BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: jean2020 op 27 September 2017, 18:40:22
-
Hallo iedereen ik heb een vraag.
Dus ik heb een lima trafo en een lima trein (db e310 001) die heb ik op de baan gezet, en de baan En trafo waren geconect met elkaar. Zet ik stroom op de baan werkt hij de eerste keer niet.
Tweede keer geef ik het een zetje met de hand en hij rijd spetterend voor, oké dus er is spanning op de baan. Terwijl de loc rijdt ruik ik een rare geur en zie ik vonken spatten van de wielen dus ik zet hem gelijk stil, maak de radartjes en motor schoon en olie ze, om vervolgens weer te testen. Eerst deed hij het zonder zetje. Toen probeerde ik het weer en lukte het zelfs niet met zetje. En nu werkt hij dus helemaal niet meer. Weet iemand hoe dit komt? Wat ik kan doen?
Mvg,
J
-
Maak de rails eens goed schoon en ook de wielen en vergeet de sleepcontacten op de wielen niet.
Als het stinkt .verbrandt er denk ik vuil en stof.
Sukses.
Gr Peter
-
Ik vermoed dat jij de beroemde Lima odeur hebt ervaren!
Is volkomen normaal en sommigen zouden het in een parfumflesje willen hebben!
Waarom je loc ineens niet meer rijdt valt zo op afstand niet te zeggen, ik denk aan
versmeerde koolborstels. Zolang er niets afbreekt aan een Lima motor, gaat deze
normaliter nooit echt kapot. Wat trouwens ook een oorzaak kan zijn: geoxideerde wielen.
Typisch Lima kwaaltje.
Suc6 (y)
Collin
-
Dan is dat rare geurtje wss ozon.
Komt van de vette koolborstels af ,zoals Collin al schrijft.
Peter
-
Waarschijnlijk is het gewoon het eerste keer gebruiken en dat het goedje wat je hebt gebruikt om schoon te maken niet goed zijn. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dat het wel kan zijn ;D
-
Ik ga de wielen en rails goed schoonmaken met wasbenzineen, de wielen en rails hebben indd vieze zwarte strepen. Wel een gaaf effeit, alsof hij op een nood rem gaat. Maar niet goed voor het spoor en de wielen. Ps is het erg als er wat olie op de koolborstels en (ik weet niet hoe het heet) dat rond draaiende dingetje in de motor komt?
-
Erg, nou ja, hij zal er niet stuk van gaan. Maar fantastisch voor de rij-eigenschappen is het niet. Het spul verbrand en dat zal waarschijnlijk moeilijker te verwijderen zijn dan niet-ingebrande olie.
Geen olie op de collector (dat glimmende ronddraaiende dingetje) en koolborstels.
Slechts een klein puntje olie op draaipunten en tandwielen, meer niet.
-
ah oké, er is bij het smeren wel wat olie op de collector gekomen maar dat heb ik toen weer schoongemaakt. De wielen zien er wel best vies uit en de rails ook+de trafo is een oude 12v. De koolborstels zagen er schoonder uit, de collector roestig met wat olie achtig spul erop.
-
Als je het zelf kan en ook wil, zou ik de hele motor maar eens uit elkaar halen en goed schoonmaken en ontroesten enz. Vette koolborstels maken geen goed contact en zou ik proberen te vervangen.
Peter
-
Ozon ontstaat niet door dat vonkje, waarschijnlijk is dat vet brandlucht:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ozon
groet
Harald
-
Ozon (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ozon_(stof)) ontstaat bij electrische ontlading, ook bij vonkende wielen en koolborstels.
-
Ozon ontstaat niet door dat vonkje,
Vreemde opmerking. In het Wikipedia artikel waar je naar verwijst staat juist dat het wel door vonken ontstaat.
-
Ja ik wil wel de motor uit elkaar halen, maar dan moet solderen en mijn bout is kaduuk. Koolborstels zijn toch die veeritjes met een dingetje aan de bovenkant kant die tegen het rond draaiende dingetje liggen? Want die kan ik ook zonder losmaken schoonmaken.
Update: ze zien er niet vies uit, het ringetje wel. Hoe maak ik die het beste schoon? Ook met wasbenzine?
-
Ja,die ook.
