BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Maribomba op 26 October 2017, 22:09:28
-
Goedendag allemaal.
Ik ben een herintreder in de hobby en ga na ruim 30 jaar weer aan de hobby. Zoon lief vindt het super (y) en vaders toch wel :D
Na de nodige beurzen afgelopen te hebben en de smaak weer terug is om te bouwen ben ik dan ook weer begonnen met een leuke kleine N baan.
Het bouwen is niet het probleem, echter kan ik niet door de bomen het bos meer zien ??? in het voor mij nieuwe digitale wereld.
De test setup die ik wil gebruiken om de digitale wereld te bekijken is de volgende baan:
https://www.anyrail.com/en/library/0020_N/0110_Minitrix/0010_/0030_Startset/img/n_minitrix-startset_1280.png (https://www.anyrail.com/en/library/0020_N/0110_Minitrix/0010_/0030_Startset/img/n_minitrix-startset_1280.png)
De hoofdbaan die ik betreffende houten skelet al af heb is de volgende:
https://www.noch.com/en/71904.html (https://www.noch.com/en/71904.html)
Nu wat ik graag digitaal zou willen:
- Compleet automatisch laten rijden (heb geen hand controllers nodig)
- Het beste protocol voor een N spoorbaan
- De baan is niet groot, 4 wissels (Peco Code 55), De nodige seinen
- Ik wil behoorlijk nauwkeurig weten waar de 3 a 4 treinen rijden dus van locomotief en eventueel laatste rijtuig.
- Graag wil ik alles met Digikeijs gaan maken en aansturen met iTrain, met de DR5000 centrale
- Echter wat te kiezen voor terugmelder en dus protocol S88N of LocoNet of wat zijn nou de voor/nadelen voor mij op zo'n kleine baan.
Belangrijk dus dat ik compleet nieuw kan/mag beginnen en dus geen rekening hoef te houden met oud spul (alles is nieuw omdat ik niets meer heb).
Eigenlijk dus 2 vragen, welk protocol en hoe kan ik zo klein mogelijk beginnen om later goed uit te kunnen breiden.
Alvast hartelijk dank en als dat gewenst word houd ik graag mijn vorderingen up-to-date op dit forum.
Met vriendelijke groet, Chris
-
Volgens mij heb je eigenlijk al alles op een rijtje. Je wilt met de DR5000 rijden, dus DCC. Digikeijs, iTrain, prima.
Loconet is wat nieuwer en is een echt protocol, en wat betrouwbaarder dan S88, maar in de praktijk, en zeker op een kleine baan, zul je daar absoluut geen verschil in merken. Zelf heb ik toch voor Loconet gekozen, omdat je daar heel simpel zelf de platte, 6 polige telefoonkabels voor op maat kunt maken. Met S88 kan dat ook, maar een netwerkkabel knijpen is echt een apart kunstje, dat komt allemaal wat nauwer. Je moet draden twisten en paren vormen etc. Lastig. Natuurlijk zijn er ook korte netwerkkabels te koop, maar je snapt het... de kortste zijn altijd net te kort, en de iets langere meteen veel te lang.
Geen handcontroller... daar zou ik toch nog even over nadenken. Zeker tijdens het bouwen is met de hand (test)rijden noodzakelijk, en als je software de boel in de war laat lopen kun je met een handcontroller vaak nog even de boel rechtzetten. En het is ook mogelijk om met de hand te rijden, tussen het automatische verkeer door, dat is ook leuk. Of handmatig wat rangeren hier en daar. Gelukkig kun je qua controllers de duvel en zijn ouwe moer aansluiten op de DR5000 dus dat is ook geen probleem. Regel ergens een losse multimaus ofzo.
