BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Sebastian op 10 December 2007, 16:06:57
-
in de eisenbahn magazin uitgave 1/2008 word van Karsten Flach, secretaire technische commissie van de MOROP, vermeld, dat in de nu verschenen uitgave 2007 van de NEM 800 de tijdperk VI (6) word beschreven
De overgangs tijdruim voor de tijdperk VI is dientengevolge tussen 2005 en 2010
Op de MOROP Site www.morop.org is de NEM 800 nog niet actualiseert worden.
Een andere (Duitstalige) bericht erover heb ik nog op de site van de BDEF gevonden :
http://www.bdef.de/pages/bdefakt.htm#7
-
Dat is interessant nieuws, ik vroeg mij al af waar dat bleef. Vond eind jaren negentig cq 2000 al hoog tijd worden voor 6!
-
Is er al iemand met treinen uit het jaar 2010?
-
Tita Tovenaar
-
Let op: dit is alleen voor Duitsland. In Nederland gaan wij uit van andere gebeurtenissen dan waar de Duitsers hun tijdperken op afstellen. Tijdperk gebeurtenissen zijn per land anders ingedeeld. Zie daartoe de NEM 800 en dan speciaal de NL 800
SK
-
Kunnen we niet zeggen dat tijdperk 5b in Nederlans is begonnen met de aflevering van de ICE en het begin van de aanleg van de HSL en Betuweroute, zo rond 2000? De ingebruikname van beide rond 2010 is dan een mooi begin voor tijdperk 6.
-
Dat zou voor mij al 7 moeten zijn. Ik had eenknip verwacht met de eerste grote privatiseringsprojecten (nee, niet LovesRail).
-
Dat is toch ook rond 2000?
-
Je hebt gelijk, ik las te snel en zag het 5b niet staan. Ik had zelf verwacht dat rond 2000 tijdperk 6 zou worden ingevoerd, alleen al vanwege het magische getal.
-
Let op: dit is alleen voor Duitsland. In Nederland gaan wij uit van andere gebeurtenissen dan waar de Duitsers hun tijdperken op afstellen. Tijdperk gebeurtenissen zijn per land anders ingedeeld. Zie daartoe de NEM 800 en dan speciaal de NL 800
SK
klopt, in de BDEF Artikel staat ook: "Als Übergangszeitraum zwischen Epoche V und VI wurden die Jahre 2005 bis 2010 definiert. Nun liegt es an den einzelnen Landesverbänden jeweils die landesspezifische Epochen-Norm zu überarbeiten und den Beginn und die Charakteristika der Epoche VI im jeweiligen Land zu bestimmen"
Also overgangs tijdruim tussen tijdperk V en VI zijn de jaren 2005 tot 2010 definieert worden. Nu zijn de enkele landbonden aan de beurt, telkens de land specifiek tijdperk-norm te overwerken en de begin en de karakteristiek van de tijdperk VI in de respectief land te bestemmen
-
is dat laatste stukje met een vertaalmachine gedaan? volgens mij wordt het zo niet voor iedereen duidelijker. ;)
Wesley
-
Tsja, en dan hebben we in Nederland een klein probleem.
Wie houdt er hier de normen bij?
Jan
-
We kunnen natuurlijk gaan stemmen over kandidaten.
Bij deze schuif ik Modelspotter naar voren! ;D
-
Tsja, en dan hebben we in Nederland een klein probleem.
Wie houdt er hier de normen bij?
En dat vraag je hier, terwijl je zelf bestuurslid bent bij de NMF? ::)
-
Het is eigelijk wel tijd want nu komen er ook vervoerders van over de grens hier. Dus het is wel tijd voor een nieuw tijdperk.
