BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 21 December 2017, 13:06:14
-
Ons Nederlands/Zwitsers TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
Zijn daar foto`s van?
Alvast bedankt.
-
Mechanisch en pneumatisch wel, maar tractie technisch niet.
-
Zo aan de hoogte van de koppeling te zien, alleen met materieel wat een koppeling heeft wat op de zelfde hoogte. Plan U of Mat'54 b.v. Alleen wel mechanisch en pneumatisch. Elektrisch is vaak niet mogelijk omdat de pinnen in de koppeldoos niet overeen komen met ander materieel.
-
Joop,
Volgens mij konden die twee nu net niet gekoppeld worden met de TEE Ram.
Wel kon worden gekoppeld met een loc door middel van een sleepkoppeling.
-
De koppelingshoogte is mooi te zien op deze foto: https://www.flickr.com/photos/32807552@N03/8994366821/
-
Het verschil zie je ook bij Nico Spilt:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia1847_groot.jpg
-
Joop,
Volgens mij konden die twee nu net niet gekoppeld worden met de TEE Ram.
Wel kon worden gekoppeld met een loc door middel van een sleepkoppeling.
Oeps... Heb me in verschrikkelijk vergist in de hoogte.. :-[
-
Even het boek geraadpleegd, net zoals Henk al schreef, ging het met een hulpkoppeling. Hiervan zijn foto's waarbij het stel achter een 1100, 2200 en een 600 gekoppeld is.
Blz 126, 147, 161 en 176. Blz 176 achter een krokodil, dit betreft alleen de rijtuigen zonder mD.
Gr Hans
-
Oeps... Heb me in verschrikkelijk vergist in de hoogte.. :-[
Was ook voor jouw tijd :laugh:
Ff beter kijken als je langs de Dgr rijd Joop ;)
Grtz. Frits
-
De standaard Europese (buffer) hoogte voor een Scharfenberg koppeling is 1050 mm ± 20 mm maar ook dat wijk nog wel eens af.
-
Reden van het verschil in hoogte is dat de luchtleidingen tbv de reminstallatie verschillen.
Lage koppelingen zijn tbv de reminstallatie voorzien van een remleiding en een vulleiding terwijl de hoge koppelingen
alleen een treinleiding hebben tbv de remmen.
Dit heeft te maken met verschil in werking van de triplekleppen.
Hierdoor mogen deze niet pneumatisch met elkaar verbonden worden wat dus onmogelijk is gemaakt door het hoogteverschil van de koppelingen.
Verder zit er in de koppelingen nog een hoofdreservoirleiding en een ontkoppelleiding nodig om de treinstellen te eenvoudig te kunnen splitsen.
Grtz. Frits
-
Woon, wat een hoop reacties, dat had ik niet verwacht.
Ik wilde mijn TEE Ram voorzien van een Artitec koppelingen set, maar als deze niet te koppelen is, laat ik ‘m maar zo.
Iedereen bedankt voor uw reactie.
Ik weet even genoeg, maar wil hiermee juist niet aangeven dat dit draadje gesloten mag worden.
Ga lekker verder met posten. Al dan niet met foto’s.
Bedankt.
-
Nouja, de TEE heeft dus een hoge koppeling en zou dus te koppelen zijn met alles vanaf mat'64 en nieuwer. Of dat ook vaak gebeurde mag je betwijfelen (verzin er eens een goeie reden voor...). Trouwens geen idee of de Artitec koppelingen op die hoogte er onder passen, maar goed.
-
Was ook voor jouw tijd :laugh:
Ff beter kijken als je langs de Dgr rijd Joop ;)
Grtz. Frits
Heb wel wat anders te doen dan Frits ;) Seinen zijn net even belangrijker dan mijn blik werpen op een trein haar koppeling ;D
-
verzin er eens een goeie reden voor...
Wegslepen van defecte trein :P
-
Seinen zijn net even belangrijker
Weet ik maar maar behalve naar seinen kijk ik ook wel eens opzij en met max 60km/u is daar ter plekke wel tijd voor ;)
-
Beste Mug ,In de automatische koppelingen de volgende luchyleidingen .
Ezelsbrug ;
Revisie Voor Haarlem
Van boven naar onder ,
R=remleiding , in de automatische koppelin af te sluiten d.m.v plug kraan , mechanisch bedient door koppelschijf .
V = vulleiding constante druk van 5 atmosfeer ,
H= hoofdreservoirleiding .