Als je de loks in iTrain etc goed meet en afstelt, houd de software prima bij waar de trein zich exact bevindt, er is eigenlijk geen noodzaak om het laatste rijtuig te detecteren. Mocht je daar wel behoefte aan hebben, dan kun je dat achteraf nog doen. Het is geen voorwaarde voor volautomatisch rijden. Uiteraard moet je wel je baan opdelen in blokken met bezetmelders. Overigens is het misschien wel leuk om met je bezetmelders even te wachten tot Digikeijs de DR5088RC daadwerkelijk op de markt brengt, dat is een 16 voudige bezetmelder met Railcom. Zo weet je welk blok bezet is, maar ook nog eens door welke lok (door de Railcom melding) onafhankelijk van wat je software denkt wie er rijdt. Ook heb je met die dingen geen aparte diodeschakeling meer nodig (zoek/google/encyclopedy even) dat maakt het bouwen weer wat handiger. En Railcom heeft nog meer handige truukjes maar daar weet ik helaas het fijne ook niet van.
Qua blokken en bezetmelders moet je ook even inlezen; sommige oude rotten zweren bij 3 melders per blok, maar met moderne software is dat niet meer nodig, al maak je je dan wel erg afhankelijk van de nauwkeurige snelheidsmeting van de loks, de immer correcte werking der bezetmelders, en verassingen als het niet goed werken van bijv. lastregeling in je lokdecoders... zelf heb ik 1 melder per blok, sterker nog, het blok IS bij mij de melder.
-
Hallo Jowi,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ook ik had op de website van Digikeijs de DR5088RC gezien en aangezien ik van nieuw hou ;D zou dat zou maar eens iets gaan worden echter heb ik nog wat andere adviezen die ik ook graag wil aanhoren voordat ik mijn rails ga leggen en al mijn isolatie en verbindingen ga solderen. De hele baan word flex van Peco N code 55 dus "even" een isolator er tussen prikken gaat het niet worden :-\
De hand controller maak ik me geen zorgen om die komt er wel, niet door/voor mij maar wel voor de kinderen die natuurlijk ergens aan willen draaien dus het zouden zo maar eens 2 controllers gaan worden. Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen". Het word een stoom/diesel baan dus de snelheden zullen niet hoog liggen, daarbij zit ik op het randje wat nog mogelijk is met de bochten.
Al met al een mooi avontuur.
Thanks, Chris
-
Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".
Chris, welkom :) Uit je verhaal; volgens mij gaat bovenstaand niet lukken met de meeste software die treinen bestuurd. Die doen dat namelijk helemaal zelf. Je kunt wel manueel met automatisch bedrijf mixen maar dan meer met een aparte trein bv handmatig door het automatische verkeer. Maar de digi-experts hier (en dat ben ik niet) zullen je daar zeker verder mee kunnen helpen.
Succes :)
-
.....
Als je de loks in iTrain etc goed meet en afstelt, houd de software prima bij waar de trein zich exact bevindt, er is eigenlijk geen noodzaak om het laatste rijtuig te detecteren. .....
Qua blokken en bezetmelders moet je ook even inlezen; sommige oude rotten zweren bij 3 melders per blok, maar met moderne software is dat niet meer nodig, al maak je je dan wel erg afhankelijk van de nauwkeurige snelheidsmeting van de loks, de immer correcte werking der bezetmelders, en verassingen als het niet goed werken van bijv. lastregeling in je lokdecoders... zelf heb ik 1 melder per blok, sterker nog, het blok IS bij mij de melder.
Dat "exact" is eigenlijk meer "bij benadering" en zeker ook weer afhankelijk van het aantal melders per blok.
Hoe meer melders, hoe "exacter" je weet waar de trein zich bevind. Heb je een blok van 2 meter lang.
1 begin melder van 20 cm, 1 eind melder van 20 cm. Dan kun je zien of de lok zich in de eerste 20cm zit, of in de laatste 20cm, of als de lok zich ergens in de 160cm er tussen bevindt.
Verdeel je die 160cm in 8 melders van 20cm dan kun je dus per 20cm zien waar de lok zich bevindt.