-
is dat laatste stukje met een vertaalmachine gedaan? volgens mij wordt het zo niet voor iedereen duidelijker. ;)
Wesley
niet met een vertaalmachine maar mijn Nederlands is gewoon niet goed genoeg... :-[
-
Oeps sorry, ik wist niet dat je uit Duitsland komt :-[
Wesley
-
En dat vraag je hier, terwijl je zelf bestuurslid bent bij de NMF? ::)
Ja, want de NMF is geen lid van de MOROP meer.
Ik ben benieuwd of er vrijwilligers zijn.
Jan
Kleine aanvulling:
Uiteraard neem ik het "probleem" mee naar de volgende bestuursvergadering.
-
niet met een vertaalmachine maar mijn Nederlands is gewoon niet goed genoeg... :-[
besser als meins ;)
-
Je hoef geen lid van de MOROP te zijn om de NEM te vertalen.
De Nem bladen zijn vrij verkrijgbaar en je bent vrij om deze te vertalen (niet veranderen). De Tijdperkbladen zijn geen Normen maar aanbevelingen en staan dan ook los van de MOROP of wie dan ook. De NL800 is door de toenmalige vertaalgroep van de NMF en Febelrail naar eigen idee ontwikkeld. Zij werden daarin wel bijgestaan door enkele deskundigen van o.a. de NVBS.
Dus laat de NMF (kost geld) het voortouw maar weer nemen en een cie. samenstellen om alles weer eens te up-daten.
Ik ben benieuwd.
SK
-
Waarom de NMF ? De NVM is MOROP-lid.
In ieder geval zullen we het moeten afstemmen.
Misschien handig als mensen hier al eens gaan roepen wat de kenmerken zijn die de overgang van 5 naar 6 markeren ?
En als we dan toch bezig zijn: is er inderdaad behoefte aan 5a en 5b ?
Met een goede voorbereiding op dit forum, kunnen de kosten laag blijven.
Jan
-
Tijdperk 6 begint m.i. bij de privatisering van de staatsspoorwegen en de opkomst van private spoorwegmaatschappijen, aangevuld met lightrail reizigerstreinen.
Verder voor de goederenwagens de andere nummering (dus niet meer RIV-Europ) zoals die nu wordt aangebracht, dwz landencode plus de maatschappij.
(voor Railion Nederland NL-RN, waarbij NL onderstreept is).
Deze overgangen markeren dan de overgang van 5 naar 6.
MfG, Arjan
-
Dat zie ik juist als overgang naar 5b. De overgnag naar 6 vind ik bij de opening van de HSL/Betuweroute liggen (ja, ik weet dat de ene al open is ;)).
-
Waarom de NMF ? De NVM is MOROP-lid.
Jan
Ja waarom de NMF? De NMF is de Nederlandse Modelspoor Federatie en zij vertegenwoordigen een groot deel van de Nederlandse Modelspoorders. Ook diegene die nog nooit van Beneluxspoor gehoord hebben. Daarom een overkoepelende organisatie zoals de NMF en geen klein clubje, wat in wezen dit forum toch is.
SK
-
Waarom niet de NMF? Als je zegt dat dat NVM al MOROP lid is en het dus bij hun ligt, wordt het dan geen tijd de andere zaken waarin de NMF zich als vertegenwoordiger van de modelspoorders kan opwerpen ook aan de NVM over te dragen? Dat zou het voor iedereen duidelijk maken, in plaats van het versnipperde dat je nu hebt. Want als NEM normen geen NMF verantwoordelijkheid zijn, wat maakt de NMF dan nog wel tot een Modelspoor Federatie?
Ik zie twee opties:
- de betreffende NEM norm wordt wat het Nederlandse deel betreft wel een zaak van de NMF
- de NMF hevelt wat ze wel aan taken uitvoert ook over aan de NVM en verdwijnt in stilte.
Wat mij helemaal niets lijkt is wanneer enkele individuen nu als individu, zonder een NMF of NVM achter zich, moeten gaan bepalen waar in Nederland de overgang ligt van TP V naar TP VI.
-
aan wie is dit laatste bericht gericht?
