karretje de "delicatie" onderdelen en materialen die je alleen maar kwijt kan raken in het strijdgewoel of die dan hopeloos in de weg liggen. Van de piepkleine schroefjes t/m plaat en draadwerk.
Documentatie.. idelale plek. Veel te groot voor op je werktafel.
(http://farm3.static.flickr.com/2226/2130038313_e461e544f6.jpg)
De stand van heden morgen.
De leidingen zitten voor een groot deel, maar enige uren zijn nog wel nodig.
-
Leuk deze blik in de kraamafdeling..
Groet Jaap
-
Keline dingen die het hem doen.
(http://farm3.static.flickr.com/2389/2131212676_4e35406a7f.jpg)
een reststukje traanplaat en een profiel 3x3.
Het profiel is te groot/klein, zeg maar onmogelijk, om onder de klinknagelpers te leggen. Kraspen en hamer voldoen ook.
Wel 3x opnieuw moeten doen omdat de ene mokerslag de andere niet blijkt te zijn.
(http://farm3.static.flickr.com/2386/2131212686_bd03865b9d.jpg)
Het resultaat.
ook zie je het gewriemel met 0,4 mm draad aan alle zijden van de pomp. Zit die er van boven in, dan valt die er van onder natuurlijk niet uit.
De punten op de pomp zijn aangestipt met een flinke druppel fosforzuur en een soldeerbout met een minime hoeveelheid soldeer. Het voorgeboorde gaatje moet net vol lopen en ook niet meer.
De 0,4 mm draad is voorvertind met purine als vloeimiddel.
Tegen elkaar aan...soldeerbout even er tegenaan tot je de boel...zover je die kan waarnemen.... ziet vloeien en wegwezen. Zit zo vast dat je de draad zelfs gewoon kunt ombuigen zonder los te raken.
Niks dus van loslaten terwijl je de andere draad vastzet. !!!!!!
Bedenk wel, de hele pomp is niet groter dan 6 x 3 mm.
Kan niet, kennen we niet.
-
Het moet en het zou vandaag af... die rechterkant. Nachtwerk dus, maar wel heel tevreden. Wie kent dat gevoel niet?
Alles passend en spanningsvrij en in de goede rondingen, zonder knikken, gebogen.
(http://farm3.static.flickr.com/2131/2131508517_6c39d2a526.jpg)
en dan te bedenken dat straks de windleiplaten ervoor komen te zitten.
Duidelijk is te zien dat er gesoldeerd is. Overal zit dat spul. Draadwerk gaat alleen maar met purine (vet) als vloeimiddel en dat zorgt ervoor dat het tin ook daadwerkelijk gaat waar je het niet wilt. Op lastige delen is, zoals eerder ook geschreven, wat fosforzuur toegevoegd. Meestal lukt het dan prima.
Zo niet, schoonmaken en opnieuw beginnen.
De volgende stap is dan ook schoonspoelen in het ultrasoonbad met een zeepoplossing (warme kraan gaat ook redelijk goed) en daarna de resten soldeer verwijderen door te zandstralen.
De echt eerst volgende stap is.... de linker kant.
-
en dan te bedenken dat straks de windleiplaten ervoor komen te zitten.
Gelukkig hebben we de foto's nog..
Groet Jaap
-
t is een moppie, frits. En de leidinkjes zitten er een stuk netter op dan zoals ik m maakte, sorry rik ;)
-
Stand van zaken:
(http://farm3.static.flickr.com/2353/2231805216_ee06e67a44.jpg)
Voor de constructie: frame en kap.
Het machinstenhuis, ketelfront en windleiplaten zijn afneembaar.
(http://farm3.static.flickr.com/2112/2231805212_a7e3745c5d.jpg)
De "power-reverse" of op zijn frans:" inverseur de marche"(vooruit en achteruit rijden). Altijd een lastig onderdeel omdat dit een van de schakels is tussen frame en kap. Moet dus demontabel blijven. Links komt overigens niet een messing staaf, maar een bout/moer verbinding.