Mochten wagens ook stroom nemen, door ingebouwde weerstand of door verlichting in de wagens, dan zullen die ook de blokken bezet houden. Bij getrokken treinen weet je dan dat de voorste van de serie bezette melders de lok moet zijn.
Groet,
Roelco
-
Chris, welkom :) Uit je verhaal; volgens mij gaat bovenstaand niet lukken met de meeste software die treinen bestuurd. Die doen dat namelijk helemaal zelf. Je kunt wel manueel met automatisch bedrijf mixen maar dan meer met een aparte trein bv handmatig door het automatische verkeer. Maar de digi-experts hier (en dat ben ik niet) zullen je daar zeker verder mee kunnen helpen.
Succes :)
Dit moet wel kunnen met koplopern, of Itrain dat ook kan weet ik niet.
Bij koploper kun je handregelaars aanmaken, een trein aan die handregelaar koppelen.
Je kunt dan volledig handmatig rijden, met alle risico's.
Echter als de trein gewoon in automatisch programma opgenomen is dan kun je als eindgebruiker alleen de snelheid bepalen, waarbij koploper nog een max kan instellen.
Bij start heb je gelijk de max beschikbaar, bij stoppen wordt de max aangepast aan de juiste max om optijd te stoppen.
Zie hiervoor "onderhouden handregelaar(s)" in de koploper documentatie.
Groet,
Roelco
-
De hele baan word flex van Peco N code 55 dus "even" een isolator er tussen prikken gaat het niet worden :-\
Oh jawel hoor, Roco zaagje of dremel... geen probleem.
-
Ja duidelijk ik heb er geen probleem mee om elke 20 cm detectie te laten plaatsvinden. Het moet namelijk ook een mooie schouwspel worden op iTrain zodat er voor iedereen wat te zien valt. Echter moet ik dat wel van te voren weten hoe ik die detectie laat plaatsvinden want ook daar zijn weer allemaal verschillende methodieken voor.
Dank voor de vele antwoorden.
-
Detectie in iTrain is heel simpel
Hij reageert hoofdzakelijk op de eerste melder. Met 1 melder per blok kan je automatisch rijden.
Heb je blokken waar je wilt stoppen of rangeren dan is het gebruik van meer melders An te raden omdat iTrain bij elke melder zijn positieberekening corrigeert.
Dus 1 melder minimaal, maar de meer de beter.
Wat betreft snelheden, dat is voor iTrain geen enkel probleem om dynamisch mee te werken.
Groetjes
-
Dat "exact" is eigenlijk meer "bij benadering" en zeker ook weer afhankelijk van het aantal melders per blok.
Hoe meer melders, hoe "exacter" je weet waar de trein zich bevind.
Nogal achterhaald dit. Ik denk dat je eens naar moderne software moet kijken. Ik heb blokken van 2.40m lang (in n spoor...) en zo'n blok is dan 1 melder van 2.40m. De loks stoppen op 0.5-1cm nauwkeurig 10cm voor het fysieke einde van het blok, precies zoals ik in de software aangeef... niks geen gedoe met meerdere (korte) melders per blok. Het kan wel, maar het is echt geen noodzaak meer.
-
Helemaal niet achterhaalt. Dit is waar hij theoretisch moet zijn, en zolang er niets mis gaat klopt dat wel. Maar als ik de lok tegen hou dan klopt dat niet meer. Dan is het "exact" ergens anders. en als je de loks niet goed geijkt hebt klopt het ook niet meer.
Dus zoals ik schreef, het is een "bij benadering". Voor een exacte plaats bepaling zijn meerdere melders nodig, en hoe meer melders hoe exacter je het weet.
Het computerprogramma "denkt" wel te weten waar de lok is, maar dat laat hij nog altijd niet aan jouw zien, tenminste niet echt duidelijk. ( ik heb geen zin om tijdens het rijden van mijn treinen te moeten staren naar een scherm waar ergens de gereden cm's worden weergegeven.)