SK
-
Tenminste aan alle NMF bestuursleden die hier mee lezen, waar Jan er tenminste één van is. En verder aan een ieder die het interesseert. Overigens is het "Waarom niet..." ook goed leesbaar als "Waarom wel..."
-
Ik zie hier ook zeker een taak voor de NMF en nogmaals:
in de eerstkomende bestuursvergadering neem ik het mee, inclusief het overleg met de NVM.
Jan
-
Waarom de NMF ? De NVM is MOROP-lid.
De NVM? Voor zover ik kan vinden (o.a. op www.morop.org (http://www.morop.org) ) is de NVBS het enige Nederlandse lid. Daar woedt echter al jaren een discussie over het opzeggen van het lidmaatschap, omdat de NVBS zich officieel maar heel weinig met modelbouw bezighoudt en de MOROP vrij weinig te betekenen heeft wat het grootbedrijf betreft. Mocht het NVBS-bestuur een keer de knoop doorhakken en opzeggen, dan zullen we dus wel een andere vereniging zo ver moeten krijgen anders heeft Nederland helemaal geen MOROP-vertegenwoordiging meer...
Arjen.
-
De NVM? Voor zover ik kan vinden (o.a. op www.morop.org (http://www.morop.org) ) is de NVBS het enige Nederlandse lid.
Je hebt helemaal gelijk. Ik vergis me. NVM is geen lid van Morop.
Jan
-
Is er al iemand met treinen uit het jaar 2010?
marklin alpha?
-
Nee, dat was science fiction van het jaar 0.
-
NVBS is een vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (grootbedrijf) en is sedert 1-1-2007 geen lid van de Morop en Ferpress meer. De modelspoorweg en spoorwegmodelbouw kwamen af en toe in het tijdschrift Op de Rails aan de orde. Na een onder de leden gehouden enquete is een paar jaar geleden definitief besloten geen modelspoorwegelement in te voeren. Derhalve was het lid blijven van de Morop geen belang meer.
NVM is een vereniging van diverse modelbouwers onder andere, en let op: spoorwegmodelbouwers (dat zich onder hen modelspoorwegbouwers bevinden, is aannemelijk). Bij de NVM kunnen zelfstandige verenigingen en of clubs zich aansluiten. Het geeft een tijdschrift uit waarbij doorgaans een paar pagina's zijn gewijd aan spoorwegmodelbouw op de 1e plaats en modelspoorwegbouw op de 2e (in deze kringen heeft men het dan ook over klaarkopers ;D ). Of de NVM nog lid van de Morop is, is me niet bekend, maar niet zo relevant gezien het wat andere uitgangspunt van de NVM.
NMF is, zo zegt de naam, een federatie van aangesloten verenigingen met modelspoorwegbouwers (dat zich onder hen spoorweg en of huisjes en of ...bouwers bevinden is ook aannemelijk).
De NMF kende een TC (ik was daar ooit voorzitter van, maar de cie stierf een voortijdige dood door desinteresse (lees gebrek aan belangstelling door NIET ter beschikking stellen van menskracht, tijd en geld bij de aangesloten clubs); alleen kun je zoiets domweg niet doen).
De TC zou, nadat de vertaalcie terziele was gegaan door wat men zou kunnen noemen "navelstaarderij", de vertalingen van de NEM ter hand nemen, en inmiddels zijn er nogal wat die moeten worden vertaald ergo worden herzien.
Hier ligt een taak van de NMF (niet van de NVM want zij hebben een ander uitgangspunt... spoorwegmodelbouw, dus bijvb. locomotieven bouwen in schaal 1:43,5). Ik wil best meedoen, maar niet alleen.
Modelspotter
-
NVBS is een vereniging van belangstellenden in het spoor- en tramwegwezen (grootbedrijf) en is sedert 1-1-2007 geen lid van de Morop en Ferpress meer.