(http://farm3.static.flickr.com/2005/2231805206_e0d25b82cf.jpg)
Mechanisme om de aslade open te kunnen doen voor luchttoevoer.
(http://farm3.static.flickr.com/2345/2231805204_53f634c249.jpg)
Bovenop zie je nog de (kleine) klemmen om de ketelplaten vast te zetten
(http://farm3.static.flickr.com/2184/2231805218_50bdf26721.jpg)
bijna klaar met solderen.... 60 cm locomotief.
-
Het was een tijdje stil hier Frits maar ik begrijp nu waarom. :o
" inverseur de marche"
Altijd makkelijk om te weten voor als ik autopech krijg in La douce France..
Groet Jaap
-
Toch wel erg mooi he, zo'n lok met veel "frutsels".
Dan zie je goed wat je met schaal 0 kunt doen.
Edwin
-
Frutsels?????
Graisseur, Biele, Contre Manivelle, Supports longs de sabots gauches, Laves avec chapes.....
noem jij dat "frutsels".......... Foei.
Maar mooi is het wel,
en nog leuk om te maken ook.
(Lang leve de vertaalmachine Alta Vista op internet, al heeft die soms ook wel wat moeite met een vertaling van specifieke onderdelen.)
-
Ziet er goed uit Frits.
-
Update per 7 feb 2008
Nog een klein, maar belangrijk, deel van de leidingen moesten worden gemaakt. Het betreft de langsleidingen onder de omloopplaat.
(http://farm3.static.flickr.com/2231/2249349176_20cab4aba7_o.jpg)
Uit 1x2 mm strip zijn haken gebogen waarop geribbeld strip, breed 1,2 mm, moet komen. Later is de strip op ribbelplaat vlakgevijld tot 1,2 mm.
Dit worden de klemmen die de leidingen vasthouden.
Vooralsnog zijn er exemplaren gemaakt van gelijke maat. Later zijn er stukjes afgeslepen zodat er 3 stuks van 4, 4 stuks van 3 en 2 stuks van 2 klemmen ontstonden.
(http://farm3.static.flickr.com/2053/2249349182_f761387da7_o.jpg)
controle of alle ribbeltjes wel op de exacte plek zitten. Zo niet dan zie je dat gelijk doordat de leidingen niet horizontaal maar hobbelig lopen.
(http://farm3.static.flickr.com/2014/2249349186_ffbe9b6aa0_o.jpg)
Nu nog de bouten imiteren waarmee de ribbelplaat tegen de achterplaat (haak) vastgezet worden.
In de "dalen" van de ribbelstrip gaatjes van 0,4 mm geboord en wel.... exact in het midden. En handponsje helpt hierbij heel erg om het weglopen van de boor te voorkomen.
Daarna een 0,4 mm draadje er door heen en met een minimale hoeveelheid soldeer aan de achterkant vastzetten.
(http://farm3.static.flickr.com/2283/2249349188_9c8502f114_o.jpg)
en na het zandstralen is dit het resultaat.
Net niet tevreden over het vierde exemplaar van rechts. Gaatje was dus kennelijk iets ruimer geworden en het vloemiddel (purine) met soldeer liep er doorheen. Veel is dit nou ook weer niet en misschien op deze foto geeneens te zien. Les (was bekend).. soldeer kruipt waar je het niet wilt, maar dat kan soms ook erg handig zijn. Ieder nadeel heeft zijn voordeel of andersom.
(http://farm3.static.flickr.com/2291/2249349192_6e5f7116ec_o.jpg)
en dan begint het breien van de leidingen. Rechts achter vastgezet om verder naar links verder te kunnen zonder dat de boel verschuift.
(http://farm3.static.flickr.com/2347/2249349194_f8887df301_o.jpg)
dit was heel wat gefreubel om alles zo goed als maar kon horizontaal en vertikaal acceptabel te maken.