Peter
-
maar dan moet solderen en mijn bout is kaduuk.
Karwei, Gamma, Praxis.... Skandia bv, kost geen drol:
- https://www.karwei.nl/assortiment/skandia-soldeerbout-30w/p/B540952?channel_code=544&s2m_product_id=540952&gclid=CjwKCAjwu7LOBRBZEiwAQtfbGCs1x1mY_bo_VbqCVxDnEGimoP5D2E-6NTw0eFSPloePD-zEapQeNBoC6GAQAvD_BwE
-
Vreemde opmerking. In het Wikipedia artikel waar je naar verwijst staat juist dat het wel door vonken ontstaat.
Is dat dan meetbaar ?
Toch echt wat anders dan een bliksem.
groet
Harald
-
Ja, dat is meetbaar...
Het staat ook hier. (https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone#Incidental_production)
-
Inderdaad Nihil en mijn neus "meet" dat ook niet.
groet
Harald
-
Toch echt wat anders dan een bliksem.
Vonken zijn minibliksems. Principieel geen verschil, behalve de omvang van de vonk. Vonken veroorzaken ionisatie van de lucht en daardoor kan zich ozon vormen. Als je die kenmerkende geur eenmaal hebt geroken herken je het direct.
-
Inderdaad Nihil en mijn neus "meet" dat ook niet.
Ah, je leest wat je wil lezen. Laat dan maar zitten.
-
Is dat dan meetbaar ?
Ja, met je neus... jean2020 ruikt blijkbaar beter dan jij...
... Terwijl de loc rijdt, ruik ik een rare geur en zie ik vonken spatten
-
Ik ga morgen even langs de gamma dan, is om de hoek bij mij. Ik wil de trein welnee rijdend zien. En het is handig want als Ik de draden soldeer hebben ze een beter contact dan met klemmetjes die onder het stof komen te zitten. (Gehoord van een modelspoor vriend).
-
Als je een elektronicazaak in de buurt hebt zitten, zou ik daar langs gaan. Mijn ervaring is dat de meeste bouwmarktsoldeerbouten niet bekend staan om kwaliteit: de punt wordt vaak vastgehouden door een schroefje dat er dwars op drukt.
Dat schroefje gaat gigantisch vastzitten en de punt krijg je er nooit meer uit. Daar de punt bij de meeste bouwmarktbouten van belabberde kwaliteit is, loop je kans dat je die snel moet vervangen (als dat al kan: voor de meeste goedkope bouten zijn geen reservepunten)
Een bout waarbij de stift/punt met een huls vastgehouden wordt, is beter.
Vergeet (als je het niet (meer) hebt) soldeertin niet. Zelf zou ik wel voor loodhoudend tin gaan en NIET voor loodvrij. In het tin moet ook flux of hars zitten. S39 is NIET nodig.
Zelf zou ik inderdaad ook solderen in een rijdend model als deze Lima.
-
Bouwmarkt stift is zeker niet geweldig maar ik denk voor wat topicstarter er mee gaat doen meer dan genoeg. De stiften van een Skandia laten zich overigens probleemloos verwijderen d.m.v. die door jou genoemde schroef, geen probleem. Spreek uit ervaring.
Soldeer altijd harskern nemen.
-
Kun je anders eens een foto plaatsen van je probleemloc?
Helpt ons (die je loc alleen in gedachten proberen te zien) enorm met meedenken!
Groet,
Collin
-
Beetje Off-topic:
Door schade en schande wijs geworden maak ik zo nu en dan de stift even los in de kop.
Want een vast gebakken stift krijg je er nooit meer uit en dan is het : Dag bout >:( :(
Peter
Dit moest ik even zeggen.
-
Als je een soldeerbout in de bouwmarkt koopt, koop dan meteen reservestiften. Hebben ze die niet, dan ook de bout niet kopen.
-
Als het een Weller is, kun je reservespul nog in lengte der jaren krijgen.
-
???
Ik heb hier ook een electrische soldeerbout en heb nog nooit vastgesteld dat in het gebruik de punt 'op' raakt....
Als ik de punt bekijk is het een aangepunt stuk koperstaf van ca 6 a 7 cm.
Hoe moet dat materiaal opraken bij het verwarmen van soldeertin??