Weet je dat zeker? Bij de ledenvergadering 2007 schijnt er nog over te zijn gepraat en werd er kennelijk geen besluit genomen over het opzeggen, zie http://www.nvbs.com/OverNVBS/Vergaderingen.htm (http://www.nvbs.com/OverNVBS/Vergaderingen.htm)
-
JA.
Zeer zeker omdat ik bij de stafvergadering (vroeger stamhoofdenverg.) ben geweest.
Modelspotter
-
Maar dan toch wel 1-1-2008, neem ik aan? Anders hebben ze tijdens die vergadering de boel voorgelogen ;)
-
Dat betekent dus dat er (per 1/1/2008) geen nederlandse vertegenwoordiging in de Morop meer is.
Lijkt me geen goede zaak, als was het maar omdat er steeds meer fabrikanten min of meer aan de NEM gaan houden.
Jan
-
Als ik mij niet vergis was dat Jan-Willem Tinselboer uit Den Bosch. Ik weet wel dat hij heel boos was op het feit dat de NMF daar zijn geld niet meer aan uit wilde geven.
SK
-
Uit het verslag van de NVBS stafverg.:
De secretaris deelt mee dat het Hoofdbestuur besloten heeft het NVBS lidmaatschap van de MOROP m.i.v. 1.1.2008 te beëindigen. Dit is reeds bekend gemaakt in het juli 2007 nummer van Op de Rails en op de website.
Waarvan acte.
Modelspotter
Nb. : inderdaad 1-1-2007 mz 1-1-2008
Nb2.: het is een dure zaak, per lid veel Euries en als je toch niets van doen hebt met modelspoor...
Nb3.: niettemin blijf ik van mening dat er een NL-organisatie/ver. gelieerd moet zijn, al was het alleen maar om contacten te onderhouden
-
Dacht dat het hier over tijdperk VI ging en wat de definitie daarvan is?
(wat mij betreft geen 5a en 5b in elk geval)
Al dat politieke geneuzel over NMF, MOROP, NMRA, NVM, NVSH en de Partij voor de Trix-rijders vind ik hier nu niet echt passend.
-
Helemaal gelijk, maar ehhhh een vraagje... Wil jij dan in je up bepalen wat tp 6 is?
Echt Nederlands trouwens, vooral geen betutteling. Maar dan krijg je volgens mij -tig tp 6 definities.
Modelspotter
-
NEE, ik wil helemaal niet in mijn up bepalen wat tp. VI is en dat heb ik al helemaal niet getypt. Bovenaan pagina 2 wordt gevraagd wat men hier in NL onder Tp VI verstaat, en enkelen, waaronder ik, hebben daar op gereageerd.
Ik had gehoopt dat er meer mensen zouden zijn die daarop zouden gaan reageren, maar helaas gaan de laatste 15 berichten alleen maar over de hierboven beschreven organisaties in het algemeen.
Sommige mensen hebben geen flauw benul wat een tijdperkindeling is, of, sterker nog, wat per tijdsperkindeling omschreven wordt. Maar: Er zijn wel mensen die interesse daarvoor hebben. Vandaar dat een draadje over tijdperk 6 dan reuze leerzaam kan zijn en dat moet dan m.i. niet worden gebruikt om te melden dat de MOROP heeft besloten haar lidmaatschap bij de NVBS op te zeggen.
Voor alle duidelijkheid: Ook een draadje over de hierboven beschreven organisaties kan (ook voor mij) leerzaam zijn, maar op en dan een nieuw topic over welke bewegingen je in Europa (of NL) dan hebt.
MfG, Arjan
------------------------------------------------------------------------------------------
Tijdperk 6 begint m.i. bij de privatisering van de staatsspoorwegen en de opkomst van private spoorwegmaatschappijen, aangevuld met lightrail reizigerstreinen.
Verder voor de goederenwagens de andere nummering (dus niet meer RIV-Europ) zoals die nu wordt aangebracht, dwz landencode plus de maatschappij.
(voor Railion Nederland NL-RN, waarbij NL onderstreept is).