Het snelle overzicht van de meeste bij mij bekende programma's geven alleen aan dat hij in blok x of y is. Hoe meer meld punten in het blok hoe nauwkeuriger hij kan laten zien waar hij echt is.
En zeker als je handmatig wilt kunnen rijden is het wel handig dat je wel redelijk exact weet waar de trein zich bevindt. Heb je nog een meter, of heb je maar 10cm meer voordat je moet stoppen.
Weet ook wel dat je prima automatisch kunt rijden met minder melders. Zelfs blokken zonder fysieke melders kan prima werken. Maar dan blijft het dus een "bij benadering" (Hoe nauwkeurig die benadering ook is)
Groet,
Roelco
-
Ach, als jou laatste, stopmelder in je blok om wat voor reden geen melding geeft ben je ook je 'nauwkeurigheid' kwijt en geeft de software als het goed is een fout... en als je calibratie niet correct is, gaat het ook met 100 melders per blok mis. Gewoon goed calibreren, dat kan echt heel betrouwbaar. Overigens, het is ALTIJD bij benadering. Tenzij je oneindig veel blokken hebt van oneindig korte lengte.
-
Maar als ik de lok tegen hou dan klopt dat niet meer.
Maar waarom zou je dan ook een lok tegenhouden? Lijkt mij toch een redelijk zinloze actie.
( ik heb geen zin om tijdens het rijden van mijn treinen te moeten staren naar een scherm waar ergens de gereden cm's worden weergegeven.)
Beetje vreemde redenatie: je wilt niet naar een scherm kijken voor de gereden cm's maar je kijkt wel naar je scherm om de melders te kunnen aflezen??
Groeten,
Bert
-
Je hoeft ook zelf je treinen niet tegen te houden, er zijn oorzaken genoeg te verzinnen, waarom een trein niet binnen de gestelde tijd zijn positie bereikt.
En @Jowi, als de laatste melder gemist wordt dan is er op de volgende melding sprake van een onterechte melding, en dus een zgn spookmelding. Afhankelijk hoe je besturingsprogramma daar op reageert, zal deze een ongeluk voorkomen, en alles uitzetten of alleen de spooktrein stoppen.
En hoeveel melders iemand wil gebruiken is aan de modelspoorder zelf om te bepalen.
Mvg
Wim.
-
Je hoeft ook zelf je treinen niet tegen te houden, er zijn oorzaken genoeg te verzinnen, waarom een trein niet binnen de gestelde tijd zijn positie bereikt.
Klopt en daarom heeft iTrain bijv. ook de mogelijkheid om het niet op tijd arriveren van een trein te detecteren.
En hoeveel melders iemand wil gebruiken is aan de modelspoorder zelf om te bepalen.
Klopt ook helemaal maar dan wel graag op basis van valide argumenten en geen onzin argumenten want daar heeft de topic starter helemaal niets aan.
Groeten,
Bert
-
Dus, geeft dan een suggestie voor de lengte van de bezetmelders, want nu laat je het open en weet de topic starter nog niets.
Gr, Bert
-
En @Jowi, als de laatste melder gemist wordt dan is er op de volgende melding sprake van een onterechte melding, en dus een zgn spookmelding. Afhankelijk hoe je besturingsprogramma daar op reageert, zal deze een ongeluk voorkomen, en alles uitzetten of alleen de spooktrein stoppen.