(http://farm3.static.flickr.com/2155/2248555277_c93304128f_o.jpg)
leidingen moeten wel van A naar B lopen. Aaan de achterzijde was dat geregeld en duidelijk. Aan de voorzijde ook, maar daar zit nou net ook de scheiding tussen frame en opbouw. Alles dus zo buigen dat het in gemonteerde toestand aansluit op de koppelingen die aan het frame vast zitten. Geduldwerkje.
(http://farm3.static.flickr.com/2026/2248555287_8bff41760d_o.jpg)
en dat is dit het resultaat.
(http://farm3.static.flickr.com/2240/2248555295_a933646d2f_o.jpg)
In een vorig bericht schreef ik over de stang van de voor/achteruit die demontabel moest worden vastgezet.
Hier zie je het probleem. (rode pijl)
Precies achter de leidingen en tussen de leidingen zit maar 1,3 mm en die zijn door de klemmen niet verder uit elkaar te buigen. Zulke kleine boutjes moet je net hebben. Niet dus.
In de draaibank is een boutje met een kop van 1,9 mm vastgezet en met de vijl beetje bij beetje afgevijld tot de kop net zo klein was dat die tussen de leidingen door kon.
Nog een stapje dichter bij het eindresultaat.
-
Achter een locomotief hoort een wagen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9271.0#new
-
Leidingen in het echt zo netjes leggen is al een kunst op zich, laat staan in schaal 0... :o
Groet Jaap
-
Hello
wat is het verbruik (A) van deze 141R?
bedankt
-
Stand van zaken na 5 jaar:...
De loc is compleet afgebouwd maar moet nog wel worden gespoten. Voordat ik dat ga doen wil ik eerst nog een bezoekje bij de echte machine afleggen en een rit meemaken.
Helaas zijn er op het Spoor 0 forum provider wijzigingen geweest waardoor de "linken"niet altijd meer werken.
Op mijn blog staat ook het een en ander. Let op.. Oudste bericht staat onderaan, dus baldzijden verder.
http://spoor0.blogspot.nl/search/label/141R (http://spoor0.blogspot.nl/search/label/141R)
-
Hallo Frits,
Dit is wel weer heel mooi! Zelf heb ik het afgelopen jaar wat US brass op de kop getikt, allemaal in schaal H0. Vandaar mijn vraag in het topic van Tomasso.
Nog een vraagje, waren deze locs met verschillende drijfwielen gebouwd? Op een van de foto's zag ik dat de voorbeeldloc met boxpox wielen was uitgerust.
Groet, Roelof
-
dat zou ook zomaar mijn lok kunnen zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/carnaval2010_159.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/carnaval2010_159.jpg)
En ja, er waren/zijn verschillende versies, oliestook, kolen, met normale spaakwielen, en boxpox wielen, ook nog verschillende frames. Keus genoeg dus... (y)
-
Hallo,
Hoeveel is de boogstraal in een wissel ,of de hoekverhouding van die wissel waar deze 1 -D-1 lok nog doorheen gaat zonder extreme zijdelingse speling in de drijfassen?
Peter
-
Hallo Frits,
Dit is wel weer heel mooi! Zelf heb ik het afgelopen jaar wat US brass op de kop getikt, allemaal in schaal H0. Vandaar mijn vraag in het topic van Tomasso.
Nog een vraagje, waren deze locs met verschillende drijfwielen gebouwd? Op een van de foto's zag ik dat de voorbeeldloc met boxpox wielen was uitgerust.
Groet, Roelof
hi Roelof
Deze locs werden met boxpox en spaakwielen gemaakt, sommige uitvoeringen hadden boxpox en spaakwielen.
gr Bert
-
Peter,
Ik heb geen idee welke boogstraal ze kunnen hebben, weet alleen dat ze zonder problemen door mijn (oude) peco wissels rijden. Of ze door Lenz wissels gaan weet ik niet, zou zomaar kunnen van niet, heb wel ergens gelezen dat die krappe boogstralen gebruiken...