Deze overgangen markeren dan de overgang van 5 naar 6.
-
Ik kijk zelf voor het gemak alleen naar Duitsland( omdat ik me daar op richt) en dan vind ik eigenlijk tijdperk 6 erg laat starten. Ik had meer gezien in tijdperk 6 vanaf 1996 laten beginnen omdat toen in Duitsland is begonnen met aanbesteden. Door tijdperk 6 pas in 2005/2010 te laten beginnen zorg je vind ik dus ook voor een duidelijk verdeling van tijdperk 5 in 5a( met de Duitse één wording) en tijdperk 5b( met de "Regionalisierung im Schienenpersonennahverkehr" en de opkomst van moderne lichte/lichtere railvoertuigen).
Op materieel gebied zie je daar in ook bij de DB nog wel een deels duidelijke 2 deling met daarnaast ook oude huisstijlen en materieel types die deels nog gewoon door lopen. Ook de opkomst van lichte treinen en de verscheidenheid aan materieel dat mede ook door de aanbestedingen ontstaat.
Kenmerkend voor tijdperk 5a in Duitsland zou ook zijn het starten en opbouwen van een ICE en InterRegio netwerk.
Bij 5b is daar dan de uitbreiding van het ICE netwerk en de afbraak en opheffing van het InterRegio netwerk.
Groetjes Michiel
-
Nou ja, ik ben gelijk weer op de hoogte van de verschillende organisaties die pogen de modelspoorder in Nederland te vertegenwoordigen. Lastige klus.
Wat betreft de normering vind ik de technische normen van wezenlijk belang. Dat gaat zonder Nederlandse inbreng ook wel goed, denk ik. Het tijdperkdenken vind ik ook wel interessant, maar volgens mij hoeft dat niet per se in normbladen vast te liggen. Een discussie er over is altijd nuttig.
Wat mij betreft begon er inderdaad rond 2000 een nieuw tijdperk toen er daadwerkelijk nieuwe vervoerders op de Nederlandse sporen verschenen.
-
Voor mij hoort de grens te liggen vanaf het moment dat er andere maatsschappijen op het NL spoor zijn komen te rijden met eigen locs.
Volgens mij was shortlines de eerste toch?
(http://pascalmartens.fotostop.be/oudedoos/de11.jpg)
Bron: Pascal Martens
Later gevolgd door ACTS met de V-60 ( in 2000 meen ik me te herinneren)
-
Ja zo denk ik er dus ook over, ik denk dat dat gewoon zo'n belangrijk keerpunt in de spoorweg wereld is dat je daar de tijdperk scheiding zou mogen verwachten. Daardoor zou tijdperk 5 wel erg kort zijn, voor Nederland tegen de 15 jaar ofzo en voor Duitsland tegen de 10 jaar.
Groetjes Michiel
-
Tijdperk 5(a) begon voor Nederland in 1989, om dan in 2000 6 te laten beginnen is wat snel vind ik.
-
En wie gaat nu al die "volgens mij" theorietjes op een rij en papier zetten ? zodat een ieder zich daarin kan vinden? Dit moet natuurlijk wel Nederland breed gedragen worden.
Ik ben benieuwd.
SK
-
Tijdperk 5(a) begon voor Nederland in 1989, om dan in 2000 6 te laten beginnen is wat snel vind ik.
Dat lijkt me niet zo'n sterk argument. Soms veranderen dingen snel. In 1989 was het nog ondenkbaar dat er tien jaar later particuliere vervoerders zouden worden toegelaten.
@Sobat
Waarom moet het op papier? Een gedachtenwisseling over tijdperken vind ik zinvol. Maar ik heb het nooit erg zinvol geworden om tijdperken in een norm vast te leggen.
-
Zoals eerder opgemerkt zijn de Tijdperken geen Normen. Het zijn aanbevelingen. Door deze aanbevelingen op papier te zetten heb je een houvast en kan een grote verspreiding bereikt worden.