Af en toe blankschuren was bij mij het enige onderhoud.
Het schroefje kan inderdaad vastoxideren, maar waarom bestaat er roestoplosser in spuitbussen?
Ook een stevige, passende schroevendraaier doet naar mijn ervaring wonderen bij het losschroeven.
oudebiels
-
Hoe moet dat materiaal opraken bij het verwarmen van soldeertin??
Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar koper lost op in tin. Ik heb ook een paar soldeerbouten met een koperen stift, en die moet ik zo af en toe met een vijl weer in model brengen.
Er bestaan ook z.g. longlife tips. Daar zit een dun ijzerlaagje over het koper, om te verhinderen dat het soldeertin rechtstreeks in aanraking komt met het koper. Zulke stiften moet je nooit vijlen of schuren. Alleen schoonvegen met een doekje of een spons. De soldeerbout waar ik het meest mee werk heeft zo'n longlife tip. Dat ding heb ik op een beurs gekocht voor 9 euro. Onwaarschijnlijk goedkoop als je het vergelijkt met een Ersa of Weller, maar ik vind het de prettigste bout die ik ooit heb gehad (afgezien van een kippenbout) ;D
-
Ik had het idee dat de flux de bout opvrat, voordeel van af en toe een nieuwe punt is dat het schroefje gangbaar blijft. Ik heb in een andere bout blijkbaar een longlife stift want die zit er al zo'n 30 jaar in en inmiddels dus muurvast.
Stephan.
-
ik heb ontdekt dat de contacten van de wielen vies waren, die heb ik dus schoongemaakt. de trein sputterd nu, hij rijdt niet echt maar hij sputterd. dus ik denk dat het ook aan het motortje zelf licht. (roest). ik zal m'n best doen later nog een foto te posten.
ps: kunnen wissels ook voor storingen zorgen? en normale rails?
-
Vooruitlopend op het verschijnen van een foto, waarbij de goegemeente de mogelijkheid krijgt het probleem te beogen:
ik zou de zaak systematisch aanpakken: isoleer (=neem los) een deel van de loc, test het op stroomdoorgang en indien goed, ga naar het volgende deel.
B.v. neem de motor uit de loc, verbind de koolborstelhouders met de + en de - van je trafo en leg spanning aan:
sputtert de motor dan, dan is er iets hiermee aan de hand.
Roest op de motor kan niet echt op de koperwindingen, voor zover ik weet bestaan deze uit gelakt koperdraad.
Als aan de binnenkant van de motor (dus daar waar het anker draait) geen hinderend roest zit, zie ik nog geen aanleiding voor sputteren.
Als de as van het anker wel soepel in de lageringen loopt kunnen eigenlijk enkel nog de koolborstels een oorzaak zijn -in combinatie met de collector (het koperen platform waar de koolborstels tegenaan drukken).
btw: railoorzaken kun je uitsluiten door een paar nieuwe railtjes (of een nieuw stuk meterwaar)
van jouw railsoort als testspoor te gebruiken.
FOTO!!!
oudebiels
-
Bij de NS hebben ze daarom het 'roestrijden' bedacht. Elke trein moet elke dag op een specifiek stukje rails zijn geweest, zodat er geen roest kan vormen op 'dagelijks rijdbare stukken rails'.
Misschien moet jij hier ook aan. Het klinkt trouwens zeer bekend: Ik heb zelf ooit Lima treinen gehad (NS 1205) die dezelfde kuren vertoonde. Was voor mij een van de redenen om over te stappen op N-spoor.
Maar ook daar heb ik wel eens een motor doorgebrand door een zelfbouw trafo op de baan aan te sluiten.
Maar misschien moet je de trein even goed laten 'door rijden'.
Groet,
Arbhin
-
He iedereen ik heb de loc gerepareerder. De wielen waren omgedraait waardoor aan beide kanten dezelfde soort spanning werd afgenomen. Hetzelfde geld voor de koploper, ze nemen nu beider de juiste hoeveelheid stroom op e'n rollen makkelijk over de wissels ook op langzame snelheden
-
Ps: ik heb nu een nieuwe telefoon waar de camera werkt, nu kan ik dus gewoon foto's posten :)