Dat zeg ik ook in mijn post. Dit kan je dus ook overkomen met meerdere melders per blok. Sterker nog, de kans op spookmeldingen of haperingen neemt toe met meer melders ;)
-
Ik gebruik dus 1 melder per blok, waarbij de melder net zo lang is als het blok. Ik heb blokken van 60cm tot 240cm. Ik heb bewust gekozen hiervoor, en ben dus erg afhankelijk van de calibratie en lastregelingen. Dat ging in het begin wel eens mis; vooral omdat de calibratiegrafiek niet mooi lineair was maar knikken bevatte, waardoor een trein soms sneller reed dan (in dit geval) TrainController dacht. Hetzelfde effect heb ik gezien bij loks die los gecalibreerd prima en op de 0.5cm nauwkeurig waren, maar die met een last ineens de weg kwijt raakten, omdat de lastregeling niet goed afgesteld stond, en de trein dus bijv. 45km/h reed terwijl TrainController dacht dat ie 50km/h reed. Dat zijn wel dingen waar je, met 1 melder per blok, wel eens last van kan krijgen, maar het is uiteindelijk allemaal te ondervangen. Zeker als die Railcom bezetmelders er komen... dan wordt het voor de software nog beter om te zien wie in welk blok is.
-
Heren dank voor alle advies. Ik weet ondertussen genoeg en ga eens lekker aan de slag.
-
Maar waarom zou je dan ook een lok tegenhouden? Lijkt mij toch een redelijk zinloze actie.
Beetje vreemde redenatie: je wilt niet naar een scherm kijken voor de gereden cm's maar je kijkt wel naar je scherm om de melders te kunnen aflezen??
Groeten,
Bert
Heb je je kinderen ( als je die hebt ) wel eens de controller gegeven? Als de trein naar hun idee te hard gaat is de eerste actie, hand uitsteken, niet regelaar terug draaien.
Voor de melders hoef ik niet zo naar het scherm te kijken. Op het scherm wordt dat al veel makkelijker aangegeven door kleuren, maar dat is ook eenvoudig extern met leds te doen.
Ach, als jou laatste, stopmelder in je blok om wat voor reden geen melding geeft ben je ook je 'nauwkeurigheid' kwijt en geeft de software als het goed is een fout... en als je calibratie niet correct is, gaat het ook met 100 melders per blok mis. Gewoon goed calibreren, dat kan echt heel betrouwbaar. Overigens, het is ALTIJD bij benadering. Tenzij je oneindig veel blokken hebt van oneindig korte lengte.
We zijn het dus eens, het is bij benadering, en hoe meer melders hou nauwkeuriger je het weet. En ik weet best dat programma's het goed kunnen, dat is echt niet iets van de laatste tijd maar kunnen ze al jaren.
De vraag hier was alleen dat de mens het wilde weten, niet het programma, in combinatie met kinderen die zelf de trein willen besturen. En dan wordt het een ander verhaal.
Klopt en daarom heeft iTrain bijv. ook de mogelijkheid om het niet op tijd arriveren van een trein te detecteren.
Lees alleen even het derde bericht goed door:
De hand controller maak ik me geen zorgen om die komt er wel, niet door/voor mij maar wel voor de kinderen die natuurlijk ergens aan willen draaien dus het zouden zo maar eens 2 controllers gaan worden. Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt.
Klopt ook helemaal maar dan wel graag op basis van valide argumenten en geen onzin argumenten want daar heeft de topic starter helemaal niets aan.
Groeten,
Bert
Het zijn dus goede argumenten voor het doel waar deze baan voor gebruikt gaat worden.
Ook ik had mijn baan met minder melders, over het algemeen 2, begin melder en stop melder. Op station sporen waar meer gestopt moet worden nog wat extra. Maar als je exact wilt weten waar de lok is zijn meer melder goed om een beter inzicht te hebben. Maar dat hangt dus af van de bouwer hoe nauwkeurig dit moet gaan worden om te bepalen hoeveel melders je uiteindelijk wilt gebruiken.
Groet,
Roelco
-
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt
Dat doet er allemaal niet toe. Ieder programma detecteert simpelweg in welk blok een trein zich bevindt. Bij automatisch rijden wordt het volgende blok alvast gereserveerd en wanneer de trein dat blok binnenrijdt wordt dat gedetecteerd en begint (bij iTrain althans) de berekening op basis van de snelheid en de lengte van de trein weer van voren af aan. iTrain heeft een ingebouwde beveiliging om te detecteren of dat (om wat voor reden dan ook) veel later is dan verwacht en geeft daarvan melding. Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de rekensnelheid van tegenwoordige computers maar die hebben het daar echt niet moeilijk mee en breng je als eenvoudige mens(je) zeker niet in de war.