SK
-
Is het niet veel handiger als fabrikanten nu eens de jaartallen zouden opgeven (ik neem aan dat ze die wel weten als ze hun huiswerk hebben gedaan) waarin een loc of rijtuig heeft rondgereden, dan een grove TP huppeldepup aanduiding.
-
En wie gaat nu al die "volgens mij" theorietjes op een rij en papier zetten ? zodat een ieder zich daarin kan vinden? Dit moet natuurlijk wel Nederland breed gedragen worden.
SK
Daar zijn veel mogelijkheden voor, eerst hier in een draadje en daarna verder uitbouwen als een poll?
Zodra we hier meer inzicht hebben dan lijkt het mij een goede optie om het door jullie ( RH) het bij de rest van modelsporend Nederland te krijgen. Als enquete en/of poll via het blad/website?
-
Je heb er geen notie van hoeveel voeten dat het in aarde heeft voordat alle neuzen de zelfde kant heen wijzen. Daar gaan heel wat vergaderingen overheen.
SK
-
Ik snap, maar tot nu toe kunnen de neuzen niet heel veel verschillende kanten op staan. Vooralsnog gaat het om twee vragen.
1. Is er al sprake van tijdperk VI?
2. Zo ja, wat zijn dan de criteria? Op dat punt hoor ik tot nu toe twee varianten.
- Rond 2000 toen er meer vervoerders op de rails kwamen, die gezamenlijk het materieel een ander aanzicht gaven.
- Binnenkort (nou ja) als de HSL in gebruik wordt genomen.
Blijft trouwens de vraag of er per se één aanbeveling moet zijn die breed wordt gedragen. Om de zoveel jaar verschijnt er in Railhobby een artikel over het tijdperkdenken, teneinde de nieuwkomers daarvan op de hoogte te stellen. De volgende keer kunnen de mogelijkheden van een eventueel tijdperk VI worden besproken zonder dat er nou gelijk een aanbeveling wordt gedaan.
-
Nou allen gefeliciteerd periode VI ;D ;)
Greetz:Menno
-
Tijdperk VI is nu al wel door de morop vrijgegeven. De vrije vertaling vond ik op http://www.nproject.nl/diversen/nem-tijdperk-vi-6-is-beschikbaar-in-een-nieuwe-nem-800-norm.html en daar wordt verwezen naar http://www.nproject.nl/diversen/nem-normen-downloaden.html voor de duiste versie (NEM 800 D Spoorwegtijdperken inclusief tijdperk VI (6) duitstalig). Een officiele NL versie lijkt nog niet beschikbaar bij de NMF of Febelrail.
-
Ik ben zo vrij geweest om het artikel uit de nieuwe MIBA te scannen waarin de BDEF (Duitse bond) aangeeft dat zij een nieuw tijdperk 6 hebben ingevoerd.
Dit heeft alles met NEM800 te maken maar niets met NEM818NL. Deze 818 NL moet door ons, Nederlanders, zelf ingevoerd worden!
De vraag blijf nog steeds open staan wie of dat gaat doen. UIt het verleden weet ik dat het samenstellen van de 818NL meer als een jaar geduurd heeft!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM.jpg)
-
Op fleischmann-ho.nl is het tijdperk 6 inmiddels ook een feit. Het is de vraag wanneer de modelspoorfabrikanten deze periode gaan invoeren.
Fleischmann heeft niet zoveel tijdperk VI-modellen.
Toch wat Fleischmann modellen zijn:
(http://www.fleischmann-ho.nl/images/tijdperken/ep6-voorbeeld.jpg)
Wellicht dat onder de nieuwe bedrijfsleiding veel ten goede gaat veranderen.
-
En het gekozen criterium is de liberalisering van het spoorvervoer.
-
Dat is een voor de hand liggend criterium maar... zulks is toch al een jaar of tien geleden ingeluid met
de TET Oostnet (later Syntus) op Aml-Mrb en ACTS, Short-Lines?