V en H voorzien van automatische terugslagklep , al deze drieleidingen zin voorzien van dezelfde afdichtingsarmenturen .
Onder aan de koppelplaat met kleine diameter de ontkoppelleiding .
De DE 1 en 2 stellen ( Blauwe engelen ) hadden in de koppeling een stuurleiding ,voor bediening der motoren .
In de werkplaatsen werden de stellen met een diesellok met koppelwagen verplaatst . De koppelwagen was voorzien van een inrichting dat de stroomlijnstellen op lucht vervoerd konden worden .
Dit geldt ook bij het gebruik van een hulp, of sleepkoppeling , hier werden de luchtleidingen via luchtslangen op de luchtslangen der hulplok gekoppeld , alleen het geven van een vulstoot door de remkraan moest vermeden worden . De afsleepsnelheid lag rond de 60 tot 80 Km/h .
Het afslepen / verplaatsen met de koppelboom en koppelplaat was maar 5 km/h daar het af te voeren treinstel ALLEEN te remmen met de handrem .
Om verwarringen te voorkomen waren de koppeling hoogtens verschillend , mechanisch koppelbaar mat 36,40,46,54,benelux,de3,de5 en plan u . Lage kopppeling . Na mat64 hogekoppeling
-
Geen fotografische hoogstandjes, maar toch......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170620_174936-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170620_174936-1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170909_181336-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20170909_181336-1.jpg)
Mvg
Sander.
-
Beste J.Ossebaar,
Is mij bekend maar wilde het niet al te ingewikkeld maken.
Overigens was een groot deel van de laag gekoppelde stellen ook elektrisch
koppelbaar. ;)
-
Beste Mug ,In de automatische koppelingen de volgende luchyleidingen .
Ezelsbrug ;
Revisie Voor Haarlem
Van boven naar onder ,
R=remleiding , in de automatische koppelin af te sluiten d.m.v plug kraan , mechanisch bedient door koppelschijf .
V = vulleiding constante druk van 5 atmosfeer ,
H= hoofdreservoirleiding .
Dat geldt voor een laaggeplaatste koppeling voor een treinstel met tweeleiding remsysteem.
V en H voorzien van automatische terugslagklep , al deze drieleidingen zin voorzien van dezelfde afdichtingsarmenturen .
Onder aan de koppelplaat met kleine diameter de ontkoppelleiding .
De DE 1 en 2 stellen ( Blauwe engelen ) hadden in de koppeling een stuurleiding ,voor bediening der motoren .
Die de plek van de Hoofdreservoirleiding op ander materieel dus innam.
Als je danook bijv een Plan U wilde combineren met een DE1/2 moest je in beide stellen de koppelingsleiding van het Hoofdreservoir/Stuurleiding afsluiten, anders zouden bij combineren direct de dieselmotoren van de DE1/2 plankgas gaan draaien ;D
In de werkplaatsen werden de stellen met een diesellok met koppelwagen verplaatst . De koppelwagen was voorzien van een inrichting dat de stroomlijnstellen op lucht vervoerd konden worden .
Dit geldt ook bij het gebruik van een hulp, of sleepkoppeling , hier werden de luchtleidingen via luchtslangen op de luchtslangen der hulplok gekoppeld , alleen het geven van een vulstoot door de remkraan moest vermeden worden . De afsleepsnelheid lag rond de 60 tot 80 Km/h .
Het afslepen / verplaatsen met de koppelboom en koppelplaat was maar 5 km/h daar het af te voeren treinstel ALLEEN te remmen met de handrem .
Om verwarringen te voorkomen waren de koppeling hoogtens verschillend , mechanisch koppelbaar mat 36,40,46,54,benelux,de3,de5 en plan u . Lage kopppeling . Na mat64 hogekoppeling
En sinds laatst genoemde een hoog geplaatste koppeling heeft gekregen heeft die bovenaan de Remleiding, daaronder het Hoofdreservoir en de onderste aansluiting is ongebruikt gebleven. Omdat het materieel sinds dien een één leidingrem gekregen heeft is dus de vulleiding vervallen.
-
Geen fotografische hoogstandjes, maar toch......
@Sander
Elke keer als ik er langs kom, denk ik nu, nu, nu. Maar die plek is zo lastig te fotograferen.
Dus (y) dat je eraan gedacht hebt, en (y) dat het toch mooi gelukt is.
-
Sjeemig de peemig wat ziet dat stel eruit zeg!