Bij handmatig rijden doet iTrain niks anders dan alleen maar detecteren welk blok bezet is en kun je evenzo vrolijk er een andere trein in laten rijden met alle gevolgen vandien......
Met andere woorden Chris: wat jij wilt, dus dat de software botsingen voorkomt bij handmatig rijden, gaat met iTrain niet lukken! iTrain heeft wel de mogelijkheid tot het zogenaamde halfautomatisch rijden, d.w.z. dat de software een trein geen bezet blok binnen laat rijden, maar dan laat het programma de trein ook iedere keer aan het eind van een blok stoppen zelfs als het volgende blok leeg is. Dat gaan kinderen echt niet leuk vinden dus daar heb je weinig aan.
Chris, als ik zo de baan bekijk die je al grotendeels gebouwd hebt vraag ik mij het volgende af: is het allemaal enkelspoor met alleen bij het station meerdere sporen? Zo ja, dan is er qua automatisch rijden weinig mogelijk, zeker als je treinen tegengesteld wilt laten rijden, en heeft het geen enkele zin om buiten het station blokken met meerdere melders te maken. Het traject buiten het station kun je het beste wel in meerdere blokken verdelen omdat treinen dan eventueel achter elkaar aan kunnen rijden. De lengte van de blokken kun je dan het beste bepalen aan de hand van de lengte van de langste trein die zal gaan rijden. Ik zelf zou bijv. als de langste trein 25 cm is de blokken op zo'n 50 cm lengte maken. Deze blokken hebben aan één melder genoeg. Bij het station zou ik het anders doen. iTrain ondersteunt de mogelijkheid om een bezet blok binnen te rijden maar alleen als er een aparte binnenkomst melder is, dus daar zou het veel praktischer zijn om een stationsspoor als blok met drie melders uit rusten. De stopmelder in de ene richting is dan gelijk de binnenkomst melder in de andere richting en vice versa. Daarmee is het dan ook softwarematig mogelijk om twee treinen (als ze qua lengte passen natuurlijk) op één stationsspoor te plaatsen.
Groeten,
Bert
-
Hoi Chris,
Leuke baan heb je. Het is een enkelsporige baan. Het aardige is dan dat je met digitaal rijden eenvoudig treinen in beide richtingen kunt laten rijden. Dat is meer fun dan meerdere treinen in één richting achter elkaar laten rijden.
Wil je 2 treinen tegelijkertijd in tegengestelde richting laten rijden dan heb je halverwege een passeerspoor nodig. Voor 2 treinen twee passeerplaatsen, voor drie treinen drie passeerplaatsen, enz.
Dat kun je dan vrij simpel beveiligen.
Ik zou eerst eens een baantje uitleggen met een station en een passeerplaats. Dat kan later een klein stationnetje zijn. En ga dan eens met wagonnetjes heen en weer rijden, dan zie je wat er wel en wat er niet kan.
Er zijn nu eenmaal geen softwarepaketten en modules met een RedBull functie, waarbij de trein tijdelijk vleugels krijgt en boven je baan als een zeppelin een andere trein kan passeren.
Voor jouw baan zou één passeerplaats voldoende zijn, dat wil zeggen één station dat als passeerplaats fungeert, en halverwege het traject één passeerplaats, dan kun je met twee treinen tegengesteld op de hoofdbaan rijden, en wat rangeren met een derde lok.
-
Hallo Hans,
Dank voor de waardevolle tip, ja ik was al van plan daar een aanpassing op te maken en er een schaduw station in te gaan bouwen zodat er meerdere treinen kunnen reiden. Eens kijken waar ik op de huidige baan nog 2 sporen extra kan inbouwen.
Thanks.