-
En het gekozen criterium is de liberalisering van het spoorvervoer.
gecombineerd met het invoeren van het 12-cijferig UIC nummer, dat lijkt mij het doorslaggevende.
-
Is het niet veel handiger als fabrikanten nu eens de jaartallen zouden opgeven (ik neem aan dat ze die wel weten als ze hun huiswerk hebben gedaan) waarin een loc of rijtuig heeft rondgereden, dan een grove TP huppeldepup aanduiding.
Dat is wat ik ook al dacht. Er is al verschil van mening op welk moment het ene tijdperk overgaat in het andere. Vervolgens hebben wij geen instantie of club met voldoende gezag in Nederland die dat kan vaststellen en wat schiet je er nu precies mee op? Stel je rijdt tijdperk 3: Leuk om dan een grote Sik naast een groene Plan 64 te laten rijden. Het klopt qua tijdperk wel, maar qua jaren niet. En wat met een grensstation als die tijdperken per land verschillen? De jaren geven wanneer een bepaalde uitvoering rondreed lijkt mij veel zinvoller. Het probleem is wellicht dat bepaalde combinaties van materieel die nu met een beroep op de tijdperken verdedigd kunnen worden, dan door de mand vallen. Niet dat je dat erg hoeft te vinden, trouwens.
Groet,
Marco
-
Vervolgens hebben wij geen instantie of club met voldoende gezag in Nederland die dat kan vaststellen
De nmf en febelrail hebben de vorige ook aangepast / gemaakt. Vandaag even nagevraagd aldaar en er wordt al aan gewerkt door die beide partijen.
-
Nog mmals, de Febelrail heeft niets met NEM818 te maken. Dat is een pure Nederlandse aangelegenheid!
SK
-
heerlijk wat een verhalen weer hier! t kan niet lang duren voordat een splintergroepering ergens de wapens opneemt. ;D
Maar zullen we dan nu gewoon elke 5 jaar een neiuw tijdperk opstellen? De indeling die we nu hebben is al compleet willekeurig (tijdperk 1 van 1820 tot 1920 ofzo, hoezo grote sik naast een mat '64? 2 meter-breedspoor 1A1-loc naast een bruine NCS-zeppelin met sneltrein van 15 bakken, das pas tijdperkrijden!)
-
Leuk een tijdperk 6, maar voor mij niet het belangrijkste. Rij toch alles door elkaar en zal er niets meer of minder door kopen. Als ik het gewenste mooi vind koop ik het gewoon en kijk verder niet naar tijdperken.
Volgens mij heeft LSModels op de dozen van de NS icr tijdperk 5a vermeld.
Dion
-
Met een revisiedatum van 1990 klopt dat.
-
Rail travel at high speed is not possible because passengers, unable to breathe, would die of asphyxia.
- Dr. Dionysus Lardner (1793-1859)
Professor of Natural Philosophy and Astronomy
Die had er echt verstand van... ::)
Groet Jaap
-
Waarschijnlijk wel, bezien in de tijd waarin hij leefde... Op dat moment verplaatsten mensen zich met niet hogere snelheden dan die van een trein uit die tijd - op dat moment het snelste vervoermiddel waarover men kon beschikken. Bij gebrek aan empirische gegevens was het niet meer dan een theorie, een gedachtenconstructie op basis van de gegevens die wél voorhanden zijn. En theorieën blijken wel eens fout te zijn. Dat kun je de beste man niet aanrekenen 8).
-
En theorieën blijken wel eens fout te zijn.
Heel effe off topic, hier (http://www.null-hypothesis.co.uk/science/strange-but-true/item/invention_failure_never_work_disaster) staan nog meer leuke uitspraken over hoe men vroeger over techniek e.d. dacht.
Groet Jaap
-
Ohja, over vijf computers in de hele wereld enzo ;D.
Edit: En inderdaad, die staat er ook tussen 8).