Wordt er uberhaupt nog wel wat aan gedaan, of staat het stel alsnog
weg te roesten daar? :'(
-
Het laatste wat ik er van heb gehoord is dat die stichting eigenlijk niet meer bestaat vanwege interne "problemen"
Je kan dus stellen dat het stel al even onaangeraakt staat te ver roesten.
Zowiezo zal het stel maar voor 99% afgemaakt kunnen worden,want het idee om een werkende motorwagen te hebben was zo on ice gezet vanwege de erg hoge kosten die aan dat idee hingen.
Er was ook een "plan" om divers museum mat onder te brengen in 1 "stichting" en onder 1 dak,maar ook daar heb ik al even niks meer gehoord.
Kortom zover ik nu weet,is dit project geen project meer op wat voor manier dan ook.
-
De foto's dateren uit afgelopen Juni (richting CS) en September (richting Muiderpoort)
Het staat er al lang zo bij. Het stel is wel een keer verplaatst geloof ik. En er staat (stond?) ook nog een rijtuig op de Watergraafsmeer.
Ik denk dat als je er nog iets mee wil moet je eea dusdanig opknappen dat je van binnen de TEE sfeer uit vroeger dagen beleeft en het dan door een willekeurige loc laten rondslepen. Denk dat je het idee van een nieuwe motorwagen en functioneel opknappen van de stuurstand gewoon moet vergeten.
Mvg
Sander.
-
Sjeemig de peemig wat ziet dat stel eruit zeg!
Wordt er uberhaupt nog wel wat aan gedaan, of staat het stel alsnog
weg te roesten daar? :'(
Zolang het stel daar staat, kan en mag er niet aan gewerkt worden.
-
Wat ontzettend jammer dat het er nu zo bij staat zeg.
Dus eigenlijk moet ie naar een andere eigenaar om in elk geval
te zorgen dat het niet slechter gaat worden dan nu het geval is.
(ik dacht altijd dat er nog hard aan gewerkt werd...)
-
Er staat nog steeds een rijtuig op de watergraafsmeer, maar ook daar is de laatste jaren niet meer naar omgekeken.
De club lijkt wel een slapend bestaan te hebben.
De Dijksgracht wordt binnen een paar jaar opgeheven, en dan zal het treinstel naar een andere locatie moeten verhuizen.
Als er dan niemand opstaat, vrees ik het ergste voor dit treinstel.
Groeten Arjen
-
Ze kunnen beter een stuur en tussen rijtuig opknappen, en die in Utrecht in het museum zien te krijgen, als herinnering naar de Tee "tijd". Ipv focussen op iets rijdens.
Gr marc
-
Ja mijn idee Marc,
of inderdaad statisch in een / het museum of rijvaardig in de zin van getrokken trein. Waarom niet met bijvoorbeeld een blauwe 1200 ervoor een mooie rit rijden......eventueel kun je op deze manier relatief eenvoudig ook de grens over... Deze opties zijn iig realistischer. Het zou zonde zijn wanneer het spul (na de inspanningen om het vanuit Heilbronn hier te krijgen) een enkeltje sloop krijgt.
Dit TEE materieel vertegenwoordigt toch een markant stuk Europees spoorweggeschiedenis.
Mvg
Sander.
-
Ze kunnen beter een stuur en tussen rijtuig opknappen, en die in Utrecht in het museum zien te krijgen, als herinnering naar de Tee "tijd". Ipv focussen op iets rijdens.
Gr marc
Spoorwegmuseum wil daar, zover ik begreep, zijn vingers niet aan branden. Daarnaast, het stichtingsbestuur bepaalt wat er met het stel gebeurt.
Grootste struikelblok is de voorzitter en zijn plannen die niet echt van realisme gespeend zijn. Er moest een OV-museum in Lelystad komen met een verwacht bezoekersaantal ter hoogte van dat van het spoorwegmuseum in Utrecht. En ondanks een goedkoper alternatief om een motorbak te bouwen (gebruiken van reeds bestaande onderdelen), moet en zal de voorzitter een motorbak hebben die van de grond toe op gebouwd wordt om zo origineel mogelijk te zijn. En dat kost geld en vrijwilligers. En aan beiden heeft de club momenteel een groot gebrek....
Het is ondertussen net zo'n kansloos verhaal als dat hele Blauwe Brabander project....
-
Voor de motorwagen is wel alles aanwezig. Dat wil zeggen, motor(en) en tekeningen e.d. (y)
Verder is het een one-man-show geworden bij Stichting TEE :-\